سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۸
خدمات جديد كارت پول در نظام بانكي كشور
رويكرد مردم به كارت پول به عنوان جانشين مناسب پول نقد به شكل چشمگيري در جامعه روبه افزايش است.
به گزارش خبرنگار «بازارچه»، در چنين وضعيتي، اطلا ع از چگونگي استفاده اين كارت ها علا وه بر كاهش ضريب اشتباه امكان استفاده از ساير خدمات و كاربردهاي آن را فراهم مي كند. تاچندي پيش استفاده از كارت پول فقط به دريافت وجوه نقدي ختم مي شد و دليلي براي اطلا ع رساني استفاده كنندگان وجود نداشت.
اما در ساختار جديد كارت پول ها، دريافت، واريز، انتقال وجه، اعلا م مانده حساب و صدور صورتحساب امكان پذير است.
متقاضي دريافت اين خدمات ابتدا بايد براي اخذ كارت پول به يكي از شعب بانكهاي عامل مراجعه كند. مدت زمان مورد نياز براي دريافت كارت معمولا ً ۳ تا ۵ روز است؛ هرچند كه در برخي مواقع اين كار در چند دقيقه و در برخي مواقع چند هفته طول مي كشد.
پس از دريافت كارت، صاحب كارت بايد به يكي از دستگاه هاي كارت خوان مراجعه و رمز كارت خود را تغيير دهد. رمز كارت يك عدد ۴ رقمي است كه فقط دارنده كارت از آن باخبر است. براي ورود به شبكه اين كد ۴ رقمي الزامي است. همچنين براي تغيير رمز ابتدا لا زم است كارت را وارد دستگاه خودپرداز كرده و فهرست تغيير رمز انتخاب شود. بعد از انتخاب گزينه تغيير رمز، متن «لطفاً رمز جديد را وارد كنيد» نمايان مي شود. در اين حالت دارنده كارت بايد يك عدد ۴ رقمي را به دستگاه وارد كند.
بعد از ثبت اين عدد ۴ رقمي متن «لطفاً رمز جديد خود را مجدداً وارد كنيد» ظاهر مي شود و در اين حالت بايد براي دومين بار همان عدد ۴ رقمي را به دستگاه وارد كرده و كليد ثبت را فشار دهيد. در اين هنگام متن «عمليات موردنظر با موفقيت انجام شد» ظاهر مي شود.
در چنين وضعيتي دارنده كارت بايد كارت خود را از دستگاه تحويل بگيرد. تمام خدمات كارت پول بانك  عامل از صبح روز بعد با رمز جديد در اختيار دارنده كارت خواهد بود.
دريافت وجه
دستگاه هاي خودپرداز در شبكه بانكي كشور هر دفعه حداكثر ۴۰۰ هزار ريال وجه نقد در اختيار دارنده كارت قرار مي دهند، ضمن اينكه هر روز با هر كارت از شبكه خودپرداز بانكها حداكثر ۴ مرتبه مي توان حداكثر مبلغ تعيين شده را دريافت كرد. به عبارت ديگر دارنده كارت هر روز تا سقف يك ميليون و ۶۰۰ هزار ريال وجه نقد مي تواند از دستگاه خودپرداز پول نقد دريافت كند (بجز يك بانك كه سقف اين رقم ۲ ميليون ريال است).
براي دريافت وجه ابتدا بايد كارت را وارد دستگاه كرده و با انتخاب فهرست دريافت وجه اعداد ۱۰ هزار، ۲۰ هزار، ۵۰ هزار، ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار، ۳۰۰ هزار، ۴۰۰ هزار و مبالغ ديگر ظاهر مي شود. اگر رقم درخواستي دارنده كارت يكي از ۷ مبلغ موجود باشد، كافي است كليد مقابل آن فشار داده شود، بعد از چند دقيقه پول رقم موردنظر در اختيار دارنده كارت قرار مي گيرد.
در صورتي كه دارنده كارت بخواهد رقم ديگري مثل ۳۵۰ هزار ريال را دريافت كند بايد كليد مقابل فهرست مبالغ ديگر را فشار دهد، چند لحظه بعد متقاضي دريافت مي بايد رقم مورد نظر را با كليد اعدادي كه بر روي دستگاه قرار دارد به دستگاه وارد كرده و دكمه ثبت را فشار دهد. لحظاتي بعد پول و كارت از طريق دريچه هاي مخصوص در اختيار صاحب كارت قرار مي گيرد. در اين شرايط شخص بايد بلا فاصله كارت و پول را بردارد چون در غير اين صورت دستگاه بعد از چند ثانيه پول و كارت را به داخل باز مي گرداند.
البته دارندگان كارت پول مي توانند با مراجعه به يكي از شعب متصل به شبكه بانك عامل با استفاده از كارت خود به هر ميزان كه مي خواهند برداشت كنند.
واريز وجه
براي واريز وجه ابتدا لا زم است دارنده كارت در فهرست انتخاب كند. بعد از انتخاب اين فهرست متن«مبلغ مورد نظر را وارد كنيد» ظاهر مي شود.
پس از وارد كردن مبلغ و فشار دادن دگمه ثبت دريچه مخزن مخصوص پاكت باز شده، پاكت مخصوصي را در اختيار مشتري قرار مي دهد. لا زم است فرد متقاضي واريز وجه، اطلا عاتي را روي پاكت مذكور درج كند سپس با رسيدي كه دستگاه در اختيار وي قرار مي دهد مطابقت كرده و به همراه وجه در پاكت قرار داده و از سمت فلش پاكت را داخل مخزن قرار دهد، دستگاه بعد از دريافت پاكت رسيد دوم را كه تأييدكننده دريافت پاكت توسط دستگاه است، در اختيار مشتري قرار مي دهد.
وجه مورد نظر در اولين روز كاري پس از كنترل و تأييد شعبه به حساب موردنظر واريز خواهد شد؛ البته هنوز اين فهرست در برخي از خودپردازهاي بانكهاي عامل نصب و فعال نشده است.
اعلا م مانده حساب
در فهرست هاي اوليه تمام خودپردازها اين برنامه وجود دارد. در صورت انتخاب اين فهرست برگه اي حاوي موجودي حساب در اختيار مشتري قرار مي گيرد.
صورتحساب 
با انتخاب اين فهرست برگه اي به مشتري ارائه مي شود كه ۵ عمليات اخير حساب وي را نشان مي دهد.
انتقال وجه 
دارندگان كارت پول برخي بانكها مي توانند با استفاده از كارت پول وجه موردنظرشان را به حساب خود يا ديگران انتقال دهند.
براي انتقال حساب به حساب ديگران لا زم است كه شماره كارت ۱۶ رقمي شخص موردنظر را بدانيد. در صورت دانستن اين شماره شما مي توانيد بعد از ورود به فهرست انتقال وجه، برنامه «به كارت ديگر» را انتخاب كنيد. بعد از اين انتخاب شما بايد مبلغ موردنظر را همراه با شماره ۱۶ رقمي شخص موردنظر به دستگاه وارد كنيد. بعد از ثبت اين موارد صفحه اي مقابل شما گشوده مي شود كه شماره حساب مبدا‡، مبلغ مورد انتقال و شماره كارت مقصد را نمايش مي دهد. در صورت تأييد اين موارد شما مي توانيد با ثبت كلمه «بلي» انتقال موردنظر را تأييد كنيد؛ ولي براي انتقال وجه به حساب خودتان لا زم است كه شماره حساب كارت شما با تمام حسابهايتان ارتباط داشته باشد. در چنين شرايطي بعد از ورود به فهرست انتقال وجه برنامه «به كارت خود» را انتخاب كنيد. در اين وضعيت فهرست حسابهاي شما مقابلتان نمايان مي شود. بعد از انتخاب حساب موردنظر صفحه نمايش شماره و نوع حساب مبدا‡ و مبلغ موردنظر انتقال و شماره و نوع حساب مقصد را بر روي صفحه ظاهر مي كند.در صورتي كه اطلا عات صحيح باشد، كافي است كلمه ثبت را وارد كنيد تا عمليات موردنظر انجام شود. بعد از ثبت كلمه «بلي» دستگاه به شما رسيد خواهد داد كه نوع و شماره حسابهاي مبدا‡ و مقصد و مبلغ انتقال يافته در آن مشخص خواهد بود.دارنده‡ كارت بايد توجه داشته باشد كه كارت پول به هيچ وجه نبايد در ميدانهاي مغناطيسي مانند موبايل، آهن ربا، تلويزيون، دزدگير، باند ضبط و ... قرار بگيرد.

بازارچه ارتباطات
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |