متون جهاني نسبت به متون ايراني از وضعيت بهتري برخوردارند زيرا بعد از رنسانس، زاد و ولد فرهنگي نسل به نسل و قرن به قرن اتفاق افتاده است اما در اينجا اين اتفاق بسيار دير افتاد.
بهرام بيضايي در دومين روز همايش بررسي ظرفيت هاي متون كهن ايران و جهان ضمن بيان اين مطلب گفت: كشوري كه فلسفه ندارد و يا كم دارد و يا فقط ترجمه فلسفه كشورهاي ديگر را دارد فرهنگ نمايشي محدودي نيز خواهد داشت زيرا نمايش نياز به سبك دارد و سبك به وجود نمي آيد مگر در جامعه اي كه فلسفه وجود داشته باشد.
بيضايي در خصوص ظرفيت متون كهن گفت: موضوع، ظرفيت متون كهن نيست بلكه موضوع ظرفيت ما براي بهره برداري از متون كهن است. در دوران كهن ما يك نمونه مثل فردوسي را داريم كه آثار قبل تر از خود را به صورت شعر درآورده است و شناسنامه اي ملي و سندي در استحكام شعر است اما آنچه مهم است اين است كه آيا ما ظرفيت تبديل اين آ ثار را به تئاتر و نمايش داريم؟وي افزود: براي تبديل آثار به نمايش بايد اهل تفكر و نمايش نويس خوبي بود تا اقتباس مناسبي از متون داشته باشم و اختلاف در تفكر و خلاقيت باعث مي شود نمايش خوب يا بدي به وجود آيد.بيضايي اقتباس از متون كهن را به منزله تخطئه نمودن آثار ندانست و گفت: خيانتكارانه ترين كار تحميل كردن نظر خود به مردم است. ما ناچاريم براي اينكه زبان نمايش را پيدا كنيم در زبان جستجو كنيم و كلمه جديد بسازيم و آن را كشف كنيم.
حسيني: مرغ همسايه غاز است
من براي جشنواره تئاتر امسال علاوه بر متن نوستالژي متن ديگري از شكسپير را نيز به نام تيتوس آندرانيكوس داده بودم و تصميم داشتم اين متن را كار كنم اما به من گفته شد چون روبرتو چولي كارگردان آلماني ، امسال با اين نمايش به اين جشنواره خواهد آمد شما نمي توانيد اين متن را كار كنيد. «محسن حسيني» كارگردان نمايش «اورفه» با ذكر ضرب المثل «مرغ همسايه غاز است» اظهار داشت: تئاتر ما دارد به دوران اسفباري نزديك مي شود. سياستگذاران ما بايد تغيير روش دهند و تصميمي اتخاذ كنند تا من و امثال من بمانند. تئاتر ايران غيرحرفه اي شده است.
اين كارگردان با اشاره به اينكه تصميم داشت از «رضا كيانيان» براي بازي در نمايش «تيتوس آندرانيكوس» دعوت نمايد تا در اين نقش بازي كند، افزود: حضور بازيگران حرفه اي تئاتر نيازمند حمايت است، من و گلاب آدينه كه مانند برخي از بازيگران جوان نمي آييم براي تئاتر كار كردن نقش بخريم.
وي تصريح كرد: در اين شرايط تئاتر كارنكردن بهتراز كاركردن است. گاهي باخود مي انديشم در تئاتر نخواهم ماند هما ن طور هم اكنون به سراغ سينما رفتم و در فيلم «عروس افغان» بازي كردم. من نمي دانم كدام سرزمين است كه بازيگران تئاترش به خاطر عدم تأمين شغلي جذب سينما مي شوند.
حسيني دليل عدم اجراي نوستالژي را در جشنواره وقت كم و عدم برنامه ريزي مناسب جشنواره تئاتر دانست و گفت: در اين شرايط برايم جالب نيست نوستالژي را كار كنم چون مي دانم ضربه خواهم خورد و پس از آن بايد يك دوران نقاهت را سپري كنم از طرفي من عادت ندارم زود به زود تئاتر كار كنم.