يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳ - Dec 14, 2003
۹۹ نفر در نخستين روز ثبت نام داوطلب
نمايندگي مجلس از تهران شدند
در پايان نخستين روز ثبت نام كانديداهاي نمايندگي مجلس در تهران مجموع ثبت نام شدگان در وزارت كشور و فرمانداري تهران به ۹۹ نفر رسيد.
سخنگوي وزارت كشور اعلام كرد: در پايان اولين روز ثبت نام كانديداهاي نمايندگي انتخابات مجلس، ۵۲ نفر در ستاد انتخابات وزارت كشور و ۴۷ نفر در فرمانداري تهران، نام نويسي كردند.
جهانبخش خانجاني با اعلام اين خبر به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران تصريح كرد از اين تعداد يك نفر از اقليت هاي ديني بوده است.

جبهه مشاركت: تحريم انتخابات و نظارت بين المللي؛ نه
همگرايي جناح هاي سياسي در زمينه تشويق به مشاركت در انتخابات
شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي خواستار پرهيز از دوقطبي شدن انتخابات شد
گروه هاي سياسي رقيب در ايران در سه روز اخير نشانه هايي از همگرايي در زمينه تشويق مردم به شركت در انتخابات از خود نشان داده اند. پنجشنبه گذشته در نشست خانه احزاب، اگرچه دو جناح اصلي سياسي ايران به روال سابق از هم انتقاد كردند اما محور مشترك سخنان نمايندگان هر دوي آنها دعوت به فضاي آرامش و تشويق مشاركت در انتخابات بود.
ديروز نيز دبيركل جبهه مشاركت به شايعات چند ماهه درباره احتمال تحريم انتخابات توسط اصلاح طلبان خاتمه داد و رسما اعلام كرد كه اين گروه با تمام قوا در انتخابات شركت مي كند. در كنگره شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي نيز كه پنجشنبه گذشته برگزار اما خبر آن ديروز منتشر شد، فضاي اميدواري به انتخابات آينده حاكم بود. مشروح سخنان دبيركل جبهه مشاركت و گزارش كنگره شوراي هماهنگي را در صفحه ۲ بخوانيد.
دومين كنگره سراسري شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي روز پنجشنبه در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين نشست كه با حضور بيش از ۵۰۰ نفر از مسئولان دفاتر شهرستان هاي شوراي هماهنگي، در حسينه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد، علي اكبر ناطق نوري و محمدرضا باهنر در سخناني، برنامه هاي جناح منتقد دولت را براي هفتمين دوره انتخابات مجلس تشريح كردند.
سپس كميته هاي تخصصي تشكيل شده و حاضران به تفصيل در خصوص انتخابات آينده مجلس به بحث و بررسي پرداختند.
يك عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي درباره اين نشست گفت:عمده ترين بحث مطرح شده در اين نشست، جلوگيري از تعدد نامزدهاي اصولگرا در عرصه انتخابات مجلس بوده است.
به گفته وي، در اين نشست از مسئولان دفاتر شهرستان هاي شوراي هماهنگي خواسته شده تا تمام سعي خود را در شهرستان ها معطوف به اين موضوع نموده و تلاش نمايند با توافق ميان نامزدهاي اصولگرا، برخي از آنها كه زمينه كمتري براي موفقيت دارند را متقاعد كنند از ثبت نام براي انتخابات خودداري كنند.
به گفته اين منبع، مسئولان ارشد شوراي هماهنگي،  تحليل برخي عناصر جبهه دوم خرداد مبني بر «ميزان كم مشاركت مردم در انتخابات و رأي آوردن جناح منتقد »را رد كردند.
سخنرانان اين نشست خاطرنشان كردند: بر اساس آخرين ارزيابي هايي كه از سوي دستگاه هاي مختلف در مهرماه صورت گرفته است پيش بيني مي شود ۵۵ تا ۶۰ درصد مردم در انتخابات حاضر شوند.
نظرسنجي مشابهي كه تيرماه گذشته از سوي همين دستگاه ها انجام گرفته بود حكايت از حضور ۴۵ درصدي مردم در پاي صندوق هاي راي داشته است.
وي افزود: پيش بيني مي شود هر چه به ايام انتخابات نزديكتر مي شويم رغبت مردم براي حضور در صحنه انتخابات بيشتر شده و درصد مشاركت مردم به ۶۵ درصد نيز برسد.
جلوگيري از ايجاد تنشهاي سياسي و درگيري هاي خشونت بار كه به اعتقاد حاضران در اين نشست موجب «دو قطبي شدن» انتخابات و زمينه سازي براي موفقيت جناح رقيب خواهد شد نيز از جمله مباحثي بوده كه در متن و حاشيه اين نشست به آن پرداخته شده است.

سفر مقام معظم رهبري به استان قزوين
رهبر معظم انقلاب اسلامي، در هفته جاري به استان قزوين سفر مي كند.
به گزارش (ايسنا)، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، در جريان اين سفر با اقشار مختلف مردم در اين استان ديدار خواهند كرد.

كوتاه از سياست ايران
تسليت خاتمي به رئيس جمهور آذربايجان
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي به الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان در گذشت حيدر علي اف رئيس جمهور پيشين آذربايجان را به وي و ملت جمهوري آذربايجان تسليت گفت.حيدر علي اف جمعه شب در سن ۸۰ سالگي و براثر بيماري قلبي و نارسايي كليه درگذشت.
امضاي پروتكل الحاقي، چند روز ديگر
وزير امور خارجه ايران از امضاي پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي «در روزهاي آينده» خبر داد.
كمال خرازي، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وزير امور خارجه هند در تهران گفت: هيات وزيران و شورايعالي امنيت ملي با امضاي پروتكل موافقت كرده اند و تهران اين سند را طي روزهاي آينده امضا خواهد كرد.
۷۰ايراني در زندانهاي عراق
فرمانده نظاميان آمريكايي در عراق ديروز از وجود ۷۰ ايراني در زندان هاي عراق خبر داد و گفت: حدود ۶۰ زائر ايراني در روزهايي اخير آزاد شده اند اما عده اي همچنان زنداني هستند.
ريكاردو سانچز در كنفرانسي خبري در پاسخ به خبرنگار ايرنا در اين باره اظهار داشت: ايرانيان زنداني بايد مورد بازجويي قرار گيرند تا مشخص شود كه نحوه و علت ورودشان به خاك عراق چه بوده است.
ايران، پيوند دهنده مناطق استراتژيك
رئيس مركز مطالعات آسياي مركزي و قفقاز با اشاره به نفوذ سنتي ايران در منطقه و اشتراكات تاريخي و آميختگي مردم منطقه با يكديگر گفت: بدون وجود ايران هيچ ساز و كار امنيتي در هيچ جاي منطقه قابل اجرا نيست .
«سيدرسول موسوي» در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: ايران در يك منطقه جغرافيايي قرار دارد كه متعلق به يك منطقه نيست و خاورميانه، آسياي مركزي و قفقاز و شبه قاره مناطقي هستند كه ايران در آن حضور دارد و ايران پيونددهنده مناطق مختلف به يكديگر است.
دادگاه ابراهيم يزدي برگزار نشد
سيدمحمدعلي دادخواه، وكيل ابراهيم يزدي به ايسنا گفت: قرار بود دادگاه ابراهيم يزدي ديروز در شعبه ۶ دادگاه انقلاب برگزار شود كه قاضي پرونده با رد صلاحيت من به عنوان وكيل پرونده، اين دادگاه را به وقت ديگري موكول كرد.
دادخواه افزود: قاضي پرونده غير از ايراد عدم صلاحيت من، ايراد ديگري تحت عنوان تاخير در خواندن پرونده بر من وارد كرد كه از نظر من اين ايرادها منتفي است؛ زيرا آنچه كه عدم صلاحيت من براي رسيدگي به پرونده عنوان شده، بايد به من ابلاغ مي شد و من در صورت ابلاغ رسمي چنين امري، آن را پيگيري مي كردم.
در همين رابطه روابط عمومي دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامي تهران اعلام كرد: چون آقايان محمدعلي دادخواه و شاهپور منوچهري و خانم شيرين عبادي به عنوان وكلاي مدافع متهم در ۱۶ آذر با ارائه تقاضا نامه اي درخواست تجديد رسيدگي و مهلت براي مطالعه پرونده و تعويق محاكمه را كردند دادگاه ضمن موافقت با تقاضاي نامبردگان، وقت محاكمه را تجديد كرده و مراتب به آنها ابلاغ و اعلام شده است.
۴ اخلالگر بازداشت شدند
فرماندار شهرستان قروه كردستان گفت: چهار نفر در ارتباط با اخلال در جلسه نمايندگان كردستان در اين شهر بازداشت شدند.
حسين ملك خدايي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: دستگيرشدگان با نظر قوه قضائيه با قرار وثيقه آزاد شده اند.
جلال جلالي زاده نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي پيشتر گفته بود، مهاجمين نمايندگان استان را روز ۱۳ آذر مورد ضرب وشتم قرار داده اند.
اردن، منافقين را نمي پذيرد
يك  مسئول  اردني  گفت : دولت  اين  كشور با ورود نيروهاي  منافقين  به  خاك اردن  موافقت  نخواهد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، روزنامه  لبناني  المستقبل  به  نقل  از اين  مسئول ، افزود: هم  اكنون  حدود هزاروپنجاه  كرد ايراني  و اعضاي  منافقين  در نزديكي  مرز اردن  در خاك  عراق  بسر مي برند اما دولت  اردن  از دادن  پناهندگي  سياسي  به  آنان  خودداري  مي كند.
به گفته  اين  منبع  ايران  پيش  از اين  فشارهاي  ديپلماتيك  شديدي  وارد آورده است تا دولت  اردن  را به  تسليم  نيروهاي  منافقين  متقاعد كند.

خلخالي در اكونوميست
002602.jpg
هفته نامه اكونوميست در شماره اخير خود مطلبي به مناسبت درگذشت آيت الله صادق خلخالي درج كرده است
در اين مطلب كه همراه عكسي از آيت الله خلخالي و اجساد نظاميان آمريكايي در صحراي طبس چاپ شده است به سوابق مرحوم آيت الله خلخالي در انقلاب از جمله حضور در دادگاه هاي انقلاب و دو دوره نمايندگي مجلس از شهر قم اشاره شده است.

هشدار روسيه و آلمان به آمريكا
درباره بازسازي اقتصادي و امنيتي عراق
روسيه، به آمريكا در زمينه عواقب بازسازي انحصاري عراق هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، يوري فدوتف معاون وزير خارجه روسيه با اشاره به طرح اخير پل ولفوويتز معاون وزير دفاع آمريكا در زمينه  بازسازي عراق گفت: اين طرح نشان مي دهد كه آمريكا همچنان مي خواهد در مسائل عراق به يكسونگري خود ادامه دهد و اين كار براي اين كشور عواقب سياسي منفي به دنبال خواهد داشت.
براساس طرح ولفوويتز كه هفته گذشته اعلام شد: كشورهايي كه در حمله به عراق شركت نداشته اند از مشاركت در بازسازي عراق و قراردادهاي آن محروم مي شوند. آلمان، فرانسه، روسيه و سازمان ملل به اين طرح انتقاد كردند اما جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در پاسخ به آنان گفت: مواهب بازسازي عراق مي بايست نصيب ملت هايي شود كه فرزندان آنها در جنگ كشته شده اند. اشاره وي به اسپانيا، ايتاليا، ژاپن ولهستان بود كه از متحدان آمريكا در جنگ عراق به شمار مي روند.
در همين حال وزير دفاع آلمان با انتقاد از اعمال آمريكا پس از اشغال عراق گفت:  آمريكايي ها جنگجويان خوب و سازندگان بدي هستند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، پيتر اشتروك علت ناكامي آمريكا در زمينه استقرار امنيت در عراق را نداشتن شناخت از روحيات مردم عراق دانست و گفت:  نيروهاي آلماني كه اكنون در افغانستان فعاليت مي كنند به علت شناخت تاريخ و ذهنيت افغاني ها و مسائل قومي اين كشور، مأموريت خود را با موفقيت انجام مي دهند اما آمريكايي ها به علت فقدان چنين شناختي در امر دولت سازي در عراق ناكام مانده اند.
ساير تحولات
* روزنامه الايام نوشت كه پادشاه بحرين در ديدار با پل برمر اوضاع عراق و برخي از مسائل مربوط به كشورهاي عربي را مورد بررسي قرار داد.اين روزنامه چاپ بحرين افزود كه در اين ديدار عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين بر اهميت بازگشت امنيت و ثبات به عراق، تشكيل دولتي به نمايندگي از گروه هاي مختلف مردم و اداره سازمان ها و مؤسسات عراقي به دست آنان تأكيد كرد.
* افراد تبعيدي خانواده صدام و يكي از نزديك ترين مشاوران وي، از دولت سوئيس خواستند حسابهاي بانكي آنها را آزاد كند تا آنها بتوانند صورت حساب هاي خود را بپردازند.
* انفجار بمب بر سر راه يك كاروان نظاميان آمريكا در غرب بغداد، موجب مرگ يك نظامي آمريكايي و زخمي شدن دو نفر ديگر شد.

پيشنهاد  هاشمي رفسنجاني به ياشوانت سينها
ايران، هند و پاكستان بازار مشترك منطقه اي تشكيل دهند
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، با مهم  دانستن  همكاريهاي  منطقه اي  و آثار مثبت  آن  در تقويت  پايه هاي  ثبات  و همگرايي  ميان  كشورهاي  منطقه  از كشورهاي  ايران ، هند و پاكستان  به  عنوان  سه  كشور بزرگ  براي  ايجاد بازار مشترك  منطقه اي  ياد كرد.
به  گزارش  ايرنا، آيت الله  هاشمي  رفسنجاني عصر ديروز در ديدار وزير امور خارجه  هند با وي ، گفت : تهران  و دهلي  نو با توجه  به  مناسبات  تاريخي ، سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي  و دوستي  عميق  دو دولت  و ملت  بزرگ  ايران  و هند، نبايد هيچ  فرصتي  را در جهت  توسعه  مناسبات  مورد علاقه از دست  بدهند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با تشريح  ظرفيت هاي  بالاي  ايران  و هند براي همكاريهاي  اقتصادي  و حمل  و نقل ، از ظرفيت  بخش هاي  خصوصي  و دولتي  در حوزه هاي  بازرگاني ، صنايع  و بنادر به  عنوان  نقاط روشن  همكاري  دو كشور براي  رسيدن به  سطح  مطلوب  همكاريها ياد كرد.آيت  الله  هاشمي  رفسنجاني  افزود: موقعيت  جغرافيايي  و منابع  انرژي  و انساني  دو كشور از سرمايه هاي  استراتژيك  توسعه  دوجانبه  محسوب  مي شود.وي  با تبيين  شرايط منطقه  از جمله  وضعيت  افغانستان  و عراق  اظهار داشت : آمريكايي ها مي بايست  با مرور تاريخ  از رفتار مردم  منطقه  در برابر بيگانگان درس  عبرت  بگيرند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تصريح  كرد كه  آمريكاييها دير يا زود متوجه  خواهند شد كه  اشغالگري  و هدايت  آن  از راه  دور راه حلي  نيست  كه  مردم عراق  و افغانستان  به  آن  تن  دهند، بلكه  واگذاري  حاكميت  هر كشور به  مردم  آن بهترين  گزينه  برون  رفت  از مخمصه اي  است  كه  آمريكاييها براي  خود ايجادكرده اند.
«ياشوانت  سينها» وزير امور خارجه  هند نيز در اين  ديدار با ابراز خرسندي  از پيشرفت هاي  اقتصادي  ايران  گفت : رابطه  ايران  و هند به  ويژه  در زمينه  اقتصادي  بايد به  سطح  مطلوب  تري  برسد.وي  با تشريح  اوضاع  اقتصادي ، تجاري  و فرهنگي  هند و مهم  ارزيابي  كردن موقعيت  جغرافياي  سياسي  كه  ايران ، پاكستان  و هند دارا هستند، از ايجاد بازار مشترك  منطقه اي  استقبال  و اظهار اميدواري  كرد تا با ايجاد اين  بازار مشترك  موجبات  نزديكي  و رفاه  ملت هاي  منطقه  فراهم  شود.

پيشنهاد هند به ايران براي ايجاد ساز و كار تجاري ويژه
وزير خارجه هند اعلام كرد تصميم  نهايي در مورد مسير گذر خط لوله انتقال  گاز ايران به هند پس از پايان مطالعات جاري اتخاذ خواهد شد. ياشوانت سينها افزود: در ديدار با مقامات ايراني پيشنهاد ايجاد ترتيباتي را داده است كه نهايتاً به ايجاد يك منطقه آزاد تجاري يا بازار مشترك بين دو كشور بيانجامد.
سينها كه براي شركت در كميسيون مشترك اقتصادي ايران و هند به تهران سفر كرده است، در مصاحبه اختصاصي با همشهري و در پاسخ به اين سئوال كه آيا هند از سوداي نقش رهبري در جهان دست برداشته است، گفت: جهان تغيير كرده و نقش رهبري صرفاً با سخنان ايجاد نمي شود، بلكه اين امر بستگي به مواضعي دارد كه هر كشوري در قبال مسائل جهاني اتخاذ مي كند.
سينها خاطرنشان كرد جهان امروز بيش از هرچيز حول محور اقتصاد مي  گردد.
در مورد فعاليتهاي هسته اي هند و ايران، وزير خارجه هند گفت: هند قرارداد ان. پي. تي را امضا نكرده است اما ايران كه آن را امضا كرده است، نسبت به مسائلي تعهد دارد.
مشروح اين مصاحبه در روزهاي آتي در همشهري درج خواهد شد.

دبيركل جبهه مشاركت در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي
تحريم انتخابات و نظارت بين المللي ؛ نه
محمدرضا خاتمي دبيركل جبهه مشاركت در يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي بر تداوم راه اصلاحات با حضور در انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد :ما براي اين در انتخابات شركت مي كنيم تا نگذاريم حق ملت پايمال شود و اميدواريم با حضور يكپارچه مردم كه طليعه آن آشكار شده شاهد مجلسي قوي تر از مجلس ششم باشيم.وي افزود: تمام امكانات خود را براي كانديداشدن افراد كارآمد و همچنين تغيير گفتمان تحريم انتخابات كه از سوي برخي افراد مطرح شده است بسيج كرده ايم و اعتقاد داريم تحريم انتخابات نه امكان داخلي دارد و نه كار شايسته اي در مسير مردم سالاري است. لذا اين بحث فعلا منتفي است. در شرايط فعلي نيز حدود ۲۵۰ كانديداي ما از ميان ۲۹۰ كانديداي مجلس در حوزه هاي مختلف تعيين شده اند كه در اين انتخاب خود، افراد شايسته تري را جايگزين برخي از نمايندگان مشاركت خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد البته شرط اصلي ما براي اينكه فردي را درون ليست خود قرار دهيم اين است كه به اصل اصلاحات اعتقاد داشته و براي آن تلاش كرده باشد. البته هيچ كس كه در ليست مقابل اصلاحات باشد نمي تواند درون ليست ما قرار بگيرد و اينگونه افراد بايد سريعا تكليف خود را روشن كنند.وي ضمن رد نياز به هرگونه نظارت بين المللي بر انتخابات مجلس هفتم افزود: جايي لازم است نظارت بين المللي وجود داشته باشد كه امكان تقلب وجود داشته باشد كه ما در ۲۵ سال گذشته شاهد كمترين ميزان تقلب در انتخابات بوده ايم و اگر بنا باشد كسي بر انتخابات نظارت كند، شايسته تر از ناظرين داخلي وجود ندارد.وي گفت: در انتخابات مجلس حضور گسترده تري را نسبت به شوراها شاهد خواهيم بود و در تهران طبق نظرسنجي  هاي به عمل آمده ۳۸ درصد از مردم شركت خواهند نمود. مردم دور يك انقلاب ديگر را در اين كشور خط كشيده اند و سعي دارند از بدتر شدن شرايط موجود جلوگيري كنند.
در حاشيه
كنفرانس مطبوعاتي مشاركت
موضع قبلي برخي از سران حزب مشاركت مبتني براين بود كه در صورت عدم رعايت برخي از خواسته هاي اين حزب، تحريم انتخابات در زمره گزينه هاي مورد توجه مشاركت خواهد بود. برخي از هوادارن حزب مذكور در سخنان و نوشته هاي خود نسبت به نظارت سازمانهاي بين المللي در انتخابات مجلس هفتم نيز ابرازعلاقه نموده بودند،ليكن سخنان محمد رضا خاتمي كه حاكي از تغيير موضع اين حزب در اين مورد بود تعجب عده اي از خبرنگاران را برانگيخت و البته اسباب مسرت عده اي ديگر از صراحت اين مواضع نيز شد. با وجود اين محمد رضا خاتمي در اين مصاحبه تأكيد نمود كه حزب مشاركت روي نقاط مشترك با ملي مذهبي ها پاي خواهد فشرد.محمدرضا خاتمي در اين كنفرانس بارها از عملكرد سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري انتقاد كرد و تاكيد كرد كه انتقاد از رئيس جمهور را عيب نمي داند. وي گفت از اول هم به تصويب دو لايحه دولت اميدوار نبوديم.
وي ادامه داد: تصويب اين لوايح نيازمند پايداري بيشتر رئيس جمهور بود كه متاسفانه از سوي ايشان مشاهده نشد. لذا سرنوشت اين دو لايحه را نيز به خود ايشان واگذار كرديم. ما در اعمال سليقه ها و همچنين برخي اصول با رئيس جمهور اختلاف داريم و سعي كرديم به راه كارهايي برسيم كه اگر وي نيز خانه نشين شد كار خود را ادامه بدهيم. وي ضمن انتقاد از اظهارات اخير رئيس جمهور در مورد انتخابات گفت: رئيس جمهور بايد حامي حقوق همه باشد نه يك عده افراد خاص.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |