چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۲ - Jan 14, 2004
اتَّقُوا ظُنُونَ المِوُمِنينَ فَانَّ اللّهَ تَعَالَي جَعَلَ الحَقَّ عَلَي السِِنَتِهم.
از بدگماني مردم باايمان بپرهيزيد كه خداوند حق را بر زبان آنان نهاده است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وز عمر مرا جز شب ديجور نماندست
بي مهر رخت روز مرا نور نماندست
چون صبر توان كرد كه مقدور نماندست
صبرست مرا چاره هجران تو ليكن
۳۸ كشور جهان در جشنواره فيلم فجر
دبيرخانه  بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از پذيرفته  شدن آثار ۳۸ كشور جهان  براي  حضور دراين  رويداد هنري  خبر داد.
بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر قراراست  از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه  برگزار شود.
به  گزارش  روز سه شنبه  روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجر، فيلمهايي  ازكشورهاي  آلمان ، آمريكا، اسپانيا، استراليا، افغانستان ،انگلستان ، ايتاليا، ايران ، ايرلند، برزيل ، پرتغال ، چين ،روسيه ، روماني ، ژاپن ، فنلاند، فرانسه ، كانادا، مكزيك ، هند و يونان  در بخش  مسابقه  بين المللي  حضور دارند.
علاوه  بر آثار كشورهاي  يادشده  همچنين  در بخشهاي  جشنواره  جشنواره هاو نمايش  ويژه ، فيلمهايي  از كشورهاي  ارمنستان ، اندونزي ، بلژيك ،پاكستان ، تاجيكستان ، تايلند، دانمارك ، سوييس ، فلسطين ، كره جنوبي ، لبنان ، لهستان ، نروژ، لاتويا، هلند و هنگ  كنگ  به نمايش  گذاشته  مي شود.

بزرگداشت جعفر پناهي در پاريس
جعفر پناهي، به عنوان رئيس هيأت داوران دهمين جشنواره «وزول» برگزيده شد.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره كه مخصوص فيلم هاي آسيايي است از ۲۱ تا ۲۸ بهمن ماه در شمال فرانسه برگزار خواهد شد و جعفر پناهي از ۱۹ بهمن تا دو اسفند در فرانسه خواهد بود تا ضمن داوري در اين جشنواره، در برنامه هاي متعددي كه براي نمايش عمومي فيلم «طلاي سرخ» در فرانسه ترتيب داده شده شركت نمايد.
همچنين قرار است از ۲۰ فوريه (۱۲ اسفند) بزرگداشت پناهي با نمايش فيلم هاي بادكنك سفيد، دايره و طلاي سرخ در سينماي مليس شهر پاريس برگزار شود.اين بزرگداشت به همت استوان گوده، منتقد سرشناس و معروف مجله پوزتيو برپا خواهد شد كه قرار است فرخ غفاري به همراه جعفر پناهي بعد از نمايش آخرين فيلم برنامه (طلاي سرخ) به پرسش هاي تماشاگران پاسخ گويند.به گزارش ايسنا، علي رغم اينكه جعفر پناهي، درخواست نمايش و شركت دو فيلم «دايره» و «طلاي سرخ» را براي بيست و دومين جشنواره فيلم فجر پر كرده است اما نام اين فيلمها در ليست اوليه فيلم هاي انتخاب شده براي جشنواره ديده نمي شود.

ترجمه متن كامل «صدسال تنهايي» ماركز
ترجمه كامل و از زبان اسپانيايي رمان «صد سال تنهايي» اثر گابريل گارسيا ماركز، نويسنده شهير كلمبيايي از سوي انتشارات آريابان به بازار كتاب عرضه شده است.
كيومرث پارساي مترجم اين كتاب كه آن را از آخرين ويراسته ماركز، به سال ۱۹۹۹، ترجمه كرده است، در گفت وگويي با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: قبل از انقلاب بخشهايي از ترجمه هاي قبلي از رمان صد سال تنهايي به دليل گرايشهايي كه در متن اثر به تحريك به شورش وجود داشت، اجازه چاپ نيافته بودند و پس از انقلاب نيز به دليل برخي محظورات، بخشهاي ديگري از كتاب مشمول مميزي شد اما خوشبختانه، اين بار كل كتاب از زبان اسپانيايي ترجمه شده است .پارساي پيش از اين دخمه ساراماگو را از زبان اسپانيايي ترجمه كرده و ترجمه «رهايي» اثر جوزف كنراد را نيز به پايان رسانده است.
ترجمه هاي پيشين از رمان صد سال تنهايي، از زبان انگليسي صورت گرفته بود، در حالي كه زبان اصلي كتاب اسپانيولي است. از ماركز چندي قبل كتاب «زيستن براي بازگفتن» كه زندگي نامه خود وي است با ترجمه نازنين نوذري از زبان اصلي، توسط انتشارات كاروان به چاپ رسيده بود.

خبرهاي تازه از جايزه كاوه گلستان
جايزه عكس «كاوه گلستان» نيمه نخست مهرماه آينده با حضور دانال مك كالين (عكاس معروف جنگ اهل انگلستان) و شهيد الاعلم (عكاس برجسته بنگلادشي) در خانه هنرمندان ايران اعطا مي شود.
به گزارش ايسنا، اين جايزه كه نخستين دور آن برگزار مي شود، در سه بخش «تك عكس خبري»، «گزارش تصويري» و «معرفي يك استعداد درخشان»، به منظور زنده نگه داشتن ياد كاوه گلستان، عكاس فقيد ايراني اعطا خواهد شد.
شوراي سياستگذاري اين مسابقه، نيمه ارديبهشت تا نيمه خردادماه سال ۸۳ را زمان ارسال و دريافت آثار به دبيرخانه مسابقه، واقع در گالري گلستان اعلام كرده است.
نمايشگاه اين آثار، نيمه نخست مهرماه سال ۸۳ به مدت يك هفته در خانه هنرمندان برپا مي شود و در مراسم پاياني، دو ميهمان خارجي ياد شده سخنراني خواهند كرد.
نشان جايزه گلستان، توسط سيمين اكرامي، هنرمند مجسمه ساز، طراحي و كاتالوگ و مجموعه عكس هاي راه يافته به مسابقه، از سوي نشر ديگر، منتشر مي شود.
تركيب هيأت داوران اين جايزه، متشكل از عكاسان و مستندسازان ايراني است كه بنا به اعلام شوراي سياستگذاري مسابقه، فهرست نهايي آن بزودي اعلام خواهد شد.
جايزه مسابقه گلستان در هر سه بخش يك ميليون تومان وجه نقد و نشان كاوه گلستان خواهد بود.

اجراي كنسرت گروه «ثابت» به تعويق افتاد
گروه موسيقي سنتي «ثابت» كه قرار بود، در روزهاي ۲۵ و ۲۶ دي ماه و به نفع زلزله زدگان در تالار وحدت به اجراي برنامه بپردازد، اجراي كنسرت را به تعويق انداخت.فاضل جمشيدي خواننده اركستر ملي و گروه ثابت ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: ما به احترام كنسرتي كه استاد شجريان در اين دو روز دارند، كنسرت گروه ثابت را به تعويق انداختيم و در آينده نزديك زمان دقيق كنسرت را اعلام خواهيم كرد.

شجريان:
چگونگي هزينه كردن كمك ها اعلام مي شود
كليه عمليات بانكي شامل واريز و برداشت وجه و... از طريق سايت اينترنتي دل آوازه به آگاهي شهروندان و مردم علاقه مند و پيگير خواهد رسيد. محمدرضا شجريان، در گفت وگويي كه توسط عليرضا پور اميد انجام شد ضمن بيان اين مطلب گفت: افتتاح دو حساب ريالي و ارزي براي كمك به زلزله زدگان بم نشانه اعتماد و اطمينان قابل ستايش مردم و هنرمندان و همراهي دوستان خانه موسيقي به من بوده كه در نتيجه آن مسئوليت و تكليف ويژه اي را بر دوشم نهاده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه برخي از قيمت بالاي بليت مي پرسند گفت: مردم و علاقه مندان موسيقي بدانند كه اين وجوه را نبايد به عنوان بليت كنسرت به حساب بياورند، بلكه تمام دريافتي ها به سود مردم شريف و آبرومند بم و به نفع آنان و براي ساخت مكاني فرهنگي هزينه مي شود و در اين راه حتي براي خانواده خود نيز بليت خريده ام و كل وجوه نقدي هم كه به اين حساب ها واريز مي شود و همه آنچه كه در خانه موسيقي جمع آوري شد و اكنون در حساب خانه موسيقي موجود است به اضافه مبالغي كه احيانا براي تكميل بنا، نياز است، همه در سايت اينترنتي و به شكلي شفاف و دقيق منعكس مي شود.
شجريان به نبود تفاوت ميان حساب هاي خانه موسيقي با حساب هاي شخصي وي اشاره كرد و گفت: در هردوي اين حساب ها، متفقا و بدون اختلاف نظر، نظارت و هماهنگي لازم را انجام خواهيم داد.

كنسرت«سور آوا» در ارسباران
گروه موسيقي سنتي سورآوا به سرپرستي شهرام صالحي و آواز حامد كاوش در ساعت ۲۰ روزهاي ۲۵ و ۲۶ دي در فرهنگسراي ارسباران به نفع زلزله زدگان بم كنسرتي اجرا خواهد كرد.
اعضاي گروه عبارتند از: اميد محسني (سنتور)، مينو قاسمفر (قانون)، سوگل خاني (تار)، نيوشابريماني (كمانچه)، همايون پشت دار (كمانچه) ، نويد قزويني (تار)، آرش اسلامي (دف) و...

فيلم «بم مرد» در جشنواره مجارستان
مستند «بم مرد» ساخته هوشنگ ميرزايي ارديبهشت ۸۳ در جشنواره بين المللي فيلمهاي مستند مجارستان به نمايش گذاشته مي شود.
ميرزايي به ايرنا گفت: مستند بم مرد در مرحله صداگذاري قرار دارد و اوائل بهمن ماه آماده نمايش مي شود.وي توضيح داد: اين مستند ۳۰ دقيقه اي، وضعيت افرادي را به تصوير مي كشد كه در زلزله بم تنها شده و در خرابه ها و تاريكي گورستان به دنبال عزيزان از دست رفته خود مي گردند.
ميرزايي تأكيد كرد كه عوايد حضور، فروش و نمايش داخلي و خارجي مستند «بم مرد» به آسيب ديدگان زلزله شهر بم تعلق مي گيرد.

نمايش يك اثر هنري پس از ۳۶ سال ممنوعيت
براي اولين بار پس از ۳۶ سال يكي از تابلوهاي فرانسيس بيكن كه مالكيت آن با ايران است، به نمايش عمومي گذاشته مي شود. اين اثر از ۳۶ سال قبل توسط موزه هنرهاي معاصر ايران خريداري شد اما از آن زمان تاكنون به نمايش عمومي گذاشته نشده است.
به گزارش خبرگزاري «مهر» روزنامه نيويورك تايمز در گزارش خود درباره نمايش اين اثر پس از ۳۶ سال نوشته است: براي اولين بار از زماني كه در ۳۶ سال قبل مالكيت تابلو سه تكه «دوپيكره» كه فرانسيس بيكن آن را در سال ۱۹۶۸ خلق كرده است، در اختيار ايران قرار گرفت، اينك اين اثر به نمايش عمومي گذاشته مي شود، اما نمايش عمومي آن در ايران نيست، بلكه اين اثر به انگلستان فرستاده خواهد شد تا به عنوان مهمترين اثر نمايشگاهي از آثار بيكن در گالري تيت لندن طي ماه آوريل آينده به نمايش در آيد.
«استفن دوچر» مدير گالري تيت در اين رابطه مي گويد: اين مسئله بسيار هيجان برانگيز است. اين بخت كه بتوان يك اثر بيكن را كه براي مردم بريتانيا كاملاً جديد است به نمايش گذاشت مجموعه ما را هر چه بهتر مطرح مي كند. «شايان ذكر است هر چند گالري تيت خودش نيز مالك مجموعه كاملي از آثار فرانسيس بيكن است، با اين وجود تابلو سه تكه «دوپيكره» به تنهايي به اندازه همه آنها جلب توجه مي كند.»
اين اثر در همان سالي كه خلق شد توسط گالري مالبروگ به دولت ايران فروخته شد در حالي كه از آن زمان تاكنون در انبار موزه هنرهاي معاصر تهران در كنار آثار ديگر استادان هنر قرن بيستم از قبيل پيكاسو، دي كونينگ و وارهول بدور از انظار عمومي نگهداري شده است. گفتني است اين اثر بنا به دلايل سياسي و فرهنگي در ايران (پس از انقلاب اسلامي) براي نمايش مناسب تشخيص داده نمي شود.
اگر چه آثار زيادي در مجموعه موزه هنرهاي معاصر تهران به شكل ناديده نگهداري مي شود اما كلكسيونرها و موزه هاي جهان در رابطه با اين مجموعه از اطلاعات كافي برخوردارند و سرسختانه به دنبال اين مجموعه انبار شده هستند. پائيز گذشته موزه هنرهاي معاصر تهران يك پيشنهاد سرگيجه آور ۱۰۵ ميليون دلاري را كه از سوي يك كلكسيونر نامشخص براي تصاحب مالكيت يك اثر استثنايي «ويليام دكونينگ» خلق شده در سال ۱۹۵۰، به اين موزه ارائه شده بود، را رد كرد.حتي اگر هيچ كدام از آثار موجود در موزه هنرهاي معاصر تهران براي فروش نباشد، موزه به آساني آثارش را به امانت مي سپارد. همين اواخر سه اثر اين مجموعه از پابلو پيكاسو، ماكس ارنست و ويليان دي كونينگ به ايتاليا فرستاده شد تا در نمايشگاه «متافيزيكا» كه سه شنبه گذشته خاتمه يافت به نمايش گذاشته شود.
«عليرضا سميع آذر» سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران در اين رابطه مي گويد: ما اين اثر بيكن را براي مدت دو تا سه ماه به امانت مي سپاريم. در واقع گالري تيت يك سال و نيم پيش به شكل غيررسمي اين خواسته را مطرح كرده است.
نكته مهم اين است كه «بريتيش كنسول» (نهاد مديريت فرهنگي هنري انگلستان) در مقابل امانت سپاري اين اثر نمايشگاهي با نام «مجسمه بريتانيا در قرن بيستم» را طي ماه آينده در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي كند كه طي آن آثار هنرمندان مهم مجسمه سازي انگلستان در تاريخ هنر قرن بيستم از قبيل هنري مور، آنتوني كارو، دامين هيرست و بيل وودرآو به نمايش گذاشته مي شود. آثار اين نمايشگاه از مجموعه هاي مختلف از جمله مجموعه گالري تيت به امانت گرفته مي شود. با اين وجود سميع آذر تاكيد دارد كه دليل امانت سپاري تابلوي بيكن برپايي نمايشگاه مجسمه انگلستان نيست. وي مي گويد: «گالري تيت يكي از كامل ترين مجموعه هاي آثار بيكن را در اختيار دارد.»
مسئولان گالري تيت در مورد امنيت و سلامت مجسمه هاي ارسالي به ايران مي گويند: «با توجه به اينكه بريتيش كنسول بازوي اجرايي اين نمايشگاه است، ما خيلي خوشحاليم كه توصيه هاي امنيتي و ايمني آنها را رعايت مي كنيم.»

نگارستان
چشم انداز
000993.jpg
۱- توماس كول Thomas Cole
۲-تولد: بولتون لي مورس ۱۸۰۱ / وفات: كت اسكيل ۱۸۴۸
۳- سبك نقاش: رمانتيسم
۴- زندگينامه نقاش: «كول» يكي از معروفترين نقاشان مدرسه هنر «هورسون ريور» بود. نقاشان اين مدرسه، افرادي بودند كه از مناظر جديد و زيباي اروپا مثل كوه ها، رودها و مناظر طبيعي نقاشي مي كردند. موضوع بسياري از نقاشي هاي «كول»، احساسي و بعضي مذهبي بود. او عقيده داشت: «مناظر طبيعي يادآور خداست». او به فرانسه، انگلستان و ايتاليا سفر كرد. اگرچه همه انتظار داشتند فارغ التحصيل مدرسه «هورسون ريور» فقط از مناظر طبيعي نقاشي كند، اما او تعداد زيادي آثار با موضوعهاي رويايي و احساسي دارد كه همگي زيبا و بي نظيرند.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: چشم اندازي از آخرين موهيكنس / ۱۸۲۷ / رنگ روغن روي بوم / ۸۹ * ۵/۶۴ سانتي متر صخره هاي عظيم؛ مناظر زيبايي از ارتفاعات و كوه هاي آمريكا است. اين پرتگاه و تخته سنگها با نوري زيبا و رنگهايي گرم و تند روح پيدا كرده است. اين رنگهاي گرم حالتي هراس انگيز به منظره داده است!
۶- محل نگهداري تابلو: انجمن ادبي وادسورد / هارت فورد.

بهارستان
راست آمد گفته ي سيمرغ
از پس هفتاد روز و شب گذشتن از ميان دشت آتشزا
از پس هشتاد روز و شب گذشتن از ميان سرزمين سوزن و خارا ناجي اعظم تو بودي
رهنمايم شو به سوي شهرهاي كامراني
منوچهر شيباني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
جدول ضرب
جدول ضرب هيچ وقت برايم قابل فهم نبود و امتحان رياضي بدجوري اعصابم را خرد كرده بود ولي تصميم گرفته بودم كه شنبه در امتحان همه را درست بنويسم.
به مادرم گفتم ساعت را روي ۵ كوك كند تا بيدار شوم و درسم را بخونم. با ترس از جدول ضرب خوابيدم. تا ضرب ۱۰ يك بار گفته بودم. ناگهان درد بزرگي با صداي ديديدتاپ...ديديدتوپ... ديديد ديديد مرا به خود آورد. همه چيز خراب شده بود. زندگي مادرم براي هميشه در صفر ضرب شده بود و زندگي من در عدد يك كه حاصلش هميشه خودم مي شدم.
تنهاي تنها مانده ام و ديگر هرگز يادم نمي رود كه صفر براي هميشه از بين مي برد و يك تنها مي گذارد. كاش هيچ وقت امتحان رياضي نداشتم.
سميرا كريمي كلور

روزنگار
سفر
فرح پهلوي كه در چنين روزي در سال ۱۳۵۶ در آمريكا بود، در واكنش به تظاهرات بزرگ دانشجويان ايراني مقيم آمريكا كه در اعتراض به ورود او انجام شد، گفت: «عده معدودي كه به عنوان دانشجوي ايراني عليه من تظاهرات كردند در اثر بي اعتنايي به تحولات و ترقيات عظيمي كه در وطنشان به وقوع پيوسته، آلت اجراي مقاصد سوءدشمنان ايران قرار مي گيرند.»
سفر ملكه ايران به ايالات متحده در پي بالا گرفتن موج مخالفت ها عليه رژيم پهلوي انجام مي گرفت و دومين سفر وي به آمريكا در كمتر از چهار ماه بود. در ميان سفر اول كه به همراه شاه صورت گرفته بود و سفر دوم فرح، جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا نيز يكبار به تهران آمده بود. رژيم ايران كه تحت فشار دولت كارتر، به ايجاد فضاي باز سياسي تن داده بود، وقايع پي در پي اعتراضي در سراسر كشور را ناشي از اين فضا مي دانست و مي كوشيد با متقاعد كردن دولت آمريكا نسبت به مخاطرات تداوم چنين وضعي، آب رفته را به جوي بازگرداند. اما هر كوششي كه به اين منظور انجام داد، به عكس خود بدل شد و ضربه تازه اي به رژيم وارد كرد. رژيم پهلوي به كسي مي مانست كه در باتلاق گير كرده است و هر حركتي او را بيشتر به سوي نابودي مي برد.
دولت
درست يك سال پس از سفر فرح پهلوي به آمريكا، خبرگزاري فرانسه از نوفل لوشاتو خبر داد كه رهبر انقلاب ايران قصد دارد دولت تازه اي به جايگزيني دولت شاپور بختيار تشكيل دهد. امام خميني گفته بود اعضاي اين دولت را پيش بيني كرده است و همه آنها در ايران به سر مي برند. در اين هنگام شاه هنوز در كشور بود و دولت شاپور بختيار تازه چند روز از عمر خود را گذرانده بود. وعده رهبر انقلاب اسلامي ايران براي تشكيل دولت، در كمتر از يك ماه محقق شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
كلاهبرداري جاسوس
لندن: يك مرد در انگليس كه خود را مامور مخفي و جاسوس ويژه پليس معرفي كرده بود به جرم كلاهبرداري دستگير شد.
اين مرد با مراجعه به افراد علاقمند به عمليات پليسي و جاسوسي پيشنهاد همكاري به آنان ارائه مي داد و اين افراد علاقه مند موظف بودند در ازاي مشاركت در عمليات جاسوسي، پول پرداخت كنند.وي بلافاصله پس از دريافت پول از افراد، مدعي مي شد كه هويت آنها فاش شده و به همين دليل بايد براي مدتي در مكاني دورافتاده پنهان شوند.او با اين حربه بيش از يك ميليون دلار از ۶ نفر به جيب زد تا براي آنان مكاني امن براي مخفي شدن مهيا كند. اما او اين پول را صرف خريد خودروهاي گرانقيمت و لباس هاي متنوع كرد.
ديوانه اي در قفس
بوينس آيرس: ديروز يك جوان ۲۲ ساله آرژانتيني ناگهان وارد قفس يك شير در باغ وحش بوينس آيرس شد و شير را دعوت به مبارزه كرد. در ابتدا، شير وحشي به وي توجهي نكرد اما پس از اينكه با اصرار مرد جوان مواجه شد به سوي وي حمله ور گرديد و مرد ماجراجو را نقش بر زمين كرد.البته مسئولان باغ وحش بلافاصله وارد عمل شدند و با شليك چند گلوله بيهوش كننده به سوي شير، مرد را كه تنها به صورت سطحي زخمي شده بود از داخل قفس بيرون آوردند.
تشويق آرام
لندن: معمولا تماشاگران فوتبال در ورزشگاه ها، سروصداي زيادي توليد مي كنند اما اخيرا مسئولان باشگاه كمبريج انگليس از تماشاگران خود درخواست كرده اند تا به آرامي، تيم مورد علاقه خود را تشويق كنند و در حين حضور در ورزشگاه، زياد سروصدا نكنند.شهروندان اطراف ورزشگاه اين تيم نسبت به سروصداي تماشاگران در حين بازي ها به شوراي شهر اعتراض كرده اند و شوراي شهر نيز باشگاه را تهديد كرده است، در صورتي كه سروصداي تماشاگران كاهش نيابد، ورزشگاه را تعطيل خواهد كرد.
سيب زميني در كامپيوتر
برلين: ديروز يك مرد در آلمان كه يك دستگاه كامپيوتر از فروشگاهي معتبر خريداري كرده بود به فروشگاه بازگشت و مدعي شد كه در داخل كيس كامپيوتر وي به جاي قطعات كامپيوتري، سيب زميني وجود دارد.مسئولان فروشگاه نيز پس از بررسي كيس، ادعاي خريدار را پذيرفتند و كامپيوتر جديدي در اختيارش قرار دادند.اما وي چند ساعت بعد مجددا به فروشگاه بازگشت و ادعاي قبلي خود را تكرار كرد. اين بار نيز حق با مشتري بود و صاحب فروشگاه مجبور شد پول وي را بازگرداند.هنوز مشخص نيست كه اين سيب زميني ها چگونه به داخل كيس كامپيوتر راه يافته است.
درخواست كمك سارقان از پليس
كپنهاگ: ديروز يك شهروند قوي هيكل دانماركي كه از پنجره منزل خود، حركت خودروها را در خيابان زيرنظر داشت متوجه شد كه دو سارق جوان درحال سرقت خودرو متوقف شده وي در كنار پياده رو هستند.به همين دليل خود را به خيابان رساند و با خودرو يكي از همسايگان به تعقيب سارقان پرداخت.دو سارق ۱۹ و ۲۱ ساله از بيم آنكه از صاحب خودرو كتك بخورند با استفاده از تلفن همراه با پليس تماس گرفتند و از ماموران خواستند آنها را دستگير كند.به همين دليل، قبل از اينكه صاحب خودرو سارقان را كتك بزند، پليس از راه رسيد و آنان را دستگير كرد.
كباب سگ و گربه
زوريخ: پنير و شكلات كشور سوئيس در سراسر جهان معروف است. در حقيقت بهترين نوع شكلات و پنير در اين كشور توليد مي شود. اما اخيرا كباب گربه و سگ سوئيسي توجه جهانيان را به خود جلب كرده است.يك رستوران در اين كشور، گوشت سگ و گربه را به مدت دو هفته در نمك و ادويه جات گياهي مي خواباند و سپس آنرا روي آتش كباب مي كند.اين موضوع باعث شده تا گروه هاي حامي حيوانات از دولت اين كشور بخواهند، فروش گوشت سگ و گربه را در سوئيس ممنوع كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۴ دقيقه

گل و گياه
آليوم
000990.jpg
نام علمي: Allium Christophii
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي به بلندي ۴۰-۱۵ و گستردگي ۲۰-۱۵ سانتي متر، داراي برگهاي نواري شكل و سبز خاكستري كه نوك آنها آويزان است.گلهاي ستاره اي شكل و بنفش مايل به ارغواني رنگ آن در گل آذين چتري و كروي در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، فضاي سبز و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد. هنگام كاشت هر سه عدد پياز گياه را در يك گودال در عمق ۲۵ سانتي متر مي كارند. فاصله كاشت نيز ۲۵ سانتيمتر مناسب است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@cityoftehran.com

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |