چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۲ - Jan 14, 2004
اظهارات فعالان سياسي در سومين روز تحصن نمايندگان
001056.jpg
تحصن نمايندگان مجلس در اعتراض به رد صلاحيت شماري از نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم، ديروز نيز ادامه يافت. همزمان با روز سوم تحصن، فعالان سياسي دو جناح سياسي كشور نيز به اظهار نظر درباره رد صلاحيت ها و داوري پيرامون تحصن ادامه دادند.شماري از اين موضعگيري ها و اظهارات به شرح زير است:
بيانيه هاي شماره ۴ و ۵ متحصنين
چهار نطق پيش از دستور نمايندگان مجلس در جلسه ديروز به مثابه ردصلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم و تحصن نمايندگان اختصاص يافت. اكرم مصوري منش نماينده اصفهان و محمدرضا علي حسيني نماينده نهاوند در نطق هاي خود به روند تعيين صلاحيت ها اعتراض كردند و احمد بورقاني و فاطمه راكعي نمايندگان تهران، در نطق پيش از دستور بيانيه هاي شماره ۴ و۵ متحصنين را قرائت كردند. در بيانيه شماره ۴ از شوراي نگهبان خواسته شده است كليه مستند ات رد صلاحيت آنان را دراختيار وسايل ارتباط جمعي بگذارد. در بيانيه شماره ۵ نيز از عملكرد صدا و سيما درخصوص شيوه انعكاس اخبار تحصن انتقاد و گفته شد كه از ورود خبرنگاران و فيلمبرداران صدا و سيما به مجلس جلوگيري خواهد شد.
در پي اين نطق، معاون پارلماني صدا و سيما با ارسال نامه اي به مجلس خواستار آن شد كه به نماينده صدا و سيما ۱۰ دقيقه فرصت پاسخگويي داده شود.
فراكسيون اقليت: راه قانوني دارد
فراكسيون  اقليت  مجلس  ديروز با انتشار بيانيه اي ، نسبت  به  اقدام نمايندگان  معترض  به  ردصلاحيت  خود در انتخابات  مجلس  هفتم ، واكنش  نشان  داد.
به  گزارش  ايرنا، در اين  بيانيه فراكسيون  اقليت تشخيص  صلاحيتها و احراز صلاحيت  را «امري  عقلاني  و قانوني و طبيعي» خوانده  و افزوده  است : اگر ردشدگان  ، احراز صلاحيت  را دربيانيه ها و سخنان  خود يك  «بدعت» مي نامند، حتما بايد از چنين  ادعايي  اظهارتعجب و تاسف  كرد.
دراين بيانيه  خاطر نشان  شده  است : در قانون  انتخابات ، راه  قانوني  براي اعتراض  ردشدگان  به  راي  هياتهاي  نظارت  پيش بيني  شده  و كساني  كه  به  جاي پيروي  از راه هاي  قانوني  در صدد ايجاد فضايي  بحراني  و تشنج   آميز دركشورند،بايد مطمئن  باشند نه  تنها ازاين  گونه  اقدامات  طرفي  نخواهند بست ، بلكه  باايجاد جنجالهاي  كاذب ، تصوير مخدوش  كنوني  خود را مخدوش تر خواهند ساخت .
توصيه حداد عادل
به شوراي نگهبان
رئيس فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني اظهار داشت: توصيه ما به همه گروه هاي داخلي اين اين است كه به نحوي عمل كنند كه بهانه به دست خارجيان براي دخالت در امور داخلي ايران داده نشود.به گزارش ايسناحداد عادل درخصوص ردصلاحيت شدگان راه قانوني را تسليم اعتراض ردشدگان به شوراي نگهبان دانست و ادامه داد: همگان از شوراي نگهبان بخواهند به  دور از حب و بغض مسئله را پيگيري كند.
ناجا پاسخگوست
سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سئوال خبرگزاري فارس درخصوص انتقادات برخي محافل سياسي و دولتي بر غيرقانوني بودن پاسخ هاي ناجا نسبت به استعلام هاي انتخاباتي گفت: ما در نيروي انتظامي وظيفه خود را درچارچوب قانون انجام داده ايم. كساني كه نسبت به عملكرد نيروي انتظامي در پاسخ به استعلامات معترض هستند چنانچه، مستنداتي دارند كه نشان مي دهد نيروي انتظامي برخلاف قانون عمل كرده ارائه دهند ما پاسخگو هستيم.
جلسه شوراي تأمين استان تهران
شوراي  تامين  استان  تهران  ديروز در جلسه اي ، نگراني  مردم  بعد ازرد صلاحيت ها و تنش هاي  احتمالي  را مورد بررسي  قرار داد.
ابراهيم  رضايي  بابادي درگفت  و گو با ايرنا اظهارداشت : در جلسه  مذكور شوراي  تامين  استان ، نگراني  مردم  بعد از ردصلاحيت ها و تنش هاي  احتمالي  مورد بررسي  قرار گرفت .
وي  اظهار داشت : ايجاد امنيت  و آرامش  انتخابات ، يكي  از مسايلي  بود كه در جلسه  شوراي  تامين  استان  بررسي  شد. وي خاطر نشان  كرد: احتمال  اين كه  بعد از رد صلاحيت هاي  گسترده از سوي  هيات  نظارت  بر انتخابات ، التهاب  و تنش هايي  در جامعه  بوجود آيد، متصور است .
نمايندگان وزارت اطلاعات
و دادستاني در جلسه كميسيون
حقوق بشر اسلامي
كميته علمي كميسيون حقوق بشر اسلامي با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات و دادستاني كل كشور، جلسه اي درباره عملكردمراجع چهارگانه پاسخ دهنده به استعلام ها برگزار كرد.
به گزارش روابط عمومي كميسيون حقوق بشر اسلامي در اين جلسه نمايندگان وزارت اطلاعات گفتند كه در مورد پنج درصد داوطلبان اعلام سابقه كرده كه۸/۲ درصد سوابق آنها مختص به وزارت بوده و باقي به عنوان اطلاع رساني سوابق ديگر نهادهاي قانوني موجود در وزارت اطلاعات بود. آنها گفتند وزارت مذكور نظري در مورد رد يا تأييد صلاحيت داوطلبان ارائه نكرده است.
اميد كروبي به رايزني
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار اميدواري كرد، رايزني ها با شوراي نگهبان و ساير مسئولان در مورد ردصلاحيت ها به نتايج خوبي برسد.
به گزارش ايرنا، وي ديروز در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: آقايان حرفهايي دارند و ما نيز حرفهايي داريم.وي اضافه كرد: معتقديم در مواردي اشتباهاتي شده و ممكن است هيأت هاي نظارت منطقه اي گرايشهاي خاص خود را ارائه داده باشند.
موضوع داخلي است
محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: مسئله تحصن جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يك مسئله داخلي در كشور است.
وي در جمع خبرنگاران پارلماني افزود: بهتر است ديگران دخالت نكنند ما كار خودمان را خودمان انجام مي دهيم.
نماينده تهران، اين اظهارات را در پاسخ به سئوالي درخصوص اظهارات سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در حمايت از نمايندگان تحصن كننده بيان كرد.
انتخابات و شوراي عالي امنيت ملي
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأييد بحث درخصوص انتخابات مجلس در شوراي عالي امنيت ملي گفت: تصميم گيري در اين خصوص هنوز خيلي زود است.
روحاني كه پيش از سفر به فرانسه با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، افزود: نهادهاي قانوني در حال انجام وظايف خود هستند و هنوز يك مرحله ديگر باقي مانده است. وي افزود: نمايندگان مجلس مي دانند كه شوراي نگهبان مي تواند اين موضوع را مورد رسيدگي قرار دهد.
ممكن است شوراي نگهبان تجديدنظر كند
به گزارش ايلنا علاءالدين بروجردي نايب رئيس فراكسيون اقليت مجلس، تحصن نمايندگان مجلس در اعتراض به ردصلاحيت ها را فاقد مبناي قانوني خواند و گفت: ممكن است شوراي نگهبان پس از بررسي شكايات نمايندگان در تعدادي از اين ردصلاحيت ها تجديدنظر كند.وي با بيان اينكه تجديدنظر در ردصلاحيت برخي از دوستان موجب ابراز خرسندي است، گفت: ممكن است اصلاح گرايان بعد از تجديدنظر در برخي ردصلاحيت ها بخواهند همچنان به نمايش تحصن خود ادامه دهند، اما استمرار اين اعتراض نيز همانند آغاز اين تحصن فاقد مبناي قانوني خواهد بود.
استعفاي حجتي تكذيب شد
خبرگزاري مهر اعلام كرد به دنبال شايعه استعفاي تعدادي از وزراي كابينه به منظور اعتراض به ردصلاحيت هاي گسترده داوطلبين نمايندگي مجلس هفتم، شايعه استعفاي وزير جهاد كشاورزي تكذيب شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، در مجلس شوراي اسلامي امروز شايعه شده بود كه محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي در اعتراض به ردصلاحيت هاي داوطلبين مجلس هفتم توسط هيأتهاي نظارت استعفا داده است.احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم امروز درباره بحث استعفاي وزرا گفت: هرچند بحث هايي دراين خصوص مطرح است اما بحث استعفاء جدي نيست و در اين خصوص تصميم گيري نشده است.
مجلس، هفته آينده تعطيل است
اسماعيل جبارزاده عضو هيأت رئيسه مجلس درخصوص امكان برگزاري جلسات مجلس در هفته آينده، به ايسنا گفت: با توجه به آغاز جلسات كميسيون بررسي كننده بودجه سال ۸۳ از هفته آينده، امكان برگزاري جلسات مجلس وجود نخواهد داشت.
وي با بيان اين كه ۴۶ نماينده عضو كميسيون تلفيق امكان شركت در جلسات علني مجلس را در هفته آينده نخواهند داشت، تصريح كرد: در اين صورت مجلس از حدنصاب لازم براي تشكيل جلسه برخوردار نخواهد شد.شماري از نمايندگان خواستار تشكيل جلسه مجلس در هفته آينده شده بودند.
اعتراض آمريكا، و پاسخ متحصنين
دولت آمريكا در يك اقدام مداخله جويانه در امور داخلي ايران با انتقاد از رد صلاحيت شماري از نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم خواستار برگزاري «انتخابات آزاد» در ايران شد. آدام ارلي، سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده، ضمن ابراز مخالفت اين كشور با هر نوع مداخله اي در روند انتخابات آزاد، از دولت ايران خواسته است از تلاش هاي شوراي نگهبان قانون اساسي براي شكل دادن به نتايج انتخابات پارلماني آينده در اين كشور فاصله بگيرد و آن را مردود بداند.
شماري از مقام ها و فعالان سياسي ايران از جمله محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در واكنش به اظهارات مداخله جويانه مقام آمريكايي گفتند:اين يك مسئله داخلي است و بهتر است ديگران در آن دخالت نكنند.

مقام معظم رهبري:
فضاي آزاد، زمينه حقيقي رشد و تكامل انسان است
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا را ستاد مركزي فرهنگ كشور خواندند و با تاكيد بر اهميت بي بديل مقوله فرهنگ، افزودند: بايد با شناخت واقعيات، برنامه ريزي صحيح، مديريت دقيق، نظارت هوشمندانه و پرهيز از برخورد افراطي يا تفريطي زمينه هاي رشد و ترقي فرهنگي و اخلاقي جامعه را به وجود آورد.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از حركت رو به رشد كشور در زمينه هاي علمي، تحقيقاتي و فرهنگي و فعاليت هايي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جهت انجام داده است، خاطرنشان كردند: در قبال فرهنگ، دو تفكر افراطي وجود دارد، عده اي فرهنگ را مقوله اي رها و غير قابل مديريت مي دانند و معتقدند بايد فرهنگ عمومي را به حال خود رها كرد و در مقابل، عده  ديگري معتقدند بايد با سختگيري شديد و كنترل همه مسائل قالب هاي خاصي را در فرهنگ عمومي و حتي مسائل و اخلاق شخصي، به جامعه تحميل كرد، اما هر دوي اين برخوردها افراطي و مضر است و به مقوله فرهنگ بايد با نگاه معقول اسلامي نگريست.
ايشان زمينه سازي براي رشد فضليت ها و معنويات را حق مردم بر گردن نظام دانستند و افزودند: براي اداي اين حق، بايد برنامه ريزي دقيق و ظريفي انجام داد و راه رشد فرهنگ عمومي را هموار ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي فضاي آزاد را زمينه حقيقي رشد و تكامل انسان برشمردند و خاطر نشان كردند: نظام اسلامي به صورت مبنايي و به معناي حقيقي كلمه به آزادي معتقد است و رشد و تعالي فردي و اجتماعي را در فضاي آزاد امكان پذير مي داند؛ ضمن آنكه به موازات اين حقيقت بايد مراقب بود برخي كجروي ها و هرج و مرج طلبي هاي به ظاهر فرهنگي، آزادي حقيقي جامعه را سلب نكند و فضاي رشد عمومي را مختل نسازد.
ايشان با اشاره به تلاش مراكز قدرت جهاني براي تزريق و تلقين فرهنگ هاي خاص به جوامع بشري افزودند: كساني كه در سطح جهان از آزادي ليبرالي سخن مي گويند در عمل پيچيده ترين و ظريف ترين شيوه هاي كنترل فرهنگي را براي تحقق مقاصد خود و تهاجم به فرهنگ ديگر ملت ها بكار مي گيرند و اين واقعيتي است كه نبايد آن را ناديده گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از اهتمام استادان، پژوهشگران و دانشجويان به توليد علم و نوآوري در عرصه هاي علمي افزودند: بايد زمينه اي فراهم كنيم كه استعدادهاي جوانان كشور شكوفا شود و شعار جذاب توليد فكر و علم به حركتي جدي و پايدار تبديل شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه خاص به استعدادهاي برجسته را كاملا ضروري خواندند و افزودند: مي توان دستگاه ويژه اي را موظف به رسيدگي به مسايل و مشكلات استعدادهاي درخشان كرد تا جوانان مستعد، فارغ از هرگونه دغدغه اي حركت سازنده اي را براي پيشرفت كشور و توليد و نوآوري در علم آغاز كنند و ادامه دهند.
ايشان در همين زمينه برنامه ريزي براي توليد علم و نظريه در علوم مختلف به  خصوص علوم انساني را از وظايف جدي شوراي عالي انقلاب فرهنگي برشمردند.
ايشان با اشاره به ميليون ها نوجوان و جوان دانش آموز خاطرنشان كردند: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به فضاي فرهنگي، فكري و ارزشي آموزش و پرورش توجه كافي بنمايد و در اين زمينه برنامه ريزي سنجيده اي انجام دهد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت پي گيري مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اجراي تصميمات اين شورا را وظيفه  دستگاههاي مسئول خواندند و بر افزايش بودجه تحقيقاتي كشور و تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت تاكيد كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هنر را از مقوله هاي بسيار مهم فرهنگي برشمردند و خاطرنشان كردند: سينما، تلويزيون، هنرهاي نمايشي و ديگر رشته هاي هنر نقش تعيين كننده اي در جهان امروز دارند و زمينه سازي براي شكوفايي استعدادهاي هنري كشور و ارتقاي كيفي و ارزشي آثار هنري از ديگر وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
در ابتداي اين ديدار آقاي خاتمي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به گسترش كمي و كيفي بي سابقه آموزش عالي در كشور و تحولات بسيار بزرگي كه در سال هاي پس از پيروزي انقلاب در عرصه  «علم و تحقيقات و فرهنگ و رسانه هاي ارتباطاتي» روي داده است گفت: در سال هاي اخير نيز در اين زمينه ها كارهاي بسيار خوبي انجام شده است كه مجموعه اين رويدادها وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي را سنگين تر كرده است.
رئيس جمهور با اشاره به فعاليت هاي مستمر و پرثمر شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه هاي مختلف فرهنگ عمومي، علوم، تحقيقات و فناوري گفت: تلاش مي كنيم با جهت گيري محتوايي و ارزيابي جامع از وضع فرهنگي كشور، سياست راهبردي نظام را در زمينه هاي فرهنگي، علمي و تحقيقاتي تدوين كنيم.

رئيس جمهور در ديدار با استانداران :
همه گروههاي پايبند به مباني بايد بتوانند در انتخابات شركت كنند
*مجلس  شوراي  اسلامي بايدتجلي  بخش  اراده 
و حضور مردم  در سرنوشت  خود باشد
* اگر معيارهاي  رهبري  درخصوص  صلاحيت ها و حضور مردم  كه
به  شوراي  نگهبان  هم  توصيه  شده  رعايت  شود، نگراني ها رفع  مي شود
سيد محمد خاتمي روز سه  شنبه  در ديدار استانداران  كشور گفت : معتقدم با دلايل  مختلف  مي توان  ثابت  كرد كه  در ردصلاحيت  ها، رعايت  بي طرفي  نشده است .
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري  آقاي  خاتمي با اشاره  به اهميت  و جايگاه  مجلس  به  عنوان  نماد مردمسالاري  گفت : مجلس  شوراي  اسلامي بايدتجلي  بخش  اراده  و حضور مردم  در سرنوشت  خود باشد.
آقاي  خاتمي با بيان  اين كه  مجلس  از اركان  و در خدمت  و چارچوب  نظام  است و نبايد فقط ازيك  سليقه  و گرايش  خاص  درجامعه  نمايندگي  كند، خواستار فراهم شدن  بسترهاي  لازم  براي  برگزاري  انتخاباتي  آزاد و حضور گسترده  مردم  دلبسته به  نظام  و كشور درصحنه  گرديد.
رئيس  جمهوري  با تأكيد بر رعايت  ظاهر و روح  قانون ، اظهار داشت : شرط  مهم انتخابات  كه  حاصل  آن افزايش  استحكام  و مشروعيت  نظام  و زمينه ساز اعتمادو حضور بيشتر مردم  است ، بيطرفي  است . وي افزود: ظاهر قانون  نبايد دستاويزي براي  ضربه  زدن  به  روح  قانون  شود.
آقاي  خاتمي گفت : كسي  مي تواند مجري  و ناظر بر انتخابات  باشد كه  شرط  بي طرفي  را رعايت  كند. ما پاسدار امانت  مردم  هستيم  و بايد با وجود گرايش و سلايق  خاصي ، بدون  پيشداوري  به  وظيفه  خود عمل  كنيم .
رئيس  جمهور افزود: معيارها و ملاك هايي  كه  بايد براساس  آن تصميم گيري شود، رعايت  نشده  و بايد تجديد نظر شود.
آقاي  خاتمي باابراز تاسف  از وجود نگاه  گرايشي  خاص ، در تعيين  صلاحيت ها خواستار رفع  اين  شبهه  از افكار عمومي جامعه  شد.
رئيس  جمهور با بيان  اين كه  برخي  ممكن  است  اعضاي  هيات هاي  اجرايي  درتعيين  صلاحيت ها را نيزبه  وابستگي  به  گرايش  خاصي  متهم  كنند گفت : توصيه من  به  دوستان  و همكارانم  در وزارت  كشور و استانداري  همواره  رعايت  اصل  بي طرفي  بوده ، اما با اين  حال  از استانداران  مي خواهم  تا با ارائه  فهرستي از اعضاي  هيات هاي  اجرايي  و نظارت  و مشخص  كردن  سوابق  و جايگاه  و نقاط قوت آنها، افكار عمومي را در جايگاه  قضاوت  بنشانند.
آقاي  خاتمي گفت : مردم  ولي نعمت  ما هستند و بايد در جريان  امور قرارگيرند و بدانند كه  مجريان  و نيز تعيين كنندگان  حق  صلاحيت  آنها براي  مشاركت در امور كشورشان  چه  كساني  هستند؟و آيا بي طرف  بوده اند؟
رئيس  جمهور با اشاره  به  احساس  مسئوليت  استانداران  نسبت  به  رعايت قانون  و حفظ حقوق  مردم  اظهار داشت : گرچه  دولت  تدارك كننده  هيات هاي  محترم اجرايي  است  نه  قيم آنان  ولي  اتهامها به  هيات هاي  اجرايي  اتهام  به  دولت است  و من  به  عنوان  رئيس  جمهور دولت  از استانداران  مي خواهم  تا به  دور ازجنجال  و هياهو، اطلاعات  در اين  زمينه  را در اختيار رئيس  جمهوري  و مردم قرار دهند.
آقاي  خاتمي در عين  حال  تفاوت  ميان  هياتهاي  اجرايي  و نظارت  را در آن دانست  كه  اولا هيات هاي  اجرايي  بايد به  تاييد هيات هاي  نظارت  برسند، ثانيااحكام  هيات هاي  اجرايي  توسط هيات هاي  نظارت  بازبيني  شود و اگر مشكلي  دركارهيات هاي  اجرايي  باشد، قانونگذار دو مرحله  را براي  رعايت  قانون  و حق مردم  در نظر گرفته  است  ولي  اگر هيات هاي  نظارت  خلاف  كردند چه ؟
رئيس  جمهور با اشاره  به  ارائه  لوايح  دوگانه  از سوي  رئيس  جمهور به مجلس  شوراي  اسلامي گفت : يكي  از اهداف  لايحه  انتخابات  اين  بود كه  اگرشهروندي  احساس  كردكه  حيثيتش  مورد تعدي  قرارگرفته  و به  او ظلم  شده ، دادگاه و مرجعي  غير دولتي  وجود داشته  باشد كه  بتواند حق  او را بررسي  كند.
رئيس  جمهور تصريح  كرد: شعار من  در دوم  خرداد و شعار امروزم  و نيز همه استانداران  كه  مورد تاييد مقام  معظم  رهبري  نيز هست ، رعايت  حق  و قانون  است.
رئيس  جمهورتأكيد كرد: اعتقاد بنده اين  است  كه  درجمهوري  اسلامي  نمي توان سكولاريسم  و لائيسيته  را حاكم  كرد و ما مخالف  آن هستيم ، اما جمهوري  اسلامي مي خواهيم  كه  در آن هم  جمهوريت  و هم  اسلاميت  حفظ شده  باشد.
آقاي  خاتمي ادامه  داد: دوم  خرداد تبار خود را از انقلاب  اسلامي مي داندو بر جمهوريت  نظام  بشدت  تأكيد مي كندو راه  رهايي  كشور را در استقرار مردم سالاري  ديني  مي داند.
رئيس  جمهور اين  شيوه  را خواست  مردم  و امام  راحل  دانست  كه  در قانون اساسي  تجلي  يافت  و با اشاره  به  شعارهايش  در خصوص  آزادي  مخالف ، گفت : اسلامي كه  من  مدافع  آن هستم ، اسلامي است  كه  از هر كس  كه  در چارچوب هاي  قانون جمهوري  اسلامي حركت  كند، حمايت  كرده  و آزادي هاي  مشروع  او را تامين  مي كند.
آقاي  خاتمي گفت : بسياري  از شعارهاي  ما محقق  نشد كه  البته  همه  آن به رئيس  جمهور مربوط نمي شد، اما حالا مي گوييم  اگر آزادي  مخالفين  تاييد نمي شود، چرا موافقين  كه  به  اصل  نظام  و انقلاب  اسلامي اعتقاد دارند بايدمحدود و حذف  شوند.
رئيس  جمهور با تأكيد بر اين كه  ما با اصلاحات  بازي  و شوخي  نمي كنيم ، گفت : همه  سلايق  و گروهها كه  به  اصول  و مباني  پايبندند بايد بتوانند درانتخابات  شركت  كنند و اين  حداقل  فضاي  مردمسالاري  ديني  است .
آقاي  خاتمي با بيان  اين كه  ما رغبتي  براي  در صحنه  بودن  نداريم  وشيفته  قدرت  نيستيم  ولي  بايد از راه  و راي  مردم  حفاظت  كنيم ، گفت : البته ملت  ايران  در طول  اين  سالها شاهد حركتي  سهمگين  براي  مقابله  با جريان ، فكر و سليقه اي  كه  در دوم  خرداد تجلي  كرده ، بودند كه  ادامه  نيز دارد.
رئيس  جمهور تصريح  كرد: نبايد شرايط را بگونه اي  پيش  برد و به  هروسيله اي  متوسل  شد كه  مردم  نتوانند انتخابات  آزاد داشته  باشند.
آقاي  خاتمي گفت : افتخار بنده  بعنوان  رئيس  جمهوري  ملت  ايران  اين  است كه  معتقدم  هيچ  رئيس  جمهوري  به  اين  ميزان  انتقادها و اهانت ها را متحمل نشده  است  و حتي  آن را تشويق  مي كند تا اين  بيماري  مزمن  كه  قدرت  ، مقدس  است  ازميان  برخيزد.
آقاي  خاتمي با اشاره  به  اين كه  اصلاحات  فرايندي  بلند مدت  است ، گفت : در عين  حال  رسالت  تاريخي  من  به  عنوان  معتمد مردم  در اين  مقطع  ايجاب مي كند كه  اجازه  ندهيم  اين  تقابل ها با سوء استفاده  از معيارهاي  قانون  ويا زيرپا گذاشتن  آن به  منظور دستيابي  به  ابزار قدرت  با روشهاي  غيرقانوني محقق  شود و ما آن را تحمل  نخواهيم  كرد.
رئيس  جمهوري  گفت : شعار من  اعتدال ، هم  راهبرد و هم  راهكار است  و براساس  آن با همه  كساني  كه  به  نحو افراطي  رفتار كردند، برخورد كرده ام  وهمواره  مرزهاي  خود را با كساني  كه  چارچوب هاي  جمهوري  اسلامي را قبول ندارند، جدا كرده  ام .
آقاي  خاتمي با طرح  اين  پرسش  كه  آيا در طرف  مقابل  هيچ  كس  افراطي نيست ؟ اظهار داشت : من  مخالف  حرف  زدن  افراطي ها نيستم ، اما نبايد آنهامحور شوند و تمام  جريان  دوم  خرداد را با عناويني  چون  وابسته  و جاده  صاف  كن آمريكا بكوبند.
رئيس  جمهور گفت : راهي  جز حركت  مملكت  در مسير اعتدال  نيست .
راه  ما وحركت  ما و استقرار نظام  جمهوري  اسلامي با همه  اجزاي  آن جز در اين  مسير غيرممكن  است ، مگر با اين  شرط كه  انتخاباتي  كه  مظهر مردمسالاري  ديني  است ، آزادو با امكان  انتخاب  بيشتر برگزار شود.
آقاي  خاتمي ضمن  مخالفت  با حركت  غيرقانوني  گفت : با همه  مسئولان  از جمله مقام  معظم  رهبري  ديدار و گفت  وگو كرده ام  و معتقدم  اگر معيارهاي  رهبري  درخصوص  صلاحيت ها و حضور مردم  كه  به  شوراي  نگهبان  هم  توصيه  شده  رعايت  شود، نگراني ها رفع  خواهد شد و من  انتظار دارم  و اميدوارم  شوراي  محترم  نگهبان كه  آخرين  مرجع  رسيدگي  به  صلاحيت  است  با سعه  صدر و حسن  نيت  در احكام هياتهاي  نظارت  تجديد نظر كند و زمينه  انتخابات  پرشور را فراهم  آورد.
رئيس  جمهور گفت : آنچه  در رد صلاحيت ها انجام  گرفته ، مناسب  نبوده  است ، لذا از استانداران  مي خواهم  تا آنجايي  كه  دليل  و مدركي  محكم  وجود دارد، قاطعانه  بايستند.
آقاي  خاتمي در پايان  خطاب  به  استانداران  گفت : ما باهم  مي رويم ، باهم  مي مانيم  و معتقديم  كه  همه  بايد محكم  بمانيم  و اگر روزي  از ماخواستند كه  صحنه  را ترك  كنيم  همه  باهم  اين  كار را انجام  خواهيم  داد. امانااميد نيستيم  و با ادامه  رايزني ها اميدواريم  كارها به  نتيجه  برسد.

كوتاه از سياست ايران
تجليل هاشمي رفسنجاني از شهيدان و رزمندگان
001038.jpg

رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ديدار اعضاي  ستاد كنگره  سرداران  و ۶۲۰۰ شهيد استان  لرستان  گفت : جهاد فعلي  انتقال  پيام  شهدا به  نسل  جديداست .
به  گزارش  دفتر رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، آيت  الله هاشمي  رفسنجاني  دراين  ديدار با تقدير از دلاوريها و ايثار رزمندگان گفت: جهاد فعلي  ما اين  است  كه  پيام  احياگري  شهيدان ، ايثارگران  و فداكاري  و شهادت  طلبي  جوانان  و مردان  و زنان  اين  مرز و بوم را در هشت  سال  دفاع  مقدس  به  نسل  جديد برسانيم .رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با ارائه  تحليل  و مقايسه  بين  اختلافات  ومشاجراتي  كه  براي  بدست  آوردن  مناصب  و قدرت  انجام  شد و تلاش  و سبقت هايي  كه شهدا و ايثارگران  در راه  دفاع  از ميهن  و اسلام  براي  فداكاري  و از جان گذشتگي  داشتند، تصريح  كرد: در نزاع هاي  حزبي  و جناحي  مطمئنا نيت  خدمت كردن  و اصلاح  است  اما تفاوت  غير قابل  اغماض  است .
اروپا روابط با ايران را توسعه مي دهد
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: اتحاديه اروپا در ماههاي آينده گامهاي مهمي براي توسعه و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران برخواهد داشت.
به گزارش ايرنا، حسن روحاني ديروز پيش از ترك  تهران براي انجام يك سفر سه روزه به فرانسه گفت كه پيام اصلي خاويار سولانا مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا در سفر به تهران، اين بود كه اين اتحاديه براي توسعه روابط با ايران مصمم است.وي در باره اهداف سفر خود به پاريس افزود: اين سفر به دعوت دولت فرانسه انجام مي شود و روابط و مناسبات جمهوري اسلامي ايران با اين كشور در دو دهه گذشته، روابط خوبي بوده، اگر چه فراز و نشيبهايي داشته است.
ديدار كروبي وسولانا
كروبي، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در ديدار با سولانا، نماينده عالي سياست خارجي و امنيتي مشترك اتحاديه اروپا گفت: قطعاً مجلس هفتم در راستاي خواست مردم، اصلاحات و رشد و اعتلاي كشور تشكيل و فعال خواهد شد. وي همچنين در پايان سخنانش، ضمن انتقاد از سوءاستفاده بعضي از قدرتهاي جهاني از مفاهيم مقدس حقوق بشر و مبارزه با تروريسم جهت مقابله با دولتهاي مستقل و مردمي، تعامل جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپايي را در اين راستا، سازنده و مفيد ارزيابي كرد.
خرازي امروز به تركمنستان مي رود
001041.jpg

سفير جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان اعلام كرد: كمال خرازي وزير امور خارجه براي ديدار با مقامات بلند پايه تركمنستان امروز به اين كشور سفر مي كند.
سيدابراهيم دراز گيسو در گفت وگو با ايرنا افزود: خرازي در سفر يك روزه خود به تركمنستان، با صفر مرادنيازاف رئيس جمهوري تركمنستان و رشيد مرادف وزير امور خارجه اين كشور ديدار و مذاكره خواهد كرد.
نظر نهايي شوراي نگهبان ۲۰ بهمن اعلام شود
مدير كل دفتر انتخابات وزارت كشور تصريح كرد كه مطابق زمانبندي تعيين شده، كه با توافق شوراي نگهبان همراه بوده است، نظر نهايي شورا درباره  داوطلبان بايد در تاريخ ۲۰ بهمن به وزارت كشور اعلام شود.محمد علي مشفق در گفت و گو با ايسنا افزود: بر اساس برنامه زمانبندي شده، درباره  مراحل مختلف برگزاري انتخابات مجلس هفتم، وزارت كشور در تاريخ ۲۱ بهمن اسامي قطعي داوطلبان تاييد صلاحيت شده را به استناد ماده ۳۵ آيين نامه اجرايي به همه حوزه هاي انتخابيه اعلام مي كند. وي با ياد آوري اينكه در روز ۲۲ بهمن نيز فرمانداران و بخشداران بر اساس ماده ۳۶ آيين نامه اجرايي اسامي تاييد صلاحيت شدگان حوزه هاي انتخابي متبوعشان را به اطلاع عموم مي رسانند،  از تاريخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن به عنوان زماني كه بر اساس توافق شورا و وزارت كشور، براي تبليغات در نظر گرفته شده است، نام برد.

بررسي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در مجلس
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي ديروز  به  مسكوت  ماندن  طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  به  مدت  يكماه  راي  مثبت  ندادند.
به  گزارش  ايرنا، نمايندگان  مجلس  روز يكشنبه  گذشته  به  مسكوت  ماندن  اين  طرح  به  مدت  يكماه  راي  مثبت  داده بودند اما عده اي  از نمايندگان  مجلس  تقاضاي  تشكيك  آن را كردند.
سپس  راي گيري  با ورقه  انجام  شد و از مجموع  نمايندگان  حاضر در جلسه علني  كه  ۱۹۷ نفر بودند، ۱۴۸ نماينده  راي  دادند.
بدين ترتيب طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  مجددا در دستور كار مجلس  شوراي اسلامي قرار مي گيرد.
نمايندگان  مجلس  ديروز همچنين  دو لايحه تشكيل  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگردي  و تاسيس  و نحوه  اداره  كتابخانه هاي عمومي كشور را كه  از سوي  شوراي  نگهبان  رد شده  است ، به  منظور تامين  نظرات اين  شورا بازنگري  كردند. نمايندگان  مجلس  دراين  لوايح  مواد و تبصره هايي  را حذف  و موادي  را نيزاصلاح  عبارتي  كردند. همچنين  طرح  اصلاح  قانون  تعاوني  كردن  توليد و يكپارچه  شدن  اراضي  درحوزه  عمل  شركتهاي  تعاوني  روستايي  كه  از سوي  شوراي  نگهبان  رد شده  است ، به  منظور تامين  نظرات  اين  شورا اصلاح  شد.
نمايندگان  مجلس  همچنين  طرح  استفساريه  بند (ر) تبصره  (۵) قانون  بودجه سال  ۱۳۸۲ كل  كشور كه  يك  فوريت  آن درجلسه  علني  يازدهم  آذر ماه  سال  جاري تصويب  شد را، به  تصويب  رساندند.
ديروز همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ۴۳ لايحه موافقتنامه اقتصادي، عمراني، فرهنگي و هنري، آموزشي، علمي و امنيتي ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و
۳۱ كشور را تصويب كرده و اجازه مبادله اسناد آن را به دولت دادند.به گزارش ايرنا، از ۴۳ لايحه موافقتنامه تصويب شده۲۵، لايحه اقتصادي، ۱۱ لايحه عمراني، ۵ لايحه فرهنگي و هنري، يك لايحه آموزشي و يك لايحه امنيتي است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |