پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷ - Dec 18, 2003
اردوگاههاي نگهداري بي خانمانهاي تهران آماده نيست
002730.jpg
معاون اجتماعي استانداري تهران گفت: احداث و آماده سازي اردوگاههاي نگهداري كارتن خوابها و افراد بي خانمان به عهده شهرداري است و وزارت كشور در اين زمينه مسئوليتي ندارد.
قاسم احمدوند در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي مهر افزود: مطابق قانون، وظيفه تامين و تجهيز اردوگاههاي نگهداري متكديان و بي خانمانها به عهده شهرداري است و وزارت كشور هيچ مسئوليتي در تجهيز و آماده سازي اين اماكن ندارد.
وي ادامه داد: وزارت كشور و به تبع آن استانداري و فرمانداري پس از جمع آوري و اسكان افراد بي خانمان و متكديان ،وظيفه نگهداري و طبقه بندي و معرفي آنها به دستگاههاي مسئول را به عهده دارد، به همين علت بودجه هاي عمراني و جاري لازم براي اسكان و نگهداري اين افراد را پس از تحويل اردوگاهها متحمل مي شود.
وي گفت: موضوع رسيدگي به وضع بي خانمانها در تهران يك موضوع قديمي است كه شهرداري و شوراي شهر از دوره قبل درگير آن بوده اند و خوشبختانه نحوه تعامل و همكاري مجموعه جديد در شهرداري و شورا نسبت به دوره قبل بسيار بهتر است و اميدواريم هر چه زودتر با آماده شدن اردوگاههاي تعيين شده، بتوانيم متكديان و بي خانمانهاي شهر تهران را كه بيشتر آنها را معتادان تشكيل مي دهند، اسكان دهيم.
احمدوند اضافه كرد: از ميان سه اردوگاهي كه قرار بود براي ساماندهي و اسكان متكديان و بي خانمانها در تهران در اختيار فرمانداري تهران قرار گيرد، هنوز هيچكدام آماده نشده ا ند و ما منتظريم كه اولين آنها در اسلام شهر تا ۲۰ دي ماه تحويل شود تا كار اجرايي لازم براي ساماندهي متكديان را آغاز كنيم در حالي كه قراربود اين اردوگاه ۱۰ آذر تحويل شود.
وي افزود: در زمان حاضر سراي احسان كهريزك با ظرفيت كامل ۴۰۰ نفر از بي خانمانهاي تهران را نگهداري مي كند و هنوز تكليف اين افراد مشخص نشده و قرار شد به منظور جلوگيري از خطراتي كه افراد كارتن خواب را در شبهاي سرد زمستان تهديد مي كند، قبل از آماده شدن اردوگاه اسلام شهر، با در نظر گرفتن فضاي بيشتري در سراي احسان كهريزك از هفته آينده تعداد بيشتري از بي خانمانها در اين مركز نگهداري شوند.
معاون اجتماعي استانداري تهران اضافه كرد: در مورد آمار كارتن خوابها و افراد بي خانمان در شهر تهران به علت شناور بودن آنها اطلاعات دقيقي در دست نيست اما گشتي هاي انتظامي هر شب از ساعت ۸ تا ۲ صبح براي يافتن و انتقال آنها به محلهاي امن فعاليت مي كنند و اميدواريم با آماده شدن اردوگاههاي مورد نظر هر چه زودتر بتوانيم براي مقابله اصولي با اين پديده وارد عمل شويم.

بازتاب
يك بام و دو هوا
به گفته دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر، افزايش رو به رشد موادمخدر و آسيب هاي آن مهمترين معضل كشور است، اما مي توان اين آسيب اجتماعي را با استراتژي مهار و جلوگيري از اعتياد ريشه كن كرد.
تجربه عملكرد سازمان هاي متولي مبارزه با مواد مخدر در طول اين سال ها نشان داده كه نه تنها روند رو به رشد اين آسيب اجتماعي كاهش پيدا نكرده بلكه ميانگين سني استفاده كنندگان آن هم رو به كاهش نهاده است،  به گونه اي كه چندي قبل مسئولان آموزشي، از روند رو به رشد اعتياد در بين دانش آموزان اظهار نگراني كرده بودند.
متأسفانه در كنار صرف هزينه هاي گزاف براي مبارزه و پيشگيري از اعتياد به موادمخدر، مراكز درماني خصوصي نيز از اين آشفته بازار به شكل جدي بهره مي برند، به گونه اي كه اخيرا مدير كل امور درمان ستاد مبارزه با موادمخدر از شيوع آگهي درمان اعتياد گلايه كرده بود. عليرغم اين نگرش  هاي مثبت و منفي در مبارزه با مواد مخدر هنوز يك سياست مشخص و مدوني در اين زمينه وجود ندارد وگرنه چه لزومي داشت كه دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر در يك روز دو نوع نگرش متفاوت ارائه كند. به باور علي هاشمي در گفتگو با ايسنا، هدف ما ريشه كن كردن اعتياد نيست بلكه مي خواهيم در ۱۰ سال آينده به تعداد معتادان افزوده نشود.
محمد اميري

خيرين مدرسه ساز ۱۴ هزار كلاس درس در كشور احداث مي كنند
نماينده وزير آموزش و پرورش در مجمع خيرين مدرسه ساز گفت: خيرين مدرسه ساز امسال ۱۴ هزار و ۱۹۰ كلاس درس در كشور احداث مي كنند.
سيد محمود انوشه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين تعداد كلاس درس در قالب دو هزار و ۳۸۴ مدرسه در كشور در دست اجراست.وي گفت اين ميزان كلاس درس، ۳۲ درصد از كلاس هاي در دست ساخت در كشور را شامل مي شود.
انوشه، شمار كلاس هاي درس در دست احداث در كشور را در سالجاري ۴۳ هزار و ۶۵۷ كلاس درس در قالب ۹ هزار و ۳۴۷ مدرسه عنوان كرد.
وي گفت از مجموع مدارسي كه در سالجاري توسط خيرين مدرسه ساز و يا با مشاركت آنها آغاز شده در نيمه اول امسال يك هزار و ۱۴۵ مدرسه با چهار هزار و ۸۴۳ كلاس درس به بهره برداري رسيده و بقيه در حال ساخت هستند.
معاون برنامه ريزي و امور مشاركت هاي مردمي سازمان تجهيز و نوسازي كشور همچنين گفت: در نيمه اول امسال سه هزار و ۳۷۷ مدرسه با ۱۵ هزار و ۷۸ كلاس درس در كشور با استفاده از اعتبارات دولتي، مردمي و مشاركتي احداث شده است.

دكتر احمدي نژاد در جمع شماري از استادان دانشگاه هاي كشور اعلام كرد
شهرداري تهران از پروژه هاي تحقيقاتي با موضوع مديريت شهري حمايت مي كند
گروه اجتماعي: شامگاه ديروز دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جمع شماري از استادان دانشگاه هاي كشور اعلام كرد: شهرداري تهران از پروژه هاي تحقيقاتي با موضوع مديريت شهري حمايت مي كند.
به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران با پاسداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه همچنين خاطرنشان كرد: مديريت شهري براي علمي و كارشناسي كردن رفتارهاي خود نيازمند همكاري و همراهي اين دو كانون است زيرا بر اين باور است كه چنانچه ذهن دانشگاهيان و حوزويان درگير مسائل شهري شود، پشتوانه كارآمدي براي خدمت به مردم فراهم مي شود.
دكتر احمدي نژاد با بيان ضرورت مشاركت و همفكري دانشگاهيان و علما در مديريت شهري گفت: ما نيازمند همراهي و همفكري اين عزيزان هستيم چرا كه بر اين باوريم كه هيچ كس حق ندارد تصميم خود را بر كل شهر تحميل كند و تصميم سازي در حوزه مديريت شهري بايد برآيند نظرات كارشناسان و دانشگاهيان باشد.
شهردار تهران اولويت برنامه ريزي براي معضلات شهر تهران را به ترتيب شامل حل معضل ترافيك، توسعه فضاهاي تفريحي و فرهنگي و نوسازي بافت فرسوده شهري اعلام كرد و گفت: از همين جا دست نياز به سوي دانشگاهيان دراز مي كنيم و بناي ما بر اين است كه با ارتباط تنگاتنگ با محافل دانشگاهي نياز شهرداري را به مشاور خارجي از بين برده و خودكفايي و استقلال را با تكيه بر دانشگاهيان در اين سازمان مردمي حاكم كنيم.
شهردار تهران با اشاره به اينكه يكي از برنامه هاي شهرداري حل مشكل مسكن استادان دانشگاه است گفت:  بر اين باوريم كه با تغيير نگرش و حذف نگاه صرفا اقتصادي به پديده مسكن، مشكل سرپناه براي همه شهروندان تهراني از جمله دانشگاهيان حل خواهد شد چرا كه در اين حوزه هم زمين و هم منابع مالي فراوان وجود دارد اما آنچه بايد تغيير كند نگرش اقتصادي و كاسب كارانه به موضوع مسكن است.
براساس اين گزارش دكتر غلامعلي حداد عادل نماينده مردم تهران نيز در ابتداي اين مراسم با بيان اينكه براي دانشگاهيان افتخاراست كه فردي دانشگاهي مسئوليت اجرايي شهر تهران را بر عهده گرفته است گفت: ما دانشگاهيان به پاس آنكه در دوره جديد مديريت شهري، فضاي مديريتي در مناطق شهري تهران انساني و روان شده است وظيفه داريم به شهردار تهران براي تحقق برنامه هايش كمك كنيم.

۱۰ دانش آموز روستايي در خلخال در سانحه رانندگي زخمي شدند
بر اثر واژگون  شدن  يك  دستگاه  ميني بوس  در جاده  خلخال  به  روستاي  آل  هاشم ۱۰ نفر دانش  آموز مجروح  و به  بيمارستان  منتقل  شدند.
گزارش  ايرنا حاكيست  اين  حادثه  ديروز زماني  رخ  داد كه ميني  بوس  حامل  ۵۰ دانش  آموز در جاده  خلخال  به روستاي  آل  هاشم  بر اثر لغزنده بودن  جاده  از مسير خارج  و واژگون  شد.
اين  گزارش  حاكيست  جراحات  وارده  به  دانش  آموزان  جزيي  بوده  و تمامي آنها پس  از مداوا از بيمارستان  مرخص  شدند. بي احتياطي  راننده ، سوار نمودن  بيش  از حد مجاز مسافر و لغزندگي  جاده عامل  بروز اين  سانحه  رانندگي  اعلام  شده  است .

روزانه ۵۲ نفر بر اثر حوادث رانندگي جان مي بازند
رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت اعلام كرد: در كشور در هر نيم ساعت يك نفر (۵۲ نفر در روز) در اثر حوادث ترافيكي جان خود را از دست مي دهند.
دكتر عليرضا مغيثي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، علت مرگ افراد در حوادث ترافيكي در كشور را ناشي از نقص و فرسودگي خودرو، عدم طراحي مناسب خودرو، نداشتن مهارت رانندگان، خواب آلودگي ناشي از مصرف مواد مخدر، داروهاي روان گردان و رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي از جانب رانندگان و عابران پياده اعلام كرد.
وي با بيان اين كه ۳۷ تا ۴۰ درصد افرادي كه در جاده ها و خيابانها در دنيا به علت حوادث رانندگي كشته مي شوند عابران پياده هستند، خاطرنشان كرد: در بيش از ۵۰ درصد حوادث، مصدومين به علت ضربه مغزي جان خود را از دست مي دهند.رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با تأكيد بر اين كه روزانه ۳ هزار نفر در دنيا به علت حوادث ترافيكي جان خود را از دست مي دهند، تأكيد كرد: كمربند ايمني تا ۵۰ درصد خطر ضربه مغزي را كاهش مي دهد كه در برخي مطالعات تا ۶۵ درصد بيان شده است.وي در ادامه، ۱۸ درصد علت مرگ و مير در دنيا را «سرعت بالا» دانست و خواب آلودگي راننده را پنجمين علت مرگ در حوادث جاده اي اعلام كرد.

تقدير سازمان بهداشت جهاني از تلاش ايران براي حذف سرخك و سرخجه
گروه اجتماعي: مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني در نامه اي خطاب به سيد محمد خاتمي رياست جمهوري موفقيت ايران در بسيج ملي پيشگيري از سرخك و سرخجه را تبريك گفت. متن نامه دكتر حسين عبدالرزاق جزايري مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني به شرح زير است:
مايلم به مناسبت اجراي موفقيت آميز بسيج ملي پيشگيري از انتقال ويروس سرخك و سرخجه در جمهوري اسلامي ايران به حضرتعالي تبريك بگويم. همچنين مي خواهم به دولت جمهوري اسلامي ايران به ويژه به جناب آقاي دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و همكاران ايشان، به ساير وزارتخانه ها و سازمانهاي درگير در اين اقدام كه همسو با هدف كاهش مرگ ناشي از سرخك در جهان و هم جهت با هدف حذف انتقال ويروس سرخك در منطقه تا سال ۲۰۱۰ است، سپاسگزاري قلبي خود را اعلام نمايم. سازمان جهاني بهداشت، راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را كه از نظر اندازه و گستردگي در نوع خود بي نظير است و جمعيت ۳۳ ميليون نفري را پوشش مي دهد، به طور كامل تأييد مي كند. اميد است اين بسيج چرخش ويروس سرخك در ايران را به طور مؤثر حذف كند و خطر سندرم مادرزادي سرخجه را به شدت كاهش دهد.

كوتاه از جامعه و فرهنگ
* براي نخستين بار در كشور دستگاه وكيوم پلاسما اسپري توسط يك شركت خصوصي توليد شد.
* دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه بايد بپذيريم كه در زمينه كار علمي براي مبارزه اصولي با پديده اعتياد و مواد مخدر كار مهمي انجام نداده ايم و بر اساس اطلاعات موجود بين ۲۰تا ۳۰ سال در مبارزه با مواد مخدر از جهان عقب تريم.
* رييس دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي سازمان تامين اجتماعي گفت: افزايش قيمت دارو به سازمانهاي بيمه گر تحميل شده است و سازمانهاي بيمه گر چاره اي جز پذيرش آن ندارند.وي با بيان اينكه افزايش قيمت دارو بر مردم نيز تحميل شده است، تصريح كرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از هزينه دارو را مردم مي پردازند و اين امر مي تواند براي مردم مشكل ساز شود.
* معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي گفت: ۱۵ ميليون خانوار اكنون در كشور از خدمات حمايتي و مشاوره اي اين سازمان بهره مندند. علي اصغر كارانديش ديروز به خبرنگار ايرنا افزود: ۵/۱ ميليون خانوار از اينها متعلق به زنان خود سرپرست است كه ماهانه معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ريال كمك هزينه دريافت مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |