سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴
بيمه زلزله به بازار مي آيد
000297.jpg
يك مقام مسئول از طراحي بيمه نامه ويژه جبران خسارت ناشي از وقوع زلزله در يك شركت بيمه دولتي خبر داد. مدير بيمه هاي آتش سوزي و زلزله يك شركت بيمه دولتي وعده داده است اين بيمه نامه به زودي به مردم عرضه مي شود.
عليرضا بيانيان به خبرنگار ايرنا گفت: اين بيمه نامه علا وه بر خسارت آتش سوزي، خسارات ناشي از زلزله و سيل را شامل مي شود.
وي اظهار داشت: مدت اعتبار اين بيمه نامه ۵، ۱۰ و ۱۵ سال و از تخفيف هاي ويژه اي برخوردار است.
وي گفت: با توجه به قرار داشتن ايران روي كمربند زلزله و احتمال وقوع آن، بايد تدابير مناسب و ويژه اي براي كاهش آسيب ها و زيان هاي احتمالي در كشور از جمله استان تهران اتخاذ شود.
بيانيان گفت: زلزله علا وه بر خسارت هاي جاني، آسيب هاي اقتصادي فراواني را نيز به كشور تحميل مي كند.
به گفته وي، اختلا ل در روند توليد و كاهش ميزان توليد ناخالص داخلي از خسارات مهم اقتصادي زلزله است.
بيانيان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در منطقه استقراري تهران بزرگ در صورت وقوع اين حادثه علا وه بر زيان هاي فراوان جاني، به ساختار سياسي، اقتصادي و صنعتي نيز به شدت آسيب مي رسد.
وي با تاكيد بر اهميت دستيابي به راهكارهاي مناسب براي رويارويي با اين پديده و روش هاي كنترل زيان ها، گفت: بيمه هاي آتش سوزي مي توانند خسارت هاي وارده را در مناطق مسكوني و واحدهاي تجاري پوشش دهند.
وي اظهار داشت: براساس مطالعات مذكور، با فعال شدن كوچكترين گسل از سه گسل واقع شده در منطقه عمومي تهران، زلزله ۷/۶ ريشتري در اين شهر رخ خواهد داد.
اين مقام مسئول گفت: اين حادثه مي تواند ۵۵ درصد از ساختمان هاي تهران را تخريب و خسارتي حدود ۱۱۳ هزار ميليارد ريال، معادل ۷/۲۲ درصد توليد ناخالص ملي  در كشور به بار آورد.
بيانيان تصريح كرد: در صورتي كه به شريان هاي حياتي و ساختمان هاي عمومي خسارت وارد شود، ميزان خسارت وارده از كل توليد ناخالص ملي كشور تجاوز خواهد كرد.
وي در خصوص ميزان خسارت ناشي از زلزله در شهر بم، گفت: بيمه نامه ها تاكنون به علت شرايط اضطراري در اين منطقه مهيا نشده، اما ميزان تخريب  حدود ۱۰۰ درصد تخمين زده مي شود.
وي، ارزش بيمه نامه هاي فروش رفته بدنه خودروها، حادثه و عمر اين شركت در شهرستان بم را بيش از ۱۰ ميليارد ريال برآورد كرد.

عكس روز
آخرين باري كه بازار رفتيم؟
000300.jpg
۱- آخرين باري كه باراز رفتيم كي بود؟ ديروز؟ پارسال؟ يا پنج سال پيش؟
آيا بازار تهران هنوز قلب تپنده اقتصاد ايران است؟ آيا كماكان براي يافتن بهترين كالا  با كمترين قيمت به بازار مي رويم؟
۲- تهران چنان در تار و پود ترافيك غوطه مي خورد كه دسترسي به بازار دشوارتر از هميشه شده. حالا  بازار براي شهروند تهراني هماني است كه در كتاب ها مي آيد. يك بافت سنتي كه يادگار گذشته ها به شمار مي رود.
۳- رفتن به بازار عملا ً مستلزم هزينه ويژه اي شده و زمان از دست رفته براي رسيدن به آن قابل بررسي است.
قطارهاي مترو كارساز هستند، ولي رسيدن به ايستگاه هاي بسيار معدود مترو در شهر بي انتهاي تهران ، دشواري ديگري بشمار مي رود.
۴- مصرف كنندگان تهراني هنوز شيفته خريد از بازار هستند. بازار هنوز چيزي بيش از يك يادگار قديمي است، فقط اگر اين اتومبيل ها فاصله ها را فرسنگ ها نمي كردند.

آيينه تصوير
000303.jpg

فاجعه در شهر ليدز. دو پليس پس از مشاهده اتومبيل «بي ام و» اي كه به گونه اي مشكوك پارك شده بود به بررسي شرايط آن مي پردازند و در مي يابند خودرو مسروقه است. آن دو سپس راننده را بازداشت مي كنند و در صندلي عقب ماشين پليس جاي مي دهند اما راننده به ناگاه اسلحه خود را بيرون ميآورد و با شليك هاي متوالي پليس را آماج گلوله هاي مرگبار  قرار مي دهد. دو پليس، كه مأمور راهنمايي و رانندگي بوده اند، اسلحه اي حمل نمي كرده اند. يكي از آن ها در اثر جراحات وارده جان سپرده و ديگري اكنون در حالت كما به سر مي برد.

000306.jpg

افغانستان به تدريج طعم آرامش را مي چشد. با محوشدن سايه شوم طالبان زندگي رنگي دلپذير به خود مي گيرد و زنان و مردان افغان، فارغ از هر استبداد حماقت باري، با وجود تمام كاستي ها معناي زندگي را مي چشند. در يكي از بازارها، فروشنده بادكنك، مشغول چانه زني با مشتري خود است تا براي گذران زندگي، كالايش را به فروش برساند. با وجود فقر، آزادي رنگي ديگر بر زندگي اين مردمان محروم نشانده است.

000309.jpg

جهان متمدن هر روز به سوي سوخت هاي جديد و ارزان تر روي ميآورد و از سوخت هاي فسيلي فاصله اي بيشتر مي گيرد. بسان بسياري از سازه هاي تكنولوژيك، ژاپني ها طلايه دار اين دست ابتكارات هستند. «يويچيروگاساگو» راننده ژاپني و تيمش توانستند ركوردي جديد بر جاي بگذارند و با خودرو خورشيدي خود پس از پيمودن مسافتي چهارهزار و هشتاد و چهار كيلومتري، طي نه روز به سيدني برسند و دانش كماكان راه خود را به جلو، مي پيمايد.

000312.jpg

يك روز پس از آنكه مردي در ايالت «گوانگ دانگ» كه مشكوك به ابتلا به سارس بود يافت شد، چين بار ديگر به حالت آماده باش براي پيشگيري از شيوع دوباره بيماري مهلك سارس درآمد. اكنون ديگر در جاي جاي اين سرزمين پهناور همه كوچك ترين تدابير امنيتي را براي گريز از ابتلا به سارس در نظر مي گيرند. حتي در مدارس نيز كودكان خردسال با استفاده از ماسك هاي مخصوص، واهمه خود را از اين مشكل فراگير نشان مي دهند. با اين وجود دولتمردان چيني پيش تر اعلام كرده بودند در صورت شيوع دوباره سارس، قادر به مهار آن خواهند بود

صداي مصرف كننده
عدم مساوات در ارائه بن هاي كارمندي 
چرا اداره كارگزيني رفاه كارمندان، به تمام ادارات به طور يكسان بن تخصيص نمي دهد؟ چرا بن كارمندان شهرداري هر ۳ ماه يكبار به مبلغ ۲۵ هزار تومان توزيع مي شود، ولي مثلا ً شركت مخابرات هر ماه ۵۰ هزار تومان بن به كارمندانش مي دهد؟يك كارمند
رطب خورده منع رطب چون كند
يك دستگاه بيل برد (تابلو تبليغاتي) تلويزيوني بزرگ را در ميدان هفت تير نصب نموده اند كه آگهي هاي تجاري پخش مي كند و وقتي رانندگان حواسشان پرت مي شود بجاي آنكه صاحب بيل برد (تابلو تبليغاتي) را جريمه كنند، رانندگان را جريمه مي كنند در صورتيكه اگر خود جريمه كنندگان هم در آن شرايط باشند قطعا حواسشان پرت خواهد شد ولي چه كسي بايد آنها را جريمه نمايد؟
مهران معماريان 
فروش تراكم از سر گرفته شود
براي تخريب و ساخت ساختمان ۳ طبقه قديمي خود به شهرداري مراجعه كردم. ولي مجوز ساخت براي بيش از دو طبقه را ندادند. براي من تخريب خانه ۳ طبقه و در عوض ساخت خانه ۲ طبقه نه تنها هيچ سودي ندارد بلكه ضرر زيادي نيز بدنبال دارد، ولي اگر شهرداري با ساخت تراكم موافقت كند خانه را مي سازم و از شر خانه قديمي ۳۰ سال ساخت كه در مقابل كوچكترين زمين لرزه تخريب مي شود، راحت مي شوم.اسماعيل بيگي 
خوش انصافي بعضي ها
چندي پيش از يك فروشگاه لوازم صوتي در يزد يك ضبط سامسونگDVD دار خريداري كردم. بر روي كارتن آن نوشته شده بود با خريد يك دستگاه DVD ، سه فيلمDVD هديه بگيريد. ولي فروشنده خوش انصاف يك فيلم معمولي به جاي آنها به من داد، چرا در اين زمينه كنترلي صورت نمي گيرد؟
فقيه خراساني
گارانتي بي گارانتي 
به علت خرابي باتري اتومبيل پژو خود، يك باتري ... كه همنام با باتري فابريك آن بود خريداري كردم ولي بعد از نصب بر روي ماشين خراب از كار در آمد. با كارت گارانتي آن را به نمايندگي برگرداندم ولي اعلام داشتند: «باتري لجن كرده است» و شامل گارانتي نمي شود.
غريب نواز
مشكلات مسير كرج - سه راه آذري 
كارگري هستم كه هر روز صبح از كرج به محل كارم واقع درتهران، سه راه آذري ميآيم ولي متاسفانه اين مسير ميني بوس يا اتوبوس براي جابجايي مسافران ندارد. بنابراين مجبورم روزانه مبلغ زيادي صرف آمد و شد با تاكسي هاي خطي بكنم. از مسئولان خواهشمندم براي اين مسير اتوبوس يا ميني بوس قرار دهند تا كارگراني همچون من كه در آمد چنداني ندارند، كمتر هزينه كنند.
صفري 
چه خبر از بقيه حق يارانه مسكن؟
حق يارانه مسكن فرهنگيان از خرداد ماه سال پيش تاكنون به تعويق افتاده است. اخيرا ۲ ماه آن را پرداخت كرده اند. بقيه را كي مي دهند؟
ارجمندپور
توليدكنندگان را دريابيد
در ميان هم وطنان مرزنشين، هستند افرادي كه از فرط بيكاري، به ناچار روي به سوي قاچاق  كالا هاي خارجي آورده اند. همين امر ريشه بر تيشه توليد مملكت زده است، به گونه اي كه بسياري از توليدكنندگان را به ورطه ورشكستگي كشانده. ضروري است دولت در اين خصوص چاره اي اساسي بينديشد.
يك توليدكننده پوشاك 
يادآوري دوستانه 
چندي پيش در اين ستون، پيامي از يك هموطن اهل روستاي تولون اردبيل درج كرديد كه نسبت به مهاجرت هم ولايتي هايش و بيكاري آنها در تهران گله مند بود. البته بايد به اين دوست دلسوز ياد آور شد كه همه مهاجران اين روستا، سر از ساندويچ فروشي ها در نياورده اند. از اين روستاي شهيد پرور، شخصيت هاي برجسته اي به پستهاي ارزشمندي چون خلبان هوانيروز، سرهنگ آگاهي، استاد دانشگاه، دبير دبيرستان و بسياري مشاغل ديگر نائل شده و به كشور خدمت كرده اند. همه مهاجران بيكار نيستند. بعضي مواقع هجرت، لازمه پيشرفت است.
مير عسگري 
قطعي برق در شهرك سرخ حصار
از ساكنان شهر قدس(قلعه حسن خان)، شهرك سرخ حصار، خيابان تختي هستم. بيش از ۲ ماه است كه هر شب حدود ۳ الي ۴ ساعت با قطعي برق مواجه مي شويم. البته در طول اين چند ساعت، برق چند بار قطع و وصل مي شود كه اين امر ممكن است منجر به وارد شدن خسارات فراواني به لوازم الكتريكي شود.
لازم به توضيح است كه در اين خيابان فقط برق ۶ يا ۷ خانه قطع مي شود و همسايگان ديگر به دليل اين كه از سيم ديگري برق گرفته اند، اين مشكل را ندارند. لذا پيشنهاد مي شود كه مسئولين محترم مربوطه، برق اين چند خانه را نيز از سيم ديگر وصل كنند. البته در اين مورد چندين بار به اداره برق شهر قدس مراجعه نموده ولي نتيجه اي نگرفته ايم.
مسيب جعفري

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |