يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲
نسل جوان و دشواري هاي تشكيل خانواده(بخش نخست)
با كدام سرمايه ازدواج كنيم؟
نمي توانم تعهد كرايه خانه ماهي ۱۰۰ هزار تومان را بدهم. مي دانيد احساس تنهايي چيست؟ مي دانيد گاهي كه به زوج هاي خندان  نشسته درون اتومبيل ها نگاه مي كنم چه احساسي به من دست مي دهد؟ نه نمي فهميد، نمي فهميد...
حتي اگر همه پسران ازدواج كنند كماكان نزديك به يك ميليون و ۲۰۰ هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت. ضمن آن كه اگر تعداد دختران ازدواج نكرده بيش از ۳۰ سال به اين جمع اضافه شوداين رقم بسيار بيش از اينها خواهد بود
000198.jpg
پرسش اصلي اين است: چگونه و با كدام پول ؟ اين كه متوسط سن ازدواج دختران به ۲۵ سال وپسران به حدود ۳۰ سال افزايش يافته نشان مي دهد دشواري هاي اقتصادي چنان گلوي نسل جوان را چسبيده كه امكان آغاز زندگي مشترك را  ندارند.
امير .ب جوان ۲۹ ساله مي گويد:«... سال ها است به دنبال كار دويده ام، اما كار از من فرار مي كند. به كارهاي برقي وارد هستم و در اين زمينه يك خبره به  شمار مي روم، اما از آن جا كه هرگز سرمايه اي براي كار شخصي نداشته ام هميشه در حد يك كارگر يا مثلا  دستيار باقي مانده ام. با توجه به تغييرات بازار كار در بسياري از اوقات بيكار مانده ام، سال ها است به دختر خاله ام علا قمند هستم و نامزد به شمار مي رويم، اما خوب مي دانم هرگز نمي توانم با شرايط كنوني ام زندگي مشتركي را آغاز كنم. پدرم مي گويد مي تواند در حد يك تا يك و نيم ميليون تومان خرج عروسي ام كند، اما بعد چي؟ من نمي توانم تعهد كرايه خانه ماهي ۱۰۰ هزار تومان را بدهم. مي دانيد احساس تنهايي چيست؟ مي دانيد گاهي كه به زوج هاي خندان  نشسته درون اتومبيل ها نگاه مي كنم چه احساسي به من دست مي دهد؟ نه نمي فهميد، نمي فهميد... جمله هاي حزنآور او تكان دهنده است و درد بسياري از جوانان.
سايرين لحن معتدل تري دارند،ولي ديدگاهشان يكي است:
محسن.ي ۲۶ ساله كه ازدواج نكرده، مي گويد: تاكنون از نظر اقتصادي و مالي موقعيت ازدواج نداشتم. هر چند دختري كه با معيارهايم مناسب باشد هم پيدا نكرده ام. براي قدم گذاشتن در راه ازدواج حدود يك تا ۲ ميليون تومان پول لا زم است. مسكن مناسب و وسائل اوليه اي كه بشود يك زندگي را تشكيل داد مثل اجاق گاز و يك زيرانداز از واجبات هر زندگي هستند. او مي گويد هرچه جلوتر مي رويم اين هزينه ها بالا تر مي روند همان طور كه مهريه ها بالا تر مي رود. ما هميشه از هزينه هاي ازدواج عقب هستيم.
سعيد.ن ۲۳ ساله، جواني كه دربه در پي يافتن شغلي مي گردد مي گويد: هزينه هاي زندگي بسيار بالا است و هنوز بعد از گذشت ۲۳ سال بعضي از مخارج زندگي ام را پدرم به عهده مي گيرد. او مي گويد: براي ازدواج بعضي از خانواده ها هنوز شيربها دريافت مي كنند همين امر هزينه ها را يك تا ۲ ميليون تومان بالا تر مي برد. در صورتي كه براي شروع يك زندگي تفاهم از هر چيز ديگري مهم تر است، بعد هم يك چهار ديواري كه سقفي بالا ي سر داشته باشد، پس از آن لوازم تهيه غذا. البته همه اينها در صورتي امكان پذير هستند كه توقع ها هم كاهش  يابند. در غير اين صورت هزينه هايي كه براي ازدواج صرف مي شود بالا ي ۴ ميليون تومان مي شود. آنچه از توان من خارج است.
در حقيقت در برخورد با مسأله شخصي مثل ازدواج است كه بيش از هميشه در مي يابيم رشد بي رويه جمعيت و عدم تناسب جمعيت و امكانات اقتصادي به بيكاري مفرط منجر شده و جامعه نمي تواند به تناسب جمعيتي كه وارد بازار كار مي شود شغل ايجاد كند. يكي از علل بيكاري عدم تعادل و هماهنگي ميان نظام آموزشي و نظام اقتصادي هم هست. امروز بسياري از مشاغل نياز به تخصص دارد كه بايد دوره آموزشي را طي كرد و مهارتهاي لازم را كسب كرد و اين مهارتها بايد از طريق آموزش و پرورش و دانشگاه انجام  گيرند. اما نظام آموزشي ما چندان به مهارتهاي مورد نياز نظام اقتصادي و مشاغل فني توجه نكرده و به افراد آموزش نمي دهد تا در نظام اقتصادي كارايي يابند. در حال حاضر نيرويي كه وارد بازار كار مي شود يا بيكار مي ماند يا به مشاغل كاذب روي مي آورد. هنگامي كه نظام اقتصادي به نحوي سازمان يافته است كه سود آوري تجارت و خريد و فروش بيش از كار توليدي است كم شدن گرايش افراد به كارهاي توليدي امري طبيعي است. به همين دليل فردي مثل آن جوان برق كار، به رغم استعدادهايش در بازار بيكار مي ماند و نمي تواند تشكيل خانواده دهد. مشاغلي كه از آنها به عنوان واسطه گري ياد مي شود در اين روند جاي همه چيز را مي گيرند، كاري كه البته از همه بر نميآيد، مثل خيل بيكاران كنوني جامعه ما.
حق تشكيل خانواده يكي از اصول اوليه هر جامعه اي به شمار مي رود، آن چه در اسلا م بيش از ساير مذاهب مورد تاكيد قرار گرفته، ولي شرايط اقتصادي چنان بيقواره و دشوار شده كه جوانان ما از بديهي ترين حقوق خويش- يعني يافتن زوج- محروم شده اند. طبيعي است كه اولين پرسش شما از خواستگار دخترتان اين باشد آقاي عزيز شما چكاره هستيد؟ و درآمدتان چقدر است؟ طبعا همه مي دانند ازدواج بدون حداقل امكانات مترادف با سقوط است.
بيكاري، جوانان، ازدواج 
شاغل بودن شرط اصلي و مهم ازدواج براي پسران شناخته مي شود تا آن جا كه تصور ازدواج بدون داشتن شغل براي آنها تصوري واهي خواهد بود.
در روزگار ما شأن و منزلت اجتماعي و قدرت نفوذ و بهره وري مادي از زندگي تا حد زيادي به شغلي بستگي دارد كه فرد انتخاب مي كند. رضايت از شغل به عنوان يك جنبه مهم سعادت فرد است. چه بسا افرادي كه در قلمروهاي ديگر زندگي شكست خورده اند ( مثلا زندگي زناشويي) ولي موفقيت در شغل و رضايت حاصل از آن توانسته است آن عدم توفيق را جبران نمايد. انتخاب شغل برهمه وجوه زندگي آينده فرد اثر مي گذارد و انتخاب همسر و زندگي موفق با وي و تربيت فرزندان نيز به نوع شغل بستگي دارد.
با اين توصيفات در جامعه امروز ما به دليل بيكاري سن ازدواج بالا  رفته و برخي جوانان بيكار و تنها رو به اعتياد آورده  و و اشاعه فساد در جامعه مشهود است. ما بايد براي جلوگيري از بيكاري به تقويت خود در جهت ايجاد كارهاي توليدي و فني روي آوريم و از سوي ديگر با جلوگيري از رشد جمعيت از مشكل بزرگ بيكاري در كشور طي سال هاي آتي رهايي يابيم.
اخيراً رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به ميزان رشد ۱/۴ درصدي جمعيت جوان كشور، اعلا م كرده: سالا نه ۱۵۰ هزار نفر و بطور كلي طي اين سالها بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار جوان از ازدواج سر باز زده اندو مسئله ازدواج به مساله اي جدي در جامعه تبديل شده است.
او آمار دقيق كنوني جمعيت جوان كشور را ۲۲ ميليون و ۵۸۶ هزار نفر بيان و اظهار كرد: علا قه به تحصيل و كسب شغل مناسب سبب شده تا سن ازدواج جوانان به تاخير بيفتد به نحوي كه در حال حاضر سن ازدواج پسران از ۲۵ به ۲۷ و دختران از ۵/۱۸ به 
۵/۲۲ سال رسيده .
او سن ازدواج در كشور را از ۱۵ سال تا ۳۴ سال خواند و بيان كرد: در حال حاضر به طور متوسط بايد هر سال ۷۵۰ هزار ازدواج در كشور روي دهد. اين در حاليست كه آمار ثبت شده سالا نه كمتر از ۶۰۰ هزار نفر بوده است. در نتيجه در همين حدي كه مي بينيم ساليانه ۱۵۰ هزار نفر از ايجاد كانون خانواده منع مي شوند. بر اين اساس تاخير در ازدواج به عنوان چالش جدي مطرح شده و عملا  با نوعي بحران روبه رو هستيم. به علا وه اكنون ميزان طلا ق كه عمده آنها در سالهاي اول و دوم ازدواج روي مي دهد- از هر ۶ ازدواج يكي منجر به طلا ق مي شود- مشكلا ت را مضاعف مي كند.
هر ساله تعداد جوانان مجرد كشور ۷/۳ درصد افزايش پيدا مي كند. پيش بيني مي شود در آينده نيز تعداد افراد واجد شرايط ازدواج به نسبت نرخ رشد جمعيت افزايش يابد. آمار دختران واجد شرايط ازدواج درسنين ۱۵ تا ۲۹ سال درسال ۷۵ معادل ۳ ميليون و ۵۳۵ هزار و در سال۸۰ به ميزان ۴ ميليون و ۴۴۵ هزار نفربوده است.
مشكلا ت اساسي پيش روي جوانان عبارت است از فقدان شرايط مناسب اقتصادي و عدم اميد به آينده اقتصادي خوب براي ايجاد خانواده، بالا  رفتن توقعات جامعه و جوانان، عدم درك متقابل از سوي والدين، نگرشهاي سنتي بدون توجه به تغيير شرايط.
متاسفانه مانع مهم كنوني در اين زمينه فقدان نهاد و سازمان متولي امر ازدواج با هدف تسريع و پيشگيري از تاخير آن است ضمن آن كه زندگي جوانان و ازدواج آن ها تابعي از شرايط اقتصادي است. بعلاوه جوانان بدليل نداشتن آمادگي لا زم در زمينه اشتغال و تامين هزينه هاي جاري ترجيح مي دهند ازدواج خود را به تاخير بيندازند.
در حال حاضر براي هر زوج جوان از طريق بانكها بر اساس آخرين گزارش بانك مركزي در سال ۸۲ ، ۳ ميليون ريال وام ازدواج در نظر گرفته شده كه اساسا در مقايسه با قيمت هاي بازار براي آغاز زندگي رقم مضحكي به نظر مي رسد. به نظر مي رسد آقايان برنامه ريز فقط براي خالي نبودن عريضه اين رقم را روي كاغذ آورده اند!
مجموعه تسهيلات پيش بيني شده بانكها براي ازدواج درسال ۸۲ ، ۱۶۴ ميليارد و۳۸۰ هزار ريال بود، در حالي كه براي هر ۶۰۰ هزار ازدواج كه روي مي دهد، به حداقل ۱۹۵۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است. يعني تسهيلا ت دولت فاصله زيادي با وقايع ازدواج هاي سالا نه روي داده در كشور دارد.
حتي پيشنهاد شده، نهادي با هدف ساماندهي مجموعه ظرفيت هاي بخش خيرين كشور و استفاده از ظرفيت هاي دولتي تشكيل  شود.
درحال حاضر ۵ هزار موسسه غير دولتي خيرين در سطح كشور و ۳۰۰ موسسه در ۱۵ استان كشور در زمينه ازدواج فعاليت مي كنند و شرايط موجود نشان مي دهد در كارشان چندان موفق نبوده اند.
كانون هاي ازدواج آسان، دانشگاهها، كميته امداد، صندوق رفاه دانشجويان و بنياد شهيد و ديگر دستگاهها نيز با ارائه تسهيلا تي، امر ازدواج در كشور را هدايت مي كنند. اما از آنجا كه دشواري ادامه زندگي پس از ازدواج مطرح است اين سكوي آغازين خيلي ها را جذب نمي كند. ضمن آن كه نمي توان با تفكرات و روش هاي سنتي ۲۰ سال پيش پاسخگوي نيازهاي جوانان امروز بود. افزايش ظرفيت هاي دولت در امر ازدواج، متناسب سازي توقعات، توسعه مشاوره قبل از ازدواج، اصلا ح نگرش جامعه، دادن اجازه و امكان انتخاب همسر به دختران، در امر ازدواج بسيار ضروري به نظر مي رسد كه حل مسئله بيكاري اولين قدم است. آن كه البته مشكل كشور بشمار مي رود، نه جوانان.
آمار طعنه آميز و عدم توازن نسبت هاي جنسي
بررسي ها نشان مي دهند تفاوت قابل توجهي به قرار زير بين تعداد دختران وپسران در گروه سني منتظر ازدواج وجود دارد. به اين ارقام دقت كنيد:
تعداد دختران ۲۹ -۲۰ سال: ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر
تعداد پسران ۳۴ - ۲۵ سال: ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر
بنابراين حتي اگر همه پسران ازدواج كنند كماكان نزديك به يك ميليون و ۲۰۰ هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت. ضمن آن كه اگر تعداد دختران ازدواج نكرده بيش از ۳۰ سال به اين جمع اضافه شود حدود ۲ ميليون دختر بدون شوهر خواهند بود. آن چه كه با توجه به شرايط نامناسب بازار كار براي دختران و پسران به افق روشني نمي رسد. در اين روند افزايش آمار طلا ق، حدود سالي ۱۵ - ۱۳ درصد، نمايانگر ناپايداري پيوندهاي زناشويي است كه بخش عظيمي از اين امر هم ناشي از كمبودهاي اقتصادي خانواده است. اما همه چيز به شرايط مالي ختم نمي شود و مسائل فرهنگي نيز جلب نظر مي كند. نتايج يك پايان نامه كارشناسي ارشد نشان داد: استقلا ل مالي دختران تحصيلكرده نظر آنها را نسبت به ضرورت ازدواج چه از نظر اجتماعي و چه به عنوان يك نياز شخصي، تغيير داده است.
دراين پايان نامه آمده است: « ميانگين سن زنان درنخستين ازدواج درگروه ليسانسيه ها به طور كاملا  معني داري بيش از زنان ديپلمه است.» همچنين مشخص شده تحصيلا ت عالي دختران در افزايش سطح توقع آنها تاثير گذارده است، به نحوي كه اكثريت دختران تحصيلكرده معتقدند تحصيلا ت در افزايش سطح توقع آنان موثر است. مهمترين دليل رد تقاضاي ازدواج از طرف گروه مورد بررسي، تحصيلات پايين تر خواستگاران بوده است. ناهيددروديآهي، طي تحقيقي در مورد عدم توازن نسبت در سنين اصلي ازدواج به نكات كليدي ديگري اشاره كرده و نوشته: اين امر پديده اي است كه از يك سو در اغلب كشورهاي درگير جنگ دوم جهاني و از سوي ديگر در كشورهاي در حال توسعه اي كه مراحل گذار دموگرافيك را با شتاب طي كرده اند، مشاهده مي شود. به عبارت دقيق تر در هر جامعه اي كه بخش قابل ملاحظه اي از زنان و مردان آن در سنين اصلي ازدواج به هر علت (اعم از جنگ يا مهاجرت) در دسترس نباشند عدم توازن در تعداد دو جنس ايجاد شده و پديده عدم تناسب در عرصه فرصت ازدواج هم به وجود مي آيد. او با مروري بر ديدگاهها و نتايج تحقيقات جمعيت شناسان درباره چگونگي پيدايش اين پديده در جوامع مختلف، چگونگي شكل گيري مضيقه ازدواج در ايران را با استفاده از نتايج سرشماري هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۵ ايران بررسي كرده.
نتايج بررسي بيانگر آن هستند طي سال هاي اخير همراه با تغيير در ميانگين سن ازدواج زنان، در تركيب سني افراد ازدواج نكرده نيز تغييرات اساسي به وجود آمده است. عدم توازن نسبت هاي جنسي افراد ازدواج نكرده با در نظر گرفتن ميانگين فاصله سني دو جنس هنگام اولين ازدواج در دهه ۷۵ -۱۳۶۵ شدت يافته و به رشد فزاينده تفاوت تعداد اين گروه از زنان در قياس با مردان انجاميده است. در حالي كه جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر در طول اين سي سال ۷/۲ برابر افزايش يافته، فزوني زنان ازدواج نكرده درسنين اصلي ازدواج ۱۲ برابر شده است. با بررسي سناريوهاي مختلف در الگوهاي سني ازدواج مشخص شد كه در صورت ازدواج مردان با زنان مسن تر از خود اين تفاوت تقريبا از ميان مي رود و با گزينش افراد همسال براي ازدواج نيز اين تفاوت تا حدي كاهش مي يابد.
دروديآهي مي گويد: تغييرات سريع جمعيت طي دهه هاي اخير موجب پديده هاي اجتماعي نويني شده اند. جوامع مختلف متناسب با مقتضيات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي خود، سازوكارهاي متفاوتي را براي مواجهه با آنها اختيار كرده اند. افزايش طول عمر، گسترده شدن تفاوت هاي دو جنس، مرگ و مير، كاهش باروري و سالخوردگي جمعيت نمونه هايي از اين تغييرات هستند كه به دنبال طي مراحل گذار جمعيتي درجوامع توسعه يافته رخ داده اند و در كشورهاي درحال توسعه نيز كم و بيش در حال وقوعند.
او با استفاده از نتايج سرشماري هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۵ ايران، تصويري از چگونگي شكل گيري عدم توازن در تعداد دو جنس در سنين ازدواج در كشور را ارائه داده و با بررسي نسبتهاي جنسي برحسب وضعيت زناشويي و ساختن سناريوهاي مختلف، كارايي يا عدم كارائي راه حلهاي دموگرافيك براي كاهش اين معضل را ارزيابي كرده.
عدم توازن در ايران كمتر مورد علا قه جمعيت شناسان و جامعه شناسان قرار گرفته و ادبيات مفصلي در اين زمينه وجود ندارد. نخستين بار، امير خسروي درسال۱۳۶۷ به مسئله زنان و دختران مازاد اشاره كرد. وي تفاوت ميان مردان و زنان ازدواج نكرده در سن ازدواج را ۱۰۸۰۲۱۷ نفر محاسبه كرد و با افزودن شماره ۹۴۶۴۰ زن مطلقه و بيوه، نهايتا به جمع كل حدود دو ميليون نفر براي زنان و دختران بدون همسر و مازاد دست يافت.
او در سال ۱۳۷۲ مسئله عدم توازن را به طور جامعتري بررسي كرد و تفاوت سن زن و مرد هنگام ازدواج، تلفات جنگ تحميلي و انقلاب، مهاجرت بين المللي و تاثير ساختار سني و جنسي مهاجران را عوامل موثر در ايجاد عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضاي ازدواج دانست و از اين طريق تفاوت سني زن و مرد هنگام ازدواج و تاثير آن برعدم تعادل مذكور را بررسي كرد.
رايج ترين معيار براي اندازه گيري عدم توازن در تعداد دو جنس، نسبت جنسي در جمعيت است كه البته شامل افراد خيلي جوان و خيلي پير كه در معرض طلا ق، ازدواج يا بچه دارشدن هستند مي شود.
معيار ديگري به اين ترتيب تعريف شده كه تعداد زنان در يك گروه سني مفروض را نسبت به تعداد مردان در آن گروههاي سني مي سنجد كه احتمال انتخاب زوج براي زن در آنها وجود دارد. بررسي ها نشان مي دهد نسبت جنسي ازدواج نكرده ها با در نظر گرفتن ۵ سال فاصله سني ميان زن و مرد كاملا  تغيير جهت داده و به زيان زنان كاهش مي يابد. در گروه سني ۱۹-۱۵ سال در مقابل ۱۰۰ دختر ازدواج نكرده تنها ۶۴ مرد ۲۴-۲۰ ساله وجود دارد و ۳۶ درصد از دختران در اين سنين بالا تر به طور مداوم كاهش مي يابد و در چهار گروه سني بعد به ترتيب به ۶۱، ۴۵، ۴۳ و۴۱ مي رسد. يعني ۵۷ درصد از دختران ۳۴  - ۳۰ ساله كه ديگر سالهاي شانس ازدواج آنها رو به پايان است مازاد محسوب مي شوند.
چيزي به نام سبد خانواده 
با در نظر گرفتن اين موارد و عدم توازن تعداد دختران و پسران و ناتواني جوان ها در آغاز زندگي زناشويي مساله ديگري جلب نظر مي كند: اين كه بسياري از خانواده ها با پسران و دختران بزرگسالي روبه رو هستند كه در خانه مانده اند و از سبد خانواده خارج نشده اند. كساني كه جاي ويژه خود در مصرف غذا، برق، آب، گاز و احتمالا  پوشاك و تفريح را در خانواده حفظ كرده اند. در حالي است كه در روند طبيعي اين عده بايد از سبد هزينه هاي خانواده خارج مي شدند و احتمالا  خدماتي به والدين خويش ارائه مي دادند. به همين دليل سبد برخي خانواده ها نه زير بار تورم بلكه به دليل كم نشدن تعداد مصرف كنندگان سنگين و سنگين تر مي شود.
(فردا قسمت دوم اين بررسي را مي خوانيد)

املا كتان از آتش به دور باد
بيمه آتش سوزي را فراموش نكنيد
بيمه آتش سوزي به عنوان يكي از قديمي ترين بيمه ها از اهميت و جايگاه بالا يي برخوردار است، به طوري كه در كشورهاي پيشرفته هيچ دارايي و اموالي را نمي توان يافت كه داراي بيمه آتش سوزي نباشد. اما در ايران با وجود بالا  بودن ريسك آتش سوزي و حوادثي نظير آن و پايين بودن سطح امدادرساني، مردم توجه چنداني به اين نوع بيمه نامه ها ندارند.
000196.jpg
در بيمه آتش سوزي املا ك و دارايي ها در برابر خطر آتش سوزي و خطرهاي جانبي تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد كه مي توان خطرهاي تحت پوشش اين بيمه نامه را به دو بخش اصلي و اضافي تقسيم كرد.
خطرهاي اصلي شامل ۳ بخش آتش سوزي، انفجار وصاعقه است. ولي خطرهاي اضافي خطراتي مانند سيل و طغيان آب، زلزله، توفان و تندباد، سقوط بهمن، سقوط هواپيما، تركيدگي لوله آب، ضايعات ناشي از برف و باران، شكستن شيشه، نشست يا رانش زمين، برخورد با اجسام سنگين و انفجار ظروف تحت فشار صنعتي را شامل مي شود.
بر اساس قانون بيمه براي داشتن پوشش هاي بيمه اضافي لا زم است بيمه گزار ابتدا پوشش خطراصلي را تهيه كند.
با توجه به گستردگي فعاليت ها در هر جامعه، بيمه هاي آتش سوزي با شرايط متفاوت از سوي شركت هاي بيمه عرضه مي شود كه مهم ترين آنها عبارت است از: بيمه نامه هاي آتش سوزي منازل، انبارها و مراكز صنعتي.
در بيمه نامه آتش سوزي صنعتي براي مراكز صنعتي تمامي ريسك ها به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار مي گيرد و براساس نرخ ريسك به دست آمده بيمه نامه آن صادر مي شود. طبيعي است هر چقدر نرخ ريسك كمتر باشد هزينه بيمه نيز كاهش مي يابد. در بيمه آتش سوزي صنعتي براي مراكز صنعتي مي توان ساختمان، ماشين آلا ت، تأسيسات،موجودي مواد اوليه و مواد ساخته شده ابزار آلا ت و تجهيزات و لوازم اداري را بيمه كرد.
البته در بخش بيمه هاي آتش سوزي، بيمه نامه اي نيز در قالب مراكز غيرصنعتي (تجاري) صادر مي شود كه براساس آن مراكز تجاري از قبيل فروشگاهها، كارگاهها، تعميرگاهها، مراكز تفريحي و ورزشي تحت پوشش بيمه آتش سوزي قرار مي گيرند.
لا زم به ذكر است؛ دامنه بيمه نامه هاي تجاري گسترده تر از بيمه نامه هاي ديگر است. در بحث بيمه هاي آتش سوزي انبارها، بيمه نامه به دو صورت عمومي و اختصاصي صادر مي شود.
در بحث بيمه هاي آتش سوزي منازل مسكوني، ساختمان منازل مسكوني، تاسيسات و اثاثيه منزل، مشاعات و مشتركات تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.
با توجه به گسترش روزافزون احداث مجتمع هاي مسكوني شركت هاي بيمه براي تحت پوشش قراردادن ريسك آتش سوزي اين مجتمع ها بيمه نامه آتش سوزي مجتمع هاي مسكوني را صادر مي كنند كه شامل مجتمع هاي بالا ي ۱۵ واحد مي شود و اعياني همه واحدها در متراژ مختلف و مشاعات آنها از قبيل پاركينگ، ساختمان، تأسيسات، انبارها، موتورخانه، چيلر و آسانسور را تحت پوشش قرار مي دهد. همچنين صاحبان منازل مي توانند در قالب بيمه نامه آتش سوزي منازل، بيمه نامه آتش سوزي جامع منازل مسكوني را تهيه كنند كه در اين بيمه نامه خسارت هاي ناشي از آتش سوزي انفجار، صاعقه، سيل، زلزله، تركيدن لوله ها و... بيمه مي شود.
در اين نوع بيمه نامه ساختمان اعياني و لوازم موجود در منزل كه ليست آنها تهيه شده در مالكيت قانوني صاحب اموال است و همچنين مسئوليت مدني بيمه گزار در مقابل خسارت هاي وارده به اشخاص كه در اثر حادثه مشمول بيمه ممكن است اتفاق بيفتد تحت پوشش قرار مي گيرد. علا وه بر آن غرامت فوت بيمه گزار يا همسر وي و هزينه پزشكي او يا همسرش كه بر اثر حادثه ايجاد مي شود تحت پوشش قرار مي گيرد.
همچنين شركت هاي بيمه موظفند در صورت بروز خسارت هاي كلي ساختمان هزينه اسكان يكساله دارنده بيمه نامه آتش سوزي جامع منازل را به ازاي حداكثر ۲ درصد مبلغ بيمه ساختمان به وي پرداخت كنند.

نگاه مصرف كننده
براي آنها چه كرده ايم؟
000214.jpg
آخرين زمزمه ها واشك هاي يك مادر در وداع با كودك خردسالي كه تازه انگشتان كوچكش به مداد عادت كرده بودند و احتمالا  معناي واژه «نان» را در مي يافت و مزه آن را. نگاهي پرحزن و حسرت بار به گوشه و كنار شهري كه ديگر از آن تلي از آوار، كومه اي از جنازه ها و خاشاك برجاي مانده، باد سردي بر فراز بم وزيدن گرفته و مردم در اندوه از دست دادن دلبستگانشان مي گريند، ولي به پناهنگاه ، آب و نان هم نياز دارند.
براي آنان چه كرده ايم؟ آيا دوختن نگاهي همدلا نه به صحنه بي روح تلويزيون كافي است؟ تا به حال محفل گرم اطرافمان را، لحظه اي شايد، براي ياري رساندن به آناني كه چشمانشان را براي ياري به نور بي فروغ خورشيد دوخته اند، ترك گفته ايم؟ اينك بودن، ايراني بودن و همراه بودن، معنا پيدا مي كند.شما و خانواده شما تا امروز چه حركتي براي زلزله زدگان بم انجام داده ايد؟

ده پرسش روز
كارمند - زن ، متاهل
كارمند دانشگاه امام صادق(ع)
زن،متاهل ۳۴ ساله 
تعداد افراد تحت تكفل:۲ نفر
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
درآمد ماهانه تقريبا ۱۰۰ هزار تومان است.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
همين يك شغل را دارم. زمينه براي شغل دوم مساعد نيست، زيرا براي تربيت و نگهداري فرزند خردسالم زمان بيشتري صرف مي شود و لا زم مي بينم كه باقي وقت خود را به كودكم اختصاص دهم و در تربيت صحيح وي نهايت تلا ش را انجام دهم.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
با توجه به اينكه در دوران مجردي دوره آرايشگري را آموزش ديده ام و مدتي هم در اين حرفه مشغول به كار بوده ام و اگر در آينده از بابت فرزندم مشكلي نداشته باشم همين حرفه را به عنوان شغل دوم دنبال خواهم كرد.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
امروزه بيشتر هزينه زنان كارمند صرف مهدكودك فرزندان خردسال مي شود و اگر پولي باقي بماند بابت وسائل مورد نياز در منزل خرج مي شود. مي دانيد، چون بعضي وقتها مجبور به اضافه كاري هستم، به ناچار فرزندم را در هر دو شيفت مهدكودك ثبت نام كرده ام كه ۳۵ هزار توماني آب مي خورد.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
اگر همسرم اجازه مي داد حقوقم را ۴ روزه صرف خريد پوشاك و خوراكي هاي خوشمزه مي كردم. اما متاسفانه اين اجازه را ندارم.
۶-در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
از آنجا كه خانواده همسرم آينده نگر بودند، قبل از ازدواج پسرشان ، براي وي مسكن تهيه كردند و در حال حاضر مشكل مسكن نداريم. يك آپارتمان ۸۰ متري است كه براي زندگي سه نفري بسيار خوب و مناسب است.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف خريد لباس  مي شود؟
در ماه تا بيست هزار تومان براي خريد پوشاك خودم و فرزند دو ساله ام صرف مي شود. چون لباس هاي بچگانه در بازار بسيار گران تر از لباس بزرگسالا ن است هزينه بيشتري بر مي دارد.
۸- آيا همسر شما شاغل هستند؟ در اين صورت چه كار مي كنند و چه درآمدي دارند؟
بله، همسرم كارمند يك شركت دولتي است و دريافتي ماهانه وي يكصد و پنجاه هزار تومان است.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
البته بيمه در كاهش هزينه هاي درماني بسيار موثر است. اما هزينه در خانواده ما معمولي است، به دليل اينكه فرزندم به مهد مي رود، خواه و ناخواه بيماري از كودكان ديگر به وي سرايت مي كند و اين خود باعث مي شود هرچند وقت يكبار براي وي هزينه درماني صورت پذيرد.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
براي خودم پانصد هزار تومان در ماه كافي است ديگر هيچ مشكلي نخواهم داشت، اما براي خانواده ۳ نفري ۸۰۰ هزار تومان درآمد متعادل و خوبي است!

آيينه تصوير
000220.jpg


مشكلا ت كره جنوبي پاياني ندارد. ابتدا سارس اتباع اين كشور را به واهمه انداخت و تا چندي پيش همه از ابتلا  به آنفولا نزاي مرغي مي ترسيدند و مي كوشيدند به هر نحوي شده از شيوع آن پيشگيري كنند، حالا  جنون گاوي مسئولا ن اين كشور را نگران كرده. كره جنوبي هم اكنون مقداري گوشت گاو از آمريكا وارد كرده، اما محققان اين كشور اعلا م كرده اند اين گوشت ها مشكوك هستند و ممكن است داراي ويروس جنون گاوي باشند.
000224.jpg


دستگيري صدام هنوز بازتاب هاي خاص خود را در سراسر دنيا دارد. مردم دنيا به نوعي خوشنودي خود را از دستگيري اين جنايتكار كه ديگر نامش به سيه سرشتان تاريخ پيوسته نشان مي دهند.
يك هنرمند هندي در گوشه اي از ساحل شرقي كشورش با شن، مجسمه اي از سر صدام ساخته، مجسمه اي كه به گونه اي كنايهآميز نشان از سستي اركان حكومت هر ديكتاتوري دارد.
000218.jpg


پزشكان مشغول آزمايش دماي بدن يك زن، پيشاروي كليسايي بزرگ در تايوان هستند. پس از تحقيقات فراوان در تايوان و به كار بستن تدابير بسيار، دولتمردان اين جزيره كوچك اما بسيار موفق در عرصه اقتصادي اعلا م كردند سارس در تايوان ريشه كن شده و هيچ يك از اتباع تايپه مبتلا  به آن نيستند. اين مي تواند خبر بسيار خوشحال كننده اي براي مردمي باشد كه نزديك به يك سال گذشته را در گير و دار جدال مرگ و زندگي، براي گريز از ابتلا  به اين عارضه تقلا  مي كردند.
000216.jpg


مجسمه سازي با يخ، هنري كه ستايش بسياري را برانگيخته. در چين هر ساله جشنواره اي برگزار مي شود كه طي آن هنرمندان زيادي از سراسر كشور گرد ميآيند و مجسمه هاي زيبايي پديد ميآورند.
اين اثر در سي  امين دوره اين جشنواره كه در هاربين، مركز ايالت شمالي هيلونگجيانگ برگزار شد، تحسين تماشاگران بسياري را كه همواره از سازه هاي موجود در آن بازديد مي كنند برانگيخت.

صداي مصرف كننده
000117.jpg
دستمزدها را ندادند
دو سال پيش در اوج برف و سرماي زمستان در ارتفاع ۳۹۰۰ متري قله توچال، هتل توچال ساخته شد. ولي تاكنون دستمزد پيمانكاراني كه در آن وضعيت سخت كار مي كردند به طور كامل پرداخت نشده است. هر بار نداشتن بودجه را بهانه مي كنند. يعني با گذشت دو سال از راه اندازي هتل توچال و هزينه هايي كه در برابر اقامت مراجعه كنندگان دريافت مي كنند هنوز نتوانسته اند بودجه اي جمعآوري كنند تا حقوق پيمانكاران را بدهند؟
مجري پروژه برق هتل توچال 
در سفر بايد شناخت 
نظر به ضرورت حمايت از توليدكننده داخلي و صنعت ملي، تصميم گرفتم از رادياتور ايراني شركت رادياتور... براي اتومبيل پاترول ۶ سيلندر خود استفاده كنم. توضيحات را مي دهم، قضاوت با خودتان: با اين كه رادياتور مذكور گارانتي ۱۸ ماهه دارد، اما طي ۷ ماه گذشته ۲ بار خراب و عازم تعميرگاه شده است. جالب اينكه شعار اين شركت ، مندرج در قبوض و فاكتورها عبارت است از : در سفر بايد شناخت رادياتور... را.
دهقان 
لزوم نصب پل عابر
بزرگراه فتح واقع در جاده قديم كرج، از آنجا كه گذرگاه يك منطقه پرجمعيت مسكوني - صنعتي است، تردد پرحجم عابرين را به همراه دارد كه تهديد بزرگي براي سلا مت اين عده به شمار مي رود. نصب و تعبيه چند پل عابر در مناطق حساس اين بزرگراه ضروري است.
رستمي 
آتش سوزي فرهنگي 
منزل ما روبه روي خوابگاه طرشت (علا مه طباطبايي- پل آزمايش) واقع شده. مدت ها است كارگران خوابگاه براي از بين بردن زباله هاي ساختمان، و در عين حال گرم شدن راهي بهتر از آتش زدن آنها نيافته اند. به طوري كه سكنه محل مجبورند هر روز دود ناشي از اين آتش سوزي فرهنگي را تحمل كنند.محمدي 
برنامه قطارهاي مترو اصلاح شود
تردد مردم به سمت بهشت زهرا روزهاي پنجشنبه بيشتر از ساير روزهاي هفته است. اما معلوم نيست چرا شركت مترو بر خلاف روزهاي ديگر، حركت به سمت آخرين ايستگاه (حرم) را از ساعت ۱۶ شروع مي كند. با توجه به اين كه در اين فصل خيلي زود هوا تاريك مي شود، بهتر است برنامه فوق اصلاح شود.
محمدرضا نصيري 
نتيجه اكستازي را به چشم ديدم 
مدتها بود در مورد قرص هاي شادي آور يا اكستازي در روزنامه ها مطالبي مي خواندم و چون هيچ تصوري از آن در ذهن نداشتم چندان به آن فكر نمي كردم. ولي چند روز پيش در ميدان هفت تير، سوار تاكسي بودم كه اتومبيلي كنار ما پشت چراغ ايستاد. قهقهه هاي وحشيانه و حركات جنون آميزي كه ۳ جوان داخل آن ماشين از خود بروز مي دادند، مو بر تنم سيخ كرد. به چشم خود ديدم كه چگونه جوانانمان، درست پيشاروي چشمان ما از دست مي روند. شما را به خدا، يكي اين ها را نجات دهد. يكي به فرياد اين ها برسد.
محمد علي هاشمي
افزايش جريمه، راهكار مناسبي نيست 
چندي پيش اگر هنگام ايستادن پشت چراغ قرمز، اتومبيل كمي روي خط عرضي عابر پياده مي رفت، راننده با برگ جريمه ۵ هزار توماني روبرو مي شد. اما بعد از گذشت چندين ماه حساسيت موضوع كم شد و به دنبال آن باز هم با صحنه ايستادن اتومبيل ها روي خط كشي عابر پياده مواجه مي شويم. اين نشان دهنده اين است كه جريمه هاي پياپي و سنگين، نمي تواند راه حلي مناسب براي رفع معضلات ترافيكي تهران و تغيير در رفتار و عادات رانندگي رانندگان باشد. اخيراً كه راهنمايي و رانندگي قوانين سختگيرانه تري را به اجرا گذاشته بعضي مواقع شاهد ايجاد ترافيكهاي سنگين به دليل تجمع ماموران به منظور پر كردن دفتر چه هاي جريمه خود هستيم. چند روز پيش كه به مقصد محل كار در حركت بودم، شاهد يكي از اين ترافيكها در ميدان امام حسين بودم كه البته گزارشي از آن در روزنامه همشهري به چاپ رسيد. چرا مسئولا ن به فكر اعمال راه حلهاي مناسب و كارشناسانه نيستندو با افزايش روز افزون جريمه ها سعي در حل مشكلات دارند؟ آيا اين همه تجربه كافي نيست؟
جعفر اسحاقي

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |