دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹
گوناگون
Front Page

نگاه مصرف كننده
آخرين باري كه به تئاتر رفتم كي بود؟
001656.jpg
جايگاه هزينه هاي فرهنگي در سبد خانواده هاي ايراني تركيب دوگانه اي دارد. آنها به سينماي ايران و تئاتر اعتناي چنداني ندارند، ولي حاضرند براي تماشاي فيلم هاي فرنگي هزينه هاي قابل توجهي بپردازند. آن چه كه گردش مالي اش روشن نيست ولي بي ترديد فعاليت هاي فرهنگي ايران را تحت تاثير قرار مي دهد.اين جا تئاتر شهر است. بزرگترين تئاتر ايران با يك معماري زيبا در قلب تهران. نمايش هاي برگزار شده در اين تئاتر معمولا ً با استقبال تئاتر روها، از جمله قشر خاصي از جوانان كه گرايش هاي روشنفكرانه دارند، روبرو است؛ اما با اين وصف اكثر شهروندان هميشه از كنار اين بنا گذشته اند و از دور بدان نگريسته اند. به اين بنا نزديك شويد، عناوين نمايش ها را نگاه كنيد، تجربه حضور در تئاتر با هيچ تجربه اي قابل مقايسه نيست. نفس بازيگران و وقار صحنه ها شما را مجذوب خواهد كرد. پرداخت ۱۵۰۰ تا ۴ هزار تومان براي سالي دو سه بار حضور در تئاتر،تحميلي بر هزينه هاي سبد خانوار نخواهد بود.

نامه هاي خوانندگان
خريد لباس هاي زمستاني
اشكان.پ- ۱۹ ساله 
اندك اندك برف، چون كركي نرم، چهره شهر تهران را سپيدپوش مي كند و سوز سرد و گزنده، سرماي شكننده را تا اعماق وجود آدمي رسوخ مي دهد. براي گريز از رخنه رخوت منجمد كننده، گروهي كه استطاعت مالي به آنان اجازه مي دهد به لباس هاي زمستاني پناه مي برند. خريد كاپشن از اوايل پاييز آغاز مي شود و تا نيمه هاي فصل سرما،زمستان، امتداد مي يابد.
هم اكنون در بازارهاي خريد پوشاك تهران مي توان مدل هاي گوناگوني از كاپشن، باراني و پالتو را يافت كه با قيمت هاي گوناگون عرضه مي شوند. برخي تحت عنوان كالا هاي خارجي ، ترك يا ايتاليايي با قيمت هاي گزاف، در فروشگاههاي بزرگ خيابان هاي شمالي تهران مشتريان خاص خود را دارند و عجيب آنكه چنين كالاهايي را مي توان با قيمتي اندك تر در خيابان هاي مياني شهر يافت.
پوششي كه با قيمتي قريب به هفتاد هزار تومان و در برخي موارد كمي پايين تر ، سي تا چهل هزار تومان به فروش مي رسد، كالا يي نيست كه خانوارهاي ايراني قادر باشند هر سال براي تك تك اعضاي خانواده، تهيه كنند بنابراين بهتر است به هنگام خريد به برخي مسائل دقت شود.
نخست اينكه فارغ از هر بهايي-هرچند گزاف- در محل جنس كالا  را به خوبي مورد ارزيابي قرار دهيد. چه بسيارند اجناس ايراني كه با برچسب هاي خارجي به عنوان كالا يي كه از فراسوي مرزها روانه بازارهاي ايران شده اند، با قيمتي هنگفت به فروش مي رسند در حالي كه همان جنس را مي توان با آشنايي با برخي محل هاي فروش عمده يا خاص، با بهاي بسيار كمتر تهيه كرد. دستاويزي با عنوان جنس خارجي مي تواند تنها مستمسكي باشد تا فروشنده كالا يش را گران تر به فروش برساند. علا وه بر اين بهتر است چندان تحت تاثير مدهاي روز، به خريد اين پوشاك هاي زمستاني اقدام نكنيد و تنها البسه اي را تهيه كنيد كه برازنده قامت تان باشد زيرا هر ساله شاهد رواج مدهاي جديدي هستيم. بيآنكه اقتصاد غالب خانواده هاي ايراني قادر به كنار آمدن با آنها باشد. بنابراين بهتر است دست كم در اين مورد كمي به جاي پرداختن به علا يق زودگذر رواج يافته در جامعه، مصالح اقتصادي خانواده و اشتياق شخصي خود را هم در نظر بگيريد.همچنين در بسياري از موارد بهتر است شستشوي كاپشن، پالتو يا باراني را به خشك شويي ها واگذار كنيد تا شستشوي ناآگاهانه شما منجر به خرابي آنها و متعاقب آن، خسارت مالي نشود.

استان تهران به ۳۰۰ كتابخانه عمومي نياز دارد
مدير امور كتابخانه هاي استان تهران اعلا م كرد: استان تهران به ۳۰۰ باب كتابخانه عمومي نياز دارد تا به استانداردهاي جهاني نزديك شود.
براساس استانداردهاي جهاني به ازاي هر ۵۰ هزار نفر، وجود يك كتابخانه عمومي ضروري است. به اين ترتيب با در نظر گرفتن تراكم جمعيت، بايد ۳۰۰ باب كتابخانه در استان تهران وجود داشته باشد. اما در حال حاضر ۹۲ كتابخانه زيرنظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلا مي استان تهران فعاليت مي كنند . اين كمبود در شهر تهران بيشتر احساس مي شود به گونه اي كه براي جمعيت ۸ ميليوني اين شهر وجود ۱۶۰ كتابخانه ضروري است. همچنين كتابخانه هاي فعلي استان تهران ۳۹۹ كتابدار نياز دارند كه سهم شهر تهران از اين آمار ۱۱۰ نفر مي باشد و اين براي شهر چند ميليوني بسيار كم است. اكثر جوانان شهر تهران بخصوص افرادي كه پشت كنكور مانده اند نيازمند محيط آرامي هستند تا بدون دغدغه و با آرامش خيال در كتابخانه نزديك منزل مطالعه نمايند. مشكل يادشده در تمامي شهرستان هاي استان تهران وجود دارد. به عنوان مثال، شهرستان رباط كريم ۵ كتابخانه فعال دارد كه تنها ۸ كتابدار در آن مشغول به خدمات دهي هستند. اين در حالي است كه براساس استانداردهاي جهاني هر كتابخانه بايد حداقل ۴ كتابدار و يك مسئول كتابخانه داشته باشد. از سوي ديگر اخبار منتشر شده حاكيست هم اكنون ۹ باب كتابخانه در استان تهران آماده بهره برداري است كه به دليل نداشتن مجوز استخدام نيروي انساني و تجهيزات لا زم بدون استفاده مانده است كه خود نيازمند تعمق و تأمل  است.
همچنين براساس استانداردهاي جهاني بايد براي هر نفر ۲ جلد كتاب در كتابخانه وجود داشته باشد ولي در كتابخانه هاي عمومي استان تهران در مجموع فقط ۹۴۵ هزار جلد كتاب در دسترس مراجعه كنندگان است كه اين كتابها از نظر كيفيت جلد و صفحات وضعيت خيلي نازلي دارند.
نگاهي به آمار و ارقام فوق چنين ثابت مي كند كه ساماندهي و تجديدنظر در باب كتابخانه و ترويج فرهنگ كتابخواني بيشتر از هر زمان ديگر ضرورت يافته است.

آيينه تصوير
001652.jpg

اجرام ناشناخته آسماني همواره مورد توجه انسانها بوده .ساخته شدن فيلم هاي گوناگون كه حتي تا هاليوود دامنه يافته اند و پرداختن داستان هاي جورواجور، همه دستمايه اي است بر اساس اطلا عات كساني كه داعيه ديدن اين موجودات ناشناخته را داشته اند، چندي پيش وسيله اي ناشناخته برفراز تايوان به پرواز درآمد كه بسيار شبيه به اين عكس، كه درسال ۱۹۹۹ گرفته شده، بود.درطول دوسال اخير اين دومين اتفاق مشابهي است كه برفراز اين جزيره كوچك آسيايي روي مي دهد.
001658.jpg

كريسمس فرا مي رسد و مردم خوشحال مي شوندد ست كم يك روز فقر و غنا را فراموش مي كنند و باز هم، با پشت سرگذاشتن مشكلا ت، سال نو ميلا دي را جشن مي گيرند. چين از جمله كشورهايي است كه همواره كريسمس را با شكوه تمام جشن مي گيرد و با برگزاري جشن هاي بزرگ به استقبال سال جديد مي رود. يك شركت چيني دست به ابتكار جالبي زده و قصد دارد با بهره جستن از آهن، درخت كريسمس غولآسايي درست كند تا به هنگام برگزاري جشن ها، آراينده پيشاروي فروشگاهش باشد.
001654.jpg

كشورهاي شرق آسيا كماكان با بيماريهاي مختلف كه بسياري از آنها از طريق حيوانات به انسان سرايت مي كند دست به گريبان هستند. دولت كره جنوبي براي پيشگيري از شيوع دوباره آنفولا نزاي مرغي كه مي تواندبراي انسان كشنده باشد اقدام به كشتن هزاران مرغ و اردك كرده، مبادا مردم اين سرزمين يكبار ديگر با عارضه اي هولناك ومهلك رو در رو شوند. معمولا  با مبتلا  شدن چند نفر به اين بيماري به يكباره كشور دچار شيوع آن مي شود و ممكن است صد ها نفر جان خود را بر اثر آن از دست بدهند.
001650.jpg

كمبود دارو حتي دركشورهاي پيشرفته هم درد سرساز شده و اين بار نوبت بيماران رواني است تا داروي مورد نياز خود را نيابند.در روسيه، نيم ميليون نفر از مبتلا يان شيزوفرني دچار دغدغه يافتن دارو شده اند ودولت هم نتوانسته مشكلا ت آنها را مرتفع كند تا آخرين قشري كه در اين كشور بحران زده با دردسر روبرو مي شوند، بيماران رواني پريشان حال نژند باشند.

صداي مصرف كننده
000452.jpg
يك پيشنهاد
پيشنهاد مي كنم اتوبوس هاي سعادتآباد كه در ضلع شمالي ميدان صنعت مستقر مي شوند، به ضلع جنوبي ايستگاه مترو حقاني منتقل شوند. به اين ترتيب هم مردم راحت تر خود را به ايستگاه مي رسانند و هم اتوبوس ها از تردد بيهوده دور ميدان خلا ص مي شوند.امام جمعه 
سرويس بهداشتي پارك خزانه 
سرويس بهداشتي پارك خزانه بسيار كثيف است. شايد درج چنين پيامي را شايسته روزنامه نبينيد، اما اين يك حقيقت است كه دسترسي به سرويس هاي بهداشتي عمومي در سطح شهر، از لا زمه هاي مراكز پرجمعيت به شمار مي رود. با توجه به اختصاص يك روز به عنوان روز جهاني توالت و اهميت بهداشت اين اماكن بهتر است قدري فاصله وحشتناك خود در اين زمينه را با ساير كشورها كم كنيم.اكرامي 
سيل مهاجرت به تهران 
ساكن و اهل روستاي ۱۵۰ خانواري تلون اردبيل هستم. در ۶ ماه گذشته ۱۰۰ خانواده از روستاي ما به تهران مهاجرت كرده اند و تا آنجا كه من مي دانم اكثرا صبح ها در ساندويچي ها كار مي كنند و شب ها در پارك مي خوابند. ضمن اين كه دلم مي خواهد صداي من را بشنوند كه آيا ماندن در روستا از خوابيدن در پارك بهتر نيست؟ اما مسئولان را هم مقصر مي دانم كه هيچ امكانات رفاهي را به روستاها اختصاص نداده اند تا مردم ترك ديار نكنند.عزيز ميرنژاد
هزينه تغيير نشاني 
به علت تغيير مكان منزلمان به يكي از دفاتر امور مشتركين تلفن همراه مراجعه كردم تا نشاني جديد خود را اعلا م كنم. براي تغيير نشاني از من مبلغ ۵۰۰۰ تومان پول دريافت كردند. آيا تغيير نشاني در رايانه  ۵۰۰۰ تومان هزينه دارد؟خانم شميراني 
بيمارستان بدون تابلو
درب ورودي اورژانس بيمارستان امام خميني كه يكي از بيمارستان هاي بزرگ پايتخت است، هيچ گونه تابلوي راهنمايي ندارد و شب هنگام پيدا كردن اين درب در خيابان تاريك باقرخان كاري دشوار است. علاوه بر اين تعدادي از مسافركش هاي سودجو در مقابل درب تجمع مي كنند كه اين عامل بر سرعت خدمت رساني به بيماران اورژانسي تاثير مي گذارد. از مسئولا ن خواهشمنديم هرچه سريع تر اين مشكلا ت را كه ارتباط مستقيم با زندگي مردم دارد حل كنند.ربابه شاهپري 
اگر به فرودگاه مي رويد؟
اين واقعه دقيقا در بامداد دوشنبه ۲۴ آذر اتفاق افتاد. حوالي ساعت ۲ صبح براي آوردن مادرم كه با پرواز خارجي وارد تهران مي شد به فرودگاه مهرآباد رفتم. صف طويل براي ورود به پاركينگي كه عملا  جايي براي پارك هيچ اتومبيلي نداشت گوشه اي از ناهماهنگي ها بود. به كيفيت خروج مسافران اشاره اي نمي كنم كه حديث ديگري است.
اما در جريان خروج از فرودگاه با اتومبيلم اتفاقي افتاد كه نمي توانم آن را بازگو نكنم. شما در بدو ورود كارتي مي گيريد كه در زمان خروج ناچاريد آن را به يكي از افراد نشسته پشت دستگاه مخصوص تحويل دهيد و او به مدد آن دستگاه تشخيص مي دهد چه زماني را در پاركينگ سر كرده ايد و چقدر بايد پرداخت كنيد، آن شب فرد نشسته پشت يكي از باجه هاي مربوطه كه صف طويلي از اتومبيل كنار آن براي خروج كشيده شده بود به هر اتومبيلي كه مي رسيد مي گفت: پول خرد كافي براي برگرداندن بقيه پول شما ندارم، لطفا صبر كنيد. سپس كسي كه كنار خود بود را براي به دست آوردن پول خرد به باجه هاي ديگر مي فرستاد. و با اين كار وقت را تلف مي كرد، چرا كه آن فرد هم ادعا مي كرد پول خردي نيافته، كه راننده اتومبيل از خير دريافت بقيه پولش يا حداقل بخشي از آن صرفنظر مي كرد و مي رفت(مجسم كنيد ساعت ۴ صبح پس از ورود مرارت بار مسافرتان رمقي براي شما باقي نمانده تا بيش از اين در هواي سرد صبر كنيد.)
وقتي نوبت به من رسيد فرد مربوطه گفت ۲۵۰ تومان. من هم يك اسكناس هزار توماني به او دادم (اسكناس ديگري نداشتم) او ۵۰۰ تومان برگرداند و ادعا كرد ۲۵۰ تومان پول خرد ندارد. در حالي كه طبعا بايد يك اسكناس ۲۰۰ توماني مي داشت. آن هم پس از ساعت ها دريافت پول دقيقه به دقيقه از سياهه اي از اتومبيل ها.
او افزود مي توانيد آن گوشه- پس از خروج- توقف كنيد تا ۲۵۰ تومان شما را جور كنم؟ عنايت كنيد كه پيش از آن همين حادثه براي دو اتومبيل روبه رويي هم افتاده بود. به هر حال به دليل خستگي مفرط مادر سالمندم پدال گاز را فشردم و از خير ۲۵۰ تومان گذشتم. اما به نظر مي رسد اين شيوه دريافت پول يعني در مورد پرداخت دو برابر هزينه پاركينگ (۵۰۰ تومان به جاي ۲۵۰ تومان) شيوه متداول آقايان است و عملا  با نوعي كلا هبرداري علني روبه رو هستيم. آقايان مديران فرودگاه مهرآباد از اين امر مطلع هستند يا نه؟ اگر آري چه كرده اند؟ و اگر نه چرا؟(نام و شماره تلفن محفوظ است)

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |
|  بازارچه رايانه  |   بازارچه حمل و نقل  |   بازارچه مصالح ساختماني  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |