سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵
در حاشيه خبرها
بازگشت چاي مخلوط به خانه ايرانيان
وزير جهاد كشاورزي از آزاد شدن واردات چاي خبر داده است. اين خبر ۱۰ روز پس از تجمع بازرگانان و فروشندگان عمده چاي مقابل مجلس شوراي اسلا مي صورت مي گيرد.
ممنوعيت واردات چاي طي دوره اخير نه تنها موجب توقف ورود چاي خارجي به كشور نشده بود؛ بلكه بازار را انباشته از انواع چاي خارجي غيراستاندارد كرده بود.
پيش از اين ممنوعيت، بازرگانان، چاي خارجي وارد مي كردند و با تركيب آن با چاي داخلي به نسبتهاي مختلف آن را روانه بازار مي كردند.
به اين ترتيب هر خانواده باتوجه به سطح درآمد خود چاي مخلوط خريداري مي كرد. اما با ممنوعيت واردات، چاي هاي خارجي بدون نظارت وارد كشور شده و چاي داخلي هم روي دست كشاورزان مانده و وضع معيشتي آنان را با مشكل مواجه كرده است.
در هر صورت گرچه با آزاد شدن واردات وضع به حالت گذشته بر نمي گردد؛ اما حداقل ضرب المثل جلوي ضرر را از هر كجا كه بگيريد منفعت است، اينجا مصداق پيدا مي كند.
مأموريت يك گروه از سوي دولت براي تنظيم بازار مرغ و تخم مرغ 
در پي افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ طي چند ماه گذشته شوراي اقتصاد يك گروه ويژه را   مأمور حل اين مشكل كرد.
اين گروه ضمن بررسي آخرين تحولات بازار مرغ و تخم مرغ راه حل هايي را براي كاهش تورم و رفاه مصرف كنندگان پيدا خواهد كرد.
از جمله راه حل هاي احتمالي، ارائه يارانه به توليد كنندگان تخم مرغ براي كنترل قيمت اين محصول و صدور مجوز واردات مرغ خواهد بود.
به اعتقاد صاحبنظران، افزايش تخم مرغ در پي گسترش بازارهاي صادراتي و افزايش قيمت مرغ در پي افزايش هزينه مرغداران نظير گران شدن قيمت ران مرغ نمود پيدا كرده است.
لزوم كنترل بازار عينك 
عينك گرچه به طور مستقيم با سلا مت مردم سروكار دارد اما در ايران بر بازار اين وسيله هيچ گونه نظارتي وجود ندارد. قيمت عينك در ايران به نسبت كشورهاي توسعه يافته بسيار پايين تر است و بهاي خدمات نيز زياد نيست اما براي خسارت هايي كه به سلا مت افراد وارد مي شود نمي توان قيمت تعيين كرد. همچنين بسياري از شهروندان به دليل اشتباه عينك سازان و اپتومتريست ها بعضي اوقات مجبور مي شوند پس از چند مدت استفاده از يك عينك مجددا براي دريافت عينك مراجعه كنند.
رئيس انجمن اپتومتري ايران ضمن انتقاد از عينك سازان بدون صلاحيت علمي اعلا م كرد: ساماندهي صنعت عينك سازي نيازمند برخورد جدي مسئولان با عينك سازان تجربي فاقد صلا حيت و اتخاذ راه حل مناسب است.
فرهاد صحرايي با بيان اينكه در يكي از شهرهاي كشور هفت عينك سازي توسط يك عينك ساز تجربي فاقد صلاحيت علمي راه اندازي شده است، تاكيد كرد: البته بخشي از مشكلا ت اين رشته جديد التاسيس طي سال هاي اخير با تلا ش هيات مديره حل شده است.
وي با اشاره به وجود عينك سازان تجربي گفت: دخالت وزارتخانه هايي كه ارتباطي با اين رشته ندارند نظير وزارت بازرگاني از ديگر مشكلا ت اين صنف است.
صحرايي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد همچنين اظهار داشت: معاينات اوليه بيمار، تشخيص بيماري، تجويز و ارائه عينك و وسائل كمك بينايي و نيز ساخت عينك از وظايف اپتومتريست هاي طبي است. وي يادآور شد: اپتومتريست هاي علمي طبق برنامه هاي دانشگاهي مدون تحت آموزش قرار مي گيرند كه در گذشته به دليل نبود اين رشته در دانشگاه اپتومتريست هاي تجربي فعاليت داشتند كه اين افراد به طور تجربي تحت آموزش هايي قرار مي گرفتند و در نهايت با برگزاري امتحان مجوز فعاليت را كسب مي كردند.
رئيس انجمن اپتومتري ايران با اشاره به اين كه آخرين آزمون در سال ۶۸ برگزار شد، گفت: از آنجا كه تعداد اپتومتريست هاي طبي در كشور به حد نصاب رسيده نيازي به عينك سازي تجربي وجود ندارد ولي متاسفانه بسياري از اين افراد بدون مجوز و ضابطه فروشگاههايي را بدون نظارت وزارت بهداشت راه اندازي كرده و مشغول به فعاليت هستند. به گفته وي، عينك سازان تجربي در بعضي شهرها با اهرم هاي قدرتي كه دارند مزاحمت هايي را براي اپتومتريست هاي طبي ايجاد كرده اند. دكتر صحرايي افزود: هم اكنون ۱۵۰۰ اپتومتريست  فارغ التحصيل از ۴ دانشگاه معتبر كشور وجود دارد، اين در حالي است كه تعداد زيادي از عينك سازان تجربي بدون مجوز و حتي خارج از كنترل اتحاديه در كشور مشغول به فعاليتند.وي در پايان يادآور شد: ساخت عينك بدون رعايت نكات فني توسط عينك سازان تجربي همواره براي بيماران مشكلآفرين بوده كه رفع اين معضل نيازمند رعايت نكات بيشتري است.

زيباسازي آشپزخانه با كمترين هزينه
اعظم سادات علوي 
001500.jpg

اگر از تكراري بودن همه چيز خسته شده ايد و به دنبال ايجاد تغيير و تحول هستيد اما پول كافي نداريد، با روش زير مي توانيد با كمترين هزينه ممكن(چيزي حدود ده هزار تومان) تنوع را از فضاي آشپزخانه، كه بيشترين اوقات خانم هاي خانه دار در آنجا صرف مي شود، شروع كنيد. هميشه به ياد داشته باشيد كه اين ابتكار و خلا قيت است كه حرف اول را در اين زمينه مي زند و نه پول زياد. براي اين منظور شما فقط به يك قوطي رنگ روغن كوچك، (كه قيمت آن حدود ۴۰۰ تومان است) و همچنين يك قلم موي مناسب(حدود ۲۰۰۰ تومان) و چند متر پوشش چسبي روكش دار (عرض ۶۰ سانت آن حدودا متري ۱۵۰۰ تومان قيمت دارد) كه غالبا در مغازه هاي سفره  فروشي موجود است، نياز داريد. اگر از نظر مالي توان عوض كردن دستگيره كابينت ها را داريد، اين كار نيز در عين ظرافت تغيير قابل توجهي در فضاي آشپزخانه ايجاد مي كند.
قسمت هايي كه به راحتي قابليت رنگ خوردن را دارند و وقت چنداني را هم به خود اختصاص نمي دهند، حاشيه تحتاني كابينت ها، لبه هود، چارچوب پنجره آشپزخانه، چارچوب در ورودي آن و در صورت اپن بودن لبه هاي ميز اپن مي باشند. هر چند رنگآميزي سطوح خارجي و قابل روِيت كابينت ها نيز كار چندان دشواري نيست و فقط نياز به كمي دقت و مهارت دارد. به هر حال قبل از رنگآميزي بايد سطح مورد نظر كاملا  تميز و عاري از هرگونه چربي باشد. سنباده كاري نيز به صيقلي نمودن سطوح و در نتيجه كيفيت بالا تر پس از نقاشي كمك موثري مي كند. پس از انجام آن بايد با استفاده از يك دستمال نيمه مرطوب گرد و خاك موجود بر روي محل مورد نظر را كاملا  از بين برد و سپس با قلم موي مناسب و رنگ دلخواه(كه قبلا  آن را با مقداري تينر رقيق نموده ايد) رنگ آميزي قسمت هاي از قبل مشخص شده را آغاز كرد. زيبايي هميشه در كنار ظرافت و دقت در ارائه كاري تميز نمايان مي شود. بنابراين با حوصله و دقت قلم مو را حركت دهيد و مراقب آغشته نكردن سطوح مجاور باشيد. استفاده از نوار چسب كاغذي در دو قسمت فوقاني و تحتاني سطح در حال رنگآميزي كمك موثري در اين جهت است. غلظت رنگ بايد به اندازه اي باشد كه قلم مو به راحتي رنگ را به روي محل مورد نظر انتقال دهد. در حين نقاشي مواظب چكه نكردن رنگ نيز باشيد، زيرا در غير اين صورت پس از تمام شدن كار، قطرات خشك شده رنگ سيماي نامطلوبي را به وجود خواهند آورد.
001514.jpg

پوشش چسبي روكش دار را مي توانيد روي سطوح تكيه گاه كابينت ها و ميز اپن و به عبارت ديگر سطوح كار آشپزخانه بچسبانيد. دوام اين پوشش ها به دو عامل تميزي و خشك بودن كامل سطح مورد نظر قبل از چسباندن و قرار ندادن اشياء داغ بر روي آنها بستگي دارد. در صورت رعايت اين دو فاكتور، اين گونه پوشش ها به راحتي تا دو سال و گاه حتي بيشتر عمر مي كنند و اثري فاحش در تغيير آشپزخانه دارند. روي دستگيره يخچال و فريزر را نيز با نوار باريكي از پوشش چسبي بپوشانيد. حتي در صورت تمايل مي توانيد طرحي را انتخاب كرده و پس از برش دادن آن به تعداد مورد نظر، روي كاشي هاي آشپزخانه به صورت نوارهاي افقي يا عمودي بچسبانيد. طرح گل رز يا مارگريت، طرح قابلمه، فنجان، قوري و حتي اشكال هندسي براي اين منظور بسيار مناسبند. نگران شستشوي كاشي ها نباشيد. زيرا اگر پارامترهاي ياد شده در مورد دوام اين گونه پوشش ها را رعايت كرده باشيد، هيچ آسيبي نخواهند ديد. انتقال طرح بر روي كاشي را مي توان با استفاه از رنگ روغن نيز انجام داد. براي اين كار ابتدا بايد الگوي طرح مورد نظرتان را بر روي يك مقواي نسبتا ضخيم درآورده و سپس قسمت هاي مختلف داخل آن را كه بايد با رنگ هاي مختلف رنگآميزي شوند با كمك كاتر خالي كنيد و پس از علا مت گذاري نقطه وسط بر روي هر كاشي، با استفاده از يك مداد طرح را بر رويآن انتقال دهيد. اكنون با رنگ هاي متنوع روغني مي توانيد قسمت هاي مختلف آن را با دقت و با كمك قلم موهاي مناسب رنگ آميزي نماييد. تهيه چند گلدان كوچك سفالي و رنگآميزي آنها در رنگ هاي هماهنگ با كابينت ها، سطوح كار و كاشي ها و سپس چيدن اين گلدان ها در مكاني مناسب در آشپزخانه، تنوع را چند برابر خواهد كرد. به ويژه اگر چند گل كاكتوس كوچك و زيبا نيز داخل آنها بكاريد. همان طور كه قبلا  نيز اشاره شد تغيير و يا تعويض دستگيره هاي كابينت ها سهم به سزايي در ايجاد تنوع در اين فضا دارد.اگر از نظر مالي توانايي تعويض آنها را نداريد، همان دستگيره هاي قديمي را با رنگ روغن رنگآميزي كنيد. حتي مي توانيد با استفاده از خمير گل چيني طرحي زيبا درآورده و آن را با كمك چسب چوب به دستگيره بچسبانيد.

نگاه مصرف كننده
خطر را به جان خريدن!
001502.jpg
نه فشار اقتصادي، نه اجبار كارفرما، نه به قصد تفريح و تنوع طلبي، هيچ كدام نشستن بر باربند بي حفاظ و خطرناك كاميون حمل نخاله هاي ساختماني را توجيه نمي كند. خطر نه نزديك، كه چسبيده و بالا ي سر جواناني است كه چنين بي خيال، نظاره گر آسمان و زمينند و اگر چاله اي سر راه كاميون باشد، يا راننده ناگزير به ترمزي ناگهاني شود، هر دو به هوا پرتاب مي شوند. خطر را به جان نخريم، جان عزيز است، آن را نعمت و غنيمت بشماريم. اما پرسشي ديگر از نگاه مصرف كننده: نخاله ها در كجا تخليه خواهد شد؟

كالا  برگ، كمك به اقتصاد خانواده
چند روزي است توزيع كالا  برگ هاي مرحله دوازدهم شهري آغاز شده است. با توجه به بهاي اندك اجناسي كه به واسطه كالا  برگ به خانواده ها اختصاص مي يابد، توزيع كالا  برگ ها مي تواند كمك بزرگي براي اقتصاد نا به سامان خيلي از خانواده ها باشد. در همين رابطه، صادقي، معاون توسعه بازرگاني سازمان بازرگاني استان تهران گفت:«مرحله اول توزيع كالا  برگ مرحله دوازدهم ۳۵ روز كاري ادامه خواهد داشت و پس از ارزيابي مقادير كالا  برگ توزيع شده چنانچه نياز باشد نسبت به توزيع آن در دوره هاي بعدي نيز اقدام خواهيم كرد.»
وي گفت:«۶۰۰ شعبه دفتر پستي كار توزيع را برعهده دارند كه از اين تعداد ۴۰۰ شعبه در شهر تهران و ۲۰۰ شعبه در شهرستان هاي استان تهران وجود دارد.» طبق هماهنگي هاي صورت گرفته و قراردادي كه ستاد بسيج اقتصادي كشور با شركت پست به امضا رسانده، كار توزيع كالا برگ اين دوره بر عهده اداره كل پست استان تهران است.
وي با اشاره به اينكه حضور به موقع مردم در دفاتر پستي براي دريافت كالابرگ موجب كاهش هزينه ها و نيز جلوگيري از ازدحام خواهد شد، گفت: توزيع كالا برگ هر روز از ساعت ۱۳ آغاز خواهد شد.»
صادقي تكميل و تحويل فرم درخواست كالا برگ، اصل شناسنامه خانوار كه داراي كارت ضرب مهر اضطراري باشد، همراه داشتن سركوپن مرحله يازدهم و نيز پرداخت سه هزار ريال بابت كارمزد دريافت كالا برگ خانوار را از جمله مدارك مورد نياز بيان كرد.
وي هدف از تكميل و دريافت فرم درخواست كالا برگ را مدرن كردن شبكه توزيع و حركت به سمت توزيع كالا برگ از طريق كارت هوشمند و نيز هدفمند كردن يارانه ها دانست.

آيينه تصوير
001504.jpg
تغذيه مناسب كودكان همواره مورد توجه دولت ها و گروه برنامه غذايي سازمان ملل متحد بوده است. كودكان در ايالتي شمالي از كره جنوبي، مشغول خوردن ناهار در مدرسه هستند. برنامه هاي غذايي مدارس كودكان در كره بر اساس برنامه هاي ارائه شده سازمان ملل و زيرنظر اين سازمان تدوين و تهيه مي شود، چه، دولت كره اهميت زيادي براي سلا مت نسل آينده كه زيربناي پيشرفت اين كشور را بنا مي نهد قائل است.
001506.jpg

دو بچه ببر سپيد زيبا كه در باغ وحش «آمرسفورت» هلند نگهداري مي شوند. در پي تهديد جدي نسل اين ببرها و رو به انقراض رفتن آنها، مسئولا ن اين باغ وحش دقت فراواني را در نگهداري «تريكسي» و «ماكسي» كه نامشان را از نام ملكه و شهدخت هلند وام گرفته اند، به كار مي بندند. اين دو ببر هم اكنون برابر نخستين شكار خود قرار گرفته اند تا آرام آرام سياق شكار و زندگي در حيات وحش را بياموزند. مديران باغ وحش سرمايه گذاري زيادي روي اين دو ببر كرده اند و اميدوارند حضور تماشاگران براي نظاره آنها، پاسخگوي بازگشت سرمايه شان باشد.
001508.jpg

بوستون هم از بارش سنگين برف در امان نمانده. هم اكنون يكي از ساكنان مشغول روبيدن برف هاي پيشاروي خانه اش است تا تردد را ساده كند. بارش سنگين برف كه در برخي مناطق به نيم متر نيز مي رسد رفت و آمد را در برخي ايالا ت آمريكا با مشكل روبه رو ساخته است .
001510.jpg

كلا غي در حال پرواز بر فراز مجسمه لنين در كيف است. روسيه و كشورهايي با فرهنگ مشابه آن كه همجوار تبعيدگاه سيبري قرار دارند، مهد هنرهايي ازقبيل همين تنديس ها هستند. در جاي جاي روسيه مي توان سازه هاي هنري بسيار زيبايي از قبيل اين مجسمه زيبا را يافت.

صداي مصرف كننده
كنترل هاي برق دو زمانه
اوايل سال در مركز خريد پاسداران كه حدود ۱۰۰ واحد تجاري وجود دارد كنترل برق دو زمانه اي براي امتحان نصب نمودند كه از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر يك قيمت دارد و از ۵ تا ۱۱ شب قيمت دو برابر مي شود. در حالي كه مغازه هاي پاساژهاي ديگر با همين خصوصيت قبض برق را بابت دو ماه ۱۶ هزار تومان دريافت نموده اند اما دراين پاساژ،واحدها حدود ۴۵ هزار تومان پول برق مي پردازند.دولو
سالي ۵/۴ درصدفقيرتر مي شويم 
آمار نشان مي دهد تورم در ۸ ماه اول سال جاري ۷/۱۶% است كه طبق تورم حقوق بازنشستگي ۱۲% افزايش يافته است. پس ۷/۴ درصد باقيمانده از چه طريقي بايد جبران شود اين مسأله نشان مي دهد كه هر سال ۵/۴ درصد به خط فقر نزديك مي شويم.
يك بازنشسته 
داروي قلب ۲۰۰۰ توماني 
داروي قلب (مترو كانتين) كه هر ۱۰۰ عدد آن ۸۰۰ تومان بود حدود ۱۵ روز است كه جعبه۵۰ عددي آن ۲۰۰۰ تومان در داروخانه ها به فروش مي رسد.
مراديان 
آرميدن سوسك در كنسرو
در تاريخ ۱۶  آذر ماه، تن ماهي ... خريداري نمودم كه يك فروند سوسك در اين كنسرو آرميده بود. به وزارت بهداشت شكايت نمودم به شماره پرونده ۷۸۳۴۳ اما مسئولين مربوطه به كندي اين كار را پيش مي برند. شركت مزبور هم بعد از شكايت اين جانب معذرت خواهي كرده و يك كارتن از محصولا ت را فرستادند كه من قبول نكردم. اما از مسئولين بهداشت تقاضا دارم به اين موردها سريعا رسيدگي نمايند چون با سلا مت و حتي جان مردم سر و كار دارد.
رجبعلي صوفي 
حسين كرد شبستري 
به نظر مي رسد خطابه هاي گاه و بيگاه گزارشگران اجتماعي مطبوعات و رسانه ها در باب تخلفات متعدد موتورسوارها- كه فقط مختص تهران نيست و نگاهي به آمار مرگ و مير موتورسوارها در شهرستان ها نشان مي دهد مشكل موتورسيكلت همه جاي كشور مشهود است- تكرار قصه حسين كرد شبستري است. به طوري كه كوچكترين تغييري در روند جاري اين معضل صورت نداده است. چند روز پيش يك موتورسوار در پياده رو با سرعت به پاي من برخورد كرد و جالب اينكه تا مي توانست دشنامم داد. حل يك مشكل نه چندان پيچيده، نيازمند كدام عنصر و فاكتور است كه مسئولا ن ندارند؟
دليري 
معيارهاي استاندارد چيست 
حدود يك سال پيش، اجاق گازي از شركت.... خريداري كردم كه در اين مدت، عليرغم برخورداري از نشان استاندارد، دست كم ۱۰ بار مورد تعمير قرار گرفته است. مي خواهم بدانم معيارهاي اعطاء نشان استاندارد ايراني به يك جنس داخلي چيست؟ طبق كدام ضوابط به چنين محصولا ت بي كيفيتي ، نشان كيفيت مي دهند؟
خانم حسيني 
برچسب هاي تبليغاتي 
حداقل ۵۶، مورد از پيام هاي تلفني خوانندگان را خوانده ام كه در مورد شكايت از برچسب هاي تبليغاتي شركت هاي تخليه چاه و لزوم پيگرد قانوني آنها به دليل كثيف ساختن در و ديوار مردم مطرح شده است. واقعا جريمه هاي قانوني مثل مسدود كردن خط تلفن اين شركت ها خيلي كار طاقت فرسايي است كه بعد از گذشت سال ها هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته؟ شوراي شهر و شهرداري تهران در اين زمينه كاري بكنند.
صفرپور
دسته گل مركز مخابرات
چند ماهي بود كه مزاحم تلفني داشتيم و سرانجام مجبور شديم به مركز مخابرات محله شكايت كنيم. در نتيجه تلفن خود مزاحم قطع شد. اما بعد از وصل مجدد، مزاحمت ها شروع شد. لذا دوباره شكايت كرديم و تلفن طرف قطع شد. گويا فرد مزاحم به مركز مخابرات رفته و از آنها راهنمايي گرفته كه تنها راه براي رهايي از جريمه، جلب رضايت ماست. حالا  از صبح تا شب، خانواده طرف ۱۰۰ بار تماس مي گيرند و رضايت مي خواهند كه خود، مزاحمتي ديگر است، به نظر شما راهنمايي مركز مخابرات، بجا بوده؟
يك شهروند
۷۲ ساعت همان ۸ روز است 
مخابرات منطقه گلستان در حوزه بزرگراه اشرفي اصفهاني اعلا م كرد براي برطرف كردن اشكالا ت خطوط تلفن با پيش شماره ۴۰۸، به مدت ۷۲ ساعت تلفن ها را قطع مي كند. اما پس از گذشت ۸ روز تلفن ها هنوز وصل نشده است.
جمعي از اهالي گلستان 
حق محضرها بالاست 
افزايش غيرمنطقي حق محضر ماشين هاي خارجي مثلا  از ۲۵ ، ۳۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان بابت يك ماشين ۳ ميليوني، باعث شده خيلي ها براي نقل و انتقال سند به كارهاي غيرقانوني روي بياورند. لطفا هزينه ها را به حد سابق برگردانيد.
قليچ خاني 
فضاي سبز
زمين هاي بلا  استفاده زيادي در دو طرف اتوبان نيايش، بعد از اشرفي اصفهاني وجود دارند كه مي توانند با كمي همت به فضاي سبز و اماكن تفريحي براي جوانان تبديل شوند، فقط با كمي همت.علي محبيان

ده پرسش روز
كارمند مجرد، زن
حسابدار در يك شركت خصوصي 
تعداد افراد تحت تكفل:
هيچ فردي تحت تكفل من نيست.
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
در ماه حدود ۲۶۰ هزار تومان دريافتي دارم و از اين درآمدم نيز راضي هستم. چون فرزندي ندارم كه هزينه خوراك و پوشاك او بر دوشم سنگيني كند، هر چه بخواهم مي پوشم و هر چه بخواهم مي خورم يا با آنچه دارم كنار ميآيم بنابراين راحتم.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
بله، در شركت ديگري پاره وقت به عنوان حسابدار مشغول به كار هستم. در اين زمانه كه با يك شغل نمي توان امرار معاش نمود. درآمدها آن قدر كم شده كه با يك كار نمي توان زندگي معمولي را فراهم كرد.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
مناسبترين و پردرآمدترين شغل براي يك زن شغل حسابداري است اما اگر مرد بودم دنبال كاري پردرآمد مثل شغل آزاد يا خريد و فروش زمين مي رفتم كه راحت ترين و پردرآمدترين حرفه در اين زمانه است.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
بيشترين هزينه من براي قسط آپارتماني صرف مي شود كه سال گذشته آن را خريداري نموده ام. البته خوشبختانه مي دانم اين هم به نوعي صرفه جويي است بنابراين در صرف بقيه پولهايم ديگر خست به خرج نمي دهم.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
بله، به ظاهرم بسيار توجه مي كنم به خاطر همين هميشه شيك پوش هستم مطابق مد روز لباس مي پوشم. به هر حال در اين روزگار بايد به نوعي تفريح كرد. تفريح خاصي كه نيست بنابراين بيش از هر چيز ديگر به لباس اهميت مي دهم.
۶- در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
من در حال حاضر مستاجر خانه پدرم هستم اما در ماه دقيقا ۳۰ هزار تومان براي خرج خانه به مادرم كمك مي كنم.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف لباس مي شود؟
در ماه دقيقا ۲۰ هزار تومان اما در اواخر سال و تابستان كه مدهاي لباس جديد مي شود بيشتر وقت ها به۱۰۰ هزار تومان هم مي رسد. زياد به خودم سخت نمي گيرم.
۸-مايل هستيد همسر آينده تان شاغل باشد ؟ در اين صورت چه درآمدي براي ايشان كافي خواهد بود؟
دوست دارم همسر آينده ام حداقل از درآمد خوبي برخوردار باشد حداقل ماهي ۴۰۰ هزار تومان تا در زندگي آتيه ام دچار مشكل نگردم. بنابراين احتمالا ً او هم بايد چند شغله باشد و شايد هم وقتي براي مصاحبت باقي نماند، يعني شوهر بي شوهر، مثل حالا  پس زياد فرق نمي كند!
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
خير.اصلا  هزينه درماني بالا  نيست.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
در حال حاضر براي راحت و رفاه كامل۶۰۰ هزار تومان در ماه پول خوب و كافي است. تا هم بتوان از پس قسط ها برآمد، هم به ديگران كه وضع زياد خوبي ندارند كمك كرد، هم تغذيه خوبي داشت، هم نياز به مسافرت را ارضا كرد و چندين و چند كار ديگر كه فعلا  از عهده خيلي ها خارج است.

چقدر به استاندارد توجه مي كنيد؟
داشتن نشان استاندارد براي هر كالا يي از جمله مواد غذايي كه از حساسيت بسياري برخوردارند نشان دهنده كيفيت و سلا مت محصول است . ضمن اينكه در جلب مشتري و خريد محصول از اهميت ويژه اي برخوردار است.
يكي از فاكتورهايي كه در طي دهه هاي اخير براي خريداري كالا  از سوي توليدكننده و مصرف كننده مورد توجه قرار گرفته بحث استاندارد كالا  است. داشتن استاندارد براي يك كالا  اين روزها همانند آب براي فرد تشنه است. ديگر اين روزها كسي را نمي توان پيدا كرد كه از استاندارد و الزام آن براي يك كالا  خبر نداشته باشد. البته مصرف كننده بايد براي خريد مواد غذايي به غير از اين فاكتور به عوامل ديگري چون دارا بودن پروانه ساخت و تاريخ مصرف بر روي بسته بندي كالا  توجه كند.
وجود تاريخ مصرف و پروانه ساخت مصرف كننده را از نظر مصرف كالا  مطمئن مي كند و شخصي كه اقدام به خريداري كالا يي كرده ديگر هراسي از مصرف آن نخواهد داشت. مصرف كنندگان مواد غذايي و بويژه خريداران كالا هايي كه هر روز در سبد خانواده مورد استفاده قرار مي گيرند بايد توجه داشته باشند كه كالا يي كه فاقد آرم استاندارد از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران باشد و نيز بر روي آن تاريخ توليد و انقضاء ثبت نشده باشد را نبايد مورد استفاده قرار دهند.
وجود تاريخ مصرف مي تواند در خريد و مصرف ماده غذايي كمك شاياني كند، به عنوان مثال اگر بر روي تن ماهي و يا روغن خوراكي اين تاريخ ثبت نشده باشد مصرف كننده نمي تواند از زمان فاسد شدن آن مطلع شود. شاهرخ ظهيري نايب رييس كنفدراسيون صنايع ايران در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: وجود آرم استاندارد و پروانه ساخت نشان دهنده اين موضوع است كه واحد توليد كننده به سلا مت و بهداشت مصرف كننده محصول خود توجه كافي دارد و خانواده ايراني نيز مي تواند با اطمينان كامل محصولا ت اين چنين واحدها را خريداري كند.
وي مي گويد: يكي از راههاي شناسايي كالا هاي تقلبي از بين محصولا ت با كيفيت و مرغوب توجه به همين علا مت ها و نشان هاست.ظهيري مهم ترين مسئله در اين زمينه را ثبت تاريخ مصرف بر روي محصولا ت غذايي بيان مي كند و مي گويد: عدم درج اين تاريخ مي تواند با سلا مت خانواده ها بازي كند.
اما گذشته از تمامي مسائل بايد توجه داشت گنجاندن مواد پروتئيني از قبيل گوشت ، مواد لبني مثل شير و مواد قندي در رژيم غذايي خانواده بسيار ضروري است.
اين مواد براي سلا متي و رشد كودكان حائز اهميت هستند. گوشت بويژه گوشت قرمز حاوي بهترين پروتئين بوده و مصرف مواد لبني چون شير براي تامين كلسيم بدن از اهميت ويژه اي برخوردار است. ظهيري در اين زمينه مي گويد: باتوجه به وضع اقتصاد كشور، تورم و مشكلا تي كه خانواده هاي ايراني دارند شايد مصرف تمامي اين مواد غيرممكن باشد.بويژه خانواده هايي كه با حقوق كارمندي زندگي را مي گذرانند و نمي توانند مثلا  گوشت با قيمت كيلويي ۴ هزار تومان خريداري كنند. وي در ادامه مي گويد: در حال حاضر باوجود تورم بالا  در كشور، نرخ مواد غذايي در حال افزايش است. ضمن اين كه برخي از سياستهاي دولت و افزايش هزينه هاي توليد و عوارض و ماليات بر روي اين افزايش قيمت ها مؤثر است. در حال حاضر شير به صورت يارانه اي در بين مردم توزيع مي شود و البته اين سياست براي تأمين نيازهاي مردم به موادغذايي بسيار ارزشمند است و دولت بايد اين چنين سياستي را در توزيع ساير اقلا م و مايحتاج مردم تسري دهد.
البته در اين سياست در برخي مواقع سوءاستفاده هايي نيز مي شود و عاملين توزيع، شيرهاي يارانه اي را در بازار سياه به قيمت بالا تر به فروش مي رسانند كه در اين جا بحث نظارت دقيق تر دستگاه هاي ذيربط همچون سازمان بازرسي و نظارت بيش از پيش نمايان مي شود.
مصرف كننده ايراني نيز مي تواند در مواجهه با هرگونه تخلف در قيمت، توزيع و فروش مواد غذايي و يا هر نوع كالا ي ديگري به اين سازمان مراجعه و از واحدهاي متخلف شكايت كند.
نايب رئيس سنديكاي صنايع ايران با تأييد اين موضوع مي گويد: چنانچه مردم در اين زمينه با تخلفي مواجه شدند مي توانند به سازمان بازرسي مراجعه و از واحدهاي متخلف شكايت كنند.
وي در ادامه مي گويد: دولت مي تواند بحث رسيدگي به اين گونه تخلفات را به اتحاديه ها و مجامع امور صنفي براي سرعت بخشيدن به شكايات مردم واگذار كند.
اما قانون تصريح مي كند شكايات در مورد كيفيت پايين كالا هاي داراي نشان استاندارد بايد به مؤسسه استاندارد ارجاع شود

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |