سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۵
سماور برقي
001498.jpg
سماور برقي يكي از لوازم خانگي است كه در اكثر منازل، ادارات و سازمان ها و رستوران ها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و وظيفه آن تبديل انرژي الكتريكي به گرما است، به طوري كه اين گرما سبب به جوش آوردن آب داخل سماور مي شود.
بدنه سماور را از ورق هاي استيل مي سازند تا از زيبايي ظاهري برخوردار باشد و در برابر دماي بالا  مقاومت لا زم را از خود نشان دهد. بر روي بدنه سماور و در قسمت بالا ي آن خطي ايجاد مي كنند كه در واقع بيانگر سقف آب ريخته شده است و اگر بيش از خط مذكور آب به داخل سماور ريخته شود، به هنگام رسيدن دما به نقطه جوش آب سر ريز نموده و موجب جرم زدگي بدنه مي شود. البته سر ريز شدن آب همچنين مي تواند با مسائل خطر آفريني همراه باشد. پايه سماور قسمتي از دستگاه است كه بدنه بر رويآن قرار مي گيرد. دراغلب سماورهاي برقي براي بالا  بردن ضريب اطمينان و ايمني، بر سر راه فاز، يك فيوز قرار مي دهند تا در اثر بروز اتصال احتمالي و يا جريان اضافه بار فيوز عمل كند و برق را قطع نمايد.
چند نكته ايمني 
۱- دقت نماييد كه جايگاه سماور متزلزل نباشد زيرا سقوط سماور به همراه آب داغ مي تواند خطرات فراواني را به همراه داشته باشد.
۲- تا آنجا كه ميسر است براي حفاظت بيشتر، سيم اتصال زميني سماور را وصل نمائيد.
۳- از سماور در يك زمان طولا ني و به صورت يكسره استفاده نكنيد.
۴- به هنگام پرنمودن آب سماور، متوجه خط مخصوص سقف ريزش آب باشيد.
۵- از قراردادن سماور بر روي پارچه هاي حساس به گرما و يا فرش و موكت و ... خودداري نماييد زيرا حرارت صفحه زيرين سماور در مواردي، بسيار زياد است.

بازارچه لوازم خانگي
001488.jpg
001490.jpg
001492.jpg
001494.jpg
001496.jpg

قيمت لوازم صوتي و تصويري كاهش مي يايد
001486.jpg
با توجه به ورود لوازم صوتي و تصويري خارجي به كشور كه هر روز بيشتر مي شود و نيز تصميم مسئولان مبني بر كاهش تعرفه واردات اين قبيل كالاها، مشتريان بايد منتظر كاهش بيشتر قيمت لوازم صوتي و تصويري در بازار باشند.
به گزارش خبرنگار ما لوازم خانگي در سبد هزينه هاي هر خانواده ايراني سهم بالا يي دارد كه بخش قابل توجهي از اين سهم مربوط به لوازم صوتي و تصويري است كه در طول سال هاي اخير با ورود محصولا ت با كيفيت و نام و نشان معتبر مشتريان بسياري در بين ايرانيان پيدا كرده است.
بيشتر خريداران اين لوازم به دنبال محصولا تي مي گردند كه داراي آخرين تكنولوژي روز بوده و از قيمت مناسبي نيز برخوردار باشند. البته در اين زمينه شركت هاي كره اي و چيني با ورود به بازار ايران قيمت ها را بيش از پيش كاهش داده اند. زيرا توليدات آنها بسيار ارزان تر از توليدات مشابهي است كه در كشور همسايه آنها ژاپن توليد مي شود.
هم اكنون بازار لوازم صوتي و تصويري كشور مملو از توليدات كشورهاي آسياي جنوب شرقي مثل ژاپن، كره جنوبي و چين است البته در اين بين محصولا ت كره اي سهم بيشتري دارند.
دو شركت كره اي توانسته اند با وجود ديوار بلند تعرفه و ساير مسائل سر راه ورود بر بازار ايران محصولا ت خود را از آن سوي آبهاي دنيا به كشور با قيمت ارزان به كشور وارد كنند.
البته مصرف كننده ايراني نيز به توليدات اين دو شركت اعتماد كرده است. اين امر را مي توان در بازار اين قبيل محصولا ت شاهد بود. اما بايد توجه داشته باشيم كه توليدات ايران نيز در اين بين مشتريان خود را دارند ولي درمقايسه با ساير محصولا ت مشابه خارجي جايگاه بسيار پايين تري دارند. علت اين موضوع را شايد در افزايش هزينه توليد و به روز نبودن تكنولوژي توليد در كارخانجات ايراني جستجو كرد.
مصرف كننده ايراني بايد براي خريد اين لوازم به فاكتورهاي بسياري توجه كند، اولين فاكتور در اين زمينه نام و اعتبار شركت توليدي است كه از اهميت بسياري برخوردار است. يكي ديگر از مشخصاتي كه خريداران بايد توجه داشته باشند قيمت و كيفيت اين محصولا ت است.
محمدرضا شهيدي، دبير انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري با اشاره به اينكه توليدات داخلي توسط واحدهاي كنترل كيفيت شركت ها كنترل مي شود، چنين مي گويد: به دليل بازار رقابتي و دارابودن همكاران معتبر خارجي كه بر روي توليدات داخلي نظارت دارند، مشكلي در كيفيت لوازم صوتي و تصويري داخلي وجود ندارد. در مورد وسائل خارجي نيز اولين نكته كه بايد به آن توجه داشت نام و نشان شركت توليدكننده است. لوازم نامرغوب صوتي و تصويري داراي انعكاس اشعه لا مپ تصوير بيش از حد مجاز هستند. البته شايد ظاهر اين لوازم مشكلي نداشته باشد و تصوير مناسبي نيز ارائه بدهد.
وي ادامه مي دهد: لا مپ هاي توليد داخلي توسط سازمان انرژي اتمي چك مي شود و توليدات با نام و نشان معتبر نيز در اين زمينه مشكلي ندارند. اما لوازم صوتي و تصويري تقلبي از خود اشعه بيش از حدي متصاعد كرده، ايجاد سر درد مي كند.
شهيدي در ادامه مي گويد: هم اكنون قيمت لوازم صوتي و تصويري به دليل افزايش واردات و توليد بالا ي داخلي در حال كاهش است. به عنوان مثال تلويزيون معمولي ۲۱ اينچ در سال ۷۸ ، ۲۱۳ هزار و ۱۷۵ تومان قيمت داشت ولي اكنون مشابه همان تلويزيون با كيفيت بهتر حدود ۱۵۰ هزار تومان در بازار قيمت دارد.
براساس اين گزارش هم اكنون لوازم صوتي و تصويري مشابه داخلي در بازار در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان تفاوت قيمت دارند.
لوازم صوتي و تصويري به دليل حساسيتي كه در توليد دارند بايد به دقت مورد استفاده قرار گيرند. البته لوازمي كه داراي گارانتي هستند در زمان گارانتي اگر احتمالا  دچار مشكل شوند مشكلي نخواهند داشت، زيرا نمايندگي شركت هاي توليدي آماده رفع مشكل احتمالي هستند. شركت هاي خارجي كه اقدام به واردات يا توليد محصولا ت صوتي و تصويري در كشور مي كنند نيز مراكز نمايندگي محصولا ت خود را تأسيس كرده اند.
مصرف كنندگان بايد توجه داشته باشند كه براي مصرف لوازم صوتي و تصويري بايد به دفترچه راهنما توجه كافي كنند. مثلا  از آب ريختن و ضربه زدن به اين لوازم به دليل وجود تراشه هاي كامپيوتري جلوگيري كنند.
يكي از نكاتي كه براي خريداران كالاهاي مختلف و مصرفي بيان مي شود رسيدگي به تخلفاتي است كه در برخي از موارد در اين زمينه مشاهده مي كنند. مصرف كنندگان لوازم صوتي و تصويري چنانچه در مورد گارانتي و ساير موارد شكايت دارند مي توانند به انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري مراجعه كنند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |