يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
ابهام در يك ماجرا پس از ۱۸ روز
سكوت در برابر يك گروگانگيري
000076.jpg
محمد غمخوار
دو آلماني و يك ايرلندي 
دوشنبه هفدهم آذر پس از گذشت حدود يك هفته از گروگان گرفتن سه جهانگرد كه دو آلماني و يك ايرلندي هستند، روزنامه ها از خبر مطلع مي شوند و چند روزنامه صبح، فرداي آن روز با چاپ خبر در صفحه يك توجه خبرنگاران و گزارشگران رسانه هاي جهان را به اين موضوع جلب مي كنند.
۵ ميليون يورو

به گفته جاودان مدير كل سياسي - امنيتي استانداري سيستان و بلوچستان يك ناشناس با تلفن، موضوع گروگانگيري را به استانداري اطلاع مي دهد و خواستار دريافت ۵ ميليون يورو براي آزادي آنها مي شود.
بلافاصله ستاد بحران در وزارت امور خارجه آلمان تشكيل مي شود و نيروي امنيتي در كشور زير نظر شوراي تامين استان، تحقيقات خود را آغاز مي كند.
سيستان و بلوچستان 
دو تبعه آلماني و يك جهانگرد ايرلندي پس از متلاشي شدن يك باند بزرگ مواد مخدر در سيستان و بلوچستان و دستگيري سران باند، مفقود شده اند. اين اقدام مي تواند به منظور انجام معامله و يا فشار آوردن به مقامات استان براي جلوگيري از برخورد با باندهاي قاچاق صورت گرفته باشد.
منطقه شيروك 
يك مقام مسوول هم به ايسنا گفت ظاهرا يكي از اشرار منطقه به نام «شيروك» دست به گروگانگيري زده و تقاضاي دريافت ۵ ميليون يورو براي آزادي گروگانها كرده است.
ماجرا ي گروگانگيري در ايران براي اولين بار نيست كه اتفاق مي افتد. سه مهندس ايتاليايي،سه شهروند اسپانيايي كه دو تن از آنان كشيش بودند و يك شهروند ايتاليايي 
و اسارت سه هفته اي سه روزنامه نگار پرتغالي ماجراهايي بود كه انگار پاياني ندارد ولي بايد داشته باشد.
آدم ربايان قاچاقچياني هستند كه سال گذشته با خمپاره به نيروهاي امنيتي حمله كردند.
غلامرضا جاودان سخنگوي استانداري سيستان ضمن بيا ن اين مطلب با اعلام اين كه پليس ۴۰ تن انواع مواد مخدر از قاچاقچيان را طي ۸ ماه گذشته در سيستان و بلوچستان كشف كرده، افزود: ما معتقديم آدم ربايان اين عمل را در جبران ضررهاي اقتصادي خود انجام دادند.
علي اصغر احمدي معاون وزير كشور نيز به تشريح فرضيات احتمالي درباره هويت آدم ربايان پرداخت و گفت: همه دنيا مي دانند كه ما تا به حال در برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر موفقيت هاي زيادي داشته ايم.
وي بااشاره به محموله اي كه چندي پيش در منطقه توقيف شده بود، گفت: از آنجا كه ارزش اين محموله با مبلغ درخواست شده از سوي آدم ربايان تطبيق دارد، قويترين احتمال اين است كه آنها در پي اخاذي در ارتباط با محموله توقيف شده بوده اند و از اين طريق سعي دارند سود از دست رفته خود را بازيابند.
بازهم گروگانگيري
اين حادثه در حالي رخ مي دهد كه از سال ۱۳۷۸ كه چندين مورد گروگانگيري در اين منطقه به وقوع پيوست و از جمله سه مهندس ايتاليايي كه در ايران به كار اشتغال داشتند، هنگام ديدار از شهر تاريخي بم ربوده شدند و همچنين گروگانگيري دو هفته اي سه شهروند اسپانيايي كه دو تن از آنان كشيش بودند و يك شهروند ايتاليايي در اواخر همان سال و اسارت سه هفته اي سه روزنامه نگار پرتغالي به دست قاچاقچيان مواد مخدر در همين منطقه، تصور مي شد آرامش در اين منطقه حكمفرما شده است. اما ربوده شدن اين سه جهانگرد بار ديگر باعث شد اين منطقه مورد توجه خبرنگاران و گزارشگران رسانه هاي مختلف سراسر جهان قرار گيرد.
باج ندهيد
اگر چه بسياري از كشورها در مقابله با پديده گروگانگيري آسان ترين راه، يعني پرداخت پول درخواستي گروگانگيران را انتخاب مي كنند،اما اين بار موسوي لاري وزير كشور با اعلام اين كه گروگان هاي ماجراي سيستان و بلوچستان به خارج كشور يعني به كشور همسايه برده نشده اند، از تصميم قاطع ايران براي عدم توجه به باج خواهي گروگانگيران خبر داد و پس از جلسه هيات دولت، درباره پرداخت ۵ ميليون يورو درخواستي از سوي ربايندگان گفت: به هيچ نحو اين مبلغ پرداخت نخواهد شد. وي درباره تبعات عدم پاسخگويي به درخواست ربايندگان افزوده بود: آنها مي دانند كه دولت جمهوري اسلامي، توانايي برخورد با آنها را دارد و مي دانند كه نبايد بيش از اين ، مشكل تراشي كنند.
علي يونسي وزير اطلاعات در خصوص تحويل ۵ ميليون يورو به گروگانگيرهاي ناشناس گفت: ما حاضر نيستيم به گروگانگيران پولي تحويل بدهيم و از دولت هاي آلمان و ايرلند هم مي خواهيم كه با آدم ربايان وارد معامله نشوند. وي در ادامه گفت: ما ناراضي هستيم كه اين افراد بدون هماهنگي با مقامات انتظامي به اين ناحيه رفته اند، اما هر كاري از دستمان بربيايد در راه آزادي آنها انجام خواهيم داد.
ورود آنها قانوني بود
مسوول اطلاع رساني سازمان ايرانگردي و جهانگردي هم در اين باره گفت: جهانگردان به طور قانوني وارد كشور شده اند، اما ايراد آنها اين است كه بدون هماهنگي با مسوولان استان، آن هم با دوچرخه اقدام به سفر كرده اند.
وي در ادامه با اشاره به اين كه از اين سه جهانگرد، دو آلماني و يكي ايرلندي است، اظهار داشت: « دو جهانگرد آلماني پس از اقامت در پانسيوني در بم با «آيد ان لي» جهانگرد ايرلندي آشنا مي شوند و در ادامه تصميم مي گيرند كه با هم به سفرشان ادامه دهند. »
مسوول اطلاع رساني در ادامه گفت: براساس اطلاعات ما، اين سه جهانگرد قصد گردش به دور جهان را داشتند و ما از ورود آنها به كشور و سفرشان بي اطلاع بوديم. در سالهاي اخير با اين مشكل روبرو نبوده ايم و اين ماجرا بي سابقه است. نيروي انتظامي امنيت منطقه را تامين كرده است و هم اكنون وزارت امور خارجه، وزارت كشور، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و شوراي تامين استان به طور شبانه روزي در حال پيگيري ماجرا هستند.
مجوز نداشتند
اصغر خالقي دبير فدراسيون دوچرخه سواري هم گفت: « ما هيچ گونه اطلاعي از ورود اين دوچرخه سواران گردشگر نداشتيم. و از طريق مطبوعات متوجه ماجرا شديم.»
وي درخصوص هماهنگي سه گردشگر با فدراسيون براي گردش در ايران بادوچرخه گفت: « اين افراد قبل از سفر در ايران بايد موضوع را به فدراسيون اطلاع مي دادند اما اين اقدام تا به امروز انجام نشده است و ما نامه اي از اين افراد نداريم.»
خالقي در ادامه افزود: به خاطر اين كه اين گردشگران خارجي موضوع را به ما اطلاع نداده بودند ما هيچ مسووليتي در برابر حادثه پيش آمده نداريم و اما اگر آنها (دو آلماني و يك ايرلندي) ما را در جريان سفرشان قرار داده بودند ما در برابر آنها مسووليت داشتيم و وارد عمل مي شديم.
بر اساس آخرين اطلاعات به دست آمده اين سه جهانگرد پس از ورود به بندر عباس ويزا دريافت كرده و با دوچرخه عازم زاهدان شده اند و حتي از مقصدشان نيز به صورت دقيق اطلاعي در دست نيست.

نامه يك شهروند
سقوط براي خودنمايي؟
000064.jpg
با سلام به تمامي دست اندركاران روزنامه 
شور و حال جواني در همه جوانان وجود دارد. اما فار غ شدن از اين احساس اگر با درايت نباشد ممكن است سبب ساز مشكلات فراواني براي خود و اطرافيان شود.
بارها در صفحات حوادث روزنامه ها با آن برخورد كرده ايم، اما دريغ از اندكي پيشگيري.
هنوز هم در خيابان، شاهد جوا ن هايي هستيم كه با موتور تك چرخ و حركات آكروباتيك انجام مي دهند. دريا هم به علت بلدنبودن شنا، سالانه جان دهها جوان را مي گيرد.
اما عكسي كه در پيش رو داريد نه خيابان است و نه ساحل، ارتفاعات توچال جمعه ۲۸ آذر. اين جوان هم براي خودنمائي دست به كاري زد كه عاقبتش را هرگز فراموش نخواهد كرد.
از راه ميان بر كه شيب بسيار تندي داشت و در انتهاي آن گودالي به عمق ۷ يا ۸ متري به وجودآمده بود،  رفت وپس از اينكه به علت عدم حفظ تعادل سرنگون شد در داخل گودال افتاد. نكته مهم اينكه؛ نبود امكانات امداد در آن ارتفاع، نبود هيچ وسيله اي براي انتقال اين جوان به پائين، ناتواني در حركت كردن و عدم آنتن دهي گوشي هاي تلفن همراه، همگي مشكلات را براي كمك چندين برابر كرده بود.
سوالي كه براي همگي ما كه شاهد اين صحنه بوديم پيش آمد اين بود كه براستي چه چيز ارزش تلخ كردن آخرين و قشنگترين جمعه پائيز به كام خود و ديگران را داشت.
نكته بعدي اينكه با آسيب هاي جسمي فراواني كه اين دوست گرامي ديده بود و با اين هزينه هاي واقعاً سنگين درمان، چرا ما قبل از انجام كارهاي خطرناك به عواقب آن نمي انديشيم. البته بسيار متاسفم كه مجبور شدم از اين صحنه عكسبرداري كنم. اما از آنجايي كه خود اين حقير هم جوان هستم و سلامتي تمامي هموطنانم برايم بسيار اهميت دارد آنرا براي شما فرستادم تا شايد با چاپ اين گزارش ديگر شاهد چنين صحنه هايي نباشيم.
«به اميد روزي كه تمامي دوربين ها فقط صحنه هاي زيبا را ثبت كنند»
خواننده هميشگي شما
صباح مالكي ۲۴ ساله

ربايندگان جواهرات زنان جوان
دو پسر جوان كه با پرسه زدن در خيابان ها طلا و جواهرات زنان را مي قاپيدند، توسط ماموران نيروي انتظامي رباط كريم دستگير شدند.
اين دو سارق كه «سيامك.ك» و «ابوطالب.ج» نام دارند در پي اعلام شكايت هاي مشابه مبني بر سرقت طلا و جواهرات زنان، از سوي كارآگاهان اداره آگاهي رباط كريم تحت تعقيب قرار گرفتند و پس از مدتي تحقيقات پليس سرانجام به دام افتادند.
«سيامك» و «ابوطالب» پس از دستگيري به اداره آگاهي منتقل شده و تحت بازجويي هاي فني قرار گرفتند.متهمان در اين بازجويي ها اتهام سرقت را پذيرفتند و گفتند: «با موتورسيكلت مان در خيابان هاي خلوت پرسه مي زديم تا زنان و دختران تنها را پيدا كنيم. در آن هنگام آهسته به طعمه مان نزديك و پس از آن كه مطمئن مي شديم وي گردنبند به گردن دارد در يك فرصت مناسب طلا را قاپ مي زديم و فرار مي كرديم.»
آنها در ادامه افزودند: «پس از هر سرقت اموال مسروقه را به يكي از آشنايان كه مالخر است زير قيمت مي فروختيم. با اين وجود تا به حال پول خوبي به دست آورده ايم ضمن آن كه به خاطر بيكاري و فقر مالي چاره اي جز سرقت نداشتيم و اين كار تنها راه امرار معاش ما بود.»پس از اعترافات اين دو ۲ متهم، پرونده آنها در اختيار مراجع قضايي قرار گرفت تا حكم نهايي درباره آنان صادر شود.

دردسر تمرين تيراندازي
پسر ۱۴ ساله اي هنگام تمرين تيراندازي با تفنگ ساچمه اي به اشتباه پسر بچه ۹ ساله اي را هدف قرار داد.ماموران كلانتري مباركه اصفهان از طريق پليس ۱۱۰ متوجه زخمي شدن پسر بچه اي به نام محمد شدند و پس از رسيدن به محل در تحقيقات خود متوجه شدند محمد هنگام بازي هدف تيري كه از يك تفنگ ساچمه اي شليك شده قرار گرفته است.پسر ۱۴ ساله اي كه تير را شليك كرده بود به ماموران گفت: «در حال تمرين تيراندازي بودم كه تير كمانه كرد و به پاي محمد خورد.»در حال حاضر وضعيت جسماني محمد رضايت بخش است.

برادر كشي
جواني كه به خاطر اختلاف بر سر يك گوسفند برادرخود را كشته بود، دستگير شد. اين پسر جوان چند روز قبل بر سر قيمت يك گوسفند با برادرش درگير شد و لحظاتي بعد اين درگيري بالا گرفت و وي با ضربات چاقو برادر خود را از پاي درآورد و فرار كرد. پس از وقوع اين قتل كه در شهرستان يزد رخ داد، گروهي از ماموران كه در جريان ماجرا قرار گرفته بودند، به محل حادثه اعزام شدند و پس از آن كه به دستور بازپرس جنايي، جسد مقتول را به پزشكي قانوني منتقل كردند مشغول انجام تحقيقات درباره اين پرونده شدند. ماموران كه در جريان تحقيقات محلي دريافته بودند اين جنايت به دست برادر مقتول روي داده است، عمليات دستگيري متهم را طرح  ريزي كردند و سرانجام موفق شدند اين جوان را به دام بيندازند. وي پس از دستگيري به ارتكاب قتل اعتراف كرد و پرونده  اتهامي اش به دادسراي عمومي يزد ارجاع شد تا به زودي تحت محاكمه قرار گيرد.

رئيس قلابي
مردي كه با معرفي خود به عنوان رئيس شركت هاي واهي اقدام به كلاهبرداري مي كرد ، دستگير شد.در پي شكايت تعدادي از شهروندان اصفهان درمورد مردي به نام ابوالحسن كه با ترفندهاي خاص اقدام به كلاهبرداري مي كرد، ماموران اداره آگاهي بررسي هاي همه جانبه را انجام دادند و موفق شدند متهم را كه ساكن اصفهان بود دستگير كنند.در بررسي هاي مقدماتي، ماموران پي بردند، متهم داراي سوابق كيفري هم هست. در ادامه تحقيقات مشخص شد وي با يك برنامه از قبل طراحي شده، با چرب زباني و دادن وعده هاي مختلف به افراد و اميدوار كردن آنها به امور واهي، خود را رئيس شركتي معرفي مي كردو با ارائه پيشنهاد شغل مناسب و در بعضي موارد پيشنهاد فروش لوازم خانگي به اتفاق فرد ديگري از افراد ساده لوح كلاهبرداري مي كرد.
متهم در بازجويي به ماموران گفت: «پس از اغفال طعمه هاي خود با دادن پيشنهادهاي دروغين به آنها به بهانه افتتاح حساب با طعمه خود به بانك مي رفتيم و پس از گرفتن پول به بهانه گرفتن فتوكپي شناسنامه از بانك خارج مي شدم و از محل دور شده و فرار مي كردم.»
ماموران دوباره اقدام به بازجويي از متهم كردند كه او به بيش از ۲۰ مورد كلاهبرداري در بانك هاي محدوده ميدان انقلاب اعتراف كرد. متهم پس از تحقيقات تكميلي با قرار بازداشت روانه زندان شد.

كشف محموله بزرگ مواد مخدر
اعضاي يك باند قاچاق مواد مخدر در اصفهان شناسايي و طي يك عمليات ويژه دستگير شدند.
ماموران مبارزه با مواد مخدر اصفهان اطلاع يافتند كه اعضاي يك باند بزرگ قاچاق مواد مخدر قصد وارد كردن يك محموله مواد مخدر به استان را دارند كه ضمن شناسايي اعضاي اين گروه در منزل يكي از آنها به نام جواد در شهرستان رهنان مقدار ۱۰۳ كيلو و ۲۰۰ گرم ترياك و بيش از ۱۶ كيلوگرم مرفين كشف كردند و در اين رابطه چهار نفر به نام هاي عبدالقادر، ذبيح، عبدالعزيز و عبدالرضا را دستگير كردند.
همچنين ماموران در بازرسي از مخفيگاه اعضاي اين باند موفق به كشف يك دستگاه تلفن همراه ماهواره اي، ۴ دستگاه خودرو سواري و ۵ دستگاه تلفن همراه و مقداري وجه نقد شدند.

بمب گذاري برنجي
000074.jpg
خبر اعتراض تايواني ها به واردات برنج مثل بمب صدا كرد. آنها به عنوان اعتراض يك بمب در پارك «يوچك» اين كشور كار گذاشتند.پليس تايوان اعلام كرد براي ششمين بار موفق به كشف بمبي شده است كه به وسيله آن نسبت به «واردات برنج» به تايوان اعتراض شده بود.اين بمب گذاري ها از سوي رسانه هاي تايواني به «بمب گذاري برنجي» معروف شده است و به گفته پليس، بمب گذار اين بار بمب خود را داخل يك قوري چاي داخل دستشويي مردانه در پارك «يوچك» در تايپه كار گذاشته بود.
طبق اظهارنظر پليس اين بمب ها هر ۱۰ تا ۱۴ روز يك بار كار گذاشته و همگي در تايپه كشف شده است.

مجازات جديد چيني ها
000066.jpg
چين تبديل به كشور مجازات هاي گوناگون شده است. از اين پس چيني هايي كه باوجود آگاهي از آلودگي به ايدز، مورد خود را به مقام مسوول اطلاع ندهند،  مجازات خواهند شد.
اين حكم يك روز پس از آن صادر شد كه به كاركنان مراكز بهداشتي گفته شده بود چنانچه موارد جديد ابتلا به بيماري سارس را به آگاهي مقام هاي مسوول نرسانند مجازات مي شوند.
تاكنون به نوع مجازاتي كه براي اين افراد درنظر گرفته شده، اشاره اي نشده و اين درحالي است كه شمار مبتلايان به ويروس ايدز در چين تا سال ۲۰۱۰ ميلادي به ۱۰ ميليون نفر خواهد رسيد.

اعتصاب پزشكان تركيه
000070.jpg
يكصد هزار پزشك و پرستار شاغل در بيمارستان هاي دولتي تركيه، در اعتراض به كم بودن حقوق و دستمزد، به اعتصاب يكروزه دست زدند.پزشكان در روز اعتصابشان اعلام كردند تنها بيماراني را كه در وضعيت اضطراري هستند، معاينه خواهند كرد.پزشكان و پرستاران شاغل در بيمارستان هاي بخش هاي دولتي سراسر تركيه، اواسط آبان ماه گذشته نيز در اعتراض به امكانات رفاهي و پايين بودن حقوق يك روز اعتصاب كرده بودند.سهم بخش بهداشت و درمان در بودجه عمومي سال آينده ميلادي تركيه، تنها ۲/۳ درصد از كل بودجه است.دست اندركاران امور بهداشتي و درماني تركيه اين ميزان را براي حل مسائل و مشكلات مبتلا به اين بخش، ناكافي ارزيابي كرده و خواهان تجديدنظر دولت در اين زمينه هستند.

۱۷ سال زندگي روي بمب
000072.jpg
بمب مربوط به ۱۷ سال قبل كه هفته گذشته در يكي از مناطق مسكوني قم كشف و خنثي شد بالاخره ديروز در يكي از پادگان  هاي اطراف اين استان منهدم شد.اين بمب دو روز پس از دستگيري صدام حسين رئيس جمهور مخلوع عراق توسط يگان خنثي سازي سپاه پاسداران منطقه قم كشف و خنثي شد.اين بمب كه ۱۲۵۰پوند وزن دارد در اولين روز از بهمن سال ۱۳۶۵ توسط هواپيماهاي رژيم بعث عراق بر سر مردم قم فرو ريخته شده ودر زير يك ساختمان واقع در محله پامنار در بافت قديمي شهر در عمق چهار متري مدفون شده بود.اين بمب در زمان اصابت،به علت گل و لاي بودن كوچه و زمين و فرود چرخشي و زاويه دار در عمق چهار متري زير يكي از منازل مسكوني محله مخفي شده بود.

۲۵ درجه زير صفر
000062.jpg
بارش شديد و گسترده برف در ايتاليا باعث شده است كه ارتفاع برف در برخي مناطق جنوبي اين كشور به سه متر برسد.با توجه به اينكه بارش برف همچنان ادامه دارد احتمال مي رود ارتفاع برف به بيش از سه متر هم برسد.
در برخي از شهرهاي كوهستاني شمال ايتاليا دما تا ۲۵ درجه زير صفر نيز كاهش يافته به گونه اي كه مردم براي تامين انرژي حرارتي با مشكل رو به رو شده اند.با توجه به بارش شديد برف در روزهاي پاياني سال و آغاز مسافرت ها، ماموران امداد همراه گروه هاي برف روب و كمك رسان با استقرار در بزرگراه ها و ايستگاه هاي خدمات رساني در صدد هستند از وقوع حوادث غيرمترقبه جلوگيري كنند.

هر هفته ۵۰ هزار نفر
000068.jpg
هر هفته بر اثر بيماري سل ۵۰ هزار نفر در جهان جان خود را از دست مي دهند.
بعد از ايدز، سل يكي از بيماري هاي شايع عفوني است.زندگي در محيط هاي پرجمعيت، درآمد پايين، امكانات رفاهي زيراستاندارد در زندگي شخصي و عدم مراقبت بهداشتي كافي در انتشار اين بيماري نقش بسياري دارد.
تقريبا دو ميليارد نفر از مردم دنيا آلوده به اين ويروس هستند و هر ساله ۸/۸ ميليون مورد جديد اين بيماري در دنيا شناسايي مي شود.يكي از عوامل عمده در مبارزه با اين بيماري، انجام مطالعه تطبيقي در كشورهاي منتخب و الگوبرداري مناسب از نظام كنترل و برنامه ريزي منسجم است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |