يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳ - Dec 14, 2003
بازتاب
فرار به جلو
روزي اعلام مي شود شمار دختران براي ورود به دانشگاه از پسران پيشي گرفته لذا  بايستي پارامترهايي را پيش بيني كرد تا استعداد شگرف دختران مهار شده و تعادل در ورود آن ها به دانشگاه حاصل شود.روزي ديگر بيان مي شود تعداد پرشمار دختران به نسبت پسران ،جامعه را به سمتي مي برد كه در آينده تعداد دامادها به نسبت عروس ها كم شمار خواهد بود.چرا شمار اندك پسران به نسبت دختران اين همه برجسته شده است؟ مگر در كشورهاي ديگر چنين چيزي وجود ندارد؟
بزرگ نمايي افزايش دختران به نسبت پسران در مرحله نخست دخالت در نظام آفرينش، بردن ذهن و فكر مردم به سوي مسايل حاشيه اي و شانه خالي كردن از ايفاي مسئوليت پرخطير برنامه  ريزي براي جوانان و فرار به جلو است.مگر براي همين تعداد جوان اعم از دختر و پسر توانسته  ايم بستر زندگي مشترك آن ها را فراهم كنيم كه حالا به مانند دايه مهربان تر از مادر،  غم و غصه تعداد كم دامادهاي آينده را مي خوريم؟
بيان اين گونه آمارها كه در صحت و سقم آن ترديد هم وجود دارد،  حاكي از نگرش تبعيض آميز است و حاصلي جز تشويش ذهن و فكر جوانان به ويژه دختران و زنان ندارد. عباس اسدي

توضيح و پوزش
در جدول كلمات متقاطع ديروز همشهري طرح جدول شماره ۳۲۵۱ به جاي طرح شماره ۳۲۵۲ چاپ شد كه بدينوسيله ضمن پوزش از خوانندگان گرامي خواهيم كوشيد از تكرار چنين اشتباهي درآينده جلوگيري شود.

چهار جيب بر حرفه اي در شمال تهران دستگير شدند
سه  زن  ويك  مرد جيب  بر سابقه دار وحرفه اي  توسط ماموران  دايره  تجسس  كلانتري ۱۰۱ تجريش  دستگير شدند.به  گزارش   روابط عمومي  كلانتري  ۱۰۱ تجريش  در پي  چند فقره  شكايت  در خصوص  جيب  بري  در مناطق  مختلف  شمال  تهران  از جمله  ميادين  قدس ، تجريش ، امامزاده  صالح  و بازار قائم ، اين  موضوع  با سرپرستي  رئيس  كلانتري  ۱۰۱تجريش  در دستور كار ماموران  تجسس  قرار گرفت  و پس  از زيرنظر قرار گرفتن  اين  اشخاص ، متهمان  در حين  ارتكاب  جرم  دستگير شدند.
اين  متهمان  كه  داراي  سوء سابقه  قبلي  و ظاهري  بسيار شيك  و مرتب  بودند، ابتدا پس  از شناسايي  طعمه  خود در مكانهاي  پرتردد با استفاده  از تيغ  آرايشگري ، كيف  افراد را برش  داده  و در يك  اقدام  غافلگيرانه ، اقدام  به  عمل  مجرمانه  مي كردند.پس  از بازرسي  بدني  از متهمان  كه  شاپور.ف  ۴۲ ساله ، و خانمها ناهيد. ق ۳۳ساله ، پوران .آ ۴۲ ساله  و شهين  ش  ۴۲ ساله  نام  داشته  و همگي  ساكن  تهران  بودند، مقادير زيادي  وجه  نقد و بن  كارمندي  كشف  و ضبط شد.

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تا پايان سال تشكيل مي شود
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي كشور اعلام كرد: در صورت تصويب نهايي لايحه ايجاد وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، اين وزارتخانه تا پايان سالجاري تشكيل مي شود.
به گزارش ايرنا محمدحسن شريف زادگان در گفت وگو با خبرنگاران در گرمسار افزود: لايحه مذكور پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي به شوراي نگهبان ارسال شده است.وي گفت: شوراي نگهبان در ۱۵ روز زمان قانوني اين مصوبه را بررسي و در صورت تأييد آن، از سوي مجلس شوراي اسلامي براي اجرا به رئيس جمهور ابلاغ خواهد شد.
مديرعامل  سازمان  تأمين  اجتماعي همچنين   اعلام  كرد: اين  سازمان  از طريق  سرمايه گذاري  سالانه  بين  ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان  درآمد دارد.
«محمدحسن  شريف زادگان » ديروز  در جريان  بازديد از دو طرح  تحت  پوشش اين  سازمان  در گرمسار گفت : اين  درآمد با توجه  به  هزينه هاي  اين  سازمان درآمد زيادي  نيست .
وي  حجم  هزينه هاي  اين  سازمان  در سراسر كشور در سالجاري  را دو هزار و۵۰۰ ميليارد تومان  بيان  كرد و اظهار داشت : هدف  اين  سازمان  از سرمايه گذاري  صورت  گرفته   ايجاد اشتغال ، كمك  به  اقتصاد كشور و كسب  درآمد و سود است .
وي  متذكر شد: اين  سرمايه گذاريها با استفاده  از وجوهات  مردمي در اختيار اين  سازمان  انجام  مي شود و منافع  آن به  مردم  بازمي گردد.وي  تصريح  كرد: سرمايه گذاري  توسط اين  سازمان  دير شروع  شده  و حدود ۱۱سال  از عمر آن مي گذرد و اگر اين  اقدامات  زودتر مثلا از ۵۰ سال  قبل  انجام مي شد سرمايه هاي  اين  سازمان  به  مراتب  بيشتر از وضعيت  فعلي  بود.

كوتاه از جامعه و فرهنگ
* سه هزار نمايشگاه كتاب در مدارس شهر تهران برپا شده است. از بين اين نمايشگاه ها ۱۲۲۵ نمايشگاه در مدارس ابتدايي، ۱۸۲۰ نمايشگاه در مدارس راهنمايي و ۳۰۰ نمايشگاه در دبيرستان هاي تهران برگزار شده است.
* رئيس هيأت نظارت بر اجراي ضوابط نشر كتاب وزارت ارشاد اعلام كرد در هفته گذشته مجوز چاپ ۳۲۵ عنوان كتاب صادر شده است.
* رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران خواستار رسيدگي به مشكلات مدارس استيجاري شد. اميرعلي محبي از اين كه بودجه اي براي خريد مدارس استيجاري اختصاص نيافته است، اظهار نگراني كرد.
* دهمين كنگره علمي خاورميانه اي باروري كه چهارشنبه شب گذشته با حضور كشورهاي مختلف جهان و يك هيأت علمي از جامعه پزشكي ايران به ويژه جهاد دانشگاهي كشورمان در بيروت آغاز شده بود شنبه با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.

مسئول امور بيمارستان هاي وزارت بهداشت:
۴۳ درصد بيمارستان هاي كشور فرسوده هستند
مسئول امور بيمارستانهاي وزارت بهداشت اعلام كرد: ۴۳ درصد بيمارستان هاي كشور
( از ۷۸۰ بيمارستان) و با عمري بيش از ۳۰ سال، فرسوده و از رده خارج هستند كه در مجموع ۴۵ هزار تخت بستري ثابت و ۳۶ هزار تخت داير فرسوده را تشكيل مي دهند.
دكتر محمد  هادي زاده در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه هم اكنون ۷۸۰ بيمارستان دانشگاهي و غيردانشگاهي در كشور به ارائه خدمات مي پردازند، تصريح كرد: از اين تعداد ۴۹۵ بيمارستان دانشگاهي و ۲۸۵ بيمارستان غير دانشگاهي در قالب بيمارستان تامين اجتماعي، خصوصي، خيريه و نهادهايي نظير سپاه، ارتش، بنياد امور جانبازان و دانشگاه شاهد هستند. وي ادامه داد: در اين بيمارستان ها ۱۰۶ هزار تخت وجود دارد كه تعداد تخت داير در كشور ۸۳ هزار تخت است كه در بيمارستانهاي دانشگاهي ۷۶ هزار تخت ثابت و ۶۱ هزار تخت داير و در بيمارستان غيردانشگاهي ۳۰ هزار تخت ثابت و ۲۲ هزار تخت داير است.وي با اشاره به اين كه در حال حاضر ۱۴۰ بيمارستان در تهران واقع و داراي ۲۸ هزار تخت ثابت و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تخت داير است،  افزود: حدود ۲۷ درصد كل تخت هاي كشور در تهران مستقر شده اند.
مسئول امور بيمارستان هاي وزارت بهداشت در ادامه تاكيد كرد: براي ترميم بيمارستان هاي فرسوده به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نياز داريم كه براي رسيدن به اين زمان بخش ديگري از بيمارستان فرسوده شده و آمار بيمارستان هاي از رده خارج به ۵۵ تا ۶۰ درصد خواهد رسيد بنابراين بايد يك برنامه ريزي ۱۰ تا ۱۵ ساله براي ترميم ۶۰ درصد تخت هاي بيمارستاني صورت گيرد.
دكتر هادي زاده ادامه داد: هم اكنون فضاي فيزيكي ۱۰ درصد بيمارستان هاي كشور قدمتي بيش از نيم قرن دارند كه ۲۰ درصد تخت هاي كشور را تشكيل مي دهند. وي با بيان اين كه هنوز اقدامي در ارتباط با مقاوم سازي بيمارستان ها صورت نگرفته،  افزود: هم اكنون طرحي در دفتر تامين معاونت بهداشت در زمينه مقاوم سازي بيمارستان ها در برابر زلزله مطرح است كه هنوز به مرحله اجرا در نيامده است.
دكتر هادي زاده در پايان يادآور شد: در صورت اجراي كامل طرح «خودگراني بيمارستان ها» بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
كمبود بودجه وزارت بهداشت
ازسوي ديگرمعاون توسعه مديريت منابع و امر مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين وزارتخانه با كمبود شديد بودجه براي حفظ وضعيت موجود روبه رو است.

وزير آموزش و پرورش:
نياز امروز جامعه نسل پرسشگر و پژوهشگر است
002582.jpg
وزيرآموزش  و پرورش  گفت : نياز امروز جامعه  و نظام  اين  است  كه  نسل  نوجوان و جوان  پرسشگر و پژوهشگر داشته  باشد.
مرتضي  حاجي  جمعه  شب  در مراسم  اختتاميه  سي  و سومين  دوره جشنواره  بين المللي فيلم  رشد در كرمان  افزود: دانش  آموز ما بايد قادر به  تعريف  مساله  و يافتن پاسخ  صحيح  براي  آن باشد.
وي  گفت : همه  فعاليتهاي  آموزشي ، تربيتي  و هنري  بايد به  ايجاد انگيزه  وتوان  نقادي ، تحليل ، بررسي  و نتيجه گيري  در ميان  قشر دانش  آموز منتهي  شود.

ايران مقام پنجم جهاني را در پيوند كليه دارد
گروه اجتماعي: ايران مقام پنجم جهاني را در پيوند كليه دارد كه نشان دهنده قدرت و توانايي علمي كشور در اين زمينه است.
دكتر كاظمين، مديريت مركز پيوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درهمايش «خانواده بزرگ پيوند» كه از سوي بانك فراورده هاي پيوند اعضا برگزارشده بود در گفت وگويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب افزود: از سال ۶۳ به بعد بيش از ۱۵ هزار نفر پيوند در كشور انجام شده است كه رايج ترين پيوند، پيوند كليه مي باشد در سال گذشته ۱۶۸۰ مورد پيوند انجام شده و نشان از توانمندي كشور در اين امر است.
وي گفت: بيماراني كه نارسايي كليوي دارند ۳ مدل درماني دارند: دياليز سرفاقي، دياليز خوني و پيوند كه در ايران ۴۷ درصد از اين بيماران، به صورت پيوند درمان شده اند كه اين عدد را در كمتر كشوري مي توان پيدا كرد در آمريكا ۲۸ تا ۳۰ درصد از بيماران كليوي از طريق پيوند درمان مي شوند و ايران در كل دنيا در پيوند كليه مقام پنجم را دارد. وي خاطرنشان كرد: متاسفانه از تعداد ۱۶۸۰ موردي كه سال گذشته پيوند شده اند فقط ۵درصد اهداءكنندگان از فوت شدگان بوده و الباقي از طرف افرادي كه در قيد حيات اند اهداء شده است.
بابسترسازي فرهنگي در جامعه براي اهداء اعضا افرادي كه مرگ مغزي مي شوند مي توانيم در ساير بخشهاي پيوندي نظير كبد، ريه، قلب و ... نيز از اعضاي آنها استفاده كنيم و به بسياري از بيماران حياتي دوباره ببخشيم.
دكتر كاظمين در ادامه سخنانش گفت: در سال ۱۳۷۲ قانون پيوند اعضا در مجلس تصويب شد و در سال ۱۳۸۱ نيز آئين نامه اجرايي آن به تصويب رسيد. يكي از وظايف اصلي، ساماندهي پيوند و اتخاذ روشهاي جديد در استفاده از اعضاي بيماران مبتلا به مرگ مغزي است. وي افزود: در رابطه با تعريف مشخص از مرگ مغزي، پروتكلي تهيه شده كه ۴ نفر از هر دانشگاه از مقام وزارت براي تشخيص مرگ مغزي حكم مي گيرند و با مراجعه به ليست انتظار بيماران محتاج پيوند، با درنظرگرفتن اولويت فوريت و عدالت و همچنين زمان انتظار بيماران از سوي مركز مديريت پيوند گزينش مي شوند و با حمايت و كمك مراكز پيوند كه يكي از پيشگامان آن بيمارستان امام خميني(ره) است، عمل پيوند صورت مي گيرد.
وي در پايان گفت: خوشبختانه استقبال از پيوند اعضا وضعيت خوبي دارد و هر روز نيز متقاضيان اهدا اعضا بيشتر مي شوند. كسي كه فوت مي كند مي تواند با اهداء اعضايش ۵۰ نفر را بهبودي يا حيات ببخشد و با اين ايثار بزرگ خود تعداد بي شماري از بيماراني را كه نارسايي اعضا دارند و زندگي شان با درد و رنج عجين شده است از مرگ حتمي نجات دهند.
دكتر آقاياني، معاون اجرايي بانك فرآورده هاي پيوندي ايران نيز در اين گفت و گو اظهار داشت: امروز در سراسر جهان بسياري از افراد هستند كه به دليل از بين رفتن عملكرد يكي از اعضاء بدن بنابه دلايل مختلفي، مرگي قريب الوقوع و يا معلوليتي جانكاه در انتظار آنهاست در مورد اين بيماران بهترين راه بهبود و بازگشت به زندگي از طريق پيوند آن عضو آسيب ديده مي باشد. وي گفت: متاسفانه در جامعه ما آمار تصادفات منجر به مرگ مغزي بسيار بالاست خصوصا در قشر جوان موتورسوار كه مسائل ايمني را نيز رعايت نمي كنند.
در اينگونه مواقع مي توانيم از اعضاي بدن مصدومي كه مرگ مغزي شده با رضايت خانواده اش براي نجات بيماران استفاده كنيم.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |