چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
چقدر پول داريد و در چه منطقه اي مي توانيد ساكن شويد؟
001706.jpg
توضيحات:
۱- قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران به عوامل مختلفي نظير متراژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، وجود موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري از عوامل ديگر بستگي دارد. بنابراين متوسط قيمت ها در هر منطقه درج مي شود.
۲- قيمت هاي درج شده، قيمت هاي پيشنهادي است و باتوجه به اينكه معمولا ً قيمت مسكن معامله شده از قيمت پيشنهادي كمتر است خوانندگان مي توانند اين تفاوت را خود محاسبه كنند.
۳- براساس آنچه در بازار مسكن تهران رايج است قيمت هر متر خانه كلنگي با قيمت هر متر آپارتمان نوساز در آن منطقه برابر است.
بنابراين مبناي قيمت خانه كلنگي در هر منطقه با اين روش محاسبه مي شود.
۴- در مورد هزينه هاي اجاره مسكن به ازاي هر ۳۰ هزار تومان كه از اجاره كم شود مبلغ يك ميليون تومان بر پول پيش پرداخت اضافه مي شود و برعكس اين جريان نيز صادق است. اگر اجاره بها كاملا ً حذف شود پيش پرداخت عنوان رهن مي گيرد. ممكن است در برخي موارد هزينه كم و زياد كردن پيش پرداخت اندكي تفاوت داشته باشد.
۵- قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر متر مربع به «ريال» درج شده است.
۶ - براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
۷ - درمورد هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش هر منطقه، پايين ترين سطح در ستون كمترين و بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.

نگاهي به شرايط اجاره نشين هاي تهراني
چه توازني!!
يك كفه در عرش  يك كفه زير فرش
001708.jpg
عليرضا قاسمي 
اگر از آندسته افراد نيستيد كه مادرزادي صاحبخانه هستند، دغدغه هاي يافتن يك مسكن مناسب را حتماً تجربه كرده ايد. شما اغلب بنگاه هاي مسكن را براي مشاوره انتخاب مي كنيد و گاهي مشورت دوستان و فاميل و راهنمايي آنها را؛ ولي رجوع به آگهي هاي درج شده در روزنامه ها نيز چند سالي است كه روش مورد استفاده جويندگان مسكن است.
اما رجوع به اين كادرها و تنوعي كه از همه محلا ت در آن مي بينيم نكتهِ قابل توجهي را در نظرمان تداعي مي كند. شرح انواع خانه ها و آپارتمانها را مي بينيم. بعضي مشابه محل سكونتمان و برخي مثل آنچه در خواب نيز نديده ايم و شايد به خود آنها شك كنيم.
از شمال و جنوب، از غرب و شرق آپارتمانهاي ۳۰ متري تا ۳۰۰ متري.
بعضي بدون پاركينگ، انباري و حتي تلفن، برخي با سونا، جكوزي و استخر.
تعدادي در زيرزمين و بدون چشم انداز و در مقابل، پنت هاوسهايي با چشم انداز جنگل و كوه. مستأجريني كه براي رسيدن به منزل كوچه هاي تنگ را مي پيمايند و مستأجريني كه با اتومبيل خود تا درب واحد آپارتمان هم مي روند.
روزنامه را ورق مي زني و در ستوني كه آگهي هاي موردنظرت چاپ شده به دنبال موردي در سطح محله سكونت خود مي گردي: دو اتاق تودرتو سرويس كامل گاز و ... كادري ديگر توجه ات را جلب مي كند: زيرزمين ۵۰ متري، مربع. ناگهان تصميم مي گيري نگاهي به سرزمين مرفهان بي درد بياندازي: ۱ واحد از ۲ واحد، ۳۵۰ متر چهارخوابه فوق العاده شيك، ۹۰۰ متر حياط مشجر و بسيار زيبا بدون مشرف، با استخر، سونا و...
كادري سه برابر كادرهاي معمولي. البته به نظر مي رسد براي توصيف كامل بايد بيشتر از اينها توضيح مي داد اما به دادن شمارهِ تلفن اكتفا كرده تا متقاضي محترم مابقي خصوصيات را حضوري مشاهده نمايد. در شرايطي كه فاصله طبقاتي در تمام زمينه ها (فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي) به چشم مي خورد ولي شكاف در بخش مسكن از گزينه هاي ديگر چشمگير تر است.
قرار نيست بحث فاصله‡ طبقاتي را مطرح كنيم. ولي جايگاه اين مستأجرين واقعاً تعجب برانگيز است. يكي آپارتماني را با ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رهن مي كند و ديگري ۱۵۰ ميليون بابت رهن منزلش هزينه مي كند، تقريباً ۴۲ برابر!!
به عقيده‡ برخي، توانمندان محق اين برتري هستند. به همين دليل هيچ گونه بحث و اعتراضي را در اين زمينه وارد نمي دانند ولي آيا آنانكه توان مالي ندارند حق برخورداري از ساده ترين شرايط اوليه زندگي را ندارند؟
آيا مي توان گروهي را به خاطر عدم تمكن مالي محكوم به زيستن در بدترين و سخت ترين شرايط دانست؟ صعود غيرطبيعي قيمت مسكن در چند سال اخير دستيابي به آن را براي اين قشر بسيار سخت و در بعضي شرايط غيرممكن ساخته است. در كنار رفاه چشمگير يك قشر، قشر ديگري براي حفظ كانون خانواده‡ خود زير يك سقف ساده با انواع مشكلا ت دست به گريبان است.
از آنجايي كه بزرگترين معضلا ت و مشكلا ت از عدم انسجام خانوادگي بروز مي يابد جا دارد اولين هدف هدف سازان ايجاد شرايطي باشد كه در آن امكان دسترسي به مسكن براي تمام اقشار فراهم گردد. آنگاه شايد ديگر اعتراضي به مستأجريني كه غناي مالي آنها چندين برابر صاحبخانه ما است، نداشته باشيم!!

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |