دوشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۳
نسل جوان و دشواري هاي  مالي براي تشكيل خانواده و حفظ آن
بگوييد چرا ازدواج نكرده ايد؟
000225.jpg
(قسمت دوم و پاياني)
پرسش ساده اي است ولي ابعاد اقتصادي، اجتماعي و همين طور روانشناختي دارد:... خانم يا آقاي جوان چرا تاكنون ازدواج نكرده ايد؟
مريم .د ۲۳ ساله كارمند يك شركت خصوصي است. او مي گويد: براي شروع يك زندگي نياز به حداقل سرمايه اي داريم كه رفاه اوليه زندگي فراهم شود. لوازم مورد نياز براي شروع يك زندگي ساده وسائلي مثل وسائل آشپزخانه، فرش ويخچال هستند. بنابراين براي يك ازدواج ساده حدود ۳ تا ۴ ميليون پول لا زم است.
مژگان.ن كارمند ۳۵ ساله اي، كه هنوز ازدواج نكرده از زاويه ديگري به اين مساله نگاه كرده. او مي گويد: فرد مورد دلخواه و كسي كه از هر نظر برايم ايدهآل باشد را پيدا نكرده ام. انسان اگر فرد دلخواهش را پيدا كند، با كمترين امكانات هم مي تواند زندگي كند. مهم ترين وسيله براي شروع يك زندگي يك سرپناه يا خانه است. مي توان از هزينه هاي عروسي صرف نظر كرد و به جاي آن وسايل مورد نياز خانه را تهيه كرد. مهم ترين لوازم شروع يك زندگي فرش، يخچال و اجاق گاز است. براي يك ازدواج ساده لا زم است حدود يك ميليون تا ۲ ميليون تومان پول در دسترس باشد.آنچه كه شايد فراهم شود، ولي مسأله سرپناه به قوت خود باقي مي ماند.
معصومه.ص ۲۲ ساله در يك فروشگاه كار مي كند. او مي گويد: تاكنون موقعيت مناسبي براي تشكيل زندگي زناشويي پيش نيامده. به همين دليل ازدواج نكرده ام. زياد به پول فكر نمي كنم چون هيچ گاه زندگي را با ماديات نسنجيده ام. هرچند براي ازدواج پول لا زم است ولي به چقدرش اهميت نمي دهم. لوازم اوليه شروع يك زندگي بايد طوري باشد كه آدم را محتاج ديگران نكند. حتي اگر زندگي با آن وسائل كم سخت باشد ولي در حد يك پناه و خانه كافيست. بقيه اش را خدا درست مي كند.
محبوبه .ف ۲۰ ساله مي گويد: در حال حاضر مهم ترين دغدغه ام درس خواندن است. اگر يك موقعيت مناسب پيش بيايد حتما ازدواج مي كنم. براي برگزاري ازدواج پول زيادي مورد نياز نيست، مي توان با كمترين امكانات يك زندگي ساده را شروع كرد. حتما لا زم نيست يك جشن عروسي مفصل برپا شود. هزينه هايي كه براي عروسي صرف مي شود به توقع آدم ها بستگي دارد، هر چه توقع كمتر باشد هزينه ها كمتر و هرچه توقعات بالا تر رود هزينه ها بيشتر مي شود. اما طبعا براي زندگي در شهري مثل تهران بايد هزينه هايآن را پرداخت.
ازدواج موقت
مقوله ازدواج موقت از دل چنين دشواري هايي برخاسته. چيزي كه تا يك دهه پيش احتمالا  سخن گفتن در مورد آن دشوار بود، تبديل به مسأله روز شده. افزايش شمار ازدواج هاي موقت در ايران، از ديد يك جامعه شناس مورد بررسي قرار گرفته است. هادي معتمدي، مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي جمهوري اسلا مي ضمن هشدار به افزايش رواج صيغه يا ازدواج موقت در جامعه، در توضيح دلا يل اين امر گفت افزايش تمايل دختران به تحصيلا ت عالي به عنوان وسيله اي براي استقلال خواهي و خروج از منزل، سبب افزايش حضور دختران دراين عرصه شده و تعادل موجود در جامعه را بر هم زده و آنان را با بحران ازدواج مواجه كرده است.
وي اذعان داشت: اكثر اين ازدواج هاي موقت را نه جوانان مجرد، بلكه مردان همسر دار انجام مي دهند و اكثر زناني كه تن به اين ازدواج هاي موقت مي دهند، از اقشار فقير جامعه ، يا بيوه ، يا مطلقه هستند و عملا  به دليل بحرانهاي اقتصادي موجود و به دليل عدم وجود نهادهايي كه از آنها حمايت كند، مجبور هستند به ازدواج موقت تن دهند تا شايد بتوانند زندگي خود را بگذرانند. يكي از دلايل رشد ازدواج موقت مسئله فقر روز افزون اقشار محروم و ناتوان جامعه است.
اما اين امر مسائل مربوط به ازدواج را حل نمي كند و برخي از مردان از اين حقوق سوء استفاده مي كنند. آن ها همسر دائمي دارند اما از آن جا كه در ازدواج موقت مرد نفقه به زن نمي دهد و ازدواج موقت ازدواجي است بسيار كم هزينه نسبت به ازدواج دائم، برخي از مردان همسر دار به ازدواج موقت روي ميآورند و به همين دليل به نظر مي رسد بسياري ازجوانان ما با ازدواج موقت مخالف هستند براي اينكه رابطه با دختر و زن را در مسئله جنسي آن نمي بينند. آنها در پي شريك دائمي در زندگي هستند، نه موقتي.
ازدواج دانشجويي 
دخالت دولت درامر برگزاري ازدواج هاي دانشجويي نشان مي دهد همه به ابعاد بزرگ مسأله، اشراف دارند.
اخيرا مهدي كروبي رئيس مجلس دراشاره به ازدواج هاي دانشجويي گفته است: جامعه ما داري شرائطي با حساسيت هاي خاص خود مي باشد. از يك طرف با مجموعه عظيمي از اشتغال، تحصيل، مسكن و ازدواج مواجه هستيم كه بايد به نيازهاي آنان پاسخ داده شود و از سوي ديگر بايد از خلا قيت آنان درصحنه هاي مختلف استفاده بهينه كرد تا خداي نكرده سرمايه بالقوه آنان در اثر غفلت و كوتاهي از بين نرود.
آقاي كروبي اظهار داشت: وضعيت كنوني جهان و گسترش ارتباطات تكنولوژي به گونه اي است كه ما بايد با برنامه ريزي منسجم و دقيق كه در آن به همه نيازهاي جوانان توجه شده باشد شرايط را براي درخواستهاي آنان فراهم سازيم.
اما گويا او به دشواري پيش پاي جوانان هم اشراف دارد، وي گفته است: اشتغال مهمترين مشكل جوانان است و افزايش جمعيت بيكار مي تواند براي كشور مشكل آفرين شود. انشاءالله با توجه به عنايت ويژه مجلس در بودجه سال آينده به بحث اشتغال كشور شاهد جذب و بكارگيري بسياري جوانان در بخشهاي مختلف اقتصادي و صنعتي كشور باشيم.
كروبي تصريح كرده: درحال حاضر روز به روز شاهد توسعه دانشگاهها هستيم كه دستاورد آن بالا  رفتن سطح آگاهي دانشجويان از يك طرف و افزايش سطح توقعات و مطالبات آنان از سوي ديگر خواهد بود كه مي بايست براي آن چاره انديشي كرد.
رئيس مجلس افزود: مساله ازدواج و تشكيل خانواده كار بسيار مقدسي است كه علا وه بر پاسخ به نيازهاي انسان از دغدغه خاطر خانواده ها از ظهور و بروز بسياري از گرفتاريها و ناهنجاريها در جامعه جلوگيري خواهد كرد. او با اشاره به توطئه دشمنان در جذب جوانان از طريق شيوه هاي ظاهرپسند و فريبكارانه بر ترويج و گسترش برنامه هاي فرهنگي مفرح و شادي بخش در چارچوب موازين شرع و قانون به منظور مقابله با اين توطئه تاكيد كرده است.
اما به نظر نمي رسد جوانان ايراني به ازدواج هاي ظاهرپسند و لوكس نظر دارند، حقيقت اين است آن ها از آغاز يك زندگي ساده هم محروم شده اند. همه مي دانند مشكل تامين مسكن از عهده جوان هاي عادي - اكثريت جوانان - بر نميآيد.
طلا ق 
اين آمار هم هشدار دهنده است و از دل شرايط بد اقتصادي خانواده ها بر مي خيزد.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفته است: تهران در بين شهرهاي ديگر كمترين نرخ خودكشي و بيشترين نرخ طلا ق را به خود اختصاص داده بطوري كه ۲۰ الي ۲۵ درصد ازدواجها در تهران به طلا ق مي انجامد! دكتر علم الهدايي، با اشاره به افزايش سن ازدواج، كاهش سن طلا ق و رشد نرخ طلا ق درجامعه، طلا ق را منشا ‡ بروز آسيب هاي اجتماعي فراوان دانست و گفت: طبق آمار موجود، ۳۰ درصد از طلا قها دردو سال اول زندگي مشترك اتفاق مي افتد. دكتر علم الهدايي نخستين قربانيان طلا ق را زنان و سپس فرزندان طلا ق عنوان كرد و افزود: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد متقاضيان طلا ق زنان هستند كه زنان خانه دار نسبت به زنان شاغل بيشتر در معرض آسيب هاي ناشي از طلا ق و شوك هاي عصبي، رواني و عاطفي قرار دارند.
علم الهدايي ازدواج و طلا ق را يكي از مشكلا ت اصلي جامعه جوان كشور اعلا م كرد و گفت با توجه به جمعيت ۳۵ ميليون نفري كه بين ۵ تا ۲۷ سال سن دارند، مشكلا ت حاصل از طلا ق امري اجتناب پذير است.معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، يكي از دلا يل عمده خودكشي جوانان زير ۱۸ سال را طلا ق والدين عنوان كرد و گفت افرادي كه طلا ق مي گيرند سه برابر افرادي كه ازدواج مي كنند، در معرض خطر خودكشي قرار مي گيرند. او به طرح توانمندسازي زنان و بيمه اجتماعي زنان خانه دار كه مي تواند دركاهش طلا ق موثر باشد اشاره كرد و افزود: در كل، ساماندهي امر طلا ق موضوعي فرابخشي است و بايد براي حل اين مشكل تمامي سازمان ها فعاليت كنند. طبعا در اين روند تمامي سازمان ها مسئول هستند. هرچند بايد در اين راستا اشاره به نهادهاي اقتصادي هم داشت تا زمينه حفظ كانون خانواده فراهم شود.
اكنون به سر خط باز مي گرديم«... خانم يا آقاي جوان، چرا تاكنون ازدواج نكرده ايد؟» بسياري از پاسخ ها به مسائل اقتصادي اشاره مي كنند و از دشواري برگزاري مراسم عروسي و همين طور پرداخت هزينه هاي جاري زندگي مشترك مي گويند. اما به نظر مي رسد در همين بستر است كه جدايي ها هم روزافزون شده اند و خانواده ها را از دو طرف در منگنه قرار داده اند.
متوسط هزينه هاي خريد عروسي 
جنس  ....................................... قيمت (هزار تومان)
آيينه و شمعدان .......................... ۱۲۰-۱۰۰
حلقه انگشتري يك جفت ................. ۱۲۰-۸۰
لوازم آرايشي و بهداشتي ................ ۱۵۰-۱۲۰
لباس و كفش ................. ۱۶۰-۱۳۰
تالا ر (براي صد نفر) .................. ۵۰۰-۴۰۰
لوازم مورد نياز زندگي 
يخچال ................................۸۰۰-۲۰۰
اجاق گاز............................ ۵۰۰-۱۵۰
فرش............................ ۳۵۰-۱۰۰
وسائل آشپزخانه...................۱۰۰-۳۰
سرويس غذاخوري(۴ نفره)......... ۱۰۰-۸۰
رختخواب ........................... ۱۵۰-۵۰

در حاشيه خبرها
توصيه هايي براي مصرف صحيح آب و صرفه جويي آن
ما همواره در تهران با كمبود آب مواجه بوده ايم زيرا منابع آب اين شهر محدودند و ميزان بارندگي در آن موجب نمي شود كه به تمامي شهروندان اين شهر آبرساني شود.
000234.jpg
به گزارش خبرنگار ما يكي از مسائلي كه در فصل زمستان و در كل  فصول پر باران بين مردم و مصرف كنندگان مطرح مي شود عدم نگراني از مصرف آب به دليل بارش برف و باران است. البته اين برداشت صحيحي نيست و نبايد اينگونه تصور كرد كه در فصول پرآب مصرف آن نيز بدون توجه به عواقبي چون كم آبي بايد افزايش پيدا كند.
آب اين مايه حيات در تمامي كشورهاي دنيا از ارزش و جايگاه والا يي برخوردار بوده و شايد به عنوان يك حربه در آينده عليه كشورها استفاده شود.
در قرن اخير هم اكنون بسياري از جوامع دچار كمآبي و خشكسالي شده اند و اين مساله، توجه به صرفه جويي و درست مصرف كردن اين مايع با اهميت و با ارزش را بيش از پيش نمايان مي سازد. اما در اين بين چه كاري بايد كرد تا از هدر روي و اسراف اين مايع با توجه به اينكه ايران كشوري خشك و نيمه خشك بوده و به ويژه در شهرهايي مثل تهران كه جمعيت آن هر روز رشد پيدا مي كند، جلوگيري شود؟
رفيعي مسئول اطلا ع رساني شركت آب و فاضلا ب استان تهران در اين باره با اشاره به اينكه تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون متر مكعب صرفه جويي در مصرف آب صورت مي گيرد مي گويد: با توجه به منابع موجود در تهران و نيز رشد روزافزون جمعيت تهران بايد اقدام به صرفه جويي آب كنيم.
وي در مورد راهكارهاي صرفه جويي در مصرف آب و طبيعتا كاهش پرداخت آبونمان از سوي مردم كه به نفع آنان است مي گويد: يكي از اين راهها مجهز كردن تاسيسات منازل، ارگان ها و آپارتمان ها به فناوري جديد آب است. البته در اين زمينه شركت آب و فاضلا ب دست به كار شده و خود را به اين تكنولوژي ها مجهز كرده است.
وي در ادامه مي گويد: در اين زمينه مردم نيز بايد در منازل خود اقدام به اين كار كنند و در ارگان هاي عمومي مثل مساجد و مدارس، تمامي شيرهاي عمومي آب مجهز به شيرآلا ت كاهنده مثل شيرهاي ضربه اي و اهرمي زمان دار شوند.
رفيعي با بيان اينكه با نصب اين شيرآلا ت جديد در تاسيسات منازل در دو سال آينده از هدر روي مقدار زيادي از آب در كشور جلوگيري مي شود مي گويد: در كنار اين موارد بايد توجه داشته باشيم كه تهران نيز در منطقه خشكي واقع شده و بايد در فضاي سبز اين شهر از درختاني استفاده كرد كه نياز كمتري به آبياري دارند.
وي به مصرف بي رويه آب در شهر تهران توسط مردم در شستن اتومبيل اشاره مي كند و مي گويد: بايد بدانيم كه ديگر حق نداريم اتومبيل شخصي خود را با آب آشاميدني بشوئيم.همچنين بايد از ظرفيت كامل ماشين هاي لباسشويي استفاده كنيم تا حداكثر بهره را از آب برده باشيم.
رفيعي در ادامه مي گويد: فلا ش تانك ها در منازل موجب مصرف بالا ي آب مي شوند. بنابراين بايد به گونه اي تنظيم شوند كه از حداقل آب بهره گيرند.
مسئول اطلا ع رساني آبفاي تهران مي گويد: هنوز يكي از مصارف عمده آب، مربوط به كولرها در تابستان است. چنانچه مردم بتوانند كولرها را در اين فصل در مكان سايه و دور از آفتاب بگذارند و تنها درمواقع بسيار گرم از كولر استفاده كنند، از هدر روي ۴۰۰ متر مكعب آب در روز توسط كولرها در تابستان جلوگيري خواهد شد.
رفيعي با اعلا م اينكه حداكثر مصرف آب براي هر نفر در روز ۵۰ ليتر و در هر هفته ۴۰۰ ليتر براي يك خانواده ۴ نفره است مي گويد: با توجه به اينكه تصفيه آب هزينه بسياري را مي طلبد و تنها ليتري يك ريال براي مصرف كننده تمام مي شود، بنابراين بايد در بين مردم فرهنگ صحيح مصرف آب را ترويج كنيم تا از اسراف اين مايع حيات جلوگيري كرده باشيم.

آشنايي با انواع بيمه نامه هاي مسئوليت
براساس قانون هر شخصي كه در نتيجه فعاليت روزمره خود باعث ايجاد خسارت به اشخاص ديگر شود موظف است خسارت وارده را جبران كند. شركت هاي بيمه در تمام دنيا جبران برخي از اين خسارت ها را در قالب بيمه مسئوليت بر عهده مي گيرند. مهم ترين گروه هاي تحت پوشش بيمه مسئوليت، بيمه هاي مسئوليت حرفه اي پزشكان، پيراپزشكان، كارفرما در مقابل كاركنان ساختماني، كارگران واحدهاي صنعتي، مديران و ناجيان استخرها، هتل ها در مقابل ميهمانان و نگهداري آسانسورها و مالكين املا ك در مقابل مستاجرين است.
- بيمه مسئوليت حرفه اي پزشكان و پيراپزشكان: اين بيمه، مسئوليت حرفه اي پزشكان و پيراپزشكان را در قبال بيماراني كه به علت خطا، غفلت و يا كوتاهي پزشكان و پيراپزشكان در انجام امور پزشكي دچار صدمه جسماني، رواني يا فوت شوند تحت پوشش قرار مي دهد.بر اساس قانون بيمه، حق بيمه اين بيمه نامه با توجه به نوع شغل و ضريب بروز صدمه تعيين مي شود كه در صورت عدم بروز خسارت تخفيفات قابل توجهي در تجديد بيمه نامه در اختيار وي قرار مي گيرد.همچنين بر اساس قانون بيمه چنانچه استفاده كنندگان به صورت گروهي از اين بيمه نامه استفاده كنند با توجه به تعداد از تخفيف حق بيمه برخوردار مي شوند.
- بيمه مسئوليت مدني كارفرما در مقابل كاركنان (ساختماني مسكوني، راهسازي ، پل سازي و ...):در اين بيمه نامه كارفرمايان و پيمانكاران ساختماني مي توانند مسئوليت خود را در مقابل خسارت هاي جاني وارده به كارگران مشاغل در محل كار تحت پوشش قرار دهند.كارفرما مي تواند با توجه به متغير بودن فرم كاري كارگران، آنها را بدون نام تحت پوشش بيمه و مسئوليت مدني قرار دهد. براساس قانون بيمه حداكثر تعهد قابل پذيرش براي شركت بيمه براي هر كارگر در هر حادثه حداكثر معادل ديه يك مرد مسلمان خواهد بود، ضمن اينكه حداكثر تعهد در هزينه هاي پزشكي ناشي از حادثه نيز تا ۱۰ درصد مبلغ ديه كامل يك مرد مسلمان است.
- بيمه مسئوليت حرفه اي كارفرما در مقابل كارگران واحدهاي صنعتي، توليدي و خدماتي: اين بيمه مسئوليت مدني كارفرمايان را در مقابل خسارت هاي جاني وارد به كارگران فعال واحدهاي توليدي و صنعتي تحت پوشش قرار مي دهد. به اين شكل كه در صورت بروز حادثه منجر به فوت يا جرح شركت بيمه هزينه هاي مالي خسارت وارده را جبران مي كند.كارگاهها و كارخانه ها مي توانند كاركنان خود را بدون ذكر نام تحت پوشش اين بيمه نامه قرار دهند ولي اگر ليست اسامي را اعلا م كنند حق بيمه آنها ارزان تر خواهد شد.
- بيمه مسئوليت مديران و ناجيان استخرها: در اين بيمه نامه دارندگان استخرها و ناجيان مي توانند مسئوليت خود را در مقابل خسارت هاي جاني مصرف كنندگان از اين مكان ها تحت پوشش قرار دهند. با توجه به تنوع مراجعه كنندگان به استخرها نيازي نيست كه بيمه گزار به طور مشخص بيمه نامه خريداري كند بلكه وي مي تواند به صورت كلي محل تحت مديريت خود را تحت پوشش بيمه مسئوليت قرار دهد، حداكثر تعهد  بيمه گر براي جبران خسارت فوت و نقص عضو در اين بيمه نامه معادل ديه كامل يك مرد مسلمان است علا وه بر اينكه در بحث هزينه هاي پزشكي براي هر نفر حداكثر ۱۰ درصد ديه يك فرد مسلمان پرداخت مي شود.محاسبه حق بيمه در اين نوع بيمه  مسئوليت، براساس مساحت استخرها و براي زمان هاي۳۶، و ۱۲ ماهه محاسبه مي شود.

پاسخ مسؤولا ن
جريمه براي جابجايي خود سرانه بود
در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه ۴ بازارچه روزنامه همشهري مورخ ۱۴/۸/۸۲ تحت عنوان « توفيق اجباري» به اطلاع مي رساند:
جريمه مشترك به دليل استفاده غير مجاز از برق و جابجايي خودسرانه محل كنتور در هنگام احداث ساختمان بوده و در حال حاضر مشكل مشترك بر طرف شده است.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب شرق تهران

عكس روز
او از شما چه مي خواست؟
000258.jpg
دستي بي رمق، آخرين نواهايش را گره كرده و مشتش را به سوي آخرين بارقه كه تك لحظه اميدي را در دلش افروخته، يازيده اما در نهايت، جز تيرگي مبهم و گنگ چيزي نصيبش نشده. چه مي انديشيده؟ نبض گلويش، فريادي كه در حنجره اي سست عقيم مانده ، به چه اميدي راه به بيرون مي جست؟
واين پرسش هم چنان در ذهن پا برجا مي ماند كه آيا نمي شد، به جاي گل و خشت، به اين مردمان ساده كه از زندگي به آبي آسمان دل بسته اند ياري رساند تا خانه هايشان را استوارتر بنا كنند؟
آيا از وقوع فاجعه اي به مراتب بزرگ تر از بم، رويدادي تراژيك در شهري بزرگ تر از بم هراس نداريم؟ اين سخنان تنها كليشه اي هستند كه فردا، به هنگام سامان گرفتن مردمان بي پناه بم - هر چند با كاستي هاي فراوان - بسيار زود از خاطر زدوده خواهند شد.
نكته اي كه همه به آن اشراف داريم ناتواني خانواده هاي ما طي بروز چنين بلاهاي طبيعي است. شايد پرسش «او از شما چه مي خواست » روزي به خود ما بر گردد، زماني كه دير شده.
اشكان نعمت پور

آيينه تصوير
000264.jpg


زلزله مرگبار بم با شدت۴/۶ ريشتر جان هزاران انسان را گرفت و با نابود كردن بيش از هفتاد درصد شهر، هشتاد هزار نفر را از خانه هايشان تاراند تا در پي يافتن سر پناهي براي گريز از طبيعت گزنده برآيند.
اين دو كودك، نمونه اي از هزاران نوخاسته بي گناه هستند كه معصومانه تنها به زندگي فكر مي كنند و به ياري چهره هايي كه نام انسان را يدك مي كشند، نشسته اند. اكنون زمان اثبات انسان بودن است.

000261.jpg

گروه هاي نجات در سواحل شرقي آفريقا، در بنين، در پي يافتن بازماندگان حادثه سقوط هواپيمايي هستند كه دست كم يازده كشته بر جاي گذارده است. بيشتر مسافران بوئينگ سقوط كرده را مسافراني تشكيل مي دادند كه براي سپري كردن تعطيلات در راه بازگشت به خانه بودند. به هر روي، بسياري از افراد محلي و ماهيگيران حتي در طول شب نيز در جستجوي بازماندگان بودند تا آنها را از خطر مرگ وارهانند. به گفته مسوولان يكي از دو جعبه سياه هواپيما پيدا شده است.

000267.jpg

مردي از آتش نشانان مي خواهد درپي يافتن دختر چهار ساله اش كه در لابلاي گل و لاي و كنده هاي درخت گم شده برآيند. سيلي ويرانگر در جنگل كه آميزه اي از آب و درختان بريده شده بود يك كمپ تفريحي در كاليفرنيا را در نورديد و جان چندين نفر را به خطر انداخت. اين در حالي است كه به هيچ  وجه احتمال چنين خطري در مكان بر پايي اردو نمي رفت و خانواده هاي فراواني با فراغ بال براي تفريح در آن سكني گزيده بودند.

000273.jpg

لاس وگاس را يكي از زيباترين و ثروتمند ترين شهرهاي آمريكا مي دانند كه محملي براي تفريح و خوشگذراني هاي يانكي هاي ثروتمند به شمار مي رود. هتل هاي زيبا و مجلل و كازينوهاي آن، لاس وگاس را در سطح جهان مطرح كرده، اما اين منطقه به تازگي آماج طوفانهاي سهمگيني بوده كه بسياري را وحشت زده كرده است. آذرخشي سهمناك بر فراز اين شهر كه در ايالت نوادا واقع شده خود به خوبي نشانگر شدت تندري است كه لاس وگاس را در بر گرفته بود.

صداي مصرف كننده
000117.jpg
خط كشي عابر پياده يا پاتيناژ؟
جنس خط كشي عابر پياده به گونه اي است كه اگر كمي باران ببارد و خيس شود از سالن پاتيناژ هم ليزتر و سرتر مي شود، به طوري كه در روزهاي باراني شاهد تصادفهاي زيادي هستيم كه همگي به همين دليل حادث مي شوند. موتور سواران زيادي به زمين مي خورند و چه بسا عابراني كه حين عبور از عرض خيابان به زمين خورده و دچار شكستگي دست وپا ميشوند. چرا مسئولان توجهي به اين معضل كه سالهاست در مورد آن صحبت مي شود نمي كنند؟شهروند آرنج شكسته 
عملكرد آموزشگاههاي كنكور
وضعيت كنترل برآموزشگاههاي آمادگي كنكور خيلي اسفناك است. اين آموزشگاهها به وعده هاي خود كه در تبليغات به آن اشاره كرده اند عمل نمي كنند. من دانشجوي سال اول دامپزشكي هستم كه براي آمادگي امتحان كنكور در يكي و فقط يكي از كلاسهاي آموزشگاه ... ثبت نام كردم. بعد از قبولي در كنكور ،آموزشگاه ... از عكس من بعنوان كسي كه بواسطه شركت در كلاسهاي اين آموزشگاه توانسته به دانشگاه راه يابد، استفاده كرد. مي خواستم بدانم مسئول كنترل بر عملكرد اين قبيل آموزشگاهها چه نهادي است و چرا هيچ نظارتي صورت نمي گيرد؟ صادقي 
ارسال آب معدني براي زلزله زدگان 
يكي از اقلامي كه به كرات براي ارسال به منطقه زلزله زده بم مورد تاكيد قرار مي گرفت، آب معدني (به صورت بطري) بود. سوالي كه در اينجا پيش مي آيد اين است: با توجه به اين كه آب معدني كه از دل كوه مي جوشد و جاري مي شود اصلا ً مالك مشخصي ندارد و متعلق به عموم مردم است، حال آقاياني كه به خيال زرنگي آب متعلق به مردم را بدون هيچ فرآوري و كم و زياد كردني، داخل بطري مي ريزند و مي فروشند، وجداناً چقدر از متاع باد آورده خود را در اين روزهاي حساس، روانه دست كودكان معصومي كرده اند كه در تلي از آوار و خاك، عطش يك جرعه از آن را دارند؟ يك شهروند
چرا كمكهايشان را خودشان آوردند؟
نكته اي كه درباره كمكهاي كشورهاي خارجي به هموطنان زلزله زده كرماني جالب مي نمايد اين است كه چرا اين بار، اكثر قريب به اتفاق اين كشورها، كمكهاي خود را بدست خودشان تا كرمان حمل كردند؟ آيا سابقه و دليل آن را نبايد در زلزله رودبار و منجيل جست؟ فراموش نكينم عملكردمان بر خلا ف آنچه خود مي انديشيم، زير ذره بين است. قرباني 
سطل هاي زباله جديد
حدود ۵/۱ سال پيش شهرداري سطل هاي زباله قديمي مناطق ۱ تا ۷ را جمع آوري و سطل هاي جديد را جايگزين كرده است. سوال اينجاست كه چرا اين اقدام فقط در مورد هفت منطقه صورت گرفت؟ به نظر شما ما بقي مناطق از اين بابت مشكلي نداشته اند؟جاهديان 
مشكلات شهرك صنعتي چهار دانگه 
شهرك صنعتي چهار دانگه كه تعداد زيادي از واحدهاي صنعتي مثل فلز تراشي، آلومينيوم كاري، ماشين سازي و درودگري را در خود جاي داده، با انبوهي از مشكلات شهري روبروست. اهم اين مشكلات عبارتند از: فقدان جوي و راه فاضلا ب، عدم روشنايي عمومي در معابر، آسفالت نامناسب خيابانها و از همه مهمتر امنيت پائين منطقه و فعاليت سارقين و اوباش به نيابت از توليد كنندگان و صنعتگران منطقه تقاضاي بهبود اوضاع اين شهرك را دارم. حسين زارع 
مشكلات كارمندان، فراگير است 
در گزارش يكشنبه هفته گذشته بازارچه مشكلات مالي ناشي از حقوق پائين كارمندان آموزش و پرورش را بررسي كرده بوديد. به نظر من، درآمد پائين و حقوق پايه اي كه نصف رقم معادل با خط فقر ( ۲۰۰ هزار تومان) است تنها منحصر به يك يا چند گروه از كارمندان نيست. همه افراد كارمند همين مشكل را دارند. البته در بعضي موارد مشكل حادتر و پيچيده تر است. مثلا ً حقوق معلمين حق التدريس از ابتداي سال تحصيلي جاري پرداخت نشده. نمي دانم، شايد آقايان فكر مي كنند اين بندگان خدا از طريق باد هوا روزگار مي گذرانند و حقوق مي خواهند چه كار؟ جهانگيري

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |