شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - - شماره ۳۲۷۸
رئيس هيأت مؤسس اتحاديه شوراهاي صنفي دانشگاههاي كشور اعلام كرد
موضع گيري مديريت دانشگاهها مقابل شوراهاي صنفي
000048.jpg
هنوز شوراهاي صنفي دانشجويي در دانشگاههاي كشور نهادينه نشده اند و در بسياري از موارد مديريت دانشگاهها اين شوراها را در مقابل خود مي بينند و موضع گيري مناسبي نمي كنند.
احمد حسيني رئيس هيأت مؤسس اتحاديه شوراهاي صنفي دانشگاههاي سراسر كشور، در گفت وگويي با «همشهري دانشجو» ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به اينكه در حال حاضر شوراهاي صنفي در اكثر دانشگاهها تشكيل شده است اظهار داشت:
اين شوراها كه از سال ۷۷ در دانشگاهها تشكيل شد وظيفه نظارت بر مسائل صنفي، رفاهي، تغذيه، اسكان، خوابگاهها، مسائل آموزشي، كمك آموزشي و مسائل حقوقي دانشجويان را عهده دار هستند و در راستاي عمل به اين وظيفه خود گاه با مديريت دانشگاهها دچار اختلاف و اصطكاك زيادي مي شوند تا جايي كه كارشان در برخي موارد به كميته هاي انضباطي مي كشد و اعضاي شوراهاي صنفي از اين كميته ها حكم مي گيرند. به طوري كه در دانشگاههاي كرمان، شيراز، صنعتي اصفهان و... مواردي داشتيم كه موضع گيريهاي مديريت و شوراها در مقابل يكديگر موجب برخورد انضباطي شده و اعضاي شوراهاي صنفي را به كميته هاي انضباطي كشانده است.
وي گفت: توقع ما از مديريت دانشگاهها اين است كه به جاي موضع گيري، با شوراها پشت ميز مذاكره و گفت وگو بنشينند و به سمتي حركت كنند كه شوراها در دانشگاهها نهادينه شوند.
حسيني ابراز اميدواري كرد كه با تشكيل اتحاديه شوراهاي صنفي و تمركزگرايي كارها شوراهاي صنفي با قدرت بيشتري به وظايف خود عمل كنند و از مشكلاتشان كاسته شود. وي گفت: كار تأسيس اتحاديه از حدود يك سال پيش توسط هيأت مؤسس كه به انتخاب شوراهاي صنفي دانشگاهها تعيين شدند، پيگيري شده و در حال حاضر اساسنامه آن تدوين گشته و به تصويب شوراهاي دانشگاهها رسيده است و ما دنبال اخذ مجوز از وزارت علوم يا وزارت كشور و سازمان ملي جوانان هستيم.
حسيني تعيين زمان اخذ مجوز اتحاديه را منوط به ميزان همكاري وزارت علوم دانست و در خصوص برنامه هاي آتي شوراهاي صنفي گفت: در صدد هستيم تا اولين مجمع عمومي اتحاديه را اواخر فروردين ماه آتي در دانشگاه تربيت معلم آذربايجان برگزار كنيم و بر اساس آئين نامه جديد دو نفر از دانشجويان را به عنوان نمايندگان شوراهاي صنفي در هيأت نظارت مركزي شوراهاي صنفي انتخاب كنيم.
وي افزود: از آنجا كه با تغييرات به عمل آمده، شوراهاي صنفي هم مثل ساير تشكل هاي دانشجويي زيرنظر هيأت نظارت دانشگاه رفتند، مطابق آئين نامه جديد شوراها، هيأت نظارت مركزي شوراها پس از تشكيل وظيفه دارد تا بر عملكرد هيأت نظارت دانشگاه در تعامل با شوراهاي صنفي نظارت كند و اختلافات في مابين را مرتفع سازد كه در اين هيأت ۷ نفر متشكل از سه مقام مسئول وزارتخانه، دو نفر از معاونان دانشجويي دانشگاهها و دو نفر از نمايندگان دانشجوي شوراهاي صنفي حضور خواهند داشت.
حسيني مسائل و مشكلات آموزشي و حقوقي دانشجويان را شايع ترين و مهم ترين مسائل مبتلابه خواند و گفت: در حال حاضر مسائل حقوقي، حذف ترم دانشجويان، دانشجويان اخراجي ها و مشروطي ها، احكام صادره كميته هاي انضباطي و ... جزو مهم ترين مسائل دانشجويان به شمار مي رود كه توسط شوراهاي دانشگاهها و دانشكده ها پيگيري مي شوند.
رئيس هيأت مؤسس اتحاديه شوراهاي صنفي در ادامه با اشاره به طراحي و تدوين سه آئين نامه مختلف براي اين شوراها از ابتدا تاكنون اظهار داشت: دو آئين نامه اول و دوم كه به دانشگاهها ابلاغ شده بود، نقاط ضعف زيادي داشت و دست مجريان را براي تعابير و اعمال سلايق شخصي باز گذارده بود و در آئين نامه سوم تا حدي مسائل شفاف تر مطرح شده است، هر چند كه بطور كامل نتوانسته شوراها را راضي كند. براي تدوين اين آئين نامه، وزارتخانه از شوراها يك نظرخواهي هم كرد اما عمدتاً نظرات خودش را اعمال نمود.

دانشجويان دانشگاه تهران اجرا مي كنند
طرح بازسازي بم در نوروز ۸۳
000051.jpg
طرح بازسازي شهر بم در نوروز ۸۳ به همت انجمن اسلامي دانشگاه تهران از ۲۵ اسفندماه سال جاري تا ۱۳ فروردين ۸۳ اجرا مي شود.
سعيد بابايي دبير انجمن اسلامي دانشگاه تهران، در گفت وگويي با خبرنگار همشهري دانشجو ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به فعاليت هاي گسترده تشكل هاي دانشجويي در امور امدادرساني و بازسازي منطقه زلزله زده بم گفت: طي برنامه ريزي هايي كه انجام شده، كار بازسازي بم را در سه محور امور عمراني، فرهنگي و تخصصي تعريف كرديم، كه در بخش كارهاي عمراني قطعاً نيازمند تخصص خاصي هستيم و در بخش فرهنگي و تخصصي در منطقه كارهايي خواهيم كرد كه با استقبال چشمگير دانشجويان و حتي اساتيد روبه رو شده و تعداد زيادي براي اجراي اين طرح اعلام آمادگي و ثبت نام كرده اند و حتي از بيرون از دانشگاه هم اشخاصي اعلام آمادگي كرده اند كه متأسفانه ما امكان پذيرش آنها را نداشتيم.
بابايي افزود: در طرح بازسازي بم در نوروز ۸۳ ما نهايتاً امكان ساماندهي و اعزام ۲۰۰ نفر را خواهيم داشت و به همين جهت ناچار خواهيم بود تا با لحاظ كردن برخي شرايط دست به گزينش بزنيم.
وي بازسازي مدارس و خوابگاه هاي بم را مهمترين هدف طرح دانست و گفت: در حال حاضر ستاد مركزي بازسازي بم در دانشگاه تشكيل شده و فعاليت هاي خوبي با حضور گروه هاي مختلف دانشجويي و دانشگاهيان انجام گرديده است.
وي گفت: در حال حاضر مشغول ساماندهي كار تيم هاي اعزامي دانشگاه به بم هستيم كه هم در زمينه بسته بندي محصولات و مواد هلال احمر و هم كمك هاي مردمي امدادرساني مي كنند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر گروه هاي مختلف دانشجويي در سطح شهر تهران بسيج شده و به گردآوري كمك هاي مردمي مشغولند، اظهار داشت:
اطمينان بالا و اعتماد جامعه و مردم به قشر دانشجو يكي از نكات مهم و قابل توجه در امر امدادرساني به زلزله زدگان و جمع آوري كمك هاي مردمي بود كه ارزش بزرگي براي دانشجويان محسوب مي شود.

دبير تشكل دانشجويي عمران سراسر كشور
مسئولان دانشگاهها اعتقادي به كار دانشجويي ندارند
تشكل هاي علمي دانشجويي به رغم اهميتي كه دارند توسط مسئولان دانشگاهها يا اصلاً حمايت نمي شوند و يا وقتي امكاناتي مي گيرند و حمايتي مي شوند برخوردهاي شايسته اي از سوي مديريت دانشگاهها نمي بينند.
احمد رهبر بصير دبير سازمان علمي پژوهشي دانشجويان عمران سراسر كشور، در گفت وگويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به مشكلات و موانع پيش روي انجمن هاي علمي دانشجويي گفت: تشكل هاي دانشجويي در كشور ما بدون هيچ گونه چشم داشتي،  تنها به خاطر عشق و علاقه شخصي كار مي كنند و از وقت و زندگي خود مي زنند تا به نفع مملكت كاري انجام دهند. درحالي كه كمتر مورد حمايت مادي، معنوي و حتي فكري قرار مي گيرند.
وي افزود: متأسفانه بسياري از مسئولان دانشگاهي، با تشكل ها همكاري نمي كنند و رفتار خوبي ندارند و اساساً  اعتقادي به كار دانشجويي ندارند. حال آن كه اگر اين تشكل هاي علمي تقويت شوند، طبعاً  خروجي هاي دانشگاه و دانش آموختگان ما با تجارب تئوري و عملي بالاي تحقيقاتي به عنوان نيروهاي كارشناس و تعليم ديده وارد بازار كار مي شوند و به درد آينده كشور مي خورند.
رهبر بصير با اشاره به سابقه فعاليت ده ساله اين تشكل علمي دانشجويي گفت: اين انجمن با هدف ارتقاي سطح علمي و تجربي دانشجويان عمران كشور فعاليت كرده و تاكنون ده كنگره سراسري دانشجويي عمران و چندين جشنواره را برپا كرده است و به زودي به منظور آشنايي تمامي دانشجويان عمران با نرم افزار عمران با اجراي طرح «جهاد علمي آموزش نرم افزاري عمران»، دوره آموزشي آن را با حداقل هزينه هاي ممكن در سراسر كشور و در شهرهاي بزرگ به طور گسترده برگزار مي كند.
وي حمايت از طرح هاي تحقيقاتي دانشجويان اين رشته را از جمله ديگر برنامه هاي انجمن ذكر كرد و گفت: با توجه به وجود كارهاي خوب تحقيقاتي كه توسط دانشجويان عمران انجام مي شود، بنا داريم تا در حد توان از آنها حمايت علمي، تجربي و مالي نماييم.
رهبر بصير تعداد اعضاي دانشجوي انجمن را حدود ۱۴۰۰ نفر و تعداد دانشگاههاي عضو را ۷۰ واحد ذكر كرد و گفت: با وجود اين پتانسيل بالقوه عظيم در انجمن، يكي از معضلات هميشگي ما برقراري ارتباط با بخش صنعت بوده و ما تاكنون كار مشتركي با صنعت نداشته ايم و به استثناي تعداد محدودي از ارگانها، مثل شهرداري تهران، كه بهاي خوبي به كارهاي دانشجويي مي دهد فعاليت مشترك به آنها نداشتيم. ما در همكاري خود با شهرداري قرار است تعدادي كار آموز به آنجا معرفي كنيم.

معاون مالي اداري دانشگاه شريف :
دانشگاهها استقلال ندارند
وزارت علوم به جاي انجام كار اصلي خود، عملا دستگاه هاي خود را براي نظارت و انجام كار دانشگاه ها چندبرابر مي كندو از امور مهم تر كلان خود نيز باز مي ماند
وزارت علوم با نظارت و دخالت در امور دانشگاه ها عملا قدرت تصميم گيري و استقلال را از دانشگاه ها سلب كرده و از انجام كار اصلي خود نيز بازداشته است.
مهندس عباس مظفر معاون مالي اداري دانشگاه صنعتي شريف، در گفت وگويي با همشهري دانشجو ضمن بيان اين مطلب گفت: وضع موجود دانشگاه ها و روند آن از گذشته تا  حال نشان مي دهد اداره دانشگاه مشكل تر شده و سازكار سنتي حاكم بر آن انحطاط پذير نيست. درحالي كه در عصر ارتباطات و فن آوري قرار داريم و محيط مرتبا درحال دگرگوني و تحول است، فاصله واقعيت هاي اداري دانشگاه با واقعيت هاي محيطي رو به افزايش است و بايد گفت: دانشگاه ها با اين نوع ساز و كار افق تاريكي در پيش رو دارند و در اين زمينه نياز به تحولي اساسي داريم. اين تحول براي يك كشور مستقل ضرورت اجتناب ناپذيري است كه ثمره آن استقلال كشور خواهد بود.
وي افزود: از سال ۱۳۷۰ اين قانون وضع شده كه تراز مالي دانشگاه ها بايد به تصويب هيات امنا برسد، اما باوجود گذشت ۱۲ سال تا امروز هيچ دانشگاهي تراز مالي خود را به هيات امنا ارايه نكرده است.زيرا سازوكار موجود، چنين امري را اقتضا نمي كند. وي در ادامه گفت: بودجه بايد در يك فرايند بوروكراسي به سازمان مديريت، هيات دولت و سپس به مجلس رود تا تصويب شود و وزارت اقتصاد و دارايي به صورت تخصيص هاي ماه به ماه يا سه ماه به سه ماه بودجه را در اختيار دانشگاه ها قرار دهد. ما در اين خصوص استقلال نداريم تا خودمان را با شرايط روز هماهنگ كنيم. هيات امناي دانشگاه اجازه ندارد چارت و تشكيلات سازماني را تغيير دهد؛ هرچند اخيرا به صورت صوري اجازه اين كار داده شده است،  اما بازهم بار مالي كه اين تغييرات دارد، اجازه اين كار را به دانشگاه ها نمي دهد.
وي افزود: پرداخت هاي جبراني به هيات علمي و كارمندان دانشگاه ها براي تامين زندگي اين افراد كافي نيست. اساتيد به شكل هاي گوناگون تحت عنوان پژوهش، حق التدريس و مشاوره، تلاش مي كنند تا هزينه هاي زندگي خود را تامين كنند و كارمندان دانشگاه ها نيز به همين شكل عمل مي كنند و حاصل اين امر عدم تعادل و دورشدن افراد از مسووليت هايي است كه برعهده آنهاست.
مظفر گفت: تا كاركنان دانشگاه كه نقش پشتيباني و لجستيك كار را دارند نتواند نقش خود را در آماده كردن فضاي كار براي اساتيد و دانشجويان ايفا كنند، به وضعيت مطلوبي دست نخواهيم يافت. البته آنها هم تقصيري ندارند، چون معيشت آنها سخت شده و اين گرفتاري روبه افزايش است. به اين ترتيب ما آينده سخت تري را در پيش رو داريم و به تبع آن هرچند آيين نامه ها و قوانين خوب نوشته شوند، تحت الشعاع مشكلات قرار مي گيرند و عملا فايده اي نخواهند داشت. چون اصل و بستر، شوره زار است، رشد و نمود خوب در آن امر دشواري است.
مظفر اصل مسووليت پذيري را راه حل اين امور دانست و اظهاراداشت: دانشگاه درحال حاضر موجود ذليل و ضعيف و كم رشدي است كه براي انجام كارهاي كوچك خود هم نمي تواند تصميم گيري كند. انتخاب دانشجو و تعريف رشته ها برعهده وزارت علوم است. دانشگاه به عنوان توليدكننده يا عرضه كننده علم، اجازه ارتباط مستقيم با متقاضي را ندارد و باتوجه به رشته هايي كه هر روز رو به توسعه و تغييراند؛ اين نياز و تحول با اصلاحاتي كه وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ مي كند، همخواني ندارد.
معاون دانشگاه شريف گفت: وزارت علوم به جاي انجام كار اصلي خود، عملا دستگاه هاي خود را براي نظارت و انجام كار دانشگاه ها چندبرابر مي كند؛ درحالي كه نيازي نيست همزمان گرفتار كارهاي خرد و كلان دانشگاه ها شود و البته از امور مهم تر كلان خود نيز باز بماند. مسائل ريز در هر دانشگاه بسيار متنوع و زياد است كه وزارت علوم نمي تواند به آنهار سيدگي كند و عملا ما شاهد نارسائي هاي جزئي از قبيل مشكلات خوابگاه ها و امثال آن هستيم.
وي گفت: يكي از تبلورات تنگناهاي مالي در دانشگاه ها، مشكلاتي است كه در خوابگاه ها وجود دارد. مابه التفاوتي كه دانشجو براي سكونت در خوابگاه مي پردازد با هزينه هاي صرف شده تفاوت زيادي دارد و موضوع به اشكال مختلف باعث ايجاد نارسايي شده است. بايد توجه داشت كه نكته مهم اسكان دانشجويان بوده نه احداث خوابگاه، ما مي توانيم به جاي ساختن خوابگاه، به صورت اماني و تصدي گري از امكانات محلي استفاده كنيم و با شرايط مناسب محل اسكان دانشجويان را تامين كنيم كه مهم ترين نتيجه اين امر، تعامل با مردم جامعه است. ما با سياست هاي غلط، حباب و ديوار نامرئي ساخته ايم كه دانشجو بدون آگاهي در آن گرفتار است.
اصولا سياست تصدي گري دولت در اين مسائل ما را به اين بن بست ها رسانده است. وي افزود: نگرش ما نسبت به دانشگاه ها بايد متحول شود. اصل اعمال حاكميت دولت در عمل رو به تضعيف است و اين براي كشوري مستقل و با هويت كسر شأن است و استمرار استقلال را به خطر مي اندازد. ما براي حفظ استقلال داخلي و خارجي خود بايد حريم هاي داخلي شخصيت هاي حقيقي و حقوقي را بشناسيم و به آنها احترام بگذاريم.

در خبر ها
000054.jpg
مركز رشد انديشه هاي نوين در دانشگاه تهران ايجاد مي شود
سرپرست دفتر مالكيت فكري دانشگاه تهران اعلام كرد: به موازات تأسيس دفتر مالكيت فكري، مركز رشد انديشه هاي نوين مخصوص دانشجويان مبتكر مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه تهران داير مي شود.
دكتر بهزاد مشيري در گفت وگو با «ايسنا» ضمن بيان اين كه اين مركز در جهت حمايت از دانشجويان و ايده هاي نوين آنها ايجاد شده است، افزود: اخيراً دانشگاه تهران به عنوان يكي از شش قطب شوراي عالي بررسي علمي مالكيت فكري به همراه «سازمان پژوهش هاي علمي صنعتي ايران» در منطقه استان تهران، جهت حمايت و ارتقاي اختراعات مبتكرين و مخترعين و همچنين ارج گذاري بر انديشه و تفكرات نو واحد مالكيت فكري را در دانشگاه تأسيس كرده است. وي با بيان اين كه طي دهه اخير بحث مالكيت فكري به منظور ثبت اختراعات و اكتشافات مخترعين و مبتكرين مورد توجه وزارت دادگستري و قوه قضائيه و دانشگاه ها قرار گرفته، خاطر نشان كرد: در اين راستا ايده جديد افراد در مسايل بنيادين در معاونت پژوهشي دانشگاه مطرح و به مديريت امور پژوهش هاي كاربردي ارجاع داده مي شود تا دفتر مالكيت فكري با تبديل طرح تحقيقاتي به يك محصول تجاري، ارتباط تنگاتنگي بين ايده تحقيقاتي با سازمان هاي اجرايي برقرار كند. به گفته وي، دفتر مالكيت دانشگاه تهران مؤظف به پذيرش طرح ها و تفكرات نوين دانشجويان دانشگاه هاي صنعتي شريف، علم و صنعت، صنعتي اميركبير، خواجه نصير طوسي و ساير دانشگاه هاي استان تهران است.
اتحاديه اطلاعاتي دانشگاهي
طرح راه اندازي اتحاديه اطلاعاتي دانشگاهي كشور در قالب يك تشكل غيردولتي از سوي معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اجرا مي شود. دكتر حسن شريفي مدير دفتر پشتيباني پژوهشي با اعلام اين خبر گفت: با تشكيل اين اتحاديه از اين پس خريدهاي پايگاه هاي اطلاعاتي به صورت كنسرسيوم متشكل از تمام دانشگاهها انجام خواهد شد. وي دولتي بودن خريدها را يكي از مشكلات مهم دانست و افزود: هم اكنون سالانه حدود ۵ ميليون دلار براي خريد پايگاههاي اطلاعاتي اختصاص مي يابد كه به دلايلي چون مشكلات تخصيص ارز توسط دولت و خريد جداگانه دانشگاهها از شركت هاي خارجي، در صورت راه اندازي اتحاديه مزبور صرفه جويي چشمگيري در هزينه ها صورت گيرد.وي گفت: با تدوين اساسنامه اتحاديه و ثبت رسمي آن، ديگر دولت در خريد پايگاه هاي اطلاعاتي دانشگاه نقشي نخواهد داشت.
دانشگاه صنعتي شريف : تأثير اينترنت بر تحولات فرهنگي را بررسي مي كند
دفتر مطالعات فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف اقدام به برگزاري يك دوره كلاس هاي آموزشي با موضوع «دوره آموزشي وضعيت مجازي» كرده است.
به گزارش ايسنا اين دوره شامل ۷ جلسه و مدرس آن عباس كاكاوند است. موضوع تاريخ برگزاري هر جلسه به شرح زير اعلام شده است:جلسه اول دوشنبه ۱۵ دي ماه با موضوع «اينترنت، فضاي مجازي و وضعيت مجازي»، جلسه دوم ۲۲ دي ماه با موضوع «وضعيت مجازي فلسفه و فرهنگ»، جلسه سوم ۱۶ بهمن ماه با موضوع «سياست و دموكراسي در وضعيت مجازي»، جلسه چهارم ۲۰ بهمن ماه با موضوع «جامعه شناسي وضعيت مجازي»، جلسه پنجم ۴ اسفندماه با موضوع «روانشناسي وضعيت مجازي» و جلسه ششم ۱۸ اسفندماه با موضوع «سيبرگ و پسا انسان».
ساعت و محل برگزاري جلسات ۱۳:۳۰ دقيقه روزهاي دوشنبه در دفتر مطالعات فرهنگي دانشگاه شريف و شركت براي همه علاقه مندان آزاد است.
نقش دانشگاهها در بازسازي بم ۱۵۰ ميليون ريال به دانشگاه بم ارسال شد
در بازسازي شهرستان بم به ويژه دانشگاه و خوابگاه دانشجويي اين شهرستان در حد مسئوليت شركت خواهيم كرد.دكتر حميد خوشگفتار رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين مطلب افزود: تاكنون ۱۵۰ ميليون ريال جهت خريد وسايل ضروري دانشگاه هزينه شده و اين وسايل به دانشگاه باهنر كرمان ارسال شده است تا در اختيار دانشگاه بم قرار گيرد.
وي گفت: همچنين كمك هاي بعدي نيز متناسب با نيازها ارسال خواهد شد. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خصوص مشاركت دانشگاهيان و دانشجويان در بازسازي دانشگاه بم گفت: بايد در ساخت ساختمان هاي جديد، حداكثر استانداردها و چارچوب ها رعايت شود كه اين امر با مشاركت دانشگاهيان امكان پذيرتر مي شود.
آيين نامه فعاليت تشكل هاي دانشجويي در مجلس
طرح نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي در هفته جاري در مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود. كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گزارشي از طرح نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي از سوي اين كميسيون در مجلس قرائت و نمايندگان به بررسي آن خواهند پرداخت. به گفته مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در طرح بازنگري در آيين نامه فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي، تشكل هاي دانشجويي به نوعي تقويت و براي فعاليت تشويق مي شوند. دكتر علي تقي زاده نماينده خوي در گفت وگو با ايسنا گفت: آيين نامه فعلي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و در خصوص فعاليت تشكل هاي دانشجويي قانون مصوبي وجود ندارد. وي افزود: در آيين نامه فعلي در خصوص نحوه فعاليت و پاره اي از مسايل ديگر خلأهايي وجود دارد كه با تدوين قانون تا حد زيادي رفع خواهد شد.

يك رويداد
ضوابط پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور
سازمان سنجش آموزش كشور شرايط و ضوابط اختصاصي پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور را اعلام كرد.
براساس اعلام سازمان سنجش، داوطلبان متقاضي تحصيل در دانشگاه پيام نور مي بايست واجد شرايط عمومي و اختصاصي (شرايط مندرج در بند ۱-۲ و ۲-۲ دفترچه آزمون سراسري) و مقررات وظيفه عمومي (شرايط مندرج در بند ۳-۲ دفترچه آزمون سال ۸۳ باشند.)
براين اساس كليه پذيرفته شدگان مشمول مي توانند از معافيت تحصيلي استفاده كنند. تحصيل همزمان با انجام وظيفه عمومي در اين دانشگاه بلامانع است. در اين صورت هماهنگي با محل خدمت به عهده داوطلب است.
كليه دارندگان مدارك تحصيلي ديپلم نظام قديم يا گواهي نامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد و بالاتر حق ثبت نام و شركت در آزمون دانشگاه پيام نور (آموزش از راه دور) را دارند.
نظر به اين كه هر داوطلب علاقه مند به انتخاب دانشگاه پيام نور با توجه به شهرستان محل اقامت و يا شهرستان محل اقامت خود(در صورت شاغل بودن) مجازاست منحصراً  براساس جدول مراكز دانشگاه پيام نور و شهرستان هاي تحت پوشش هر مركز، محل تحصيل خود را انتخاب كند، از اين رو به داوطلبان توصيه مي شود كه با توجه به جدول شماره هشت و جدول رشته هاي تحصيلي موجود در هر مركز در اين آزمون شركت كنند.
پذيرفته شدگان لازم است در مركز محل تحصيل، مدارك لازم را در خصوص محل اقامت و يا اشتغال در يكي از شهرستان هاي تحت پوشش مركز محل قبولي ارائه كنند. در غير اين صورت قبولي آنها مورد پذيرش نخواهد بود.
در صورتي كه شهرستان محل اقامت داوطلب با شهرستان محل اشتغال او بر اساس حكم اشتغال تفاوت داشته باشد و داوطلب مايل باشد براساس شهرستان محل اشتغال در آزمون شركت كند، ضرورت دارد كه چنين داوطلبي به جاي محل اقامت فعلي( محل سكونت)، شهرستان محل اشتغال خود را به عنوان محل اقامت در بند ۳۲ تقاضانامه ثبت نام قيد كند. بديهي است حوزه امتحاني اين دسته از داوطلبان نيز با توجه به بند ۳۲ تعيين مي شود.
هر يك از داوطلبان گروههاي آزمايشي ۱، ۲، ۳، ۴ و يا ۵ آزمون سراسري در صورت انتخاب دانشگاه پيام نور به عنوان محل تحصيل مي توانند با توجه به جدول شماره ۷ (جدول رشته هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور به تفكيك گروههاي آزمايشي) و جدول شماره ۸ (جدول مراكز دانشگاه پيام نور و شهرستانهاي تحت پوشش هر مركز) علاقه مندي خود را به شركت در گزينش رشته هاي دانشگاه پيام نور مشخص كنند.
حداكثر طول مدت تحصيل براي دريافت مدارك كارشناسي ويژه دانشجوياني كه از معافيت تحصيلي استفاده مي كنند شش سال و براي سايرين ۱۰ سال خواهد بود.
زبان خارجي در اين دانشگاه نيز منحصراً زبان انگليسي خواهد بود.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |