سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴
از دست سركه و جوش شيرين هر كاري بر مي آيد
زدودن آلودگي ها با شوينده هاي دست ساز
اشكان نعمت پور
000294.jpg

هر از گاهي براي زدودن گرد و غبار نشسته بر اسباب خانه مان دست به كار مي شويم و با عزمي راسخ عملي دشوار را پيش مي گيريم اما اندكي بعد خسته و درمانده، در گوشه اي تنها به نظاره كارهاي زيادي كه نيمه كاره بر جاي مانده اند، مي نشينيم. بيم اين موضوع حديث بسياري از خانواده ها است و از اين رو خيلي از آنها دير به دير دست به كار تميز كردن وسايل شان مي شوند. از نگره اي ديگر، بهاي خريد شوينده ها و براق كننده ها و خستگي كار چنان طاقت فرسا است كه خيلي از خانواده ها را تنها به لك زدايي سرسري وا مي دارد، در حالي كه به سان هميشه با كمي ابتكار و اندكي بهره جستن از آنچه كه در خيلي از خانه ها يافت مي شود مي توان با لذت، حربه اي دلپذير را تجربه كرد و حاصل فوق العاده اش را ديد.
در خانه هاي فراواني مي توان آلات و وسايل نقره اي را يافت كه كاربرد گسترده و پرشماري دارند و لك زدايي آنها گاهي بسيار دشوار صورت مي پذيرد. در حالي كه مي توان به سادگي از عهده آن برآمد. براي تميز كردن تكه اي نقره، كف ماهي تابه يا ظرفي را با فويل آلومينيومي بپوشانيد و چهار تا شش سانتي متر آب روي آن بريزيد. سپس يك قاشق چايخوري جوش شيرين و يك قاشق چايخوري نمك به آن اضافه كنيد و اجازه دهيد تا بجوشد. بعد كالايي كه از نقره ساخته شده را در آب بيندازيد و اجازه دهيد دو تا سه دقيقه بجوشد، البته نقره بايد زير آب جاي گرفته باشد. آن را در بياوريد، آب بكشيد، خشك كنيد و با پارچه اي نرم مالش دهيد. اين سياق موجب پاكيزه شدن و درخشندگي زيور آلات نقره اي مي شود.
اگر كالايي هم از جنس فولا د ضد زنگ «Steel Stainless  »داريد نگران زدودن آثار آلودگي بر آن نباشيد. براي نمونه كافي است «سينك» ظرفشويي تان را با روغن زيتون بماليد تا اثر هرگونه آلايش از آن محو شود. سركه هم مي تواند ماده پاك كننده بسيار موثري باشد. پارچه تميزي را به سركه آغشته كنيد و روي وسيله اي كه از استيل ساخته شده بماليد تا نتيجه شگفتآور آن را در يابيد.
براي پاك كردن اجاق گاز مشابه قبل شيوه هاي ساده اي وجود دارد. نخست بايد بدانيد پيشگيري، بهترين راه حل ممكن براي هر دردسري است. بنابراين همواره از يك ورقه فويلآلومينيومي زير ميله هاي اجاق استفاده كنيد تا آلودگي ها براجاق گاز نريزند. بلافاصله پس از خشك و سخت شدن ورقه آن را عوض كنيد. در شرايطي كه هنوز اجاق گرم است روي آن نمك بپاشيد. البته اگر سطح رويين اجاق كاملا ً خشك است بهتر است كمي آن را مرطوب كنيد. سپس وقتي اجاق سرد شد جداره بالايي آن را بشوييد تا تميزي پديد آيد. مي توانيد لك هاي چربي را هم با فرو بردن دستمال يا ابري كه براي گردگيري استفاده مي كنيد در محلول آب و سركه بزداييد. اين هم براي خودش روشي است.
000291.jpg

سلا م مورچه!
از وجود بي شمار مورچه در خانه تان رنج مي بريد؟ به در وديوار، كابينت و همه جاي خانه تان مورچه آويزان است؟ شبها از دست آنها آرامش نداريد؟در لابه لاي سفره غذايتان مورچه ها قدم مي زنند؟ نياز نيست يك مورچه خوار استخدام كنيد. فقط كافيست مقدار مساوي سركه و آب را با هم در آميزيد و كابينت ها، كف ها و هر جايي را كه دوست داريد با اين محلول بشوييد تا مورچه ها به خانه همسايه ها تارانده شوند! اين حربه بسيار كارا است. اما اگر خواستيد روش ديگري را بيازماييد مي توانيد زغال خرد شده يا تكه اي ليمو ترش را بر سر راه مورچه ها قرار دهيد تا آنها را نابود كند. به طور معمول مورچه ها از زغال يا ليمو فراري اند بنابراين كافي است محل تردد آنها و ورود و خروجشان به لانه را با ليمو يا زغال مسدود كنيد و مورچه هاي نگون بخت مزاحم را متواري كنيد. كك ها هم به مانند مورچه ها و بسيار بيش تر از آنها مزاحمت ايجاد مي كنند، خصوصاً اگر حيوانات خانگي داريد و مي خواهيد از شر كك ها بگريزيد، از سركه ياري بگيريد. يك قاشق چايخوري سركه را در يك ليتر آب آشاميدني حيوانتان بريزيد تا كك ها را فراري دهيد.
به هر روي، تمام اين حربه ها براي ياري رساندن به شما كافي است تا خانه يا محل كاري كاملا ً پاكيزه داشته باشيد و از سوي ديگر هزينه چنداني هم بابت زحمات تان نپردازيد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |