شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - - شماره ۳۲۸۵
لعل نهرو جواهري در هند
000072.jpg
ترجمه: آزاده ثبوت
«دانشگاه جواهر لعل نهرو» امروزه پس از گذشت ۳۵ سال از بدو تأسيس اش به جايگاه ممتازي در حيات فكري و دانشگاهي هندوستان دست يافته است.اين دانشگاه، در آغاز تنها به عنوان مؤسسه اي كه اهداف و آرمانهاي جواهر لعل نهرو را دنبال مي كرد شكل گرفت. نخستين چشم انداز آن بر اصول و انديشه هاي «نهرو» استوار بود. اصولي چون يكپارچگي ملي، عدالت اجتماعي، سكولاريسم، زندگي و حيات دموكراتيك، تفاهم بين المللي و رويكرد علمي به مسايل اجتماعي.امروزه علاوه بر تكيه بر اين اصول، اين دانشگاه نقش مؤثري در توسعه مرزهاي دانش و خلق روشهاي پژوهشي جديد و نيز ابداع آراء و نظريات ايفاء مي كند.
واحدهاي ارايه شده در دانشگاه، در واقع رشته هاي مطالعاتي  بين  رشته  اي هستند و استادان رشته هاي مختلف، هر يك با توجه به موضوع مورد مطالعه و روش شناسي و نيز حوزه هاي مشكلات مربوط به رشته  مربوط در ارتباطي سازمان يافته با يكديگر قرار دارند. همچنين تلاشهايي صورت گرفته است كه دانشجويان خارجي نيز امكان تدريس در اين مجموعه را داشته باشند. چندين مركز در اين مجموعه از سوي UGC به عنوان بهترين مراكز در نوع خود معرفي شده اند.
همه دوره هاي ارائه شده در دانشگاه جواهر لعل نهرو در سطح فوق ليسانس و دكتراست. تنها رشته هاي زبان فارسي، عربي، چيني، ژاپني، كره اي، فرانسه، روسي، آلماني و اسپانيايي در مقطع ليسانس ارائه مي شوند.
دانشكده كامپيوتر و علوم سيستمي
اين دانشكده از بدو پيدايش خود در سال ۱۹۷۴، در جهت رفع نيازهاي كامپيوتري ساير دانشكده ها برآمده است. دوره سه ساله فوق ليسانس در كاربرد كامپيوتر (MCA) نيز از سال ۱۹۸۵ آغاز شد. اين دوره به گونه اي طراحي شده است كه نتايج حاصل از داده هاي آماري، عمليات رياضي، پژوهشي، جبر و تركيبات،  الكترونيك ديجيتال، نرم افزار سيستمي، هوش مصنوعي، معماري كامپيوتر و زبانهاي برنامه نويسي را انسجام مي بخشد.
دانشكده علوم محيطي
هدف از احداث اين دانشكده، مطالعه مشكلات محيطي با استفاده از تكنيك ها و مفاهيم زيستي، شيميايي، زمين شناسي و علوم طبيعي به شيوه اي انسجام يافته مي باشد. فعاليت هاي پژوهشي اين دانشكده در حوزه هاي زير طبقه بندي مي شود:
- توسعه تكنيك هاي رياضي براي سيستم هاي خطي و غيرخطي، هواشناسي، آلودگي هوا و آلودگي صوت استفاده از ليزر، موجهاي كوتاه (مايكروويو) و ماوراء صوت (آلتراساوند) و نيز الكترومغناطيس هاي زيستي براي حل مشكلات محيطي.- كاربرد زمين شناسي و شيمي خاك در فرآيندهاي شكل گيري خاك، رسوب، صخره، آلودگي هوا، سيستم هاي آبي، اقيانوسي و منابع معدني.- كنترل محيطي و مديريت آلودگي هوا، آب و خاك، بازيافت مواد زايد، مديريت ضايعات سخت.نيروهاي اكوسيستم، برنامه ريزي بوم شناختي (اكولوژيك)، بوم شناسي آبي و گياهي، زهر شناسي محيطي، زيست شيمي و زيست شناسي مولكولي است.
دانشكده مطالعات بين المللي
اين دانشكده كه در سال ۱۹۵۵ به عنوان نهادي مستقل پا به عرصه وجود گذاشت به خاطر دستاوردهاي پژوهشي اش از شهرت بسياري برخوردار است. هدف نهايي همه اين مراكز، آموزش دوره هايي در روابط بين الملل، مطالعات ديپلماتيك، حقوق بين الملل و تجارت بين الملل با تخصص ويژه در اقتصاد جهاني است.
هفت مركز نامبرده شامل: مركز مطالعات اروپاي غربي و آمريكا، مركز مطالعات آسياي شرقي، مركز سياست  بين الملل، سازمانها و خلع سلاح، مركز مطالعات اروپاي شرقي، آسياي مركزي و روسيه، مركز مطالعات ديپلماتيك، حقوق و تجارت بين الملل، مركز مطالعات آسياي جنوب شرقي، جنوبي و مركزي و جنوب غرب اقيانوس آرام، مركز مطالعات غرب آسيا و آفريقا است.
دانشكده زبان، ادبيات و مطالعات فرهنگي
اين دانشكده با توجه به تعداد مراكز، سطوح مختلف تحصيلي و دامنه برنامه هايش و نيز تعداد دانشجويان بزرگترين دانشكده دانشگاه جواهر لعل نهرو به شمار مي رود. در اين دانشكده، ده مركز وجود دارد.
ويژگي مراكز اين دانشكده در اين است كه علاوه بر آموزش زبانهاي مختلف، تمدن و حيات اجتماعي مرتبط به آن زبان نيز مطالعه مي شود. مراكز اين دانشكده شامل مركز مطالعات آفريقايي و عربي، «مركز مطالعات آسياي مركزي و فارسي» (اين مركز پژوهش هايي در زمينه ادبيات، فرهنگ و مطالعات هندي- ايراني با تكيه بر فارسي معاصر انجام مي دهد)، مركز مطالعات ژاپن و آسياي شمال شرقي، (به مطالعات تطبيقي در زمينه ادبيات، زبان و فرهنگ مي پردازد)، مركز مطالعات چين و آسياي جنوب شرقي و مركز مطالعات فرانسه و كشورهاي فرانسه زبان است.
دانشكده علوم زيستي
دانشكده علوم زيستي، مهمترين مركز مطالعه علوم زيستي در سطح كشور است كه در تدريس و پژوهش علوم زيستي رويكردي بين رشته اي دارد. اين دانشكده داراي تسهيلاتي چون يك سيستم ابزاري مجهز و تجهيزات رشد و نمو گياهان است و به عنوان مركزي پيشرفته در زيست شناسي سلولي و مولكولي، ژنتيك و تكنولوژي زيستي به شمار مي رود. كليه دانشجوياني كه رشته تحصيليشان علوم طبيعي و زيست شناسي است مي توانند در اين مركز ادامه تحصيل دهند.
دانشكده علوم اجتماعي
اين دانشكده بيشترين تعداد فارغ التحصيلان را در ميان دانشكده هاي دانشگاه جواهر لعل نهرو داشته است و هر سال دانشجوي جديد مي پذيرد. مراكز اين دانشكده عبارتند از:
۱) مركز مطالعات اقتصادي و برنامه ريزي، مركز مطالعات تاريخي، مركز مطالعات سياسي، مركز مطالعات توسعه منطقه اي، مركز پزشكي اجتماعي و سلامت جامعه، مركز مطالعه نظام هاي اجتماعي، مركز مطالعات آموزشي ذاكر حسين و مركز مطالعات سياست و برنامه ريزي علوم اشاره كرد.
كتابخانه دانشگاه
كتابخانه دانشگاه جواهر لعل نهرو كه در قلب اين مجتمع آموزشي قرار دارد، داراي بيش از چهارصد و هفتاد هزار كتاب، نشريه و مواد آموزشي غيرنوشتاري است.اين كتابها در سه طبقه بندي اصلي جاي گرفته اند كه از اين قرار است: علوم پايه، علوم اجتماعي و علوم انساني. ساعت كار كتابخانه در طول نيم سال تحصيلي ۹ صبح تا ۸ بعدازظهر است كه اين ساعت در طول امتحانات تا ۱۲ شب افزايش مي يابد و تنها ۴ تعطيلي در طول سال تحصيلي دارد.
تسهيلات خوابگاهي
در اين دانشگاه حدود ۱۱ خوابگاه وجود دارد كه ۲۵۰۰ دانشجو را اسكان مي دهد. بخش عمده هزينه خدمات غذايي و نظافت توسط دانشگاه تقبل شده است.در خوابگاه ها، تسهيلات تفريحي، ورزشي و... نيز وجود دارد. با اين حال، با توجه به تعداد محدود خوابگاه ها متقاضيان بايد خواسته خود را در فرم تقاضاي پذيرش قيد كنند. اولويت نيز با كساني است كه در امتحان ورودي دانشگاه شركت كرده و با موفقيت آن را گذرانده باشند. چرا كه دانشجويان خارجي به علت عدم حضور در كشور هند در موعد امتحان، مجاز به ندادن امتحان هستند. حال آن كه اگر دانشجويي در زمان امتحان كه در اواسط ارديبهشت ماه هر سال برگزار مي شود در هند حضور داشته باشند ملزم به شركت در امتحان ورودي هستند.
انجمن دانشجويان خارجي
از ميان ۴۵۰۰ دانشجوي دانشگاه جواهر لعل نهرو، در سال تحصيلي ۲۰۰۲-۲۰۰۱، ۱۸۶ تن از دانشجويان، خارجي هستند. اين تعداد كه از ۳۴ كشور مختلف آمده اند عمدتاً از آسياي شرقي، آسياي مركزي، جنوب آسيا، آفريقا، اروپا و ايالات متحده آمريكا هستند.انجمن دانشجويان خارجي (FSA) يكي از ارگانهاي رسمي دانشگاه است كه در جهت ارتقا روابط دوستانه و تبادلات فرهنگي ميان دانشجويان خارجي و دانشجويان هندي فعاليت مي كند و در جهت رفع مشكلات معيشتي دانشجويان خارجي فعاليت مي كند.
تسهيلات آموزشي براي معلولين ذهني و جسمي
دانشگاه جواهر لعل نهرو، امكاناتي براي دسترسي كامل به خدمات اينترنت و استفاده از تسهيلات سخت افزاري و نرم افزاري دانشگاه براي اين افراد فراهم آورده است.همچنين خدمات مشاوره اي رايگان به اين دسته از دانشجويان در ۶ روز هفته ارائه مي شود.در زمينه اشتغال اين افراد نيز گام هاي مؤثري به كمك برخي سازمانهاي غيردولتي برداشته شده است.
هزينه تحصيل دانشجويان خارجي
- هزينه تحصيل در رشته هاي علوم به ازاي يك ترم تحصيلي ۷۵۰ دلار آمريكا
- هزينه تحصيل براي رشته هاي علوم انساني و علوم اجتماعي به ازاي يك ترم تحصيلي ۵۰۰ دلار آمريكا و هزينه هاي احتمالي در طول يك سال ۲۰۰ دلار آمريكا است.
آخرين تاريخ ارسال فرم هاي ثبت نام به دانشگاه اواسط ماه آوريل هر سال و آخرين مهلت ثبت نام نيز اواسط ماه اگوست است. كلاس هاي نيم سال اول معمولاً از ۲۲ ژوئيه آغاز مي شود. كلاس هاي نيم سال دوم نيز از ۶ ژانويه آغاز مي شود. تعطيلات دانشگاهي نيز شامل ۲ ماه تعطيلي تابستاني(۱۳ مه تا ۲۱ ژوئيه) و تعطيلي زمستاني(از ۶ دسامبر تا ۵ ژانويه) مي باشد.
براي اطلاعات بيشتر مي توانيد با دانشگاه جواهر لعل نهرو، بخش ثبت نام دانشجويان خارجي مكاتبه كنند.
آدرس پستي: Jawahar Lal Nehru University, Administrative Office, New Delhi,
۱۱۰۰۶۷ INDIA.
آدرس وب سايت دانشگاه: WWW.Jnu.ac.in

افزايش بي سابقه هزينه هاي آموزش عالي براي دانشجويان آمريكايي
ميانگين  افزايش  شهريه  سالانه  دانشگاههاي  دولتي  در آمريكا طي سالهاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از ۳۴۸۷ دلاربه  ۴۶۹۴ دلار افزايش  يافته  است .
ميانگين  افزايش  شهريه  براي  كالجها و دانشگاههاي  خصوصي  نيز از ۱۶ هزاردلار در سال  به  نزديك  ۲۰ هزار دلار صعود كرده  است .دانشگاه  كاليفرنيا در لس آنجلس در سال  تحصيلي  جاري  ۴۳ درصد نسبت  به  سال  گذشته  افزايش  داشته  است  و بطوركلي  ميانگين  افزايش  شهريه هاي  دانشگاههاي  چهارساله  در سراسر آمريكا در سال جاري  ۱۴ درصد نسبت  به  سال  گذشته  افزايش  داشته  است .به  گفته  منتقدان  دولت  عليرغم  افزايش  سرسام آور هزينه هاي  دانشگاهي  ميزان كمكهاي  دولتي  براي  افراد بي بضاعت  چندان  افزايشي  نداشته  است .بطور مثال  در طي  سه  سال  گذشته  كه  شهريه هاي  دانشگاهي  هر ساله  بيش  از ۱۴درصد يا بيشتر بالا رفته  است ، ميزان  بودجه اي  كه  دولت  براي  تحصيلات  عالي  به افراد كم  درآمد ارائه  مي دهد فقط يك  درصد افزايش  داشته  است  و هر دانشجوي بي  بضاعتي  فقط مي تواند كمتر از ۳۰ درصد از هزينه  دانشگاه  خود را در سال از دولت  دريافت  كند.

گشتي در سايت ها
فرنوش مرتضوي
http://www.alumni.ox.uk
جامعه دانشگاهي آكسفورد (ous) يك سازمان خيريه است كه توسط دانش آموختگان دانشگاه آكسفورد اداره مي شود. تمام قبول شدگان در اين دانشگاه مي توانند بدون پرداخت وجه اشتراك، به عضويت در اين جامعه درآيند، در سايت اين سازمان اخبار ورزشي دانشگاه، خدمات دانشجويي، تورهاي دانشجويي و خبرنامه سال ۲۰۰۳ به چشم مي خورد.
http://www.aaup.org
انجمن استادان دانشگاه هاي آمريكا (AAUP) با هدف گسترش آزادي هاي فرهنگي و تعيين ارزش هاي بنيادي اين حرفه و همچنين استانداردهاي آموزش عالي در سال ۱۹۱۵ شروع به فعاليت كرد.
با مراجعه به سايت اين انجمن مي توانيد از كنفرانس ها و ملاقات هاي ساليانه اعضاء، فهرست دانشگاه هاي آمريكا و آرشيو سخنراني و مقاله استفاده كنيد.
http://www.fiu.edu/~esa
انجمن علوم زمين (ESA) انجمن دانشجويي دانشگاه بين المللي فلوريدا در آمريكا است. هدف اين انجمن افزايش علاقه عموم مردم به اين دانش و ايجاد يك رابطه علمي و پژوهشي بين دانشجويان و اساتيد است. نمايشگاه عكس و بخش فعاليت هاي دانشجويي از جالب ترين قسمت هاي اين سايت به شمار مي آيد.
http://www.csua.net
انجمن دانشجويان دوره كارشناسي علوم كامپيوتر(CSUA) به طور مشخص به معرفي گروه هاي دانشجويي اين رشته در دانشگاه بركلي كاليفرنيا مي پردازد. از اهداف ديگر اين انجمن ايجاد زمينه اي براي تبادل اطلاعات ميان گروه هاي دانشجويي و ساير انجمن هاي دانشگاهي است.اين سايت شامل پروژه هاي نرم افزاري اعضاء، منابع Linux، دايره المعارف كامپيوتر و پيوندهايي به انجمن هاي دانشجويي است.
www.chemitry.org/portal/a/c/s/1/hom.html
جامعه شيمي آمريكا (ACS) يك نهاد خودگردان است كه اعضاي آن را افراد به طور مستقل تشكيل مي دهند. اين جامعه فرصت هاي بسياري را در سطوح مختلف علمي و حرفه اي براي پيشرفت اعضاء و تبادل انديشه ها فراهم مي كند. در صفحه اصلي اين سايت هر هفته ساختار يك مولكول معرفي مي شود. همچنين اخبار علمي و تاريخ كنفرانس ها و همايش ها در همين صفحه آمده است.
http://www.conbio.net
هدف جامعه حفظ منابع طبيعي از راه اندازي اين پايگاه اطلاعاتي، جذب دانشجو و عضو فعال از سراسر دنياست. اطلاعات دانش حفظ منابع طبيعي در اين سايت طبقه بندي شده و در اختيار بازديدكنندگان قرار مي گيرد. به علاوه، اخبار تلاش هاي جهاني براي آموزش در سطوح مختلف و معرفي فرصت هاي دانشگاهي از ديگر بخش هاي اين سايت هستند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |