يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
گردشگر ماجراجو
ماجراجويي، شاخه اي با رشد سريع در گردشگري
000046.jpg
ممكن است شما هم، مثل خيلي ديگراز خوانندگان صفحه «سفر و طبيعت» كه در طول ماه هاي نخست انتشار اين صفحه با انواع سفر و اهميت و ضرورت هاي آن آشنا شده ايد، از خود پرسيده باشيد «سفر ماجراجويانه» چيست و اصولا چه جايگاهي دارد؟ بد نيست كمي با اينگونه سفرها آشنا شويم.
گاهي در جريان توريسم پيش مي آيد كه شما مجبور به انتخاب هستيد؛ مي توانيد به يك سفر ماجراجويانه برويد، و يا مي توانيد به يك سفر تفريحي عازم شويد. اما در قديم مفهوم اين دوگونه سفر چه بود؟
ماجرا عبارت بود از چند روز سفر با پاي پياده در جنگل و بيابان بدون غذاي پخته و تر و تميز، سفره آماده ، حمام و دوش آب گرم و زندگي شبانه در كلبه ها و آغل ها يا چادر در سرما و گرما و در ميان انواع و اقسام حشرات.
ماجراجويان معمولا به آسايش شخصي و به اصطلاح «خودنوازي» به چشم عاملي مخرب و تحليل برنده نگاه مي كردند و يك حوله نرم حالت اشمئزاز و تنفر به آنان مي داد.
تفريح و خوش گذراني درست در مقابل اين معنا بود، حوله تر وتميز و نرم، لباس  زيرهاي اتو كشيده و خشك، ملافه هاي سفيد و تميز، غذاهاي عالي و .... مسافران تفريحي كساني بودند كه به اصطلاح لاي پرقو سفر مي كردند و از ورود به هر فعاليت و عملي كه احتمالا ممكن بود گوشه يكي از ناخن هاي مانيكور زده شان را آسيب  رساند، اجتناب مي كردند.
خب، حالا زمان گذشته و خيلي چيزها عوض شده. پس كليشه ها را كنار بگذاريم، اكنون شما مي توانيد در يك زمان هم متهور و بي باك و هم اهل اغماض و تساهل و خوش گذراني باشيد. در سال هاي اخير تعطيلات توام با ماجرا در بسياري از كشورهاي جهان مورد توجه قرار گرفته و روز به روز گروه هاي بيشتري به اين سفرها علاقه نشان مي دهند. جوانان، پيشاهنگان، علاقه مندان به تورها و سفرهاي چند نفره يا تنها ( سولو) در مناطق سخت وراه هاي صعب با امكانات اوليه و ناچيز، هر روز كه مي گذرد تجربه هاي تازه اي را پشت سر مي گذارند.
در اين حال، هتل هاي لوكس و راحت تا دورترين نقاط جهان قد برافراشته و گسترش يافته اند. درنتيجه يك توريست مي تواند حتي در تركينگ (پياده روي در مسيرهاي كوهستاني يا جنگلي و بياباني) جنگل دريكي از نقاط دور و صعب العبور پس از يك روز سخت در يك وان گرم حمام بگيرد، به دنبال كايت سواري در نقطه اي كوهستاني در رختخوابي گرم و نرم استراحت كند، و خلاصه ماجرا و راحتي را توامان داشته باشد.
در حال حاضر در كشورهاي مختلف جهان، متوليان اكوتوريسم، تلاش هاي زيادي براي جلب گردشگران طبيعت به كشورهايشان انجام داده و وسايل راحتي آنان را در زيباترين ، دور افتاده ترين و صعب العبور ترين اماكن گردشگري طبيعت فراهم آورده اند، البته بدون آسيب زدن به طبيعت و محيط زيست. نمونه هاي متعددي از اينگونه سرمايه گذاري ها و اقدامات جالب و سودآور- كه مي تواند براي كشور ما كه به لحاظ جاذبه هاي اكوتوريستي جزو چند كشور نخست جهان به شمار مي رود، الگويي بسيار مفيد و ثمربخش باشد- را مي توان در كشورهاي شيلي، مالزي، مراكش، بليز، نيوزيلند، كانادا، بوتسوانا، تاسماني، سوئيس ، اوگاندا، راجستان و بسي جاهاي ديگر جهان ديد.
دكتر عبدخدايي، در گفتگو با صفحه سفر و طبيعت به اين نكته تاكيد كرد كه يكي از سودآورترين انواع گردشگري جهان، اكوتوريسم يا گردشگري طبيعت است و در اين نوع گردشگري مي توان با كمترين هزينه، اماكن استراحت مطلوب و دلپذيري براي گردشگر فراهم ساخت.
از آنجا كه اين مبحث بسيار حايز اهميت است، پيرامون آن مطالب و گزارشات متعددي خواهيم داشت و آن را از منظرهاي گوناگون واكاوي خواهيم كرد.
مبحث گردشگري ماجراجويانه و تورهاي طبيعت گردي را از هم اكنون آغاز مي كنيم و در شماره هاي آينده (حداقل هفته اي يكروز) اين ستون را به آشنايي با اقدامات انجام شده دركشورهاي پيش گفته اختصاص خواهيم داد.
باشد كه از اين رهگذر، آژانس ها، سرمايه گذاران و علاقه مندان به كار در زمينه توريسم، به ويژه اكوتوريسم، با فعاليت هاي انجام گرفته در ديگر كشورها آشنا شده و با سرمايه گذاري و فعاليت در اين راستا، به گسترش هرچه سريعتر و اعتلاي صنعت توريسم كمك كنند.
در ستون «گردشگر ماجراجو» با اقدامات انجام شده در ديگر كشورها آشنا خواهيد شد.
حميد ذاكري

ساخت و ساز غير مجاز بجاي شكار غير مجاز
صدور مجوزهاي ساخت و ساز در منطقه ورجين هر روز عرصه را براي حيات وحش تنگ تر مي كند.
هاشم اسدزاده رئيس موسسه مطالعات استراتژيك جهانگردي در گفت  وگو با خبرنگار ما توقف ساخت و سازهايي كه به منطقه حيات وحش آن آسيب مي رساند را خواستار شد و افزود: اختصاص اعتبارات به سازمان محيط زيست منطقه لواسانات، براي ايجاد حصار، از هجوم حيوانات به حريم خانه هاي مردم وجاده ها جلوگيري مي كند و اگر اين اقدامات صورت نگيرد، راهي جز كوچ حيوانات باقي نمي ماند.
وي منطقه حفاظتي ورجين لواسان را از معدود مناطقي دانست كه به خوبي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست حفاظت شده و گونه ارزشمند البرز مركزي در سايه اين حفاظت در آن به حيات خود ادامه مي دهد و با ابراز تاسف، مشكل اين منطقه را شكارچيان غيرمجاز ندانست و تصريح كرد: مجوزهاي ساخت و ساز صادره، باعث شده كه قوچ ها در فصل سرما ناگزير از يافتن غذا، مجبور به پايين آمدن از كوه هستند، در نتيجه به خانه هاي مردم و كنار جاده ها هجوم مي آورند.
اسدزاده تاكيد كرد: در سايه حفاظت مناسب، تكثير اين گونه ارزشمند، امكان بهره برداري از آن در راستاي اكوتوريسم و به ويژه در بخش شكار ميسر خواهد شد.
وي ادامه داد: نزديك به ۱۴۰۰ راس قوچ در گدار به مناطق ديگر نتوانسته اند به زادگاه خود بازگردند و اين امر موجب زيان جدي به اين گونه ارزشمند شده است.
رئيس موسسه مطالعات استراتژيك جهانگردي، تورهاي شكار را جزو پردرآمدترين و سالم ترين تورها دانست و تاكيد كرد: برخي با اين تورها موافق و برخي نيز مخالف هستند، ولي در اكوتوريسم، شكار، بيشتر از تورهاي معمولي منافع اقتصادي ايجاد مي كند، البته اين تورها زماني رونق مي يابند كه ما در مناطق زيست محيطي و مناطق حفاظت شده كشورمان همه مسائل را رعايت كرده باشيم.
اسدزاده توسعه اكوتوريسم را نيازمند همكاري جدي با سازمان محيط زيست دانست و افزود: عدم توجه به محيط زيست تاثير منفي مستقيم بر اكوتوريسم كشور دارد، بنابراين همه سازمان ها و ارگان ها بايد در همكاري با سازمان محيط زيست تلاش كنند و وزارت كشور نيز بايد در جلوگيري از ساخت و سازها در منطقه ورجين با سازمان محيط زيست اين منطقه همكاري كند.

تازه هاي بازار سفر
000048.jpg
دوربين هاي چشمي 
دوربين هاي چشمي ۵۰ ۷x(بزرگ نمايي ۷ و عدسي شي ء۵۰ ميلي متر) مورد تاييد قايق سواران وديگر مشتاقان طبيعت به عنوان بهترين ها از نظر اندازه، قدرت تمركز نور و بزرگ نمايي بدون لرزش است. اين دوربين ها، عدسي لايه اي بدون انعكاسي دارند كه در نوع خود بي نظير است. به علاوه خوش دست هستند و نوري شفاف دارند. جعبه حمل اين دوربين حدود ۷۷/۵x سانتيمتر است كه شما مي توانيد به راحتي آن را حمل كنيد و اين همان چيزي است كه يك طبيعت گرد مي خواهد. كساني كه تجربه استفاده از دوربين هاي چشمي را دارند خوب درك مي كنند كه خصوصيات ذكر شده چقدر در ديد افراد موثر است.
سايتي به نام «ايران توريسم»
با ظهور اينترنت و تحولاتي كه در صنعت روبه پيشرفت توريسم به وجود آمده، كاربران زيادي با مراجعه به سايت هاي مختلف اينترنتي، اطلاعات مورد نيازشان را كسب مي كنند. وقتي كاربران اينترنتي به وسيله موتور جست وجوگرgoogle ،سايت هاي مختلف را بررسي مي كنند، به نام «ايران توريسم» برمي خورند؛ سايتي كه توسط سازمان ايرانگردي و جهانگردي ايران راه اندازي شده است. ولي متاسفانه نمي توان آن را منبعي اطلاعاتي در زمينه توريسم ايران برشمرد، زيرا سايت فوق به رغم قابليت هاي ايران، اصلا فعال نيست و در حال حاضر، فضايي را در اختيار گرفته كه معمولا خالي از اطلاعات است.
با توجه به اهميت تبليغات اينترنتي و اطلاع رساني در فرآيند روبه رشد صنعت جهانگردي، اميدواريم به زودي شاهد فعال و به روز شدن اين سايت باشيم.

ماجراهاي طبيعت - قسمت نوزدهم
دونده سرخ
نويسنده: ارنست تامپسون ستون
برگردان:حميد ذاكري 
دم خاكستري مقداري آنسوتر روي تپه بود،  ناگهان دشمن تازه اي را در نزديكي خود مشاهده كرد؛ سگ زرد، مستقيم به طرف او مي آمد. پر قرمز از فاصله دور نمي توانست سگ را ببيند، بوته ها مانع بود.
ماده كبك كه سخت ترسيده بود به شدت اخطار داد: «كويت، كويت» (پرواز، پرواز) و به سرعت رو به پايين تپه دويد. پر قرمز، خونسردتر از دم خاكستري فرياد زد: «كري ي ت، ك - ر -ر - ر -» (از اين طرف، پنهان شو)، چون مي ديد كه مرد با تفنگ در حوزه ديد قرار گرفته است.
پر قرمز پشت تنه قطور كاج پيچيد و آنجا كمي درنگ كرد و به شدت به دم خاكستري ندا داد، «از اين طرف، از اين طرف»، و در اين حال صدايي خفيف از زير ساحل مقابل شنيد كه نشان مي داد كسي در آنجا كمين كرده است. هشيار كار خود، در فكر چاره بود كه صداي جيغ دم خاكستري كه سگ روي او پريده بود، بلند شد. ولي به موقع توانسته بود حمله سگ را جاخالي دهد، به هوا پريد و به طرف تنه درخت رفت و در اين حال درست در تيررس مرد كمين كرده پشت ساحل قرار گرفت.
بنگ، و دم خاكستري فرو افتاد - تكه پاره و خونين - آخرين نفس را برآورد و لاشه اش بي جان در برف جاي گرفت.
پر قرمز در مكاني پرخطر قرار داشت. امكان پرواز امن نبود،  پس درجا چمباتمه زد. سگ تا فاصله سه متري او آمد و غريبه كه به سوي كادي مي رفت از دومتري او رد شد. اما او تكان نخورد تا فرصتي پيش آمد و توانست پشت تنه بزرگ درخت، دور از هر دو شكارچي،  بخزد. آنگاه با اطمينان برخاست و دور تا دره تنگ و تنها در كنار تپه تيلور پرواز كرد.
تفنگ مرگبار ستم پيشه، يك به يك نزديكان و عزيزان او را زده بود و اكنون بار ديگر تنهاي تنها شده بود. ماه برف با خطرات بسيار و فرارها و از مرگ جستن هاي فراوان، آرام  آرام مي گذشت و پرقرمز كه اكنون مشخص شده بود تنها نجات يافته از نوع خويش در آن حوالي است، بي رحمانه مورد تعقيب قرار داشت و بدين ترتيب روز به روز وحشي تر مي شد.
سرانجام چنين مي نمود كه تعقيب او با تفنگ كاري است عبث، پس وقتي برف به سنگين ترين حد خود رسيد و غذا كمياب شد. كادي نقشه جديدي طرح كرد؛ درست وسط زمين تغذيه، تنها جايي كه در ماه توفان امكان پيداكردن چيزي براي خوردن وجود داشت، رديفي دام در زمين كاشت. يك خرگوش دم پنبه اي- رفيق قديمي- چندين دام را با دندان هاي تيزش بريد، اما چندتايي باقي ماند و پرقرمز وقتي چشم به لكه اي در آسمان دوخته بود كه احتمالاً مي توانست قوش باشد، درست وسط دام پا گذاشت و در يك لحظه با يك پا وسط زمين و آسمان معلق ماند.
آيا در وحش هيچ حقوق اخلاقي يا قانوني وجود ندارد؟ انسان چه حقي داردكه چنين رنج طولاني و ترسناكي را بر موجودي ديگر روا دارد، فقط به اين دليل كه آن موجود به زبان او سخن نمي گويد؟ تمام آن روز، پرقرمز بيچاره با درد و شكنجه دم افزون، آويزان بود و بيهوده، به اميد رهايي، پروبال مي كوبيد و به شدت پاهايش را تكان مي داد و حاصل اين تلاش مرگبار، رنج و درد بيشتر بود. تمام روز و تمام شب را با شكنجه رو به افزايش، چنين طي كرد و سرانجام در انتظار مرگ، مرگ رهايي بخش، ساكن ماند. اما هيچ كس نيامد.

ايجاد اتاق فكر
000052.jpg
رييس سازمان ايرانگردي و جهانگردي در افتتاحيه هفته پژوهش كه در موزه فرش تهران برگزار شد، گفت: «ايجاد اتاق فكر در سازمان ايرانگردي و جهانگردي نويدي است براي انديشمنداني كه به چالش و سامان انديشه ها علاقه مندند و با ارائه راهكارها، نحوه عملكرد سازمان را در راستاي گسترش صنعت توريسم عملي و علمي مي كنند.» اين گفته عبدخدايي را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم اين خبر جزو وعده هاي عمل نشده قرار نگيرد. به نظر مي رسدسازمان ايرانگردي و جهانگردي تلاشي همه جانبه را براي ارتقاي كيفي و رسيدن به وضعيت مطلوب و استانداردهاي بين المللي آغاز كرده است. چراكه در بخش توريسم قبل از هرگونه تبليغ و بازاريابي، تفكر و برنامه ريزي مهم است.

همايش ها، راهي براي نجات
000050.jpg
دكتر محمدي معاونت تحقيقات، آموزش و برنامه ريزي سازمان ايرانگردي و جهانگردي در ميزگرد و همايش علمي صنعت گردشگري كه در موزه فرش تهران به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، عنوان كرد: «طي ۹ ماه گذشته، ۲۹ همايش در قالب گردهمايي و نشست برگزار شده كه بيانگر توجه اساسي به عملي كردن و تخصصي كردن سازمان است.» وي هدف از برپايي اين برنامه ها را انسجام در امر پژوهش و جهت گيري فرهنگي در توسعه صنعت توريسم معرفي كرد و گفت: «كلان گويي، هيچ كمكي به شناسايي معايب و مزاياي صنعت توريسم نمي كند و بايد راهكارها را در برنامه هاي جزيي و همه جانبه جست وجو كنيم.»

حذف معاونت استان ها
000054.jpg
با تغيير در كادر مديريت سازمان ايرانگردي و جهانگردي، معاونت سازمان درامور استان ها حذف شد و بدين ترتيب مراكز استاني داراي استقلال شدند. از آن پس شيوه بوروكراسي سازمان به آزادي بيشتر استان ها كمك كرد به طوري كه واحدهاي مربوطه مستقيما با مركز در تماس قرار مي گيرند. ولي مشكلي پس از اين آزادي عمل به وجود آمد كه اميدواريم مسوولان سازمان هرچه سريع تر نسبت به رفع آن، تصميم كاربردي اتخاذ كنند. از آنجايي كه معاونت استان ها حذف شده، نظارت بر اين مراكز كمرنگ تر شده كه در نتيجه به گردشگري داخلي آسيب مي رساند. وقتي در حوزه خبر و اطلاع رساني به سراغ مراكز استان ها مي رويم تا كسب خبر كنيم، ايشان با بي تفاوتي، كم اطلاعي خود را ابراز مي دارند و به سادگي جمله «خبري نيست» را به كار مي برند.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |