شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۴- Dec,27, 2003
ستاره استراليايي انفيلد
ليلا مصلح حيدري- هري كيول مهاجم استراليايي باشگاه ليورپول از محبوبيت خاصي در آنفيلد برخوردار است. كيول در ايران نيز به  واسطه دو گلي كه او در بازي رفت و برگشت برابر ايران براي استراليا به  ثمر رساند، مهره شناخته شده اي است.
000006.jpg

كيول در ۲۲ دسامبر ۱۹۷۸ در سيدني استراليا به دنيا آمد و از همان كودكي علاقه زيادي به ورزش فوتبال داشت.
كيول ۸ سال در ليدز و در ورزشگاه الندرود به بازي پرداخت و يكي از اركان اصلي اين تيم بود. كيول از دسامبر ۱۹۹۵ تا جولاي ۲۰۰۳، ۶۳ گل براي ليدز به ثمر رساند و در مجموع ۲۴۲ بازي نيز براي اين تيم انجام داد. كيول با استراليا تا آستانه صعود به رقابتهاي جام جهاني در سال ۹۸ قرار گرفت اما در مقابل تيم ايران شكست خورد. كيول در دوره بعد جام جهاني يك بار ديگر اين فرصت را به دست آورد تا هنر خود را در بزرگترين رويداد ورزشي سال عرضه كند، اما اين بار نيز در سال ۲۰۰۲ اروگوئه بود كه روياهاي مردان سرزمين كانگروها را بر باد داد.
او اكنون ۲۵ ساله است و اميد زيادي به حضور در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان دارد. كيول تاكنون ۱۳ بازي ملي انجام داده و در مجموع ۵ گل نيز براي تيم ملي كشورش به ثمر رسانده است.
ليورپول اكنون در ليگ برتر شرايط خوبي ندارد و هواداران ليورپول اميد زيادي به او دارند تا تيمشان را از وضعيت بحراني خارج كنند.
* ظاهراً از بودن در ليورپول راضي هستيد، طرفداران چه اندازه دوستت دارند؟
- به عقيده من طبيعي است هر بازيكني بايد طرفداران را جذب كند. از زماني كه به اينجا آمده ام مردم پيش من مي آيند و مي گويند: «واقعاً خوشحاليم، شما باشگاه بزرگي را انتخاب كرديد.» مردم با من ارتباط خوبي دارند و من از اين بابت خوشحالم.
* بازي و كارايي خود در ليورپول را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- تا اينجا بازي هايم راضي كننده بوده و مي دانم كه مي توانم در بعضي مواقع خيلي بهتر از اين ها باشم. دليل اينجا بودن من هم همين است و همين طور دليل بازي كردن من در ليورپول تا توانايي هاي خود را ارتقا دهم. البته آن مواقع را به شما نخواهم گفت، چرا كه همه اسرار را نمي توانم بگويم.
* اولين گلي كه براي قرمزپوشان در مقابل تيم همشهري يعني اورتون زديد، چه احساسي داشتيد؟
- بديهي است كه زدن اولين گل در تيم جديد و در هر زماني خوشايند خواهد بود. آن گل براي هواداران بود. اين همه امكانات براي گل زدن من نبود. اگر مي خواستم چشم به اين امكانات داشته باشم بايد در هر بازي گل مي زدم. هدف اصلي، پيروزي تيم است.
* در باشگاه بزرگي مثل ليورپول فشار و انتظار زيادي وجود دارد، شما چطور با اين خواسته ها كنار مي آييد؟
- هيچ فشاري در تيم وجود ندارد، اصلاً چيزي نمي بينم. ما به زمين مي رويم براي بازي. ما مي دانيم كه با چه تيم هايي چگونه بايد روبه رو شويم. قبل از بازي مي دانيم كه بازي چگونه بازي اي است.
* آيا روزنامه هايي كه راجع به شما مي نويسند را مي خوانيد؟
- من فقط روزنامه هاي ورزشي را مي خوانم، تنها كاري است كه در زمان استراحت انجام مي دهم. به عنوان يك بازيكن به مطالبي كه راجع به من دقيق مي نويسند بيشتر دقت مي كنم، اما گاهي اوقات لازم است كه مطالبي كه عليه شماست را نيز دقيق بخوانيد، چرا كه براي شما تلنگري به حساب مي آيد. يك روز، روزنامه ها شما را دوست دارند و روز بعد از شما متنفرند. يك روز آنها بهترين دوست شما هستند و سپس تبديل به بدترين دشمن شما مي شوند. بنابر اين بهتر است آنها را به حال خود رها كنيد.
* عقيده داريد كه تيم در اين فصل تمام تلاش خود را كرده است؟
- شما به كمي شانس نياز داريد، مثل بازي گلف، چند متر با برد فاصله داريد و اينجاست كه به كمي شانس احتياج پيدا مي كنيد تا توپ را وارد دروازه كنيد. ما خوب بازي كرده ايم و من عقيده دارم كه در پنج بازي اول فصل استحقاق بيشتري داشتيم. ما در زمين خودمان با تيم «تاتنهام» بازي كرديم و به نظر من نزديك به بيست فرصت داشتيم. در مقابل «استون ويلا» ده فرصت بسيار خوب داشتيم، يكي از فرصت هاي خوب را خود من در مقابل تيم «چلسي» از دست دادم، راجع به آن فرصت ها ديگر كاري از دست ما برنمي آيد. اين مربوط به گذشته است و ما بايد چشم به آينده داشته باشيم.
* در چه پست هايي بهتر بازي مي كني؟
- من اساساً در پست مياني بازي كرده ام، ما اين اجازه را داريم كه در هر جاي زمين حاضر باشيم و هنگامي كه تيم حمله مي كند بهترين كاري كه از دستمان برمي آيد را انجام مي دهيم، اما به محض اين كه شروع به دفاع كردن مي كنيم همه برمي گردند و در دفاع به تيم كمك مي كنند.
000008.jpg

هر جايي كه مربي به من اجازه بازي دهد، بازي مي كنم. اگر مربي بخواهد در پست راست بازي كنم، در آن پست قرار مي گيرم و اگر بخواهد در پست چپ بازي كنم در آن پست قرار مي گيرم، من فقط بازي مي كنم و اين را خيلي دوست دارم.
* آيا در اين فصل هدف خاصي را براي خود دنبال مي كنيد؟
- بله، شما هميشه براي خود هدفي داريد، اگر شما بي هدف باشيد، چه چيز به دست مي آوريد؟ شما بايد در زمين به دنبال هدفي باشيد. همه هميشه همين سؤال را از من مي پرسند و من مي گويم كه اگر در اين فصل بتوانم ۱۵ يا بيشتر از آن گل به ثمر برسانم، خوشحال مي شوم. واقعاً اگر بتوانم گل هاي زده خود را به عدد ۱۵ برسانم خيلي خوب است.
* شما هميشه همبازيهاي خود را در گل زدن سهيم مي كنيد، درست است كه مي گويند شما گذشت زيادي داريد؟
- خوب، اگر فرصت داشته باشم و بتوانم، دوست دارم سه بازيكن را پشت سر گذاشته و سپس توپ را ارسال كنم و من ترجيح مي دهم همين كار را بكنم و توپ را براي استفاده بقيه مهيا كنم؛ ما نمي توانيم هميشه به بازيكناني مثل «مايكل اوون» و «اميل هسكي» تكيه كنيم. من دوست دارم براي آنها موقعيتي فراهم كنم تا حداقل در يك يا دو بازي راحت باشند و با زدن گل فشار را از آنها دور كنم، اين كاري است كه دوست دارم انجام دهم.
* شما به مدت ۸ سال است كه در انگلستان هستيد
آيا احساس يك بريتانيايي را داريد؟
- (با خنده جواب مي دهد) من بايد مواظب چيزهايي كه در اين مورد مي گويم باشم، اما نه، واقعاً احساس بسيار خوبي دارم. همسر من هم اينجاست و من در حال حاضر دو فرزند دارم، بنابراين كار كردن در اينجا را بسيار دوست دارم.
يقيناً بهترين چيزهايي كه در مورد انگلستان براي من وجود دارد، همسرم و فرزندانم هستند.
* بدترين چيز در مورد انگلستان را چه چيز مي دانيد؟
- خوب شما مي دانيد. من به سرما زياد اهميت نمي دهم، واقعاً سرماي زياد اينجا براي من مهم نيست، برف و باران و همه اينها. اما ترافيك، خداي من! من فقط از ترافيك خوشم نمي آيد و اگر در ترافيك گير كنم، از زندگي متنفر مي شوم. اگرچه ترافيك همه جا هست، ماشين من مجهز به سيستم هدايت ماهواره اي است، اما گمان مي كنم كه در هر كشور پر ترافيكي به جز انگلستان نيز لازم است ترافيك مهار شود.

سايه روشن ورزش
شفافيت در مقابل رسانه هاي ورزشي
000004.jpg
معراج مژده- با معرفت ترين، باشناخت ترين و با منظورترين قشر جامعه ورزش، رسانه هاي خبري آن هستند و اين برخلاف نظر برخي اغراق آميز نيست. كارهايي كه در حراست سازمان ورزش انجام دادم، فراحراستي بود، لذا بيشتر به مسائل فرهنگي و فني پرداختيم و در رأس همه فعاليت ها به ورزش بانوان كه تا آن زمان مظلوم واقع شده بود، بها داديم و در واقع اولين جرقه  حضور بانوان در مسابقات واليبال را زديم.
اينها بخشي از صحبت هاي بهزاد كتيرايي مدير كل اسبق حراست سازمان تربيت بدني در جمع خبرنگاران ورزشي بود.
كتيرايي يكي از افتخارات خود را تلاش در خصوص حضور بانوان در بازي واليبال نوجوانان در ۴ سال پيش ذكر كرد.
كتيرايي در مورد فعاليت كانون هواداران باشگاهها معتقد است ،اين فعاليت ها حتماً بايد از طريق معاونت فرهنگي ادامه پيدا كند و مسائلي چون حضور بانوان در ورزشگاهها نيز بايد از طريق معاونت هاي ورزشي بانوان پيگيري شود.
كتيرايي يكي از دلايل مهم موفقيت خود را ارتباط دوستانه و متقابل با جامعه ورزش به ويژه رسانه هاي ورزشي ذكر كرد و گفت: با وجود اينكه مسئوليت من در واحدي به نام حراست بود، قاعدتاً بايد از من دوري مي شد و از طرف ديگر در حد محدودي مي توانم با خبرنگاران مرتبط باشم، اما به اعتقاد خود رسانه ها، صداقتي كه در كار داشتم، باعث شد كه آنها اخبار مجموعه را به نحو مطلوبي انعكاس دهند و اين يك عامل موفقيت بود. در اولين برخوردي كه با رسانه ها داشتم فهميدم، آنها تنها كمي احترام مي خواهند و من اين احترام را در طبق اخلاص به آنها عرضه كردم. بدين ترتيب هر يك قدمي كه براي آنها برداشتم، صد قدم براي من برداشتند و به جاي مقابله با نقد و منتقد ، تعامل كردم و همه انتقادات را يكي يكي بررسي و در صورت لزوم ترتيب اثر مي دادم. هميشه حاشيه براي من زيباتر از متن است، نپرداختن به حاشيه را اشتباه محض مي دانم. كجاي ورزش دنيا حاشيه ندارد كه ما نداشته باشيم. به نظر من آنچه بازي و اساساً ورزش را زيبا مي كند، حوادث تلخ و شيرين است كه در اطراف ورزش اتفاق مي افتد. بايد در مقابل رسانه هاي ورزشي شفاف باشيم.
بهزاد كتيرايي اين سخنان را در مراسمي كه انجمن نويسندگان و عكاسان ورزش ايران براي بزرگداشت سركار خانم طاهريان و بهزاد كتيرايي تدارك ديده بود، بيان داشت.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |