سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰ - Dec 23, 2003
رئيس جمهوري در همايش جهان اسلام، چالشها و فرصت ها:
با تبيين هويت ديني بايدراه را بر اسلام ستيزي و اسلام هراسي بست
نبايد با دنباله روي و تقليد محض از گذشته و يا با شيفتگي بي تأمل در برابر آنچه متعلق به جامعه و تاريخ ديگري است، قدرت انتخاب به موقع خود را از دست دهيم
002886.jpg

همايش بين المللي جهان اسلام، چالشها و فرصتها ديروز با سخنان رئيس جمهوري آغاز به كار كرد.
رئيس جمهوري در مراسم افتتاحيه اين همايش كه در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به تعهد ديني مسلمانان تصريح كرد: انديشه ورزي در اسلام، مايه و پايه زندگي است و انديشه در صورتي خواهد بود كه به پرسش بها داده شود و پرسش ها هميشه هستند، مهم آن است كه به درستي، آزادي و روشني مطرح شوند تا انديشه را بارور سازند.
به گزارش خبرنگار ما،خاتمي با اشاره به اينكه جهان امروز از يكسو با نابرابري، خودكامگي و خشونت روبروست و از سوي ديگر در پي دستيابي به عدالت و مردم سالاري است، افزود: روشن است كه تلاش انسان مسلمان و متفكر يافتن پاسخ  هايي درخور اين جستجوهاي واقعي است.رئيس شورايعالي امنيت ملي، تهديد اساسي مسلمانان را تاخير و تعلل در تحقق آزادي، عدالت و مردم سالاري بر پايه دين خواند و افزود: امواج پرشتاب برآمده از جهاني شدن مسلمانان را از هر سو به چالش مي خواند، لذا نبايد با دنباله روي و تقليد محض از گذشته و يا با شيفتگي بي تأمل در برابر آنچه متعلق به جامعه و تاريخ ديگري است، قدرت انتخاب به موقع خود را از دست دهيم.
رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه در برابر هر چالش و پرسشي ابتدا آگاهان و انديشمندان قرار دارند تصريح كرد: اين بيشتر به عهده متفكران، عالمان و روشنفكران جهان اسلام است كه با تبيين هويت اسلامي در جهان راه را بر امواج مخرب اسلام ستيزي و اسلام  هراسي از يكسو و ارائه تصويرهاي وارونه و خشن از سوي ديگر ببندند.
سيد محمد خاتمي در پايان،چالش رسانه اي و تبليغاتي را يكي از مشهورترين رويارويي هاي كنوني سراسر جهان و از جمله جهان اسلام دانست و تصريح كرد: يكي از كارآمدترين راهكارهاي رويارويي با اين بحران، مجهز ساختن جوامع اسلامي به سپر دفاعي در اطلاع رساني به موقع است.
002862.jpg

كمال خرازي وزير امور خارجه نيز در اولين جلسه كاري اين همايش طي سخناني گفت: رويكرد جمهوري اسلامي بر پايه جنبش اصلاح گرايانه ملت ايران، در نظر و عمل، نگرش نقادانه توام با فاصله گرفتن از دو گرايش ايدئولوژيك سياسي و فرقه گرايانه است. وي ادامه داد: ما با نفي سياست نظامي گري و استيلاطلبي از يك سو و جريان هاي افراطي خشونت گرا از سوي ديگر راهي مستقل را در پيش گرفته ايم كه استقلال طلبي، آزادي خواهي، عدالت گرايي و نيل به توسعه و پيشرفت از شاخص هاي بنيادين آن است.
خرازي همچنين با اشاره به دستگيري صدام، خواستار محاكمه هر چه زودتر وي شد و تصريح كرد: اينك شرايط مساعدتري براي خروج نيروهاي اشغالگر از عراق و واگذاري هر چه سريع تر حق تعيين سرنوشت به مردم اين كشور فراهم آمده است. وي در ادامه بر لزوم برخورداري مردم فلسطين از كليه حقوق انكار ناپذير خود اشاره و تاكيد كرد كه بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين اصلي خود، خواست ملت ها و كشورهاي اسلامي است.
حاشيه اجلاس
طبق برنامه اعلام شده قرار بود سومين سخنران اجلاس نجم الدين اربكان رهبر حزب سعادت (رهبر حزب منحل شده رفاه و فضيلت) باشد كه بدليل ممنوع الخروج شدن وي لغو شد.به گفته ناظران آگاه با پرونده سازي جريانات لائيك تركيه بر عليه اربكان وامكان دارد او به دو سال زندان نيز محكوم شود كه در اين صورت حيات و فعاليتهاي سياسي وي ناچاراً پايان خواهد يافت.

كوتاه از سياست ايران
القاعده ايران را تهديد كرده است
كمال خرازي وزير امورخارجه، تهديد گروه القاعده عليه جمهوري اسلامي ايران را تاييد كرد.
به گزارش ايرنا، خرازي ديروز در حاشيه همايش بين المللي جهان اسلام، چالش ها و فرصت ها گفت: ايران همواره قرباني تروريسم بوده و تهديداتي را از سوي القاعده دريافت كرده است.
پاسخ شمخاني به تهديد موفاز
002864.jpg

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به تهديد وزير دفاع اسرائيل عليه تاسيسات هسته اي ايران، گفت: اعمال تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران، تاوان سنگيني را براي رژيم صهيونيستي به همراه خواهد داشت.
روزنامه هاآرتص روز يكشنبه به نقل از شائول موفاز نوشت كه اين مقام صهيونيستي، تاسيسات هسته اي ايران را تهديد به بمباران كرده است.
اين روزنامه در عين حال مدعي شده بود كه اسراييل برنامه اي براي حمله به ايران ندارد، اما درصورت اقدام نظامي ايران، اسراييل براي دفاع از خود به همه راه هاي ممكن روي خواهد آورد.
آلمان، منافقين را نمي پذيرد
راينر ليندرتال سخنگوي وزارت كشور آلمان به خبرنگار ايرنا در برلين گفت كه اين كشور مطمئنا اعضاي منافقين را در خاك خود نخواهد پذيرفت.
شوراي حكومت انتقالي عراق و پل برمر حاكم آمريكايي عراق گفته اند كه منافقين را از عراق اخراج خواهند كرد. دو روز پيش اردن نيز اعلام كرد اعضاي اين گروه را در خاك خود اسكان نخواهد داد.
كاركنان متخلف ،مهمترين علت بدنامي دستگاه قضايي
معاون قوه قضاييه گفت: يكي از مهمترين علل بدنامي دستگاه قضايي وجود كاركنان متخلف در اين مجموعه است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام هادي مروي ديروز در جمع اعضاي هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري در مشهد با بيان اينكه تخلفات در همه دستگاه ها وجود دارد افزود: اكثر قضات ما مشكلي ندارند و بسيار خوب عمل مي كنند. اما بدكرداري و بدرفتاري برخي قضات متخلف عملا موجب شده عملكرد تمام مجموعه و همه قضات زيرسئوال برده شود.
حمايت پاكستان از پيوستن ايران به سارك
سخنگوي دولت و وزير اطلاع رساني پاكستان گفت: اسلام آباد از پيشنهاد پيوستن جمهوري اسلامي ايران به پيمان همكاري منطقه جنوب آسيا (سارك) حمايت مي كند.
شيخ رشيد احمد امروز در گفت وگو با ايرنا در اسلام آباد افزود: همانطور كه ماه گذشته در سفر به هند گفتم،  اگر ايران و چنن به سارك بپيوندند، اين اقدام باعث تقويت و توسعه همكاري هاي منطقه اي خواهد شد.
اين مقام پاكستاني در ادامه گفت: اسلام آباد به عنوان ميزبان نشست ماه آينده سران سارك و يكي از اعضاي مهم اين مجموعه، آمادگي و موافقت خود را براي پيوستن ايران به سارك اعلام مي كند.
رئيس جمهوري سنگال به تهران آمد
عبدالله واد رئيس جمهوري سنگال، بعدازظهر ديروز در صدر يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي وارد تهران شد.
وزيران امورخارجه، اقتصاد و دارايي، انرژي و معادن، فرهنگ، صنايع، آموزش و جمعي از مقامات ارشد دولتي و صاحبان شركت هاي خصوصي، رئيس جمهور سنگال را در سفر به ايران همراهي مي كنند.
در سفر سه روزه هيات بلندپايه سنگال به ايران، اسناد و موافقتنامه هايي در زمينه سرمايه گذاري مشترك، لغو رواديد و تبادلات فرهنگي به امضاي طرفين مي رسد.

نخستين نظرسنجي درباره نگاه مردم به انتخابات
شهروندان تهراني به پرسش هاي طراحي شده در قالب يك نظرسنجي پيرامون انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي پاسخ گفتند.
اين نظرسنجي به سفارش خبرگزاري فارس و در آذرماه گذشته توسط يكي از مراكز نظرسنجي انجام شده است.
در اين تحقيق، نظر كليه افراد بالاي ۱۵ سال در ۲۲ منطقه شهر تهران از طريق پرسشنامه دريافت شده است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد مهمترين مشكلاتي كه پاسخگويان معتقدند كه نمايندگان آنها در مجلس بايد براي حل آنها تلاش كنند مشكلات بيكاري با ۶/۵۰ درصد، مشكلات اقتصادي ۱/۴۸ درصد و گراني و تورم ۹/۴۶ درصد بوده است. (پاسخگويان مي توانستند چند گزينه را انتخاب كنند). پايين  آوردن آمار طلاق با ۷/۰ درصد، مشكلات ديني و فرهنگي ۲/۳ درصد نبود امنيت ۷/۱۰ درصد و مشكلات رفاهي تفريحي ۹/۱۰ درصد را به خود اختصاص داده است.
۴۵ درصد از پاسخگويان در حد «خيلي  زياد و زياد» معتقدند كه شركت مردم در انتخابات مفيد است.
۱۶ درصد ميزان فايده شركت مردم در انتخابات را در حد متوسط و ۷/۱۴ درصد كم و خيلي كم دانسته اند. ضمن اينكه ۱/۲۳ درصد گفته اند شركت مردم هيچ فايده اي ندارد. يك درصد پاسخ نمي دانم داده اند.
پاسخگويان در سنين ۵۰ سال و بيشتر با ۳/۳۳ درصد بيش از ساير گروه هاي سني و پاسخگويان در سنين ۲۴- ۲۰ سال و ۳۴-۳۰ سال به ترتيب با ۲/۱۶ و ۴/۱۷ درصد كمتر از ديگران عقيده دارند كه شركت مردم در انتخابات آينده در بهتر شدن وضع زندگي شان در حد خيلي زياد و زياد تاثير دارد.
۴/۱۲ درصد پاسخگويان شركت مردم در اين انتخابات را نسبت به دوره قبل خيلي بيشتر و بيشتر ارزيابي كرده اند. ۸/۱۹ درصد ميزان شركت را متوسط و ۱/۶۴ درصد كم و خيلي كم ارزيابي كرده اند. ۹/۲ درصد نيز پاسخ نمي دانم داده اند.
نتايج پاسخ به اين پرسش كه راي مردم چه تاثيري در نماينده شدن يا نشدن كانديداهاي مجلس دارد چنين بوده است: خيلي زياد و زياد ۹/۴۳ درصد، متوسط ۷/۲۱ درصد، كم و خيلي كم ۷/۱۸ درصد و هيچ تاثيري ندارد ۸/۱۳ درصد. همچنين ۸/۱ درصد گفته اند: نمي دانم.
در حالي كه ميزان شركت مردم در انتخابات آينده از مهمترين گمانه زني هاي محافل مختلف است، ۵/۳۶ درصد از پاسخگويان گفته اند كه در انتخابات شركت مي كنند اما ۲/۳۸ درصد گزينه شركت نمي كنيم را انتخاب كرده اند. ۳/۲۵ درصد نيز گفته اند معلوم نيست، شايد و تصميم نگرفته ام كه شركت كنم. درصد زنان و مرداني كه گفته اند در انتخابات شركت مي كنند تقريباً برابر است (۸/۳۶ و ۲/۳۶) ليكن زنان، بيشتر از مردان براي شركت يا عدم شركت در انتخابات مردد هستند. از بين كساني كه گفته اند در انتخابات شركت نمي كنيم ۴۲ درصد را مردان و ۹/۳۶ درصد را زنان تشكيل داده اند.كه افراد در گروه هاي سني ۵۰ ساله به بالا با ۴/۴۲ درصد، ۴۹-۴۰ سال با
۳/۴۰ درصدبيش از ساير گروه هاي سني عنوان كرده اند كه در انتخابات آينده شركت مي كنند. افراد در گروه سني ۲۹-۲۵ سال با ۶/۴۳ درصد بيش از سايرين گفته اند كه در اين انتخابات شركت نمي كنند و افراد در گروه سني ۱۹-۱۵ سال با ۳۱ درصد بيش از سايرين عنوان نموده اند كه هنوز تصميم نگرفته اند يا معلوم نيست در انتخابات شركت كنند.
۸/۶۴ درصد از پاسخگويان در انتخابات دوره قبل شركت كرده اند.
بنابر اين گزارش، ۵/۵۳ درصد از پاسخگويان مرد و ۵/۴۶ درصد زن بوده اند كه ۶/۱۲ درصد آنها بين
۱۹-۱۵ سال، ۸/۲۳ درصد بين
۲۴-۲۰ سال، ۱۶ درصد بين ۲۹-۲۵ سال۶،/۲۱ درصد بين ۳۹-۳۰ سال، ۲/۳۱ درصد بين ۴۹-۴۰ سال و
۹/۱۲ درصد ۵۰ سال و بيشتر سن داشته اند.
همچنين ۳/۵ درصد از افراد نمونه، بي سواد و ابتدايي، ۱۰درصد در سطح راهنمايي، ۶/۷ درصد در سطح دبيرستان، ۳/۳۶ درصد ديپلمه، ۸/۳۴ درصد فوق ديپلم و ليسانس و ۹/۶ درصد در سطح فوق ليسانس و بالاتر بوده اند.
۱/۱۴ درصد از پاسخگويان زنان خانه دار، ۷/۸ درصد افراد بيكار،
۳/۴ درصد افراد بازنشسته، ۷/۴ درصد دانش آموز، ۱/۱۵ درصد دانشجو،
۹/۶ درصد كاسب و پيشه ور، ۶/۱۸ درصد دارنده مشاغل آزاد و ۱/۵ درصد دارنده مشاغل عالي بوده اند.
اين در حالي است كه ۹/۵۳ درصد از افراد نمونه متاهل و ۱/۴۶ درصد مجرد بوده اند.

آيت الله فاضل لنكراني:
مخالفت با قوانين ضدحجاب در اروپا واجب است
جمعي  از مسلمانان  مقيم  اروپا در استفتائي ، نظر حضرت  آيت الله  فاضل لنكراني  درخصوص  توطئه  عظيم  غرب  در مبارزه  با دين  و مذهب  و خصوصا دين مبين  اسلام  از جمله  طرح  ممنوعيت  حجاب  و وظيفه  مسلمانان  مقيم  به  ويژه خواهران  مسلمان  را از ايشان  جويا شدند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر آيت الله  فاضل لنكراني  در پاسخ نوشته است:
 رعايت  احكام  اسلامي و مراقبت  مظاهر ديني  از اموري  است  كه  هيچ  ترديدي در لزوم  آن نيست  علاوه  بر آنكه  حجاب  از ضروريات  دين  است  و خواهران  محترم  مكلف  به  رعايت  آن در هر شرايطي  هستند، بر عموم  مسلمانان  نيزلازم  است  نسبت  به  اجراي  دستورات  متعاليه  مراقبت  نمايند و چنانچه  گروه يا دولتي  درصدد تضعيف  آن برآيد بر همه  مخالفت  با آنها واجب  است  و ازدولتهاي  اسلامي  خصوصاً دولت  محترم  جمهوري  اسلامي انتظار مي رود، ازكيان  مسلمين  درهمه  نقاط دفاع  نمايند و نسبت  به  اين  امر
بي  تفاوت نباشند. اروپا و دولتهاي  غربي  كه  خود را به  ظاهر مهدتمدن  و آزادي  ودمكراسي  مي دانند و امروزه  خود را متولي  حقوق  بشر ساخته ، چگونه  دربرابر اين  حق  مسلم  عقلائي  كه  هر انساني  مي تواند ملتزم  به  دستورات دين  خود باشد ايستاده  و چرا به  قهقرا  رفته  و مبارزه  با دين  را كه  مكرراً شكست  خورده  است  مجددا آغاز نموده اينان  بدانند هرگز در اين  امرموفق  نخواهند شد و بر مسلمانان  و گروه هاي  مذهبي  لازم  است  از هر طريق ممكن  از عزت  و حيثيت  و شرافت  ديني  خود و احكام  و حدود الهي  پاسداري  نمايند.

تأكيد رئيسان جمهوري ايران و سنگال بر گسترش روابط تجاري و اقتصادي
رئيسان  جمهوري  ايران  و سنگال  عصر ديروز  پس  از آيين  استقبال  رسمي درمجموعه  فرهنگي  سعدآباد تهران ، در گفت  وگو با خبرنگاران  بر تقويت  گسترش هرچه  بيشتر روابط دو كشور تأكيد كردند.
به  گزارش  ايرنا، سيد محمد خاتمي  و عبدالله  واد اظهار اميدواري  كردند كه  اين  سفر آغار تحول  بسيار مهمي  در روابط ميان  دو كشور باشد.
خاتمي با تأكيد بر اينكه سياست  كلي  جمهوري  اسلامي ايران  نگاه  به  كشورهاي  جنوب ، كشورهاي  اسلامي و آفريقايي  بوده  است  خاطرنشان  كرد: خوشحاليم  كه  روابط خوبي  با كشور سنگال  داريم اما مطمئنا با امكانات  موجود ميان  دو كشور، روابط موجود درحد مطلوب  نيست . وي  اظهار اميدواري  كرد كه  اين  سفر و اسنادي  كه  امضا مي شود، فصل  جديدي در روابط دو كشور بگشايد.
خاتمي افزود: اميدواريم  فعاليتهاي  اقتصادي ، علمي و صنعتي  دوجانبه ، مكمل  يكديگر در مسير توسعه  دو كشور باشد.
رئيس  جمهور سنگال  نيز دراين  گفت  وگو با بيان  اين كه  اين  سفر فصل  جديدي در روابط دو كشور مي گشايد، گفت : روابط ايران  و سنگال  تاكنون  در سطح  تجاري بوده  و ايران  در نمايشگاه  تجاري  سنگال  شركت  كرد، اما در اين  زمينه  هم  سطح همكاريها رضايت بخش  نيست  و مي تواند فراتر از اين  باشد.
عبدالله  واد افزود: خيلي  از كالاهايي  را كه  ما از كشورهاي  اروپايي وارد مي كنيم ، مي توانيم  از ايران  وارد كنيم ، چرا كه  ما طرفدار همكاريهاي كشورهاي  جنوب  جنوب ، بويژه  در ميان  كشورهاي  اسلامي هستيم .

يادداشت
سلامت انتخابات
پرويز اسماعيلي
روند اجرايي هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي همزمان با پايان ثبت نام داوطلبان وارد مرحله عملياتي خواهد شد. به همين مناسبت و از آنجا كه بسيار پيش از اين، گفتمان انتخابات و بويژه «دغدغه» سلامت آن محور مباحث جريانهاي سياسي، احزاب و رسانه ها بوده است، به نكته اي مؤثر در اين زمينه اشاره مي گردد.بي شك سلامت انتخابات جز در مفهوم عملكرد دستگاه هاي مجري و ناظر بر مبناي نص قانون اساسي و قانون انتخابات تجلي نمي يابد. در يك ارزيابي كلي در موازين قانوني انتخابات، وزارت كشور مسئول فرآيند اجراي انتخابات و شوراي نگهبان مسئول نظارت بر چگونگي انجام آن «در تمام مراحل، عام و به صورت استصوابي» است. همچنين با توجه به تقسيم برخي مسئوليتها مثل «بررسي صلاحيت ها» در دو حوزه اجرايي و نظارتي (البته با حدود اختيارات قانوني) به نظر مي رسد از نگاه قانونگذار، سلامت انتخابات در گرو وجود يك «روح همكاري مشترك» تضمين شده است.
بدين ترتيب وظيفه هر نهاد و مقامي در برگزاري انتخابات مشخص است و هركدام نيز پاسخگوي اقدامات خود در برابر مراجع قانوني مي باشند. شوراي نگهبان مسئول عملكرد وزارت كشور نيست لكن به عنوان مرجع قانوني ناظر، اختيار بررسي و تأييد يا رد اين عملكرد را دارد. از سوي ديگر وزارت كشور نيز مسئول عملكرد شوراي نگهبان نيست و البته نمي تواند به تشخيص منصوبان و مأموران خود درخصوص اين عملكرد، ناظران جديدي، فراتر از قانون براي انتخابات تعريف نمايد. كما اينكه نه شوراي نگهبان و نه وزارت كشور نمي توانند ايفاي وظايف قانوني خود را مشروط به رعايت قانون از سوي ديگري نمايند.
وزير محترم كشور اخيراً در اقدام شايسته اي از اصحاب رسانه ها خواستند تا مصاديق گفتار يا رفتار غيرقانوني و يا مخل مشاركت گسترده مردم در انتخابات را بازگو كنند. همين انگيزه سبب شد تا با احترامي كه به وزير كشور به عنوان يك روحاني باسابقه مبارزاتي قابل تقدير و همكاران زحمتكش ايشان قائل هستم در اين مقاله به برخي از سخنان معاونين ايشان اشاره نمايم كه در مورد قوانين موجود نظارت بر انتخابات نه تنها شبهاتي را مطرح كرده اند بلكه به تهديداتي از قبيل استعفا يا انتشار يكجانبه فهرست اسامي افراد رد صلاحيت شده پيشنهادي براي هيأت هاي اجرائي نموده اند.
گرچه آقاي ميرلوحي معاون وزير كشور و رئيس هيأت مركزي بازرسي انتخابات وزارت كشور، در ميز گرد «آسيب شناسي انتخابات در اجرا و نظارت» بدرستي گفته اند: «قانون نظارت استصوابي تا زماني كه توسط نمايندگان مجلس و شوراي نگهبان تغيير نيافته، اجرا مي شود و اعمال آن الزامي و خلاف آن خيانت است.» اما از سوي ديگر ايشان و برخي ديگر از معاونين اظهار نموده اند كه نظارت استصوابي را نه وزارت كشور و نه دولت قبول ندارد.
بي ترديد ساز و كارهاي منطقي و قانوني براي اعلام مخالفت با قوانين موجود پيش بيني شده است لذا اينگونه اظهارنظرهاي مقامات مجري انتخابات نتيجه اي جز بي اعتماد شدن مردم نخواهد داشت.
واقع قضيه اين است كه سخن گفتن مسئولين انتخابات در وزارت كشور از جايگاهي كه محل نظارت و حكميت است (جايگاه شوراي نگهبان و فراتر از آن) خود اقدامي بيرون از محدوده وظايف قانوني يا به عبارتي فراقانوني است و حتي نگراني از رعايت حقوق مردم هم مجوز چنين اقدامي محسوب نمي شود.
مي پذيريم كه «سلامت انتخابات» دغدغه اي ارزشمند در راستاي اعتماد و مشاركت فزاينده ملي است، اما اظهار مداوم نگراني در اين زمينه از سوي مسئولان اجرايي انتخابات و به چالش كشيدن اختيارات نهاد ناظر قانوني در منظر افكار عمومي نقض اين غرض است. فراموش نكنيم شرط اوليه سلامت انتخابات عملكرد قانوني نهاد اجرايي و شرط كافي عملكرد قانوني نهاد ناظر است.

آيت الله هاشمي شاهرودي:
قوه قضائيه با تخلفات انتخاباتي قاطعانه برخورد كند
رئيس  قوه  قضاييه  در جلسه  مسئولان  عالي  قضايي  با اشاره  به  سفر مقام  معظم رهبري  به  استان  قزوين  گفت : نظرات  مقام  معظم  رهبري  درمورد انتخابات  روشنگر و فصل  الخطاب  بود و جايي  براي  اشكال تراشي  مغرضان  و حرف هاي  دشمنان  باقي  نگذاشت .
به  گزارش روابط عمومي قوه  قضاييه ، آيت الله  شاهرودي  بر دقت در تشكيلات  اجرايي  و نظارتي  و پايبندي  به  فرمايشات  رهبري  تاكيد كرد و گفت : وظيفه  همه  تقليد كامل  و عمل  به  قانون  است .رئيس  قوه  قضاييه  گفت : هرگونه  تخلف  از قانون ، جرم  است  و بايد با آن  برخورد شود. دستگاه  قضايي  در حوزه  مسئوليت  خود كه  برخورد با تخلفات  است چه  در دوره  تبليغات  انتخاباتي  و چه  در دوره  اخذ راي  و چه  شمارش  آرا و چه مسائل  بعدي ، هوشيارانه  و قاطعانه  برخورد كند.
وي  افزود: سازمان  بازرسي  و ديوان  عدالت  اداري  به  مسئوليت  خود در انتخابات ، مانند دوره  ششم  مجلس ، با قاطعيت  و دقت  عمل  كنند.

خاتمي: آمريكا توان عملي كردن تهديدات عليه ايران را ندارد
سيدمحمدخاتمي  رئيس  جمهوري  ديروز  گفت  كه  آمريكا در موقعيتي  نيست كه  بتواند تهديدات  خود را عليه  ايران  و سوريه  عملي  سازد.
رئيس  جمهوري  كه  در حاشيه  همـايش  بين المللي  جـهان  اسلام ، چالش ها و فرصت ها به  پرسشهاي  خبرنگاران  پاسخ  مي داد، گفت : اگر آمريكا بتوانددامان  خود را از طوفاني  كه  در عراق  ايجاد شده  است ، بيرون  بكشد، خيلي  كاربزرگي  كرده  است .
آقاي  خاتمي  درپاسخ  به  پرسش  خبرنگار ديگري  درباره  آينده  عراق اظهارداشت : من  آينده  خوبي  رابراي  عراق  پيش  بيني  مي كنم .وي  ابراز اميدواري  كرد، اشغالگران  حكومت  را به  خود مردم واگذار كنند.
خبرنگاري  ديگري پرسيد، وزير جنگ  رژيم  صهيونستي  گفته  است  كه  اگر لازم  باشدبه  نيروگاه  هسته اي  ايران  حمله  خواهيم  كرد نظر شما در اين باره  چيست  ؟خاتمي  درحالي  كه  تبسم  برلب  داشت  و سالن  را ترك  مي كرد، گفت : غلط مي  فرمايد.

تا انتخابات
شهرداري تهران و انتخابات مجلس
شهرداري تهران با تمام توان و امكانات براي پشتيباني از برگزاري انتخابات باشكوه، سالم و پرنشاط تلاش خواهد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمود احمدي نژاد شهردار تهران كه يكشنبه شب گذشته در جلسه شوراي معاونان ارشد شهرداري سخن مي گفت، ضمن بيان اين مطلب تأكيد كرد: تنها وظيفه شهرداري تهران در قبال انتخابات مجلس هفتم شوراي اسلامي كمك به برگزاري هرچه بهتر آن است و به هيچ كس حق استفاده از امكانات شهرداري در مسيري غير از اين را نخواهيم داد.
براساس اين گزارش وي با اشاره به نقش شهرداري تهران به عنوان يكي از اركان مهم پشتيباني انتخابات در مركز كشور افزود: اين سازمان براي ارائه تجهيزات پشتيباني به سازمانهاي مسئول برگزاري انتخابات تمام تلاش خود را به كار خواهد بست.
بازرسان مداخله نكنند
معاون امور حقوقي وزارت كشور و رئيس هيأت بازرسي انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي بر اصل بي طرفي در مراحل مختلف انتخابات تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا سيدمحمود ميرلوحي، ديروز در جمع اعضاي هيأت هاي بازرسي انتخابات استان آذربايجان شرقي، افزود: با توجه به افزايش حساسيت اين دوره از انتخابات نسبت به دوره هاي گذشته اهتمام مسئولان در برگزاري يك انتخابات آزاد و دموكراتيك ضروري است.ميرلوحي تأكيد كرد: هيأت هاي بازرسي تحت هيچ شرايطي در پروسه برگزاري انتخابات دخالتي نكرده و فقط به عنوان مراقب عمل خواهند كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |