اگر شيشه و بلور مي خريد
كيفيت محصول، مهمتر از مارك آن است
توليدكنندگان ايراني كه كار خود را به سطح استاندارد دنيا رسانده اند، قرباني جو بي اعتمادي ناشي از روشهاي غلط برخي توليدكنندگان شده اند
|
|
بازار شيشه و بلور ايران با وجود توليد بالا ي شركت هاي ايراني مملو از شيشه و بلور فرانسوي، آلماني و چك است.
يكي از خصيصه هاي ما ايرانيان علا قه مندي به خريد اجناس با كيفيت بالا و شايد تا حدودي تجملي باشد. اكثر خانواده هاي ايراني از قشر متوسط تا قشر مرفه سعي مي كنند وقتي براي خريد به بازار مي روند بهترين و با كيفيت ترين نوع يك كالا را خريداري كنند.البته خريد اجناس مرغوب در تمامي دنيا وجود دارد ولي در كشور، شاهد فرهنگي هستيم كه در طول سال هاي گذشته در جامعه رسوخ كرده و آن نيز ترجيح دادن اجناس خارجي به اجناس ايراني است.شيشه، بلور و كريستال نيز شامل اين قسم از اجناس مي شوند. شركت هاي توليد كننده، بلور و كريستال در طول چند سال گذشته تلا ش بسياري براي رساندن خود به سطح مناسب و به روز دنيا كرده اند. بسياري از اين شركتها با صرف هزينه اي بسيار براي به روز كردن كوره هاي خود گام بلندي را در اين راستا برداشته اند. برخي از كارخانه هاي توليدي در اين زمينه حتي اقدام به توليد بلور و كريستال با همكاري برخي از كشورهاي صاحبنام همچون ژاپن كرده اند، كه اين نيز تاثير به سزايي در بالا رفتن سطح كيفي محصولا ت توليدي آنها داشته است.اما با وجود تمامي اين اقدامات همچنان مصرف كننده ايراني تمايل بسياري به خريد بلور و كريستال هاي خارجي از جمله فرانسه، آلمان و چك دارد. هم اكنون بسياري از شيشه هاي تزئيني و كريستال كه در بازار به فروش مي رسد از كشور اوكراين وارد مي شود.احمد اميراحمدي، رئيس هيات مديره شيشه و بلور استان تهران با اشاره به اينكه شيشه و بلور توليدي داخل قابل رقابت با كالا هاي توليدي مشابه خارجي است به خبرنگار ما مي گويد: يكي از دلا يلي كه موجب شده شيشه و بلور ايراني در مقابل رقباي خارجي در بين مصرف كنندگان با اقبال كمتري روبه رو شود، وجود برخي نواقص فني در اين واحدهاي توليدي است كه نمي توانند خود را به سطح توليدات مشابه خارجي برسانند.وي مي گويد: اكنون كريستال توليد ايران با نام و مارك يك شركت كشور چك به فروش مي رسد. اگر اين مارك از روي جنس توليدي برداشته شود ديگر خريداري نخواهد داشت زيرا ايراني است!امير احمدي مي گويد: يكي از مشكلا ت توليدكننده در ايران نبود باور فرهنگ لا زم در ميان ايرانيان براي خريد اجناس وطني است.
وي در ادامه مي گويد: براي تشخيص شيشه و بلور با كيفيت بالا بايد فاكتورهاي زيادي را در نظر داشت مانند ظاهر جنس و نحوه بسته بندي آن، شيشه و بلور توليدي نبايد رنگ مات داشته و داراي حباب باشد. شيشه و بلور وقتي داراي رنگ سفيد يا به اصطلا ح بي رنگ باشد نشان دهنده كيفيت خوب آن است.رئيس هيأت مديره صنف شيشه وبلور استان تهران همچنين مي گويد: هم اكنون توليد و فروش شيشه هاي سنتي در بازار وضعيت مناسبي ندارد. علت آن نيز به روز نبودن تكنولوژي و دست ساز بودن محصولا ت در اين واحدهاست.
البته اگر سري به بازار بزنيد متوجه خواهيد شد كه مردم بيشتر براي خريد شيشه و بلور و كريستال به سمت كدام يك از اجناس تمايل دارند.عادلي يكي از فروشندگان بلور و كريستال مي گويد: اغلب خريداران بلور وكريستال زنان هستند و البته به دنبال اجناس فرانسوي، آلماني و حتي تركيه اي مي گردند.وي در مورد علت اين مساله مي گويد: كيفيت بالا ، بسته بندي مناسب و قيمت تقريبا متعادل اين اجناس سبب شده مشتريان به سمت خريد آنها روي آورند.صادقي يكي از اين خريداران است كه مي گويد: توليدات بلور و كريستال رنگ نسبتا مات نسبت به اجناس خارجي دارند و بسته بندي خوبي نيز ندارند. وي در ادامه مي گويد: توليدكنندگان داخلي بايد بر روي نحوه بسته بندي بسيار دقت داشته باشند زيرا عامل مهمي در جلب مشتري به شمار مي رود.به هر حال هر مشتري علا قمند است تا بهترين و مناسبترين كالا را بخرد، اگرچه توليدات ايراني در طول سال هاي گذشته از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده اند ولي هنوز با جايگاه توليدات خارجي و سطح كيفي آنها فاصله بسياري دارند.توجه به امر توليد، به روز كردن تكنولوژي توليد، نحوه بازاريابي و شيوه بسته بندي شيشه و نيز حمايت دولت از اين صنعت مي تواند در روند افزايش فروش و جلب مشتري موثر واقع شود.البته در مقابل خريداران هم دلا يل ترجيح دادن كالا هاي خارجي را عدم اعتماد به توليدات داخلي ذكر مي كنند.مردم براساس تجربه دريافته اند كه توليدكنندگان خارجي بيشتر به مطلوبيت و خواسته هاي مصرف كننده اهميت مي دهند. اما در اين ميان توليدكنندگان ايراني هم كه كار خود را به سطح استاندارد دنيا رسانده اند، قرباني جو بي اعتمادي ناشي از روشهاي غلط برخي توليدكنندگان شده اند. با اين حال خارجي بودن ملا ك خوبي براي شناسايي شيشه و بلور مرغوب نيست. فروشندگان مي گويند بسياري از محصولا تي كه در بازار فروخته مي شود تقلبي است و در كشورهايي نظير چين، مالزي و ... توليد شده و برچسب فرانسوي يا آلماني روي آن نصب شده است.فروشندگان توصيه مي كنند مصرف كنندگان فريب قيمت هاي پايين اجناس تقلبي را نخورند.
|