پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۹ - Jan 1, 2004
ايران آماده تحويل و توزيع گاز در پاكستان است
معاون  بين الملل  وزارت  نفت  اعلام  كرد: ايران  آمادگي  دارد علاوه  بر احداث  خط لوله  انتقال  گاز به  پاكستان ، با ادامه  خط لوله  مذكور اين  محصول  را در پاكستان  بازاريابي  و مستقيما به  فروش  برساند.
محمد هادي  نژادحسينيان  ديروز در پايان  سفر دو روزه  به  پاكستان  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  در اسلام آباد گفت : در ملاقات ها و مذاكرات با مسوولان  پاكستاني  دو گزينه  را پيشنهاد كرديم  كه  خط لوله  گاز تا نقطه صفر مرزي  احداث  شود يا اينكه  خط لوله  در خاك  پاكستان  ادامه  يابد و ايران گاز را براي  شركت ها، صنايع  و نيروگاه ها توزيع  كند.
نژاد حسينيان  افزود: در صورت  اجراي  پيشنهاد اخير تمام  مسووليت  توليد،توزيع  و فروش  گاز در پاكستان  با قيمت  رقابتي  برعهده  جمهوري  اسلامي  ايران  خواهد بود و اسلام آباد متعهد خواهد شد از اين  روند  ماليات  و عوارضي  دريافت نكند. ضمن  اينكه  درآمدهاي  حاصله  از اين  طريق  را نيز بايد بتوان  بدون مواجهه  با مشكل  از پاكستان  خارج  كرد.
وي  خاطرنشان  كرد: پيشنهاد قبلي  ايران  مبني  بر احداث  خط لوله  تا مرزبه  قوت  خود باقي  است  و در اين  صورت  مسووليت  ادامه  خط لوله ، توزيع  و قيمت گذاري  برعهده  پاكستان است.
معاون  بين الملل  وزارت  نفت  همچنين  گفت : توافق  شد مقامات  پاكستان  هر دو پيشنهاد را بررسي  كرده  و ظرف  دو ماه  پاسخ  خود را اعلام  كنند.
وي  در پاسخ  به  سوالي  درباره  قاچاق  نفت  از ايران  به  پاكستان  گفت : باتوجه  به  اظهار نگراني  دو طرف ، پيشنهاد تاسيس  مراكزي  براي  توزيع  فرآورده هاي  نفتي  در شهرهاي  مرزي  و افزايش  نظارت  بر مناطق  مرزي  ارائه شد.
اين  راه حل ها موقتي است  و راه حل  قطعي  تعديل  قيمت  فرآورده هاي  نفتي  در داخل  كشور است .
وي  اضافه  كرد: اختلاف  زياد بهاي  كالاهاي  نفتي  در ايران  و پاكستان  علت اصلي  قاچاق  اين  مواد است .
نژاد حسينيان  روز چهارشنبه  با وزيران  نفت ، دارايي  و سرمايه گذاري  و قائم  مقام  وزارت  كشور پاكستان  ديدار و گفتگو كرد.
وي  كه  در راس  هياتي  از مسوولان  و كارشناسان  وزارت  نفت  براي  شركت  دراجلاس  دوجانبه  درباره  احداث  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  پاكستان  روز دوشنبه  به  اين  كشور سفر كرده  بود، ديروز   اسلام آباد را به  مقصد تهران  ترك  كرد.

۴۰ ميليارد تومان براي مقاوم سازي ساختمانها
رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن درباره بودجه مقاوم سازي سال آينده كشور گفت: «در سالهاي گذشته بودجه به صورت مقطعي بود اما براي سال ۸۳ بودجه ادواري، ۴۰ ميليارد تومان در نظر گرفته اند.»
به گزارش ايسنا رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن با بيان اين مطلب به تدوين دستور العمل مقاوم سازي ساختمان ها اشاره كرد و گفت: «سال گذشته براي ساختمان هاي دولتي و شريانهاي حياتي دستورالعمل مقاوم سازي تدوين شده و امسال نيز فاز مطالعاتي آن آغاز شده است كه در مرحله نخست اين ساختمان ها از لحاظ آسيب پذيري برآورد شده و شناسنامه فني دريافت مي كنند.»
وي به تاسيس مراكز فني - مهندسي در سطح كشور در راستاي مقاوم سازي ساختمان هاي دولتي اشاره كرد و گفت: «مقاوم سازي ساختمان هاي عمومي مستلزم صرف بودجه زيادي است كه تنها از سوي دولت و يا خود مردم قابل پرداخت نخواهد بود، بنابراين بايد اين امر از سوي NGO ها و يا تخصيص تسهيلات خاص از جمله سوبسيد و وام به صورت كمك هاي بينابين انجام شود.»
رئيس مركز تحقيقات ساختمان همچنين عنوان كرد: «اگر در هنگام ساخت كمتر از ۵ درصد به مقاوم سازي توجه شود، مي توان دوام ساختمان را تا ۱۰۰ درصد تضمين كرد.»

يادداشت
ماليات در دسترس
حمايت رئيس سازمان امور مالياتي از افزايش ماليات بر داد و ستد سهام كه در لايحه بودجه سال آينده پيش بيني شده، كاملاً طبيعي است.
وي در اظهارات خود تأكيد كرده است كه افزايش ماليات بر داد و ستد سهام تأثيري بر بازار سهام و درآمدهاي دولت ندارد ولي در ادامه نيز اذعان مي دارد كه افزايش ماليات سود صاحبان سهام را كاهش مي دهد.
با پذيرش كاهش سود داد وستد سهام در اثر افزايش ماليات بايد پذيرفت كه كاهش سود به طور قطع در ميزان داد و ستد سهام اثر خواهد گذاشت.
براي افزايش درآمدهاي مالياتي راحت ترين راه دريافت ماليات از عمليات مالي و داد و ستدهايي است كه در مراجع رسمي و به صورت متمركز انجام مي شود.
سازمان امور مالياتي براي دريافت ماليات از حقوق كاركنان دولت، داد و ستد سهام و غيره نياز به تلاش و كوشش فراواني ندارد. كسب اينگونه درآمدهاي مالياتي نيز قطعي و قابل اتكا است اما دريافت ماليات از فعاليت هاي مالي خارج از چهارچوب هاي دولتي و غيرمتمركز و بازرگاني و تجارت نياز به نظارت و پيگيري هاي دقيق و كارآمد دارد. علاوه بر اين وجود يك بانك اطلاعات گسترده و دقيق از مجموع فعاليت هاي مالي و تجاري دشوار است.
اكثر دست اندركاران و آگاهان در بورس تهران بر اين باورند كه افزايش ماليات بر داد و ستد سهام از ۵/۰ درصد به ۲ درصد براي افراد حقيقي و ۵ درصد براي افراد حقوقي به بازار رو به رشد سهام در كشور خسارت وارد خواهد كرد.
رئيس سازمان امور مالياتي تأكيد كرده اند كه با معرفي مسئولان وزارت دارايي از نهادهاي حقوقي نيز دو درصد ماليات دريافت مي شود كه اين خود با ايجاد رانت در بازار سهام علاوه بر اختلال در بازار به فساد نيز منجر خواهد شد.
بازار سهام در ايران اگرچه سابقه اي طولاني دارد ولي به لحاظ تأثير در اقتصاد كشور تنها در سال هاي اخير مورداقبال سرمايه گذاران قرار گرفته است و با توجه به طرح هاي آتي براي جذب سرمايه گذار خارجي و گسترش آن به بازارهاي بين المللي جا دارد كه بيش از پيش مورد حمايت قرار گيرد. گروه اقتصادي

بانك جهاني:
حذف يارانه كشاورزي كشورهاي ثروتمند ۱۵۰ ميليون نفر را از فقر نجات مي دهد
بانك جهاني تخمين زده است كه در صورت قطع يارانه ها و تعرفه هاي كشاورزي ملل ثروتمند، ثروت جهان در حدود ۵۰۰ ميليارد دلار افزايش مي يابد و ۱۵۰ ميليون نفر تا سال ۲۰۱۵، از فقرخارج مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس،  نيويورك تايمز درشماره ديروز خود نوشت: سياستهاي كشاورزي ما، سختيهاي كشاورزان فقير كشورهاي درحال توسعه را تشديد مي كند.
كشورهاي در حال توسعه به بازرگاني جهاني متصل شده اند و تجارت جهاني همانگونه كه لندن، توكيو و نيويورك را به هم متصل مي كند، اين مناطق را به ما مرتبط مي كند.
در اين گزارش با اشاره به بررسي اوضاع در كشورهاي فقير جهان آمده است :  واقعيت ناراحت كننده براي يك آمريكايي،فهم اين نكته است كه سياستهاي كشاورزي ما شامل موانع حمايت گرايانه تجاري و ميلياردها دلار يارانه اي كه به كشاورزانمان مي پردازيم،به شدت آلام كشاورزان فقير كشورهاي در حال توسعه را تشديد مي كند.
اين روزنامه افزود: اين بسيار بد است كه كشوري مثل ژاپن كه خواستار فروش صادرات خود به جهان است، همچنان تعرفه هاي ۵۰۰ درصدي بر برنج وارداتي را حفظ كرده است.
 بدتر اين است كه جهان توسعه يافته روزانه حدود يك ميليارد دلار يارانه به كشاورزان خود اختصاص مي دهد كه سبب كاهش قيمت محصولات كشاورزي مي شود.
نيويورك تايمز در ادامه اضافه كرد:به خاطر يارانه هاي پرداختي ملل ثروتمند به كشاورزان خود،كشاورزان ملل فقير، قدرت رقابت با محصولات يارانه اي را حتي در كشورهاي خود ندارند.
در ادامه اين مقاله آمده است: ما در بوركينافاسو از يك كشاورز پنبه كار شنيديم كه گفت سياست شگفت آور آمريكا در زمينه پنبه تنها در صورتي قابل توضيح است كه فرض كنيم خود بوش پنبه كار است.
نيويورك تايمز نوشت: اين كشاورز اشتباه مي كرد؛ اين بوش نيست كه پنبه كار است، بلكه بعضي از اعضاي مهم كنگره كه مسئول لايحه ۱۸۰ ميليارد دلاري كشاورزي براي سال ۲۰۰۲ هستند، پنبه كار هستند.

ارائه صورت هاي مالي شفاف براي فعاليت بين المللي بانك ها ضروري است
رئيس  شوراي  عالي  انجمن  حسابداران  خبره  ايران  گفت : گزارشگري  شفاف  صورت هاي  مالي  بانك ها براي  آشكارسازي  اطلاعات  مالي  آنان  در فعاليت هاي  بين المللي بانكي  ضروري  است .
«هوشنگ  خستويي » ديروز در همايش  حسابداري  و توسعه  بانكداري افزود: صورت هاي  مالي  حسابرسي  شده  ۱۰ بانك  از سال  ۷۶ تا ۸۰ نشان  داد بانك هاي  كشور در خصوص  سرمايه ، اندوخته ، ميزان  سود و زيان  و بدهي هاي  خود اطلاعات  شفافي  ندارد.وي  تأكيد كرد: بانك ها بايد صورت هاي  مالي  و حساب هاي  سود و زيان  خود رابه  روشي  ارائه  دهند كه  درآمدها و هزينه ها بر حسب  ماهيت  آنها طبقه بندي  شود.
رئيس  شوراي  عالي  انجمن  حسابداران  خبره  ايران  نقص  قوانين  مالي  و بانكي كشور را عامل  شفاف  نبودن  اطلاعات  حساب هاي  بانكي  دانست  و گفت : عدم  ارائه اطلاعات  شفاف  مالي  توسط بانك ها، اعتبار آنها را در بين  بانك ها و موسسات مالي  بين المللي  كاهش  مي دهد.وي  دولتي ، غير رقابتي  بودن  و پيچيدگي  مقررات  حاكم  بر فعاليت هاي  بانكي را از مشكلات  بانكداري  دولتي  در ايران  برشمرد.

گفتگوي امروز
اصلاح نظام صنفي
گروه اقتصادي: با بررسي مواد باقيمانده لايحه اصناف در جلسه روز سه شنبه در مجلس شوراي اسلامي كار تصويب اين لايحه به پايان رسيد. در خصوص اهداف و تاثير اين لايحه بر كاهش مشكلات اصناف با حسين فرجي مدير كل امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني گفتگو كرده ايم.
***
* تصويب لايحه اصناف چه اهدافي را دنبال مي كند؟
ناهمخواني قانون فعلي نظام صنفي باخواست امروز اصناف و اصلاحات و الحاقاتي كه در سنوات قبل در اين قانون بوجود آمده قانون مذكور را براي رفع مشكلات اتحاديه ها و مجامع امور صنفي نا كار آمد ساخته بود .براي به روز كردن اين قانون و فعال كردن تشكلها ،اتحاديه ها ومجامع امور صنفي و رفع مشكلات آنان وزارت بازرگاني اقدام به تهيه پيش نويس جديد لايحه نظام صنفي كرد كه اين لايحه پس از تصويب در هيات دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال و با تصويب ۲ فصل باقي مانده كار تصويب آن پايان يافت و اميدواريم تا اواخر سال جاري شاهد تاييد شوراي نگهبان و تصويب نهايي اين لايحه باشيم.
* تصويب اين لايحه چه تحولاتي را در مجامع امور صنفي ايجاد مي كند؟
با توجه به كاستي هايي كه هم اكنون از نظر سازمان و تشكيلات در اتحاديه ها و مجامع امور صنفي وجود دارد، سعي كرده ايم تا در قالب اين لايحه ساختار مناسبي را براي اتحاديه ها و مجامع امور صنفي كشور ايجاد نماييم. در رابطه با بعضي از صنوف نيازمند ايجاد تشكلهاي استاني و كشوري هستيم كه اين موضوع در قانون كنوني نظام صنفي پيش بيني نشده بود. همچنين از نظر تخصيص بودجه و امكانات بيشتر براي تقويت تشكلها نيز تمهيداتي انديشيده شده است. تا كنون صنوف كشور به صورت متفرق بوده اند و در اين لايحه سعي شده تا يك تشكل ملي و كشوري براي اصناف ايحاد كنيم كه اين امر در چارچوب شوراي اصناف كشور پيش بيني شده است و اين شورا مي تواند به عنوان نماينده اصناف در جلسات مختلف حضور داشته باشد. همچنين با تغييري كه در محدوده اختيارات اتحاديه ها و مجامع امور صنفي صورت گرفته تصدي گري دولت را به حداقل ممكن تقليل خواهيم داد.
* چه مشكلاتي در زمينه فعاليت اصناف وجود داشته كه اين لايحه قصد برطرف كردن آن را دارد؟
يكي از مشكلات اصلي اصناف،  وجود واحدهاي بدون پروانه كسب است كه به صورت غير قانوني فعاليت مي كنند و متاسفانه دايما در حال افزايش مي باشد. در اين لايحه پيش بيني شده كه براي ايجاد هر واحد بايد ابتدا جواز كسب دريافت شود و در غير اين صورت با همكاري اتحاديه مربوط و نيروي انتظامي واحد مذكور پلمپ خواهد شد. مشكل ديگر در زمينه ضرورت هماهنگي بيشتر اصناف با ادارات و سازمانهايي مانند شهرداري، وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان تامين اجتماعي و نيروي انتظامي است كه به نحوي بخشي از وظايف و مسئوليت هاي اصناف را انجام مي دهند كه در اين لايحه پيش بيني هاي لازم صورت گرفته تا از طريق تشكلهاي موجود اين ارتباط افزايش يافته و توافق حاصل شود. همچنين انضباط شغلي اصناف نيز از معضلات قانون قبلي است كه در اين لايحه تكاليفي براي اصناف در زمينه رعايت نرخ كالا و خدمات تعيين شده تا از طريق اتحاديه هاي مربوط به آنان ابلاغ شود.

سرمايه خارجي فقط با سيستم اداري سالم جذب مي شود
مدير كل  سرمايه  گذاري هاي  خارجي  وزارت  اقتصاد و دارايي ، ديروز گفت : جذب  سرمايه گذاري  خارجي ، قطعا معلول  سلامت  سيستم  اداري  است  و بــا سيستم  ناكارآمد اداري  نمي توان  سرمايه هاي  خارجي  را جذب  كرد.
به گزارش ايرنا، دكتر سيد احمد مرتضوي  در اصفهان  افزود: درحالي  كه  اعتمادسازي  و انجام  به  تعهدات  براي  سرمايه گذاران  خارجي  بسيار مهم  است  ولي  انجام  بسياري  از تعهدات  طرف هاي  ايراني  به  دستگاه هاي  دولتي  مربوط مي شود.
وي  ادامه  داد: در حالي  كه  يك  ارسال  پول  به  خارج  از كشور از طريق  سيستم بانكي  ۴ ماه  طول  بكشد، يا يك  ثبت  شركت  ۶ ماه  طول  بكشد يا صدور يك  پروانه  بهره برداري  مشكلات  ديگري  داشته  باشد، چگونه  طرف هاي  ايراني  مي توانند به  تعهدات  خود در مقابل  طرف هاي  خارجي  پايبند باشند.
دكتر مرتضوي  تاكيد كرد: به  همين  دلايل ، در حالي  كه  ايران  يكي  از پرمنفعت ترين  نقاط جهان  و كشوري  است  كه  بازگشت  سرمايه  در آن  بي حساب  و كتاب  است  ولي سرمايه گذاري  در آن چندان پر رونق نيست.

گسترش فعاليت بخش تعاون به تمام عرصه هاي اقتصادي از محورهاي اساسي برنامه چهارم توسعه است
توسعه فعاليت بخش تعاوني به تمام عرصه هاي اقتصادي از جمله بانكداري و بيمه از محورهاي اساسي برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور است.
به گزارش خبرگزاري مهر دبير كل اتاق تعاون با بيان اين مطلب گفت: جايگاههاي بسيار خوبي بر اساس بند ۴۷ و ۴۸ احكام برنامه چهارم از طرف رهبرمعظم انقلاب به دولت ارائه شده است.
محمدرضا رمضاني با اشاره به ماده ۱۰۷ برنامه چهارم كه توسط دولت تصويب شده است، افزود: رويكرد استفاده موثر از قابليت هاي بخش هاي تعاوني در استقرار عدالت اجتماعي، توزيع عادلانه تر درآمدها و تامين منابع لازم براي سرمايه گذاري از طريق تجميع سرمايه هاي كوچك از برنامه هاي توسعه بخش تعاون است.
رمضاني، توانمندسازي جوانان فارغ التحصيل و ساير افراد جوياي كار، ارتقاي بهره وري و توسعه و بهبود مديريت تعاونيها، ترويج فرهنگ تعاون، اصلاح محيط حقوق توسعه اي بخش تعاون و ارائه قوانين مورد نياز براي توسعه بخش تعاون را از محورهاي اساسي برنامه چهارم توسعه در بخش تعاون برشمرد.
وي افزود: اولويت دادن به بخش تعاون در انتقال فعاليتها و كاهش تصدي هاي دولتي به بخش غيردولتي، توسعه زمينه فعاليت بخش تعاوني به تمام عرصه هاي اقتصادي از جمله بانكداري و بيمه، تسهيل فرآيند دستيابي تعاونيها به منابع و امكانات، فناوريهاي نوين و بازارها و بهبود محيط كسب و كار درآينده نزديك از محورهاي اساسي ديگر در نظر گرفته شده براي بخش تعاون در برنامه چهارم توسعه است.

بزرگترين طرح جمع آوري گازهاي همراه كشور فروردين ماه راه اندازي مي شود
مدير طرح جمع آوري گازهاي همراه مناطق نفت خيز جنوب گفت: بزرگترين طرح جمع آوري گازهاي همراه كشور معروف به طرح آماك با حجم سرمايه گذاري ۳۷۵ ميليون دلار و درآمد سالانه ۲۱۰ ميليون دلار در فروردين ماه سال آينده راه اندازي مي شود.
سيد محمد بيژن فر در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين كه اين طرح داراي تاخير مي باشد، گفت: قصور و ضعف ناشي از كنسرسيوم اجراكننده، عدم صدور مجوزهاي لازم از طرف سازمان هاي دولتي مرتبط با اين طرح و وجود برخي پيچيدگي هاي فني و استثنائات در اين طرح از علل تاخير پروژه است.وي با اشاره به اين كه اين طرح در دو فاز اقتصادي و زيست محيطي اجرا مي شود،  افزود: جلوگيري از سوزاندن ۸/۶ ميليون مترمكعب گازهاي ترش همراه نفت لايه بنگستان، مخازن نفت اهواز، آب تيمور، منصوري، كوپال و مارون و پيشگيري از انتشار روزانه ۱۸ هزار تن مواد آلاينده نيز در محيط زيست ازجمله اهداف اين طرح مي باشد.
مدير طرح آماك پيشرفت فيزيكي كل طرح را ۸۹ درصد اعلام كرد و گفت: راه اندازي فاز يك اين پروژه در فروردين ماه ۸۳ آغاز خواهد شد كه طي سه ماه به بهره برداري و توليد كامل خواهد رسيد.
وي درخصوص تاسيسات اين طرح گفت: احداث ۸ ايستگاه افزايش فشار و ۸ ايستگاه نم زدايي، احداث پالايشگاه شيرين سازي، احداث ۲۷۸ كيلومتر خطوط لوله، نصب ۸۳ رديف كمپرسور تقويت فشار و خط انتقال ۹۵ كيلومتري فشار قوي برق ازجمله تاسيساتي است كه در اين طرح اجرا خواهد شد.

استقبال بخش خصوصي از ساخت كارخانه سيمان
استقبال  بخش  خصوصي  براي ساخت واحدهاي  سيمان  از محل  تسهيلات  حساب  ذخيره  ارزي  به طور چشمگيري  افزايش يافته  و تاكنون  براي  توليد ۵/ ۴۳ ميليون  تن  تقاضا واصل  شده  است .
به گزارش ايرنا، جعفر سرقيني معاون امور معدني وزارت صنايع و معادن در مراسم  بزرگداشت  هفتادمين  سال  صنعت  سيمان  گفت : از تقاضاهاي  رسيده  براي  سرمايه گذاري  در اين صنعت  از سوي  بخش  خصوصي ، تاكنون  براي ايجاد ظرفيت توليد  ۱۰ ميليون  تن  سيمان گشايش  اعتبار و براي  ۲۰ميليون  تن  ديگر تقاضاي  گشايش  اعتبار (ال  سي ) شده  كه  در مرحله  بررسي  است .

خبر كوتاه
* شانا:عربستان سعودي براي كاهش وابستگي خود به درآمدهاي ناپايدار نفتي ، در ۲۰ سال آينده حداقل ۱۴۲ ميليارد دلار در صنايع گاز و پتروشيمي سرمايه گذاري خواهد كرد.
* كشتيراني درياي خزر و والفجر هشت براي انتقال رايگان كمكهاي بشردوستانه ارسالي از كشورهاي حوزه درياي خزر و خليج فارس به زلزله زدگان شهرستان بم از طريق شناورهاي ملكي آمادگي كامل دارد.
* ايرنا: سيزدهمين نمايشگاه تخصصي- صادراتي لوستر و چراغ هاي تزييني با حضور ۱۲۵ شركت داخلي در فضايي به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران افتتاح شد و تا روز ۱۴ دي ماه ادامه دارد.
* سيزدهمين نمايشگاه بين المللي مبلمان منزل و اداري، دكوراسيون و معماري داخلي از ۱۶ تا ۲۰ دي ماه جاري به مدت پنج روز در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
* مهر: نخستين خط توليد ورقهاي رنگي فولاد مباركه ماه آينده به طور رسمي با ظرفيت يك صد هزار تن در سال راه اندازي و محصولات آن به بازار عرضه مي شود.مدير فروش داخلي فولاد مباركه اصفهان گفت: با اين ميزان توليد، علاوه بر تأمين نياز داخلي كشور بخشي از اين محصول براي تأمين ارز موردنياز شركت به خارج از كشور نيز صادر خواهد شد.
* كارخانه خودروسازي اشكوداي لهستان مذاكره با شركاي بالقوه در ايران و قزاقستان را براي راه اندازي يك كارخانه توليد خودرو آغاز كرد.
* ايسنا: دو فروند نفت كش ۳۵ هزارتني ويژه حمل فرآورده هاي نفتي براي نخستين بار در كشور ساخته مي شود.
* ايسنا:تاكنون ۳۲۰ هزار تن پنبه از مزارع كشور برداشت شده است.
* ايسنا: براي نخستين بار در كشور جرثقيل كانتينري در شركت ماشين سازي اراك طراحي و ساخته و در بندر شهيد رجايي نصب و راه اندازي شد.
* مهر: محصولات ايران خودرو تاكنون به ۳۲ كشور جهان صادر شده است و در برنامه هاي آينده صدور ۲۰ درصد از توليدات شركت هدف گذاري شده است.مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در جريان بازديد رييس و اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب افزود: ايران خودرو همكاري با خودروسازان معتبر جهاني را بر مبناي طراحي و توليد سالانه يك ميليون دستگاه خودرو كيفي با قيمت رقابتي آغاز كرده است.
* مديرعامل بانك ملي ايران از نحوه اعطاي تسهيلات تكليفي ابراز نارضايتي كرد.ولي الله سيف با بيان اينكه بخش عمده اي از منابع نظام بانكي به پرداخت تسهيلات تكليفي اختصاص مي يابد گفت روش اعطاي تسهيلات تكليفي امكان مصرف بهينه منابع پولي را از بانك هاي كشور سلب كرده است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۴۴
۳,617
۱۵۶,553
حق تقدم ايران خودروديزل
۵۰
۱,050
۲,238
پيام
۱,552
۳۲,611
۱۱۲,408
سيمان شرق
۲۴۲
۵,090
۲۹۶,752
كمباين سازي
۶۱
۱,298
۹,455
درخشان تهران
۶۲
۱,531
۱۹,572
شوكوپارس
۱۵۳
۳,875
۲۸۶,687
سرمايه گذاري البرز
۴۸
۱,500
۱۲,581
شيشه وگاز
۳۷
۱,512
۳,279
پارس پامچال
۴۸
۲,071
۶۰,492
نورد ولوله اهواز
۱۲۸
۶,254
۳۶۸,097
سرمايه گذاري بانك ملي
۷۵۵
۳۷,077
۳۲۶,340
سيمان فارس و خوزستان
۶۷
۴,206
۴,618
كاشي سعدي
۶۹
۴,661
۸۶۰,867
سرمايه گذاري ملي
۳۱
۲,112
۱,672,480
سرمايه گذاري سپه
۶۷
۴,853
۶۶۵,357
ايران خودرو ديزل
۲۳
۲,711
۴,210
آبگينه
۴۸
۵,906
۴۶,167
مارگارين
۲۹۰
۷۱,325
۱,516
سيمان شمال
۱۵۲
۴۳,715
۱۴۸,812
سيمان تهران
۸
۲,505
۲۸۱,821
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۱۰
۶۳,650
۶,858
سيمان كرمان
۳
۵,290
۱۱,993
پارس مينو
۲
۳,901
۲۳,883
ايران مرينوس
۴
۱۰,496
۷۷,294
پتروشيمي آبادان
۱
۵,848
۷۵,514
صنعتي بهشهر
۱
۶,716
۱,083
ايران گچ
۱
۸,691
۳,347
لعابيران
۱-
۲,842
۲,270
ايرانيت
۱-
۱,535
۱,348
پارس الكتريك
۱۰-
۱۳,830
۱۵,315
دارو جابرابن حيان
۷-
۷,485
۷,320
كيميدارو
۴-
۳,287
۲,510
محورسازان
۳-
۱,943
۳,398
ايران تاير
۱۰-
۶,355
۱۳۳,579
گروه  بهمن (وانت )
۲۴-
۱۳,981
۱۰۷,880
حق تقدم سايپا
۱۰-
۳,450
۶,390
نورد آلومينيوم
۵۰-
۱۵,746
۳,901
كربن ايران
۹-
۲,675
۶,567
نيرومحركه
۷-
۱,966
۴,352
آبسال
۱۷-
۴,387
۴۴۳,734
ماشين سازي اراك
۸-
۱,917
۵,745
قند شيرين خراسان
۴۱-
۶,058
۵,650
پارس خزر
۱۲۵-
۱۵,980
۳۱۸,375
سايپا
۴۱-
۵,053
۹,010
شهدايران
۲۸-
۳,111
۱۴,333
پاكسان
۵۵-
۵,771
۲۸۲,462
توسعه صنايع  بهشهر
۱۹۶-
۱۸,775
۱۶,910
دارو رازك
۶۱-
۵,745
۱۷۳,918
سرمايه گذاري رنا
۱۴۶-
۱۱,848
۳۹۶,060
تراكتورسازي
۴۹-
۳,895
۱۱,730
بهپاك
۶۱-
۳,698
۵۲,051
سرمايه گذاري پارس توشه
۱۷۲-
۱۰,024
۶,708
قطعات اتومبيل
۲۹۷-
۱۵,101
۲۹,898
كابل البرز
۱۳۶-
۶,665
۱,221,814
ايران خودرو
۲۰۷-
۱۰,106
۲۰,010
پارس دارو
۵۸-
۲,695
۸۶,969
كف
۲۹-
۹۸۲
۵۱,783
ايران پويا
۵۸-
۱,821
۱۷۲,778
سرمايه گذاري ملت
۴۷-
۱,326
۲۵,750
راديوالكتريك
۳۶۰-
۸,801
۸۸,010
پتروشيمي فارابي
۱۰۰-
۲,104
۲۷,321
سرما آفرين
۲۰۱-
۳,838
۵,000
كارتن مشهد
۳۶-
۶۸۴
۵۶,725
پارسيلون

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۰۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۲۷۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |