پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
لب شكري چيست؟
001077.jpg
مشكل لب شكري، از مواردي است كه در ابتدا ترسناك مي نمايد؛ اما قابل حل است. كودكي كه با اين مشكل به دنيا آمده، به شرطي كه مورد مراقبت قرار گيرد مي تواند در طي چند سال از ظاهري طبيعي برخوردار شود و از لحاظ روحي نيز، مشكل او حل شود. اين مراقبت ها كه توسط تيمي از متخصصان انجام مي شود، اما نتيجه بخش و قابل اتكا است 
دكتر عبدالرضا جميليان - متخصص ارتودنسي - استاديار دانشگاه
با به دنيا آمدن كودكي با ناهنجاري مادرزادي، خانواده اي دچار مشكلات متعدد روحي، اجتماعي و اقتصادي شده و براي رفع نقيصه، دست به دامان پزشك مي شوند. بر حسب نوع و شدت نقيصه كودك و براي رفع آن به خدمات پزشكي، جراحي و رشته هاي جنبي نياز است.
با ايجاد مركزي با تسهيلات مناسب و كافي و در اختيار داشتن افرادي كاردان كه از جهات مختلف بتوانند مشكلات عضوي و عملي كودك و نيز ناراحتي هاي روحي، اجتماعي بيمار و خانواده را، رفع كنند، مي توانند كمك موثري به آنها كنند و خانواده را، از لحاظ فردي و اجتماعي و حتي اقتصادي راهنما و مددكار باشند. بيماران داراي شكاف لب و كام نياز به خدمات رشته هاي جراحي، ترميمي، پلاستيك،  جراحي دهان و فك و صورت، گوش و حلق و بيني، دندانپزشكي، ارتودنسي، درمان هاي پروتز، روانپزشكي، تكلم درماني و شنوايي سنجي دارند. در فرد طبيعي حفره دهان رل مهمي در رشد و پيشرفت شكل ظاهر صورت دارد و نيز در مكانيسم توليد صدا رل عمده دارد. در افرادي كه نقص دهان و صورت و تكلم دارند، قوس دنداني، معيوب شده بنابراين طبيعي است كه هر تكنيك يا اصولي كه دندانپزشك مفيد بداند،  در درمان مفيد خواهد بود و بيمار بايد در مواظبت از دندان ها و بهداشت دهان دقت كند. به طور كلي شايعترين عارضه مادرزادي فك و صورت بعد از عارضهClub Foot يا پاچماقي، شكاف لب و كام است كه در اصطلاح به آن لب شكري گفته مي شود. اين شكاف مي تواند فقط بر روي لب بالا باشد، در بعضي مواقع اين شكاف علاوه بر لب تا ناحيه لثه اي ادامه مي يابد و يا حتي مي تواند تا ناحيه كام سخت و يا حتي تا كام نرم ادامه يابد. اين شكاف مي تواند يك طرفه باشد و يا مي تواند به صورت دوطرفه بر روي لب بالا قرار گيرد.
يك سوال مهم اين است كه چرا در كودكان شكاف لب و كام بروز مي كند؟
در پاسخ بايد گفت ۲ عامل اصلي را مي توان در بروز اين پديده موثر دانست؛ يكي عامل ارث و عامل ديگر محيط است. معمولاً هردو عامل تواماً اثر مي كنند و تنها با تحقيق و پژوهش از بيمار و والدين بيمار است كه پي به علل ايجاد شكاف برده مي شود. در رابطه با عوامل ارثي بايد گفت كه كروموزوم هاي معيوب باعث عدم رشد و اتصال زوائدي مي شوند كه مسوول ساخته شدن لب و كام سخت و نرم هستند. وجود اين كروموزم ها عاملي براي ايجاد شكاف لب و كام است البته ممكن است كه اين ناهنجاري در يك خانواده اي ديده شود بدون اينكه سابقه در نسل هاي گذشته وجود داشته باشد. بنابراين عوامل محيطي مي توانند باعث جهش يا موتاسيون ژني شده و باعث ايجاد شكاف لب و كام شوند. متاسفانه باوجود مطالعات وسيع، غالباً ممكن نيست در هر مورد اثر محيط يا ژنتيك را  در پيدايش شكاف مشخص كرد ولي مشاوره ازنظر ژنتيك در موارد فاميلي مي تواند كمك كننده باشد. از تجربه بر روي حيوانات، كمبودهاي ويتامينA و عفونت هاي ويروسي بخصوص سرخجه در سه ماه اول جنيني در ايجاد شكاف لب و كام موثر شناخته شده اند. مصرف آسپرين،  داروهاي اعصاب مانند واليوم، داروهايي همچون دايلانتين از عوامل محيطي هستند كه مصرف آنها در دوران حاملگي باعث ايجاد شكاف لب و كام مي شود. حتي كشيدن سيگار در دوران حاملگي توسط مادر، عاملي مستعد براي ايجاد شكاف لب و كام است.
اين عوامل ذكر شده بيشتر در سه ماه اول حاملگي توليد ناهنجاري مي كند ليكن بايستي مادر باردار در تمام طول دوران بارداري از مصرف داروهاي ذكرشده و كشيدن سيگار خودداري كند و فقط در موارد خاص و آن هم با صلاحديد متخصص زنان و زايمان مجاز به مصرف بعضي از داروها خواهد بود.
بعضي از والدين مي پرسند كه اولين بچه  ما، داراي شكاف لب و كام است،  آيا كودكان بعدي ماهم، ناقص به دنيا خواهند آمد؟
در جواب بايد گفت، هيچ وقت تولد نوزادي با شكاف لب و كام را نمي توان پيش گويي كرد چون ۲ عامل ارث و محيط در ايجاد شكاف نقش دارند. بعضي از مكاتب، عامل ارث را در ۱۵ درصد از موارد (نه در تمامي موارد) موثر مي دانند. به طور كلي شانس بروز نقائص شكاف لب و كام در جنس و نژادهاي مختلف، متفاوت است. مثلاً درحالي كه يك مورد از ۶۰۰ تا ۷۰۰ مواليد نژاد سفيد دچار شكاف لب و يا كام است تنها يك در دو هزار مورد در نژاد سياه اين نقص ديده شده است. شكاف لب تنها يا همراه با شكاف كام در جنس مذكر بيشتر شايع است درحالي كه شكاف كام تنها در جنس مونث شايعتر است. اصولاً كودكان پسر بيشتر مبتلا به شكاف لب و كام مي شوند.
خوشبختانه امروزه با تكنيك هاي جديد مي توان با طرح درمان مناسب، كمك هاي بسياري به اين بيماران كرد ولي  بايد دانست درمان اين بيماران از زماني كه كودك به دنيا مي آيد شروع مي شود و معمولاً تا ۲۰- ۱۸سالگي ادامه مي يابد و معمولاً يك تيم پزشكي مسوول درمان اين بيماران خواهد بود كه در اين زمينه متخصص ارتودنسي رل مهمي را، دارا است.
در سنين كودكي لب و كام بيماران تحت عمل جراحي پلاستيك قرار مي گيرد تا شكاف بسته شود و بيمار از نظر ظاهر، چهره معقولي به دست آورد چون قيافه  فرد در داشتن روابط اجتماعي تاثير نسبي دارد و مادران اين گونه از بيماران در مقايسه با افراد سالم، نگراني بيشتري نسبت به زندگي فرزندان داراي شكاف لب و كام دارند. در هر حال قبل از رفتن به مدرسه موضوع تكلم و اصلاح گفتاري آنها بايد مدنظر باشد و قبل از پيدايش عقده و مشكل رواني، اين مشكلات بايد تصحيح شوند. مواظبت هاي دنداني روتين در همه كودكان مهم است. چگونگي وضع دنداني كودك يا نبودن دندان ها در موفقيت درمان كلي شكاف لب و كام اثر مهمي دارد. معمولا در ۳ سالگي دندان هاي شيري كامل مي شوند. مراجعه به دندانپزشك دراين سن لازم است. در نزد كودكان داراي شكاف، دندان ها در محل چاك، غير طبيعي است گاه دندان ها كمتر يا زيادتر هستند و گاه تغيير شكل يافته و يا خارج از محل طبيعي قرار دارند و ممكن است مانع تغذيه شوند كه كشيدن دندان ممكن است لازم شود اگر چه بهتر است دندان ها را تا حد امكان حفظ كرد تا دندان هاي دائمي به طور طبيعي درآيند. در نواحي كه فلور كافي در آب نيست دندانپزشك فلورايد را به طور موضعي به كار مي برد تا از پوسيدگي دندان جلوگيري شود. علاوه بر اينكه درماه هاي اوليه تولد، كودك داراي شكاف لب و كام بايد توسط متخصص ارتودنسي ويزيت شود، در سنين ۵و۶ سالگي هم حتما بايستي توسط متخصص ارتودنسي مورد معاينه قرار گيرد تا كارهاي اصلي ارتودنسي در اين زمان شروع شود.
متخصص ارتودنسي، رشد و پيشرفت فك وصورت را، در برنامه درمان تنظيم مي كند. به طور متوسط ۶۰ تا۷۰ درصد مردم به معالجات ارتودنسي به علت ناهنجاري هاي دنداني - رفكي نياز دارند و در نزد كودكان دچار شكاف لب و كام باتوجه به نقص و عيوب دنداني خاص آنها، صددرصد نياز به درمان هاي مذكور وجود دارد. ارتودنتيست وظيفه دارد كه وضع دندان ها رابا فك هماهنگ كند. طبيعت شكاف لب و كام به گونه اي است كه باعث مي شود رشد فك بالا عقب بماند در نتيجه اين بيماران داراي كمبود رشد فك بالا هستند كه اين كمبود رشد مي تواند در جهت قدامي خلفي يا در جهت طرفي باشد. متخصص ارتودنسي بايد وسايلي را به بيمار بدهد كه رشد فك بالا را تسريع كند در غير اين صورت بيمار به سمتي پيش خواهد رفت كه فك پايين از فك بالا جلو زده تر و قيافه بيمار روز به روز بدتر خواهد شد، بنابراين درمان هاي اصلي ارتودنسي براي بيماران شكاف لب و كام جهت تحت كنترل درآوردن فكين از سن ۶سالگي به بعد شروع مي شود. اگر درمان هاي ارتودنسي در سنين پايين شروع  شود، ممكن است كه نياز به درمان هاي جراحي در سنين بالاتر براي اين بيماران وجود نداشته باشد، هرچند كه ممكن است به علت شدت ناهنجاري و عدم همكاري بيمار، نياز به درمان هاي گسترده جراحي كه در سنين ۱۸ سالگي انجام مي شود نيز وجود داشته باشد. در بيماراني كه نياز به جراحي فك دارند، طرح درمان با نظر متخصص ارتودنسي و جراح فك و صورت هماهنگ مي شود در اين صورت قسمتي از درمان هاي ارتودنسي قبل از جراحي وقسمت ديگر پس از جراحي انجام مي شود. اگر بيمار به طور منظم و در زمان مناسب و با طرح درمان صحيحي، درمان شود، در پايان دوره زماني، ظاهر مناسبي خواهدداشت و با اطمينان مي توان گفت كه ظاهر بيمار همانند يك فرد سالم بدون شكاف مي باشد.
بنابراين اگرچه روند درماني، بسيار طولاني و مشكل است و بيمار نياز به درمان هاي متحرك و ثابت ارتودنسي دارد كه گاهي ممكن است تا چندين سال ادامه پيدا كند اما نتيجه عمل كه ايجاد چهره اي جديد است هم براي متخصص ارتودنسي، هم براي بيمار و هم براي والدين بيمار بسيار شيرين است.

لذت زودگذر پرخوري وبي توجهي به رژيم هاي چاقي
خودكشي لازم نيست
اضافه وزن، سريع و آسان اتفاق مي افتد اما كاهش وزن دشوار است. بنابراين براي اينكه به دردسر نيفتيم بهتر است خودمان را كنترل كنيم....
مساله اضافه وزن و تناسب اندام، موضوع تازه اي نيست كه حرفي از آن به ميان نيامده باشد. حداقل اينكه در بسياري از محافل و مهماني ها، يكي از محورهاي اصلي بحث، براي گذراندن وقت! همين مساله است اما گذشته از تمامي اظهارنظرهاي علمي و غير علمي، آنچه كه بي ترديد جاي بحث دارد بيماري هاي ناشي از اضافه وزن است. افراد مبتلا  به اضافه وزن،در معرض بسياري از بيماري هاي آشكار و پنهان قراردارند. در صدر اين بيماري ها، بيماري هاي قلبي، ديابت، سرطان، نقرس و بيماري هاي كيسه صفرا قراردارند. علاوه بر اين بيماري ها مشكلاتي مثل قطع ناگهاني نفس به وقت خواب(sleep apnea) درد مفاصل نيز قابل ذكر است. متاسفانه هرچه اضافه وزن بيشتر باشد اثرات ناشي از اين بيماري ها نيز شديدتر است. اگرچه كاهش وزن، بسياري از مشكلات را برطرف مي كند اما نحوه كاهش وزن نيز مهم است. اما ببينيم اين بيماري ها ومشكلات چگونه پديد مي آيند.
۱ - بيماري هاي قلبي 
بيماري قلبي، يكي از شايع ترين بيماري ها در اثر اضافه وزن است. اما قبل از ابتلا به بيماري قلبي افزايش فشار خون، افزايش كلسترول و تري گليسريد ديده مي شود. در افراد مبتلا به اضافه وزن پس از بروز اين علائم اوليه، بيماري قلبي در آخرين مرحله بروز مي كند. متاسفانه شايع ترين نوع بيماري قلبي، سكته قلبي و آنژين صدري است؛ انسداد رگ هاي تغذيه كننده قلب به علت تجمع چربي در ديواره رگ ها، باعث بيماري قلبي مي شود و به دليل همين تجمع چربي در ديواره رگ هاي قسمت هاي مختلف بدن، فشار خون بالا بروز مي كند.
۲- ديابت نوع دوم 
اين نوع ديابت به ديابت اكتسابي نيز معروف است. به عبارتي اين بيماري به علت كاهش توانايي بدن در كنترل قند خون ايجاد مي شود. به دنبال اين بيماري، مرگ ناگهاني ، بيماري قلبي، كليه و كوري ايجاد مي شود. اگرچه ممكن است تمام اين عوارض يك باره در فرد ايجاد نشود، اما بي توجهي به مساله اضافه وزن و ابتلا به ديابت نوع دوم به تدريج عوارض فوق را به دنبال خواهد داشت.
۳ - سرطان
در خانم هاي مبتلا به اضافه وزن، شايع ترين نوع سرطان ها، سرطان دهانه رحم، «رحم»، كيسه صفرا، تخمدان ، پستان و «كلون» و در آقايان مبتلا به اضافه وزن، شايع ترين سرطان ها ، «سرطان  كلون» ، «ركتوم» و پروستات است. در سرطان «كلون» و «پستان» علاوه بر فاكتور اضافه وزن، چربي خون بالا و مصرف خوراكي هاي پركالري (انرژي زا) خطر ابتلا به سرطان را تشديد مي كنند.
۴- قطع ناگهاني تنفس در هنگام خواب براي چند ثانيه(sleep Apnea)
افراد مبتلا به اضافه وزن در حين خواب گاهي به اين مشكل دچار مي شوند. قطع ناگهاني تنفس براي چند ثانيه اتفاق مي افتد. شخص پس از بروز اين حالت از خواب بيدار شده (پريده) و با يك صداي بلند (خرناس) ناگهان نفس مي كشد. با تكرار اين عارضه نارسايي قلبي ايجاد مي شود و نارسايي قلبي سرآغاز مسائل ديگر است.
۵ - درد مفاصل
وزن زياد باعث فشار به «غضروف مفاصل» مي شود. (غضروف مفاصل: بافتي است نرم و بالشتكي كه بين استخوان ها قرار گرفته و باعث لغزش استخوان ها روي يكديگر مي شود و حركت را تسهيل مي كند ) با فشار بر روي غضروف مفاصل و تحليل رفتن تدريجي غضروف ها به دليل اضافه وزن، استخوان ها به يكديگر نزديك شده و حركت با درد و ناراحتي همراه خواهد شد. اين درد و ناراحتي در «زانوها»، «كمر»، «نشيمنگاه» و «انتهاي كمر» شديدتر است.
۶- نقرس
شايد شنيده باشيد، نقرس بيماري افراد ثروتمند است! اما بهتر است بگوييم نقرس بيماري افراد علاقمند به گوشت قرمز و داراي اضافه وزن است. با بالا رفتن «اسيداوريك» (ماده حاصل از تجزيه پروتئين گوشت) و تجمع آن به صورت كريستال در بعضي نقاط بدن، خصوصا «شصت پا» ناراحتي و درد ايجاد مي شود. اين سرآغاز بيماري نقرس است.
۷- بيماري كيسه صفرا
بيماري هاي كيسه صفرا و مهم ترين آنها، «سنگ كيسه صفرا»، شايع ترين بيماري در بين افراد مبتلا به اضافه وزن است اما گذشته از اين بيماري ها، بعضي عوارض به ظاهر ساده و غير محسوس نيز به علت اضافه وزن ايجاد مي شود. از اين عوارض مي توان به شيار شيار شدن پوست بدن به دليل اضافه وزن (اصطلاحا ترك خوردن پوست)، شل شدن عضلات، تعرق در حين راه رفتن، نفخ دائمي معده، مشكل در اجابت مزاج، ايجاد گره ها يا عقده هاي چربي در بدن، خصوصا در كشاله هاي ران، بازوها وشكم، مشكلات قاعدگي، رويش موهاي زايددر خانم ها، ايجاد كيست تخمدان، رحم و ... اشاره كرد .
چگونگي كاهش وزن
۱- كاهش وزن، اماتدريجي و آرام 
انوع شربت ها ، قرص ها ، كمربندها و گوشواره ها، بي اثر و مضر هستند. استفاده از اين ابزار غير بهداشتي و تجارتي، نه تنها باعث كاهش وزن نمي شوند بلكه عوارض جديدي را نيز به دنبال خواهند داشت. فقط «اراده و خواست ما» چاره ساز است. بنابراين پس از اطمينان از تصميم خود، فقط به «پزشك» و «متخصصان تغذيه» مراجعه كنيد. فقط آنها مي توانند رژيمي صحيح، اصولي و كارساز به شما ارائه كنند. فراموش نكنيد كه رژيم هاي عجيب و غريب و غير بهداشتي، خصوصا با تجويز همسايه، دوست و آشنا هيچ اثري ندارند، بلكه ضرر آنها بيش از منفعتشان است. حداكثر مجاز كاهش وزن در هر هفته يك پاوند (۴۵۰ گرم) است. براي رژيم غذايي و رسيدن به تناسب اندام، خودكشي لازم نيست! توجه كنيد رژيم هاي نامناسب فقط باعث تحليل ماهيچه مي شوند نه سوختن چربي هاي اضافي....
۲- تغذيه مناسب و متعادل:
افراط و تفريط، يكي از عوامل مهم در اضافه وزن است گاهي ما از صبح تا عصر لب به غذا نمي زنيم، چون رژيم داريم! اما شب، پس از طاق شدن طاقتمان ، خوراكي ها را با ظرفشان يكجا مي بلعيم! اين كار روش صحيحي نيست، تعادل را رعايت كنيد. از خوردن غذاهاي نشاسته اي (نان، برنج، ماكاروني  و ...) و خوراكي هاي چرب و شيرين بپرهيزيد. هميشه براي خوردن اين قبيل خوراكي هاي مضر فرصت هست، هر زمان كه اراده كنيد. اما گاهي اراده، براي بازگشت سلامتي كافي نيست!
۳- ورزش
انجام كارهاي منزل (البته در حد متعادل)، بالا و پايين رفتن از پله ( در صورت سلامتي مفاصل)، پياده روي و يا هر حركتي كه باعث ايجاد تحرك شود، مناسب و ضروري است. ۱۰ دقيقه وقت صرف خودتان كنيد. حتما براي سلامتي خودتان ۱۰ دقيقه به خود فرصت مي دهيد!
اضافه وزن، سريع و آسان اتفاق مي افتد اما كاهش وزن دشوار است. بنابراين براي اينكه به دردسر نيفتيم بهتر است خودمان را كنترل كنيم.... سلامت باشيد...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
كارشناس علوم و صنايع غذايي
منبعyahoo health.com:

پ و پ
فشار خون و بيماري كليه
آيا فشار خون بالا باعث ايجاد بيماري كليوي هم مي شود؟
بله، كليه در نگه داشتن فشار خون طبيعي نقش مهمي دارد و از طرفي فشار خون طبيعي هم در سلامت كليه ها بسيار موثر است. فشار خون بالا به كليه ها صدمه مي زند.
هنگامي كه خون در وريدها جريان دارد، به ديواره عروق خوني فشار مي آورد. مايعات اضافي بدن هم وارد خون شده و با افزايش حجم خون باعث افزايش فشار خون مي شود و البته عروق خوني باريك و ايجاد لخته در عروق هم باعث افزايش فشار بر جداره عروق مي شود.
وقتي فشار خون بالا مي رود، قلب بيش از اندازه فعاليت مي كند و همين خود باعث صدمه به عروق خوني مي شود.
در اين ميان اگر عروق كليه صدمه ببينند، دفع مواد زائد و مايعات اضافي بدن دچار مشكل مي شود كه خود تجمع مايع در عروق، باز باعث افزايش بيشتر فشار خون مي شود.
بعد از ديابت، فشار خون اصلي ترين عامل نارسايي كليه است. به اين بيماري كليه ناشي از فشار خون، بيماري كليوي مرحله آخرESRD) )گفته مي شود. در اين مرحله اين افراد يا بايد دياليز شوند و يا كليه پيوندي بگيرند.
اكثر افرادي كه فشار خون بالا دارند هيچ علامتي ندارند، تنها راه آن، اندازه گيري مرتب فشار خون است. فشار خون بيش از۱۴۰ بر ۹۰ را اصطلاحا فشار خون بالا مي گويند.
روشهاي كنترل فشار خون در مراحل اوليه:
- كنترل وزن 
- كاهش مصرف نمك 
- ورزش زياد
- مصرف نكردن الكل 
دكتر لاله ميراسكندري

خورد و خوراك
رژيم درماني سل
قسمت اول 
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
بيماري سل كه اصطلاحاTB ناميده مي شود يك نوع بيماري واگيردار است كه توسط باكتريMycobacterium Tubercucosi ايجاد مي شود.
سل در اصل يك بيماري ريوي است اما مي تواند بر استخوان، كليه، روده، طحال و كبد نيز تاثير گذاردTB . يكي از بيماري هايي است كه سالانه تعداد زيادي را به كام مرگ مي برد. با اينكه بيماري سل تاريخچه طولاني دارد، اما علت اين بيماري تا قرن ۱۹ كاملا مشخص نبود. ميكروب سل از طريق فرد مبتلا كه سرفه مي كند به هوا پخش شده و فردي كه مستعد است مي تواند به اين بيماري مبتلا شود. همچنين سل از طريق غذاي آلوده و يا شيري كه پاستوريزه نشده باشد نيز منتقل مي شود. عفونت اوليه اين باكتري معمولا در دستگاه گوارش است. اين نوع سل در كشورهاي توسعه يافته رايج است.
تاثيرات تغذيه در بهبود بيماري سل:
اسيدهاي چرب ضروري:
اين مواد باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شوند. سيستم ايمني در اين بيماري بسيار ضعيف مي شود. بهترين اسيدهاي چرب، نوع اسيدهاي چرب امگا هستند كه در روغن ماهي و روغن دانه گاوزبان يافت مي شوند.
مكمل ويتامين و مواد معدني:
عبارتند از ويتامينهايC ،D ،E ، منيزيم، منگنز، سلنيوم، پتاسيم و روي كه اين مواد در پيشگيري و درمان سل مفيد هستند. استفاده از مكمل هاي روزانه در سلامتي و بهبود افراد مبتلا ضروري است.
پيريدوكسين (۶(viTB:
اين ويتامين ضروري است، چرا كه بعضي از داروهاي سل باعث كمبود اين نوع ويتامين مي شود.
پنتاتونيك اسيد (۵(viTB:
يك ويتامين ضداسترس است و براي افراد مبتلا مفيد خواهد بود.
متيونين:
از دو اندام ريه و كبد حفاظت مي كند.
ويتامينE :
اين ويتامين از بافت ريه حفاظت كرده و در فرآيند جوش خوردن زخم شركت مي كند.
ويتامينC :
در تقويت سيستم ايمني بدن موثر بوده و به بهبود زخم ها كمك مي كند.
ويتامينD :
افراد مبتلا به سل به ويتامينD اضافي احتياج دارند و اين ويتامين براي استفاده بهينه از فسفر ضروري است.
سلنيوم:
اين ماده معدني براي جلوگيري از عملكرد راديكالهاي آزاد ضروري است و همچنين باعث تقويت سيستم ايمني مي شود.
روي:
در بهبود زخم ها موثر بوده و در تاثير بهتر ويتامينC ، سلنيوم و ويتامينE نقش مهمي دارد.
بيوفلاونوئيدها:
اين مواد، آنتي اكسيدان قوي هستند و باعث افزايش سطح انرژي مي شوند. بيوفلاونوئيدها در سبزيجات و ميوه ها وجود دارند.
گلوتاتيون:
از تخريب سلولهاي ريه جلوگيري مي كند.
سير:
اين ماده غذايي، آنتي بيوتيك طبيعي است و از تشكيل راديكال هاي آزاد در افراد مبتلا به سل جلوگيري مي كند. سير همچنين باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود. معمولا در داروهاي گياهي كه براي تقويت سيستم ايمني مصرف مي شود هميشه سير وجود دارد.
قارچ:
سل باعث ضعف بدن فرد مبتلا مي شود و مصرف قارچ باعث تقويت بدن مي شود.
دانه هاي انار:
انار و دانه هاي آن قويترين آنتي اكسيدان بوده و براي درمان زخم مفيد هستند.
عصاره دانه انگور:
يكي از قويترين آنتي اكسيدانها بوده و در درمانTB موثر است.

نور سفيد و افسردگي
001071.jpg
استفاده از نور سفيد، براي درمان افسردگي و اختلالات خواب يكي از جديدترين روش هاي درمان است. نوري كه ما دريافت مي كنيم در تنظيم بسياري از فعاليت هاي مغزي، با كنترل ترشح واسطه هاي شيميايي در مغز (مثل سروتونين) دخالت مي كند. قرار گرفتن در مقابل نور سفيد يا نور با طيف طول موج كامل به مدت ۱۵ تا۲۰ دقيقه مي تواند به راحتي بيماري هايي از اين قبيل را درمان كند:افسردگي هاي ناشي از كاهش نور هنگام تغيير فصل ( افسردگي زمستاني ) و يا به هم ريختگي خواب ناشي از مسافرت هاي هوايي در عرض جغرافيايي يا كار كردن در شيفت هاي نامناسب و محيط هاي در بسته، بهترين راه بيرون رفتن به مدت ۳۰ دقيقه است، صورت را بالا  بگيريد و چشمها را ببنديد تا اثر معجزه آساي آن را ببينيد.

دو هفته در آلمان،مجاني
001068.jpg
نخستين همايش انجمن جراحي هاي استخوان ومفاصل ايران و آلمان باشركت اساتيد دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران، شهيد بهشتي، شيراز و جمعي از متخصصان جامعه ارتوپدي، فيزيك ، پزشكي، طب ورزشي و فيزيوتراپي آلمان برگزار مي شود. جمعي از جراحان ارتوپدي دانشگاه هاي بن، برلين وكلن نيز در اين همايش حضور دارند.به گفته دكتر فيروز مددي دبير همايش، قرار است كه به بهترين مقاله متخصصان داخلي، هزينه كامل دو هفته اقامت در آلمان و شركت در جراحي هاي تخصصي آلمان از سوي انجمن Giamos تقديم شود.اين همايش كه به صورت يكسال در ميان درايران و آلمان برگزار مي شود امسال در روزهاي ۲۵ و۲۶ دي ماه در سازمان ايراني مجامع بين المللي وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

نور مادون قرمز براي درمان
001074.jpg
استفاده از نور براي درمان به نظر عجيب مي رسد. ولي اين كار توسط دكتر «پرت ول» تحت عنوان سيستم درماني آنودين انجام گرفته است. سيستم به اين شكل عمل مي كند: اتصال پدهاي مجهز به ديودهاي ساطع كننده نور مادون قرمز با طول موج كوتاه، بر روي پوست باعث آزادسازي مولكول هاي نيتريك اكسايد از هموگلوبين خون مي شود. در نتيجه جريان خون موضعي، افزايش مي يابد و باعث افزايش تحويل مواد مغذي التيام بخش زخم مي شود.اين سيستم علاوه بر تاثيرات معجزه آسا در التيام زخم و درمان نوروپاتي، براي تخفيف بيماري هايي مثل آرتريت (التهاب مفاصل) تندونيت (التهاب تاندون ها) درمان استخوان هاي شكسته، درد مفاصل و صدمات عضلاني - استخواني نيز بسيار مفيد است.

خدمات توانبخشي توسط ۳۱ NGO
001062.jpg
معاون توانبخشي بهزيستي آذربايجان غربي، سرانه هر معلول از محل اعتبارات استاني را دو ميليون ريال اعلام كرد كه براي رفع اين كمبود، مشاركت هاي مردمي نقش مهمي دارد.
به گفته عبدا...زاده، ايجاد تشكل هاي معلولان و نابينايان در اين راستا بوده كه به نوعي هم مشاركت در جامعه مدني را ترويج و هم به سازمان بهزيستي در خدمات رساني بهتر كمك كرده است.
در اين رابطه ۳۱ تشكل غيردولتي فعال در زمينه توانبخشي در استان ايجاد شده كه از اين تعداد، حدود ۲۵ مورد، مربوط به تشكل هاي معلولان است كه در كنار آنها، ۹ تشكل مربوط به نابينايان نيز فعاليت مي كنند.

خدمات بيشتر به زلزله زدگان
001059.jpg
در صورت اعلا م نياز به پزشك و دارو، اداره كل درمان سازمان تامين اجتماعي آماده ارائه خدمات بيشتر به زلزله زدگان بم است.
به گفته دكتر عبدالله روشن، ۲۵ آمبولانس در اختيار ستاد توزيع مجروحان فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و شش پزشك، روانپزشك و تعداد چهار دستگاه كانتينر به كرمان اعزام شده است.
داروهاي مورد نياز حادثه ديدگان از طريق وزارت بهداشت به بم انتقال داده مي شود و نماينده سازمان تامين اجتماعي در اين شهرستان علاوه بر توزيع دارو، در صورت نياز، نسبت به تامين دارو نيز اقدام خواهد كرد.

دستگاه توانبخشي عضلات پا
001065.jpg
دو دانش آموز مبتكر اراكي موفق به ساخت يك ابزار توانبخشي براي تقويت عضلات پا شدند.عادل عراقيه، پژوهشگر مركز علمي- پژوهشي ناحيه يك اراك كه با همكاري حامد محمدي موفق به ساخت اين دستگاه شده است، مي گويد: «اين دستگاه ساده توانبخشي كه از سه قطعه اصلي شامل دو ساق بند و يك فنر تشكيل شده، علاوه بر كمك به عضلات پا موجب تقويت كتف، بازو و انتهاي ران توانجويان مي شود.»
از مزاياي اين دستگاه در برابر نمونه هاي مشابه كم حجم و ارزان تر بودن و برخورداري از كارايي بيشتر است.به گزارش ايسنا، ساخت اين دستگاه، ۶۰ هزار تومان هزينه برداشته است كه در صورت توليد انبوه به ۹ هزار تومان كاهش مي يابد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |