سيدعمادالدين ميركريمي
بخاري خودرو يكي از اجزائي است كه حتماً در زمستان بايد كنترل شود. بنابراين قبل از سفر از سالم بودن بخاري خودروي خود مطمئن شويد. در زير به بررسي معايب و برخي راه هاي رفع آن مي پردازيم:
سيستم كار بخاري در خودرو هاي مختلف فرق مي كند، مثلا ً در ژيان هواي گرم اطراف اگزوز در اثر حركت وسيله نقليه به داخل راه مي يابد و در فولكس يك پروانه وظيفه انتقال هواي گرم اطراف موتور را به عهده دارد كه در اين روش نقصهايي وجود دارد. مثلا ً اگر اگزوز سوراخ باشد، آلودگي گازهاي خروجي به داخل كابين راه مي يابد. اما امروزه بخاري اكثر اتومبيل ها از طريق انتقال گرماي آبي كه در اطراف موتور در جريان است، ايجاد گرما مي كند. اين بخاري ها به طور كلي از يك رادياتور كه در پشت آنها يك پروانه الكتريكي قرار دارد، تشكيل شده اند.
گاهي اوقات با زدن كليد بخاري، بخاري كار نمي كند. در اين حالت بايد ابتدا فيوزها را كنترل كنيد تا از سالم بودن آن مطمئن شويد. سپس سيمهاي پشت كليد و سيمهاي متصل به بخاري را مورد بررسي قرار دهيد تا مطمئن شويد در مدار قطعي وجود ندارد. اگر فيوزها سالم بودند و هيچ گونه قطعي در مدار مشاهده نگرديد و كليد آن نيز سالم بود، عيب از خود بخاري است. اگر بخاري سروصدا ايجاد مي كند ممكن است پروانه ها به بدنه برخورد مي كنند و يا بوشهاي موتور آن خراب است. اگر دور كند يا تند آن كار نمي كند احتمالا ً سيم آن از كليد قطع شده و يا كليد خراب است. اگر دور كند بخاري قطع باشد يا مقاومت دور كند سوخته است و يا سيم در بين راه يا از قسمت موتور بخاري قطع شده است.
در بعضي مواقع بخاري كار مي كند ولي باد آن گرم نيست كه در اين حالت چندين عيب مي تواند وجود داشته باشد. ابتدا بايد ترموستات را مورد بازرسي قرار دهيد. اگر ترموستات به درستي عمل نكند و قبل از آنكه دماي آب به گرماي مورد نظر برسد باز شود و اجازه گردش آب را بدهد، بخاري باد سرد مي زند. اگر درجه ترموستات پايين باشد نيز چنين مشكلي پيش ميآيد. اگر شير بخاري خراب باشد باز هم باد بخاري سرد خواهد بود. گرفتگي رادياتور بخاري در اثر املا ح آب نيز باعث عدم گردش آب گرم در رادياتور شده و اين هم باعث سردي باد بخاري مي شود.
با كمي دقت و حوصله مي توانيد چنين مشكلا تي را به راحتي رفع كنيد و با نرفتن به تعميرگاه در پول و وقت خود صرفه جويي كنيد.