پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۹ - Jan 1, 2004
بازتاب
سوگنامه بم
چهره حيران دختر بچه ۸ ساله اي كه با چشمان خشكيده از اشك بر تلي از خاك مات و مبهوت نشسته مرا بسوي او مي كشاند. نزديك مي شوم و مي خواهم اندكي غم او را تسكين دهم، به دنبال واژه مناسبي مي گردم، واژه اي كه بتواند سنگيني غم از دست دادن پدر، مادر و برادرش را ذره اي سبك كند. هر چه در ذهن خود جست وجو مي كنم، واژه اي يا كلامي نمي يابم. به قطرات اشك بسنده مي كنم و دست نوازش بر موهاي طلايي اش مي كشم، بار غم فراتر از اين حرفهاست. او همچنان بي حركت و مبهوت نشسته و كلامي نمي گويد، ديگر اشك هم نمي ريزد، فقط عروسكي را محكم به بغل گرفته و با ساكي در كنارش به دور دستها خيره شده، به خودم جر أت مي دهم و مي پرسم تونستي عروسكت رو نجات بدي، بغضش مي تركد. عروسك زهرا دختر همسايمون بود،  من عاشق اين عروسك بودم، قرار بود اگر شاگرد اول بشوم پدرم برام لنگه همين عروسك را بخرد اما الان زهرا مرده و عروسكش ... اشك مجالش نمي دهد...
كمي بعد ادامه مي دهم، اسمت چيه؟ گلنار.
گلنار جان، تعريف كن. از روز حادثه برام بگو، اشكهايش را با گوشه آستينش پاك مي كند و با صدايي لرزان مي گويد، بعد ازظهر پنجشنبه بود كه يك دسته پرنده با صداهاي بلند به اين طرف و آن طرف پرواز مي كردند، صداي آنها منو كلافه كرده بود. به مادر گفتم كاش مي شد زبون پرنده ها رو فهميد اينها براي چي اينقدر داد و بيداد مي كنند، مادر با نگراني گفت: خدا رحم كند هر وقت حادثه بدي در راه است، پرنده ها بيقرارند. چه حادثه اي؟
نمي دونم عزيزم، نگران نباش هر چه مصلحت خدا باشد همان مي شود.
راستش من چيزي از صحبت هاي مادرم نفهميدم.
اون شب چهره مادر، مثل هميشه نبود، مدام به طرف پنجره مي رفت و منتظر رسيدن بابا بود. بابا كه اومد انگار خيال مادر كمي راحت شد، آخر شب وقتي به مادر شب بخير گفتم نگاه طولاني اي به من كرد و مرا بوسيد من هم به خواب رفتم و ديگه چيزي يادم نمياد.
بعد به من رو مي كند و مي پرسد يعني مادرم مي دانست كه زلزله مي شود؟ به خاطر همين بود كه شيشه شير، پستانك و لباسهاي علي كوچولو رو داخل اين ساك گذاشت؟ ولي چه فايده ديگه علي كوچولو نيست، علي كوچولو كه تازه ياد گرفته بود به من بگويد گلي.
اگه مادر مي دونست پس چرا به من نگفت؟ چرا منو با خودش نبرد، يعني علي كوچولو را بيشتر از من دوست داشت يعني بابا نمي خواست من كنارش باشم؟
مي پرسم اگر مي دونستي چه مي كردي؟ اگه مي دونستم خودم رو با طنابي به بابا و مامان و برادرم وصل مي كردم تا هر كجا اونها رفتند من هم با اونها باشم، آخه من تا به حال دور از اونها نبودم، من بدون آنها چه كنم؟ دلم براي اونها خيلي تنگ مي شه، ديگه نمي تونم لپهاي توپول علي رو بگيرم و ببوسمش، ديگه كي به جاي مامان موهام رو شونه مي كنه، كي لباسهامو تميز مي كنه، كي به من ديكته مي گه، كي به جاي بابا برام قصه تعريف مي كنه،  كي به جاي بابا برام عروسك مي خره. بعد از اين جمله عروسك را در بغلش تنگتر به آغوش مي گيرد گويي هر چه توان دارد براي حفظ عروسك به كار گرفته، اين بار من قادر به صحبت كردن نبودم.
به راستي سرنوشت گلنار و گلنارها چه مي شود، كودكان بي گناهي كه در ابتداي جاده پرپيچ و خم زندگي راهبان خود را از دست داده اند و بايد مقصد نامعلومي را طي طريق كنند. به من و توست اي هموطن كه راه اين جاده پرپيچ و خم را پيوسته با درايت تمام هموار كنيم و دلجويي هاي خود را به چند روز اول حادثه محدود نكنيم، تا گلنار ۸ ساله احساس كند به جاي يك مادر ميليونها مادر خوب ايراني دارد.
رزيتا ارجمند

ديپلماسي زلزله
اين روزها به نظر مي رسد آمريكا درصدد بهره برداري سياسي از حادثه دلخراش بم يا به عبارتي بكارگيري «دپيلماسي زلزله» در قبال ايران است. سخنان اخير آرميتاژ و آقاي پاول نيز همين نكته را تداعي مي كند كه موضوع كمك به آسيب ديدگان بم، تاكتيكي براي فريب افكار عمومي ايران و جهان و وارد آوردن يك فشار رواني و تبليغاتي به تهران در جهت عقب نشيني از مواضع استقلال طلبانه خود است.
ملت ايران ناسپاس نيست ولي هوشيار است. در كمك هاي ارسالي آمريكا به جاي موادي مثل دارو و وسايل امدادي، آب و... آورده شده كه حداكثر در هر تن ۷۰۰ دلار ارزش داشته و سقف كمك هاي ايالات متحده را به ۵۰۰ هزار دلار (يك هشتادم كشورهاي خليج فارس) مي رساند. تبليغ دايم رسانه هاي آمريكا بر روي اين كمك ها و بزرگنمايي حضور سربازان آمريكايي كمك آمريكا را از يك اقدام ارزشمند انساني به يك نمايش هاليوودي تبديل كرده است. حال آنكه اگر آمريكا تنها يك درصد از هزينه روزانه خود در عراق را به زلزله زدگان بم اختصاص مي داد، ۳۰ برابر كل كمك هاي ارسالي اش به ايران را شامل مي شد.ملت ايران قدرشناس كمك همه ملت ها و از جمله ملت آمريكا بدون توجه به حجم آن هست ولي سوءاستفاده دولتها از نيازمندي انسان هاي درمانده را غيراخلاقي مي داند.آقاي بوش و پاول مي دانند كه آن چيزي كه بايد ديوار بلند بي اعتمادي ملت ما به دولت آمريكارا فروبريزد، زلزله و جان دادن مظلومانه ايرانيان نيست، بلكه تغيير سياست هاي خصمانه، عذرخواهي از خصومت هاي اثبات شده و جبران خسارتهاي عظيم ايران در اين زمينه تنها زلزله اي است كه سدهاي گفتگو ميان دو دولت را از ميان برمي دارد.
آمريكا براي حل مشكلاتي كه خود عليه ايران آفريده، فقط احتياج به صداقت و شهامت دارد وا لا در حالي كه ميلياردها دلار از دارايي اين ملت را بلوكه كرده است، ارسال كمك هاي چندصدهزار دلاري در كنار نمايش هاي هاليوودي چندش آور است.
پرويز اسماعيلي

تولد دو كودك در بم
دو كودك در بيمارستان امدادگران فرانسوي به دنيا آمدند.
دو پسر بچه مذكور سه شنبه شب و چهارشنبه صبح در بيمارستاني كه توسط امدادگران فرانسوي در شهر زلزله زده بم احداث شده است، با عمل سزارين به دنيا آمدند.حال مادران اين دو كودك نيز خوب توصيف شده است.
بيمارستان امدادگران فرانسوي هم اكنون تنها مركز درماني موجود در شهر است كه امكان عمل سزارين را در اختيار دارد، اين دو كودك يكي در ساعت ۲۳ سه شنبه شب و ديگري در ساعت ۴ صبح چهارشنبه به دنيا آمده اند.

زلزله از نگاه مأموران نجات اتريشي
000316.jpg
شماري از مأموران نجات اتريش پس از بازگشت از سفر به بم، تأسف و اندوه خود را از اينكه نتوانستند مجروحي را زنده از زير آوارها خارج سازند، اعلام كردند.
مأموران نجات و امدادرساني اتريش متشكل از ۶۰ نفر از اعضاي صليب سرخ، گروه نجات، آتش نشاني و گروه سگ هاي زنده ياب سه شنبه شب از شهر زلزله زده بم به وين بازگشتند.«يوزف اشميت» مسئول گروه نجات اتريش پس از بازگشت از شهر بم در مصاحبه با راديو و تلويزيون اتريش گفت كه گروه وي اجساد ۳۲ تن را از زير آوارها خارج كرده است و بسيار اندوهگين است كه نتوانسته است فرد زنده اي را از زير آوارها نجات دهد.
وي با اشاره به غمناك ترين و سخت ترين صحنه در طول فعاليت چند روز اخير اين گروه در بم گفت كه جسد يك مادر به همراه دو كودك خردسالش در بازوان راست و چپش براي همه ما سخت ترين مورد بوده است و همه گروه ما را بسيار متأثر كرده بود.اين مأمور نجات كه چند سال پيش نيز براي كمك به مجروحين زلزله در تركيه اعزام شده بود، گفت: «زلزله شهر بم بدترين زلزله بود.»

عملكرد ارتش  جمهوري  اسلامي  در امداد و كمك  رساني  به  زلزله زدگان  بم
000310.jpg
نيروي  زميني  ارتش  در جنوب  شرق  كشور تاكنون  با اعزام  دو گردان  هوابرد و سه  گردان  با تجهيزات  كامل  و يك  گروهان  ۱۶۲ نفره  از كاركنان  دژبان  ارتش  و ۲۶۰ نفر از سربازان  مركز آموزش  ۰۵ كرمان  در امر امداد رساني  به  زلزله زدگان  بم ، شركت  داشته  است .
ستادامداد و نجات ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  اعلام كرد: در پي  اين  حادثه  ستادهاي  امداد و نجات در نيروي هاي  سه گانه  نيروي  زميني ، هوايي  و دريايي  و قرارگاه  جنوب  شرق تشكيل  شد. به  گزارش  اين  ستاد، نيروي  زميني  مستقر در منطقه  با تخليه  بيش  از ۸۰۰ نفر از مجروحان  و ترابري  ۴۴۰امدادگر، احداث  يك  باب  بيمارستان  ۱۰۰ تختخوابي  و توزيع  عادلانه  كمكهاي ارسالي  و تامين  و برقراري  امنيت  عمومي در مناطق  زلزله زده  انجام  وظيفه كرده  است .
براساس  گزارش  اين  ستاد، نيروي  هوايي  ارتش  جمهوري  اسلامي نيز با افزايش ۱۲ فروند هواپيماي  سي  ۱۳۰ ، ۸ فروند بوئينگ  ۷۴۷ ، ۲ فروند بوئينگ  ۷۰۷، يك فروند اف  ۲۷ و ۳۱ فروند انواع  بالگرد به  ناوگان  هوايي  امداد نهاجا وجابجايي  ۱۵۵ پزشك  ارتش  و ۱۲۸ پزشك  خارجي  در امدادرساني  شركت  داشته  است . نيروي  هوايي  ارتش  همچنين  تعداد زيادي  خودروي  سنگين  ويژه  مهندسي ، ۱۴هزار دستگاه  چادر و انجام  ۳۳ سورتي  پرواز سنگين  تا ساعت  ۲۲ شب  گذشته  درانتقال  ۳ هزار مجروح  از مناطق  آسيب  ديده  به  مناطق  ديگر كشور همكاري گسترده  داشته  است .
نيروي  دريايي  ارتش  نيز با اعزام  ۲ فروند هواپيماي  فرندشيپ  و يك  گردان دريايي  سيرجان  و ۱۴۰ نفر از كاركنان  يگانهاي  نيروي  دريايي  به  مناطق  حادثه ديده ، اعزام  دستگاهها و ماشين  آلات  سنگين  واستقرار تيم  امداد و نجات  تيپ  تفنگداران  در امداد رساني  به  زلزله زدگان  شركت  داشته  است .
گزارش روابط عمومي ستاد مشترك ارتش نيز حاكي است سرلشكر سليمي فرمانده كل ارتش از مجروحان بستري در بيمارستان هاي زير پوشش ارتش بازديد و از آنها دلجويي كرد .

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
شهر بم در ۱۸ ماه بازسازي مي شود

آيين بزرگداشت قربانيان زلزله
000346.jpg
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور،  در جمع خبرنگاران جزئيات برنامه ها و اقدامات دولت براي بازسازي بم را تشريح كرد.
به گزارش (ايسنا)، دكتر محمد ستاري فر با بيان اينكه ظرف ۱۸ ماه آينده بازسازي بم به پايان مي رسد، توضيح داد :  براي اين امر زيرساختي ، نقشه هاي لازم بايد آماده شود.
سازمان مديريت نيز ظرف دو ماه با كمك سازمان نظام مهندسي نسبت به ساختمان هاي دولتي تصميم گيري و بررسي هاي لازم را انجام مي دهد. ستاري فر  با بيان اينكه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي افزايش سقف تخصيصي و اصلاح رديف ها اقدام مي كند
خاطر نشان كرد: مبلغ ۷۲۰ ميليارد ريال براي امور اضطراري و فوري از محل بودجه عمراني كشور به آسيب ديدگان اختصاص مي يابد.
اين رقم به صورت مداوم در اختيار هلال احمر و دستگاه هاي اجرايي براي اسكان موقت و تامين سبد غذايي زلزله زدگان در نظر گرفته شده است. وي از اختصاص اين رقم براي جبران هزينه هاي كادر پزشكي و پرستاري بيمارستان ها،  ستاد حوادث كرمان و ستاد حوادث وزارت كشور خبر داد و تصريح كرد:  دولت مبلغ پنج ميليون ريال به خانواده هاي يك نفره، هشت ميليون ريال به خانواده هاي دو نفره و مبلغ ۱۲ ميليون ريال را از اين رقم به خانواده هاي بيشتر از پنج نفر اختصاص مي دهد.
ستاري فر در عين حال اختصاص ۷۲۰ ميليارد ريال به صورت كوتاه مدت براي جبران خسارات را كافي ندانست و تصريح كرد: در  مصوبه جديدي كه دولت در جلسه سه شنبه خود داشت، چگونگي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني و تجاري ـ صنعتي آسيب ديده شهرستان بم را لحاظ كرد.
در اين مصوبه ستادي براي مسئوليت پذيري، برنامه ريزي و سياست گذاري و راهبردي تعريف شده است كه بازسازي شهر بم را برعهده دارد. وي با بيان اينكه دولت نسبت به بازسازي و نوسازي بم تعهد دارد، اظهار كرد:  اين ستاد از مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تشكيل مي شود و رياست اين ستاد را شخص رئيس جمهور بر عهده دارد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با بيان اينكه اين سازمان موظف است ظرف ۱۰ روز آينده نسبت به تشخيص زميني خارج از محدوده گسل زلزله خيز اقدام كند، توضيح داد:  دولت تاكنون مبلغ ۲۶۹۰ ميليارد ريال براي تامين و تجهيز ساختمان ها اختصاص داده است و پيش بيني مي شود كه چهار هزار ميليارد ريال براي امر بازسازي از طريق كمك هاي مردمي و خارجي اختصاص يابد.ستاري فر گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي مكلف است با همكاري نظام مهندسي كشور نسبت به شناسايي پيمان كاران مجرب براي ساخت ساختمان هاي مستحكم و ضد زلزله اقدام كند.وي با اشاره به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت تصريح كرد:  دولت مجاز است يك درصد از بودجه سالانه خود را براي حوادث غير مترقبه اختصاص دهد.
وي با تأكيد بر اينكه رقم رديف ذكر شده براي بازسازي شهرستان بم كافي نيست، توضيح داد:  از ساير رديف هاي عمراني بودجه سال ۸۲ نيز براي پردخت وام از طريق نظام استفاده خواهيم كرد.
وي از اعطاي ۵/۲ ميليون تومان مصالح دولتي به صورت رايگان به سازندگان خبر داد و گفت:  پنج ميليون تومان نيز سيستم بانكي كشور به شكل سپرده هاي كوتاه مدت با اخذ سود چهار درصد به متقاضيان اعطا مي كند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور همچنين گفت: پيمانكاران و مشاوران ساختماني كه اصول مقاوم سازي را رعايت نكرده اند و بناهاي احداث شده توسط آنها در زلزله بم تخريب شده به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
دكتر «محمد ستاري فر» افزود: هيات دولت، سازمان مديريت و برنامه ريزي را موظف كرده طي دو ماه گزارشي در خصوص علت ريزش ساختمانها بخصوص ساختمان هاي دولتي و عمومي تهيه كند.
وي افزود: اين سازمان با همكاري سازمان نظام مهندسي ضمن شناسايي پيمانكاران متخلف و لغو صلاحيت آنها نسبت به شناسايي و تقدير از پيمانكاراني كه بناهاي آنها در برابر زلزله استحكام داشته، اقدام خواهد كرد.
آخرين اخبار بم
شهر بم ديروز پس از وزش بادي شديد هواي سردتري داشت. شبها بم از جمعيت خالي مي شود و به سختي به يكي دو هزار نفر مي رسد. اينان ساكنان واقعي شهر بم هستند كه در كنار ويرانه هاي خانه شان به ياد عزيزانشان مي گريند.ديشب برخي از خانواده ها شب هفت عزيزانشان را در گورستان بم برگزار كردند.اما روزها هزاران نفر به جمعيت شهر افزوده مي شود .مسئولان مي گويند عده اي از اين افراد فرصت طلباني هستند كه از اطراف و صرفاً براي سوءاستفاده از وضع موجود به بم مي آيند. مردم بم از مسئولان مي خواهند كه فكري به حال اين افراد بكنند.مسئولين در صدد هستد تا با احداث دو اردوگاه موقت در اطراف بم افراد آسيب ديده را بعد از مشاوره روانپزشكي به اين اردوگاهها انتقال دهند تا امدادرساني به آنان راحت تر صورت گيرد. اين در حالي است كه برخي از زلزله زدگان خانه هاي خود را مرمت كرده اند و يا سكونت در كنار خانه خراب خود را به اقامت در اردوگاه ها ترجيح مي دهند. يك مقام هلال احمر هم گفت: براي هماهنگي بيشتر در توزيع كمكهاي مردمي،  به آسيب ديده هاي بم شناسنامه مخصوص تحويل خواهد شد.تا عصر ديروز ۹۰ درصد كار تجسس اجساد انجام شد و ۱۰ درصد باقيمانده نيز مربوط به مناطق كور زلزله است كه شديداً تخريب شده است،اما روستاها كمتر تخريب شده است.
000314.jpg

از لحاظ بهداشتي نيز وضعيت شهر بم تحت كنترل است، و مهمترين مشكل نبود سرويسهاي بهداشتي است كه تلاش براي رفع آن ادامه دارد و ديروز تعدادي حمام و توالت صحرايي در اين شهر برپا شد.در عين حال برنامه ضدعفوني منطقه با استفاده از مواد گندزدا در حال انجام است.وزارت بهداشت نيز هشدار داد تا دفن كامل اجساد از توزيع غذاي گرم خودداري شود.بنابر گزارش ديگري مهمترين نياز فعلي زلزله زدگان مواد شوينده، خميردندان، مسواك، حوله، پوشك بچه، و موارد مشابه است. در حال حاضر ارتباط تلفني بم با خارج از كشور با راه اندازي يك مركز ارتباطات سيار توسط كشور تركيه امكان پذير شده است. همچنين ۱۰ هزار شماره تلفن آماده واگذاري شده است.قائم مقام مدير عامل سازمان تامين اجتماعي نيز از بازيابي تمامي سوابق بيمه شدگان شهرستان بم خبر داد و اعلام كرد در حال حاضر امكان صدور دفترچه درماني براي تمامي بيمه شدگا ن بم و ارائه  ساير خدمات وجود دارد.سازمان جغرافياي ارتش نيز خبر از عكسبرداري هوايي از مناطق زلزله زده داد كه اين تصاوير براي بررسي طرح و برنامه هاي بازسازي در اختيار كارشناسان قرار گرفته است.
آخرين آمار
يك مقام بلندپايه سازمان ملل اعلام كرد: شمار تلفات زلزله بم مي تواند به ۵۰ هزار نفر افزايش يابد. اين در حالي است كه تاكنون به صورت رسمي از كشته شدن ۳۰ هزار نفر خبر داده شده است. در صورت صحت آمار تخميني (۵۰ هزار نفر) اين دومين فاجعه انساني به خاطر زلزله در جهان است.
براساس آمارها: هزار نفر تاكنون در بيمارستانها بستري شده اند و تا صبح ديروز ۱۳۶۹ پرواز در فرودگاه بم انجام شد كه ۱۴۰ پرواز متعلق به كشورهاي خارجي بوده است.سازمان بهزيستي نيز از ساماندهي ۱۵۰۰ كودك زلزله زده خبر داد و اعلام كرد از اين تعداد ۱۴۰۰ كودك تحويل خانواده هاي خودشان شده اند همچنين ۱۵۰۰ زن بي سرپرست در مراكز نگهداري بهزيستي ساماندهي شده اند. اين در حالي است كه نيمي از كاركنان بهزيستي بم فوت كرده اند و ساختمان بهزيستي شهر كاملاً تخريب شده است.مدير حوادث غير مترقبه نيز تعداد نيروهاي امدادگر را ۲۵ هزار نفر اعلام كرد.
۶۲ كشور خارجي نيز آمادگي خود را براي كمك به زلزله زدگان اعلام كردند.
مجلس يادبود زلزله زدگان
000312.jpg

آئين گراميداشت كشته شدگان زلزله بم ديروز در سراسر كشور برگزار شد.
در مراسمي كه در تهران برگزار شد رئيس جمهور، رئيس مجمع تشخيص مصلحت، وزراي دولت، رئيس دفتر مقام معظم رهبري، جمعي از مسئولين و جمع كثيري از اقشار مردم حضور داشتند.
در قم نيز مراسم مشابهي با حضور آيات عظام و علما برگزار شد.
كمكها را به پايگاه هاي مورد اعتماد دهيد
مسئولين از مردم خواسته اند براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي كمكهاي خود را به هلال احمر، سازمان بهزيستي و يا كميته امداد تحويل دهند و يا به حسابهاي بانكي اين سه نهاد واريز كنند.
نجات يك خانواده پس از ۶ روز
نيروي زميني ارتش اعلام كرد: يك خانواده پس از گذشت ۶ روز از حادثه دلخراش بم توسط يگانهاي ارتش نجات پيدا كرد.امير سرتيپ محمدي جانشين قرارگاه جنوب شرق با اعلام اين مطلب افزود: يگانهاي اين نيرو كماكان در حال جستجو براي نجات حادثه ديدگان هستند كه ممكن است هنوز زنده باشند.براساس اين گزارش خانواده نجات يافته شامل پدر، مادر و يك فرزند است.
ارگ تاريخي بم شكوه خود را بازمي يابد
000318.jpg

با توجه به موجود بودن اسناد و مدارك مناسب و ارزنده از مراحل مختلف بازسازي ارگ بم، و باقي ماندن پايه ها و ديواره هاي ارگ، به عنوان اسكلت اوليه، بازسازي دوباره اين محوطه تاريخي از سر گرفته مي شود. بازسازي حاكم نشين، برج و بارو به عنوان نماد شهري اين اثر تاريخي، اصطبل، سربازخانه، يخدان، مسجد، حسينيه، چند خانه اين محوطه تاريخي و ... با تصويب اعتبار ۱۵ ميليارد توماني در طول ۵ سال قابل اجرا است. تاكنون سازمان جهاني يونسكو، وزارت امورخارجه ايتاليا، وزير فرهنگ مصر و دبيران كل ايكروم (مركز بين المللي مطالعات و حفاظت از اموال فرهنگي)، ايكوموس (انجمن بين المللي محوطه ها و بناهاي تاريخي) براي بازسازي مرمت اين بنا اعلام آمادگي كرده اند.

زائرين حج تمتع سال ۸۲ بيمه شدند
براساس  قرارداد منعقده  بين  شركت  بيمه  البرز و سازمان  حج  و زيارت  تمام زائرين  بيت  الله  الحرام  در حج  تمتع  سال  ۸۲ در برابر خطرات  فوت ، نقص  عضو و هزينه هاي  پزشكي  تحت  پوشش  بيمه  البرز قرار گرفتند.
به  گزارش  روابط عمومي  بيمه  البرز، براي  زائرين  حج  تمتع  سرمايه  فوت  به  هر علت  ۴۰ ميليون  ريال ، نقص  عضو ۳۰ ميليون  ريال ، هزينه هاي  بيمارستاني  ۱۰ ميليون  ريال ، هزينه  خسارت  سرپايي ، خسارت  بار و مراجعت  بيمه شده  به  شهر محل  اعزام  معادل  يك  ميليون  ريال  است .
همچنين  پرداخت  خسارت  به  زائريني  كه  به  هر دليل  از اعزام  به  حج  تمتع  جا مي مانند معادل  ۱۵ ميليون  ريال  از طريق  شركت  بيمه  البرز پرداخت  مي شود.
بر اساس  اين  گزارش  علاوه  بر زائرين  حج  تمتع  در سال  جاري ، زائرين  عتبات عاليات  نيز كه  از طريق  شركت هاي  خدمات  زيارتي  و سياحتي  مورد تاييد سازمان حج  و زيارت  به كشور عراق  اعزام  مي شوند در قالب  قراردادهاي  بيمه  عمر، درمان و هزينه هاي  ناشي  از حادثه  تحت  پوشش  بيمه  البرز مي باشد.

راه آهن بافق - مشهد سال آينده آماده بهره برداري مي شود
مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: راه آهن بافق - مشهد سال آينده راه اندازي خواهد شد.
محمد سعيدنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، تاكيد كرد: در بودجه سال آينده۹۰۰ ميليارد ريال براي اين منظور پيش بيني شده است.
وي خاطرنشان كرد: طرح بافق - مشهد از بزرگترين طرح هاي حمل و نقل ريلي كشور است كه در سال هاي آينده نيز پي گيري خواهد شد.سعيدنژاد اظهارداشت: با بودجه خوبي كه در سال آينده درنظر گرفته شده، مطمئنا قطار روي ريل بافق - مشهد قرار خواهد گرفت.در بودجه سال آينده هشت طرح مهم درخصوص راه آهن پيش بيني شده كه احداث راه آهن تندرو تهران - مشهد ازجمله مهمترين آنها است.
راه آهن اصفهان - ازنا، چابهار - فهرج - بم، شيراز - بوشهر و بندر امام - خرمشهر ازجمله مهمترين طرح هاي حمل و نقل ريلي كشور در سال آينده است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |