چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵
نگاه مصرف كننده
بهداشت در دل طبيعت؟
000339.jpg
شهروندان تهراني كه در پايان  هفته ها كمتر جايي را در ميان شهر خاكستري خود براي تفريح مي يابند، دل به طبيعت مي بندند و راه كوهپايه هاي شمال تهران را در پيش مي گيرند تا وراي زندگي پرتب و تاب روزمره، اندكي بياسايند.
هر چند در نخستين پيچ هاي اين گردنه سترون از عطوفت، ميخكوب برجاي مي مانند. بهاي بسيار گزاف طعامي ناچيز در اين مناطق شايد با كمي تسامح قابل اغماض باشد ، اما شرايط ارائه اين خوراكي ها كيفيتي ندارد كه بتوان آن را بهداشتي خواند و خود را از هر گزندي در امان دانست.
زمان آن مدت هاست فرا رسيده تا كمي، فقط كمي، اگر نه براي اموال ديگران كه براي سلا متي شان و جان شان ارزش قائل شويم.
اين طبيعت بخشي از زندگي امروز است، اما حفظ سلا متي در آن كماكان در هاله اي از ابهام قرار دارد.

تاثير صنعت جهانگردي بر اقتصاد خانواده
000342.jpg
جواد عسكر
به جرات مي توان گفت كه صنعت توريسم يكي از پولسازترين صنعت هاي دنيا محسوب مي شود و تمام كشورها اعم از پيشرفته و جهان سوم بر اين مسأله واقف هستند و براي جذب بيشتر جهانگرد روي اين صنعت سرمايه گذاري و برنامه ريزي مي كنند. در شرايطي كه بسياري از خانوارهاي ايراني در وضعيت معيشتي چندان خوبي به سر نمي برند و حضور جهانگردان در مناطق محل زيست آنان مي تواند شرايط اقتصادي شان را رونقي دوباره ببخشد، ايران به عنوان يك كشور داراي آثار باستاني كهن و جاذبه هاي فراوان، هنوز نتوانسته است آن طور كه شايسته است در اين صنعت رشد كند و جايگاه خود را مشخص كند.
يكي از دلا يل جذب نشدن توريست تبليغات ضعيف ايران نسبت به امر جهانگردي مي باشد. دولت براي تبليغ توريسم مبلغ ۲۰۰ ميليون تومان سرمايه گذاري كرده است كه نسبت به بسياري از كشورها رقم پاييني است.
ضعف اطلا ع رساني ايران در كشورهاي خارجي به حدي است كه برآورد مي شود اغلب جهانگردان كه از ايران بازديد مي كنند تحت تأثير تبليغات سازمان هاي ايراني نبوده اند.
از ديگر دلا يل مي توان به معتبر نبودن كارت هاي اعتباري خارجي در ايران اشاره كرد.
كارت اعتباري جهانگردان خارجي در هيچ يك از مراكز اقامتي، هواپيمايي، هتل ها و ... پذيرفته نمي شود و از آنجايي كه گردشگران خارجي نمي توانند از كارت اعتباري استفاده كنند مجبور به حمل پول نقد همراه خود هستند كه آن هم مشكلا تي را در هنگام تمديد كردن اقامت و يا خريد پيش ميآورد.
اما به هر حال ايران با دارا بودن پتانسيل هاي خوب فرهنگي و هنري و همچنين مراكز ديدني و باستاني چون تخت جمشيد، سي وسه پل، عالي قاپو و .... جزو برترين كشورها از نظر جاذبه هاي جهانگردي است. اعمال سياست هاي غلط نسبت به جهانگردي و تبليغات نادرست سبب شده كه ايران در اين صنعت پولساز نتواند سهمي داشته باشد و سهم اين كشور پهناور بسيار ناچيز باشد.
ورود گردشگران خارجي به كشور و اقامت در هتل ها و استفاده از رستوران ها و خريد از بازارچه هاي ايران، سبب رونق نسبي وضع اقتصادي و بالطبع وضع خانواده ها مي شود و از طرفي رشد صنعت توريسم باعث ورود ارز به كشور و در نتيجه بهبود پيدا كردن وضع اقتصادي جامعه مي گردد.
افزايش ۵ ميليارد توماني بودجه سال ۸۳ در بخش جهانگردي خود نويدي است براي دست اندركاران اين صنعت. شايد با اين افزايش بودجه بسياري از مشكلا ت پيش روي اين صنعت برداشته شود و در سال آينده شاهد بازديد گردشگران بيشتري از كشور باشيم.اما در كل نبايد فراموش كرد كه بسياري از كشورها توانسته اند با سرمايه گذاري روي اين صنعت مشكلات بيكاري خود را بهبود بخشند و گامي مهم در اشتغال زايي بردارند و در نتيجه وضع اقتصادي خانوارها را بهبود دهند.

بازارچه آخر هفته
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |