سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴
در حاشيه خبرها
آيا پرايد جاي پيكان را مي گيرد
هنگامي كه مديران اسبق سايپا براي توليد پرايد برنامه ريزي كردند اين فكر را در سر مي پروراندند كه خودروي پرايد كه نسبت به پيكان از لحاظ مصرف سوخت، كارآيي و بسياري موارد ديگر در وضعيت بهتري قرار دارد روزي جايگزين پيكان پرطرفدار شود. اين موضوع گرچه تاكنون كاملا ً عملي نشده است؛ اما مشاهده وضعيت بازار، تعداد خودروهاي عرضه شده، رشد قابل توجه توليد و فراواني و ارزاني قطعات يدكي پرايد، اين نويد را به مسؤولا ن و مردم مي دهد كه خودروي پرمصرف و قديمي كه در دل مردم سالها جا باز كرده بود آخرين روزهاي رونق خود را مي گذراند.
هم اكنون پرايد پرفروشترين خودرو در بازار ايران است در حالي كه ۲ سال پيش پيكان اين وضعيت را در اختيار داشت. از سوي ديگر قيمت پرايد به تدريج در حال كاهش است. چنانكه قيمت اين خودرو به قيمت پيكان نزديك تر شده است. به طور متوسط ماهانه ۵/۰  تا ۱ درصد قيمت اين خودرو كاهش مي يابد و بسياري از رانندگان آژانس هاي تاكسي تلفني و مسافركش ها به پرايد رو آورده اند.
كارشناسان پيش از اين اعلا م كرده بودند تنها خودرويي مي تواند جايگزين پيكان شود كه خدمات پس از فروش گسترده اي داشته باشد و قطعات يدكي آن به قيمت ارزان در اكثر نقاط كشور يافت شود. ضمن اين كه لا زم است تعميركاران نيز با نحوه تعمير آن آشنايي داشته باشند.
دليل اصلي طرفداري مردم از پيكان دستيابي به همين خدمات است و پولي كه بابت خريد پيكان (حدود ۶ ميليون تومان) پرداخت مي شود بهاي خودرو نيست؛ بلكه بهاي خدمات جانبي آن است.
در شرايط فعلي فعالا ن بازار خودرو اميدوارند با ادامه روند افزايش توليد پرايد و افزايش خدمات پس از فروش، پيكان مقام اول را طي ۲ سال آينده از دست بدهد.
فعالا ن بازار مي گويند: پس از پيكان، پرايد داراي بهترين سيستم خدمات پس از فروش است. البته منظور از خدمات پس از فروش آن چيزي نيست كه خودرو ساز ارائه كرده است. بلكه منظور فراواني و ارزاني قطعات و آشنايي تعميركاران با برطرف كردن اشكالا ت و نواقص فني آن است.
فعالا ن بازار مي گويند: گرچه در اين زمينه پرايد هنوز به پيكان نرسيده است؛ اما مزاياي ديگري كه دارد نظير مصرف كم سوخت، سرعت و شتاب بالا ، كولر، اتاق راحت، صداي كم و زيبايي ظاهري باعث شده مردم به آن روآورند. ضمن اين كه پرايد باتوجه به اين كه خودرويي مدرن تر است كمتر نياز به تعمير پيدا مي كند.
مجتبي نظري، كارشناس تحقيقات بازار خودرو در اين باره مي گويد: در ۹ ماهه نخست سال ۸۲ مصرف كنندگان خودرو پرايد كمتر به دنبال قطعات اصلي گشتند. باتوجه به توزيع گسترده قطعات بدنه‡ پرايد در اين دوره زماني، دسترسي تمامي مصرف كنندگان به اين قطعات بيشتر شد. در سالهاي گذشته جهت تهيه يك قطعه بي عيب و نقص پرايد مشتري بايد فروشگاه هاي زيادي را سر مي زد تا بتواند به عنوان مثال يك درب موتور استاندارد تهيه كند. يا اين كه با مراجعه به نمايندگي هاي سايپا اين قطعات را درخواست مي كرد (كه اكثراً به دليل تعدد مراجعات اجابت نمي شد).
وي ادامه مي دهد: توزيع مناسب بدنه هاي پرايد ساخت شركت سايپا باعث شد كه قيمت كاذب اين قطعات در بازار كاهش يابد. از سوي ديگر بسته بندي جديد قطعات اصلي نيز باعث شد كه سره از ناسره مشخص شود.
نظري مي گويد: در سال ۸۲ رسم جديد ديگري در بازار قطعات يدكي وارد شد و آن توزيع قطعات يدكي با ماركهاي تجاري جهاني مانند والئو در اين بازار بود. به هر حال توليد پرايد وقتي به روزي هزار عدد مي رسد نياز به قطعات يدكي نيز هر روز بيشتر مي شود. ضمن اين كه شركت سايپا جهت حمايت از توليدات خود بايد اين چنين فعاليت هايي را گسترش دهد و فكري هم درباره توزيع تقلبي قطعات در بازار كند؛ چرا كه نهادهاي مسئول از انجام اين كار سر باز مي زنند. لذا بايد با شيوه هاي تجاري حتي شده با ضرر قطعات را عرضه نمايند تا اين خودرو كه به دل مصرف كنندگان ايراني نشسته است دوباره دچار ضرر و نقصان نشود. توليد هميشه اساس كار فعاليت تجاري است ولي حمايت از محصول و گسترش آن از طريق خدمات بعد از فروش در دوره گارانتي و وارانتي وظيفه هر توليد كننده است.
اين كارشناس ادامه مي دهد: خودرو پرايد با قطعات ارزان باب طبع مصرف كنندگان شده و در استانهاي جنوبي كاملا ً جاي پيكان را گرفته ولي اگر مسؤولا ن بخواهند رانندگان خودرو افسوس مالكيت مدلهاي قديمي پيكان را نخورند توجه به بازار قطعات يدكي براي خودرو پرايد ضروري است.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |