سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰
بازارچه لوازم خانگي
Front Page

اگر فر برقي داريد
مقابله با خراب شدن «فر»
001684.jpg
شرايط اقتصادي بسياري از خانواده ها به گونه اي است كه هرگونه صرفه جويي براي آنها مي تواند حياتي و حائز اهميت فراوان باشد. اگر در چنين شرايطي اجاق گاز خانه شما آسيب ببيند و قادر به تشخيص ميزان آسيب ديدگي يا محلي كه نقصان در آن روي داده نشويد، ممكن است متحمل هزينه هاي هنگفتي شويد. در اين كشاكش اگر دريابيد كه مشكل وسيله تان به چه دليل است قطعاً دستمزد بيشتري نيز به تعميركار نخواهيد داد. به هر روي هم اكنون يك فر برقي از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قيمت دارد و تعامل صحيح با آن براي كاهش هزينه ها مي تواند بسيار مهم باشد.
قبل از هر عملي به ياد داشته باشيد براي پيشگيري از وقوع هر حادثه اي بايد ابتدا اتصال دستگاه با برق را قطع كنيد.حتي در چنين شرايطي هم ممكن است جريان الكتريسيته در مدارهاي اجاق گاز يا فر وجود داشته باشد از اينرو از تعمير خودسرانه دستگاه اجتناب كنيد.
اگر اجاق شما كاملا ً از كار باز ايستاده بيشترين احتمال خرابي به سيم اصلي آن باز مي گردد. غالباً زماني كه سيم يا بخشي از آن كه به دو شاخه وصل است، مي سوزد، ارتباط فر (اجاق) با برق خانه قطع مي شود و ديگر كار نمي كند. امكان اينكه سيم از بخشي كه به اجاق - برقي - متصل است هم سوخته باشد، دور از انتظار نيست. شايد خودتان قادر به تعمير و جايگزين كردن آن باشيد اما بهتر است براي اين كار از يك تكنسين ماهر ياري بگيريد. اگر اشكال از سيم نبود فيوز يا مدار اصلي دستگاه را بازبيني كنيد.
اگر اجاق كار مي كرد و ظاهر آن عادي بود اما در طبخ غذا در مي ماند، ممكن است مشكل از المنت مخصوص اين عمل باشد كه سوخته. معمولا ً در ته فر يا اجاق المنتي سياه رنگ با ضخامت يك مداد وجود دارد كه وقتي اجاق گرم مي شود، به رنگ سرخ در مي آيد. اين المنت چند سالي عمر مي كند؛ اما سرانجام با سوختن اش، نياز به تعويض آن داريد كه يك تعميركار زبده به سادگي از عهده انجام آن بر مي آيد.
گاهي نيز ممكن است عمل گرم كردن غذا به سختي صورت پذيرد. در اين برهه دو حالت روي مي دهد. اگر بخش رويين غذاي شما پخته باشد اما بخش زيرين آن كماكان خام مانده و يا اگر عمل طبخ مدت خيلي زيادي طول مي كشد ممكن است المنت دستگاهتان آسيب ديده باشد.
ممكن است در اين شرايط گمان كنيد كه فر سالم است اما به ياد داشته باشيد خيلي از فرهاي برقي معمولا  المنت هايي نيز براي كباب كردن دارند كه كار مي كند در نتيجه ممكن است غذا تنها به وسيله اين المنت ها گرم شود.
اگر دماي درون فر يكنواخت است و غذا به يك گونه مي پزد اما دماي آن خيلي كم يا بسيار زياد است، مشكل احتمالا  به سنسورهاي حرارتي باز مي گردد. اين سنسورها غالبا در ته فر يا روي المنت جاي داده مي شوند. اگر سيستم فر به شما اجازه داد پيش از تعويض سنسور نخست يكبار تنظيم ترموستات را بررسي كنيد تا مطمئن شويد خرابي به سنسورهاي حرارتي باز مي گردد.
پاره اي اوقات نيز اشكال به كباب پز يا سرخ كن فر بر مي گردد. اگر دستگاه شما در انجام اين عمل بي رمق است ممكن است المنت هاي آن سوخته باشند. المنت هاي اين بخش از لحاظ ظاهري شبيه المنت هاي اصلي هستند با اين تفاوت كه در بالا ي اجاق تعبيه شده اند . معمولا  آنها ساليان درازي كار مي كنند اما وقتي سوختند ناچار به تعويض شان خواهيد بود.
اگر گرم كن  دستگاه - بي توجه به دكمه اي كه شما تنظيم كرده ايد- تنها روي بالا ترين ميزان ايستاده و كار مي كند احتمالا  دكمه اتصال آن خراب شده است. سوييچ آن را عوض كنيد.
اگر دماي درون فر آن چيزي نيست كه شما مي خواهيد بخشي را مرور كنيد كه به طبخ ضعيف غذا مربوط مي شود.
در نهايت بيشتر فرهاي جديد كدهاي ديجيتالي خاصي دارند كه نوع آسيب ديدگي را مشخص مي كنند اما ممكن است نه شما و نه تعميركار از آن سر در نياوريد چون به علت تنوع كارخانه هاي سازنده، تعداد اين كدها بسيار گسترش يافته است. براي آگاهي از علا ئم هشدار دهنده آن با كارخانه سازنده يا نمايندگي تماس بگيريد تا به سادگي اشكال دستگاه تان را دريابيد.
به هر روي در زندگي امروزه، آگاهي بيشتر در اغلب اوقات براي شما ايجاد صرفه جويي اقتصادي خواهد كرد، خصوصا اگر اين آگاهي ها پيرامون وسائل گران قيمت خانه باشد.

اهميت پلوپز در منازل
001682.jpg
سعيد نجفي 
در خانواده هايي كه زن و شوهر و فرزندان در خارج از منزل مشغول به كار مي باشند واز آنجا كه در اكثر موارد محيط هاي كار مشابه يكديگر است مي توان نتيجه گرفت كه درصد كمتري از آنان براي صرف ناهار در منزل مي توانند دور هم جمع شوند؛ ولي در مورد شام اين مسأله صدق نمي كند، چون بيشتر خانواده ها زمان برگشتشان به منزل حدود ساعت ۱۸ تا ۲۰ مي باشد و درپايان يك روز كاري بايد به فكر تهيه غذا باشند كه در اين موارد استفاده از پلوپز بسيار مفيد و قابل اهميت مي باشد.
پلوپز: پلوپز وسيله اي است كه به راحتي و با ظرفيت هاي مختلف ما را در پخت برنج ياري مي كند و سهولت آماده نمودن برنج توسط آن سبب شده كه در اكثر منازل، رستورانها، هتلها و ... مورد استفاده قرار گيرد.
اجزاي اصلي يك پلوپز به شرح زيراست: ۱- درب ۲- ظرف داخلي با روكش نچسب ۳- ظرف داخلي فاقد روكش نچسب ۴- بدنه اصلي ۵- سيم اتصال
۶- اسفنج ۷- پيمانه ۸- كليد خاموش و روشن و چراغ راهنما.
تميز كردن پلوپز برقي
۱- بعد از هر بار استفاده مي توانيد جهت شستشو و تميز كردن قطعات داخلي پلوپز از اسفنج نرم آغشته به مايع پاك كننده استفاده نماييد (كاربرد اشياء سخت به مواد نچسب ظرف داخلي شديداً آسيب مي رساند).
۲- جهت شستشوي بدنه پلوپز مي توانيد از ابر يا اسفنج نرم و كف مواد پاك كننده و يا پارچه مربوط آغشته به اين مواد استفاده نماييد. سپس توسط يك پارچه خشك بدنه پلوپز را به طور كامل خشك كنيد.
۳- از نفوذ رطوبت و يا ريختن آب بر روي محل اتصال بدنه پلوپز به سيم اتصال خودداري كنيد و به ياد داشته باشيد كه محل مذكور همواره مي بايست خشك باشد.

بازارچه لوازم خانگي
001672.jpg
001674.jpg
001676.jpg
001678.jpg
001680.jpg

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه رايانه  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |