دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴
اگر شيشه و بلور مي خريد
كيفيت محصول، مهمتر از مارك آن است
توليدكنندگان ايراني كه كار خود را به سطح استاندارد دنيا رسانده اند، قرباني جو بي اعتمادي ناشي از روشهاي غلط برخي توليدكنندگان شده اند
001466.jpg
بازار شيشه و بلور ايران با وجود توليد بالا ي شركت هاي ايراني مملو از شيشه و بلور فرانسوي، آلماني و چك است.
يكي از خصيصه هاي ما ايرانيان علا قه مندي به خريد اجناس با كيفيت بالا  و شايد تا حدودي تجملي باشد. اكثر خانواده هاي ايراني از قشر متوسط تا قشر مرفه سعي مي كنند وقتي براي خريد به بازار مي روند بهترين و با كيفيت ترين نوع يك كالا  را خريداري كنند.البته خريد اجناس مرغوب در تمامي دنيا وجود دارد ولي در كشور، شاهد فرهنگي هستيم كه در طول سال هاي گذشته در جامعه رسوخ كرده و آن نيز ترجيح دادن اجناس خارجي به اجناس ايراني است.شيشه، بلور و كريستال نيز شامل اين قسم از اجناس مي شوند. شركت هاي توليد كننده، بلور و كريستال در طول چند سال گذشته تلا ش بسياري براي رساندن خود به سطح مناسب و به روز دنيا كرده اند. بسياري از اين شركتها با صرف هزينه اي بسيار براي به روز كردن كوره هاي خود گام بلندي را در اين راستا برداشته اند. برخي از كارخانه هاي توليدي در اين زمينه حتي اقدام به توليد بلور و كريستال با همكاري برخي از كشورهاي صاحبنام همچون ژاپن كرده اند، كه اين نيز تاثير به سزايي در بالا رفتن سطح كيفي محصولا ت توليدي آنها داشته است.اما با وجود تمامي اين اقدامات همچنان مصرف كننده ايراني تمايل بسياري به خريد بلور و كريستال هاي خارجي از جمله فرانسه، آلمان و چك دارد. هم اكنون بسياري از شيشه هاي تزئيني و كريستال كه در بازار به فروش مي رسد از كشور اوكراين وارد مي شود.احمد اميراحمدي، رئيس هيات مديره شيشه و بلور استان تهران با اشاره به اينكه شيشه و بلور توليدي داخل قابل رقابت با كالا هاي توليدي مشابه خارجي است به خبرنگار ما مي گويد: يكي از دلا يلي كه موجب شده شيشه و بلور ايراني در مقابل رقباي خارجي در بين مصرف كنندگان با اقبال كمتري روبه رو شود، وجود برخي نواقص فني در اين واحدهاي توليدي است كه نمي توانند خود را به سطح توليدات مشابه خارجي برسانند.وي مي گويد: اكنون كريستال توليد ايران با نام و مارك يك شركت كشور چك به فروش مي رسد. اگر اين مارك از روي جنس  توليدي برداشته شود ديگر خريداري نخواهد داشت زيرا ايراني است!امير احمدي مي گويد: يكي از مشكلا ت توليدكننده در ايران نبود باور فرهنگ لا زم در ميان ايرانيان براي خريد اجناس وطني است.
وي در ادامه مي گويد: براي تشخيص شيشه و بلور با كيفيت بالا  بايد فاكتورهاي زيادي را در نظر داشت مانند ظاهر جنس و نحوه بسته بندي آن، شيشه و بلور توليدي نبايد رنگ مات داشته و داراي حباب باشد. شيشه و بلور وقتي داراي رنگ سفيد يا به اصطلا ح بي رنگ باشد نشان دهنده كيفيت خوب آن است.رئيس هيأت مديره صنف شيشه وبلور استان تهران همچنين مي گويد: هم اكنون توليد و فروش شيشه هاي سنتي در بازار وضعيت مناسبي ندارد. علت آن نيز به روز نبودن تكنولوژي و دست ساز بودن محصولا ت در اين واحدهاست.
البته اگر سري به بازار بزنيد متوجه خواهيد شد كه مردم بيشتر براي خريد شيشه و بلور و كريستال به سمت كدام يك از اجناس تمايل دارند.عادلي يكي از فروشندگان بلور و كريستال مي گويد: اغلب خريداران بلور وكريستال زنان هستند و البته به دنبال اجناس فرانسوي، آلماني و حتي تركيه اي مي گردند.وي در مورد علت اين مساله مي گويد: كيفيت بالا ، بسته بندي مناسب و قيمت تقريبا متعادل اين اجناس سبب شده مشتريان به سمت خريد آنها روي آورند.صادقي يكي از اين خريداران است كه مي گويد: توليدات بلور و كريستال رنگ نسبتا مات نسبت به اجناس خارجي دارند و بسته بندي خوبي نيز ندارند. وي در ادامه مي گويد: توليدكنندگان داخلي بايد بر روي نحوه بسته بندي بسيار دقت داشته باشند زيرا عامل مهمي در جلب مشتري به شمار مي رود.به هر حال هر مشتري علا قمند است تا بهترين و مناسبترين كالا  را بخرد، اگرچه توليدات ايراني در طول سال هاي گذشته از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده اند ولي هنوز با جايگاه توليدات خارجي و سطح كيفي آنها فاصله بسياري دارند.توجه به امر توليد، به روز كردن تكنولوژي توليد، نحوه بازاريابي و شيوه بسته بندي شيشه و نيز حمايت دولت از اين صنعت مي تواند در روند افزايش فروش و جلب مشتري موثر واقع شود.البته در مقابل خريداران هم دلا يل ترجيح دادن كالا هاي خارجي را عدم اعتماد به توليدات داخلي ذكر مي كنند.مردم براساس تجربه دريافته اند كه توليدكنندگان خارجي بيشتر به مطلوبيت و خواسته هاي مصرف كننده اهميت مي دهند. اما در اين ميان توليدكنندگان ايراني هم كه كار خود را به سطح استاندارد دنيا رسانده اند، قرباني جو بي اعتمادي ناشي از روشهاي غلط برخي توليدكنندگان شده اند. با اين حال خارجي بودن ملا ك خوبي براي شناسايي شيشه و بلور مرغوب نيست. فروشندگان مي گويند بسياري از محصولا تي كه در بازار فروخته مي شود تقلبي است و در كشورهايي نظير چين، مالزي و ... توليد شده و برچسب فرانسوي يا آلماني روي آن نصب شده است.فروشندگان توصيه مي كنند مصرف كنندگان فريب قيمت هاي پايين اجناس تقلبي را نخورند.

زيباسازي فضاي پذيرايي و نشيمن با هزينه اندك
001468.jpg
اعظم السادات علوي 
اگر يكي از ديوارهاي فضاي نشيمن و پذيرايي شما به دليلي سيماي ناپسندي پيدا كرده است و از طرفي هزينه  نقاشي آن در سبد خانواده نمي گنجد، خودتان دست به كار شويد و آن را به زيبايي پوشش دهيد. براي اين منظور از روش هاي بسيار ساده و متفاوتي، كه هر يك اثري خاص برروي فضا دارند، مي توانيد استفاده كنيد. اگر قبلا  تجربه نقاشي را داشته ايد هيچ گونه مشكلي نخواهيد داشت. اما به هر حال اگر اين تجربه را نداريد اكنون فرصتي براي كسب آن حادث شده است.
ابتدا مواد مورد نياز براي بتونه كاري(پودر مل، روغن بتونه و رنگ) را تهيه نماييد و سوراخ هاي روي ديوار را با استفاده از يك كاردك مناسب با بتونه پر كنيد. پس از خشك شدن بتونه، روي سطح ديوار را سمباده اي نرم كشيده و كاملا  صيقلي نماييد. اكنون زمينه كار آماده است و مي توانيد آن را با رنگ بپوشانيد. روش بسيار ساده و در عين حال هنري پتينه كاري مي تواند سطح ديوار را به طرز خاص و متفاوتي پوشش دهد. براي اجراي اين روش نيازي به داشتن تجربه نيست. فقط كافي است مقداري رنگ (كار با رنگ پلا ستيك بسيار راحت تر است) از رنگ هاي مورد نظرتان تهيه نماييد و با تكه اسفنج مرطوبي كار رنگ آميزي را شروع كنيد.
اگر تصميم به استفاده از اين روش گرفته ايد، ديگر نيازي به يك بتونه كاري حرفه اي نداريد و فقط بايد سوراخ هاي روي ديوار به خوبي پوشش داده شوند. استفاده از دو يا سه رنگ در كنار هم، هنر شما را به حد اعلا ي خود خواهد رساند. اما انتخاب رنگ ها بايد با دقت خاصي صورت بگيرد. اگر در چيدمان فضاي مورد نظرتان از چندين رنگ استفاده شده، توصيه ما انتخاب يكي از رنگ هاي غالب دكوراسيون و انجام پتينه با همان تك رنگ است. زيرا به كار بردن چند رنگ باعث آشفتگي چنين فضايي خواهد شد. اما اگر رنگ هاي استفاده شده در دكوراسيون فضا، روشن و همسو هستند و سادگي خاصي بر آن حاكم است، رنگآميزي و انجام پتينه كاري با دو يا سه رنگ متضاد و در عين حال مكمل رنگ چيدمان، فضا را زنده و زيباتر خواهد نمود و ديوار را به صورت قاب عكس جذابي نمايان خواهد ساخت. در اين صورت حتما به خاطر داشته باشيد كه هر رنگ فقط پس از خشك شدن رنگ قبلي بايد زده شود. شيوه كار بر اساس ضربات پي در پي و يكنواخت اسفنج آغشته به رنگ بر روي ديوار مي باشد.
اما اگر سطح ديوار مورد نظر طوري است كه نياز به بتونه كاري اساسي دارد و شما قادر به انجام اين كار نمي باشيد، كاغذ ديواري مي تواند پوشش مناسبي باشد. در چيدمان مدرن، متفاوت بودن رنگ و يا جنس يك ديوار با ساير ديوارهاي تشكيل دهنده فضايي خاص، الماني دكوراتيو محسوب مي شود. بنابراين شما مي توانيد فقط همان ديوار خاص را با كاغذ ديواري بپوشانيد.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |