رقابت جوهري است كه اقتصاد را پويا و كارآمد مي كند و هر چه شاخص هاي رقابتي بودن يك اقتصاد بالاتر باشد آن اقتصاد توانا تر و توسعه يافته تر است. مجمع جهاني اقتصاد اخيرا در گزارشي درجه رقابت پذيري كشورهاي جهان را منتشر كرد كه ايران جايي در ميان ۱۰۲ كشوري كه واجد بيشترين درجه رقابت پذيري بودند، نداشت.
رقابت خلاقيت را افزايش مي دهد و فعالان اقتصادي را وادار مي كند تا با افزايش بهره وري و نوآوري ضمن كسب سود و سهم بيشتر ، كالا و خدمات بهتري به مصرف كنندگان عرضه كنند. اقتصاد ايران به جز در برخي بخش ها به طور عمده در اختيار دولت و نهادهاي وابسته به دولت است و اين امر به كاهش آزادي اقتصادي و رقابت پذيري منجر مي شود كه حاصل آن كندي سرمايه گذاري و رشد اقتصاد ايران است.
براساس گزارش مؤسسه فريزر، آزادي اقتصادي در ايران بهبود يافته است و در ميان ۱۲۳ كشور جهان در سال ۲۰۰۳ رتبه ۹۸ را كسب كرده است. پيش از اين و در سال هاي گذشته اقتصاد ايران براساس گزارش همين مؤسسه مطالعاتي در رتبه ۱۰۸ قرار داشت. بايد پذيرفت شاخص هاي اقتصادي با كاهش انحصار، افزايش رقابت و تعامل با اقتصاد جهان افزايش مي يابد.
در زمينه ميزان نقش آفريني رقابت پذيري در اقتصاد ايران با دكتر حميد شركا معاون امور اقتصادي و هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت وگو كرده ايم.
زير ذره بين
در برنامه سوم توسعه به بحث رفع انحصار و رقابتي كردن اقتصاد توجه ويژه اي شده است به گونه اي كه فصل چهارم اين برنامه به تنظيم انحصارات و رقابتي كردن فعاليت هاي اقتصادي اختصاص دارد. در اين فصل سياست هايي پيش بيني شده كه به ايجاد رقابت در بخش هاي مختلف اقتصادي منجر مي شود.
* در حال حاضر شاخص هاي رقابتي اقتصاد ايران چيست؟
از جمله شاخص هايي كه مي تواند بيانگر رقابتي بودن اقتصاد باشد درجه تمركز فعاليت هاي اقتصادي است كه در بعضي از صنايع كشور بسيار بالاست و نشان دهنده انحصار بالا و رقابت كمتر مي باشد. آزادي اقتصادي و ميزان ارتباط با اقتصاد جهاني و به طور كلي باز بودن اقتصاد نقش مهمي در ايجاد فضاي رقابتي دارد. واردات آزاد، سرمايه گذاري خارجي، حذف معافيت هاي مالياتي و يكسان بودن قوانين و مقررات براي بخش هاي مختلف، كاهش مداخلات دولت و اندازه دولت همگي نشانه هايي از ميزان رقابت اقتصادي مي باشند.
* آيا برنامه سوم توسعه در فراهم كردن سيستم هاي ايجاد اقتصاد رقابتي موفق عمل كرده است؟
در برنامه سوم توسعه به بحث رفع انحصار و رقابتي كردن اقتصاد توجه ويژه اي شده است به گونه اي كه فصل چهارم اين برنامه به تنظيم انحصارات و رقابتي كردن فعاليت هاي اقتصادي اختصاص دارد. در اين فصل سياست هايي پيش بيني شده كه به ايجاد رقابت در بخش هاي مختلف اقتصادي منجر مي شود. فراهم آوردن تمهيدات لازم جهت عرضه خدمات پستي و مخابراتي توسط بخش غيردولتي، فراهم آوردن تمهيدات لازم براي خريد برگ سبز چاي و تبديل آن به چاي خشك و بسته بندي و توزيع آن توسط بخش غيردولتي، اشتغال اشخاص حقيقي و حقوقي بخش غيردولتي در زمينه امور حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن و امور مربوطه،تعيين مقررات مربوط به استانداردهاي توليد، قيمت گذاري، فروش، توزيع و صادرات و واردات قند و شكر، واگذاري انجام فعاليت هاي مربوط به عمليات پالايش، پخش و حمل و نقل مواد نفتي و فرآورده هاي آن به بخش غيردولتي داخلي، صدور مجوز براي دستگاه هاي اجرايي نسبت به عقد قرارداد بيمه با كليه شركت هاي بيمه داخلي، تهيه لوايح و مقررات مورد نياز در زمينه توليد، واردات و صادرات دخانيات و لغو انحصار دخانيات از جمله سياست هاي مورد نظر در برنامه سوم بوده است كه آيين نامه و ضوابط اجرايي آنها به غير از دخانيات، به تصويب هيأت وزيران و مراجع ذي صلاح رسيده است. تمامي موارد فوق در كاهش انحصارات دولتي و گسترش توان رقابت بخش غيردولتي بسيار موثر بوده است.
همچنين لغو انحصارات دولتي كه به موجب دستور العمل ها و مقررات دولتي و يا اعطاي امتياز ايجاد شده اند، عدم تبعيض در ارجاع كار به بخش هاي دولتي و غيردولتي و اعمال اقدامات براي لغو انحصار و جلوگيري از فعاليت هاي انحصارگرانه از مهمترين سياست هاي دولت در برنامه سوم بوده است. در اين خصوص، طي سال هايي كه از برنامه سوم سپري شده است تعدادي از دستورالعمل ها و مقررات دولتي كه منجر به ايجاد انحصار شده لغو شده است. ولي اقدام قانوني براي لغو انحصار و جلوگيري از فعاليت هاي انحصارگرانه صورت نگرفته است. اجراي اين سياست تأثير ناچيزي بر حذف انحصارات داشته و لازم است قانون جامعي در جهت گسترش رقابت و محدود نمودن انحصارات تدوين شود.
در ساير بخش هاي برنامه سوم نيز سياست هايي پيش بيني شده كه در ايجاد رقابت اقتصادي مؤثر است. از جمله سياست لغو كليه تخفيف ها، معافيت هاي مالياتي و حقوق گمركي شركتهاي دولتي كه در اين راستا، اصلاح قانون مالياتهاي مستقيم، حذف موانع غيرتعرفه اي و حذف بعضي از تخفيف ها در قالب مصوبات هيأت وزيران صورت گرفته است و اين امر در تحقق هدف ياد شده بسيار مفيد بوده و لازم است تداوم يابد.
|
|
در خصوص رقابتي شدن سيستم مالي و بانكي نيز در فصل دهم برنامه سوم مثل تهيه آيين نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اداري، استخدامي و انضباطي خاص نظام بانكي در جهت توسعه و بهبود كيفيت ارائه خدمات و رقابتي كردن فعاليت سيستم بانكي آمده است كه اقدامات لازم در اين رابطه انجام شده است. همچنين سياست ايجاد زمينه فعاليت مجاز انواع مؤسسات و سازمانها و واحدهاي اعتباري غيربانكي و نظارت بر آنها جهت افزايش شرايط رقابتي بانك ها و گسترش بازارهاي مالي و تشويق پس انداز داخلي اجرا شده به طوري كه فعاليت اين مؤسسات طي سالهاي ۸۱-۱۳۷۹ حاكي از رشد متوسط سالانه ۲/۱۹۴ درصدي مانده تسهيلات اعطايي آنها به بخش غيردولتي مي باشد. اين امر منجر به امكان دسترسي بيشتر بخش خصوصي به منابع مالي مي شود. لذا مي تواند سرمايه گذاري خصوصي را افزايش دهد. در خصوص بيمه نيز تهيه آيين نامه ها و ضوابط مالي، اداري، استخدامي و انضباطي خاص صنعت بيمه در جهت توسعه و بهبود كيفيت و رقابتي كردن فعاليت صنعت بيمه از سياست هاي برنامه سوم بوده كه در حال اجرا مي باشد و قطعاً منجر به هماهنگي در صنعت بيمه و ايجاد فضاي رقابتي و افزايش خدمات آن مي شود. به منظور افزايش شرايط رقابتي در بازارهاي مالي و تشويق پس انداز و سرمايه گذاري و رشد و توسعه اقتصادي، ضوابط تأسيس بانك غيردولتي توسط بانك مركزي تهيه و به تصويب رسيده است و هم اكنون چهار بانك خصوصي پارسيان، اقتصاد نوين، كارآفرين و سامان اقتصاد، مجوز فعاليت از بانك مركزي گرفته اند. ادامه اين روند شرايط رقابتي شدن را هر چه بيشتر فراهم مي كند. بنابر اين تلاش هاي ارزنده اي در جهت رقابتي شدن اقتصاد صورت گرفته است كه ادامه اين روند مي تواند در بهبود شرايط رقابتي مؤثر باشد.
* راهكارهاي دولت براي تقويت رقابتي شدن اقتصاد چيست؟
براي رسيدن به هدف رقابتي شدن فعاليت هاي اقتصادي راهكارهايي انديشيده شده است. لغو كليه امتيازات و معافيت هاي اعطايي به شركت هاي دولتي و فراهم كردن توسعه رقابت كه بخشنامه مربوطه نيز تهيه و توسط دولت به كليه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي ابلاغ شده است، در گسترش رقابت و ايجاد شرايط يكسان فعاليت هاي اقتصاد مؤثر است. مسأله بعدي بازنگري كليه قوانين و مقررات جاري كشور در راستاي شناسايي و حذف موانع توسعه رقابت است كه بعضي از قوانين از جمله قانون محاسبات عمومي و قانون تجارت در حال بازنگري است و انجام و اجراي كامل اين راهكار تا حدودي زمان بر است زيرا برخي قوانين بازنگري نشده اند، لكن مي توان با تصويب لايحه تسهيل رقابت و ضد انحصار به اين هدف رسيد. تدوين لايحه ضد انحصار كه جهت تصويب در دست هيأت وزيران است مي تواند از ايجاد انحصار جلوگيري كرده و در محدود نمودن انحصارات موجود تأثير فراواني داشته باشد.