چهار شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۶
گفت وگو با دكتر عليرضا روفيگري
زندگي دوباره با پروتزهاي فك و صورت
گفت وگو از اديب وحداني 
مادرزادي، به علت تصادف يا تصادف ها و در آخر و به خصوص به خاطر سرطان قسمتي از سر و صورتش دچار مشكل شده، در واقع تكه اي از سر يا صورت او حذف شده است. دكتر به او گفته اگر جراحي نكند، مي ميرد در حالي كه با برخوردهاي مردم ترجيح مي داد اصلا مي مرد.
حالا بايد نوعي موشه دايان شود؟ يا اصلا در اجتماع ظاهر نشود؟ پيشرفت علم نبايد به او خدمتي كند؟ اين خدمت ممكن است و شايد نوعي از زندگي دوباره. در اينجا با بازگشت زندگي روبرو هستيم و نه فقط با بازسازي.

001534.jpg
001536.jpg
يكي از بالاترين نرخ هاي تصادفات منجر به مرگ و مير در جهان، متعلق به كشور عزيزمان است. طبق يك اصل مسلم ثابت شده هميشه تصادف هايي كه به فوت و مجروح منجر نشوند (و احتمالا به نقص عضو يا مجروح شدن بينجامند) از تصادف هاي مرگبار بيشتر است. در ميان ضايعات بدني آنها كه به سر و صورت مربوط اند بيشتر رخ مي دهند، چرا كه عمده بخش هاي بدن غير از صورت و سر معمولا توسط لباس پوشيده مي شوند. به اين ترتيب مي توان به جايگاه علم ساخت اندام هاي مصنوعي در سر و صورت پي برد. فك، چشم، گوش، بيني، گونه، چانه و ديگر بافت هاي نرم و سخت موجود در سر و صورت موضوع علم ساخت اندام مصنوعي (پروتز) در اين نواحي محسوب مي شوند. بر آن بوديم گزارشي از جلسه سخنراني دكتر عليرضا روفيگري در دوازدهمين كنگره سراسري پروتزدندان (كه هفته قبل برگزار شد) را جهت معرفي اين علم چاپ كنيم، اما تخصصي بودن متن موجب شد به جاي آن، گفت وگويي را با وي داشته باشيم. دكتر روفيگري مدرك دندانپزشكي عمومي خود را از دانشگاه ميشيگان دريافت كرد، تخصص پروتزهاي دنداني را از دانشگاه لوئيزويل گرفته و دوره فوق تخصص پروتزهاي فك و صورت را در دانشگاه پيتزبورگ آمريكا با موفقيت سپري كرده است.
تيپ افراد نيازمند به پروتزهاي فك و صورت را و كاربردهاي اين پروتزها را لطفا توضيح دهيد و بگوييد چه تمهيداتي را براي ايجاد نماي طبيعي در بيمار به كار مي گيريد؟
اين پروتزها به دو دسته تقسيم مي شوند: داخل دهاني و خارج دهاني. پروتزهاي داخل دهاني مثل كام (سقف دهان) مصنوعي يا فك مصنوعي كه اگر نباشند تكلم، بلع و جويدن بيمار به مخاطره مي افتد، نقش حياتي دارد. اگر يك سوراخ وسط كام بالا بر اثر جراحي ايجاد شده باشد، صحبت كردن فرد گنگ است و واژه ها براي هيچ كس قابل تشخيص نيست. آن فرد آب يا مايعات ديگر را كه بخورد از سوراخ بيني اش بيرون مي آيد و غذا وارد سينوس ها و بيني مي شود. چون سقف دهان بر اثر جراحي يا شكاف كام مادرزادي برداشته شده است.
001540.jpg
001538.jpg
پروتزهاي خارج از دهان هر چند كه نقش حياتي در زنده ماندن بيمار ندارند اما براي برگشتن بيمار به جامعه و طرد نشدن او لازم به انجام است. مثل بيماري كه چشم و حدقه چشمش در اثر تصادف يا سرطان كاملا از بين رفته است، يا بيني او در اثر سرطان پيشرفته برداشته شده است. اين بيمارها نمي توانند در اجتماع ظاهر شوند، درست است كه بيماري آنها برطرف شده و هيچ مشكلي ندارند، اما مردم با آنها مشكل دارند.
آيا امكانات، وسايل و مواد لازم براي اين انواع پروتز در ايران وجود دارد؟ وسايل ايراني چطور است؟ مي بينم كه دوربين داخل دهاني تان كار نمي كند (گفت و گو در مطب انجام مي شود)
وسائل ايراني را نمي شود استفاده كرد، كيفيت لازم را ندارند. وسايل اكثرا از كشورهاي غربي مي آيد، به خصوص آمريكا.
شركت ها مواد و وسايل را وارد مي كنند؟
نه خودم مي آورم.
چرا كار در آمريكا را ادامه نداديد؟
من هميشه دنبال اين بوده ام كه يك كاري را كه مي دانم در ايران بيشتر از آمريكا به آن احتياج است و متخصص كافي در اين رشته نداريم شروع كنم. در آمريكا حدودا ۳۰۰ نفر متخصص اين كار هستند. يعني در هر ايالتي ۵ تا ۱۰ نفر وجود دارد كه اين تخصص را دارند. ولي در ايران تعداد آنها كه به صورت علمي اين كار را انجام دهند، شايد بيش از ۳ نفر نباشد. غير از برخي دانشگاه ها فقط من هستم كه به صورت خصوصي اين كار را انجام مي دهم. البته زماني دكتر صدر انجام مي دادند.
و دكتر اكبر فاضل؟
ايشان در دانشگاه تهران انجام مي دادند. اصلا ايشان بودند كه آموزش اين كار را در ايران پايه گذاري كردند.
به سراغ دندانپزشكي برويم، وضع بهداشت دهان و دندان در ايران، را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
وضع بهداشت دهان و دندان در ايران مطلوب نيست. معمولاً به تشخيص اصلي براي رفع بيماري توجهي نمي شود. براي مثال پوسيدگي هاي دندان، ترميم مي شود ولي به علت اصلي اين پوسيدگي ها و تلاش براي پيشگيري آن كاري صورت نمي گيرد. مثلاً فرد دچار چندين پوسيدگي است. آن را ترميم مي كنند و «خداحافظ شما» كه به انگليسي به آن مي گويندDrill ،Fill و) Bill تراشيدن، پركردن و صورتحساب)، كسي با بيمار درباره دليل پوسيدگي ها و مشكلات بهداشتي او صحبت نمي كند. كسي نمي گويد چه كار كند كه از اين به بعد دچار پوسيدگي و مشكلات ديگر نشود.
به طور كلي دو بيماري بيشتر در دندان ها وجود ندارد: پوسيدگي دندان و جرم دندان (كه باعث ازبين رفتن استخوان اطراف دندان مي شود) بيمار معمولاً يكي از اين دو نوع مشكل را دارد. اگر بيمار خيلي بدشانس باشد هردو را دارد.
بايد پرسيد چرا دندان ها پوسيده شد؟ چون بيمار خشكي دهان گرفته. توجه كنيد كه علت، خشكي دهان و معلول، پوسيدگي است. چرا خشكي دهان گرفتند؟ چون قرص هايي مثل قرص اعصاب را مي خورد كه باعث شده بزاق دهان كم شود و دچار خستگي دهان شود.
پس بايد كاري شود كه خشكي دهان برطرف شود. وگرنه حتي تا آخر عمر هم كه دندان هايش را پر كنيد، باز دچار پوسيدگي مي شود. يا بيماري كه براثر جرم زياد بيماري لثه مي گيرد. اگر به بيمار توصيه نشود كه سالي دوبار براي برداشتن جرم ها به دندانپزشك مراجعه كند، مشكل لثه بيمار از بين نخواهد رفت. مثلاً بيماري را ديده ام كه ۶ سال قبل جراحي لثه كرده اما طي اين همه مدت اصلاً براي جرم گيري نرفته است، درحالي كه اصلاً دليل جراحي لثه، جمع شدن جرم زير لثه است. اگر اين موضوع براي بيمار توضيح داده شود،  بيمار با جرم گيري به موقع، ديگر احتياجي به جراحي نخواهد داشت.
امروز علم پيشگيري بيماري هاي دهان (پوسيدگي و لثه) آن قدر پيشرفت كرده است كه مي توان به يقين از وقوع اين بيماري ها جلوگيري كرد. ولي متاسفانه اكثر دندانپزشكان ما يا اطلاع كافي در اين مورد ندارند،  يا وقت كافي براي توضيحات پيشگيري براي بيماران خود اختصاص نمي دهند.
سطح علمي مقالات و سخنراني ها در كنگره ها به نظرتان در چه حدي است؟
به نظر من در حد مطلوب است، از لحاظ تئوري (نظري) ولي از لحاظ عملي، جزئيات اين اطلاعات معمولاً داده نمي شود. مثلاً درباره روكش هاي تمام چيني حرف مي زنند اما درباره روش تهيه كردن آن، لابراتواري كه توان انجام آن را دارد و... حرف نمي زنند.معمولاً چند چيز مجهول در پروسه درمان باقي مي ماند كه شنونده سخنراني نمي تواند آن را انجام بدهد.
001542.jpg
001544.jpg
فوت كوزه گري باقي مي ماند؟
دقيقاً، من در آمريكا كه باشم صفحه هاي زرد نشريات را بررسي مي كنم تا بتوانم از پيشرفت هاي علمي و نظري جديد، به صورت علمي و براي كمك به بهداشت دهان و دندان مردم استفاده كنم. كار دندانپزشكي به لابراتوار، مواد، وسايل و ابزار محتاج است. در ايران معمولاً يك حلقه از زنجير نيست يا حلقه ها هستند، اما متصل به هم نيستند.
اگر جاي من بوديد ومي خواستيد آخرين سوال را بكنيد، چه مي پرسيديد؟
با چه مشكلاتي مواجه ايد؟
خودتان جواب را هم مي دهيد؟
اين كار، كار گروهي است. بين جراح يا جراح ها و پروتزيست بايد هماهنگي كامل وجود داشته باشد. جراح بايد بداند كه براي كسب موفقيت كار پروتز، نحوه جراحي اش بايد طوري باشد كه من بتوانم پروتز را قشنگ تر بسازم. پروتزيست هم بايد بداند كه جراح چه كمك هايي را مي تواند به او انجام دهد.
پس با اين حساب كه در ايران معمولا تجربي ها پروتزهاي فك و صورت را مي سازند، مشكل شما خيلي جدي است.
خيلي جدي است. علت آن هم اين است كه اكثر جراحان نمي دانند كه يك متخصص پروتز فك و صورت چه كمك هايي مي تواند براي رضايت بيشتر بيمار ارائه دهد.
در آمريكا جراحان چشم، گوش، حلق و بيني يك ماه دوره مشترك با پروتزيست ها دارند و رزيدنت هاي پروتز فك و صورت در اكثر عمل هاي جراحي سر و صورت حاضرند و تبادل دانش و اطلاعات و امكانات مي كنند. اما در ايران اين ارتباط در حد صفر است. يعني خيابان يك طرفه است، دو طرفه نيست! جراح هر كاري دلش خواست مي كند و اگر اتفاقا بداند كه متخصص است، بعد از اينكه كارش را تمام كرد، پيش او مي فرستد كه معمولا مشكلات جدي اي در راه بهبود شرايط بيمار ايجاد مي كند، اگر نداند مي فرستد پيش تجربي كار و مي گويد «كار را تمام كن.»
چه پيشنهادي براي بهبود اين وضع داريد؟
بهتر است دوره آموزشي اي كه به همت آقاي دكتر فاضل از ۱۰ سال پيش در دانشگاه تهران برگزار مي شود، به صورت دوره فوق تخصصي پروتز در مراكز بيمارستاني كه اكثر جراحي ها انجام مي گيرد، داير شود. آموزش اين دوره در ايران با تخصص پروتزهاي دنداني همزمان است، در حالي كه دانشجوي تخصص پروتزهاي دنداني به اندازه كافي دردسر براي خودش دارد و در آمريكا، اين دوره را به عنوان فوق تخصص آموزش مي دهند تا فرد علاقه مند، سر فرصت و با تمركز كافي در اين رشته آن را در محل اصلي آموزش دادن آن كه بيمارستان هاي گوش، حلق، بيني و چشم است، ياد بگيرد. به اين ترتيب مي توان به كيفيت بهتري براي جراحي و بازسازي و دست كم وضعيت ظاهري بيماران دست يافت.

دانشمندان از نقشه جديد زندگي خبر مي دهند
001546.jpg
زيست شناسان، نقشه دقيق عمل پروتئين ها را در مگس سركه ميوه طراحي كرده اند.
پروتئين ها كه به وسيله ژنها ساخته مي شوند، قطعات سازنده بافتها هستند و اعمال مولكولي كه بر پايه آنها صورت مي گيرد، موجودات را قادر به حيات مي سازد. نقشه عملكرد پروتئين ها، ديدگاه تازه اي را براي سيستم هاي متابوليك پيچيده تر، همانند آنچه در انسان رخ مي دهد، به وجود مي آورد.
نقطه آغاز
دانشمندان آمريكايي انجمن بيوتكنولوژي، همراه با تعداد فراواني از دانشگاه ها، نقشه ۲۰۴۰۵ عملكرد متقابل بين ۷۰۴۸ پروتئين را در مگس سركه ميوه طراحي كرده اند. دانشمندان مي گويند: «اين نقشه، نقطه آغازي است براي بررسي آنچه كه مدل سيستم بيولوژي انسان مي ناميم.» ده ها سال مگس سركه ميوه راهي مناسب براي درك بهتر مسائل ژنتيكي بوده است. ژنوم يا نقشه ژنتيكي كوچك مگس سركه ميوه، اندازه كوچك و طول عمر كوتاه آن، اين موجود را به كمكي با ارزش در مطالعه كار ژنها تبديل كرده است. هم چنين بسياري از ژنهاي آن مشابه انسان است كه اين امر مي تواند راهي براي مطالعه بيماريهاي انسان باشد.
بازي پروتئين ها
ژنوم يك ارگانيسم، نسخه ثابت و دو بعدي آفرينش است كه براي شروع بايد به يك «عمل» ترجمه شود؛ همانند نسخه يك نمايش كه بايد بازي شود. ژنهاي موجود در هسته سلول مانند يك الگو براي ساخت پروتئين هايي است كه عمل مخصوصي را در سلول انجام مي دهند. يا با پروتئين هاي ديگر همراه شده و ساختمان بزرگتري را تشكيل مي دهند. بسياري از پروتئين ها با سايرين عمل متقابل را انجام مي دهند، مثلا هنگام آزادسازي انرژي. با توجه به سادگي و پيچيدگي كار ژنها، مي توان گفت زندگي بازي پروتئين هاست!
ژنوم - نسخه اصلي ژنتيك - در هسته سلول قرار دارد. پروتئين ها با توجه به كدDNA ، در ريبوزوم ها ساخته مي شوند، سپس به دستگاه گلژي رفته و در آنجا قبل از اينكه به نقاط مختلف سلول بروند، بازرسي شده، بسته بندي شده و نام گذاري مي شوند و ساختمانهاي پروتئيني به نام سنتروزوم ها، چارچوب يا داربست مولكولي را مي سازند كه ساير پروتئين ها را از دور تا دور سلول منتقل مي كنند. برخي به ديواره سلول رفته و دفع مي شوند. دانشمندان به منظور كامل كردن چگونگي كد شدن ژنوم يك ارگانيسم، نقشه پروتئيني (پروتئوم) را طراحي كرده اند. نقشه جديد عمل متقابل پروتئين ها يعني پروتئوم مگس سركه ميوه، بهترين مطالعه تا به امروز است. دكترCnant مي گويد: اين نقشه در عين اينكه بسيار پيچيده است، زيباست.
ريچارد ليفتون بيان مي كند در اين بررسي، اطلاعات جديد بسيار وسيع و مهمي گزارش شده كه محققين سراسر دنيا را براي دنبال كردن اين مسير و يافتن راههاي جديد در سال هاي آينده، ترغيب مي كند.
بيشتر درك ما از راههاي پيچيده بيوشيميايي كه زيربناي بيماريهاي انسان را تشكيل مي دهند، از مطالعه روي مگس سركه ميوه صورت گرفته و فرصتي است براي ارتباط اين اطلاعات پروتئوميك با اطلاعات قبلي به دست آمده از اين ارگانيسم كه براي درك درست از بيولوژي نرمال، ما را ياري مي دهد.
عكس فوري مولكولي 
براي به دست آوردن نقشه، دانشمندان تمام ژنهاي مگس سركه ميوه را كلون كردند و بدين ترتيب راهي براي به دست آوردن «عكس فوري مولكولي» پيدا كرده اند كه آنچه را در درون يك ارگانيسم رخ مي دهد، نشان مي دهد. اين نقشه ارتباط مستقيمي با انسان خواهد داشت. در اين نقشه محققين ۲۰۰۰۰ عمل متقابل را در ۷۰۰۰ ژن مختلف بررسي كرده اند و معتقدند: «فوايد آشكار دروزوفيلا (مگس سركه ميوه) به عنوان يك مدل، يافته هايي را مطرح مي سازد كه مي تواند براي محافظت از سلول هاي انسان مورد آزمايش قرار گيرد.»
شاداب صفرزاده خسروشاهي

يك بيماري
درمان هاي ضدافسردگي
داروهاي ضدافسردگي سلول هاي مغزي را تحريك مي كنند.
گروهي از دانشمندان اعلام كردند اين امكان وجود دارد كه داروهاي ضد افسردگي محرك رشد سلول هاي تازه مغزي باشند، اين يافته كمك خواهد كرد تا داروهاي ضدافسردگي بهتري توليد گردد.
دكتر «توماس اينسل» رييس انستيتوي ملي سلامت روان(NIMII) اين يافته جديد را در درك چگونگي عملكرد اين داروها مهم مي داند. اين مطالعه با مطالعاتي كه انقباض و كوچك شدن «هيپوكامپ» را ناشي از افسردگي مي دانند مطابقت دارد. (هيپوكامپ منطقه اي در مغز است كه در فرايندهاي يادگيري و حافظه بسيار اهميت دارد و اخيرا نيز دريافته اند كه در افسردگي درگير است) فشارهاي رواني شديد و ضربه هاي عاطفي كه از عوامل اوليه ايجاد افسردگي هستند نيز مي توانند دليل اين انقباض و كوچك شدن باشند، دكتر اينسل اظهار داشته است: ما اكنون نمي دانيم كه اين داروهاي ضد افسردگي در ايجاد نرون هاي جديد در هيپوكامپ موثرند و اين تاثير ممكن است در پاسخ هاي باليني، داراي اهميت باشد. اين امكان وجود دارد كه در توليد داروهاي ضدافسردگي جديد اين مساله مورد توجه خاص قرار گيرد و زماني كه فعاليت در جهت يافتن داروهاي محرك توليد نرون توسعه يابد، آزمايش هاي انساني نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر اين داروها اثرات ضدافسردگي بر انسان اعمال كنند مشخص خواهد شد كه فرايند ايجاد نرون ها نيز در انسان ها رخ خواهد داد.
001548.jpg

اين مطالعه دلايلي را نيز براي تاخيري كه در شروع تاثير داروهاي ضدافسردگي وجود دارد بيان مي كند و توضيح مي دهد كه چرا اثرات درماني اين داروها پس از هفته ها ظاهر مي گردد. اگر داروي ضدافسردگي از طريق تحريك توليد نرون ها عمل كنند اين تاخير طبيعي خواهد بود زيرا سلول هاي اوليه اي كه مراحل تكامل خود را سپري مي كنند به مدت زماني نياز دارند تا تقسيم شده، به سلول متمايز شده اي تبديل گردند. به سوي جايگاه ويژه خود حركت كرده و با نرون هاي ديگر ارتباط برقرار كنند.
براي حصول اطمينان از اين يافته كه سلول هاي تازه مغزي در «هيپوكامپ» منشا درمان افسردگي هستند يا نه «هن» و همكارانش در دانشگاه «يال» فرانسه، موش هايي را كه با تكنيك هاي مهندسي ژنتيك طر ح ريزي شده بودند مورد مطالعه قرار دادند. آنها با استفاده از اشعه ايكس سلول هاي تازه توليد شده در هيپوكامپ، آنها را از بين بردند. در نتيجه اين موش ها پاسخي را كه بايد به طور طبيعي به داروهاي ضد افسردگي مي دادند نشان ندادند.موش هايي كه ابتدا داروي ضدافسردگي، «فلوكستين»- با نام تجاري «پروزاك »- و سپس اشعه ايكس دريافت كردند، پاسخ درماني مورد انتظار رانشان ندادند اما، موش هايي كه يازده تا بيست و هشت روز «فلوكستين» دريافت كردند اما اشعه ايكس را دريافت نكردند رشد معني داري را از لحاظ ميزان سلول هاي مغزي تازه توليد شده نشان دادند.
گروه تحقيقاتي «هن» گزارش كردند كه داروي ديگري به نام «ايمي پرامين» از دسته داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي نيز محرك رشد نرون هاست.
حال چالشي كه اين محققان در پيش دارند اين است كه علاوه بر دستيابي به داروهاي جديد با ويژگي هاي ذكر شده دريابند كه عملكرد نرون هاي تازه توليد شده چيست؟
متخصصان عنوان مي كنند كه شانزده درصد از مردم آمريكا، يعني بيش از سي ميليون نفر، در دوره اي از زندگي از افسردگي جدي رنج مي برند. افسردگي اساسي، در راس علل از كار افتادگي و ناتواني در دنيا قرار دارد.
تشخيص افسردگي 
افسردگي بيماري بسيار رايجي است. اين بيماري انواع مختلف داشته و علايم متنوعي را نشان مي دهد اگر اين علايم براي مدتي طولاني در شخص وجود داشته باشد، نيازمند جست وجوي درمان خواهد بود.
۱-اندوه طولاني يا نگراني و اضطراب 
۲-احساس نااميدي و بدبيني 
۳- احساس گناه و بي ارزش بودن 
۴- عدم احساس لذت از فعاليت ها و عاداتي كه در گذشته مورد علاقه بودند.
۵- خستگي مفرط و كاهش انرژي 
۶- اشكال در تمركز و تصميم گيري 
۷-بي خوابي و يا پرخوابي 
۸-افكار مرتبط با مرگ و خودكشي 
۹-بي قراري، تحريك پذيري يا زودرنجي 
۱۰ -سردرد و دردهاي مزمن 
منبعNational institute of mental health :
كيوان گرجي، روانشناس 
ليلا قاسميان، داروساز

خدمات زايمان
001550.jpg
در علم پزشكي سه شاه درد وجود دارد كه شدت آنها با هيچ درد ديگري قابل قياس نيست:دندان درد، درد رفع سنگ كليه و درد زايمان. درد زايمان به رغم شدت آن دست كم يك تفاوت با دردهاي ديگر دارد و آن اينكه مادر مي داند در پايان اين درد شيريني ديدار نوزادش، از تلخي اين درد مي كاهد. بنابراين بهترين حالت اين است كه دست كم مادر در محيطي مناسب با امكانات پزشكي مطلوب زايمان كند تا پس از زايمان به خاطر كمبود امكانات و كيفيت پايين خدمات دچار عوارض جدي احتمالي زايمان نشود و درد مضاعفي بر آن شاه درد اول افزوده نشود كه شايد اين عوارض تمام شيريني تولد يك نوزاد را با ازدست رفتن مادر تباه كند. در راستاي ارائه خدمات بهتر و با كيفيت بالاتر به مادران قرار است طرحي تحت عنوان «بيمارستان هاي دوستدار مادر» به صورت آزمايشي از سال ۸۳ در كشور اجرا و درصورت موفقيت طي سال هاي ۸۴ و ۸۵ سراسري شود.
دكتر آرش عازمي خواه رييس اداره سلامت ماموران وزارت بهداشت گفت: براساس اطلاعات جمع آوري شده طي دو سال گذشته، ۸۵ درصد زايمان ها در بيمارستان يا مراكز زايماني نظير تسهيلات زايماني انجام مي شود و عمده مرگ مادران نيز در بيماستان اتفاق مي افتد و بيشتر مرگ ها به دليل كيفيت ارايه خدمات است. دكتر عازمي خواه خاطرنشان كرد:  هم اكنون بحث استانداردكردن خدمات مراقبت هاي دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان در دستور كار قرار دارد و هم اكنون پروتكل هاي استاندارد تهيه و اجراي آن به زودي در دانشگاه به طور آزمايشي شروع مي شود.

چند نكته قندي
001552.jpg
ديابت نوعي بيماري است كه وقتي بدن آن طور كه بايد و شايد انسولين نسازد، ايجاد مي شود.انسولين هورموني براي تبديل مواد قندي، نشاسته و ساير غذاها به انرژي مورد نياز بدن است.
آنچه سبب شده ديابت در پرده ابهام باقي بماند، دو عامل ژنتيك و محيط (چاقي و نداشتن تحرك كافي) است.
بر اساس آمار انجمن ديابت آمريكايي ها حدود ۱۷ ميليون نفر در ايالات متحده (۲/۶ درصد از كل جمعيت) به ديابت مبتلا هستند كه از اين تعداد، بيماري حدود ۱/۱۱ ميليون نفر تشخيص داده شده  است اما ۹/۵ ميليون نفر (تقريبا يك سوم) از بيماري خود بي اطلاعند.
فاكتورهاي زير در ابتلا به ديابت موثرند:
چاقي 
نداشتن تحرك 
فشارخون بالا
كلسترول بالا
سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت 
سابقه ابتلا به ديابت در دوران بارداري 
اقوامي كه بيشتر درمعرض خطرند عبارتند از آفريقايي ها، آمريكايي ها، آمريكايي هاي بومي و اسپانيايي زبانان.
همچنين آزمايش هاي تاييد شده اي نشان داده است كه بچه هاي چاق به شدت در معرض ابتلا به ديابت  هستند.

در ايران هنوز ايمپلنت را نمي شناسند
001554.jpg
رايج ترين بيماري دهان و دندان پوسيدگي است كه البته نسبت به چند سال اخير وضعيت بهداشت دهان و دندان بسيار بهتر شده است.
پروفسور ميرعمادي در مراسم اختتاميه كنگره ايمپلنت هاي دنداني با تاكيد بر اين مطلب كه ۵۰ درصد جوانان از بيماري هاي لثه رنج مي برند، خاطر نشان كرد كه دركشورهاي پيشرفته آموزش بهداشت دهان و دندان از همان دوران كودكي آغاز مي شود.
اما اين امر در كشور ما بسيار كمرنگ است ولي هنوز فرهنگ استفاده از مسواك آن طور كه بايد و شايد در كشور ما جا نيفتاده يا به غلط اجرا مي شود.
وي اظهار داشت:« هدف ما در مجموع اين بود كه همكاران دندانپزشك در تمامي زمينه هاي ايمپلنتولوژي از نظر درمان هاي جراحي و پيشرفت هايي كه در اين زمينه حاصل شده وهمچنين درمان هاي پروتزي پيچيده و همچنين آشنايي با آخرين تكنولوژي ها و دانش  ايمپلنتولوژي خود را ارتقاء دهند طبيعي است ارتقاي دانش همكاران موجب بهبود كيفيت بيماران است.
با وجود اين كه بيش از ۸۰ درصد مردم دنيا از ايمپلنت ها به خاطر عمر طولاني و با صرفه بودن از لحاظ كيفيت و دوام استفاده مي كنند، اما دركشور ما هنوز فرهنگ استفاده از اين سيستم رواج نيافته است.»
استفاده از سيستم ايمپلنت به طور رسمي از سال ۱۳۷۰ در دانشگاه علوم پزشكي تهران آغاز شد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
طهرانشهر
فرهنگ
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |