چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵
ويژگي دستمال كاغذي مناسب چيست؟
000333.jpg
يكي از محصولا تي كه طي دهه هاي اخير مورد مصرف فراوان خانواده ها قرار گرفته دستمال كاغذي است.دستمال كاغذي به لحاظ يكبار مصرف بودن و در نتيجه رعايت بهداشت و همچنين بدليل قيمت ارزان، طرفداران زيادي را به خود اختصاص داده است. در اين راستا كارخانه هاي زيادي براي توليد اين محصول در سراسر كشور فعاليت دارند. اما برخي خانواده ها بدون اطلاع از ويژگي و كيفيت محصولا ت بهداشتي و دستمال كاغذي اقدام به خريد مي كنند. از اين رو، دانستن چند مورد از ويژگي هاي دستمال كاغذي با كيفيت، احتمالا ًدر اقتصاد خانواده شما تأثيري مثبت (هرچند اندك) خواهد داشت.
ويژگي هاي دستمال كاغذي 
دستمال كاغذي بايد از خمير الياف سلولزي به رنگ سفيد يا الوان باشد. دستمال كاغذي بايد كرپ شده (منظور از كرپ،  چين خوردگي هاي سطح كاغذ است كه هنگام توليد آن به منظور افزايش سطح تماس و در نتيجه بالا بردن ميزان سرعت جذب آب كاغذ ايجاد مي شود، به طوري كه هنگام پاك كردن دست خيس بعد از نيم ساعت حالت اوليه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلا فاصله در تماس با آب خيس پودر شود، حتماً مواد شيميايي زيادي در آن به كار برده شده است)، همچنين فاقد پرز (الياف خرد شده)، الياف كلوخه شده، سوراخ، لكه و ساير اجسام خارجي باشد. زماني كه برگ دستمال كاغذي را در مقابل نور قرار مي دهيد پراكنش الياف به طور يكنواخت ديده مي شود. رنگ به كار رفته در ساخت دستمال هاي كاغذي بايد از رنگ هاي مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوي دستمال كاغذي هم رنگ و متناسب باشد.
دستمال كاغذي بايد فاقد لكه و بوي نامطبوع باشد.
گاهي ديده مي شود در صورت كشيدن يك برگ دستمال كاغذي همه برگ ها بيرون مي ريزد خانواده ها بايد توجه داشته باشند دستمال كاغذي استاندارد در بسته بايد به طور تاخورده به نحوي بسته بندي شود كه به راحتي و تك تك بتوان آنها را از بسته خارج نمود.
شركت سلولز استاندارد ورق ها و نيز بسته هاي رايج بازار را به شرح ذيل عنوان مي كند.
۱- ۲۰ عددي جيبي 
۲-۱۰۰، ۱۵۰ و يا ۲۰۰ برگ دولا  يا چند لا  در بسته هاي جعبه اي 
۳- بايد محتويات داخل جعبه با تعداد و ابعاد ذكر شده روي جعبه مطابقت داشته باشد.
۴- بسته بايد از استحكام كافي برخوردار بوده و طي مراحل حمل و نقل شكل ظاهري خود را حفظ نمايد.
۵- ورق ها بايد در يك بسته با ابعاد يكسان بسته بندي شوند، تعداد ورق ها نبايد كمتر از تعداد مشخص شده بر روي بسته باشد.
خانواده ها بايد در نظر داشته باشند هر چه قدر در مورد محصولا ت بهداشتي هزينه و بودجه اي مناسب را اختصاص دهند به همان نسبت سلا متي و پيشگيري از بيماري را تضمين كرده اند.متاسفانه آمار نشان مي دهد بيماري هاي زنان يكي از شايع ترين بيماري هايي است كه جامعه امروز ايران با آن دست به گريبان است. هزينه تقريبي مداواي اين گونه بيماري ها را مي توان حدود ۵۰ هزار تومان برشمرد. شايد يكي از مهم ترين دلا يل شيوع اين قبيل بيماري ها كوتاهي رسانه هاي عمومي در آموزش نكات ويژه بهداشتي زنان باشد، مسأله اي كه در اغلب كشورها كاملا  حل شده است. جاي بسي تأسف است كه زنان ايراني، بيش از رعايت مسائل بهداشتي، به محصولا ت آرايشي روي ميآورند.يكي از مهم ترين مواردي كه زنان جامعه بايد از آن اطلا ع لا زم داشته باشند استفاده درست از محصولا ت بهداشتي (نوار بهداشتي) است كه دانستن خصوصيات و ويژگي هاي اساسي اين محصولات مانع بروز عفونت و بيماري شده، از خطرات و آلودگي هاي جانبي آن جلوگيري مي كند. با آزادسازي واردات لوازم آرايشي و بهداشتي، انواع و اقسام اين محصولا ت، اعم از مرغوب و نامرغوب به بازارهاي كشور راه يافته كه اطلا ع از كيفيت مطلوب آنها تنها از طريق كنترل وزارت بهداشت و درمان ميسر است. بنابراين ضروري است خانم ها چنانچه از كيفيت محصولا ت خارجي اطمينان نيافته اند، از توليدات داخلي با نشان استاندارد استفاده كنند. به هر جهت، ذكر ويژگي هاي نوار بهداشتي مطلوب در اين مقوله خالي از لطف نيست.
۱- وجود هر يك از اجزا تشكيل دهنده (فلا ف پالپ، تيشو، نوار نازك پلي اتيلن، نان وون، چسب و نوار سيليكون)
۲- قدرت و ضريب جذب متناسب با توجه به ابعاد نوار بهداشتي و ميزان قيد شده روي بسته
۳- عدم وجود جمع شدگي، نايكنواختي، قطع شدگي و بيرون زدگي در سطح لا يه نوار
۴- عدم وجود هرگونه آلودگي 
۵- استحكام كافي در برابر پاركي و از هم پاشيدگي در عين لطافت، نرمي و عدم حساسيت 
۶- چسبندگي كامل خط چسب پشت نوار
با رعايت كامل موازين بهداشتي و بسته بندي صحيح از طرف كارخانه هاي كشور، و دقت در انتخاب نوع محصول بدون درنظر گرفتن قيمت مي توان از بيماري هاي پوستي و تداوم آن جلوگيري كرد تا چرخه يك خانواده با رعايت اصول بهداشتي از حركت باز نماند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |