چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵
خانواده هاي ايران به بازار سهام نزديك مي شوند
همه تخم مرغ ها را در يك سبد نگذاريم
000315.jpg
سعيد بهنام 
اكرم رشيدي 
خانوارهاي متوسط و كم درآمد ايراني به دنبال زمينه مطمئني هستند تا پس انداز و سرمايه هاي خود را آنجا سرمايه گذاري كنند. همه كارشناسان، سرمايه گذاري در كارها و فعاليت هاي مولد و مفيد براي جامعه را توصيه مي كنند. اما سود نهفته در برخي فعاليت هاي دلا لي و واسطه اي باعث انحراف سرمايه ها و البته سرمايه تعدادي از خانوارهاي متوسط و كم درآمد در نوسانات بازار ، به دليل ندانم كاري و اعتماد نادرست به برخي افراد بر باد رفته است. برخي سود بانكي را انتخاب كرده اند و تعدادي از خانوارها نيز به دنبال فردي مطلع، آگاه و قابل اعتماد بوده اند تا سرمايه خود را از ترس كاهش ارزش پول در شرايط تورمي به او بسپارند تا در جايي مطمئن سرمايه گذاري كند. در اين ميان مثل هميشه جاي موسسات و كارشناسان آگاه براي پذيرش وكالت مالي و سرمايه گذاري مردم خالي است.
در دنياي امروز كه روابط اقتصادي گسترش يافته و بازارهاي سرمايه رشد كرده اند، انواع سرمايه گذاري ها را مي توان يافت. بازار سرمايه و موسسات مالي و اعتباري به تناسب علا قه و ميزان اعتماد و مشاركت مردم، انواع سهام و سبدهاي سهام را ايجاد و معرفي كرده و اطلا عات لا زم را به خانواده ها ارائه مي دهند. از اين باب، هر خانواده، موسسه يا شركت، با كارشناس قابل اعتماد و شناخته شده اي را با نگاه خويش انتخاب كرده تا به نمايندگي و وكالت از سوي خود پس اندازش را سرمايه گذاري كند. ويژگي اين نوع سرمايه گذاري هدايت نقدينگي و پس انداز جامعه به سوي فعاليت هاي مولد و توليدي و يا خدمات مفيد و سودآور است. علا وه بر اين استرس، دغدغه و نگراني خانواده ها كاهش مي يابد و آنها افراد يا موسسات مطلع وآگاه را براي فعاليت هاي سرمايه گذاري انتخاب مي كنند و با كاهش ريسك و خطر سرمايه گذاري، كارمزد لا زم را به وكيل و نماينده خود مي دهند.
با گسترش اين فعاليت ها و توسعه سهام بورس در كشورهاي مختلف، اكثر افراد و خانواده ها براي آينده خود در شركت ها و بازارهاي سرمايه  اقدام به سرمايه گذاري كرده اند. در اين راستا رسانه ها ، شركت ها و بورس، اطلا ع رساني شفاف دارند و موسسات واسطه اي و مدني به نمايندگي از سوي سرمايه گذاران بر روند فعاليت ها و معاملا ت سهام نظارت مي كنند و با ارائه سبدهاي مختلف سهام، ريسك و خطر ناشي از كاهش قيمت سهام و ورشكستگي شركت ها و فعاليت هاي اقتصادي را كاهش مي دهند. بدين ترتيب خانوارها با امنيت و آرامش بيشتري اقدام به سرمايه گذاري مي كنند.
بازار سهام، سرمايه گذاري نو
در كشور ما نيز طي سال هاي اخير خريد و فروش سهام و سرمايه گذاري در بورس مورد توجه قرار گرفته و اگرچه با برخي مشكلا ت خاص خود همراه بوده اما مي تواند در صورت اطلا ع رساني شفاف و ايجاد موسساتي كه به نمايندگي از سوي مردم و خانوارها كار خريد و فروش سهام را انجام مي دهند به آينده آن خوشبين بود و به جاي انتقال پول و پس انداز خانواده به سوي بازارهاي نامطمئن، به سرمايه گذاري در بورس فكر كرد. البته به شرط آنكه الزامات مهيا شود. هميشه تصور مي شود بازار بورس بازاري است كه در آن تنها معاملا ت سنگين و بزرگ انجام مي شود و صحبت از خريد و فروش ميليوني و ميلياردي است و تنها كساني وارد چنين بازاري مي شوند كه سرمايه هاي كلا ني داشته باشند! غافل از اينكه مي توان با هر مقدار سرمايه اي وارد اين بازار شد و محدوديت خاصي براي ورود وجود ندارد. طي چند سال گذشته همواره شاهد بوده ايم كه هزاران خانوار براي كسب درآمد بيشتر سرمايه ها و داروندار خود را به بهانه فعاليت هاي توليدي در اختيار عده اي خاص براي خريد و فروش در بازار مسكن، طلا ، ارز ، وسائل خانگي، پوشاك و ... قرار داده اند و پس از مدتي نه تنها سرمايه  آنها افزون نشده بلكه همان سرمايه هاي اندك نيز به تاراج رفته است.
بنابراين خانوارها و به خصوص طبقه تحصيلكرده و متوسط جامعه گاهي به اخبار بورس و نوسان قيمت سهام و سرمايه گذاري در بازار سهام هم توجه مي كنند. با تحولا ت اقتصادي در سال هاي آينده قطعا تعداد سهامداران و خانوارهايي كه در بورس سرمايه گذاري مي كنند بيشتر خواهد شد و مي توان روزي را مجسم كرد كه سرانجام اكثر مردم ما حداقل بخشي از پس انداز خود را در بورس و بازار سهام و شركت هاي توليدي سرمايه گذاري كنند.
تجمع تعداد زيادي از سهامداران در تالا ر بورس كه اكثرا نگاهشان به نقطه اي خاص دوخته شده اولين چيزي است كه در ابتداي ورود به آن، توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. با اولين نگاه، ناخودآگاه تو نيز به همان سمتي خيره مي شوي كه ديگران چشم دوخته اند. با اين تفاوت كه آنها مي دانند چه مي خواهند و تو نمي داني!
البته بورس تهران با آنچه در برخي از فيلم هاي خارجي به عنوان بازار سرمايه به نمايش گذاشته مي شود تفاوت هاي بسياري دارد. در آن از هياهو و جنجال خبري نيست بلكه افراد ساكت و آرام در گوشه اي ايستاده و به تابلوهاي بورس خيره شده اند. حضور زنان نيز در تالا ر بورس تهران جالب توجه است. در بين افرادي كه در بورس تهران حضور دارند مي توان افرادي را يافت كه سرمايه هاي اندك دارند و به منظور افزايش و حفظ ارزش سرمايه خود وارد بورس شده اند.
تفاوت اين گروه با گروهي كه سرمايه خود را ناآگاهانه به دست كساني مي سپارند كه نمي دانند چه فعاليتي را انجام مي دهند، در اين است كه گروه اول در مورد نوع فعاليت شركت و يا كارخانه اي كه سرمايه شان را به آنها سپرده اند و به اصطلا ح سهام آن را خريداري كرده اند، آگاهي و اشراف كافي يا نسبي دارند. آنها به طور نامحسوس براين امر نظارت مي كنند و هر زمان كه بخواهند و يا تصور كنند عملكرد شركت يا كارخانه مورد نظرشان مطلوب نبوده مي توانند سرمايه خود را از آن خارج كنند. در حالي كه گروه دوم از چنين آگاهي و نظارتي برخوردار نيستند و با نگراني بيشتري به سرمايه خويش مي نگرند.
اكبر زرگاني نژاد، رئيس هيات مديره كارگزاري امين نوين در پاسخ به اينكه با چه ميزان سرمايه اي مي توان وارد اين بازار شد، مي گويد:«بورس بازاري است كه در آن كالا ي مالي مورد معامله قرار مي گيرد. كالا ي مالي به عنوان اوراق بهادار تعريف مي شود كه سهام شركت ها و اوراق مشاركت از آن جمله هستند. براي ورود به اين بازار هيچگونه محدوديتي از نظر حداقل رقم وجود ندارد و افراد مي توانند حتي با سرمايه هاي اندك ۵ تا ۱۰ هزار تومان نيز وارد بازار شده و سهم خريداري كنند. بسياري از خانواده ها هستند كه كادوي تولد بچه ها، يا ازدواج ها و يا هر كادويي را به صورت خريد سهام به آنها مي دهند و اين خود نشان مي دهد كه ارقام كوچك در اين بازار كاربرد دارد. اين چنين نيست كه اگر كسي مي خواهد در بورس سرمايه گذاري كند بايد مبلغ قابل توجهي وارد اين بازار كند. اما مناسب تر است سرمايه گذاران در حدي سهم خريداري كنند كه ارزش گرفتن سود و پيگيري مسائل مربوط به شركت را داشته باشد.
لزوم آگاهي
طبعا ورود به هر بازاري نيازمند داشتن آگاهي و اطلا عات كافي است. اگر قرار باشد افراد سرمايه خود را بدون آگاهي و تنها براي به دست آوردن سود ماهانه و يا سالا نه وارد بازار كنند به سرنوشتي دچار مي شوند كه عده اي پول خود را با وسوسه سود زياد به فعاليت هاي دلا لي مي سپارند اما پولشان بر باد مي رود. چنين تصميم گيري ها و سرمايه گذاري هايي نه تنها باعث از دست رفتن سرمايه افراد مي شود بلكه در كل چرخه اقتصادي كشور نيز مي تواند تاثيرات منفي داشته باشد. بنابراين براي ورود به هر بازاري حتي بورس، بهتر است نسبت به برخي مسائل و چگونگي نحوه معامله و شرايط بازار براي كسب سود و افزايش بيشتر سرمايه آگاهي كافي داشت. با توجه به چنين مسائلي افرادي كه قصد خريد سهام را در بازار بورس دارند بايد به شرايط اجتماعي فرهنگي جامعه، شرايط اقتصادي و سياسي روز كشور و همچنين مسائل بين المللي، وضعيت شركت ها، ميزان سوددهي، تجهيزات كارخانجات و دفعات و تعداد معاملا تي كه در بورس صورت مي گيرد، توجه داشته باشند. آگاهي در اين گونه مسائل مي تواند به افزايش سود و سرمايه افراد كمك زيادي كند و آنها را به سمت و سوي درست هدايت نمايد. اصولا  آمار و اطلاعات مربوط به شرايط انجام معاملا ت، تعداد معاملا ت و آخرين معاملا ت صورت گرفته در بورس در پايان وقت اداري كه حدود ۳۰/۱۲ هر روز( به غير از روزهاي تعطيل) است از طريق نشريات و روزنامه ها و ساير رسانه ها مانند صدا و سيما به اطلا ع مردم مي رسد تا در جريان تغييرات نرخ هاي روزانه سهام قرار گيرند.
زرگاني نژاد در خصوص شرايط سرمايه گذاري و فعاليت ها و ابزارهاي جديد سازمان بورس در جذب سرمايه ها و دسترسي آسان تر به بورس مي گويد: «سرمايه گذاران با تكميل فرم هايي كه از طريق كارگزاران در اختيارشان قرار مي گيرد اقدام به خريد يا فروش سهام مي كنند كه عمدتا اوراق مشاركت و سهام شركت ها است. البته در آينده اوراق متري مسكن و سبد سهام كه متشكل از سهام هاي مختلف با ميزان ريسك پايين است، نيز وارد بازار خواهد شد. در حال حاضر مراحل مقدماتي پذيرش اينگونه ابزارهاي جديد معاملا تي طي شده و اميدواريم در آينده  به گونه اي كه بتواند سليقه هاي مختلف سرمايه گذاران را جذب كند، وارد بازار شوند. همچنين سازمان از طريق توسعه قلمرو جغرافيايي بورس و ايجاد تالا رهاي معاملا تي مختلف در مشهد و اخيرا تبريز به سرمايه گذاران بالقوه نزديك تر شده است. در اواخر امسال تالا رهاي اصفهان، شيراز و اهواز نيز گشايش خواهد يافت. علا وه بر اينگونه فعاليت ها قرار است در آينده نوع سفارشات به شيوه الكترونيك و با استفاده از رايانه صورت گيرد..
وي با اشاره به برنامه هايي كه براي خصوصي سازي و مردمي تر كردن اقتصاد كشور وجود دارد، مي افزايد:
«براي استفاده از پس اندازهاي مردم، قانون جامع بازار سرمايه تدارك ديده شده كه مراحل بررسي آن صورت گرفته است. اين قانون شكل بازار سرمايه را به صورت كامل تري سازماندهي مي كند. در اين قانون بازارهاي اوليه و ثانويه در كنار هم چيده شده تا تشكيل سرمايه ملي آسا ن تر اتفاق بيفتد. اميدواريم مراحل نهايي و تصويب اين قانون سريع تر شكل بگيرد چرا كه با كنار هم گذاشتن اين گونه قوانين و ابزارهاي جديد معاملا تي و گسترش بورس، علا وه بر دسترسي آسانتر به بورس، به جذب سرمايه ها براي هدايت نقدينگي و فعاليت هاي توليدي و پروژه هاي كلا ن كمك خواهد شد.
به گفته كارشناسان، سرمايه گذاري بلند مدت در اين بازار سوددهي مناسب تري خواهد داشت. بنابراين سرمايه گذاران بهتر است سرمايه هايي را وارد اين بازار كنند كه در كوتاه مدت نيازي به آن ندارند. در واقع به نوعي سرمايه هايي كه مازاد بر نيازهاي عمومي خانوار است، بايد وارد بازار شود. چرا كه تنها با سرمايه هاي مازاد است كه مي توان در شرايط مختلف بازار كه احتمالا  روبه صعود يا نزول است فرصت داشت و درست عمل كرد تا سرمايه گذار دچار ضرر نشود. به هر حال شرايط بازار متناسب با عرضه و تقاضا و شرايط اقتصادي اجتماعي و سياسي تغيير كرده و در زمان هاي مختلف در اثر شرايط مطلوب يا نامطلوب تحت تاثير قرار مي گيرد و در مجموع روند قيمت ها را به سمت بالا  يا پايين تغيير مي دهد. البته در اين ميان حضور ابزارهاي جديد معاملا تي مانند سبد بورس مي تواند از ميزان ريسك سرمايه هاي كوچك و متوسط بكاهد و كارشناسان و موسسات تخصصي بايد با ايجاد اين سبدها مردم را ياري دهند.
زرگاني نژاد در خصوص شرايط اين گونه سبدها مي گويد: «با توجه به اينكه سازمان بورس تمايل دارد كه اوراق بهادار در بازار حضور پيدا و مخاطرات سرمايه گذاري را كاهش دهند، مساله حضور سبد سهام در بورس مطرح شده و چارچوبي براي كساني كه اين سبد را اداره مي كنند، تعيين كرده است. در واقع سبد سهام براي كساني كه با موضوع سهام آشنايي كافي ندارند شكل گرفته و از ريسك سرمايه گذاري كمتري برخوردار است. البته شركت هاي سرمايه گذاري كه سهامشان در بورس معامله مي شود نيز در يك سبد از سهام سرمايه گذاري مي كنند. اطلاعات مربوط به سهام و شر كت هايي كه در آن سرمايه گذاري كرده اند در بازار وجود دارد، به هر حال انتخاب نهايي با سرمايه گذاران است و آنها هستند كه تصميم مي گيرند در چه سبد يا شركتي سرمايه گذاري كنند. اگر برخي از سرمايه گذاران تصور مي كنند كه حوصله پيگيري اخبار شركت ها و بورس و نيز فرصت كافي براي اطلاع يابي و تحليل سهامهاي مختلف را در بازار ندارند كافي است از بين شركت هاي سرمايه گذاري يك انتخاب را انجام دهند تا آنها به نمايندگي از مردم اين كار را انجام دهند. اينگونه شركت ها نيز داراي ريسك كمتر بوده و سهامشان بين شركت هاي مختلف پخش شده است. سبد هاي سهامي كه در آينده در بازار وارد مي شود نيز خصوصياتي به همين شكل دارد
به هر حال اين سرمايه گذاران هستند كه بايد تعيين كنند قصد سرمايه گذاري در كدام گروه را دارند، گروههاي مختلف صنعتي،كاني هاي غير فلزي، صنايع پتروشيمي يا دارو سازي و ...؟ با توجه به اينكه طيف گسترده اي از صنايع در بورس حضور دارند، سرمايه گذاران در اين خصوص مطالعه مي كنند و در عين حال مردم از نظر كارگزاران و كساني كه در بروس فعاليت دارند بهره مند مي گردند.
در اين ميان آنچه قابل تامل است حضور پررنگ شركت هاي بزرگ، سازمانها و بانك هاي دولتي در بورس و به همان نسبت حضور كم رنگ و درصد ميزان مشاركت سرمايه هاي كوچك و متوسط در اين بازار است.
به اعتقاد برخي از كارشناسان حضور اين گونه سازمان ها دربورس، شبهه تاثيرات منفي بر بورس و دولتي شدن آن را به وجود ميآورد و در عين حال نگرانيهايي را براي سرمايه گذاران كوچك و متوسط در بر دارد.
رئيس هيات مديره كارگزاران امين نوين با اشاره به اينكه سرمايه گذاران با اهداف مختلف از نظر زمان و مدت سرمايه گذاري اقدام به خريد و فروش سهام مي كنند، در اين خصوص مي گويد: برخي سرمايه گذاري را كوتاه مدت و برخي بلند مدت مي بينند. بنابراين حضور ساير موسسات و سرمايه گذاران حرفه اي، شركت هاي سرمايه گذاري، صندوق هاي بازنشستگي و ساير سرمايه گذاران در اين بازار لازم است. در تمام كشورهاي جهان نيز سرمايه گذاران حرفه اي با گرايشات مختلف حضور دارند.
اكبر زرگاني نژاد با اشاره به اينكه سرمايه گذاري در بازارهاي مختلف به روحيات سرمايه گذاران بستگي دارد، اضافه مي كند: كساني كه در بانك سرمايه گذاري مي كنند روحيات خاصي دارند و به بازار مطمئن فكر مي كنند. به همين نسبت كساني كه در اوراق مشاركت سرمايه گذاري مي كنند داراي چنين روحياتي هستند. اما كساني كه وارد بازار اوراق بهادار مي شوند از درجه ريسك بالاتر و امكان دستيابي به سود بالاتري بر خوردارند. البته ريسك در بورس به صورتي كه افراد تصور مي كنند نيست. ميزان ريسك در صنايع و شركت هاي مختلف با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي كشور و شرايط كارخانجات و تجهيزاتشان متفاوت است. البته همواره يك ارتباطي بين ريسك و بازده وجود دارد كه سازمان بورس تلاش مي كند با كنترل روزانه قيمت ها بازارهايي مطمئن براي خريداران و فروشندگان اوراق بهادار وجود داشته باشد.
با توجه به اينكه به نظر مي رسد فرهنگ سازي و اطلاع رساني و ايجاد زمينه هاي مناسب تر براي مشاركت مردم و جذب سرمايه هاي كوچك و متوسط در اين بخش ضعيف بوده و سازمان بورس نيز ضعف هايي در كارنامه خود دارد اما در عين حال از رشد نسبتا خوبي برخودار بوده است. بطوري كه با نگاهي به تعداد محدود سهامداران از سال ۶۸ تا كنون اين مساله به خوبي روشن مي شود كه تعداد سرمايه گذاران و سهام و شركت ها به شدت رشد كرده است. به گفته كارشناسان در حال حاضر حدود۳ ميليون نفر درگير مسائل خريد وفروش در بازار بورس هستند. همچنين سرمايه گذاري در بورس داراي بازده بالايي بوده بطوري كه در سال۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ شاخص بورس ۱۰۰ بوده است اما در حال حاضر تقريبا به ۱۰ هزار رسيده است. گرچه با وجود اين رشد در بورس ميزان سرمايه گذاريهاي كوچك و متوسط در اين بخش هنوز پايين بوده و بطور متوسط تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمايه شركت ها را تشكيل مي دهد. اين افراد صرفا سرمايه گذار هستند و كمتر در مسائل مديريتي شركت ها دخالت مي كنند. به گفته كارشناسان در آينده با اجراي قوانين و شرايط جديد مي توان به افزايش رشد اين درصد اميدوار بود.
در عين حال افزايش اين رشد به شدت حركت و استقبالي كه از سرمايه گذاري در بورس مي شود، بستگي دارد. علاوه بر مسائل فوق، نبود مشاورين سرمايه گذاري در بازار و كساني كه بتوانند بازار را متعادل كنند از جمله مشكلاتي است كه حضور در اين بخش از سرمايه گذاري را با كندي مواجه كرده است و هنوز خانوارهاي ايراني با درآمد كم و متوسط حضور ناچيزي در بورس دارند. با توجه به مطالبي كه تا كنون در خصوص سرمايه گذاري در بورس مطرح شده است بايد گفت اينگونه سرمايه گذاريها نسبت به سرمايه گذاريهاي مشابه داراي مزاياي بيشتري است چرا كه علاوه بر سود دهي كه در مهلت هاي قانوني مقرر شد از طريق شركتها به سرمايه گذاران تعلق مي گيرد، سرمايه گذاران اگر نسبت به خريد و فروش سهام خود سريع و درست اقدام كنند مي توانند از اختلاف بين نرخهاي خريد و فروش و ما به التفاوت آن سود مناسبي را به دست آورند.
البته اينگونه خريد و فروش در بازار و موفقيت در آن، به آگاهي از شرايط بورس، تعداد معاملات صورت گرفته، وضعيت سياسي و اقتصادي منطقه و شرايط كشور بستگي دارد. همچنين علاوه بر مزاياي مادي و مالي اينگونه سرمايه گذاريها و ساير خصوصياتي كه اين بازار دارد، به هر حال بورس ، بازاري نظارت شده است كه قيمت ها به دليل تعداد دفعاتي كه مورد معامله قرار مي گيرد، شكل گرفته و يك تصور واقعي تري از نرخ را به سرمايه گذاران مي دهد. در واقع مي توان گفت در اين بازار شرايطي وجود دارد كه ترجيحا خريدار و فروشنده كمتر دچار ضرر و زيان مي شوند. چرا كه اكثر شركت هايي كه سهامشان در بورس پذيرفته شده است شركت هايي هستند كه فعاليت هاي اقتصادي و روشن داشته و در توليد ناخالص ملي نقش دارند. بنابراين اگر پس اندازها هر چند مختصر بتواند در حد مناسبي صورت گيرد و اگر سرمايه گذاران با هر مبلغ كوچك يا بزرگي در اين بازار حضور پيدا كنند، مي توانند باعث هدايت نقدينگي به سمت فعاليت هاي مولد و اثر گذار بر شرايط اقتصادي كشور شده و توسعه اقتصادي كشور را فراهم كنند. بازار بورس ضمن اينكه به سرمايه گذاران اين امكان را مي دهد كه بطور مستقيم بر سرمايه خود نظارت داشته باشند، در مجموع به مسوولان كشور كمك مي كند تا بتوانند از اين پس اندازها بهره برداري مناسب را در جهت اهداف اقتصادي كلان داشته باشند و نگراني خانواده ها از آينده خود و فرزندانشان كمتر شود.

اين توصيه ها را جدي بگيريد
مبالغي وارد بورس كنيد كه مازاد بر نيازهاي عمومي و ضروري شما و خانواده است. مثلا  به عنوان پس انداز كنار گذاشته شده، نه بيشتر.
وضعيت معاملات و شركتهاي مختلف دربورس، قيمت بورس و تحولات منطقه اي، بين المللي و كشور را از زمينه هاي اقتصادي سياسي و اجتماعي و فرهنگي بررسي كنيد، ولو آنكه در وهله اول پيچيده به نظر برسد.
قبل از خريد سهام، زمينه هاي مختلف ديگر سرمايه گذاري ها را مطالعه و با ديگران تبادل نظر كنيد.
درسرمايه گذاري، منافع بلند مدت را مد نظر قرار بدهيد و حداقل يكسال صبر كنيد.
پس از خريد سهام از بازار فاصله نگيريد و تحولات بورس و شركت ها را پيگيري كنيد و به كاهش يا افزايش و نوسانات روزانه چندان توجه نكنيد. اجازه دهيد فعاليت شركت ها و قراردادها به سرانجام برسد و گزارش ها تكميل شوند.
در شرايطي كه وضعيت بورس دچار تحولات مثبت و منفي شده و قيمت ها كاهش و يا افزايش داشته اند با سرعت اقدام به خريد يا فروش نكنيد.
همه سرمايه و پس انداز خود را روي يك سهام متمركز نكنيد. اقتصاددانان مي گويند همه تخم مرغ ها را در يك سبد جاي ندهيد.

در حاشيه خبرها
وقتي ثروتمندان بيشتر يارانه دريافت مي كنند
اظهارات يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس، ابوالفضل رضوي، در مورد يارانه ها بسيار قابل توجه بود، او در خصوص وضعيت يارانه ها در بودجه سال آينده گفت: هر چند سيستم پرداخت يارانه ها بايد بر اساس قانون برنامه سوم تغيير مي كرد اما با وجود اين كه تنها يك سال از عمر آن باقي مانده، شيوه پرداخت يارانه ها هنوز تغيير نكرده است. با روش كنوني پرداخت يارانه، ثروتمندان بيشترين يارانه را دريافت مي كنند و ميزان كمي از يارانه ها به اقشار متوسط و كم درآمد جامعه تعلق مي گيرد. يارانه پرداختي انرژي در دهك ثروتمند جامعه ۴۲ برابر بيشتر از دهك فقير است.
ابوالفضل رضوي افزود علاوه بر آنكه تغييراتي در بودجه نويسي سال آينده ايجاد نشده، هيچ منبع در آمد جديدي نيز براي آن در نظر گرفته نشده است. برنامه خاصي براي بودجه سال ۸۳ وجود ندارد و برنامه ها روند گذشته را طي مي كنند.
اين نماينده با بيان آنكه، اعتبارات اختصاص يافته به هزينه هاي جاري و عمراني در بودجه سال آينده وضعيت نسبتا نامطلوبي دارد، گفت: تنها ۲۳ درصد از بودجه سال آينده به هزينه هاي عمراني و تملك سرمايه اي اختصاص يافته است. وي تصريح كرد: حدود ۷۷ درصد از بودجه آتي صرف هزينه هاي غير تملكي و جاري دولت مي شود. يكي ديگر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص اظهار داشت: بودجه سال آينده رشد محسوسي نسبت به بودجه سال جاري ندارد و تنها ويژگي آن انقباضي بودنش است. علي قنبري افزود: تاكيد بودجه سال آينده در خصوص تكميل طرح هاي نيمه تمام است. وي در مورد مقوله يارانه ها گفت: متاسفانه وضعيت يارانه ها در اين بودجه نظير سال هاي گذشته مي باشد و احكام برنامه سوم در خصوص هدفمند كردن يارانه ها اجرا نشده است.
او گفت: تنها ۴۵۰ ميليارد ريال از مجموع بودجه سال آينده به هزينه هاي عمراني و جاري تعلق گرفته كه از اين ميزان ۳۰ درصد به بخش عمراني و بقيه به هزينه هاي جاري اختصاص يافته است. او خاطر نشان كرد: حدود ۶۵۰ ميليارد ريال از بودجه سال آينده به شركت ها و بانك هاي دولتي اختصاص يافته است. اكنون با اظهار اين كه طي سال پيش رو، تغييري در زمينه برنامه هاي اقتصادي صورت نمي پذيرد، بررسي شرايط مالي خانوار ها هم بر اساس دشواري هاي متداول انجام خواهد پذيرفت. آن چه تكرار مكررات هم بشمار مي رود.

آيينه تصوير
000345.jpg

هرروز كشورهاي گوناگون و كارخانجات صنعتي مختلف براي پيشي گرفتن از يكديگر در ساخت وسايل الكترونيكي جديد و يا افزودن قابليت هاي نو به وسايل قديمي و در پي آن جلب مشتريان بيش تر، دست به تحقيقات زيادي مي زنند. هم اكنون كارخانه شارپ اعلام كرده است هشتصد و چهل و يك ميليون دلار براي پيشرفت تكنولوژي ساخت صفحات نمايش كريستالي در ابعاد بزرگ سرمايه گذاري خواهد كرد. در كشاكش رقابت فشرده و پيچيده امروزي، هر شركتي كه سرمايه گذاري هوشمندانه تري بر تحقيقات  انجام دهد، موفق خواهد بود.
000348.jpg

يك كارگر كارخانه عظيم «ماتسوشيتا» كه از بزرگان ساخت وسايل الكترونيكي در ژاپن به شمار مي رود، در تصوير نمايان است. اين كارخانه اعلام كرده يكصد و سي ميليارد ين (معادل ۲/۱ ميليارد دلار) براي ساختن كارخانه جديدي كه تنها به توليد تراشه ها اقدام مي ورزد، سرمايه گذاري خواهد كرد. ساخت تراشه ها خصوصاً به سبب كاربرد فراوانشان در كامپيوترها به تجارتي چنان پر رونق تبديل شده كه اين كارخانه را نيز بر آن داشته تا با چنين سرمايه گذاري هنگفتي پاي به اين عرصه بگذارد.
000351.jpg

چند زن بومي مكزيكي «در منطقه پوليو» متعلق به انجمن خود مختار «زاپاتيستا» در مه غليظ، قدم مي زنند. پوليو هشت هزار بومي مكزيكي كه بيش از سه هزار نفر آنها بي خانمان هستند را در خود پذيرا شده و برايشان محلي جهت سكني گزيدن فراهم آورده است.
امسال در دهمين سالگرد بر قراري چنين انجمنهايي، بسياري از بومي هايي كه در پوليو و مناطقي نظير آن اقامت دارند، دست به تظاهراتي گسترده براي احقاق حقوقشان زدند.
000354.jpg

تصويري از تابلوي نشان دهنده قيمت سهام در لندن. پس از كريسمس، بازار سهام در بسياري از كشورهاي اروپايي دچار ركود نسبي شده و همين امر براي خانواده هاي زيادي كه سرمايه خود را در اين عرصه به كار گرفته بودند، دردسر ساز شده.
حتي شركت هاي زيادي كه در اين عرصه به فعاليت مشغول هستند تصميم گرفته اند كمي تعطيلات خود را طولاني تر سازند و با رونق گرفتن دوباره اين بازار در يكي دو هفته آينده بار ديگر فعاليت هايشان را از سر بگيرند.

پاسخ مسؤولا ن
لبه روشنايي
در پاسخ به شكوائيه مندرج در صفحه ۴ بازارچه روزنامه همشهري مورخ ۲۳/۹/۸۲ تحت عنوان «لبه تاريكي» مبني بر نبود روشنايي در جاده ورامين به اطلاع مي رساند:
تامين روشنايي مناسب جاده مذكور مستلزم احداث روفوژ با حداقل عرض ۲/۱ متر جهت نصب فوندانسيون و پايه روشنايي مي باشد كه در اين رابطه مكاتبات لازم با اداره كل راه و ترابري استان تهران و فرمانداري محترم شهرستان ري صورت گرفته است و به محض تحقق اين امر نسبت به تامين روشنايي در جاده مذكور اقدام خواهد شد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب شرق تهران

صداي مصرف كننده
كد هزينه ۴۰ در قبض تلفن همراه 
شركت مخابرات در اقدامي براي بهبود وضعيت خطوط تلفن همراه، اقدام به تعويض شماره هاي چهارم و پنجم نموده است. (حال آنكه معلوم نيست واقعاً خطوط بهتر مي شوند يا نه). جالب اينجاست كه اين شركت براي انجام اين كار در هر قبض تلفن موبايل، كد ۴۰ را ثبت كرده و مبلغ ۲ هزار تومان بابت آن دريافت مي كند.
به نظر شما اين كار چه توجيه منطقي دارد؟
يك شهروند
مصائب ملي 
چندي پيش، تاثير گرفته از تبليغات خودروي ملي، يك دستگاه سمند مدل ۸۲ با شماره اشتراك ۸۲۱۵۰۹۰۶۰ خريداري كردم. هر چند، مصائب ملي گريبانم را گرفت و پشيمانم ساخت. با اين كه چهار نمايندگي ديگر در محل سكونت من (ميدان اختياريه) واقع شده، فقط اجازه دارم به نمايندگي ميني سيتي مراجعه كنم كه البته در روز بيش از ۱۰ خودرو را نمي پذيرد. تازه وقتي مجال يافتم پس از چند روز از كار افتادن و علا في به تعميرگاه وارد شوم، مشكلا تم شروع شد. نه تنها در آن نمايندگي كه در مابقي نيز اثري از قطعات يدكي به  چشم نمي خورد. اتاق ماشين سرو صداي زيادي دارد، اما در جواب مي گويند: ايراد مربوط به كارخانه و متعلق به تمام سمندهاي توليدي است. آيا اين بود تمام آن دبدبه و كبكبه خودروي ملي؟
شاهرخ خورشيدي 
اختلاس ۹۰۰ ميليوني 
سالها پيش كانون بازنشستگي كشوري شهرستان زنجان از بازنشستگان مبلغي در حدود ۵/۲ ميليون تومان بابت واگذاري زمين دريافت كرد ولي بعد از گذشت چند سال نه خبري از پول است و نه خبري از زمين. اختلاس اين كانون چيزي در حدود ۹۰۰ ميليون تومان است كه رسيدگي به وضعيت آن را شعبه ۸ دادگستري زنجان به عهده گرفته و طي آن مسئولان كانون بازداشت شدند ولي پس از مدت كوتاهي با قرار وثيقه آزاد شدند و هيات مديره جديد، مديريت  موسسه را در دست گرفت. حال دادگستري زنجان هيچ جواب قانع كننده اي به افراد متضرر نمي دهد و مي گويد برويد پولتان را از هيات مديره جديد بگيريد. به هيات مديره مراجعه مي كنيم، مي گويند بايد دادگاه حكم صادر كند. واقعاً سر در گم شده ايم. از مسئولا ن خواهشمنديم به اين مسئله رسيدگي كنند تا جمعي از بازنشستگان كه مبلغ ۵/۲ ميليون را با سختي تهيه كرده اند، به حق خود برسند.
تعدادي از بازنشستگان 
پيشگيري قبل از وقوع 
با توجه به اينكه ستاد بحران، مناطق ۱۰ و ۱۷ تهران را آسيب پذير ترين بخش تهران در برابر زلزله اعلام كرده است، آيا بهتر نيست هزينه اي را كه خداي نكرده در صورت بروز زلزله، بايد صرف واقعه كنند، قبل از وقوع آن صرف مقاوم سازي ساختمانها نمايند؟
رنجبر
فاصله كارمند تا خانه دار شدن 
تورم در كشور آن قدر زياد است كه يك كارمند اگر دوشيفت كاري هم داشته باشد تنها مي تواند از پس هزينه هاي خانواده و مخارج اجاره خانه برآيد و به طور كلي مبلغي براي آينده اش نمي تواند پس انداز كند. از سوي ديگر هر ساله قيمت خانه مثل موشك بالا مي رود. به نظر شما فاصله زمين تا كره ماه بيشتر است يا فاصله كارمند تا خانه دار شدن؟
محمدنوري، كارمند آواره 
انصاف كجاست؟
اگر براي خريد چند كيلو شيريني به شيريني فروشي مراجعه كنيد با كمال تعجب مي بينيد كه قناد باشي شيريني را در جعبه چند صد گرمي قرار مي دهد و بدون اينكه وزن خالص (بدون جعبه) را محاسبه كند شيريني را به شما تحويل مي دهد. به راستي انصاف كجاست، آيا نبايد حداقل در ترازو هم شده عدل را رعايت كنيم؟
يك شهروندد
  تلفن عمومي 
از مركز تلفن سلمان فارسي خواهشمنديم يك تلفن عمومي كارتي در خيابان ارغوان غربي نبش بلوار فرحزادي قرار دهند چون درآن محدوده هيچ تلفن عمومي كارتي وجود ندارد.
پيوندي

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |