دوشنبه ۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۹
منبع ورود لباس هاي دست دوم به بازارهاي ايران همچنان نامعلوم اما قاچاق بودن آن محرز است
لباس دست دوم خارجي كيلويي چند؟!
001632.jpg
مرجان نماينده 
تاناكورا لقب لباس هاي دست دوم است كه در فروشگاههايي با همين نام عرضه مي شوند. پيشتر هم در مورد لباس هاي تاناكورا نكاتي را يادآور شده ايم. برخي مي گويند: اين نوع البسه توسط سازمان هاي خيريه براي كمك به كشورهايي مانند پاكستان و عراق فرستاده شده و افراد و گروههايي اين اجناس را در همان بسته بندي ها به ساير كشورهاي همجوار مثل ايران مي فروشند! مي گويند آنها در ازاي هر بسته كه ممكن است بين ۴۵ تا ۱۰۰ كيلو باشد و محتويات داخل آن نيز مشخص نيست، مبلغي دريافت مي كنند. اين شيوه معامله را «عدلي» مي نامند.
عده اي مي گويند: در بعضي كشورهاي اروپايي مراكزي وجود دارند كه البسه را براي فروش به ساير نقاط جهان بسته بندي مي كنند و ايران از كشورهايي است كه اين پوشاك از بازارهاي آن سر در مي آورد.
مي گويند اين پوشاك توسط سودجويان خريداري و به صورت غيررسمي و قاچاق وارد كشور مي شود. گفته شده ورود اين پوشاك به داخل كشور قبلا  از طريق مرزهاي شرقي و جنوب شرقي بوده. اما مدتي است از طريق مرزهاي كردستان و در واقع از كشور عراق هم وارد مي شود. در حقيقت با سياهه اي از اخبار مختلف روبه رو هستيم، بدون آن كه پاسخ روشني براي آن بيابيم.
يك منبع آگاه در اين زمينه مي گويد: براي ورود كالا هاي دست دوم به كشور جز در مواردي خاص مجوزي صادر نمي شود. لباس هاي تاناكورا نيز به صورت غير مجاز و قاچاق از مرزهاي كشور وارد شده و وزارت بازرگاني براي ورود آنها مجوزي نمي دهد. زيرا براي ورود اين اجناس موافقت وزارت بهداشت نيز ضروري است. اما به علت دست دوم بودن اين البسه وزارت بهداشت با ورود آنها موافقت نمي كند. بنابراين به نظر مي رسد مجوزي از سوي هيچ سازمان يا وزارتخانه اي براي ورود رسمي اين البسه صادر نشده، اما يكي از فروشندگان در مورد عملكرد دوگانه سازمان هاي دولتي در اين زمينه مي گويد: اگر دولت هم اين اجناس را ضبط كند، در يك مزايده مجددا آنها را به كساني واگذار مي كند كه كارشان خريد اين پوشاك به صورت عمده و عرضه آن به فروشندگان است. دولت هرگز نميآيد تلي از لباس  را به آتش بكشد. او مي افزايد تنها دليلي كه اين اجناس به صورت قاچاق وارد كشور مي شوند اين است كه براي ورود آنها گمركي پرداخت نشده و نتيجتاً در مقايسه با البسه موجود درمغازه ها ارزان تر است، بسيار ارزان تر.
تعداد فروشگاههاي تاناكورا طي سال هاي اخير افزايش چشمگيري داشته، به طوري كه در برخي مناطق حداقل دو فروشگاه تاناكورا ديده مي شود. اين فروشگاهها مانند فروشگاههاي زنجيره اي در تمام كشور پراكنده هستند. تعداد آنها در خيابان هاي مركزي شهر به دليل شلوغي جمعيت، بيشتر است. براي آنها شمال و جنوب شهر فرق نمي كند و فروش آنها در شهرستان ها هم رواج يافته، چرا كه نه؟ مردم هميشه و همه جا پي البسه ارزان هستند.
اكثر اجناس اين فروشگاهها لباس هاي زنانه، مردانه و بچگانه اي هستند كه با تغيير فصل عوض مي شوند. در برخي فروشگاهها كيف، كفش و يا اسباب بازي هم مي فروشند. همه مي دانيم فقر مالي قشري از جامعه و رفاه و امكاناتي كه قشري ديگر در اختيار دارند باعث بروز فاصله طبقاتي بين اقشار مختلف جامعه شده، به گونه اي كه بسياري از شهروندان توان خريداري لباس هاي مورد نياز را ندارند اما در عين حال به لباس هايي نياز دارند تا از نظر ظاهري مناسب باشد و آنها را آراسته نشان دهد. به همين دليل به سوي فروشگاههاي تاناكورا گرايش پيدا مي كنند. تا جايي كه عده اي مشتريان ثابت اين فروشگاهها مي شوند.
قيمت اجناس تاناكورايي 
لباس هايي كه در فروشگاههاي تاناكورا در شمال شهر به فروش مي رسند، قيمت بيشتري دارند و هرچه اين فروشگاهها به جنوب شهر نزديكتر مي شوند قيمت ها كاهش مي يابد. گرانترين لباس در اين فروشگاهها حدود ۱۸ هزار تومان و ارزانترين ۱۰۰۰تومان است. در بعضي فروشگاههاي تاناكورا لباس هايي كه كيفيت پايين تري دارند به قيمت هاي ۳۵۰ تا ۵۰۰ تومان هم عرضه مي شوند.
با شروع فصل سرما فروش لباس هاي زمستاني نظير پالتو و باراني در اين فروشگاهها بيشتر شده. قيمت گران پوشاك زمستاني و نياز اقشار متوسط و كم درآمد جامعه به اين پوشاك باعث گرايش آنها به سمت لباس هاي تاناكورايي مي شود. قيمت پالتوها و باراني ها ارزانتر از لباس هاي نو است و در حالي كه پالتو زنانه در فروشگاههاي عادي حدود ۱۵۰۰۰ تومان عرضه مي شود، اين قيمت براي خانواده هايي كه از توان مالي كمتري برخوردارند زياد است. آنها با مراجعه به يك فروشگاه تاناكورا پالتويي را به قيمت حدود ۳ هزار تومان - يك سوم نمونه مشابه در فروشگاههاي عادي- مي خرند. اين تفاوت قيمت در لباس هاي ديگر نيز به چشم مي خورد و طبيعي است برخي از اقشار به سوي جنس ارزان تر متمايل شوند.
مردم چه مي گويند
اغلب شهروندان حاضر به صحبت در مورد خريد اين نوع لباس ها نيستند. حتي دوست ندارند هنگام خريد كسي آنها را ببيند و هنگامي كه در مورد خريد اين پوشاك از آنها سوال كرديم معمولا  از پاسخ دادن طفره رفتند. بله كمتر كسي حاضر به گفت و گو در اين مورد شد. به نظر مي رسد حتي خريداران اين البسه حضور خود در اين مراكز را دون شأن خود مي دانند.
با اين وصف خانمي كه براي خريد به يكي از فروشگاههاي تاناكورا آمده است مي گويد: معمولا  براي خريد لباس با توجه به درآمد ماهانه تصميم گيري مي كنم. امروز هم براي خريد لباس كار همسرم به اينجا آمدم. او مي گويد: معمولا  لباس هايي را كه همسرم براي كار استفاده مي كند از اين فروشگاهها تهيه مي كنم زيرا براي لباس كار نمي توان زياد هزينه كرد.
يكي ديگر از شهروندان كه حاضر به توضيح شده، در اين زمينه مي گويد: چاره اي نيست با درآمدي كه داريم نمي توانيم مخارج پوشاك را با خريد از مراكز عادي بپردازيم و ساير هزينه هاي خانواده را تامين كنيم. به همين دليل فصل زمستان كه لباس هاي زمستاني بسيار گران هستند، براي خريد پوشاك به اين فروشگاهها ميآييم. وي در مورد قيمت اين البسه چنين مي گويد: قيمت اين لباس ها نسبت به لباس هاي نو خيلي كمتر است، البته اين لباس ها خيلي هم كهنه و غيرقابل مصرف نيستند. ما هم بعد از خريداري آنها را مي شوييم و ديگر مشكل چنداني نخواهيم داشت.
از سوي ديگر اكثر فروشندگان اين لباس ها نيز حاضر نيستند در مورد هزينه هايي كه براي آوردن اين پوشاك به تهران صرف مي شود و يا نحوه ورود آنها به كشور صحبت كنند.
آنها يا پاسخ هاي سربالا  مي دهند يا اساساً جواب نمي دهند. يكي از فروشندگان لباس هاي تاناكورا در تهران مي گويد: ما اين لباس ها را به صورت «عدلي» مي خريم (بدون اينكه از محتويات داخل آن آگاه باشيم) در هر بسته لباس هاي مختلفي وجود دارد. كه بعضي از آنها قابل استفاده و بعضي ديگر غيرقابل استفاده هستند. او مي گويد: ما لباس هاي قابل استفاده را از هم جدا مي كنيم و هزينه اي را كه صرف خريد لباس هاي غيرقابل استفاده كرده بوديم از طريق فروش لباس هاي ديگر جبران مي كنيم.صاحب يكي از بوتيك هاي تهران در مورد فروشگاههاي تاناكورا مي گويد: اجناس اين فروشگاهها به صورت قاچاق و از مرزهاي آبي و يا عراق وارد كشور مي شوند. بعضي از لباس ها از طريق مراكز خاصي جمعآوري  شده و به كشورهاي مختلف فرستاده مي شوند. قيمت ارزان لباس هاي تاناكورا اين تصور را در ذهن ها ايجاد كرده است كه استفاده از آنها از نظر اقتصادي براي خانواده با صرفه است. اما مشكلا تي كه ممكن است در اثر استفاده از اين پوشاك ايجاد شود اين تصور غلط را از ذهن ها پاك مي كند.عده اي معتقدند: استفاده از اين پوشاك موجب بروز بيماري هاي پوستي واگيردار و حساسيت هاي مختلف مي شود اگر شخصي در نتيجه مصرف لباس هاي دست دوم دچار بيماري پوستي شود، هزينه اي كه صرف خريد داروهاي مورد نياز براي درمان مي كند، شايد بسيار بيشتر از قيمت خريد يكدست لباس نو شود. با وجود اينكه احتمال سرايت هرگونه بيماري از طريق اين لباس ها وجود دارد اما هموطنان همچنان از اين فروشگاهها خريد مي كنند و از وجود آنها نيز راضي هستند. زيرا با نيمي از قيمتي كه براي خريد يك لباس نو مي پردازند مي توانند يك يا دو دست لباس از فروشگاههاي «تاناكورا» بخرند.
قيمت ها را مقايسه كنيد
فروشگاه تاناكورا
فروشگاه عادي 
جنس 
۷/۲-۱
۱۴-۵
شلوار زنانه 
۵-۵/۳
۱۸-۷
شلوار لي مردانه 
۵/۳-۱
۱۲-۷
بلوز بافتني(زنانه)
۵/۳-۵/۲
۱۴-۸
بلوز بافتني (مردانه 
۸-۵/۳
۱۵-۵
پالتو و كاپشن زنانه 
۱۲-۵/۲
۵۰-۲۰
پالتو و كاپشن مردانه 
۸/۸-۵/۵
۱۸۰-۲۵
كت و شلوار مردانه 
واحد : هزار تومان

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |
|  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |