سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰ - Dec 23, 2003
عمليات گسترده نظاميان آمريكا در عراق
صدها عراقي مظنون به عمليات ضدآمريكايي دستگير شدند
002844.jpg
عمليات گسترده چند روز گذشته نظاميان آمريكايي در عراق به دستگيري صدها عراقي در اين كشور منجر شده است.
نيروهاي  نظامي آمريكا اعلام  كردند كه  يكشنبه  شب  عمليات  مسلحانه اي  را درشمال  غربي  عراق  و در مرزسوريه  عليه  تعدادي  از هواداران  صدام  انجام  دادند.
به  گزارش  شبكه  اطلاع  رساني  عراق  يك  فرمانده  آمريكايي  بااعلام  اين  خبر گفت، سربازانش  در اين  عمليات  كه  در شهررواح  انجام  شد، بيش  از يكصد نفر را بازداشت  كردند. در جريان  عمليات  جستجوي  نظاميان  اشغالگر آمريكايي  در دهكده  رواح نزديك  مرز عراق  با سوريه  يك  زن  عراقي  كشته  و دو نفر نيز زخمي شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، ارتش  آمريكا ديروز دوشنبه  باانتشار بيانيه اي  اعلام  كرد نيروهاي  آمريكايي هنگامي كه  قصد داشتند وارد يك خانه  در اين  منطقه  شوند با مقاومت  روبرو شدند كه  به  همين  علت  با استفاده  از مواد منفجره  درب  اين  خانه  را منفجر كردند تا بتوانند وارد آن  شوند كه  در اين  حادثه  يك  زن  كشته  شد و دو نفر نيز زخمي شدند.به ادعاي سخنگويان نظامي آمريكا در جريان اين عمليات گسترده، نيروهاي آمريكايي يك افسر ارشد در سازمان امنيت سابق عراق و مظنون به هدايت حملات ضدآمريكايي در شمال بغداد را بازداشت كردند.
افسران آمريكايي ديروز با اعلام اين خبر افزودند: يك سرلشكر در بخش سازمان امنيت سابق عراق در جريان عمليات جستجو در شهر بعقوبه واقع در ۶۵ كيلومتري شمال بغداد دستگير شد.
ده ها نفر ديگر نيز در يورش هاي مشابه در شهرهاي سني نشين واقع در مركز عراق دستگير شدند. مقامات آمريكايي مي گويند اطلاعات بدست آمده از صدام در اين دستگيري ها موثر بوده است.
تظاهرات هزاران كرد در كركوك
هزاران كرد عراقي ديروز در تجمع در كركوك خواستار پيوستن اين منطقه نفت خيز به منطقه كردنشين عراق شده اند.
خبرگزاري فرانسه ديروز با اعلام اين مطلب از كركوك افزود كه در تظاهرات مركز شهر كركوك شعارهايي در حمايت از حكومت فدرالي شنيده شده است.
براساس اين گزارش، اين بزرگترين تظاهراتي است كه از زمان سقوط رژيم بعث در نهم آوريل در كركوك واقع در ۳۰۰ كيلومتري شمال بغداد، برگزار شده است.
۲ آمريكايي در عراق كشته شدند
دو آمريكايي ديروز بر اثر بمب گذاري بر سر راه يك كاروان نظامي كشته شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، بر اثر اين انفجار كه در بغداد روي داد ۲ آمريكايي ديگر نيز زخمي شدند. آمريكا دو روز پيش اعلام كرده بود، پس از دستگيري صدام حمله به نيروهاي آمريكايي كاهش يافته است.
رئيس جمهور لهستان در عراق
الكساندر كواشنيفسكي رئيس جمهوري لهستان ديروز براي ديدار با نظاميان لهستاني و مقام هاي عراقي وارد بغداد شد.
وزير دفاع لهستان در اين سفر رئيس جمهور را همراهي مي كند. سه روز پيش نيز خوزه ماريا ازنار نخست وزير اسپانيا به عراق رفت.

آماده باش امنيتي در آمريكا
002848.jpg
دولت آمريكا از يكشنبه شب سطح هشدار امنيتي در سراسر اين كشور را افزايش داد و به دومين حد خود رساند و به آمريكايي ها هشدار داد احتمال وقوع حملات تروريستي در تعطيلات بسيار زياد است.
در اين هشدار آمده است خطر حملات احتمالي بسيار بيشتر از حملات ۱۱ سپتامبر است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، تام ريج رئيس سازمان امنيت داخلي آمريكا با اعلام اين هشدار گفت: «شاخص هاي تهديد» اكنون بسيار بيشتر از معمول است.
مقامات مطلع آمريكايي منشأ اين هشدار امنيتي را «اطلاعات موثقي» مي دانند كه دريافت شده است.
به دنبال افزايش تهديدات تروريستي در آمريكا، شهر نيويورك بيشتر از ساير شهرهاي آمريكا صحنه تدابير امنيتي است.
پليس در اين شهر به حال آماده باش كامل درآمده است و تعداد نيروهاي امنيتي در ليست هاي بازرسي افزايش يافته است. نيروهاي امنيتي در مكان هاي مهم مانند موسسات مالي مستقر شده اند.

معماي قذافي
002846.jpg
اگرچه جورج بوش درصدد است ابراز تمايل ليبي براي قبول بازرسان تسليحاتي جهت بازديد از برنامه هاي تسليحات كشتارجمعي اين كشور را موفقيتي براي سياست هاي آمريكا وانمود كند، اما به نظر مي رسد سرهنگ معمر قذافي موفقيت واقعي را در اين ميان از آن خود مي داند.
به هرحال مرحله بعدي اين است كه به زودي آمريكا روابط ديپلماتيك خود را با ليبي از سر مي گيرد، از سال ۱۹۹۲ كه تحريم هاي سازمان ملل عليه ليبي آغاز شد، قذافي به دنبال چنين فرصتي بود. از سال ۱۹۸۶كه تحريم هاي آمريكا شركت هاي نفتي آمريكايي را مجبور به ترك ليبي كرد، رژيم قذافي براي عادي شدن اوضاع تلاش مي كند.
اگرچه رهبر خاص و ويژه ليبي از قطع رابطه با آمريكا در سال ۱۹۸۰ ناراحت نشد، اما خروج شركت هاي نفتي به معني از دست رفتن تكنولوژي نفتي آمريكاست كه ليبي به  آن متكي است.موضوع وقتي حساس شدكه واشنگتن در سال ۱۹۸۷ طرابلس و بن غازي را بمباران كرد و به سرهنگ قذافي نشان داد حمايت از تروريسم بين المللي سياست خطرناكي است.
در سال ۱۹۹۲ و در پي انفجار لاكربي و اعمال تحريم هاي سازمان ملل عليه ليبي، اين حساسيت افزايش يافت.تحريم هاي سراسري نفتي و مسافرتي عليه ليبي موجب شد كه اين كشور احساس انزوا كند.در طول دهه ۱۹۹۰ ليبي تصميم گرفت كه از حجم اين بار و فشار بكاهد.
در پايان اين دهه تحويل دادن دو مظنون انفجار لاكربي به دادگاه در هلند آغاز اين روند بود، انگليس آمريكا را متقاعد كرد تا اين طرح را بپذيرد. طي چهار سال گذشته ليبي روابط خود را با اروپا احياكرد، اما تحريم هاي يكجانبه آمريكا باقي ماند و آن تحريم هايي كه سازمان ملل اعمال كرده بود تنها به حال تعليق درآمد اما پايان نيافت.ليبي مي دانست كه بايد براي انفجار لاكربي غرامت بپردازد، تروريسم را محكوم كند و مسئوليت كامل آنچه روي داده را بپذيرد.مذاكرات طولاني يك سال گذشته سه ماه پيش به حل موضوع غرامت و پايان تحريم هاي بين المللي انجاميد.
اما آمريكا براي پايان دادن به تحريم هاي خود عليه ليبي تقاضاي بيشتري داشت.
واشنگتن بر تغييرات سياسي و اقتصادي در ليبي و همچنين لغو برنامه هاي تسليحاتي تأكيد داشت كه ادعا مي كرد طرابلس به پيگيري آن ادامه مي دهد، اگرچه انگليس معتقد بود كه چنين برنامه هايي فقط در حد آرزوست.
ليبي بايد به حل پرسش هايي كمك مي كرد كه هنوز درباره لاكربي باقي مانده بود.
ليبي پيش از اين تروريسم را محكوم كرده بود. سرهنگ قذافي بايد با اين حقيقت روبرو مي شد كه وضعيت وخيم اقتصاد ليبي فقط نتيجه تحريم ها نيست، بلكه ناكارآمدي كلي اقتصاد اين كشور در اين شرايط تأثير فراواني دارد.
فشارهاي داخلي از جمله شورش ناموفق اسلامگرايان در پايان دهه ۱۹۹۰ اين پيام را داشت كه تغييرات سياسي هم ضروري است.
سال گذشته شكري غانم نخست وزير جديد ليبي كه يك اقتصاددان است با برنامه اصلاحات اقتصادي صريح روي كار آمد.
پشت سر او و حاميان راديكال سرهنگ قذافي، اصلاح طلباني هستند كه مصمم به ايجاد تغيير سياسي و كارآمدي اقتصادي هستند.
ليبي در پي جذب سرمايه هاي خارجي در بخش نفت و ديگر بخش هاي اقتصاد است.اكنون سيف الاسلام پسر سرهنگ قذافي كه به اصلاح طلبان نزديك است پدرش را متقاعد كرده كه نقض حقوق بشر بايد پايان يابد و اصلاحات سياسي هم ضروري است.ليبي ۹ ماه پيش پيشنهاد بازرسي از برنامه هاي تسليحاتي خود را داده بود. بنابراين قبول اين پيشنهاد از سوي آمريكا بيش از اينكه در هم شكستن مقاومت ليبي در برابر بازرسي هاي تسليحاتي باشد، پيروزي بوش در مقابل بسياري از منتقدان داخلي است.
بي.بي.سي

فلسطيني ها، وزير خارجه مصر را كتك زدند
گروهي از نمازگزاران فلسطيني با حمله به احمد ماهر وزير امورخارجه مصر در مسجد الاقصي او را مضروب كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، احمد ماهر پس از اين حمله به بيمارستان منتقل شد. پزشكان گفته اند وضع جسمي او خطرناك نيست. اما يكي از همراهان ماهر كه به شدت كتك خورده است وضع مناسبي ندارد.
ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اين حمله را محكوم كرد و گفت: وزير خارجه مصر براي دفاع از حقوق فلسطيني ها به بيت المقدس سفر كرده است و اين حمله شديدا محكوم است.

سكوت اجلاس كويت درباره دستگيري صدام
سران شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني اجلاس كويت به مسأله دستگيري صدام حسين هيچ اشاره اي نكردند.
به گزارش خبرگزاري ها از كويت در اين بيانيه كه ديروز و پس از دو روز گفتگوي رهبران عربستان سعودي، كويت، قطر، امارات، عمان و بحرين منتشر شد از طرح امريكا براي انتقال قدرت در عراق استقبال شد اما درباره دو موضوع مهم ديگر يعني پيوستن عراق به شوراي همكاري خليج فارس و دستگيري صدام حسين سكوت شده است.
در بخشي از اين بيانيه ضمن مخالفت با تجزيه عراق با مردم اين كشور ابراز همدردي و همبستگي شده است.
بيانيه اجلاس كويت همچنين با اشاره به «شرايط امنيتي دشوار» در عراق عمليات تروريستي عليه غيرنظاميان نهادهاي مذهبي و حقوق بشري، سازمان هاي بين المللي و نمايندگي هاي ديپلماتيك به شدت محكوم شده است.
در بيانيه پاياني اجلاس شوراي همكاري خليج فارس بر لزوم همكاري عراق با كشورهاي همسايه براي ترددهاي غيرقانوني مرزي تأكيد شده و از نيروهاي اشغالگر خواسته شده است براي برقراري امنيت و ثبات در عراق بكوشند.

تظاهرات عليه قانون منع حجاب در پاريس
هزاران تن از مسلمانان فرانسه روز يكشنبه در اعتراض به طرح قانوني «منع حجاب اسلامي در مدارس» كه در دستور كار دولت اين كشور قرار دارد، در شهر پاريس دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايرنا از پاريس، شركت كنندگان در اين تظاهرات كه بيش از سه هزار نفر بودند و بسياري از آنها را زنان محجبه تشكيل مي دادند از قانون منع علايم مذهبي در مدارس و سخنراني اخير ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه در اين خصوص، انتقاد كردند.
تظاهركنندگان كه مسير بين ميدان جمهوري تا ميدان باستيل شهر پاريس را طي مي كردند شعارهايي همچون «مدرسه زندگي من، حجاب انتخاب آزادانه من» و «برخورداري از حقوق زندگي، حق من است» سر مي دادند.
در اين تظاهرات حضور دختران محجبه نيز چشمگير بود و عده اي از آنان پلاكاردهايي با مضمون «قوانين لاييك بايد براي همه اجرا شود نه فقط مسلمانان» در دست داشتند.
ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه چهارشنبه هفته گذشته با اعلام نظر نهايي درخصوص گزارش كميسيون، اصل لائيسيته استفاده از علايم مذهبي در مدارس فرانسه را ممنوع اعلام كرد.

كوتاه از سياست جهان
هشدار ارمنستان به جمهوري آذربايجان
ارمنستان به جمهوري آذربايجان درباره عواقب همكاري نظامي اين كشور با آمريكا هشدار داد.به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، «سرژ سركيسيان»، وزير دفاع و دبير شوراي امنيت ارمنستان گفت: همكاري نظامي باكو - واشنگتن، مقابله بين روسيه و جمهوري آذربايجان را در پي خواهد داشت.سركيسيان تصريح كرد به همين دليل ارمنستان بايد همكاريهاي خود را با روسيه تقويت نمايد.وزير دفاع ارمنستان همچنين تأكيد كرد: بدون درنظر گرفتن روند حوادث، ايروان بر توسعه پتانسيلهاي نظامي روسيه در ارمنستان اصرار خواهد ورزيد.
وزير اسرائيلي در تركيه
يك روزنامه تركيه ديروز از سفر قريب الوقوع «تزاجي هانگبي» وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي به تركيه خبر داد.
به گزارش ايرنا از آنكارا روزنامه «جمهوريت» نوشت: وي قرار است طي هفته جاري براي گفتگو پيرامون همكاريهاي امنيتي آنكارا با تل آويو، وارد تركيه شود.
جمهوريت افزود: در اين سفر قرار است يك قرارداد همكاري در زمينه هاي مبارزه با تروريسم، مقابله با مهاجرت هاي غيرقانوني و مبارزه با قاچاق مواد مخدر بين تركيه و رژيم اسرائيل به امضا برسد.
تحريم انتخابات رياست جمهوري روسيه
يابلوكو اصلي ترين حزب ليبرال مخالف دولت روسيه ديروز اعلام كرد انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور را تحريم مي كند.
گريگوري ياوليفسكي، رهبر حزب يابلوكو گفت: حزبش معتقد است وضع سياسي فعلي روسيه به گونه اي است كه امكان برگزاري انتخابات آزاد وجود ندارد.
وي افزود: در روسيه دستگاه قضايي قدرت ندارد و رسانه هاي مستقل در اين كشور وجود ندارد. براي همين حزب يابلوكو در انتخابات رياست جمهوري آينده روسيه نامزدي نخواهد داشت.يابلوكو، پس از حزب اتحاد احزاب راست، دومين حزب مخالف دولت روسيه است كه انتخابات رياست جمهوري ماه مارس اين كشور را تحريم مي كند.
در همين حال ولاديمير پوتين كه طرفداران او در انتخابات پارلماني اخير به پيروزي رسيدند، ديروز با حضور در كميسيون مركزي انتخابات روسيه رسماً براي شركت در انتخابات رياست جمهوري آن كشور ثبت نام كرد.
عقب نشيني رئيس جمهور تايوان
رئيس جمهور تايوان در نطق انتخاباتي خود از اشاره مستقيم به مسئله همه پرسي درباره لزوم برچيدن موشكهاي چيني نشانه رفته به سوي تايوان، خودداري كرد.
چن شويي بيان رئيس جمهور تايوان با توجه به ادامه جنجال هاي بين المللي درباره برگزاري همه پرسي در منطقه انتخاباتي خود در تايپه هيچ اشاره اي به اين موضوع نكرد و از موضعگيري تند برضد چين و انتقاد از آمريكا خودداري كرد.
آمريكا مسئول اصلي مناقشات جهاني
براساس نتايج يك بررسي كه خبرگزاري آلمان انجام داده، احساسات ضديهودي در آلمان شديد است ولي آلمانيها معتقدند كه آمريكا مقصر اصلي مناقشات جهاني است.
به گزارش خبرگزاري آلمان از لايپزيگ، نظرسنجي يك روانشناس دانشگاه لايپزيك از ۲۴۵۵ شهروند آلماني مشخص كرد كمتر از ۲۰ درصد آلماني ها معتقد بودند يهوديان مسئول مناقشات بزرگ جهاني هستند ولي شمار بيشتري از آنان آمريكا را در اين خصوص مقصر مي دانند. براساس اين نظرسنجي ۵۳ درصد شهروندان آلمان شرقي سابق و ۳۷ درصد شهروندان آلمان غربي سابق آمريكا را عامل مناقشات مهم بين المللي مي دانند.

پايان كار كميته هاي ده گانه لويه جرگه تصويب قانون اساسي افغانستان
با پايان يافتن كار بررسي ۱۶۰ ماده قانون اساسي افغانستان در كميته هاي اجرايي دهگانه لويه جرگه، نتايج بررسيهاي اين كميته ها براي جمع بندي ديدگاهها به كميته هماهنگي كه از ديروز آغاز به كار كرد ارجاع شد. جميله مجاهد، منشي لويه جرگه اعلام كرد اعضاي كميته هماهنگي كه در واقع كميته يازدهم لويه جرگه است، نظرات كميته هاي دهگانه را مورد بررسي قرار داده و براي تصويب نهايي به جلسه عمومي ارجاع مي دهد.وي افزود: كار كميته اجرايي دو روز به طول خواهد انجاميد.
در همين حال، با نزديك شدن مذاكرات لويه جرگه به مراحل پاياني، سحرگاه ديروز دو فروند راكت بخشي از كابل را به لرزه در آورد.
ملا عبدالصمد، سخنگوي طالبان هدف از اين حملات را ايجاد اختلال در روند مذاكرات لويه جرگه اعلام كرد.

كشورهاي خاورميانه اسرائيل بايد خلع سلاح هسته اي شود
درپي اعلام آمادگي ليبي براي قبول بازرسي هاي تسليحاتي، چندين كشور خاورميانه از اسرائيل خواستند كه در اقدامي مشابه برنامه توليد سلاح هاي كشتارجمعي اش را كنار بگذارد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، ابتدا مصر و سپس ايران اعلام كردند كه اسرائيل بايد از ليبي پيروي كند و به اقدام مشابه دست بزند.
درپي اين درخواست، قطر و بحرين نيز در اظهارنظري مشابه ضمن درخواست از اسرائيل براي انجام اين كار ابراز اميدواري كردند كه خاورميانه عاري از سلاح كشتارجمعي شود.
اسرائيل در واكنشي به اين درخواست ها گفت كه علي رغم اقدام ليبي، تحت فشار قرار نمي گيرد و تاكيد مي كند كه وقتي امنيت و صلح در منطقه برقرار شود، خاورميانه به منطقه اي عاري از سلاح هسته اي تبديل مي شود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |