سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۸
برنامه ريزي براي يك عمر
بازنشستگي دردسر نيست
001126.jpg
علي رضا كيواني نژاد
اگراز اكثر خانم هاي ايراني بپرسيد كه چقدر همسرشان را دوست دارند و دوست دارند در طي هفته چه مدت زماني را به ديدن همسر خود اختصاص دهند. چه پاسخي دريافت مي كنيد؟ شايد آنها بگويند همسرشان را دوست دارند اما تمايلي ندارند مردشان زياد در خانه باشد!
اما روز بازنشستگي براي هر فردي اجتناب ناپذير است گرچه در چنين زماني هم اكثريت خانمها دوست دارند همسرشان سركار برود و بعد...!
دوران بازنشستگي در تمام كشورهاي جهان وجود دارد. اين دوران مختص به كشورهاي جهان اول يا سوم نيست. اما برنامه ريزي براي افرادي كه عمري را صرف خدمت به اجتماع كرده اند در همه كشورها يكسان نيست. شايد اين جا همان نقطه اي است كه اگر از خانمها درباره حضور همسرشان در خانه سؤال كنيد، پاسخهايي متفاوت به دست آوريد!
در ايران بازنشستگي يعني...
در ايران بازنشستگي تعريفي شناخته شده اما نامتعارف دارد. متاسفانه بازنشستگي را با واژگاني چون از كارافتادگي، كهولت، ناتواني و... مترادف مي دانند. درحالي كه شالوده اين كلمه مقصد و هدف ديگري را دنبال مي كند. طبق عرف و شايد قانون، فردي كه سي سال خدمت كرده باشد، از نظر دولت، بازنشسته است. او ديگر توانايي كار كردن ندارد و وجودش براي سايرين تقريبا معادل واژه اي است به نام دردسر!
او سي سال تمام صبحها از خانه خارج شده و به سر كار رفته است. ساعت ورود و خروج وي را كمابيش اهالي خانه مي دانند. راس يك ساعت مي رود و راس يك ساعت مي آيد. فرصت زيادي براي رسيدگي به فرزندان و حتي همسر خود ندارد. با اين تفاسير تمام تلاش هايش در جهت آسايش افراد تحت تكفلش است.
اما امروز روزي است متفاوت. او بازنشسته شده است و مي تواند زمان بيشتري را در خانه سپري كند. شايد يكي دو روز اول - اگر تخفيف بدهيم، تا يك هفته- بودنش در كنار همسر و زن خانه، جالب باشد و مورد توجه. اما بعد از به پايان رسيدن شب هجران، او بايد فكري به حال پيدا كردن كاري ديگر كند. زيرا اصطلاحا بين او و همسر و يا احيانا فرزندان اصطكاك به وجود مي آيد كه حاصلش همان جر و بحث واختلاف  است! پس دوران بازنشستگي او چيزي در حدود يك هفته طول كشيده و او رسما از روز شنبه - اول هفته - بايد خود را به نزديك ترين موسسه كاريابي معرفي كند. اما مشكل اين جاست كه كاري براي يك شهروند ۵۰ يا ۶۰ ساله پيدا نمي شود.
درسوئد بازنشستگي يعني ...
ميان ماه من تا ماه گردون ... به آمارهاي سازمان ملل در مورد بافت شهروندي سوئد توجه كنيد: «كشوري پير و سالمند كه افراد تمايلي براي تشكيل خانواده ندارند. جمعيت آن پايين و رشد مفيد - پشتوانه سازي براي نسل آينده - جمعيت جوان منفي است!» اين بخش اول آمارهاي سازمان ملل است واما بخش دوم: «سوئد در زمره ده كشور برتر جهان در زمينه برنامه ريزي براي دوران بازنشستگي افراد است و ...» در اين كشور سردسير، بازنشستگي معناي ديگري دارد. آنجا از كارافتادگي اجباري را هم, بازنشستگي نمي نامند چه برسد به بالا رفتن سن افراد. فردي پس از ۲۰ سال كار كردن در اين كشور بازنشسته مي شود، اما از او درست مانند دوران كودكي مواظبت و مراقبت مي شود. در «استكهلم» باشگاههاي تفريحي وجود دارند كه بهاي استفاده آنها براي بازنشستگان تقريبا رايگان است . تغذيه اين افراد هر هفته توسط پزشك متخصص كنترل مي شود. آنها موظفند در پايان هر ۲ ماه, «چكاپ » -بررسي دقيق- پزشكي را در بيمارستانهايي مجهز پشت سر بگذارند. اين مراحل هزينه اي هم دارد؟ بله اما آن را دولت تقبل كرده است. هر چه باشد آن فرد ۲۰ سال براي مملكت زحمت كشيده و حالا دولت بر خود واجب مي داند زحمات وي را با اين گونه روشها ارج نهد.
و اماچين...
چيني ها احترام و ارزش خاصي براي سالمندان و بازنشستگان خود قائلند. جمعيت كشورشان حالا به مرز يك ميليارد و سيصد ميليون نفر رسيده است اما با همان دقت سالهاي قبل، بازنشستگان را از ياد نبرده اند.
در اين كشور تنها دو راه وجود دارد كه هر روز صبح يك شيشه شير دولتي دريافت كنيد.
يا يك فرزند داشته باشيد يا فردي بازنشسته در منزلتان باشد! تمايل داريد بعد از بازنشستگي كار كنيد، اشكالي ندارد اما دولت چين با اين كار مخالف است. آنها مي گويند حالا وقت استراحت شماست و همان حقوقي را مي گيريد كه زمان جواني دريافت مي كرديد. بيمه و ساير خدمات هم سر جايشان. باز هم تاكيد مي كنيم. اين كشور چين است با جمعيتي بالغ بر يك ميليارد نفر. جايي كه تنها از قبال صادرات سوزن ته گرد درآمدي معادل درآمد سالانه نفت ايران دارند.
ود رست مثل جايي كه سوئديها در يك دهكده كوچك، ولوو، اسكانيا و... را مي سازند: سوئد. جرثقيل هايي كه مي توانند سنگين ترين اجسام را تكان دهند تنها در يك دهكده كوچك ساخته مي شود. اينها حاصل مهرباني و نوستالژيك بودن نيست، حاصل برنامه ريزي آنها براي يك عمر است.
بازنشسته و بازنشستگي مترادف از كارافتادگي، از خانواده طرد شدن، بي احترامي ديدن و... نيست!

بازنشستگي و قدرت خانمها
001130.jpg
به قيافه اش نمي خورد كه ۵۰ سال داشته باشد اما خودش مي گفت ۶۴ سال دارد. گفتم: «ماشاء ا... دارد. خوب مانده ايد.» پرسيدم: «چرا مسافركشي مي كنيد؟» گفت: «اي آقا! من ۳۰ سال خدمت كردم. در اين مدت هر وقت به خانه مي رفتم همسرم با آغوش باز به استقبالم مي آمد و مرا تروخشك مي كرد. هيچ وقت فكر نمي كردم همسرم بتواند مرا از خانه بيرون كند! روزي كه بازنشسته شدم گفت كه فكر نكني از فردا مي تواني وردل من بنشيني. بايد براي خودت كاري پيدا كني. خلاصه كمي پول داشتيم و كمي هم قرض كرديم و اين پرايد را خريديم. حالا هم كه در خدمت شما هستيم. ولي تا قبل از بازنشستگي قدرت خانم خانه را نمي دانستم!»
مي گفت درآمدش بد نيست. اما من از او مي پرسمآيا بعد از ۳۰ سال كار كردن باز هم نوبت كار كردن است؛ آن هم در آژانس و شيفت شب!

۱۷۱ قانون
رها كردن فرمان-۴
۲۴- سوار كردن سرنشين يا مسافر در سمت چپ يا راست راننده در وسايل نقليه موتوري كه فرمان آنها به ترتيب در سمت چپ يا راست قرار دارند: ۳ هزار تومان 
مسافر بغل دست لطفا پياده به مقصد بيايد.
۲۵- حمل اشياء به نحوي كه قسمتي از آن از عرض وسيله نقليه خارج شود: ۳ هزار تومان 
۲۶- راندن موتورسيكلت و دوچرخه موتوردار در حال رها كردن فرمان: ۳ هزار تومان 
پس عمليات آكروباتيك موتورسواران چه مي شود؟
۲۷- حمل سرنشين با موتورسيكلت بيش از ظرفيت مجاز: ۳ هزار تومان 
ظرفيت مجاز موتورسيكلت حتما به تعداد اعضاي يك خانواده است.
۲۸- نداشتن شماره جلو: ۳ هزار تومان 
گيريم كسي دلش خواست شماره اش را عقب نصب كند!
۲۹ -خروج غيرمجاز تاكسي از محدوده تعيين شده: ۳ هزار تومان 
اين يكي البته به كاهش سرقت خودروها و احتمالا كشتن رانندگان آنها كمك مي كند.
۳۰- پارك كردن تاكسي بدون حضور راننده در ايستگاه هاي تاكسي: ۳ هزار تومان 
تاكسي بدون راننده به چه درد مسافر مي خورد؟
۳۱- استفاده غلط از چراغ راهنماي وسيله نقليه: ۳ هزار تومان 
مطمئن باشيد از اين به بعد اگر چراغ راهنماي راست روشن شد، خودرو حتما به سمت راست خواهد پيچيد.
۳۲- تعمير وسايل نقليه در معابر عمومي: ۳ هزار تومان 
مكانيكي هايي كه پاركينگ ندارند، بايد در مغازه شان را تخته كنند.
۳۳- عدم استفاده از كلاه ايمني توسط راكب و سرنشين موتور سيكلت در حين رانندگي: ۳ هزار تومان 
به تعداد راكبان و سرنشينان موتورسيكلت بايد مامور راهنمايي و رانندگي براي جريمه كردن استخدام شود.
۳۴ -روشن نكردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب در موقع لزوم: ۳ هزار تومان 
افراد صرفه جو هم مراقب باشند. لامپ اضافه فقط در مواقع غيرضروري خاموش؟

تغيير ساعت كار در تهران
قفل ترافيك باز مي شود؟
تغيير ساعات كار در تهران بر مبناي آنچه اكنون در دستور كار هيات دولت قرار گرفته است، به باور كارشناسان تاثير قابل توجهي بر كاهش ترافيك تهران نخواهد داشت.
بر مبناي آنچه معاون شهرداري تهران مبني بر تغيير ساعات كار اعلام كرده  است، ساعت كار بانك ها ۷ و ۳۰دقيقه بامداد، ادارات دولتي ۸، مدارس يك نوبته ۸ و ۳۰دقيقه و مراكز تجاري و اصناف ۹ تا ۹ و۳۰ دقيقه اعلام شده است. كارشناسان و دانش آموختگان دانش ترافيك مي گويند تغيير ساعت كار با شيوه اعلام شده تاثير قابل توجهي در كاهش ترافيك نخواهد داشت و تنها تغييري كه در آن لحاظ شده است مربوط به مدارس يك نوبته شهروندان است كه تنها ۳۰درصد از مدارس تهران در ميزان تاثيرگذاري اين طرح قرار مي گيرند البته اگر همه دانش آموزان اين مدارس براي رفتن به مدرسه مجبور به استفاده از اتومبيل باشند.
مهندس پيمان داوري يكي از كارشناسان آلودگي هوا مي گويد: اگر مسوولان با تغيير ساعت كار در پي كاهش بار ترافيك شهر هستند بهتر است با يك تير دو نشان بزنند و تغيير ساعت كار را به گونه اي تنظيم كنند تا ثمره كاهش بارترافيك به كاهش آلودگي هواي شهر نيز منجر شود. وي در اين باره مي افزايد: در نيمه دوم سال به خاطر شرايط نمناكي زمين و سردي هوا پديده وارونگي دما در تهران اتفاق مي افتد و اين پديده بيشتر از همه وقت در قبل از طلوع آفتاب جلوه مي كند، درست زماني كه معابر شهري سرشار از آمد و شد خودروها است و هوا نيز حالت سكون گرفته و حركت ندارد.
وي همچنين اضافه مي كند: از آنجا كه بيشترين ترافيك شهر تهران با بازگشايي مدارس آغاز شده و از اين پس نيز قبل از شروع آفتاب مدارس به روي دانش آموزان گشوده مي شود، در عمل با افزايش ترافيك تهران بايد پذيراي آلودگي هوا در ابعادگسترده آن باشيم و براي اينكه تغيير ساعت كار بتواند هم به كاهش بارترافيك معابر شهري كمك كند و هم كاهش آلودگي هوا را در پي داشته باشد، بهتر است ساعت كار مدارس در مقايسه با گذشته حداقل يك ساعت ديرتر آغاز شود به اين معني كه خودروها زماني وارد شبكه معابر شوند كه آفتاب طلوع كرده وزمين گرم شده است.
اين كارشناس آلودگي هوا همچنين مي  گويد: به تناسب تاخير در بازگشايي مدارس فعاليت هاي ديگر از جمله اصناف و بازار هم يك ساعت به تاخير بيفتد.

وفاداري به شرط كانديداتوري
001128.jpg
همسران مردان سياسي تايلند مي توانند از اين پس خاطرشان جمع باشد، شوهران آنان شلوارشان كه دو تا شد، سر و گوششان به جنبيدن نمي افتد.
چرا كه رهبران حزب حاكم تايلند در صدد تصويب قانوني هستند كه «اثبات وفاداري به همسر» را به عنوان پيش شرطي براي كانديداشدن اعضا مطرح مي كند.
حزب «تاي راك تاي» كه قدرت را در تايلند در دست دارد، اعلام كرد قصد دارد ترتيبي دهد كه نمايندگان مجلس و اعضاي حزب، از جمله وفادارترين افراد به همسرانشان در تايلند باشند. اين امر بيش از همه به خاطر آن است كه تايلند در جهان، به بي بند و باري معروف است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از «سوراناند فيجا جيفا» سخنگوي اين حزب نوشت: ما سعي داريم به سياستمداران كشورمان اين مهم را القا كنيم كه آنها به عنوان شخصيت هاي برجسته، بايد نسبت به همسرانشان وفادارتر از بقيه شهروندان باشند.

اصلاح ساختار قامتي دانش آموزان
001124.jpg
گلي به جمال مسوولان آموزش و پرورش، بالاخره فكري به حال ناهنجاري هاي ستون فقرات دانش آموزان ورزش نديده كردند. معاون تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه مركز «اصلاح ساختار قامتي دانش آموزان» در همه استان هاي كشور ايجاد مي شود.
«نصرالله سجادي» به ايرنا گفت: اين مراكز امسال و سال آينده به تعداد استان هاي كشور راه اندازي خواهند شد و به همين منظور، اعتبارات لازم تامين وتجهيزات آن خريداري شده است.
وي افزود: مراكز اصلاح ساختار قامتي، خدمات خود رابه طور رايگان به همه دانش آموزان مقاطع تحصيلي ارائه خواهند داد.
سجادي توضيح داد كه اين مراكز با كمك كارشناسان و متخصصان، نحوه انجام صحيح فعاليت هاي بدني و ورزشي را به دانش آموزان آموزش مي دهند.
وي گفت: بر اساس تحقيقي كه از ۳۲۰ هزار دانش آموز دختر دوره راهنمايي به عمل آمده ، ۸۷ درصد ازدانش آموزان ياد شده از مشكلات ساختار قامتي رنج مي برند.

۸۰ درصد يارانه سوخت براي ثروتمندان
001122.jpg
ثروتمندان نگران نباشند در راستاي كمك دولت به توان مالي اين قشر مظلوم ۸۰ درصد يارانه سوخت در ايران به ۲۰ درصد طبقه ثروتمندان تعلق مي گيرد.
اكبر تركان، معاون برنامه ريزي وزارت نفت با اعلام اين مطلب افزود: ۲۰ درصد يارانه كلان دولت كه به سوخت اختصاص دارد، نيز بين ۲۰ درصد از مردم فقير توزيع مي شود.
گفتني است، بودجه واردات بنزين، سالانه فقط ۵/۱ ميليارد دلار است.تركان با انتقاد شديد از سياست تخصيص ناعادلانه يارانه دولت گفت: اين كارها، عوام فريبي است و خدمت به مردم نيست.خبرنگار «بازتاب» مي افزايد: با توجه به آنكه مصرف بنزين در ايران سالانه بيش از ۲۰ ميليارد ليتر بوده، ايران براي هر ليتر بنزين دست كم ۲۰ سنت يارانه مي پردازد. يارانه مستقيم بنزين ايران سالانه به ۴ ميليارد دلار بالغ مي شود كه سرانه هر ايراني از اين يارانه، حدود ۶۵ دلار مي باشد. به عبارت ديگر سهم خانواده ۵ نفره ايراني از يارانه بنزين در سال، بيش از ۳ ميليون ريال مي باشد كه توزيع اين يارانه به شدت ناعادلانه است.

تصحيح و پوزش
در گزارش بازگشت افغان ها به مدارس تهران به نقل از آقاي غياثي سركنسول افغانستان در ايران آورده شده بود «با يارانه پرداختي دولت ايران به مهاجرين خارجي فقط در بخش انرژي، مي توان سالانه۲۴۰۰ مدرسه در سطح ايران ساخت!»(۱) با پوزش از سركنسول محترم افغانستان، اين قسمت از گفتگو مربوط به يك مقام آگاه در اداره امور اتباع خارجي در استانداري خراسان مي باشد.
۱-روزنامه ايران مورخ ۲۰/۳/۸۲

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |