جمعه ۳ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۱
شهر
Friday.htm

ارشيا ۲
آرمان تازه صنعت ساختمان
000972.jpg
انبوه سازي ساختمان هاي مسكوني از جمله مواردي است كه وزارت مسكن و شهرسازي در سال هاي اخير در دستور كار خود قرار داده است.
كارشناسان معتقدند بنيه ساخت و ساز و برنامه ريزي توسعه صنعتي، نهايتاً به ايجاد يك اقتصاد سالم و توانمند منجر مي شود.
اين امر با تلاش انبوه سازاني كه در گذر زمان با شناخت نياز مصرف كنندگان و كاستن از موارد ضعف و بهبود كيفيت، شكوفايي توان توليدي خود، با بهره گيري از فناوري و تعهد اجتماعي در جهت افزايش رفاه جامعه ميسر شده و به عنوان حلقه اي از زنجير به قطع وابستگي در خصوص اجراي سازه هاي بزرگ و كوچك و در نهايت تحكيم مباني امنيت و اقتدار ملي اقدام كرده اند.
به همين منظور با آقاي حسيني مدير پروژه مجتمع ارشيا گفت وگويي انجام داده ايم.
عباس حسيني تفرشي پور، پس از شركت آذربام تهران، اكنون در سمت مدير عامل شركت نماسازي ارشيا فعاليت دارد.
شركت آذربام تهران مجتمع ۱۳۲ واحدي فرديس را احداث كرد كه اين مجموعه به «نيايش سرا» تغيير نام داد. پس از آن شركت نماسازه ارشيا پروژه احداث مجتمع ۱۳۲ واحدي ارشيا را در فرديس كرج دردست اجرا دارد. آقاي حسيني با دارا بودن سابقه اي ۲۸ ساله در امر ساخت و ساز، استفاده از مصالح مرغوب و به كارگيري فناوري روز و رعايت كليه استانداردهاي مقاوم سازي سازه ها، بهينه سازي انرژي و اجراي كامل آيين نامه هاي وزارت مسكن و شهرسازي را در راس كارهاي خود قرار داده است.
كمي درباره مجتمع «ارشيا» و موقعيت اين مجموعه توضيح دهيد؟
مجتمع «ارشيا» در فرديس كرج و جنب دهكده فرديس واقع شده است و به طور كلي ۱۳۲ واحد اين مجموعه در زميني به مساحت ۱۰ هزار مترمربع، ۱۰۸۹۰ مترمربع بناي مفيد ارتفاعي را به خود اختصاص داده است و ۱۵۱۰۵ مترمربع نيز بناي غيرمفيد اين مجموعه است؛ در مجموع سطح اشغال مجتمع ارشيا ۲۹۶۰ مترمربع است و فضاي سبز و خيابان بندي ها، باقي مانده زمين محل احداث پروژه را در برمي گيرد.
به نظر شما وجه تمايز مجتمع «ارشيا» با نمونه هاي مشابه آن چيست؟
در اين مجموعه سعي شده است اصول مهندسي سازه براساس ضوابط شهرداري و همچنين استانداردهاي موردنظر وزارت مسكن و شهرسازي باتوجه به آيين نامه هاي اين وزارتخانه، رعايت شود؛ براي مثال بهينه سازي ساخت و ساز از مهمترين مسايلي بود كه ما در اين طرح به آن توجه ويژه  كرديم و در عين حال مقاوم سازي سازه ها در مقابل زلزله را در راس كار خود قرار داديم كه در اين زمينه مي توان به رعايت تمامي ضوابط آيين نامه ۲۸۰۰ ايران و همچنين نظارت جامع كارشناسان بر جوشكاري ها اشاره كرد.
000963.jpg

همچنين در قسمت هايي كه از بتن استفاده شده بود، استاندارد بودن كيفيت آنها را با استفاده از تجهيزات آزمايشگاهي به تاييد رسانديم و از سقف هاي كروميك نيز استفاده كرده ايم كه در آن بهترين آلياژها به كار رفته است.
براي امكانات رفاهي مجتمع ارشيا چه تمهيداتي انديشيده ايد؟
بله، قطعاً پروژه اي با اين حجم، امكانات خاصي را در جهت رفاه ساكنانش مي طلبد... براي مثال از اين امكانات مي توانيم به اينترنت مركزي، سيستم اينتركام كه ارتباط بين واحدها و در ورودي را برقرار مي كند، برق اضطراري، آيفون تصويري كانال دار، سيستم توزيع آب مركزي، دوربين مداربسته كه با قدرت ضبط ۹۰۰ ساعت و چهار مانيتور اشاره كنيم.
همچنين امكانات تفريحي ويژه نيز براي ساكنان اين مجتمع در نظر گرفته شده است كه از جمله آنها مي توان پيست دوچرخه سواري و  دو پارك مجهز به تلفن را نام برد.
براي ساخت اين مجموعه با وزارت مسكن و شهرسازي نيز همكاري داشتيد؟
بله، با وزارت مسكن و شهرسازي ارتباط نزديكي داريم و در مورد اين پروژه هم بايد بگويم كه به نوعي با آن وزارتخانه حالت مشاركت داشتيم و درصدي از واحدهاي اين مجتمع را به عنوان مشاركت در اختيار مسكن و شهرسازي استان تهران قرار خواهيم داد.
وزارت مسكن و شهرسازي بر پروسه ساخت مجتمع «ارشيا» نظارت دارد؟
اين مجموعه كاملاً با مشاركت كارشناسان اين وزارتخانه در حال تكميل شدن است به طوري آنها در هر مرحله به طور كامل از مرغوبيت مصالح و مسايل ايمني اطمينان كامل حاصل مي كنند.
با توجه به سابقه اي كه شما در امر ساخت و ساز داريد، به نظرتان مشكلات مهمي كه در راه ساخت وساز مسكن وجود دارد، چيست؟
اخذ مجوزهاي لازم جهت ساخت و ساز و تهيه مصالح ساختماني كه از بازار آزاد بايد تهيه شود از جمله مهم ترين مشكلاتي است كه بر سر راه ما وجود دارد. براي مثال فقط تفاوت ۷۰ - ۶۰ درصدي نرخ دولتي مصالح و بازار آزاد را يادآوري مي كنم.
نحوه اعطاي تسهيلات بانكي هم كه جاي خود را دارد؛ گفته مي شود كه بانك ها به انبوه سازان وام ۷۰ ميليوني اعطا مي كنند درصورتي كه هنوز روي رقم ۵۰ ميليوني بحث و گفت وگو است و مشكلات بسيار زياد استفاده از اين تسهيلات نيز خود جاي بحث دارد.
براي بهبود وضع موجود چه پيشنهادي داريد؟
اگر شرايط به نحوي شود كه بوروكراسي اداري و كاغذبازي موجود در ادارات كمتر بشود، قطعاً مي توان با سرعت بيشتري به نتيجه رسيد.
به هرحال اگر انبوه سازان تحت حمايت دولت و مسئولان هستند مراجع مختلف بايد همكاري هاي لازم با آنها را داشته باشند. براي مثال وقتي يك انبوه ساز به بانك مراجعه مي كند، بايد بتواند با ارايه مجوزهاي لازم، تسهيلات را بگيرند.
شما فكر مي كنيد در عرضه و تقاضاي مسكن چه زماني به تعادل مي رسيم؟
با اين شرايط موجود فكر نمي كنم تعادل مطلوب به زودي حاصل شود. حال اگر مسئولان، حمايت هاي لازم را از انبوه سازان به عمل بياورند و با آن دسته از سرمايه گذاراني كه قصد دارند باري از دوش دولت بردارند، همكاري شود، امكان دارد نياز جامعه به مسكن به حداقل برسد و درواقع تعادلي بين عرضه و تقاضا برقرار شود.
فكر مي كنيد تعادل عرضه و تقاضا، تعادل قيمت را هم به دنبال دارد؟
اگر از طرف مسئولان همكاري هاي لازم اعمال شود، ممكن است تعادل قيمت را نيز شاهد باشيم. البته نبايد فراموش كرد كه ما حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تورم ساليانه داريم ولي در ميانه سال نيز اين تورم را با درصدي پايين تر و به صورت ماهيانه شاهد هستيم، به هر حال اگر نرخ تورم در طول سال ثابت بماند شايد بتوان به نوعي قيمت نهايي عرضه مسكن را متعادل نگه داشت.
به عقيده شما تهيه مسكن ارزان قيمت چيست؟
000969.jpg
000966.jpg

همان طور كه وزير مسكن گفته اند، ساختمان هاي ارزان قيمت را بايد توسعه بدهيم كه از اين طريق نياز افراد كم درآمد برطرف شود كه البته در اين راه نيز بايد به مشكلات آن توجه كنيم. مثلاً در تهيه اين ساختمان ها نبايد ايمني را به قيمت پايين آمدن هزينه فدا كنيم، تقريباً همه كساني كه در اين زمينه مشغول به فعاليت هستند مي دانند كه با افزودن هزينه اي معادل ۵ درصد به هزينه پروژه ها، مي توان سازه ها را در مقابل زلزله هايي شديد نيز مقاوم كرد كه اين مسئله به دليل پايين آوردن هزينه ها توسط اغلب انبوه سازان رعايت نمي شود.
برخي سعي مي كنند قيمت ها را با استفاده از مصالح نامرغوب پايين بياورند و يا بسياري از دست اندركاران فكر مي كنند پايين آوردن قيمت ها يعني معطوف شدن به حداقل ها و رعايت نكردن ضوابط آيين نامه اي و يا در بهترين شرايط پرداختن به سازه ها و پي ساختمان  و كاستن از هزينه هاي نما و اصول معماري كه در اين صورت نيز به زيبايي شهر لطمه اي جدي وارد مي شود. البته نبايد شرط انصاف را هم فراموش كنيم، در عمل اگر قرار باشد نتيجه كار از نظر ايمني، زيبايي و امكانات رفاهي بيشترين باشد، مسكن ارزان قيمت ساخته نمي شود مگر اين كه تسهيلات لازم براي اين امر فراهم شود.
با اتمام مجتمع «ارشيا» چه برنامه اي براي آينده داريد؟
اين پروژه تقريباً روبه  اتمام است و حدود ۳ الي ۴ ماه ديگر بيشتر كار ندارد. پروژه بعدي ما هم «ارشياي ۲» نام دارد كه كارهاي مقدماتي آن انجام شده است و كار رسمي آن را تا سال آينده شروع مي كنيم.
وسعت مجمتع جديد در قياس با پروژه هاي جاري به چه صورت است؟
«ارشياي ۲» پنج هزار متر مربع وسعت دارد كه ۹۶ واحد را در برمي گيرد و اين واحدها به اين صورت هستند كه با متراژ گوناگون احداث خواهند شد و از ۵۴ متري تا ۷۵ متري را شامل مي شود، در صورتي كه در ارشياي يك همه واحدها ۸۵ متري بودند.
با توجه به ميزان ساخت و ساز در منطقه، امكانات رفاهي شهري در چه سطحي قرار دارد؟
ساخت و ساز در اين منطقه تازه شروع شده و بالطبع تخصيص امكانات رفاهي شهري نيز در اين منطقه به تازگي آغاز شده است، به هر حال سازمان هاي ذي ربط كارشان را آغاز كرده اند. به عنوان مثال لوله كشي آب، كابل گذاري تلفن و برق انجام شده است. از اقدام خوب و مثبتي كه در اين ناحيه اعمال شد نيز مي توان به شيوه آسفالت كردن خيابان ها اشاره كرد، به اين صورت كه برعكس روال هميشگي كه ابتدا خيابان ها آسفالت مي شد و سپس اداره هاي آب و برق كارشان را شروع مي كردند، در اين منطقه ابتدا عمليات اين ادارات آغاز شده و پس از اتمام كار آنها خيابان ها آسفالت مي شود.
000978.jpg
000975.jpg

از ديگر امكانات رفاهي در اين منطقه مي توان به دسترسي عمومي براي رفع مايحتاج روزانه اشاره كرد كه در اين زمينه تصميم بر اين است كه مغازه ها و مراكز خريد در عين كارا بودن، كم تعداد باشند تا از شلوغي جلوگيري شود.
در زمينه اياب و ذهاب ساكنان هم بايد گفت كه تاحدود زيادي مشكلات برطرف شده است به طوري كه چند ايستگاه تاكسي سرويس در سطح منطقه در نظرگرفته شده است، اتوبوس شركت واحد هم در خيابان هاي اصلي تردد مي كند؛ ايستگاه اصلي مترو كرج ـ تهران هم تا اين منطقه حدود ۱۰ الي ۱۵ دقيقه فاصله دارد.
مجتمع «ارشياي ۲» هم با همين كيفيت بنا مي  شود؟
قطعاً در تمامي ساخت وسازهاي آينده مان استفاده از مصالح مرغوب و لحاظ كردن مسايل ايمني را در نظر خواهيم داشت و از نظر امكانات رفاهي نيز اگر مجموعه ارشياي يك مورد استقبال واقع شود، در پروژه هاي ديگر هم اين شيوه را تعميم خواهيم داد.

فقط مهندسان نخوانند
انرژي را دور نريزيد
000981.jpg
پنجره ها
پنجره هاي داراي بهره وري انرژي مناسب با بر چسب انرژي مشخص مي شوند. اطلاعات بيشتر توسط برچسب انجمن ملي درجه بندي پنجره ها تهيه مي شود كه شامل موارد ذيل است: ضريب بهره دهي انرژي گرمايي خورشيدي يا SHGC ( كه به طور ناهماهنگي مشابه ضريب اصلاح خورشيدي است) و نيز مقدار V (كه نمايانگر اين موضوع است كه پنجره با چه كيفيتي عايق شده است) و نيز عبور قابل رويت (كه نشان مي دهد نور چگونه از پنجره عبور مي كند) انتخاب هاي بهره ور داراي تكنولوژي بالا شامل پنجره هايي مي شود كه در بين قاب هاي اين پنجره ها آرگون قرار دارد و همچنين روكش هاي با قابليت انتشار پايين را دربرمي گيرد.
عايق كردن
امروزه تعداد زيادي از انواع روش هاي عايقكاري در دسترس هستند و هر كدام از آنها داراي مشخصات عايقكاري متفاوتي هستند كه با (مقادير ارزش هاي -R) در هر اينچ بيان مي شود. مقدار و چگونگي عايقكاري مورد نياز شما به صورت زير به سادگي قابل محاسبه خواهد بود:
استفاده از مقدار مجموع R توصيه شده، كه بسته به موقعيت جغرافيايي، بخش ويژه منزل يا واحد تجاري شما تغيير مي كند.
فونداسيون و طبقه هاي زيرين
عايقكاري توامان فونداسيون و طبقه هاي زيرين از نظر بهره وري انرژي با اهميت به نظر مي رسد. در ساختمان هاي جديد، قاب ها (پنل هاي) فونداسيون يا فرم هاي بتني عايق كاري كه به صورت پيش  ـ ايزوله و پيش قالب ريزي شده درآمده اند، مي توانند باعث ساده سازي كارها و نيز ارايه عملكرد بهتر و كاراتري شوند.
ديوارها و سقف ها
در هنگام ساخت ديوارها و سقف هاي جديد، تكنيك هاي پيشرفته اسكلت سازي (Framing)، براي رسيدن به بهره وري انرژي به ما كمك مي كند. مي توان با جايگزيني پنل ها يا قاب هاي عايقكاري ساختماني (SIPS) از اسكلت سازي اجتناب كرد، كه اين آخرين فناوري براي دستيابي به عايقكاري با كيفيت بالا براي ديوارها و سقف ها است. قاب ها يا پنل هاي پيش ساخته، گلوله هاي فومي  را بين دو صفحه تخته چندلا ساندويج مي كنند و توليد با طراحي مشخصات دقيق و معين صورت خواهد گرفت.
در گذشته فرم هاي بتني عايق كاري شده تنها براي فونداسيون ها استفاده مي شد، در حالي كه امروزه براي شكل دادن به ديوارهاي بتني ايزوله نيز به كار برده مي شوند.
مصالح ساختماني جايگزين
امروزه براي ساختن يك ساختمان از تنوع وسيعي از مصالح ساختماني جايگزين استفاده مي شود و تعداد زيادي از آنها به همان اندازه كه از نظر بهره ور هستند، از نظر زيست محيطي نيز بسيار سودمند و مفيدند. اين مصالح شامل موارد ذيل مي شوند:
خشت خام (خاك رس و حصير)
Adobe (clay and Straw)
Straw Bale
Rammed earth
لاستيك چرخ ها و ساير مصالح بازيافت شده
Tires and other recycled materials
Roofing
اگر سقف ها و مصالح ساختماني مورد استفاده براي بام، سفيد بوده، يا داراي خاصيت بازتابش باشند، به انعكاس و بازگشت حرارت كمك كرده و ساختمان را خنك نگه مي دارند. براي دسترسي به اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به برچسب انرژي در مورد محصولات مصالح بام.
كنترل نشت هوا و رطوبت
نفوذ هواي بيرون ساختمان به درون آن را مي توان با استفاده از موانع نفوذ هوا (يا كند سازهاي جريان هوا) مهار كرد. اين موانع بعضاً به عنوان مانع بخار نيز عمل مي كنند تا ميزان رطوبت را كنترل كرده و از ميعان آن روي سطوح سرد جلوگيري كنند.
پل هاي حرارتي
داربست ها و تيرهاي فلزي و برخي از اجزاي ديگر ساختمان مي توانند بالقوه مانند يك پل حرارتي و حرارت را از عايقكاري يك ساختمان عبور دهند.
كيفيت هواي داخل و تبادل هوايي
ساختمان هايي كه داراي عايقكاري مناسبي هستند، قادرند گازهاي مضر را در صورت عدم تهويه، جمع آوري كنند. اين پديده تهويه نشدن درست هوا در يك ساختمان با عنوان »بيماري ساختمان« شناخته مي شود. فناوري هايي مانند مبدل هاي حرارتي هوا به هوا، تهويه در ساختمان ها را با كمترين تلفات انرژي ممكن مي سازد.
طراحي كل ساختمان
اين مقوله ديدگاه جامعي به طراحي ساختمان دارد به نحوي كه تمام عناصر ساختمان را براي دستيابي به كارايي انرژي بهينه در نظر مي گيرد. ساختمان مي بايست به گونه اي موثر با محيط بيرون ارتباط داشته باشد. امروزه انواع مختلفي از ابزارهاي طراحي، در راستاي اين منظور موجود است . توجه به طراحي فضاي اطراف ساختمان مي تواند بازده انرژي يك ساختمان را بهبود ببخشد. درختان و گياهان ايجاد سايه كرده يا مانع برخورد مستقيم بادها مي شوند.
برنامه هاي انرژي براي مالكان كم درآمد
مالكان خانه كم درآمد بيشتر از تمام اقشار جامعه نيازمند بهره وري انرژي هستند، اما بسياري از آنان در خانه هايي زندگي مي كنند كه از لحاظ عايقكاري و ايزو لاسيون در سطح پاييني قرار دارند. برنامه هاي مرتبط با آب و هوا كه توسط دولت اجرا مي شوند و يا در هر ايالت (استان) وجود دارند، به اين مالكان در كاهش هزينه هاي مربوط به انرژي كمك مي كنند، برنامه هاي كمكي انرژي خانگي(LIHEAP) به مالكان خانه كم درآمد كمك مي كند كه توانايي پرداخت ماليات هاي مربوط به انرژي را داشته باشند.

۲۰ روش براي كنترل انرژي
هرساله خانه هاي ايراني ۲۵/۱ ميليارد دلار (از ديد ملي) اتلاف انرژي دارند يا به عبارتي هر خانواده در سال حدود ۹۰ دلار مصرف بيهوده انرژي دارد. ممكن است استفاده از يك لامپ كم مصرف يا تعمير يك شيرآب كه چكه مي كند تاثير چنداني در هزينه هاي انرژي و يا حفاظت از محيط زيست نداشته باشد، اما اگر در هر خانه اي فقط چند نكته بهينه سازي رعايت شود مصرف انرژي تا حد زيادي كاهش مي يابد.

۱ - خانه خود را مميزي انرژي كنيد. اين آناليز انرژي را در مورد سازه، وسايل، عايقكاري و همين طور شيوه زندگي افراد خانواده خود انجام دهيد.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور شيوه خاصي را به نام معماري با حداقل انرژي پيشنهاد كرده است كه در اين شيوه راههاي ذخيره انرژي خانه شما به صورت يك گزارش كامل ارايه مي گردد.
۲ - فيلتر ديگ منزلتان را ماهي يك بار تعويض كنيد، گرد و غبار و آلودگي به سرعت قسمت  هاي اصلي ديگ را مسدود مي كند و در نتيجه ديگ به سختي كار كرده و نهايتاً خراب مي شود.
۳ـ سيستم گرمايش منزلتان را به طور منظم كنترل كنيد. خصوصاً اگر با گاز طبيعي كار مي كند. هزينه كردن مبالغ كمي در سال جهت تنظيم موتور، هزينه هاي سيستم گرمايش را بيش از ۵ درصد كاهش مي دهد.
۴ - اگر شما يك سيستم گرمايش هواساز داريد، دريچه هاي هواي گرم را در اتاق هايي كه مصرف نمي شوند نبنديد، زيرا دستگاه شما براي مساحت خاصي از فضا طراحي شده و از آن جايي كه نمي تواند بسته شدن يكي از دريچه ها را تشخيص دهد، با همان سرعت به كار خود ادامه خواهد داد. علاوه بر آن، هواي سرد از اتاق هايي كه گرم نشده اند به سوي ساير اتاق ها حركت كرده، در نتيجه روي پنجره ها و ديوارها، پديده ميعان اتفاق مي افتد.
۵ - از ترموستات هاي قابل تنظيم استفاده كنيد. اگر با استفاده از آنها بتوانيد در طول ۸ ساعت شب درجه حرارت را روي ۱۰ درجه سانتي گراد نگه داريد، هزينه هاي قبض شما ۱۰ درصد كاهش مي يابد. يك ترموستات ديجيتالي مي تواند ظرف مدت يك سال برگشت سرمايه داشته باشد. (يعني هزينه خريد آن ظرف اين مدت با كاهش مصرف انرژي جبران مي شود.)
۶ - درجه ترموستات را بالاتر از آنچه كه واقعاً مورد نيازتان است، تنظيم نكنيد، زيرا با اين كار، خانه شما سريع تر گرم نخواهد شد، بلكه ديگ شما بيش از حد لازم كار مي كند.
۷ - دريچه هاي ورود هواي گرم را به طور دايم با جاروبرقي تميز كنيد و اجازه ندهيد اثاثيه و مبلمان از جابه جايي هوا جلوگيري كنند. دمپرهاي ارزانقيمت پلاستيكي، پخش هواي گرم را درست انجام نمي دهند و هواي گرم را به زير ميز و صندلي ها هدايت مي كنند.
ادامه در ستون مقابل
۸ - اگر سيستم گرمايش خانه شما ديگ بخار دارد، از پوشاندن رادياتورها يا مسدود كردن آنها به وسيله مبلمان خودداري كنيد. قرار دادن يك پانل باز تابنده در پشت رادياتور كار بسيار خوبي است. شما مي توانيد اين پانل ها را خريداري كنيد يا با استفاده از تخته چندلا و فويل آلومينيمي بسازيد.
۹ - اگر گرمايش خانه شما الكتريكي است. مبلمان و لوازم پارچه اي را از بخاري ها دور نگه داريد و حداقل ۱۰ سانتي متر زير بخاري چيزي قرار ندهيد.
۱۰ - پرده و كركره پنجره هاي خانه خود را در شب بسته نگه داريد تا هواي سرد داخل نشود، اما در طول روز آنها را باز كنيد تا گرماي خورشيد به داخل خانه شما راه يابد.
۱۱ - اگر كف منزل شما با آجر يا چوب سخت پوشيده شده، براي گرم كردن پاي خود آن را فرش كنيد.
۱۲ - اگر براي تعطيلات از منزل خارج مي شويد درجه تنظيم دماي ترموستات را كم كنيد تا از اتلاف انرژي جلوگيري شود.
۱۳ - اگر شومينه منزل شما چوب سوز است، دودكش آن را به طور منظم كنترل كنيد و براي توليد بيشترين حد گرما، زماني كه شومينه پر از چوب هاي سخت و خشك است آن را روشن كنيد.
۱۴ - براي كنترل كردن بسته شدن كامل دمپرشومينه، آن را ببينيد، سپس يك تكه دستمال كاغذي در زير آن نگه داريد. اگر دستمال حركت كرد، دمپر را تعمير يا تعويض كنيد.
۱۵ - در صورت استفاده از شومينه، آن را در درجه حرارت ۵۵ درجه تنظيم كنيد در غير اين صورت هواي گرم اضافه ايجاد شده از دودكش شومينه بالارفته، پول و انرژي شما به هدر خواهد رفت.
۱۶ - در جايي كه دودكش به ديوار مي رسد، آن را از داخل و خارج با بتونه نسوز درزبندي كنيد.
۱۷ - زماني كه شومينه منزل شما استفاده نمي شود، مطمئن شويد كه دمپرهاي ورود هوا و درهاي شيشه اي محكم بسته شده اند. اگر شومينه شما غيرقابل استفاده است، دودكش آن را با عايق فايبرگلاس پوشانده و درها را با بتونه سيليكن درزبندي كنيد.
۱۸ - لايه هاي عايق به كار رفته در منزل خود، به ويژه ضخامت عايق به كار رفته در اتاق زيرشيرواني را چك كنيد. به صورت خاص ضخامت لايه هاي عايق نصب شده پشت پريزهاي برق را كنترل كنيد.
۱۹ - عايق كاري حرارتي اتاق زيرشيرواني را افزايش دهيد. اگر به جاي ۵/۲ سانتي متر عايق از ۵ سانتي متر عايق استفاده كنيد، هزينه گرمايش ۲۰ درصد و هزينه سرمايش ۱۰ درصد كاهش مي يابد.
۲۰ - در لبه هاي تيرها به خصوص در نقاط تلاقي تيرها با ديوار يا سقف بنا، عايق حرارتي اضافه كنيد.

|  اقتصاد  |   ايران  |   تكنيك  |   جامعه  |   رسانه  |   شهر  |
|  علم  |   كتاب  |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |