جمعه ۳ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۱
تكنيك
Friday.htm

خودروي مورد استقبال مردم در سال ۲۰۰۴
اقتدار آسيايي
000867.jpg
ارايه محصولات جديد، كار هر روزه صنعت خودروسازي است اما با آغاز سال نو، اين كار شتاب مي گيرد. براي نمونه اكثر شركت هاي خودروسازي محصولاتي را كه در سه ماهه آخر سال توليد مي كنند براي عرضه در نمايشگاه هاي اول سال نو پنهان نگه مي دارند تا به صورت غافلگيركننده اي به نمايش درآيند. اين رويه چندين سال است از سوي شركت هاي خودروسازي دنبال مي شود و مردم نيز به آن عادت كرده اند به گونه اي كه انتظار همه دوست داران «خودرو» در اوايل سال نو ميلادي، تحول شگرف و عميق تري نسبت به اواسط يا اواخر سال است و از آن جا كه بازار صنايع خودرو را همين دوستداران تشكيل مي دهند، شركت هاي بزرگ تمام تلاش خود را براي جلب رضايت مشتريان بالقوه خود به كار مي بندند كه در راس همه اين اقدامات، عرضه خودروهاي «ويژه» خود در نمايشگاه هاي برگزار شده در اوايل سال نو ميلادي است كه بارزترين آن نمايشگاه بين المللي اتومبيل آمريكاي شمالي ملقب به NAIAS است كه تقريباً در دهه دوم ماه ژانويه در پايتخت موتوري آمريكا يعني ديترويت برگزار مي شود. البته قرار بر اين نيست كه هر سال هر شركتي همه محصولات خود را با محصولات جديدتري جايگزين كند بلكه اگر محصولي از پتانسيل اقتصادي خوبي برخوردار باشد در هر سال يا دوره، تايپ جديدي از اين محصول به بازار مي آيد .
امروز مي خواهم Honda Civic زRز Type را به شما معرفي كنم كه با اين ماشين به دليل وجود سيويك هاي مدل اوليه در ايران كمي آشنا هستيم.

Honda Civic Type R
بزرگترين تغييري كه در اين ماشين نسبت به نمونه هاي قبلي آن موجود است، وجود يك چرخ لنگر (چرخي كه به واسطه سنگيني آن موتور و ماشين در سرعت معيني فعاليت مي كنند) سبك تر است. شايد سبكي وزن آن زياد به چشم نيايد اما همين مقدار كم باعث مي شود كه ماشين سرعت صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را ۲/۰ ثانيه زودتر كسب كند و بتواند در عرض ۲/۶ ثانيه به اين سرعت دست يابد. شايد ۲/۶ ثانيه براي اين منظور بهترين ركورد در دنياي خودرو نباشد. اما هنگامي جالب مي شود كه بدانيم براساس اعلام شركت Civic R Type تنها هاچ بكي است كه با داشتن سيستم انتقال نيرو در چرخ هاي جلو (همانند مدل پرايد از شركت كياموتورز كه ما در ايران مي شناسيم) مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در اين مدت زمان طي كند. همانند ديگر ماشين هاي رده سيويك، اين ماشين از يك طراحي خارجي با طراوتي بهره  مي برد. در اين ماشين از چراغ هاي جلو پروژكتورگونه سه تكه اي و چراغ هاي عقب جديد استفاده شده است كه همگام با طراحي خارجي آن طراحي و ساخته  شده اند. تمام امكانات اضافي تعبيه شده روي بدنه از قبيل صفحه هاي آيروديناميلي (اسپويلر) عقب و اسپويلر بزرگ سقف به گونه اي بر روي ماشين تعبيه شده اند كه در حالت و فرم آيروديناميكي ماشين خللي وارد نكنند. در داخل طراحي به گونه اي بوده است كه حالت اسپورت ماشين بيش از پيش نمايان شود. صندلي ها و پانل هاي در كه قرمز ساخته شده اند به علاوه رنگ هاي كرومي كابين در القاي اين شخصيت اسپورت نقش پررنگي ايفا مي كنند. در اين ماشين همچنين از سيستم NVS - كه لرزش ها و تكان هاي ايجاد شده را به گونه اي كاهش مي دهد كه در داخل كابين حس نشود - استفاده شده است. اما در قسمت فني مي توان گفت اين ماشين از همان سيستم ها كه در مدل هاي قبلي استفاده شده است بهره مي برد. موتور اين ماشين با نام پي اس ۲۰۰۰ يك موتور دو ليتري از نوع Dohci-VTEC است كه چهار سيلندري خطي دارد.
000879.jpg

اين موتور ۲۰۰ اسب بخار نيرو توليد مي كند (در ۷۴۰۰ دور در دقيقه) و گشتاوري حاصل از عملكرد اين موتور برابر با ۱۹۶ نيوتون متراست. اين گشتاور و نيروي توليدي پس از درگير شدن با يك جعبه دنده ۶ سرعته مي تواند به ماشين اين امكان را بدهد كه سرعت صفر تا ۶۲ مايل بر ساعت را در ۲/۶ ثانيه به دست آورد كه همان طور كه گفته شد بنابر اعلام مسئولان شركت هوندا در كلاس  هاچ بك هايي كه نيروي مولد آنها به چرخ هاي جلو منتقل مي شود داراي رتبه اول است. اما ديگر فايده نيرو و گشتاور زياد ماشين سرعت بسيار بي نظير ماشين است كه با ۱۴۶ مايل بر ساعت (۲۳۵ كيلومتر بر ساعت) يكي از سريع ترين هاچ بك هاي ميدسايز دنيا به شمار مي رود به گونه اي كه در سال ۲۰۰۲ از آن به عنوان نماينده شركت هوندا در مسابقات رالي جهاني استفاده شده كه اتفاقاً عملكرد قابل قبولي از خود نشان داد. به طور كلي مي توان علاوه بر وزن كمتر آن نسبت به مدل هاي قبلي به تفاوت هاي ديگري نيز اشاره كرد. برخي از آنها عبارتند از: يك اسپويلر در جلو كه شبيه مدل هاي اسپورت است، يك سطح مشبك در جلو كه مختص اين تايپ است، لامپ هاي پروژكتوري سه تكه آبي رنگ و لامپ هاي جديد عقب. از ديگر تفاوت هاي تايپ آر با تايپ هاي پيشين مي توان به سيستم نوين ترمز اشاره كرد. اين ترمز از ديسك هاي بسيار بزرگتري بهره مي برد كه در مجموع راندمان كاري را بسيار بالا مي برند. اين ماشين قرار است اول فوريه سال جاري به فروش رود و قيمت پايه آن تقريباً
۰۱۳/۱۶ هزار پوند است كه تفاوت بسيار زيادي با مدل هاي قبلي ندارد.

داستان موتورسيكلت
000885.jpg
عميد نمازي خواه
روزي كه قرارشد صفحه «موتورسيكلت» به همشهري جوان اضافه شود،تنها يك مشكل پيش روي من بود و آن«مادرم »بود! از آنجا كه مادرمن به شدت از موتورسيكلت وحشت دارد، هركس و هرچيز را كه باعث ترويج مصرف بيشتر موتورسيكلت شود، مستوجب كيفرمي داند ! نه تنها مادر من كه بيشتر مادران وسيله اي به نام «موتورسيكلت» را وسيله  اي بسيار وحشتناك براي پسرانشان (البته تا زماني كه خانم ها حس برتري جويانه خود را به موتورسواري سوق ندهند !) مي دانند . البته بايد به آنها حق داد، كافي است يك بار تصادف نسبتاً سفت وسخت يك موتورسيكلت را ببينيد تا متوجه اين «وحشت مادرانه» بشويد . اما آيا موتور سيكلت عموماً يك وسيله نقليه وحشت زاست ؟ اگر اين طور باشد بايد گفت كه شهر «تهران» يكي از وحشتناك ترين شهرهاي دنيا به شمار مي رود.كافي است يك بار به تردد و مهم تر از آن نحوه تردد موتورها در سطح شهر دقت كنيد تا متوجه حضور وحشتناك موتورها در سطح شهر شويد. اما اين تنها يك وجه از وجوه مختلف موتور سيكلت است، موتورسيكلت در واقع يك وسيله نقليه انفرادي به شمار مي رود كه در صورت استفاده صحيح و مناسب و به جا از آن، مي تواند به يك وسيله مطمئن وكارآمد تبديل شود .
000858.jpg

اين وسيله نقليه نيز مانند خودرو توسط شركت هاي بزرگي در سرتاسر جهان توليد مي شود. درشرق يا بهتر است بگويم ژاپن Honda، Yamaha كه در واقع يك شركت توليدكننده آلات موسيقي بود و بعدها قدم به عرصه توليد موتور گذاشت، Kawasaki پيشتازان اين صنعت هستند. در اروپا شركت BMW از آلمان و Ducati از ايتاليا در اين صنعت براي خود نام و نشاني دارند و در آمريكا بي انصافي است اگر نامي به جز Davidson-Harley برده شود . اين صنعت اخيراً در ايران نيز به يك شكوفايي تك بعدي چشمگيري دست يافته است ! تك بعدي از آن جهت كه اكثر محصولات توليدي داخل در واقع يك محصول مشابه با نام ها و تبليغات متنوع ! هستند در اين شماره من به جا ديدم ابتدا مختصري از تاريخ موتورسيكلت و اولين شركت توليدكننده آن Davidson- Harley به شما معرفي كنم، تا بعد كه در شماره هاي آينده به محصولات اين شركت وشركت هايي كه نام بردم بپردازم. در پايان بنا به سفارش اكيد مادرم (كه فقط در صورت نوشتن اين جمله اجازه چاپ اين مقاله را داده اند!)به شما توصيه مي كنم كه سعي كنيد هيجان و انرژي خود را با وسيله اي غير از «موتورسيكلت» تخليه كنيد!
پيشينه موتورسيكلت
000870.jpg

تاريخ دنياي موتورسيكلت طي حدود ۱۱۶ سال گذشته بسيار تغييركرده است. اولين وسيله اي كه مي توان آن را به نوعي موتورسيكلت دانست «دوچرخه ايمني» (Safety Bike) نام داشت. منظور از ساخت چنين وسيله اي حمل مسافر از نقطه اي به نقطه ديگر با سرعت بالا بود. اين «دوچرخه هاي ايمني» يك بدنه، دوچرخ و يك  صندلي داشتند و راننده آن بايد با استفاده از نيروي پاي خود به صورت ضربه هاي پياپي به زمين آن را به حركت درمي آورد . بعدها مخترعي ايده استفاده از ركاب و چرخ را مطرح كرد. اندكي بعد مخترعي ديگر ايده نصب يك موتوربخار روي بدنه اين وسيله نقليه را ارايه داد كه ميزان مشقت و سختي موجود در به حركت درآوردن آن را به صورت چشمگيري مي كاست و اين واقعه را مي توان نقطه عطفي درتاريخ موتورسيكلت دانست. درسال ۱۸۸۵ ميلادي يك مردآلماني به نام Gottlieb Daimler به همراه يكي از مهندسان خلاق آن زمان به نام Nicholaus Otto اولين موتورسيكلت واقعي تاريخ را ساختند. اين وسيله نقليه ابداعي، چهارچرخ ، يك موتور نفت سوز، يك كاربراتور افشان و يك بدنه چوبي داشت.
بقيه انواع موتورها نيز كه در دهه هاي ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ ميلادي ساخته شدند چهارچرخ و بدنه چوبي داشتند. اما اولين موتورسيكلت واقعي دنيا توسط شركت يا بهتر بگويم كارگاهHarley-davidson در سال ۱۹۰۳ ميلادي ساخته شد. موتوري كه در اين كارگاه - كه در واقع انبار منزل اين افراد بود - ساخته شد چندين سال توسط چندين نفر رانده شد. در واقع كاركرد آن چيزي نزديك به ۱۰۰ هزار مايل بود كه با توجه به معيارها و استانداردهاي امروزين صنعت موتورسيكلت واقعاً اعجاب برانگيز است. اين موتورسيكلت در اصل به منظور حمل سرنشين طراحي و ساخته شده بود اما به دليل حالت خاصي كه در آن زمان بر آمريكا حاكم بود به عنوان موتور مسابقه اي از آن استفاده مي شد به هرحال اين موتور اولين موتورسيكلت با شكل و شمايل امروزين بود، البته اگر شاهد جهش چشمگيري در طراحي و توليد موتورسيكلت در آينده نزديك نباشيم.
پيشينه Harley-davidson
درواقع پيشينه اين شركت با پيشينه موتورسيكلت پيوسته است. اين شركت كه اولين شركت توليد موتورسيكلت جهان است كه در سال ۱۹۰۳ شروع به كار كرد. سالي كه جهان شاهد جهش چشمگيري در صنعت وسايل نقليه بود، سالي كه در آن Henry Ford شركت خودروسازي Ford را تاسيس كرد و برادران Wright اولين پرواز خود را انجام دادند. اين سال و يا بهتر بگويم اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيست را مي توان مقطع زماني انشعاب صنايع وسايل نقليه از هم دانست. مخترعيني كه فعاليت هاي مشابهي داشتند؛ در اين سال ها فعاليت هاي خود را محدود به يك گرايش خاص كردند. Daimler آلماني تمام وقت خود را صرف اتومبيل ها كرد، برادران Wright كارگاه دوچرخه سازي خود را به كارگاه هواپيماسازي تبديل كردند و William Harley به همراه دوستانش Arthur و Walter Davidson كارخانه موتورسيكلت Harley-davidson را تاسيس كردند. در اين زمان William ۲۱ سال و Arthur تنها ۲۰ سال سن داشتند. اولين موتور آنها درواقع دوچرخه اي بود كه آنها به آن يك موتور وصل كرده بودند. در همان سال يك بازرگان به نام C.H.Lange اولين محصول Harley-davidson را در Chicago - شهر مسابقات اتومبيل و موتورسيكلت - به فروش رساند. آنها پس از گسترش فعاليتشان به دنبال يك مكان بزرگتر به Milwaukee نقل مكان كردند. از همان آغاز آنها شروع به ثبت كردن ركورد كردند. براي نمونه آنها در سال ۱۹۰۸ به ركورد مصرف يك گالن در ازاي ۱۸۸ مايل دست يافتند. چندين دوره قهرماني مسابقات سراسري آمريكا در سال هاي ۱۹۱۰ و ۱۹۱۲، قهرماني در اولين دوره مسابقه Pike Speakدر سال ۱۹۱۶ و قهرماني در مسابقات آدلايد - ملبون در سال ۱۹۲۲ نيز از ركوردهاي جالب آنها به شمار مي رود. مشخصه موتورهاي Harley davidson صداي خاصي بود كه به دليل حالت  خاص پيستون ايجاد مي شد. اين صدا را در واقع مي توان صداي افسانه اي Harley-davidson ناميد كه به صورت دو «پاپ» متوالي و يك سكوت و دوباره دو «پاپ» متوالي و يك سكوت، بود. از مدل هاي اوليه اين شركت مي توان «Bar and Schield» در سال ۱۹۱۰ و مدل هايي را كه مخزن سوختي شبيه به اشك داشتند در دهه ۱۹۲۰ نام برد. در دهه ۱۹۳۰ تصويري از يك عقاب روي مخزن آنها حك شد و موتور (engine) معروف (Knucklehead) به بازار معرفي شد. از موتورهاي Harley-davidson بيشتر به عنوان موتور پليس استفاده مي شد. اما اين شركت معروفيت خاص خود را بايد مرهون لطف ستارگان بزرگ تاريخ آمريكا به خود بداند. اكثر ستارگان بزرگ آمريكا از قبيل الويس پريسلي و پترفوندا با اين موتورها عكس هاي تبليغاتي انداخته اند. به هرحال يا به خاطر اين اعمال تبليغاتي يا به هر دليل ديگر
Harley-davidson جزيي از تاريخ معاصر آمريكا به شمار مي رود.

گفت وگو
تريسي هگن Tracy Hageen يكي از بهترين مسئولان برگزاري مسابقات سوپر بايك Superbike و اي ام اي AMA است كه از سال ۱۹۸۵ تا به امروز بهترين برنامه ريزي ها را براي انجام اين مسابقات انجام داده است. آنچه در زير مي آيد گفت وگوي كوتاهي با اوست در مورد زمينه كاري اش، يعني مسابقات سوپربايك و AMF اما اين بار نه به عنوان يكي از مسئولان آن كه به عنوان يكي از علاقه مندان آن.
000873.jpg

محبوب ترين راننده مسابقات
AMA Superbike زندگي تان؟
ديل كوارترلي، آخرين راننده مستقلي كه برنده اين مسابقات شد (Mild-Onio ۱۹۹۳) وي در اين دوره رقيبان سرسختي چون «پولن» و «پيكوت» از تيم «فراچي دوكاتي»، «دوهامل» از تيم «مازي كاوازاكي» «جيمي جيمز» از تيم «ونس هينس ياماها» و «مايك اسميت» و «تام كيپ» از تيم «كمل هونداز» دانست.
مهم ترين شخصيت تاريخ AMA Superbike از نظر شما و چرا؟
استيو مك لاتين Stere McLaughtin، پدر مسابقات سوپربايك ( AMA و سوپربايك جهاني)، برنده يك دوره مسابقات AMA سوپربايك و رهبر طيف حامي مسابقات به عنوان يك تجارت. او مي توانست يك اسب مرده را به يك «كابوي» بفروشد.
از بهترين مسابقه AMASuper bike كه تا به حال ديده ايد تعريف كنيد.
مسابقه اي كه حتي هنوز هم مردم درباره آن صحبت مي  كنند، Brainerd ۱۹۹۴.
در هرحال Huhamel كه يك VRI000 را رانندگي مي كرد سريعاً از بقيه جدا شد اما سريعاً با گروهي از موتورها كه به سوي خط پايان مي تاختند گرفته شد. در اين مسابقه كالين ادواردز Colin Edwards راننده بريتانيايي ياماها با ۷/۰ ثانيه قهرمان شد. اين مسابقه اولين برد RC45 در تاريخ بود و آخرين حضور ادي  لاوسون Eddie Lawson.
محبوب ترين پيست مسابقه AMASuperbike؟
جاده آمريكا Road America اين پيست تمام عناصري را كه شما مي خواهيد دارد.
بهترين كارخانه موتور AMASuperbike؟
كارخانه دوكاتي Ducatis در ديتون Dayton. صدايي كه از اين موتور به گوش مي رسد واقعاً آرامش بخش است، لااقل در پنجاه مايل اول كه موتور خوب كار مي كند.
000876.jpg

با توجه به ليست برندگان مسابقات AMASuperbike، بهترين هاي اين مسابقات از نظر شما ادي لاوسن Eddie Lawson، وين ريلن Wayne Rainey، فردي اسپنسر Freddy Spencer و كوين شوانتر Kevin Schwantz از بهترين ها هستند.
بهترين تنظيم كننده تاريخ AMASuperbike.
پاپس يوشيميورا Pops Yoshimura اين كه اين شخص كه هيچگونه مهارتي در زبان انگليسي ندارد و به همراه فوجيو Fujio پرسش تمامي روزنه هاي كتاب قانون AMASuperbike را مشخص كرده اند از قصه هاي ناگفتني AMASuperbike است.
بهترين تيم تاريخ AMASuperbike از نظر شما.
شايد يوشيميورا سوزو كي Yoshimura Suzuki در ابتداي ليست سنگيني كند اما آنها در مسابقات آمريكا بهترين عملكرد را داشته اند

خبر
مونتويا و رايكونن در مك لارن
000864.jpg

خوان پابلومونتويا و كيمي رايكونن قراردادي را با تيم مك لارن مرسدس منعقد كرده اند كه به موجب آن اين دو راننده تا سال ۲۰۰۵ براي اين تيم انگليسي ـ آلماني رانندگي كنند. اما گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه قرار بر اين بوده كه از ميان كيمي رايكونن و هم تيمي انگليسي اش يكي جاي خود را به راننده كلمبيايي سابق بي.ام.و ـ ويليامز بدهد. البته هنوز اين خبر به صورت رسمي تاييد نشده است يعني مشخص نيست كه تيم ويليامز كه در منطقه وكينگ Woking انگلستان قرار دارد كدام يك از دو راننده اش را براي ادامه فعاليت در نظر گرفته است،  اما اگر اين خبر درست باشد كولتهارد انگليسي بايد پس از ۹ سال با تيم ويليامز خداحافظي كند. به هر حال كولتهارد در صورت جدايي يا به جگوار مي پيوندد يا به تويوتا و جالب است بدانيد هنگامي كه از كيمي رايكونن فنلاندي در مورد رقبايش در فصل آينده پرسيده شده است او دو راننده و ماشين فراري و كولتهارد را رقباي اصلي اش عنوان داشته است.
000882.jpg

شوماخر بازنشستگي اش را به تاخير انداخت
احتمالاً شوماخر در پايان سال ۲۰۰۶ دستكش هايش را آويزان نمي كند. برنده شش دوره مسابقات جهاني فرمول يك پيش از اين به رسانه ها و مطبوعات گفته بود كه با پايان يافتن قراردادش در سال ۲۰۰۶ با تيم فراري براي هميشه با دنياي حرفه اي فرمول يك خداحافظي خواهد كرد. او در جمع خبرنگاران در همايش سالانه اسكي فراري در Dolomites ايتاليا اين چنين عنوان كرده بود كه:  «من هيچ ترديدي نداشته ام كه پس از سال ۲۰۰۶ ادامه دهم.» اما هنگامي كه او قراردادش را با فراري امضا كرد و با لوكا دي مونتزمولو Luca Di Montezemolo يكي از مديران برنامه هايش به صحبت نشست به اين نتيجه رسيد كه تا وقتي مي خواهد و تا وقتي كه سريع است به كارش در مسابقات فرمول يك ادامه دهد. اين تصميم براي كسي كه دومين راننده مسن مسابقات با ۳۵ سال است كمي سخت به نظر مي رسد اما همه چيز به يكباره عوض مي شود و ناممكن ها ممكن مي شوند، هنگامي كه تصميم گيرنده شخصي مي شود به نام «مايكل شوماخر».
000861.jpg

اهداف اقتصادي فورد
اهداف اقتصادي فورد تا پايان سال ۲۰۰۶ اعلام شد. فروش هفت ميليارد دلار تا پايان اين سال اصلي ترين هدف اين كمپاني عظيم آمريكايي است. ويليام كلي William Clay يكي از مديران اجرايي ارشد اين كارخانه خودروسازي با اعلام اين مطلب اظهار داشت كه طي دو سال گذشته كمپاني توانسته به اهداف از پيش تعيين شده اقتصادي خود دست يابد كه اين مسئولان شركت را بر آن داشته است كه اين سياست اقتصادي كارا را به صورت فعال دنبال كنند و براي دو سال آينده نيز برنامه اي مشابه اما گسترده تر از برنامه دو سال گذشته پيش بيني كنند. ميزان درآمد شركت فورد در سال ۲۰۰۴ چيزي برابر با ۵/۳ تا ۸/۳ ميليارد دلار پيش بيني شده است كه با توجه به درآمدهاي سال هاي پيش از آن قابل قبول به نظر مي رسد. البته در صورت اجراي دقيق برنامه هاي پيش بيني شده به احتمال بسيار زياد در اواسط سال ۲۰۰۶ هم مي توان درآمد هفت ميليارد دلاري را به دست آورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۶:۱۲ ـ
اذان مغرب: ساعت ۴۲:۱۷
اذان صبح فردا: ساعت ۳۵:۵

|  اقتصاد  |   ايران  |   تكنيك  |   جامعه  |   رسانه  |   شهر  |
|  علم  |   كتاب  |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |