چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۲ - Jan 14, 2004
گزارش معاون دبير كل سازمان ملل از زلزله بم
001005.jpg
«يان اگلند» معاون دبير كل سازمان ملل در امور كمكهاي اضطراري و هماهنگ كننده كمكهاي بشردوستانه اين سازمان، روز دوشنبه اعلام كرد: كمك ايران در امداد به زلزله زدگان بم «عالي» و يك «پديده جديد» بوده است.
وي كه به اتفاق آقاي «مهدي دانش  يزدي» معاون نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل سخن مي گفت، در پاسخ به سئوال خبرنگار ايرنا افزود: مقامهاي وزارت امور خارجه و مقامهاي ايراني هر كاري را براي تسهيلات در جهت امداد به زلزله زدگان فاجعه بم انجام دادند و هواپيماهاي حامل كمكهاي بشردوستانه به راحتي در فرودگاه بم و يا كرمان فرود مي آمدند.
اگلند افزود: عمليات جامعه بين المللي با تلاش مقامهاي ايراني «روان و آسان» بود و هيچگونه تأخير و سردرگمي براي كمك به زلزله زدگان از سوي مقامهاي ايراني وجود نداشت.
وي با رد گزارشهاي مربوط به اخراج تيمهاي جستجو و نجات بين المللي از سوي مقامهاي ايراني به خبرنگار ايرنا گفت: آنچه كه من مي توانم تاييد كنم، اين است كه برخي از گروههاي جستجو و نجات در سومين روز اين فاجعه گفتند كه هوا بسيار سرد و ميزان صدمات گسترده است و نمي توان انتظار بازمانده اي را داشته باشند و حال آنكه نظر من اين است كه هرگز دير نيست و همواره مي توان فردي را از زير ويرانه هاي زلزله نجات داد.
معاون دبير كل سازمان ملل در امور كمكهاي اضطراري، با اشاره به شدت زلزله بم، افزود: من هفته گذشته از بم ديدار كردم. معمولا پس از هر زلزله شديد و يا جنگ جهاني، ساختارهايي باقي مي ماند. اما شهر قديمي و زيباي بم تقريبا با خاك يكسان شده است و من هرگز شاهد رنجهاي انساني در اين چنين سطح متمركزي نبوده ام.
معاون دبيركل سازمان ملل افزود: بين ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار نفر از مجروحين طي دو هفته زلزله تخليه شدند. هفت نفر از امدادگران جمعيت هلا ل احمر بم كشته شدند و افراد باقي مانده كارهاي امدادي و نجات را برعهده گرفتند و هزاران نفر از ويرانه ها بيرون آورده شدند كه قسمت اعظم آن توسط مردم محلي صورت گرفت.هماهنگ كننده كمكهاي بشردوستانه سازمان ملل تأكيد كرد: بم بايد بازسازي شود. ما از گذشته درسهايي را فرا گرفته ايم و مي دانيم چه چيزهايي درست است و چه چيزهايي نادرست است.
اگلند افزود: من كه يك تجربه ۲۰ ساله كار در نهادهاي بشردوستانه را دارم، شاهد كارآمدترين هماهنگي و همكاري در سطح ملي، محلي و بين المللي بوده ام.
وي گفت: تعداد كشورهاي اهداكننده كمك به طور سنتي حدود ۲۰ تا ۳۰ كشور است كه اين رقم در مورد كمك به زلزله زدگان بم به دو برابر يعني ۶۰ كشور افزايش يافته است و به ويژه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) با يك كمك سخاوتمندانه ۴۰۰ ميليون دلاري آمده اند و ما همه كشورهاي اهداكننده را تشويق مي كنيم كه با همكاري سازمان ملل و سازمانهاي غيردولتي و مطمئنا با هماهنگي دولت در زمينه كمك به زلزله زدگان بم اقدام كنند.
«مهدي دانش يزدي» معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل نيز در اين كنفرانس خبري با تشكر از كمكهاي كشورهاي مختلف، تصميم دولت ايران را براي همكاري با جامعه بين المللي براي كمك به بازماندگان زلزله مورد تأكيد قرار داد.وي گفت: مردم كرمان، جمعيت هلال احمر، مقامهاي محلي و دولت ايران، به محض اطلاع از زلزله به محل فاجعه شتافتند و با وجود آنكه فرودگاه بم آسيب ديده بود، توانستند فرودگاه را براي ورود هواپيماهاي حامل كمك و نيز كمك به تخليه مجروحين آماده كنند.
معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران گفت: دولت ايران از جامعه بين المللي خواستار كمك به زلزله زدگان شد و ما از گوشه و كنار دنيا كمكهاي فراواني را براي زلزله زدگان دريافت كرديم كه از اين كشورها و نيز دفتر هماهنگ كننده كمكهاي بشردوستانه و آقاي اگلند و نهادهايي چون يونيسف و برنامه عمران سازمان ملل و صليب سرخ جهاني و جمعيت هلال احمر تشكر مي كنيم.

۲ميليارد تومان وام بدون بهره به صنوف بم پرداخت مي شود
به منظور فعال شدن صنوف خدماتي بم براي تمامي صنوف فعال، به هر يك از وراث با تاييد مراجع ذي ربط به طور ويژه و رايگان پروانه كسب داده مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران حسن يونس  سينكي ـ معاون بازرگاني داخلي وزير بازرگاني ـ در كرمان گفت: دو ميليارد تومان از شبكه بانكي كشور به صورت وام كه  بهره آن به عهده ستاد حوادث غير مترقبه است به اين صنوف پرداخت مي شود.وي از تشكيل صندوق امداد اصناف بم خبر داد و گفت:  اين صندوق وام مورد نياز صنوف را بدون بهره و با مهلت بازپرداخت يك ساله پرداخت خواهد كرد.معاون وزير بازرگاني افزود: وزارت بازرگاني تمامي صنوف را كه به هر صورتي كالابرگ اقتصادي در اختيار داشته اند به عنوان تسويه حساب تلقي كرده است.وي با بيان اينكه وزارت بازرگاني تا پايان سال كار پخت و تحويل نان مورد نياز زلزله زدگان زده بم را به طور رايگان انجام مي دهد گفت: دستگاه هاي پخت نان با استقرار در مناطق دوازده گانه ستاد معين استانداري ها نان مورد نياز مردم را تامين خواهند كرد.
وي افزود: وزارت بازرگاني شش فروشگاه بزرگ زنجيره اي را موظف كرده تا در بم شعبه هاي خود را داير كنند و نيز در اولين فرصت تمامي خرماي موجود در سردخانه تخريب شده بم با روشن شدن وضعيت مالكيت آنها به سردخانه هاي سالم به طور رايگان حمل خواهد شد.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به اينكه براي صادرات خرماي بم به هر ميزان تمهيدات لازم صورت گرفته است، گفت: براي اين منظور غرفه اي نيز در تهران منظور شده است.

يك پزشك ژاپني: بازماندگان زلزله بم از فشار شديد رواني رنج مي برند
«كه ايچي ماروياما» يك پزشك ژاپني اعزامي براي كمك به آسيب ديدگان زمين لرزه بم از فشار رواني شديد در بازماندگان اين رويداد دردناك خبر داد.
روزنامه نيهون كيزاي ديروز به نقل از ماروياما نوشت كه تمامي افرادي كه از زمين لرزه بم جان سالم بدر برده اند از فشار شديد رواني رنج مي برند.ماروياما كه از بم بازگشته است گفت كه در دوران ماموريتش به طور ميانگين روزانه ۸۰ بيمار را معاينه كرده است.اين پزشك ژاپني مي گويد كه بسياري از مراجعه كنندگان به مراكز درماني از ناحيه كمر و سر دچار درد بودند.

مايكرو سافت تاريخ ارايه خدمات به ويندو ز ۹۸ را تمديد كرد
شركت  مايكروسافت  تنها چند روز قبل  از به  سر رسيدن  عمر از پيش تعيين  شده  سيستم  عامل  ويندوز ۹۸ اعلام  كرد كه  تاريخ  پايان  ارائه  خدمات به  كاربران  اين  نگارش  از ويندوز، تا روز ۳۰ ماه  ژوئن  سال  ۲۰۰۶ تمديدشده  است .
به  گزارش  سايت  اينترنتي  پي سي ورلد، شركت  مايكروسافت  همچنين  اعلام كرد تاريخ  پايان  ارائه  خدمات  به  كاربران  ويندوز ميلنيوم كه  روز ۳۱ دسامبر سال  ۲۰۰۴ تعيين  شده  بود تا ماه  ژوئن  سال  ۲۰۰۶تمديد شده است . شركت  مايكروسافت  قبلا اعلام  كرده  بود كه  خدمت  رساني  به  كاربران ويندوز ۹۸ در روز ۱۶ ژوئن  سال  جاري  به  پايان  مي رسد.
اين  خدمات  عبارتنداز پاسخگويي  تلفني  به  مشكلات  كاربران  و همچنين  توليد نرم افزارهاي  اصلاحي برطرف كننده  ايرادهاي  امنيتي . شركت  مايكروسافت  همچنين  اعلام  كرده  بود چنانچه  كاربران  علاقه مندند ازاين  خدمات  بهره مند شوند، بايد يك  نگارش  جديدتر از سيستم  عامل  ويندوز راخريداري  كنند. مسئولان  اين  شركت  در تصميم  جديد خود براي  پاسخگويي  به  نيازها ودرخواست  كاربران ، سياست  درنظر گرفتن  طول  عمر چهار ساله  براي  محصولات  خودرا تغيير داده  و طول  عمر را به  هفت  سال  افزايش  داده اند.
به  رغم  به  بازار آمدن  ويندوز ايكس  پي  در سال  ۲۰۰۱، بسياري  ازكاربران  هنوز از ويندوز ۹۸ و ويندوز ۹۸ اس يي  در رايانه هاي  خوداستفاده  مي كنند و بررسيهاي  انجام  گرفته  نشان  مي دهد در حدود ۵۸ ميليون رايانه  در سراسر جهان  تا پايان  سال  ۲۰۰۳ از سيستم  عامل  ويندوز ۹۸استفاده  مي كرده اند.

فراخوان سازمان جهاني بهداشت به دانش آموزان منطقه مديترانه
خبرگزاري فارس: سازمان جهاني بهداشت به تمام دانش آموزان منطقه مديترانه شرقي جهت شركت در مسابقه نقاشي و طراحي امسال روز جهاني بهداشت كه «جاده ايمن بدون تصادف» نام گرفته است، فراخوان داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد برگزاري هفته سلامت وزارت بهداشت، شعار امسال روز جهاني بهداشت ( سال ۲۰۰۴) جاده ايمن نام گرفته است زيرا هر سال پنج ميليون نفر به علت حوادث ترافيكي در جهان مي ميرند و اين رقم تا سال ۲۰۲۰ به هشت ميليون و ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسيد،
بر اساس اين گزارش به دلايل مهم مذكور، سازمان جهاني بهداشت اين موضوع را براي مسابقه هنري امسال در روز جهاني بهداشت انتخاب كرده است.
برپايه اين خبر، شركت كنندگان بايد از دانش  آموزان مدارس بين ۸-۱۸ سال باشند و نقاشي ها روي كاغذ معمولي و بزرگتر از اندازه ۳۰ در ۴۰ سانتيمتر نباشد و از همه رنگها روي كاغذ طراحي استفاده شود.

قدرداني وزير بهداشت از حمايت هاي مقام معظم رهبري براي حذف سرخك و سرخجه
گروه اجتماعي: دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با ارسال نامه اي به حضور مقام معظم رهبري از بيانات ارزشمند و پشتيباني ايشان در اجراي طرح بزرگ ملي حذف دو بيماري سرخك و سرخجه مادرزادي تشكر و قدرداني كرد.
به گزارش ايسنا،  به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين نامه تصريح شده است: امروز با افتخار اعلام مي كنيم كه ما به پوشش كامل جمعيت هدف رسيده ايم و اين توفيق در سراسر دنيا سابقه نداشته است.
در اين نامه آمده است: مشاركت معجزه آساي مردم و همكاريهاي دلسوزانه همه سازمانها و نهادهاي ملي و مردمي چهره اي را از نظام مقدس جمهوري اسلامي در دنيا به نمايش گذاشت كه كارشناسان بين المللي با وجود تبليغات سوء مغرضان خارجي و داخلي نتوانستند از تحسين دولت و ملت خودداري كنند و در بيانات خود اذعان نمودند كه تبعيت و اعتماد مردم به نظام و دولت در اين حد بالا فقط در جمهوري اسلامي ايران امكانپذير است. در خاتمه اين نامه تصريح شده است بدين وسيله مراتب سپاس خود و همه دست اندركاران اين طرح عظيم سلامت ملي را به پيشگاه حضرت عالي تقديم مي كنم و از درگاه حضرت باري تعالي طول عمر با عزت و سلامت براي آن جناب و همه مردم اين سرزمين مقدس مسئلت مي نمايم.
همچنين دكتر پزشكيان با ارسال نامه اي خدمت رياست جمهوري از حضور مشاراليه در مراسم افتتاحيه طرح حذف سرخك و سرخجه مادرزادي تشكر و قدرداني كرد.
در اين نامه تصريح شده است:امروز صددرصد جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفته اند و اين رقم در تمامي دنيا سابقه نداشته است و همدلي و مشاركت معجزه آساي مردم و همه نهادهاي دولتي و مردمي در پشتيباني از اين تصميم دولت عامل اصلي اين توفيق است.
در اين نامه آمده است: اينجانب به نمايندگي از طرف خود و همه همكارانم در دورترين نقاط مملكت اين پيروزي چشمگير را به حضرت عالي و همه اعضاي هيات دولت و ساير نهادهاي مدني صميمانه تبريك مي گويم و اميد دارم خداوند اين اقدام خير را از دولت جمهوري اسلامي ايران قبول نمايد.

فهرست مطالب حذف شده از كنكور سال۸۳
دفتر آموزش  و پرورش  نظري  و پيش  دانشگاهي  وزارت  آموزش  و پرورش ، فهرست  مطالب  حذف شده  از منابع  دروس  عمومي  منبع  سئوالات  آزمون  سراسري  سال  ۱۳۸۳(سالي  -واحدي ) را اعلام  كرد.به  گزارش  ايرنا، اين  حذفيات  شامل درسهاي  زبان  و ادبيات  فارسي  و زبان  انگليسي  سوم  دبيرستان  و دوره پيش دانشگاهي  به  شرح  زير است .
ادبيات  فارسي  ۳، درس  يازده :قسمت  دوم ، سه  پرسش  از تولستوي  از صفحه  ۹۲تا ۹۶، درس  ۱۸: قاصدك  از صفحه  ۱۴۰ تا ۱۴۹ و درس  ۲۰ از پاريز تا پاريس  ازصفحه  ۱۵۸ تا ۱۶۴. زبان  فارسي  ۳ (غيرعلوم  انساني ) پايه  سوم  كليه  نمونه ها به  ترتيب  عبارت است  از صفحات  ۵۳ تا ۵۷ (عدل -موزه  كلمانسو) ۱۳۱ و ۱۳۷ (قبض  آب )، درس  ۲۳:اسناد و نوشته هاي  حقوقي  از ۱۶۸ تا ۱۸۲.
زبان  و ادبيات  فارسي  ۱ و ۲ پيش  دانشگاهي  درس  ۹:نفحات  صبح  سعدي  ازصفحه  ۴۸ تا ۴۹، درس  ده :راه  بي نهايت  حافظ از صفحه  ۵۳ تا ۵۴، درس  ۲۰:قسمت  اول  به  بلبل  از صفحه  ۱۰۱ تا ۱۰۳، درس  ۲۲ قسمت  دوم  شعر تسلي  خاطرجامي  از صفحه  ۱۳۰ تا ۱۳۱، درس  ۲۴ افشين  و بودلف  از صفحه  ۱۴۲ تا ۱۵۰ و درس ۳۰ صداي  پاي  آب ، از چشمها را بايد شست  صفحه  ۱۹۹ تا ۲۰۰.
ادبيات  فارسي  ۳ (تخصصي  علوم  انساني ) پايه  سوم ، درس  شش ، ديوار ازصفحه  ۳۷ تا ۴۴، درس  ۱۳ در سبب  عيد نوروز از صفحه  ۹۱ تا ۹۴، درس  ۱۷ قسمت دوم : در سايه  خورشيد «صفحه  ۱۱۳ تا ۱۱۴، درس  ۱۹ قسمت  دوم » «چند شهركويري »از صفحه  ۱۲۶ تا ۱۲۹، درس  ۲۸ قسمت  دوم  «شولم  شولم » صفحه  ۱۷۹ و درس  ۲۹قصيده  بهار صفحه هاي  ۱۸۷ و ۱۸۸.
زبان  فارسي  ۳ (تخصصي  علوم  انساني ) پايه  سوم ، كليه  نمونه ها به  ترتيب عبارت  است  از صفحات  ۱۲۰ تا ۱۲۴ (هندي  و هندي  تر-آرش ) و ۱۳۲ تا ۱۳۷(اسفنديار در چشم  پزشكي - قبض  آب )، درس  ۲۰ از صفحه  ۱۴۷ تا ۱۵۰ املاي  برخي  از كلمات  و درس  ۲۴ اسناد و نوشته هاي  حقوق  از صفحه  ۱۷۶ تا ۱۸۹.
همچنين  زبان  انگليسي  يك  و دو پيش دانشگاهي ، بخش  واژگان  جديد به  كار رفته  در آن  و پيوست  حذف  شده  است .

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |