پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
تكثير گونه هاي ناياب در اسارت
كوچكترين قوچ جهان در پارك چيتگر
001095.jpg
معصومه صفايي
تماشاي گله اي از قوچهاي لارستان فارس در غرب تهران براي هر بيننده اي جاي تعجب دارد.
قوچ لارستان كوچكترين قوچ دنياست كه با جمعيت و پراكندگي بسيار محدود، تنها در ايران زندگي مي كند و بسيار موردتوجه علاقه مندان به طبيعت بخصوص شكارچيان حرفه اي جهان است. اكنون محوطه اي دو  و نيم هكتاري در پارك چيتگر بيست و شش راس قوچ و ميش قبراق و سرحال را در خود جاي داده است.
دكتر هدايت تاجبخش يكي از متوليان پرورش اين قوچ ها هدف از اجراي آنرا چنين بيان كرد: «نگهداري، تكثير و بهره برداري، يكي از مباحث جدي است كه در سطح جهان بسيار مطرح است. ما هم اين طرح را با اين هدف آغاز كرديم و بعد از رسيدن اين جمعيت به حد مطلوب از آن برداشت خواهيم كرد؛ تعدادي را به زيستگاه اصلي بازگردانده و تعدادي براي تحقيقات دانشگاهي مورد استفاده قرار خواهند گرفت و آنهايي كه از شرايط و ارزش خوب ظاهري برخوردارند، تاكسيدرمي كرده و آنها را به موزه هاي مختلف ايران و جهان خواهيم فرستاد.»
اين قوچها اسفندماه سال گذشته به چيتگر آورده شده اند و بد نيست شما هم داستان آنها را بدانيد: «يازده سال پيش، يك كارخانه دار علاقه مند به حيات وحش و شكار اهل لارستان به ورامين نقل مكان كرده و تعدادي از كارگران خود را نيز براي همكاري به ورامين دعوت مي كند.يكي از كارگران يك جفت قوچ و ميش را از لارستان براي صاحب كارخانه، سوغات مي آورد و بعداز يازده سال تعداد آنها به چهارده راس مي رسد؛ پنج تا قوچ و ۹ تا ميش. صاحب كارخانه تصميم به فروش محل مي گيرد. اين قضيه به گوش عده اي از كارشناسان و متخصصان حيات وحش مي رسد و به سراغ كارخانه دار رفته و بعد از مذاكره، قوچها را تحويل مي گيرند و با اجاره زميني به مساحت دو و نيم هكتار در پارك چيتگر، قوچ ها و ميش ها را با درنظرگرفتن شرايط طبيعي زيست آنها ساكن مي كنند.» درحال حاضر حصار سيمي دوجداره اي با ارتفاع حدود سه متر كه جداره بيروني آن براي جلوگيري از ورود شكاركشها به برق با ولتاژ ضعيف وصل است اين محيط را احاطه كرده. پس اگر احياناً به ديدن آنها رفتيد به حصار دست نزنيد.
در جنوب محوطه دو ساختمان ديده مي شود. ساختماني كوچك و دو طبقه كه نگهبان ها در آن مستقرند و سوله اي كه محل انبار علوفه و غذاي حيوانهاست.
اصغر بهشتي نگهبان قوچ ها و ميش ها درباره تغذيه آنها مي گويد: «روزي دوبار به آنها غذا مي دهيم، ده صبح و پنج بعدازظهر. غذاي آنها شامل يونجه،  سبوس، نيمدانه گندم و جو است. گاهي ميوه، هويج و كاهو به آنها مي دهيم و هرازگاهي در مواقع خاص به آب آشاميدني آنها ويتامين اضافه مي كنيم.»
در كنار آبشخور قوچ ها سنگ نمك هم هست، معلوم مي شود كه به كارشان واردند.
سال گذشته سه راس از ميش ها سه قلو زاييده اند و سه تا از آنها هم امسال باردارند.
تاجبخش مي گويد: «تلاشمان بر اين است كه با فراهم كردن شرايط بهينه توليدمثل شان را به سالي دوبار برسانيم.»
درحال حاضر جمعيت اين قوچ ها و ميش ها از ۱۴ راس به ۲۶ راس رسيده؛۱۰ نر و ۱۶ ماده.
اميدوار باشيد.

تحقيق و پژوهش الزامي است
001104.jpg
رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي گفت: «تحقيقات، مغز هر تشكيلات است و جامعه اي كه مغزش كار نكند و انديشه و پژوهش نداشته باشد، جامعه اي مرده است. پژوهش از زيرساخت هاي صنعت توريسم است و بايد به تقويت آن كمك كنيم.»
وي در ادامه، در رابطه با اهميت شركت در نمايشگاه ها گفت: «حضور ما در نمايشگاه هاي فيتور اسپانيا و ياITB برلين، تاكنون جنبه كاربردي و كارآمد نداشته است و تنها با بررسي چرايي و چگونگي حضور در نمايشگاه هاي بين المللي است كه مي توانيم نقش موثري در جلب توريست از كشورهاي مختلف داشته باشيم.»

ميمون هاي كارگر
001098.jpg
امان از اين بشر دو پا كه از هر حيواني كه بتواند، بيگاري مي كشد - حتي از ميمون ها. ميمون ها در نواحي گرمسيري و داراي نخل، از نارگيل تغذيه مي كنند و مهارت قابل توجهي در چيدن نارگيل (با پيچاندن و قطع آن) دارند و هرازگاه به هنگام درگيري، به طرف هم نارگيل پرت مي كنند. اهالي اين مناطق نيز با بهره گيري از اين ويژگي، ميمون ها را تحريك و وادار مي كنند از روي نخل به طرفشان نارگيل پرتاب كنند. شايد باوركردنش مشكل باشد ولي بر اساس آخرين تخمين ها، سالانه بيش از دو ميليون نارگيل به وسيله ۱۲ هزار ميمون براي كشاورزان چيده مي شود. حساب كنيد اگر اين كارگران بي جيره و مواجب نبودند، بابت اين تعداد نارگيل چه بهايي بايد به كارگران پرداخت مي شد!

رويكردآسيايي سازمان
001101.jpg
دكتر محمدي معاونت تحقيقات، آموزش و برنامه ريزي سازمان ايرانگردي و جهانگردي ، محور عمده رويكرد و عملكردهاي اين سازمان را در سال جاري چنين برشمرد: «رويكرد سياسي - بين المللي ما، ايجاد و تصويرسازي روشن از ايران است، چرا كه تاكنون در تبليغات بيگانگان، ايران تصويري مخدوش و غيرعادلا نه داشته است.»
وي در ادامه افزود: «رويكرد آسيايي سازمان، با توجه به جايگاه ايران در دنيا و فرهنگ و بينش اسلامي مردم ايران، تعيين شده است و اين رويكردي است كه حتي در صورت ادغام سازمان ايرانگردي و جهانگردي و ميراث فرهنگي نيز تغيير نخواهد كرد.»

بيمه جهانگردي
001086.jpg
ايمان مهدي زاده 
شنبه سيزدهم دي ماه جاري جلسه توافق نامه بيمه جهانگردي بين شركت سهامي بيمه ايران و سازمان ايرانگردي و جهانگردي منعقد شد. اين مراسم با حضور كارشناسان بيمه و صنعت توريسم، خبرنگاران، نمايندگان هتل داران و آژانس هاي مسافرتي برگزار شد.
در روزگار تكنولوژي و توسعه، هر ثانيه پديده اي جديد به منصه ظهور مي رسد. در اين روزگار درآمدهاي جوامع بر پايه صنايع خدماتي و توليدي شكل مي گيرد. صنعت توريسم از همين صنايع به شمار مي رود. قرن بيست و يكم را كارشناسان اقتصاد كلان، قرن توريسم ناميده اند. از همين رو شركت ها و موسسات مختلف كشورها به همراه بخش دولتي براي ايجاد تمهيدات و تسهيلاتي براي بازاريابي و بازارداري توريسم، با يكديگر به رقابت پرداخته اند. آنان كه در تبليغات و بازاريابي هاي بين المللي بهتر عمل كنند، با اتكا به دانش و علم روز مي توانند بازارداري بهتري نيز داشته باشند. بيمه كارت از پديده هاي جديد و اميدواركننده در اعتلاي صنعت توريسم در كشور به شمار مي رود.
گردشگران با بيمه كارت در ايران به مسافرت اقدام مي كنند و در طي سفر اگر دچار حادثه يا بيماري شوند، مي توانند به درمانگاه و مراكز درماني مراجعه و از طريق آژانس هاي مربوطه با شركت بيمه ايران ارتباط برقرار كنند و هزينه هاي درماني را در همان محل و به صورت ارزي دريافت كنند.
بيمه رايگان تورگردانان 
از اين پس در هر كاروان توريستي، يك تا دو نفر تورگردان بيمه مي شوند.
دكتر رحيم پور، مسوول نظارت بر امور آژانس ها و هتل هاي خدمات مسافرتي ايرانگردي و جهانگردي در مراسم توافق نامه اين سازمان با شركت سهامي بيمه ايران، اظهار داشت: «تمام تورگردانان بايد از مزيت هاي بيمه برخوردار شوند. به همين منظور پس از تحقيق و بررسي كه در مورد شركت هاي بيمه انجام داديم، شركت سهامي بيمه ايران به خاطر سقف تعهداتش، طرف مقابل توافق نامه بيمه سازمان ايرانگردي و جهانگردي قرار گرفت.» وي سقف بيمه فوت و نقص عضو را تا ۳۵ هزار دلار ذكر كرد و افزود: «در هر كاروان گردشگري يك تا دو نفر تورگردان همراه ايشان از خدمات بيمه ايران به صورت رايگان بهره مند مي شود.»
هر سه ماه يك اصلاح 
عبدخدايي رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي گفت: «هر سه ماه يك بار بايد طرح  را مورد ارزيابي قرار دهيم و در جهت تسريع طرح، آن را اصلاح كنيم.»
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني در مراسم توافق نامه بيمه جهانگردي با شركت سهامي بيمه ايران اعلام كرد: «طرح جامع گردشگري در حال بررسي است و در حال حاضر مشغول آماده سازي بسترهاي آن هستيم كه يكي از اين بسترها بيمه و بخشيدن آرامش رواني به گردشگران است.»
وي ضمن اظهار اينكه توريست براي گذران لحظات خوش و خاطره انگيز سفر مي كند، افزود: «هر چه تعداد توريست ها و مدت اقامت ايشان بيشتر باشد، از تخفيف بيمه اي بيشتري بهره مند مي شوند.» عبدخدايي در ادامه گفت: «ايجاد امنيت رواني توريست از اولين اركان طرح گردشگري است و اين طرح هر سه ماه يك بار با حضور كارشناسان و طي جلسه اي علني بررسي و اصلاح خواهد شد.»
غرامت توريست هاي مال باخته به روز پرداخت مي شود
دكتر عباس زادگان: «برگردان هزينه توريست مال باخته به روز و قابل پرداخت از صندوق ارزي كشور است.»
رئيس هيات مديره شركت سهامي بيمه ايران كه در جلسه توافق نامه بيمه جهانگردي صحبت مي كرد ضمن اعلام اين خبر گفت: «با اجراي طرح بيمه گردشگري، هتل ها، جهانگردان، آژانسهاي مسافرتي و تورگردانان از خدمات بيمه بهره مند مي شوند و حسن اين بيمه در نوع پرداخت و سقف تعهدات آن است.»
وي نوع پرداخت شركت بيمه را براي جهانگردان به روز عنوان كرد و گفت: «اين مبالغ از صندوق ارزي پرداخت مي شود كه براي گردشگران و جهانگردان امنيت رواني به همراه دارد و مي تواند در جلب سياحان نقش بسزايي ايفا كند.» وي در ادامه درخصوص مقدار مبلغ قابل پرداخت بيمه گفت: «نرخي كه شوراي عالي مصوبات بيمه كشور پرداخت و تعهد مي كند بيشتر و بهتر از دريافت غرامت، فوت و.. است.»
بيمه نامه مسووليت مديران واحدهاي اقامتي 
از اين پس مديران واحدهاي اقامتي از بيمه مسووليت برخوردار مي شوند.
براساس طرح ارائه شده شركت سهامي بيمه ايران، مسووليت مدني مديران واحدهاي اقامتي در برابر ميهمانان،  تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرد. پوشش بيمه اي براي طول مدت اقامت ميهمان (توريست و ساير مسافران) شامل خسارت هاي فوت، نقص عضو و جبران هزينه هاي پزشكي و همچنين خسارت هاي وارده به اموال قيمتي، وجوه نقد و كارت اعتباري (ويژه اتباع ساير كشورها) است.
حق بيمه اين نوع پوشش بيمه اي در مجموع براي جبران خسارت فوت و نقص عضو هر نفر مبلغ ۱۵۰ ميليون ريال، هزينه پزشكي ۱۵ ميليون ريال و خسارت مالي ۵ ميليون ريال، فقط ۲۵۰ ريال به ازاي اقامت هر شب مسافر در واحد اقامتي است.
باتوجه به افزايش ساليانه رقم ديه، افزايش سقف تعهدات براي جبران خسارت هاي بدني با پرداخت حق بيمه اضافي امكان پذير است.
بيمه نامه مسووليت آژانس ها
در راستاي تامين حرفه اي مديران آژانس هاي سياحتي و زيارتي و توسعه صنعت توريسم و همچنين ارتقاي فرهنگ گردشگري، شركت سهامي بيمه ايران طرح بيمه مسووليت مديران آژانس هاي سياحتي و زيارتي را ارائه نموده است. مطابق اين طرح مسووليت مدني مديران آژانس هاي سياحتي و زيارتي در برابر مسافران در طول مدت سفر و استفاده از خدمات تورها تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرد.
سقف خسارت هاي بدني بنا به درخواست متقاضي و خسارت هاي مالي حداكثر تا مبلغ ۱۰ ميليون ريال جبران مي شود. همچنين وجوه نقدي اتباع ساير كشورها نيز تا مبلغ ۵ ميليون ريال در تعهد بيمه گر قرار مي گيرد. اين نوع بيمه نامه براي پوشش مسووليت در برابر اتباع داخلي و خارجي ارائه مي شود و جهت ارائه تسهيلات بيشتر، تخفيفات گروهي در حق بيمه نيز در اعزام تورها درنظر گرفته شده است.
ده فرمان 
كارشناسان توريسم در رابطه با آمادگي براي سفر و چگونگي انجام يك سفر آسوده و ايمن، راه هاي متعددي را پيشنهاد مي كنند. از جمله، موارد زير كه از سوي سازمان هاي متولي سفر و آژانس هاي مسافرتي بين المللي پيشنهاد مي شود؛
(اين ليست را نزد خود داشته باشيد و پيش از سفر آن را چك كنيد)
۱-ابتدا به سايت هاي مسافرتي مراجعه و منطقه اي را كه عازم آن هستيد خوب بشناسيد. هرچه اطلاعات شما نسبت به محلي كه مي رويد بيشتر باشد،مجهزتر و آماده تر سفر خواهيد كرد.
۲-خود را بيمه كنيد و متوجه باشيد از بيمه اي استفاده كنيد كه مناسب با نيازهايتان باشد.
۳-اگر با آژانس،مسافرت مي كنيد حتما نسبت به قابليت هاي آن شناخت داشته باشيد.
۴-پول كافي براي سفرتان همراه برداريد.
۵-پاسپورت و ويزاي خود را بررسي كرده و ازاعتبار آن آگاه شويد.
۶-حداقل شش هفته قبل از سفر بررسي كنيد كه به تلقيح چه واكسن هايي نياز داريد.
۷-بررسي كنيد كه آيا به دارو يا پيشگيري هاي اضافي نياز داريد يا نه.
۸-تا حد امكان از مواجهه با گرفتاري و دردسر اجتناب كنيد، با قوانين محلي و رسوم محل عزيمت خود آشنا شويد.
۹-يك كپي از پاسپورت، مدارك بيمه و جزييات ديگر - مثل بليت- خود را در خانه يا پيش يكي از دوستان بگذاريد.
۱۰-يك كپي از برنامه سفر (آيتينري) و راه هاي تماس مثل اي ميل خود را پيش خانواده و دوستان خود بگذاريد.
موارد فوق بسيار مهم است و عدم توجه به آنها مي تواند سفر شما را خراب كند.

يك هفته در بيابان
000906.jpg
جف استراد
قسمت پنجم 
سر شب  غروب آفتاب 
هي مرد! امروز طوري بود كه انگار قصد ندارد هرگز به پايان برسد. باد، قوي و مداوم از غرب مي وزيد، به درياچه شلاق مي زد و كلاهك هاي سفيدي روي امواج ايجاد مي كرد. چند تندباد سرگردان كه به داخل پناهگاه كوچك سر پوشيده  ام هجوم آوردند جدا شگفت انگيز بودند - چه احساسي: عرق بدنم را سرد كردند و ريه هايم را از هواي تازه انباشتند. داغ! داغ! داغ! تمام روز خودم را در اين داغي بي امان اينطرف و آنطرف كشيده ام. الان، همين الان، حاضرم براي يك پيتزا بميرم. فكر غذا امروز بيشتر به سراغم آمده، چون فراموش كردم يكسره آب بنوشم. توان تمركزم مثل پايان يك روز سخت و پرتلاش است، با اين تفاوت كه من تمام روز در همين حالت بوده ام. غروب خورشيد زيباست، باد حالا آرام گرفته ... حشرات به زودي بيرون خواهند آمد. هنوز انرژي زيادي بايد صرف كنم كه بتوانم فيلمم را به پايان برسانم... با اين حساب، خوب بود كه برج آتش مخصوص علامت دادن را تمام كردم. خب... تا اينجا قسمت سخت كار انجام شده... پناهگاه، آتش، علامت... مطمئنم كه دلم پر مي زند براي رفتن به خانه! دلم براي سو و بچه ها خيلي تنگ شده. به هر حال، امروز تله كوچكي درست كردم و مقداري تافي (شكلات) به عنوان طعمه در آن گذاشتم، شايد براي صبحانه يك موش چاق و چله داشته باشم، زالو كه نشد. فردا روي تله سنجاب كار خواهم كرد، بلكه يكي بسازم.
هنگام غروب آفتاب، براي مدت كوتاهي سكوت بهت انگيزي برقرار مي شود؛ بين زمان گرفتن مگس هاي سياه و درست قبل از آمدن پشه ها. درياچه اغلب مثل شيشه است و مرغابي هاي غواص شروع به خواندن مي كنند. به هر صورت من از يك بيماري عودكننده مزمن به نام طنين گوش، كه بعضي ها آن را زنگ گوش يا سوت گوش مي نامند، رنج مي برم؛ گوشم بدجوري صدا مي كند. گاهي ماه ها مي گذرد و اصلا از اين بيماري مزمن خبري نيست، اما به دلايلي حالا به سراغم آمده و در اين سكون وسكوت جنگل شمالي تشديد شده است. بله، اوضاع يك قرباني، چنين است و طبيعت بيرون و درون با او اينطور رفتار مي كنند. بعضي از مسائل ظاهرا ناچيز و بي اهميت، بزرگ مي شوند و بيماري هاي بسيار پيش پا افتاده پيشين كه اصلا بيماري به حساب نمي آمدند، به رنج هايي غيرقابل تحمل تبديل مي شوند.

جذب نخبگان
001080.jpg
معاونت تحقيقات و پژوهش سازمان ايرانگردي و جهانگردي- گفت: «نبود نيروهاي انساني متخصص به عنوان معضل كلان ملي از سويي و كمبود ارتقاي دانش فن آوري اطلاعات از سوي ديگر، عوامل موثر و مخل در بهره وري درست از صنعت توريسم را تشكيل مي دهند. لذا بر ماست كه با جذب نخبگان و انديشمندان و ايجاد فضاهاي مناسب براي فعاليت آنان، فرصت هاي فراهم شده را حفظ و تقويت كنيم و نيز بايد از درگيري ها و خودمشغولي هاي متداول كه اپيدمي و بيماري جامعه شده، دست برداريم.» وي، بر وحدت كاري نيروها و استفاده از نيروهاي متخصص تاكيد كرد و خواستار گسترش امر پژوهش به دور از هرگونه جنجال و تنش شد.

حيات وحش ايران
۲- ببر مازندران
001092.jpg
گونهpanthera tigris :
خانوادهFELIDAE :
راستهCARNIVORA:
ردهMAMELIA :
ببر ايراني (ببر مازندران) كه در جهان به نام «ببرهيركاني» (هيركاني: ساحل جنوبي درياي خزر) مشهور بوده تا دهه ۱۳۳۰ يعني پنجاه و دو سال پيش در ايران مي زيسته است و پراكندگي وسيعي در مناطق جنگلي خزر، آستارا تا پارك ملي گلستان و شبه جزيره ميانكاله داشته است. ببر هيركاني گونه اي بين ببرهندي و ببرسيبري بوده است. نوارهاي روي بدن ببر مازندران به هم نزديك  تر، موهاي بدن پرپشت تر، پشت گوش سياه با لكه اي سفيد، با وزني تا ۳۲۰ كيلوگرم و طول سر و تنه آن ۱۴۰ تا۲۸۰ سانتيمتر بوده است. ببر بزرگترين عضو خانواده گربه سانان است و بر خلاف ساير اعضاي اين خانواده به آب تني علاقه بسيار زيادي دارد. نسل اين گونه ارزشمند به علت تخريب زيستگاه، مسموم كردن طعمه ها، شكار بي رويه و كم شدن طعمه رو به نابودي نهاد. آخرين ببر هيركاني در دهه ۱۳۳۰ در پارك ملي گلستان شكار شد. از ببر هيركاني در كتاب «مكبث» شكسپير نام برده شده است وظاهرا از آن براي جنگ گلادياتورها استفاده مي شده است. نمونه اي از پوست اين حيوان از سال گذشته در موزه طبيعت و حيات وحش دارآباد موجود است.

آويز كوله پشتي
001083.jpg
آويز - يا لنگر - براي محكم كردن كوله پشتي به يك نقطه ثابت است؛ اين آويز طوري طراحي شده كه محتويات كوله پشتي آن را نگه مي دارد. صفحه پلاستيكي بايد در ته كوله قرار گيرد؛ كابل فلزي از درون محتويات كوله بيرون مي آيد.
محتويات، مثلا لباس، كيسه خواب، كفش و غيره، بايد روي صفحه و دور آن فشرده شود تا كاملا جا بيفتد. يك بار كه صفحه در كوله جا افتاد ديگر نيازي به جابه جايي آن وجود ندارد. حالا صفحه كاملا محكم است و مي توانيد كوله را هر جا كه خواستيد آويزان كنيد يا ببنديد و قفل كنيد.

۰۰۰/۲۵۰ پوند
001089.jpg
انگليس، همچنان با رشد اقتصادي قابل توجه، درميان ديگر كشورهاي اروپايي از موقعيت ويژه اي برخوردار است. در سال هاي اخير توجه مسوولان دولتي و بخش خصوصي به شدت به سمت گردشگري و جذب هر چه بيشتر توريست به كشور جلب شده و از راهكارهاي مختلفي در اين زمينه سود جسته مي شود.در اواخر سال گذشته ميلادي، انگلستان مبلغ ۲۵۰ هزار پوند را به تبليغات گردشگري ويژه گذراندن ايام تعطيلي سال نو كريسمس اختصاص داده و با چاپ بروشور ساخت فيلم هاي تبليغاتي و ...حداكثر تلاش خود را براي جذب هرچه بيشتر گردشگران به كار برده است. بي گمان تعطيلات سال نو امسال، انگلستان جزو كشورهاي پرگردشگر است.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |