يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲
از هزينه هايمان بكاهيم
شوينده و پاك كننده را خودمان بسازيم
اشكان نعمت پور
000222.jpg

كمي ابتكار و دقت، آميزه اي خواهد ساخت كه نتيجه اش براي شما حيرتآور مي نمايد. هميشه لا زم نيست براي گريز از مشكلا ت خود - مشكلا تي كه ممكن است از آنها به عنوان مصيبت ياد كنيد - متحمل هزينه شويد. كافي است براي رفع بسياري از معضلا ت خود كمي وقت بگذاريد، ابتكار به خرج دهيد و در پايان با لذت ، حاصل زحماتتان را مشاهده كنيد كه صد البته از مخارج تان نيز خواهند كاست.
معمولا  در خانه براي شستشوي لباس ها به محصولا ت شيميايي اتكاي زيادي مي شود. اما با بهره جستن از آنچه كه در خانه ها يافت مي شود مي توان كمتر از محصولا ت شيميايي استفاده كرد، بهاي كمتري براي خريدشان پرداخت و درعوض لباس ها نيز عمر بيشتري خواهند كرد.
براي نمونه، جهت از ميان بردن اثر صابون بر لباس كافي است از سركه سفيد استفاده كنيد.
در آخرين وهله شستشو، يك فنجان سركه روي لباس ها بريزيد و نتيجه آن را مشاهده كنيد. سركه آنچنان قدرتمند نيست كه تار و پود لباس ها را مضمحل كند. در عوض مي تواند اثر قليايي شوينده ها يا صابون را از ميان ببرد. سركه هم چنين اسيد اوريك را هم از بين مي برد. از اين رو افزودن يك فنجان سركه به آب در آخرين وهله شستشو براي لباس هاي كودكان بسيار سودمند است. از رويكردي ديگر ، نرم و پرزدار نگه داشتن پتوهاي پشمي يا كتاني هم خودش براي خانواده دغدغه زا است. مشكلي كه با اضافه كردن دو فنجان سركه سفيد تا حد زيادي بر طرف مي شود. اما به ياد داشته باشيد هرگز «كلرين» (يك نوع شوينده) و سركه را با هم به آب نيافزاييد، چه، بخاري خطرناك از آن متصاعد خواهد شد.
000123.jpg

ديگر خاصيت سركه در زدودن بوهاي بد خصوصاً بوي سيگار از لباس  است. وان را از آب داغ پر كنيد و يك فنجان سركه در آن بريزيد. حالا  لباس را بالا ي وان يا ظرف آويزان كنيد تا در تماس با بخار عطر آن محو شود.
جوش شيرين هم شوينده بسيار مفيدي است. يك چهارم تا نصف فنجان جوش شيرين براي هر شستشو مي تواند لباس هايتان را نرم و خوشبو كند. حتي مي توانيد ميزان محلول سفيدكننده تان را هم با بهره جستن از جوش شيرين به نصف تقليل دهيد. در ماشين هاي لباسشويي كه از بالا  پر مي شوند يك دوم فنجان و آنهايي كه از جلو پر مي شوند يك چهارم فنجان جوش شيرين بريزيد و از استفاده بيش از حد از سفيدكننده ها رها شويد.
در اين بين حتي نشاسته هم به كارتان ميآيد. براي ساختن شوينده خانگي، يك قاشق دانه نشاسته را در نيم ليتر آب سرد حل كنيد و در اسپري بريزيد. قبل از استفاده آن را خوب تكان دهيد و بعد به وسيله آن به تميز كردن آنچه مي خواهيد بپردازيد.
براي استفاده خانگي 
بسياري از اعضاي خانواده، گاه به گاه هزينه زيادي صرف خريد ژل هاي مخصوص مو مي كنند كه شايد چندان قابل اعتماد نباشند. اگر بتوانيد خود در خانه چنين ماده اي را بسازيد هم به معجوني قابل اطمينان دست يافته ايد و هم هزينه اي بابت خريد آن متقبل نشده ايد. نيم تا يك قاشق ژلا تين بي بو را در يك فنجان آب گرم حل كنيد و در يخچال نگهداري كنيد. هرگاه بخواهيد مي توانيد از آن بهره بگيريد. اما براي اسپري مو مي توانيد از طبيعي ترين مواد مركبات استفاده كنيد. روي يك ليمو ترش( براي موهاي خشك ، پرتقال) آب جوش بريزيد و بگذاريد بر سر اجاق آن قدر بجوشد تا نيمي از آن باقي بماند. اجازه دهيد محلولتان سرد شود، آن را بپيراييد و اگر لا زم است اندكي آب بدان بيافزاييد. كيميايتان را در قوطي اسپري ريخته، در يخچال نگهداري كنيد.

نامه خوانندگان
دستور العمل سنت شكن: جمعه به سلماني نرويد
يوسف اكرامي - از محله‡ خزانه‡ بخارايي
همه نوع دستور العملي ديده و شنيده بوديم بجز اين يكي كه اصلا ً با هيچ دليل و منطقي همراه نيست و حتي به نوعي، سنت شكن هم شمرده مي شود. حتماً مي پرسيد چرا سنت شكن؟ عرض مي كنم: حتماً شنيده ايد كه ۱۴۰۰ سال پيش پيامبر اكرم(ص) روز جمعه را براي مسلمانان انتخاب كرد تا در اين روز به نظافت عمومي بپردازند. بنابراين ما ايرانيها نيز كه پذيراي آداب و سنن دين مبين اسلا م بوده ايم، از قديم رسم را بر اين گذاشتيم تا جمعه را به نظافت عمومي و كارهايي چون رفتن به حمام و سلماني اختصاص دهيم.
چند روز پيش برنامه ريزي كردم تا طبق معمول هر ماه، روز جمعه را به آرايشگاه رفيقم بروم و سر و صورتي صفا دهم. البته مراسم عروسي يكي از دوستان را هم پيش رو داشتم و همين، مزيد بر علت شده بود. وقتي به آرايشگاه رسيدم با كمال تعجب ديدم مغازه بسته است. زير لب ليچاري نثار رفيقم كردم و گفتم: چطور تا لنگ ظهر مي خوابي و انتظار پيشرفت هم داري؟ به ناچار سري به ديگر آرايشگاه هاي محل زدم، اما همه بسته بودند.
هاج و واج به منزل برگشتم و با دو من ژل، به نحوي پف موهايم را خواباندم و راهي عروسي شدم. فردا صبح قبل از اداره، رفتم تا به خيال خودم رفيقم را خفت كنم. بنده خدا، تا ۱۰ دقيقه ليچارهاي من را تحمل كرد و بعد گفت: «تموم شد؟ حالا  اينو نگاه كن» و بخشنامه اي را روي درب مغازه اش نشانم داد كه چشمان لوچ من، روز قبل نديده بود. چنين مرقوم شده بود:
فعاليت صنف آرايشگاه ها روز جمعه ممنوع و متخلفان مشمول جريمه و برخورد قانوني خواهند بود.
نمي دانم بهر حال اين بخشنامه چه مراحلي را طي كرده و از كجا نشأت گرفته تا بالا خره تصويب شود. ولي از بانيان آن سؤال دارم: براي آن عده از شهروندان - فكر مي كنم اقليت ۹۰ درصدي را شامل مي شوند! - كه تمام روزهاي هفته را درگير كار و مشغله هستند و فقط فرصت دارند يك روز جمعه را به انجام اين قبيل امور بپردازند، به هيچ وجه منطقي نيست مثلا ً براي رفتن به سلماني يك روز مرخصي بگيرند. آن زمان هم كه از كار روزانه فارغ مي شوند ديگر نايي ندارند تا خود را به خانه برسانند، چه رسد به رفتن به آرايشگاه و نشستن در صف دو ساعته آن. آيا خود شما مستثني از اين تعداد هستيد؟
يا بلكه مويي براي اصلا ح نداريد؟ اصلا ً بهتر نبود در اين بخشنامه و دستورالعمل دليل و انگيزه‡ خود را هم ذكر مي كرديد تا شهروندان حيراني مثل من، كمي روشن شوند؟

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |