سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۸
در حاشيه خبرها
تأملي بر حرفهاي مردم و مسئولا ن درباره تأخير در زمان اعلا م كوپن ها
در شرايطي كه مردم معتقدند طي سال هاي اخير«دولت كمتر كوپن اعلا م مي كند» مسئولا ن اين موضوع را تكذيب مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما افراد كم درآمد كه بيشتر به كالا برگ وابسته هستند معتقدند اين روزها ديگر مثل سال هاي گذشته دولت كوپن اعلا م نمي كند و فواصل ارائه ارزاق عمومي به صورت يارانه اي بسيار طولا ني شده است.
اعظم صدقي خانم خانه دار در اين باره به خبرنگار ما گفت: احتمالا ً مسئولا ن فكر مي كنند وضع مردم بهتر شده و آنان احتياجي به كالاهاي كوپني ندارند. در حالي كه اگر خودشان را جاي ما مي گذاشتند متوجه مي شدند با درآمد ماهي ۱۵۰ هزار تومان اعضاي يك خانواده ۵ نفره نمي توانند بدون كالا هاي كوپني زندگي كنند.
وي ادامه داد: چند سال پيش مرغ و پنير هم كوپني بود آنهايي كه درآمدكمي دارند مشكل چنداني نداشتند. اما با حذف كوپن در مورد اين اقلا م ميزان استفاده ما از آنها بسيار كم شده است و الا ن هم اگر مدت اعلا م كوپن جديد طول بكشد همه حساب و كتاب هاي ما به هم مي ريزد.
هم اكنون حدود ۱۷ ميليون خانوار در كشور كالا برگ كالاهاي اساسي را دريافت مي كنند اين مسأله براي بخش عمده آنها از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد. سياست توزيع كالابرگ بلافاصله پس از پيروزي انقلا ب اسلا مي آغاز شد. اين سياست با هدف كمك به اقشار كم درآمد و ضعيف جامعه بود. اكنون پس از گذشت بيش از دو دهه از عمر اجراي اين سياست، تعداد حدود ۱۵ قلم كالا  كه با كالا  برگ توزيع مي شد، به ۴ قلم كاهش پيدا كرده و كالا هايي چون گوشت و مرغ از اين فهرست حذف شده اند.
تورم بالا ، درآمد سرانه اندك نسبت به ساير كشورهاي دنيا و نيز عدم توانايي دولت در زمينه اختصاص يارانه مربوطه براي توزيع اين گونه كالاها در ميان مردم موجب شده است كه خريد اين محصولات براي هر خانوار ايراني در مدت زمان كوتاه ميسر نباشد.آيا يك كارمند مي تواند با حقوق دولتي و مشكلا تي چون اجاره خانه در صورت صاحب خانه نبودن و ساير مخارج زندگي اقدام به خريد و تأمين گوشت با نرخ كيلويي ۴ هزار تومان كند.جواد اسماعيلي مدير كل ستاد بسيج اقتصادي كشور، در مورد حذف برخي از كالا هاي مورد نياز مصرف كنندگان از سيستم توزيع با كالا  برگ در گفت و گو با خبرنگار ما مي گويد: عدم تخصيص يارانه و بودجه مورد نياز از سوي دولت و تصويب آن در شوراي اقتصاد براي تأمين و توزيع برخي از كالاها همچون گوشت و مرغ از دلا يل كنار گذاشتن توزيع اين اقلا م به روش كوپني است.
وي با اشاره به ميزان تأثير گذاري توزيع كالا برگ كالا هاي اساسي در تنظيم بازار و قيمت اجناس مورد نياز اقشار مختلف مردم و نيز افزايش عدالت اجتماعي در جامعه مي گويد: متأسفانه دولت و دستگاههاي ذيربط با وجود تلا ش بسيار نتوانسته اند قيمت اين اجناس مانند گوشت و مرغ را كنترل و تنظيم كنند. يكي از نكات ديگري كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه دولت مي تواند يارانه هايي را از ساير بخش ها كه نسبتاً از اهميت پايين تري برخوردارند براي تأمين و توزيع اين اقلا م اختصاص دهد.
اما اين مسأله تنها مشكل در رابطه با كالا  برگ (كوپن) نيست، احمدي يكي از مراجعه كنندگان به دفترپستي مي گويد: در طول چند سال گذشته ميزان اعلا م كالا  برگ جديد در جامعه كمتر شد و فقط قبل از ايام خاص چون ماه مبارك رمضان و يا ماه محرم و نيز با نزديكي به پايان سال اعلا م شماره هاي جديد كالا  برگ با افزايش مواجه مي شود.
اما از سوي ديگر مدير كل ستاد بسيج اقتصادي كشور با رد اين ادعا مي گويد: هيچ تغييري در ميزان اعلا م شماره هاي كالا  برگ  كالا هاي اساسي پيش نيامده و مانند روال گذشته در حال انجام است.
بنابراين اگر دولت قصد دارد كه ميزان يارانه هاي پرداختي را كاهش دهد و يا تغييري در اين روند حاصل كند، بايد تمامي جوانب امر را بسنجد.با توجه به وجود تورم و بيكاري در جامعه برگ كالا هاي اساسي با كالا  برگ براي كساني كه در تأمين اقلا م مورد نياز خود دچار مشكل هستند از اهميت زيادي برخوردار است.

نامه هاي خوانندگان
استقبال از خطر به خيال صرفه جويي اقتصادي
بر اثر شرايط موجود در كشور ناشي از كمبود مواد نفتي و سياست صرفه جويي دولت،  اين روزها مشكلا ت خانواده ها در تأمين نفت مصرفي چهره‡ پررنگ تري به خود گرفته است. اين امر تا حدودي باعث دلهره ونگراني خانوادها به خصوص در فصل زمستان گرديده است. به عنوان مثال در پي يك عكس العمل تدافعي و آينده نگري تعدادي از خانواده ها اقدام به ذخيره كردن سوخت هايي نظير نفت و گازوئيل در منازل خود مي كنند و با اين عمل نه تنها به تشديد كمبود كمك مي كنند بلكه جان خود وافراد خانواده را نيز به خطر مي اندازند. اگر سري به مراكز درماني مخصوص سوختگي ها و بيمارستان ها بزنيم مناظر دلخراش موجود، هر بيننده اي را متاثر مي سازد. در اين مراكز افرادي را مي بينيم كه به علت دلسوزي سرپرست خانواده، در كام شعله هاي وحشتناك آتش فرو رفته، يا در آغوش مرگ فرو مي روند ويا عمري با اعضاي نيم سوخته و پوست چروكيده و قيافه متأثر كننده با زندگي مي سازند.
بدين جهت مي بايست به منظور حفاظت و حمايت از هر دو گروه يعني آناني كه به اين كار غير منطقي اقدام ميورزند و آنانكه اين كار را نكرده و روشهاي ايمن تري را براي مقابله با سرما اتخاذ مي كنند، نكاتي را در جهت افزايش اطلا عات عمومي در اين زمينه يادآوري نمائيم:
۱- اصولاً بهترين روش براي جلوگيري از اين حوادث اين است كه علاج واقعه را قبل از وقوع بنمايند. يعني با عدم ذخيره سازي مواد نفتي به خصوص بنزين در خانه و مخصوصاً آپارتمان، ايمني لا زم را تأمين و خود و خانواده را در معرض خطرات احتمالي قرار ندهند.
۲- بهتر است افراد خانواده اطلا عاتي هر چند محدود در زمينه مواد نفتي از نظر خواص فيزيكي داشته باشند ويا از ديگران كه مطلع هستند سو‡ال نمايند تا بدانند درد چيست و در صورت عارض شدن درمان كدام است.
۳- مواد نفتي كه درمنازل و كارگاه ها به عناوين مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند مثل نفت سفيد و گازوئيل، به عنوان مواد سوختي براي تأمين حرارت از طريق بخاري هاي نفتي و يا شوفاژ مورد استفاده قرار مي گيرند و بنزين نيز يا به عنوان حلا ل، جهت لكه گيري البسه ويا به عنوان ذخيره براي اتومبيل در منزل يافت مي گردد.
۴- نفت سفيد در حرارت ۱۰۰ درجه و گازوئيل در حرارت ۱۵۰ درجه و بنزين در حرارت ۴۵ درجه، قابل اشتعال مي باشد، به طوري كه بنزين در اثر تبخير در شرايط معمولي به گاز تبديل شده و حتي در اثر ضربه برق ساكن ويك جرقه معمولي منفجر مي گردد.
۵- اصولا ً براي نگهداري مواد نفتي از هر نوع در مقادير زياد مي بايست از مخازن فلزي رنگ آميزي شده با قطر معين و  دريچه بازديد مشخصات فني و ايمني وزارت نفت يا وزارت كار كه در محل مناسب دفن شده است، استفاده گردد و در صورتي كه در هواي آزاد باشد مي بايست در مقابل باران، اشعه مستقيم خورشيد و صدمات فيزيكي احتمالي محافظت گرديده، از هر گونه دستكاري، حرارت و شعله به دور باشد.
۶- براي نگهداري مواد نفتي به مقدار كم و قابل حمل با توجه به نوع مواد نفتي و نقطه اشتعال آن ظروف مناسبي مطابق با استاندارد ايمني در دنيا ساخته مي گردد كه ميزان خطرات احتمالي را به حداقل مي رساند ولي متأسفانه اين نوع ظروف در ايران وجود ندارد.
۷ - نكات مهم ايمني كه در مورد ظروف محتوي مواد نفتي به خصوص بنزين در صورت موجود بودن در منازل مي بايست حتماً رعايت گردد، به شرح ذيل مي باشند:
الف- ظروف مي بايست ترجيحاً فلزي و مجهز به در مناسب و سالم باشند.
ب- ظروف مي بايست داراي هيچ گونه نشت نباشند و ترجيحاً در بستري از شن و ماسه يا خاك نرم به قطر ۵-۲ سانتي متر قرار بگيرند.
ج- ظروف مي بايست در صورت امكان پرباشند كه اين در مورد بنزين مهم است، چون بايد از سطح تبخير كمتري برخوردار باشد.
د- از دسترس بچه ها دور بوده و براي هر كسي قابل دسترسي و دستكاري نباشد.
ه-. درفاصله ايمني از هرگونه حرارت، وسائل گرمازا و شعله روباز قرار داده شوند.
و- در مقابل تابش نور آفتاب و باران نبوده، محل نگهداري نسبتاً تهويه شود.
ز- از هر گونه صدمات فيزيكي، احتمال سقوط و ضربه خوردن به دور باشد. درنهايت يك دستگاه كپسول آتش نشاني از نوع پودر و گاز شيميايي با توجه به ميزان و مقدار مواد نفتي براي مقابله با حوادث احتمالي درمحل قرار داده شود.
نحوه مقابله و مبارزه با آتش سوزي هاي وسايل  نفت سوز
همانگونه كه گفته شد وسايل نفت سوزي كه در منازل مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتند از: بخاري هاي نفت سوز در انواع ثابت و متحرك، چراغ هاي خوراك پزي، سماور، آبگرمكن و غيره.
به طور كلي آتش سوزي هاي ناشي از اين وسايل و دستگاهها در هر نوع يا اندازه كه باشند از نوع دوم آتش سوزي در رده بندي انواع آتش سوزي ها است، يعني آتش سوزي هاي هيدروكربن ها. اين آتش سوزي ها را طبق روش هاي متداول و تأييد شده بايد جدي تلقي كرده و در نهايت خونسردي، طبق دستور العمل ذيل اقدام نمود:
۱-افراد صدمه ديده و دچار سانحه و كليه افراد غير مسئول به خصوص اطفال وافراد مسن را از محل خارج و دور نمائيد.
۲- كليه وسايل و چيزهاي قابل سوختن و آتش گير را با رعايت اولويت از نظر خاصيت آتش گيري و خطرناك بودن از اطراف آتش سوزي دور نمائيد.
اولويت با كپسولهاي گاز مايع، مايعات قابل اشتعال و مواد خشك مي باشد.
۳- اقدام به قطع مواد قابل اشتعال و بستن شير نفت بنمائيد.
۴- اقدام به اطفاي آتش سوزي با روش خفه كردن با استفاده از پوشاندن آتش با پتوي ضخيم وخيس، كپسول هاي آتش نشاني از انواع پودر و گاز، كف شيميايي، گاز كربنيك، مواد هالوژنه -  هر كدام كه در دسترس بود - و در نهايت خاك، شن نرم يا ماسه كنيد.
۵- در تكميل اقدامات تدافعي فوق، نكات ذيل قابل توجه است:
- بعضي مواقع بردن دستگاه مشتعل مانند بخاري هاي قابل حمل به محل ايمن د رخارج از منزل مانند حياط،بالكن يا
پشت بام توصيه مي گردد.
- استفاده از آب براي خاموش كردن آتش سوزي هاي نفتي بوسيله مردم عادي و بدون آموزش صحيح توصيه نمي گردد.
- سعي كنيد با بستن در و پنجره ويا حداقل باز نكردن آنها هنگام آتش سوزي آتش را با هواي تازه تغذيه نكنيد. مسلماً پس از اطفاي حريق تهويه محل جزو اولين اقدامات ايمن ساز ي محيط مي باشد.
علي هاشمي

آيينه تصوير
001312.jpg

هنگ كنگ نيز به عرضه توليد و فروش تلفن هاي همراه پيوسته. هم اكنون سازه هاي اين كشور مشتريان بسياري در سراسر جهان يافته اند،
اما كارخانه بزرگ «هاچيون وامپوآ»، به سبب تأخير در تحويل سري جديد گوشي هاي خود ناچار است حدود دو ميليارد يورو هزينه كند كه براي كارخانه هنگ كنگي بسيار زياد به شمار مي رود.


001310.jpg

آتش نشانان سعي در بيرون كشيدن كاميوني دارند كه با در هم ريختن پل، در آستانه سقوط به درون رودخانه است. جاري شدن سيل در مارسي، دومين شهر بزرگ فرانسه، تاكنون بسيار زيان ساز شده . دست كم پنج نفر جان خود را بر اثر اين سيل از دست داده اند.


001314.jpg

دانشمندان يك گام ديگر به كشف واكسن بيماري سارس نزديك شده اند. محققان كانادايي اعلا م كرده اتد تا يك سال ديگر آزمايش اين واكسن سارس، كه مي تواند بسياري را در سراسر گيتي از مرگ وارهاند، روانه بازار خواهد شد. با اين وجود آنان عنوان كرده  اند مشكلا ت بزرگي بر سر نيل به اين هدف وجود دارد كه رفع آنها مستلزم به كار گرفتن سرمايه زيادي است.


001316.jpg

شركت بسيار بزرگ جنرال موتورز در چين نيز خط توليد خودرويي به راه انداخته كه هم براي چين و هم براي كارخانه جنرال موتورز بسيار پرمنفعت است. اما مديران اين شركت به بازار بزرگ شرق آسيا بسنده نكرده اند. آنها هم اكنون با «سانگ يانگ موتورز»، توليدكننده ماشين هاي مسابقه در كره جنوبي قرارداد همكاري امضا كرده اند تا در اين عرصه نيز پويا عمل كند.

پاسخ مسؤولا ن
حقوق ها پرداخت شد
پيرو مطلب مندرج در صفحه ۴ بازارچه همشهري مورخ ۱۸/۸/۸۲ تحت عنوان «عدم پرداخت حقوق سربازان نيروي انتظامي» جوابيه ذيل ارسال مي گردد:
به دليل اشكالا ت فني در چاپ و توزيع فيش هاي حقوق مهرماه كاركنان وظيفه، اين فيش ها با حدود ۱۵ روز تأخير پرداخت گرديد و حقوق ماههاي قبل اين عزيزان در پايان همان ماه با ارائه فيش حقوقي از كليه شعب مو‡سسه قوامين قابل دريافت بوده است. ضمناً فرم هاي مربوط به عائله مندي كاركنان وظيفه جهت تكميل به يگان هاي محل خدمت ارسال گرديده كه پس از تكميل و درج در رايانه قابل پرداخت مي باشد.
مركز اطلا ع رساني ناجا
ُِسرعت در آزادراه ها
پيرو درج پيام مردمي تحت عنوان يك سوال از راهنمايي و رانندگي در صفحه ۴ بازارچه مورخه ۷/۸/۸۲ به اطلا ع مي رساند: برابر اعلا م وزارت راه و ترابري حداكثر سرعت در اتوبان هاي عمومي كشور (اتوبان هاي داراي ۳ باند عبور در مسيرهاي رفت و برگشت) به ۱۲۰ كيلومتر در ساعت افزايش پيدا كرده است. شايان ذكر است كه سرعت تعيين شده در راهها تنها به نوع و كيفيت فني خودروها مربوط نمي شود بلكه به عوامل ديگري از جمله حجم ترافيك، وضعيت راهها و ساير عوامل ذيربط در امر تردد نيز بستگي داشته و در اغلب كشورهاي دنيا محدوديت هاي سرعت اعمال مي شود و سرعت از ۱۲۰ تا ۱۳۰ كيلومتر در ساعت در آزادراهها تجاوز نمي كند.
مركز اطلا ع رساني ناجا

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
به داد ما برسيد
در ميدان هفت تير، در اوج آلودگي هوا، موتور سوارها به توليد دود و صدا مشغولند و گويا پليس هيچ انگيزه اي براي مقابله و تذكر ندارد. توان نفس كشيدن نداريم. به داد ما برسيد.سعيدي 
خسارت ما را ندادند
نمايشگاه كوثر بين فلكه اول و دوم صادقيه چندي پيش سوخت. قرار بود خسارت غرفه داران را بدهند اما هنوز خبري نيست.
تني چند از غرفه دارها
جهت اطلا ع خواننده بازارچه 
خواننده شما ادعا كرده بود ماست بندي ها از شير يارانه اي استفاده مي كنند. از طرف ماست بندي ها با اطمينان مي گويم ما شير را از دامداري ها مي گيريم نه از شيرهاي يارانه اي مغازه ها.
بوداغي 
پيشنهاد به دولت كريمه 
پنهان كردني نيست كه نه شهرداري، نه وزارت كشور، نه راهنمايي و رانندگي و نه هر سازمان ديگر تا به حال نتوانسته اند اتومبيل هاي مسافركش درون شهري را ساماندهي كنند. تعداد كثيري از اين خودروها فرسوده و خارج از رده هستند كه طرح جايگزيني آنها هم به راحتي قابل اجرا نيست. به دولت آقاي خاتمي پيشنهاد مي كنم يارانه بنزين را كه قرار است به اين قبيل خودروهاي فرسوده تعلق گيرد(معادل ۳۰ ليتر در روز) به ارزش يك سال آن را يكجا به صاحبان خودروها بدهند تا اين افراد بتوانند آن را سرمايه اشتغال تازه براي خود كنند و خودرو اسقاطي را تحويل دهند.
رئيس اتحاديه صنف پوشاك تهران 
درخواست از بازارچه
از اينكه هزينه تهيه يك وعده غذايي را مي نويسيد متشكريم اما بهتر است طرز تهيه آن را هم بنويسيد تا كارتان كامل باشد.
مريم كاظم 
شكايت از پيمانكار شهرداري 
ساكن نارمك هستم، گلبرگ غربي، خيابان سامان، كوچه سايبان، پيمانكار شهرداري منطقه براي جدولبندي خيابان، از شير آب يكي از ساكنان دو روز استفاده كرد، يكي ديگر از اهالي از سر دلسوزي تذكر داد حالا  كه آب رايگان در اختيار داريد اين قدر آن را هدر ندهيد. كار به دلخوري و بگو مگو كشيد، پيمانكار عزيز قهر كرد و جدولبندي را نيمه كاره رها كرد و رفت. از بازرسان شهرداري درخواست رسيدگي داريم.
از ساكنان كوچه سايبان- نارمك 
بخاري هاي بدون لوله 
مدتي است كه در تبليغات تلويزيوني شاهد پخش آگهي انواع بخاري بدون لوله هستيم، از آنجا كه كنجكاو شده بودم، چند روز پيش سراغ يكي از فروشگاههاي محله رفتم تا اطلا عاتي كسب كنم. جالب اين كه اكثر قريب به اتفاق فروشندگان تأكيد دارند استفاده از اين دست بخاري ها به هيچ وجه مطمئن نيست و امنيت ندارد. از توليدكنندگان بخاري هاي بدون لوله خواهشمنديم درباره اين محصولا ت به مردم توضيح دهند واطلا ع رساني كنند.
نبوي 
پمپ بنزين تعطيل 
در خيابان قزوين سرپل امامزاده معصوم، پمپ بنزيني است كه غروب ها ازدحام اتومبيل ها در اين مكان چند برابر شده و موجب ترافيك و آلودگي هواي منطقه مي گردد. در حالي كه يك خيابان پايين تر، پمپ بنزين خيابان هلا ل احمر تقاطع نواب بي دليل بسته است. لطفاً براي كم شدن بار ترافيك هر چه زودتر مشكل اين پمپ بنزين را حل كنند.
عبدالرضا ادراكي

ده پرسش روز
مهندس كشاورزي، مرد، متأهل، ۳۸ ساله
۱- آيا حرفه مهندسي در حال حاضر مثل گذشته ها درآمد خوبي دارد؟
رشته مهندسي آنهم از نوع كشاورزي اسم دارد؛ اما نه كاري در جامعه دارد و نه درآمد مناسب.
۲- آيا درآمد شما تكافوي هزينه زندگيتان را مي دهد؟ آيا پس انداز مي كنيد؟
در حد زندگي متوسط كه زندگي روزمره بگذرد خوب است. پس انداز زياد نه، فقط به اندازه اي است كه روز مبادا و روز پيش بيني نشده پولي داشته باشم، وگرنه پول اضافي براي پس انداز ندارم.
۳- آيا آرزو داشتيد داراي تخصص يا حرفه ديگري بوديد؟
آرزو در اين مورد خيلي زياد است. دوست داشتم يك كار آزاد داشتم و تاجري معروف بودم يا مدير يك سازمان مهم كشوري. اما حيف..
۴- آيا صاحبخانه هستيد؟ در چه منطقه اي سكونت داريد؟
بله، در منطقه ۹ تهران صاحب يك خانه ۹۰ متري در طبقه دوم هستم.
۵- چه اتومبيلي داريد؟
تا امروز اتومبيل من اتوبوسهاي شركت واحد يا خط ۱۱ پياده رو است كه در مواقع با ترافيك سنگين در خيابانهاي تهران سريعتر از خودرو مي رسم.
۶- چقدر در ماه براي خود خرج مي كنيد؟
به اندازه يك آرايشگاه رفتن در ماه آنهم به قيمت ۲۰۰۰ تومان و هزينه هاي رايج رفت وآمد، همين.
۷- آيا همسر شما شاغل است؟ درآمد وي در ماه چقدر است؟
بله، ولي تمام حقوق همسرم هزينه مهد و سرويس فرزندانم مي شود و هيچ پولي براي خودش باقي نمي ماند كه حداقل صرف امور شخصي كند. در ماه ۹۸۰۰۰ تومان حقوق مي گيرد كه يكجا تقديم مهد كودك مي شود.
۸- بر اي تفريح چقدر هزينه مي كنيد؟ تفريح عمده شما چيست؟
تنها تفريح ما خريد كادو براي ميهمانيهاي اجباري است كه نه راه پس داريم، نه راه پيش. تفريح عمده رفتن به خانه اقوام درجه يك و نهايتاً پارك است كه خرجي ندارد.
۹- بهترين سرمايه گذاري در ايران را چه مي دانيد؟
بهترين سرمايه گذاري در اين دوره خريد خانه و يا خريد تلفن همراه است كه بعد از يكسال مي شود آن را با سود بيشتر فروخت.
۱۰- فرزندتان در چه مدرسه اي مشغول به تحصيل است؟ چقدر هزينه مي كنيد؟
فرزند من هنوز به سن مدرسه رفتن نرسيده و چون همسرم كارمند است ، هزينه مهد فرزندم كمتر از يك بچه مدرسه دبستاني نيست. شايد اگر مدرسه مي رفت هزينهآن به نسبت خيلي كمتر از اينها مي شد.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |