چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۶
بانكها چقدر مي توانند حق الوكاله بگيرند؟
001522.jpg
براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار، بانكهاي عامل مجازند تا سقف ۵/۳ درصد از سپرده گذاران بابت هزينه سرمايه گذاري برداشت كنند.
اين عمل در قانون بانكداري اسلا مي به حق ا لوكاله مشهور است. علت وجود اين بند در قانون بانكداري اسلا مي رابطه تعريف شده اين قانون درباره سپرده گذار و بانك است.
طبق تعريف قانون بانكداري اسلا مي رابطه سپرده گذار و بانك در ساختار اين نوع بانكداري رابطه وكيل و موكل است. لذا بانكها اين حق را دارند كه بخشي از هزينه هاي سرمايه گذاري خود را از محل سپرده ها جبران كنند. ولي در نظامهاي بانكي ربوي باتوجه به اين كه رابطه دارنده‡ پول و بانك رابطه بدهكار و بستانكار است؛ لذا بانك رقم ثابتي را بابت سود تعيين مي كند و نسبت به رقم پيشنهادي خود مديون است.
چندي پيش وزير اقتصاد در يك اقدام نادر در حالي كه همه بانكها وظيفه خود را به فراموشي سپرده بودند، بانكهاي عامل را موظف كرد نرخ حق الوكاله موردنظر خود را براي سال ۸۳ اعلا م كنند.
طهماسب مظاهري معتقد بود در صورت اعلا م حق الوكاله از سوي بانكهاي عامل سپرده گذاران با دقت نظر بيشتري مي توانند نسبت به سپرده گذاري در بانكها اقدام كنند. ضمن اين كه اعلا م اين رقم در تنظيم بودجه سال ۸۳ بانكها نيز مؤثر خواهد بود.
در همين ارتباط وزير اقتصاد از بانكها خواسته است در تعيين نرخ حق الوكاله كمتر با يكديگر رقابت كنند.
بانك ملي اولين بانكي بود كه رقم حق الوكاله خود را اعلا م كرد. بزرگترين بانك كشور با اين ادعا كه براي هزينه هاي سرمايه گذاري سپرده گذاري پولي دريافت نمي كند، رقم حق الوكاله خود را صفر اعلا م كرد. در ادامه بانكهاي ملت ، تجارت و كشاورزي نيز رقم حق الوكاله سال ۸۳ خود را صفر اعلا م كردند.
بانك سپه حق الوكاله خود را براي سال ۸۳ يك درصد اعلا م كرد و اين رقم از سوي بانك توسعه صادرات ۲ درصد اعلا م شد.
ساير بانكها مانند بانك رفاه، صادرات، صنعت و معدن و مسكن هنوز نرخ حق الوكاله سال ۸۳ را اعلا م نكرده اند.
دكتر هوشنگ خستويي، عضو ارشد انجمن حسابداران خبره ايران در اين باره به خبرنگار ما گفت: هدف اصلي وزير اقتصاد از صدور
دستور العمل براي اعلا م نرخ حق الوكاله شفافيت عمليات بانكي براي صاحبان سپرده هاست.
وي افزود: اصولا ً بانكهايي كه در بحث سرمايه گذاري موفق عمل مي كنند حق الوكاله اي دريافت نمي كنند و يا حق الوكاله كمتري مي گيرند.
خستويي اظهار داشت: نرخ حق الوكاله اهميت چنداني ندارد ، موضوع مهمي كه لا زم است بانكها به آن توجه كنند چگونگي سرمايه گذاري پولهاي سپرده گذاران است.
وي گفت: چنانچه بانك با ديد مناسب سپرده ها را سرمايه گذاري كند نيازي به دريافت حق الوكاله ندارد و مي تواند حق الوكاله صفر در نظر بگيرد.
هرچه سرمايه گذاري مطلوبتر صورت گيرد بانكها سود بيشتري مي توانند به سپرده گذاران بدهند.

در حاشيه خبرها
001520.jpg
گراني مرغ به بازار گوشت قرمز سرايت مي كند
با افزايش تدريجي قيمت مرغ كه در پي افزايش هزينه مرغداري ها طي چند ماه اخير صورت گرفته طي يكي دو هفته اخير اخباري از افزايش قيمت گوشت قرمز در گوشه  و كنار شهر به گوش مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما اتحاديه دامداران تهران پيش بيني كرده بود نوسان شديد قيمت مرغ ممكن است بازار گوشت قرمز را دچار مشكل كند،اما با اظهارات رئيس سازمان جهاد كشاورزي مبني بر اينكه هيچ مشكلي براي توليد مرغ در كشور وجود ندارد، پيش بيني مي شود طي روزهاي آينده قيمت گوشت مرغ كاهش يابد.
پيش از اين مرغداران اعلا م كرده بودند كه براي نگهداري مرغ در مرغداري ها با مشكلا تي از جمله گراني هزينه هاي خوراك مرغ مواجه شده اند.
در اين ارتباط يك مقام مسئول در وزارت بازرگاني گفت: شرايط براي توليد و عرضه گوشت مرغ مطلوب است.
حسن ركني در ارتباط با وضعيت بازار گوشت مرغ گفت: به تناسب نياز بازار گوشت مرغ عرضه خواهد شد، هر زمان كه نياز باشد مرغ منجمد نيز در بازار عرضه خواهد شد، البته اين كار زماني انجام مي شود كه به توليد محصولا ت داخلي ضرر نزند.
ركني تاكيد كرد در شرايط فعلي ضرورتي به توزيع انبوه مرغ منجمد شده نيست، ضمن اينكه مرغ منجمد به صورت ذخيره در سردخانه هاي شركت پشتيبان دام وجود دارد.
رضا جعفري كارشناس ارشد مسائل بازار در اين باره به خبرنگار ما گفت: توجه به ذخيره سازي مرغ منجمد زمينه افزايش قيمت اين ماده غذايي را به حداقل مي رساند.وي افزود: با توجه به اينكه به روزهاي پاياني سال نزديك مي شويم امكان افزايش تقاضا براي خريد مايحتاج روزانه از جمله گوشت مرغ وجود دارد. جعفري افزايش تقاضا را يكي از دلا يل عمده گران شدن قيمت ها اعلا م كرد و يادآور شد: با توجه به اينكه در حالت افزايش تقاضا، عرضه كم مي شود طبيعي است كه با رشد قيمت مواجه شويم. وي خاطر نشان كرد ولي اگر دولت به بحث ذخيره سازي توجه كرده باشد اين خلا جبران خواهد شد.
احتمال افزايش قيمت آهن آلا ت
كارشناسان به استناد افزايش قيمت شمش فولا د پيش بيني مي كنند قيمت آهن آلا ت طي ماههاي آتي با افزايش روبه رو شود.
به گزارش خبرنگا ما، قيمت شمش فولاد كه ماده اوليه توليد انواع مقاطع نظير تير آهن، ميلگرد، نبشي، قوطي، ورق و ... است نسبت به سال گذشته بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته است.
گرچه هم اكنون قيمت مقاطع نسبت به سال گذشته با افزايش آنچناني روبه رو نبوده و افزايش قيمت در حد كمتر از ۲۰ درصد بوده؛ اما باتوجه به افزايش قابل توجه قيمت شمش و باتوجه به افزايش هزينه توليد كنندگان پيش بيني مي شود قيمت مقاطع طي ماههاي آتي با افزايش چشمگير همراه باشد.
باتوجه به اين كه سهم مقاطع فولا دي در هزينه هاي ساخت وساز كمتر از ۵ درصد ارزيابي شده است، به نظر نمي رسد اين افزايش قيمت تأثير چنداني بر قيمت مسكن داشته باشد.
قيمت مقاطع فولا دي طي چند سال اخير همواره كمتر از نرخ تورم افزايش يافته است كه ركود ساخت وساز در تهران نيز در ايجاد ركود در بازار مقاطع فولا دي بي تأثير نبوده است.
مديران بانكهاي خصوصي  دست به كار شوند
ارائه خدمات نوين، پرداخت سود بيشتر و ارائه انواع وام بدون سخت گيري هاي زياد شعب بانكهاي خصوصي را چنان شلوغ كرده است كه مشتريان اين بانكها با مشكل روبه رو شده اند.
با مراجعه به شعب بانكهاي خصوصي مشاهده مي شود تعداد مشتريان بسيار بيشتر از يكي دو ماه گذشته است و اين موضوع مشتريان ثابت بانك بويژه دارندگان حسابهاي جاري را با مشكل روبه رو كرده است.
گرچه خدمات مطلوب موجب تشويق مردم براي مراجعه به اين بانكها شده؛ ا ما اگر شرايط فعلي ادامه پيدا كند مطمئناً بسياري از مشتريان اين بانكها دنبال گزينه هاي ديگري خواهند گشت.
تعدادي از مشتريان بانكهاي خصوصي در گفت وگو با خبرنگار ما گفتند: وقتي اين بانكها تا اين حد مشتري و سپرده جمع كرده اند حالا  وقت آن رسيده كه براي ارائه خدمات بهتر كمي بيشتر پول خرج كنند.آنها همچنين خواهان افزايش تعداد شعب اين بانكها هستند.
به نظر مي رسد وقت آن رسيده باشد مديران بانكهاي خصوصي براي احترام به مصرف كنندگان به سرعت دست به كار شوند و ثابت كنند كه بانكهاي خصوصي چقدر سريعتر مي توانند در برابر شرايط عكس العمل نشان دهند.

بهاي بالا ي استفاده از اينترنت
خانواده هاي ثروتمند و نيز در كنار هم، بسان هم، بي هيچ تمايزي، بدون هيچ برتري، رجحان يا نزول شأني، برابر با يكديگر. سازمان ملل طرحي در دست اقدام دارد كه كشورهاي فقير نيز به مانند سرزمين هاي غني قادر باشند از شبكه جهاني اطلا عات، اينترنت، با سرعتي راضي كننده و به سياقي كه حس كنجكاوي جوانان آنان ارضا شود، بهره جويند، ارزان و بي هيچ دردسري.
در جامعه ايراني كه آرام آرام اينترنت پا مي گيرد و راه خود را در خانواده ها باز مي كند، قيمت پايين استفاده از اطلا عات مي تواند به بهروزي فرهنگي و افزايش آگاهي هاي معرفتي جوانان ياري برساند.بسيارند خانواده هايي كه به سبب سطح پايين درآمد قادر نيستند يك دستگاه كامپيوتر براي فرزندان خود مهيا سازند. در صورتي كه با پشت سر گذاشتن خان اول، تازه مشكلا ت بعدي قد علم مي كند. حق اتصال به شبكه اينترنت كه خود پرداخت چندين هزار تومان را مي طلبد و قبض تلفن نيز دردسري تازه بر دغدغه هاي مالي خانواده  مي افزايد.
در شرايطي كه مهم ترين دستمايه پيشرفت، آگاهي است و اينك در آغاز هزاره سوم، زماني كه گيتي را به سبب فناوري كه مردمان را در جاي جاي آن به يكديگر پيوند مي زند «دهكده جهاني» نام نهاده اند، كاهش بهاي استفاده از اينترنت، بنا نهادن مراكز علمي تحقيقاتي كه بتوان در آنها بي واسطه فقر و ثروت، به سادگي به «رايانه» دسترسي داشت، مي تواند بر دانش جوانان ايران بيفزايد و طليعه اي از آتيه تابناك را برچهره اين خاك بتاباند. در كشاكش علم و فناوري نبايد از سايرين عقب افتاد.
دست كم با وجود قيمت گزاف استفاده از اينترنت، خيلي ها ناچارند پس از اندك مدتي سود جستن از آن را به كناري بگذارند تا فشار اقتصادي بيشتري بر خانواده وارد نشود. حداقل همين افراد را دريابيم.

نامه هاي خوانندگان
بهره بردن از راه هاي ساده تر
حسن يعقوبي 
خانم ها معمولا  در خانه با مشكلا ت زيادي بابت پاكيزه كردن منزل مواجه هستند. لك ها و آلودگي ها گاه چنان دردسرساز مي شوند كه بانوان زحمت زيادي براي پاك كردن آن متقبل مي شوند. به ياد داشته باشيد همواره بهترين راه، پيشگيري است بنابراين مي توان با نظافت مستمر از پا برجا شدن آلودگي ها پيشگيري كرد تا چندي بعد براي زدودنشان دچار دغدغه نشويد. پا دري ها يكي از وسائلي هستند كه به سرعت كثيف مي شوند و غالبا- به دليل اهميت ندادن- پاك كردن آنها چنان مشكل مي شود كه خانواده ترجيح مي دهد آن را دور بيندازد و يك پادري نو بخرد، در حالي كه با حربه اي ساده مي توان آن را آراست و از صرف هزينه بابت خريد يك پادري نو اجتناب كرد. هنگامي كه تكان دادن يا برس كشيدن پادري مثمرثمر واقع نمي شود بهتر است تفاله مرطوب قهوه را روي آن بريزيد و سراسر آن را بپوشانيد. سپس با برسي زبر با فشار پادري را برس كنيد و در نهايت آن را بتكانيد. نتيجه فوق العاده خواهد بود. پاك كردن مداوم پادري از آن جهت حائز اهميت است كه غبارآلود شدن آن منجر به آلودگي فرش و ديگر وسائل خانه تان مي شود و حتي ممكن است موجبات بيماري شما را فراهم آورد.

توزيع عادلا نه امكانات ورزشي
ارزان براي همه
به كوشش دكتر احمدي نژاد، شوراي عالي برنامه ريزي ورزش تهران با هدف افزايش و توزيع عادلا نه امكانات ورزشي براي سليقه هاي مختلف تشكيل خواهد شد تا خانوارهاي تهراني با هر نوع علا قه اي با كمترين هزينه به ورزش بپردازند. شهردار تهران در جمع مسئولا ن سازمان تربيت بدني گفت: «زندگي در كلا ن شهرها تبعات روحي و جسمي زيادي دارد كه توجه به امر ورزش در مجموعه مديريت شهري ضمن كاهش تنش هاي روحي و جسمي، موجب افزايش نشاط و سلا مت شهروندان مي شود.»
آنچه شهردار به فراست دريافته نقش ورزش در زندگي خانواده هاي امروزي است، چه، با وجود سلا مت بيشتر، افراد قادر به انجام بهتر امور روزمره خود و كسب درآمد افزون تر هستند. علا وه بر اين، دوري جستن از بيماري ها و گريز از پرداخت هزينه هاي درمان تنها ركن سودمند ورزش نيست. جواناني كه به ورزش روي ميآورند به زندگي اميدوارتر مي شوند و كمتر به تفريحات ناسالم و مخرب كه بنيان خانواده را رو به تزلزل مي برند، روي ميآورند.
دكتر احمدي نژاد افزود:« بايد سال ها براي گسترش خدمات ورزشي در شهر تهران گام برداشت تا آرزوي امكانات ورزشي رايگان براي همه محقق شود و سلا مت ساكنان اين شهر تضمين شود.»قرار براين شده تا بسياري از سازمان ها، از تربيت بدني تا بسيج و آموزش و پرورش دوشادوش هم در راستاي رسيدن به هدفي واحد تلا ش كنند، چه، از ديد دولتمردان امكانات ورزشي ارزان و حتي رايگان حق جوانان و نياز اساسي آنان است به خصوص اين امر در مناطقي كه با كمبود امكانات و فضاهاي تفريحي  روبه رو هستند و درآمدهاي خانواده ها چندان زياد نيست، اهميتي ويژه مي يابد.

ده پرسش روز
كارگر مجرد، مرد
كارگر: شركت سايپا
متأهل يا مجرد:
مرد مجرد - ۲۲ ساله 
تعداد افراد تحت تكفل: -
۱- درآمد ماهيانه شما به طور متوسط چقدر است؟
۱۵۰ هزار تومان. البته با اضافه كاري به اين حد مي رسد. به هر حال در ابتداي فعاليتم هستم و همين مبلغ با در نظر گرفتن سابقه كار و تجربه اي كه كسب كرده ام، بد نيست.
۲- آيا اين درآمد تكافوي زندگي روزمره شما را مي دهد؟
خير. باتوجه به اينكه هنوز مجرد هستم ولي اين پول خرج زندگي را نمي رساند. درآمد، پايين و هزينه ها بالا ست. تازه بايد به فكر آينده هم باشم. پس انداز براي پول پيش خانه، ازدواج، خريد وسايل و هزار كار ديگر كه پيش روي دارم و به نظرم برآوردن آنها واقعاً مشكل است.
۳- بيشتر درآمد شما صرف چه اموري مي شود؟
اصلا ً حساب كار را ندارم. پولها آنقدر بي ارزش شده اند كه نمي فهمم صرف چه اموري مي شود. هنوز چند روزي از گرفتن حقوق نمي گذرد كه بيشتر آن دود مي شود و به هوا مي رود. اجناس گران هستند و چند خريد ساده حقوق من را پاك پاك مي كند. مثل...
۴- آيا صاحب منزل مسكوني هستيد؟ اگر نيستيد ماهي چقدر كرايه خانه مي دهيد؟
فعلا ً در منزل پدرم سكونت دارم بحمدا... او هم منزل شخصي دارد. مستأجر نيستم و تا امروز منزل شخصي براي خودم تدارك نديده ام. با شرايط موجود هم بايد قيد خريد خانه را بزنم. واقعاً تهيه مسكن با اين قيمت ها و حقوق ها دست كمي از بيرون آوردن شتر از دل كوه ندارد.
۵- هزينه ماهانه تغذيه شما چقدر است؟
به دليل اينكه بدنسازي كار مي كنم و ورزشكار هستم براي خورد و خوراك هزينه زيادي دارم. حدود ۵۰ هزار تومان در هر ماه صرف تغذيه مي شود.
۶- چقدر هزينه صرف تفريح خود مي كنيد؟
كار من ۳ شيفت است اما هر هفته تغيير مي كند بنابراين با خستگي زياد فرصتي براي تفريح باقي نمي ماند. اگر بتوانم هرچند ماه يكبار به يك تفريح ساده مي روم. ولي نبايد مشكلا ت رواني حاكم بر جامعه جوان امروز را كه ناشي از عدم توجه به تفريح سالم و ورزش است ناديده گرفت. بي پولي و نداري جامعه ما را مريض كرده است.
۷- آيا در برابر خطرات كاري بيمه هستيد؟در اين صورت بيمه تا چه حد براي شما كارساز بوده؟
بله خوشبختانه بيمه هستم. بطور مثال دو هفته پيش زماني كه در محل كار دچار حادثه شدم تمام هزينه بيمارستان را بيمه پرداخت نمود. بيمه باعث مي شود با دلگرمي بيشتري به كارتان ادامه بدهيد و خيالتان تا حدود زيادي آسوده باشد كه كارفرما نمي تواند به شما زورگويي كند.
۸- آيا غير از شما فرد ديگري از اعضاي خانواده تأمين كننده مخارج خانواده است؟ چگونه و چقدر؟
بله. در خانواده ما دو خواهر و پدرم نيز شاغل هستند كه به اندازه توانايي خود كمك خرجي به خانواده مي نمايند و نسبتاً زندگي آرام و راحتي داريم. اين روزها براي تأمين مخارج خانه چند نفر بايد كار كنند.
۹- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
براي شخص خودم ماهي ۲۷۰ هزار تومان فكر كنم كه پول خوبي است براي اينكه به بخشي از نيازها و تفريحات كاملا ً برسم.
۱۰-اگر همين امروز امكان كار و زندگي در روستا برايتان فراهم شود، حاضر به ترك تهران هستيد؟
روستا خير. اصلا ً بلد نيستم كه كار كشاورزي انجام دهم چون به دنيا آمده و بزرگ شده‡ تهران هستم. اما شهرستان كوچك و آرام باطبيعت زيبا را نسبت به تهران پردود و شلوغ ترجيح مي دهم. اگرچه ممكن است به خاطر عادت به همين سروصدا بعد از مدتي ناچار شوم دوباره به تهران بازگردم.

نگاه مصرف كننده
پياده روي در باران
001540.jpg
شايد پياده روي براي خيلي ها در باران جذاب باشد. اما مطمئنا اگر شما براي رسيدن به محل كار خود عجله داشته باشيد دست به چنين كاري نمي زنيد.از توفيق هاي اجباري كه در تهران مي تواند نصيب هر كس شود پياده روي در باران است. زيرا پس از سوار شدن به تاكسي يا هر وسيله نقليه عمومي ديگر در هواي باراني متوجه مي شويد سرعت پياده روي از سرعت حركت خودرو بيشتر است. بنابراين خيلي  ها ترجيح مي دهند پياده شوند و به راه خود ادامه دهند.
بنابراين بهتر است براي احتياط هم كه شده، يك چتر بخريد. به اين فكر نكنيد كه ممكن است باران نيايد. به اين فكر كنيد كه ساعت ها ممكن است مجبور به پياده روي در باران شويد و در اين شرايط مطمئنا مقاوم ترين «كارتن » ها هم در باران دوام نمي آورند. نگران پولش هم نباشيد با ۴ تا ۵ هزارتومان هم مي توانيد يك چتر بخريد.

آيينه تصوير
001542.jpg
باز هم سيل و باز هم آوارگي. اين بار نوبت به جزاير كاراييب رسيده تا طعم گس ترك خانه را بچشند و مدتي را در چادرهاي امداد سر كنند. اين بار سيل دو هزار و پانصد نفر را در جزاير كاراييب تارانده، آنها ناچار شدند در جدال با طبيعت عصيانگر خانه هايشان را رها كنند و براي به دربردن جان، از متاع دنيا در گذرند. خسارت مالي فراوان چيزي است كه از خشم طبيعت برجاي مانده. خوشبختانه هنوز اين سيل سركش تلفات جاني بر جاي نگذاشته. باز هم سيل و باز هم آوارگي.
001544.jpg

نمايي حزن آور از كنده هايي كه روزگاري- نه چندان دور- درختاني سبز، با سايه ساري خنك بودند و نغمه پرندگان را مي شد به خوبي در لطافت آنها دريافت. سازمان طرفدار محيط زيست «صلح سبز» به تازگي گزارشي دريافت كرده كه دو هلندي تبار در كامرون به بريدن درختان و فروش آنها به ساير كشورها مشغول هستند و بدين سياق آسيب هاي جدي به طبيعت بكر منطقه وارد آورده اند. هم اكنون طرفداران محيط زيست سخت در تلا ش هستند تا مانع از ادامه فعاليت آنها شوند.
001546.jpg

احساسات مادرانه در پاكستان از چنان شدتي برخوردار است كه روند ازدياد جمعيت در اين كشور به ميزان چشمگيري افزايش يافته و اين امر محققان و دانشمندان پاكستاني را در نگراني فرو برده است. هم اكنون انگليس اعلا م كرده رقمي معادل ۵/۷ ميليون پوند به اين كشور براي جلوگيري از بارداري كمك خواهد كرد تا مگر اين سير صعودي افزايش جمعيت در اين كشور آسيايي دچار وقفه شود و فرزندان اين سرزمين از آتيه اي روشن تر برخوردارند شوند.
001548.jpg

سوخت هاي جديد به طور روز افزون در كشورهاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند و محققان اين كشورها به طور مستمر در پي يافتن منابع جديدي براي بهره بردن به جاي سوخت هاي كنوني هستند. باتري هاي برقي، خورشيدي و حالا  الكلي. شركت بزرگ الكترونيكي هيتاچي ژاپن، «نوت بوك» يا كامپيوترهاي قابل حمل جديدي را روانه بازار كرده كه با متانول (الكل) كار مي كنند. اين اختراع مي تواند نوعي انقلا ب در ساخت سوخت هاي جديد ايجاد كند

صداي مصرف كننده
تصميم عجيب 
مدتي است فعاليت صنف آرايشگرها و سلماني ها در روزهاي جمعه ممنوع شده است. با توجه به اين كه بسياري از افراد شاغل طي هفته وقت كافي براي مراجعه به آرايشگاه ندارند و تنها از جمعه ها استفاده مي كنند، تصميم فوق قدري عجيب به نظر مي رسد. راستي شما فكر مي كنيد علت آن چه بوده است؟
نوروزي 
اتوبوس هاي فرسوده 
اتوبوس هايي كه سال هاست در مسير آزادي به نواحي مختلف كرج مثل فرديس، باغستان، مهرشهر، رجايي شهر و سرآسياب تردد مي كنند، خيلي فرسوده هستند و عملا  كارآيي خود را از دست داده اند، بهتر است اتوبوسراني اگر نمي تواند اين اتوبوس ها را تعويض كند، كل سرويس را حذف كند.صادقي 
از ستون فقرات آسيب نبينيد
بيمه خدمات درماني به كارگرهايي كه از ستون فقرات آسيب ديده اند هزينه اي پرداخت نمي كند. آخر چطور مي شود به يك كارگر ساختماني گفت اگر از بالا ي داربست مي افتي مواظب ستون فقراتت باش كه از بيمه خبري نيست! يكي به ما نشاني وضع كننده اين قوانين را بدهد!يك شهروند
خط اتوبوس برداشته شد
چرا خط اتوبوس سيدخندان - چهارراه نظامآباد حذف شد؟ آيا انبوه مسافران و ازدحام فشرده آنها در اين مسير نشان دهنده لزوم افزايش تعداد اتوبوس ها بود يا برداشتن خط؟آقايي 
۱۲ ساله هاي دودي 
پارك بهاران واقع در منطقه ۱۷ مدتي است به محل تجمع جوانان و نوجوانان ناباب تبديل شده كه از انواع دخانيات استفاده مي كنند. بهترين و سالمترين آنها، ۱۲ ساله هايي هستند كه قليان مي كشند. اما دست مابقي كمتر از سيگار نمي بينيد. شما را به خدا به اطلا ع مسئولا ن انتظامي برسانيد اين بچه هاي معصوم را تا دير نشده نجات دهند.خانم محمدي 
وايتكس بجاي ساولن 
به اين وسيله به تمامي شهروندان محترم به خصوص آرايشگرها اعلا م مي كنم طبق نظر كارشناسان استفاده از وايتكس به جاي ساولن در ضد عفوني كردن ابزار آرايشگران براي پيشگيري از سرايت ويروسHIV و هپاتيت موثر است.عليخاني 
اتوبوس هاي گازسوز دودزا
عليرغم اين كه اكثر اتوبوس هاي شركت واحد تهران گازسوز شده اند اما هنوز بسياري از اين اتوبوس ها دودزا هستند و نقش بسزايي را در آلودگي هواي تهران ايفا مي كنند.نعمت پور
اشكال برق در حسن آباد قم 
برق قسمتي از بلوار امام واقع در حسنآباد قم با هر نسيم ملايم ۲ تا ۳ بار در روز قطع مي شود. باور كنيد در مجموع ميليون ها تومان از وسائل برقي خانگي مردم سوخته. اما هنوز هيچ اقدامي در جهت رفع مشكل به اين سادگي صورت گرفته.يك شهروند
خبر سال 
۴۰ سال پيش يك خط تلفن خريدم و تا به امروز از آن استفاده كرده ام. چندي پيش در قبض تلفن مبلغي بدهي درج شده بود. وقتي پيگير شدم ديدم براي واگذاري تلفن پس از ۴۰ سال مبلغي به اسم حق واگذاري در نظر گرفته اند. آيا اين خبر، ارزش خبر سال بودن را ندارد؟
دكتر محمود

عمليات تروريستي در مسكو
001518.jpg

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |