پنجشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۳
آشنايي با شوينده ها
اسيدهاي پاك كننده را بشناسيم
اشكان نعمت پور
000633.jpg

غالباً به هنگام شستشوي بخش هاي مختلف خانه يا محل كار و يا غبار روبي ، اسيدها در زمره پر مصرف ترين موادي جاي مي گيرند كه در راستاي زدودن آلودگي ها كار برد دارند.
قدرت والاي اسيدها در پاك كردن لك ها آنها را بسيار كارا كرده و بانوان و يا متصديان نظافت از آنها يا تركيباتشان بسيار سود مي جويند اما،نا آشنايي به خاصيت اسيدهاي مختلف و به كار بستن هر يك به جاي ديگري مي تواند در نهايت به پاك نشدن وسايل و كثيف ماندن و يا خراب شدنشان - در اثر بهره جستن از اسيدي بسيار قوي در قبال كالاهايي حساس - منجر شود. در حالي كه با استفاده به جا از هر يك - كه در پي آشنايي كامل با خواص شان پديد ميآيد - مي  توان به سادگي هر نوع كثيفي را بر طرف كرد.
كاربردهاي وسيع 
ً هرگاه به لك هاي پا بر جايي كه به دشواري پاك مي شوند، زنگ زدگي و خوردگي و يا محو شدن رنگ بر اثر مجاورت با مواد قليايي بر مي خوريد، به شوينده هاي اسيدي پناه مي بريد. اسيدها قدرت والايي در پيراستن آثار لك ها و تميز كردن كالاها دارند و به كار برد نشان به سرعت كارايي آنها را نشان مي دهد.
در اين ميان موادي كه از قدرت اسيدي اندكي برخور دارند، استفاده اي فراگير دارند. آب ليمو (اسيد سيتريك) يا سركه (اسيد استيك) از بهترين و موثرترين شوينده ها هستند كه غالباً در اكثر موارد، به هنگام شست وشوي اسباب خانه پرمنفعت واقع مي شوند. لك هايي كه از ته نشست آب بر جاي مي ماند، اثر زنگ زدگي هاي نه چندان زياد و يا لك ها و سفيدي هايي كه شستشو با صابون باقي مي مانند، همگي را مي توان با استفاده از اين مواد - و اسيدهاي ملايم - زدود. براي پاك كردن ظروف آلومينيومي از اثر مواد قليايي هم اسيدسيتريك يا استيك كاربرد دارد. كافي است به ازاي هر ليتر آب، دو قاشق از آنها را با آب مخلوط كنيد و درون ظرف (ماهي تابه) آلومينيومي بريزيد تا اثر شگفت انگيزش را در يابيد.
000438.jpg

جوش ترش هم در زمره اسيدهاي ضعيف جاي مي گيرد. مخلوط كردن يك قاشق چايخوري از آن با يك ليترآب و ريختن اش در ظروف پر مصرف آلومينيومي لك بر است.
پاك كننده هاي اسيدي قوي هم كاربري خاص خود را دارند. براي نمونه اسيد اوكساليك براي كاستن از برخي هزينه هاي شما و انجام راحت تر كارهايتان بسيار مفيد است. كافي است شوينده هاي شيميايي حاوي اين ماده را به گونه اي رقيق شده به كار بگيريد تا لك هاي حاصل از زنگ زدگي روي وان حمام يا سينك ظرفشويي را به سادگي بزداييد و پس از مدتي ناچار نباشيد با تقبل مبلغي گزاف، آنها را عوض كنيد.
اسيد هيدروكلريك رقيق شده، اسيد سولفوريك رقيق شده يا بي سولفات سديم هم در مجموعه اين شوينده ها جاي مي گيرند. براي شستشوي سرويس هاي بهداشتي، بهترين شوينده ها، موادي هستند كه اين اسيدها را در خود داشته باشند اما به ياد داشته باشيد بهتر است به هنگام مصرف آنها از دستكش استفاده كنيد تا به پوست تان آسيبي نرسد.
هرگز دو شوينده شيميايي را با هم مخلوط نكنيد زيرا ممكن است گازهاي سمي و خطرناكي توليد كنند كه براي سلامتي مضر باشد. به هر روي به كار بردن هر يك از اين اسيدها، در وجهي كه ياد شد، مي تواند از هزينه هاي شما در استفاده نا به جا از هر كدام بكاهد و به سادگي ياريتان كند تا خانه تان را پاكيزه كنيد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |