چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۹
در گفت وگو با مهندس خسرو وثوق زاده اعلام شد
افزايش ۵/۲۵ درصدي سود سهام شركت نفت پارس
001497.jpg

به زودي توليد روغن هاي مورد نياز صنعت هواپيمايي را به عنوان تنها توليدكننده روغن هواپيما در داخل، آغاز خواهيم كرد
نبض بازار روغن هاي صنعتي، خودرو، ديزل و روغن كشي در دستمان است
شركت نفت پارس سهامي عام كاملاً خصوصي است و با سرمايه ۵۰ ميليارد ريال و تقسيم شده به ۵۰ ميليون سهم از ديرباز در بورس فعاليت داشته است. ۲۵ درصد از سهام نفت پارس متعلق به شركت شل و بقيه سهام نيز متعلق به شركت هاي حقيقي، افراد حقيقي و حقوقي است. شركت نفت پارس توليد انواع روغن موتور خودرو، روغن هاي صنعتي، روغن كشتي و انواع گريس را به عهده دارد. با مهندس خسرو وثوق زاده مديرعامل شركت نفت پارس در زمينه فعاليت هاي صورت گرفته در ۹ ماه سال جاري و طرح هاي توسعه در سال آينده در اين شركت گفت وگويي انجام داده ايم كه متن اين گفتگو در ذيل آمده است:
* تجربه كاري شما در صنعت نفت به چه سالي برمي گردد؟
- فارغ التحصيل دانشكده نفت آبادان هستم. مدرك فوق ليسانس در مهندسي شيمي را از كشور آمريكا گرفته ام. آخرين مسئوليت هاي من در صنعت نفت رياست در دانشگاه تبريز و تهران بوده است و بيش از يك سال و نيم است كه در شركت نفت پارس در سمت مديريت عامل شركت مشغول فعاليت هستم.
* ميزان توليد، سود حاصل از فروش و صادرات در ۹ ماه سال جاري در شركت نفت پارس به چه صورتي بوده است؟
- در ۹ ماه سال جاري بر اساس حسابرسي كه از طريق سازمان بورس اوراق بهادار انجام شده است، نفت پارس از لحاظ ميزان توليد نسبت به مدت مشابه سال گذشته،
۶/۳۴ درصد رشد و افزايش توليد داشته است. از لحاظ فروش محصول در اين مدت نيز ۵۳ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. سهم صادرات محصولات نفت پارس در اين مدت ۱۰ ميليون دلار بوده است كه شامل صادرات چند محصول عمده نفت پارس به كشورهاي حوزه خليج فارس و شبه قاره هندوستان بوده. البته با مذاكراتي كه با مقامات كشورهاي حوزه درياي خزر صورت گرفته در آينده نيز محصولاتمان را به كشورهاي شمال ايران صادر خواهيم كرد.
* با توجه به اينكه شركت نفت پارس سهامي عام است، سود هر سهم در ۹ ماه سال جاري چه ميزان است؟
- در نفت پارس هر فعاليتي سرانجام به سود سهام سهامداران منتج خواهد شد. لذا سود هر سهم تا پايان آذرماه سال جاري ۲۷۰۹ ريال محاسبه شده است كه اين رقم نسبت به سال گذشته ۵/۲۵ درصد افزايش داشته است. اين ميزان سود براي هر سهم در ۹ ماه سال جاري رقم بسيار قابل توجهي است، چرا كه در شركت هاي روغن ساز در خارج از كشور ميزان رشد هر سهم از ۵/۱ الي ۳ درصد تجاوز نمي كند. بنابراين چنين سودي نشان از پيشرفت، رشد توليد و سلامت شركت در راستاي مديريت فعال دارد.
* تقسيم سهام نفت پارس بين اعضاء به چه صورتي است؟
- ۲۵ درصد سهام نفت پارس مربوط به شل است و ۴۸ درصد متعلق به سهامداران عمده و بقيه به سهامداران جزء تعلق دارد.
* شركت پارس شل كه با سرمايه گذاري مشترك نفت پارس و شل بين الملل تأسيس شده است، چه محصولاتي توليد مي كند؟
- شركت نفت پارس سال گذشته با شل بين الملل، شركت جديدي به نام «پارس- شل» تأسيس كرد كه ۵۱ درصد سهام اين شركت جديد متعلق به نفت پارس و ۴۹ درصد سهام آن متعلق به شل بين الملل است. هدف از تشكيل پارس - شل در مرحله اول فروش روغن هاي با مارك شل در ايران است. هم اكنون نزديك به ۱۰ نوع محصول متنوع را در ايران توليد مي كنيم كه اين كار با ليسانس و نظارت شل صورت مي گيرد.
مطلب قابل توجهي كه در توليدات پارس - شل بايد به آن توجه كرد، استفاده از تكنولوژي فني روز شركت شل در ايران توسط متخصصين ايراني است، به طوري كه براساس قرارداد بين نفت پارس و شل بين الملل، شركت شل موظف شده است فرمولاسيون توليد محصولاتش را در اختيار شركت پارس- شل قرار دهد. هم اكنون متخصصين نفت پارس تمام فرمولاسيون توليد روغن ها و گريس ها را در اختيار دارند و فقط مواد افزودني را از شركت شل و يا شركت هاي معتبر ديگر تأمين مي كنيم.
* شركت «پارس - شل» صادرات هم دارد؟
- طبق قرارداد انجام شده، شركت پارس - شل موظف است ۲۰ درصد توليداتش را به خارج صادر كند كه اين كار از سال آينده آغاز خواهد شد.
* ميزان كيفيت روغن و گريس توليد شده توسط نفت پارس در چه حدي است؟
- به دليل اينكه شركت شل آخرين تكنولوژي را در صنعت روغن سازي در انحصار دارد و آن را در اختيار نفت پارس قرار داده است، به جرأت مي توانم بگويم از لحاظ كيفي در صنعت روغن سازي برترين هستيم.
بيشترين سعي من در ابتداي ورود به نفت پارس اين بوده است كه كيفيت توليد را افزايش دهم. همچنين به دليل اينكه ۳۵ درصد اضافه ظرفيت در سال گذشته داشتيم، در قيمت تمام شده محصولاتمان شاهد كاهش قيمت نيز بوديم.
اما در مورد توليد گريس، نفت پارس مقام اول توليد انواع گريس با بهترين كيفيت را در بين توليد كننده هاي داخلي دارا مي باشد.
* محصولات جديدي كه قرار است توليد كنيد، چيست؟
- روغن جديد توربين و ديزل را توليد مي كنيم. همچنين با برنامه ريزي هايي كه انجام داده ايم به زودي روغن مورد استفاده در صنعت هواپيما را نيز توليد خواهيم كرد. تكنولوژي توليد روغن هاي مورد نياز كشتي نيز كه در حال حاضر فقط شركت شل بين الملل توليد مي كند، از طرف شل در اختيار نفت پارس قرار گرفته كه در نتيجه تمام كشتي هاي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي و شركت ملي نفت كش ها، روغن مورد نيازشان را از طريق نفت پارس تأمين مي كنند.
* به منظور ارتقاء دانش فني كاركنان شركت، چه اقداماتي را در اين مدت انجام داده ايد؟
001494.jpg

- در ۹ ماه سال جاري ۳۶ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت از كاركنان شركت نفت پارس در ۳۰ موضوع مختلف مربوط به صنايع نفتي، آموزش ديده ايد كه ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از اين افراد موفق به كسب مقام و درجه برتر در كلاس هاي آموزشي شدند. برنامه اي كه براي آموزش پرسنل شركت  در سال جاري در نظر گرفته شده، ۴۰ ساعت آموزش و براي سال آينده نيز ۶۰ ساعت آموزش مي باشد. با ادامه چنين روندي موجبات رشد فكري كاركنان شركت به منظور استفاده بهينه از پتانسيل هاي موجود و تكنولوژي روز فراهم مي شود.
* علاوه بر آموزش عملي نيروي انساني موجود در شركت، چه اقدامات ديگري را براي رفاه اجتماعي پرسنل در نظر گرفته ايد؟
- تجربه سال ها فعاليت در صنايع نفت به من ثابت كرده است كه نيروي انساني نقش بسزايي را در توليد برتر مي تواند ايفا كند. ماشين آلات جديد و مدرن به همراه تكنولوژي روز توليدي، به تنهايي نمي تواند توليد يك كارخانه صنعتي را تضمين كند. بلكه نيروي انساني موجود در آن كارخانه با انگيزه اي كه برايشان در آن كارخانه ايجاد مي شود مي توانند توليدات مرغوب را بوجود بياورند. لذا ما نيز از جمله اقدامات ديگري را كه براي پرسنل شركت انجام داديم بيمه تأمين اجتماعي، بيمه هاي مكمل، بيمه دندانپزشكي، بيمه عمر و حوادث بوده است. علاوه بر اين كليه واكسيناسيون هاي جديد توصيه شده پزشكي را نظير واكسن آنفلوآنزا و هپاتيت را با هزينه شركت به طور رايگان براي كاركنان انجام مي دهيم.
* در مورد پروژه ها و طرح هاي توسعه اي كه در شركت نفت پارس در حال مطالعه و بررسي است، توضيح دهيد.
- پروژه هاي مختلفي را در نفت پارس تعريف كرده ايم كه بعضي از آنها هم اكنون در مرحله مكالمه و بررسي طرح قرار دارند و بقيه طرح ها نيز تا چند ماه آينده به بهره برداري خواهند رسيد. اين پروژه ها به شرح زير است:
۱- پروژه تعويض سيستم نيوماتيك قديمي با سيستم كاملاً مدرن الكترونيكي (DCS) كار مطالعه و طراحي اين پروژه به پايان رسيده است و حداكثر تا ۶ ماه آينده به مرحله راه اندازي و اجرا خواهد رسيد.
۲- پروژه بعدي مربوط به برق مصرفي كارخانه است كه به دليل قطعي برق به كرات كه مثلاً در سال گذشته حدود ۸۰ بار برق كارخانه قطع شد و بسياري از دستگاه هاي حساس كارخانه مورد آسيب و صدمه قرار گرفتند. لذا براي برطرف كردن اين مشكل، قراردادي را با يك شركت آلماني براي خريد ۴ دستگاه ژنراتور گازسوز منعقد كرده ايم.۳ دستگاه از اين ژنراتورها مي توانند برق مورد نياز پالايشگاه را تأمين كنند و از يك دستگاه نيز به صورت يدك استفاده خواهد شد. همچنين تعويض كليه كابل هاي فرسوده و نصب ترانسفورماتورهاي جديد پالايشگاه از جمله فعاليت ها و طرح هاي مربوط به برق شركت است كه كل اين پروژه تا يك سال و نيم ديگر اجرا مي شود .
۳- پروژه ايجاد سيستم جديد بشكه سازي: سيستم قديمي بشكه سازي در پالايشگاه نفت پارس به لحاظ آسيب رساندن جسمي به كارگران و آلودگي محيط زيست داراي معايبي است كه به جاي آن يك سيستم جديد بشكه سازي تمام خودكار را از بلژيك خريداري كردم. در اين سيستم جديد، شبكه ها به روش الكترواستاتيك رنگ مي شوند و لذا رنگ اضافي در محيط پخش نمي شود. همچنين كليه فعاليت هاي اين سيستم جديد به صورت اتوماتيك انجام مي شود. سيستم جديد بشكه سازي اواسط سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد كه ظرفيت توليد آن، ۲ هزار و ۵۰۰ بشكه در يك شيفت كاري است. با بهره برداري از اين سيستم جديد بشكه سازي مي توانيم علاوه بر نياز پالايشگاه نفت پارس بشكه هاي مورد نياز ديگر پالايشگاه ها را نيز تأمين كنيم.
۴- پروژه سيستم اتوماتيك پركردن ظروف پلاستيكي ۱ و ۴ ليتري، كه اين سيستم باعث خواهد شد كه تمام ظروف پلاستيكي به طور يكسان پر شوند و همچنين احتمال ريزش مواد موجود در اين ظروف به صفر خواهد رسيد.
۵- پروژه سيستم بيولوژيكي تصفيه آب هاي صنعتي جهت استفاده مجدد از آب هاي صنعتي
* بودجه اي كه براي انجام اين پروژه ها در نظر گرفته ايد چقدر است؟
- حدود ۱۵ ميليارد تومان تا سال آينده براي اجرايي شدن اين طرح ها خرج خواهيم كرد.
* چه هدفي را براي نهايي شدن اين پروژه ها دنبال مي كنيد؟
- دو دنياي به شدت رقابتي، امروز اگر نتوانيم توليد منحصر به فرد همراه با بهترين كيفيت را ارائه بدهيم، حرفي براي گفتن نخواهيم داشت. براي رسيدن به چنين هدفي بايد تلاش كرد، سرمايه گذاري كرد، ابتكار به خرج داد و هزينه كرد. ما اين كار را انجام داده ايم و ادامه نيز خواهيم داد. انحصار توليد روغن كشتي و انحصار توليد روغن هواپيما در آينده اي نزديك حاكي از اين مدعي است.
* چه ارتباطي با مصرف كنندگان محصولاتتان برقرار كرده ايد؟
- مصرف كنندگان غيرمستقيم محصولات ما، تعويض روغني هاي سراسر كشور هستند كه براساس يك برنامه بلندمدت، تا پايان امسال يك هزار و ۴۰۰ نفر از تعويض روغني هاي شهرهاي مختلف را آموزش خواهيم داد. اولين دوره آموزش در تير ماه آغاز شد كه در آن ۱۴۷ نفر تعويض روغني در تهران آموزش ديدند و دومين مرحله آموزش تعويض روغني هاي استان خراسان بود كه ۳۰۰ نفر آموزش ديدند و... هزينه آموزش اين افراد بين ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان براي هر نفر خواهد بود. تا سال آينده نيز تعويض روغني هاي تمام استان ها تحت پوشش آموزش قرار خواهند گرفت.
شركت نفت پارس مبلغ يك ميليارد ريال كمك نقدي به زلزله زدگان شهر بم اهدا كرده است و همچنين هزينه ده تن از كودكان كه خانواده خود را از دست داده اند تا پايان دوره تحصيل در دانشگاه متقبل شده است.
علاوه بر اين كمك هاي نقدي و جنسي، كاركنان نفت پارس بطور ميانگين سه روز حقوق خود را داوطلبانه به اين امر اختصاص داده اند كه بالغ بر يكصد و پنجاه ميليون ريال است.

اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |