دوشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۳
بازارچه لوازم خانگي
Front Page

رقابت نه چندان فشرده
مبل ايراني يا خارجي؟
مبلمان توليد داخلي طي سالهاي اخير كيفيت بهتري پيدا كرده؛ اما طرحها اكثراً كپي برداري از انواع خارجي هستند و استانداردها همچنان در بسياري از موارد رعايت نمي شود
000228.jpg
توليد كنندگان مبلمان ايران به دليل اين كه از تكنولوژي بالا يي در ساخت آن بهره  نمي گيرند نمي توانند با انواع خارجي رقابت كنند.
به گزارش خبرنگار ما، يكي از وسايل خانه كه خانواده هاي داراي درآمد متوسط به بالا  به وجود آن اهميت مي دهند، مبلمان است. وجود مبلمان براي ايجاد راحتي اعضاي خانواده و نيز در برخي مواقع سلا متي بدن قابل توجه است. در هر خانواده اي، هر كجاي دنيا بويژه كشورهاي توسعه يافته به دليل فرهنگ خاص خودشان، مبلمان را يكي از پايه ها و اساس مهم در لوازم زندگي مي دانند. خانواده هاي ايراني نيز پس از ورود فرهنگ استفاده از اين وسيله بسيار مفيد به داخل كشور ارزش بالا يي براي كاربرد آن در منزل خود قائل شده اند.
صنعت مبلمان در كشور متأسفانه همگام و همزمان با تكنولوژي توليد در جهان حركت نكرده و نتوانسته است خود را با آن وفق و تطبيق دهد.يكي از مسائلي كه در اين زمينه مانند هر صنعت ديگري كه در كشور از صحنه رقابت به دور بوده به چشم مي خورد، منع واردات و انحصاري بودن بازار آن است. اين صنعت شايد به همين دليل كه عرصه را براي حضور رقباي خارجي محدود كرده است نتوانسته خود را به سطح توليد جهاني و كشورهاي صاحب نام برساند. در بازار بسياري از خريداران از قيمت بالا  و كيفيت پايين برخي از مبل هاي توليد داخل گله مند هستند.طاهري، يكي از خريداران مبل در اين باره مي گويد: متأسفانه مبل هاي توليد شده در داخل كشور از ابتدا تاكنون به همان صورت سنتي توليد مي شوند و به هيچ وجه از ماشين آلا ت صنعتي در ساخت آن بهره نمي گيرند.
وي مي گويد: قيمت برخي از مبل ها نيز بسيار بالا ست و فقط اقشار با درآمد بالا  مي توانند اقدام به خريداري آن كنند. در بيشتر كشورهاي خارجي هر خانواده اي با هر سطح درآمدي به راحتي مي تواند مبلمان خريداري كند.رضايي، يك كارمند دولت نيز در ا ين رابطه مي گويد: اگر به بازار مبلمان گذري داشته باشيد متوجه مي شويد كه اولا ً بيشتر توليدات داراي طرح و نقشه هاي يكسان و يكنواخت بوده و ثانياً از قيمت بالا يي برخوردار هستند. وي در ادامه مي گويد: البته در سالهاي اخير ورود تكنولوژي تا حدودي به صنعت مبلمان وارد شده است ولي در سطح بالا يي نيست. اما رئيس اتحاديه صادركنندگان مبلمان و لوازم اداري در اين زمينه با اشاره به آزادسازي واردات مبلمان از سوي وزارت بازرگاني مي گويد: چنانچه وزارت بازرگاني قبل از آزادسازي واردات مبلمان، اجازه ورود مواد اوليه قابل رقابت را به اين اتحاديه مي داد، صنعت مبلمان به لحاظ كيفي قادر به رقابت با مشابه خارجي آن بود.
وي با نارضايتي ازنبود استاندارد در صنعت مبلمان، مي گويد: دولت حتي با پيشنهاد اين اتحاديه مبني بر ايجاد مرجعي جهت نظارت بر كالا هاي صادراتي موافقت نكرده است. طبق گفته هاي رجبي راد، كمبود مواد اوليه مرغوب و قابل رقابت و نبود نظارت و استانداردهاي مربوطه، توليد مبلمان در كشور را در سطح نازلي قرار داده و طبيعتاً مشتريان داخلي و حتي خارجي را از خريد مأيوس خواهد كرد. توجه به بكارگيري مواد اوليه مرغوب در ساخت مبلمان و نيز تدوين و اجراي استانداردهاي مربوطه مي تواند كيفيت توليدات را افزايش دهد و مشتريان و خريداران را راضي نگه دارد. در نتيجه مبلمان ايراني هم مي تواند در بازارهاي خارجي حرفي براي گفتن داشته باشد. مردم معتقدند؛ آنها هنگام خريد مبلمان قادر به تشخيص مواد به كار رفته در آن نيستند و ممكن است خريد خوبي انجام ندهند.فروشندگان معتبر نيز معتقدند؛ فروشندگان تازه كار و غيرمتخصص به دليل نداشتن آگاهي كامل گاه اطلا عات اشتباه به مصرف كنندگان مي دهند. اين عده معتقدند مبلمان توليد داخلي طي سالهاي اخير كيفيت بهتري پيدا كرده است؛ اما طرحها اكثراً كپي برداري از انواع خارجي است و استانداردها همچنان در بسياري از موارد رعايت نمي شود. با اين حال قيمت انواع داخلي پايين تر از انواع خارجي است و به دليل دشوار بودن حمل و نقل، بازار در دست توليد كنندگان داخلي قرار دارد.
فروشندگان معتبر توصيه مي كنند براي خريد مبلمان باكيفيت و گران قيمت حتماً با يك فرد آگاه مشورت شود.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه مصالح ساختماني  |
|   گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |