چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
كدام يك دليل شلوغي بانك هاست؟
كمبود شعبه، يا به كارگيري شيوه هاي قديمي
هرچند تنوع خدمات بانكي در كشور بسيار معدود است ولي همه افراد جامعه به نوعي با اين شبكه در ارتباطند.
دريافت حقوق، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و ... واريز و حواله وجه از جمله كارهايي است كه مردم براي انجام آن بايد به شعب بانك ها مراجعه كنند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته هر مشتري بانك براي انجام يك كار بانكي حدود ۱۵ دقيقه در باجه بانك معطل مي شود. البته اين زمان در برخي موارد از چند ساعت هم مي گذرد. اما  براي پرداخت مثلا ً قبض آب مصرفي حداقل بايد ۱۵ دقيقه معطل ماند.
گزارش خبرنگار ما حاكي است براساس بررسي هاي صورت گرفته در ايران مجموعا ۱۶ هزار و ۶۲۱ شعبه بانك دولتي و غيردولتي فعال است كه از اين تعداد ۱۶ هزار و ۵۷۹ شعبه متعلق به بانك هاي دولتي و تنها ۴۲ شعبه در اختيار بانك هاي خصوصي است. از ميان ۱۶ هزار و ۵۷۹ شعبه بانك هاي دولتي نيز ۵۷ شعبه در خارج از كشور فعالند و بقيه خدمات بانكي را در اختيار مشتريان قرار مي دهند. مقايسه جمعيت ۶۶ ميليوني كشور با ۱۶ هزار و ۵۶۴ شعبه فعال بانكي داخل كشور نشان مي دهد به ازاي هر ۳ هزار و ۹۸۵ ايراني تنها يك شعبه بانك وجود دارد. با توجه به اينكه معمولا  در هر شعبه بانك( به غير از شعب بزرگ كه تعداد آنها معدود است) تنها يك صندوق دار فعاليت مي كند، طبيعي است كه در شعب بانك شاهد ازدحام و معطلي بيش از اندازه باشيم.
نكته جالب اينكه ۱۱ هزار و ۴۸ شعبه از شعب بانك هاي دولتي متعلق به ۴ بانك صادرات، ملي، ملت و تجارت است. علا وه بر اينكه بانك هاي صادرات و ملي با داشتن به ترتيب ۲۳ و ۲۰ شعبه خارجي از اين نظر نيز در مقام نخست قرار دارند.
نكته جالب ديگر اينكه با توجه به سپرده هاي بخش غيردولتي نزد بانك هاي دولتي حدود ۳۸۳ هزار ميليارد ريال، سهم سرانه سپرده گذاري در هر شعبه بانك هاي دولتي به طور متوسط حدود ۲۳ ميليارد ريال است. بررسي اين آمار علت اصلي ازدحام، شلوغي و معطلي در باجه هاي بانك را نشان مي دهد.
دكتر محمدرضا تاجيك صاحب نظر و تحليل گر مسائل مالي درباره اين آمار معتقد است توسعه اكثر شعب بانك هاي دولتي متعلق به دوره حاكميت بانكداري سنتي است چرا كه امروزه در كشورهاي صنعتي، توسعه فيزيكي شعب چندان مطرح نيست.
وي افزود: با بالا رفتن هزينه راه اندازي و نگهداري شعب، بانك هاي بزرگ جهان به جاي توجه به توسعه فيزيكي شعب، خدمات راه دور خود را گسترش مي دهند.
تاجيك درباره رقم سرانه ۳ هزار و ۹۸۵ نفر براي هر شعبه گفت: تامين شعبه مورد نياز براي كاهش چنين نرخ سرانه اي، كار دشواري است و هزينه هاي سنگين به همراه دارد در حالي كه اگر نظام بانكي ما به سمت الكترونيكي شدن پيش برود به طور حتم از ميزان مراجعات به شعب بانك ها كاسته خواهد شد.
وي تاكيد كرد تاكنون كارهاي مثبتي براي كاهش نياز مراجعه به شعب بانك ها انجام شده كه ادامه اين روند رقم سرانه مشتري و شعب بانك ها را متعادل مي كند.

نگاه مصرف كننده
دو راهه زندگي
001712.jpg
كسب درآمدي اندك و سامان بخشيدن به اوضاع آشفته زندگي تان مهم تر است يا سلا مت ديگران؟ پر كردن شكم خود و اطرافيان به هر قيمت مهم است يا فروش نوشيدني هاي ناسالم؟ بيكاري چنان در تار  و پود زندگي جوانان اين كلا ن شهر خاكستري تنيده شده كه براي گذران روزها به هر پيشه اي پناه مي برند و هر حرفه اي را ميآزمايند، مگر از اين ورطه جان به در ببرند. كار، كار، كجا هستي اي كار؟
فروش آب ميوه در كنار خيابان به بهايي اندك، اگر براي سلا متي ديگران مفيد نيست دست كم براي اين «انسان»، رزقي ناچيز در بر دارد. ديگر مهم نيست كنترلي بر فعاليت اين نوع كسب و كارهاي خرد نمي شود، مهم اين است پذيرفته ايم براي بقا بايد هر كاري كرد، ولو فروش آب ميوه كنار خيابان.

آيينه تصوير
001718.jpg

بچه هاي پاكستاني در مدرسه اي كشميري مشغول آموختن هستند، «الف» براي آنها تداعي كننده اسلحه و «ب» يادآور «بمب» است. صدها كودك هم اكنون در كشمير در مرز جنگ ميان هند و پاكستان، در حكومت نظامي و زير رگبار گلوله ها زندگي سختي را دنبال مي كنند و آشكار نيست چگونه آنها در اين كشاكش بايد با فراغ بال راه مدرسه را پيش گيرند و آموزش را سرلوحه كار خود قرار دهند.

001714.jpg

واهمه ازسارس تا اعماق وجود چيني ها نفوذ كرده. باگذشت ماه ها از فروكش كردن شيوع اين بيماري مهلك كه جان انسانهاي زيادي را گرفت هنوز درچين بحث برسر آن گسترده است. وزير بهداشت پرجمعيت ترين كشور دنيا اعلا م كرد عليرغم اينكه بيماري سارس هنوز مرموز باقي مانده و كسي از دليل شيوع آن باخبر نيست، اما اطمينان دارد دولت چين قادر است در صورت بروز مجدد، از همه گير شدنش جلوگيري كند.

001716.jpg

يكي از بزرگترين اختراعات بشر هواپيما است كه سرانجام به روياي هزاران ساله او براي پرواز جامه تحقق پوشاند. چندي پيش در محلي كه به ياد پرواز سال ۱۹۰۳ برادران رايت، بناي يادبودي بنا شده مراسم خاصي در بزرگداشت آنها برپا شد. پرواز چند «۱۵- F »بر فراز منطقه و ساخت يك هواپيما نظير آنچه برادران رايت ساخته بودند از سري برنامه هايي است كه در اين منطقه واقع در كاروليناي شمالي تدارك ديده شده بود.

001720.jpg

مالزي در دوران ماهاتيرمحمد، نخست وزير توانمند اين كشور به يكي از پيشرفته ترين كشورهاي آسيا تبديل شده. نخست وزير كنوني اين كشور اعلا م كرده است دولت مالزي برنامه اي در دست دارد كه طي آن تعداد محققان و مهندسان اين كشور تا سال ۲۰۱۰ به پنج برابر تعداد كنوني خواهد رسيد. عكس منظره اي از كار يك مهندس روي شبكه تلفن در كوالا لا مپور را نشان مي دهد

پاسخ مسؤولا ن
بله ما هم سالمند مي شويم
مطلب «بله ما هم سالمند مي شويم» روزنامه همشهري ويژه نامه بازارچه يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ را خواندم. چون در آن مطالب نكاتي قابل تامل و توضيح به چشم مي خورد بنا به وظيفه به اطلا ع مي رسانم:
در ارتباط با نام آسايشگاه كهريزك به عنوان يك مركز دولتي پركار، منظور نگارنده آسايشگاه شهيد هاشمي نژاد واقع در كهريزك است، اما آسايشگاه كهريزك را مردم ، آسايشگاه خيريه كهريزك مي شناسند كه به صورت خيريه (غيردولتي) و با كمك هاي بي دريغ مردمي اداره مي شود و اين مركز از اكثريت قريب به اتفاق بستري شده ها هيچ گونه وجهي دريافت نمي كند.
و اما هزينه بستري يك سالمند در آسايشگاه كه ۱۸۰=۵۰+۱۳۰ هزار تومان قيد شده مربوط به مراكز نگهداري سالمندان خصوصي است كه بر اساس تعرفه هاي سازمان بهزيستي اقدام و عمدتا نگهداري و سرويس هاي مراقبتي صورت مي گيرد. در صورتي كه آسايشگاه خيريه كهريزك علا وه بر آن در زمينه درمان پا را فراتر از تمامي مراكز در سطح كشور گذاشته و به صورت تخصصي با بخش هاي مختلف به ويژه توانبخشي (كاردرماني، فيزيوتراپي و هيدروتراپي) اقدام مي كند. علا وه بر آن در بخش هاي فرهنگي، هنري فعاليت هاي جانبي انجام مي شود كه حايز اهميت است. اما   هزينه هاي جاري اين مجموعه در ماه بالغ بر ۲۱۰ هزار تومان است كه در مجموع با ظرفيت ۱۶۰۰ تختخوابي كه در آسايشگاه است هزينه بسيار سنگيني تحميل مي شود كه ۸۲ درصد آن را مردم نيكوكار و باقيمانده را برخي سازمان هاي دولتي، نيمه دولتي و خصوصي به صورت اختياري و نيكوكارانه به آسايشگاه مساعدت مي نمايند.مدير روابط عمومي

صداي مصرف كننده
دلخوري همسايگان از بوي ناخوش
قريب به يك سال است فضولا ت برج ناهيد واقع در ميدان محسني از طريق پمپ به داخل جوي تخليه شده و جان ساكنان محل را به لب آورده است. آلودگي صوتي پمپ از يك طرف و آلودگي زيست محيطي از طرف ديگر آنهم از جانب يك مجتمع مسكوني در بالا ي شهر تهران، هر چند موضوعي مهم و قابل پيگرد است، اما تاكنون از سوي شهرداري و ساير مراجع ذيربط ناديده انگاشته شده.
از ساكنين همجوار برج بدبو
صبر جزيل 
كارگر يك شركت پيمانكار هستم، در تاريخ ۳۰ آذرماه قرارداد شركت با كارفرما تمام شده و تاريخ اعتبار دفترچه بيمه نيز همزمان به پايان رسيده است. وقتي براي تمديد مراجعه كردم گفتند بايد يك ماه صبر كني تا دوباره ليست رد كنند. من چه كار كنم كه همسرم در بيمارستان بستري است و صبرم، اما، جزيل نيست؟
اسدي 
بازتاب يك گزارش 
در تاريخ۲۶/۹/۸۲گزارشي تحت عنوان «معاملا ت خاكستري اوج گرفته اند» درج كرديد كه در آن به صورت كاملا  يكطرفه از خريداران موبايل يا متقاضيان وام موبايل حمايت و از فروشندگان و وام دهندگان انتقاد شده بود. هر چند انشاي نويسنده قابل توجه است، اما خود اين آقا قضاوت كند چطور يك مغازه دار مي تواند به كسي چهارصد هزار تومان وام بدهد و در مقابل شرايطي را تعيين نكند؟
حسين خواه 
يك پيشنهاد
پيشنهاد مي كنم به منظور افزايش سطح آگاهي شهروندان در مورد نرخ ها و قوانين بيمه هاي مختلف، هر از چندي يك صفحه از جداول بازارچه را به اين موضوع اختصاص دهيد.محمدي 
مي ترسيم 
جنب ساختمان شماره ۵۷ واقع در كامرانيه شمالي، پروژه اي در حال اجراست كه قرار است ۲۵ متر (۶طبقه) عمق در زيرزمين داشته باشد. اين پروژه آن قدر غيرعلمي است كه هر لحظه احتمال بروز خطر براي ساختمان مجاور مي رود. به گونه اي كه هراس و ترس را در صورت تك تك ساكنان اين ساختمان مي توان مشاهده كرد.
نماينده ساكنين ساختمان 
در اهميت تغذيه دانش آموزان 
براي بوفه مدرسه چند كارتن كيك از كارخانه ... خريداري كرديم كه تاريخ مصرف آن تا
۱۰/۱۱/۸۲ درج شده بود. اما متاسفانه همگي كپك زده و غيرقابل استفاده بود. متاسفانه كارخانه نيز پاسخگوي اعتراض ما نيست.
عابدي 
كارگر چه تقصيري دارد؟
در مطلب مربوط به نان و مشكلا ت فرآوري آن مورخ ۲۵ و ۲۴ آذر، به كرات از كوتاهي و قصور كارگران نانوايي ها ياد شده بود كه آب به خمير مي بندند، جوش شيرين مي زنند و ... خواستم بگويم آخر يك كارگر چه تقصيري مي تواند داشته باشد؟ سياست هاي اقتصادي و فرهنگ مصرف مشكل دارد، چوب را بر سر ما مي كوبيد؟
احمدي- كارگر نانوايي

ده پرسش روز
كارمند زن، متأهل
تعداد افراد تحت تكفل 
يك فرزند خردسال
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
درآمد ماهانه ۱۵۰ هزار تومان است.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
خير، كار دوم خانه داري است. بعد از خستگي فراوان تازه شيفت منزل شروع مي شود كه هيچ زمان، تمامي ندارد.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
شغل مورد علا قه ام آرايشگري است، اگر فرصتي در آينده پيش آيد حتما دنبال اين كار را خواهم گرفت زيرا در اين دوره و زمانه يكي از پردرآمدترين حرفه ها است شايد روزانه بيش از سي هزار تومان بتوان به دست آورد.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
بيشترين هزينه صرف خورد و خوراك مي شود كه هر روز قيمت آن افزايش مي يابد و در هيچ زماني با درآمد كارمندان مطابقت نداشته است. بعد اگر پولي باقي بماند تهيه لباس براي خودم و تك فرزندم.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
هزينه ها بيش از درآمد است. سربرج آن قدر پول كم ميآيد كه از خيلي هزينه هاي ضروري و واجب نيز باز مي مانيم. بيشتر مواقع قسط و قرض  و بدهي  پرداخت نشده باقي مي ماند.
۶- در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
اگر بخواهم حساب كنم بيشتر پس انداز مي كنم تا براي سال آينده پول پيش منزل را تامين كنيم. بدين ترتيب شايد سال آينده از نظر اجاره بها فشار كمتري روي دوشمان باشد. در حال حاضر منزلي كه در آن ساكنيم رهن است.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف خريد لباس مي شود؟
بستگي به شرايط و زمان دارد مثلا  اگر جشن و مهماني يا ايام نوروز باشد تا صد هزار تومان هزينه مي شود ولي بعضي از ماهها در صورتي كه نياز نباشد هزينه براي لباس صورت نمي گيرد.
۸- آيا همسر يا فرزند شما شاغل هستند؟ در اين صورت چه كار مي كنند و چه درآمدي دارند؟
همسرم كار آزاد دارد و شغل وي فروشندگي عطر و ادكلن است. درآمد ماهانه او به طور متوسط
۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است كه زياد پاسخگو نيست. زيرا چيزي براي پس انداز نمي ماند.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
هميشه گفته اند پيشگيري قبل از وقوع، من با برنامه ريزي صحيح در مورد تغذيه خانواده سعي مي كنم كه از بيماري هاي نابهنگام جلوگيري كنم. فقط هزينه دندانپزشكي بسيار بالا ست و نمي توان به هيچ عنوان از هزينه آن كم كرد.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
درآمد ايده آل در اين جامعه براي يك خانواده سه نفري- اگر بخواهند خوب بخورند، تفريح و مسافرت هم درحد خيلي كم حداقل سالي يكبار داشته باشند- ماهي ۶۰۰ هزار تومان است، البته با داشتن مسكن.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |