دوشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۳
نگاهي به نرخ كارمزد مشاورين املا ك
مسكن و هزينه كسب آن
عليرضا قاسمي 
دستيابي به مسكن مناسب، سالهاست ذهن بسياري خانواده هاي ايراني را به خود مشغول داشته اما چشم انداز روشني از حل ساده مشكل، پيش روي نيست. در سبد خريد خانواده، رقمي كه بتواند جوابگوي هزينه هاي تامين مسكن باشد، حتي به تصور نميآيد و تنها مي توان با پس انداز و قرض و وام، به سختي جايي براي رهن و اجاره پيدا كرد.
نياز مبرم خانواده هاي كم در آمد به اجاره و رهن مسكن و حتي خريد و فروش آن، در ايران موجب تشكيل صنفي شده است كه اعضاي آن را به عنوان مشاوران املاك مي شناسيم. اما عده اي گراني مسكن و بالابودن مبلغ اجاره و رهن را ناشي از عملكرد نامناسب و سود جويانه برخي بنگاههاي معاملات املاك مي دانند.
ولي اينكه عامل مطلق اين گراني را مشاوران مسكن بدانيم جاي تأمل دارد. در مقطعي كه تورم بيداد مي كند، آيا مي توان از ديگران انتظار داشت كه در فعاليتهاي خود جنبه‡ مالي را در نظر نگيرند؟
اما به طور كلي در اين حرفه نيز مانند تمامي شغلها شايد گروهي اندك سبب زير سؤال بردن مجموعه اي باشند كه در آن خشك و تر با هم بسوزند. نبايد گناه اين تعداد را به پاي همه نوشت.
تهران به عنوان بزرگترين شهر كشور داراي متنوع ترين شبكه آژانس هاي مسكن نيز هست. با ما به سطح شهر بيائيد:
«زندگي سخت شده و دخل و خرج با هم جور در نمي آيد. مگر كدام يك از اصناف به نرخ مصوبه اتحاديه خود عمل مي كنند كه ما عمل كنيم؟!» يكي از مشاوران با طرح اين ادعاي عجيب ادامه مي دهد: «نرخ كارمزد براي خريد، يك درصد از طرفين است ، چه ۳۰ ميليون و چه سيصد ميليون ، هرچند هميشه تخفيف هم مي گيرند.»
اين در حالي است كه يك عضو پاسخگو در اتحاديه مشاورين املا ك تهران مي گويد: تمامي مشاوران املا ك در سطح تهران موظفند كه طبق نرخ مصوبه عمل نمايند و در صورت بروز تخلف مي توان در تعزيرات، شكايتي عليه آنها مطرح كرد.
هرچند كه طرح شكايت از جويندگاني كه ۲۴ ساعته جهت يافتن يك چهار ديواري دوندگي هاي نفس گير دارند، بعيد به نظر مي رسد؛ ولي اين موضوع به بهانه‡ به اجرا در نيامدن قانون منطقي نيست.
نظر يكي ديگر از زحمتكشان بخش مسكن توجه ما را جلب مي كند: مشاوران مسكن به دو دسته، آژانس ها و بنگاه هاي سطح خيابان تقسيم مي گردند كه نرخ مصوبه اتحاديه شامل حال دسته دوم است و آژانس ها از اين قانون مستثني هستند.
كار لوكس، كارمزد لوكس مي خواهد ولي طبق اطلا عات ما مشاوران مسكن در سطح شهر تهران شامل هيچ گونه دسته بندي (احراز جواز كسب دائم يا موقت يكي از نمونه هاست) نيستند كه طبق آن نرخ كارمزدشان تغيير كند.
هم اكنون مشاوران املا ك در سطح شهر تهران طبق موقعيت جغرافيايي تحت نظر سه اتحاديه فعاليت مي كنند. ۱- اتحاديه مشاوران املا ك تهران ۲ - اتحاديه مشاوران شهر ري ۳- اتحاديه مشاوران املا ك شميرانات.
چگونگي محاسبه نرخ كارمزد مشاوران املا ك شهر تهران 
۱- تا ۳۰ ميليون: نيم درصد از طرفين (حداكثر ۱۵۰ هزار تومان)
۲- ۳۰ تا ۵۰ ميليون: مازاد قسمت اول، سه چهارم درصد از طرفين (حداكثر ۳۰۰ هزار تومان = ۱۵۰ + ۱۵۰)
۳- ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون: مازاد قسمت دوم، نيم درصد از طرفين (حداكثر۵۵۰ هزار تومان ۲۵۰+۳۰۰)
۴- ۱۰۰ ميليون به بالا  مازاد قسمت سوم، يك چهارم درصد از طرفين
چگونگي محاسبه نرخ كارمزد مشاورين املا ك شهر ري
۱- تا ۲۰ ميليون: نيم درصد از طرفين (حداكثر ۱۰۰ هزار تومان)
۲- ۲۰ تا ۵۰ ميليون: مازاد قسمت اول ،يك چهارم درصد از طرفين (حداكثر ۱۷۵ هزار تومان = ۷۵+۱۰۰)
۳- ۵۰ ميليون به بالا : مازاد قسمت دوم، يك هشتم درصد از طرفين
چگونگي محاسبه نرخ كارمزد مشاورين املا ك شميرانات 
۱- تا ۳۰ ميليون: نيم درصد از طرفين (حداكثر ۱۵۰)
۲- ۳۰ تا ۵۰ ميليون: مازاد قسمت اول، سه چهارم درصد از طرفين (حداكثر ۳۰۰ هزار تومان = ۱۵۰ + ۱۵۰)
۳- ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون: مازاد قسمت دوم، نيم درصد از طرفين (حداكثر ۵۵۰ هزار تومان = ۲۵۰+۳۰۰)
۴- ۱۰۰ ميليون به بالا : مازاد قسمت سوم، يك چهارم درصد از طرفين
اجاره 
نرخ كارمزد مشاورين املا ك در زمان اجاره، در هر سه اتحاديه با يكديگر يكسان است و مقدار آن يك چهارم اجاره‡ ماهانه توافق شده از هر طرف است.
در ازاء هر يك ميليون تومان پول پيش، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته مي شود. مبلغ فوق به اضافه اجاره بهاي پرداختي، مجموعاً نرخ اجاره‡ واحد مسكوني را مشخص مي كند. به طور مثال طرفين بابت ملكي كه با مبلغ ۳ ميليون تومان پول پيش و ماهي ۷۰ هزار تومان، اجاره داده شده است بايد ۴۰ هزار تومان به عنوان نرخ كارمزد پرداخت كنند.

چقدر پول داريد و مي خواهيد در چه منطقه اي ساكن شويد؟
توضيحات:
۱- قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران به عوامل مختلفي نظير متراژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، وجود موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري از عوامل ديگر بستگي دارد. بنابراين قيمت هاي متوسط در هر منطقه درج مي شود.
۲- قيمت هاي درج شده، قيمت هاي پيشنهادي است و باتوجه به اينكه معمولا ً قيمت مسكن معامله شده از قيمت پيشنهادي كمتر است خوانندگان مي توانند اين تفاوت را خود محاسبه كنند.
۳- براساس آنچه در بازار مسكن تهران رايج است قيمت هر متر خانه كلنگي با قيمت هر متر آپارتمان نوساز در آن منطقه برابر است.
بنابراين مبناي قيمت خانه كلنگي در هر منطقه با اين روش محاسبه مي شود.
۴- در مورد هزينه هاي اجاره مسكن به ازاي هر ۳۰ هزار تومان كه از اجاره كم شود مبلغ يك ميليون تومان بر پول پيش پرداخت اضافه مي شود و برعكس اين جريان نيز صادق است. اگر اجاره بها كاملا ً حذف شود پيش پرداخت عنوان رهن مي گيرد. ممكن است در برخي موارد هزينه كم و زياد كردن پيش پرداخت اندكي تفاوت داشته باشد.
۵- قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر متر مربع به «ريال» درج شده است.
۶ - براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
۷ - درمورد هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش هر منطقه، پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
000255.jpg


هان اي دل عبرت بين
سالهاست كارشناسان امور عمران و شهر سازي نسبت به لزوم بازنگري در اصول ساختمان سازي رايج در كشور هشدار مي دهند. اگر حتي نيمي از مباني ساختمان سازي مطابق با استانداردهاي جهاني لحاظ مي شد، اكنون شاهد تلفات سنگين يك زلزله ۶ ريشتري نبوديم.
تخريب وسيع، پر تلفات و پر خسارت خانه هاي مسكوني در حاشيه كوير مركزي ايران، درسهاي عبرت آموزي براي همه مسئولان اجرايي ودست اندركاران امور ساختماني دارد. از امروز براي مقاوم سازي ساختمانها در گوشه و كنار ايران چه برنامه اي داريم؟
000243.jpg
000252.jpg
000249.jpg
000246.jpg

بازارچه مسكن
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |