دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴
اگر سيگار مي كشيد
پول هايي كه دود مي شوند
شايد در وهله نخست، براي شما قدري عجيب به نظر آيد اگر كسي ادعا كند سيگار مزايايي هم دارد. اما اگر دقت كنيد و نگاهي به آمار و ارقام بياندازيد در خواهيد يافت كه در سطح دنيا، افراد پرشماري به حرفه توليد سيگار مشغول اند، كارخانه هاي بزرگ و نامآور نقش اساسي در اقتصاد جوامع ايفا مي كنند و حتي در كشورهايي چون كوبا، سيگار، ركن اصلي اقتصاد به شمار ميآيد. در عين حال، واردات آن هم به سبب اخذ گمرك به نوعي به خانواده ها ياري رسان است. اما به چه دليل به رغم تمامي اين مزايا، خيلي ها با سيگار به دشمني بر مي خيزند؟
با وجود تمام آنچه بر شمرده شد، سيگار چنان پر خطر، هزينه ساز و مرگبار است كه تمام مزاياي آن در برابر پيامدهايش، تنها به شبنمي روياروي توفاني سهمگين و جانكاه مي ماند كه ويراني و تيرگي بر جاي مي نهد.
مشكلا  ت زندگي و صعب بودن راه فرا روي خيلي از خانواده هاي ايراني باعث شده تا مردان - و گاه زنان - براي گريز از فرو ريختن در خود، مستمسكي چون سيگار بجويند و آن را به سان آرام بخشي براي اعصاب تير كشيده و ضعيف خود بر شمارند. غافل از اين كه دغدغه هاي واپسين هر نخ سيگار افزون تر از آني است كه براي رهايي اش به اين قلمه مرگبار پناه مي برند.
از يك سو، هر فرد سيگاري به طور ميانگين سالا نه حدود صد تا دويست هزار تومان صرف خريد اين بلا ي خانمان سوز مي كند. در شرايطي كه بسياري از آنان شرايط مالي مناسبي هم ندارند، صرفه جويي چنين رقم زيادي مي تواند گره اي از كارهاي فرو بسته شان بگشايد يا دست كم براي ايشان فرصتي را فراهمآورد تا از بحبوحه آلودگي هاي شهرهاي بزرگ - نظير تهران - بگريزند و راه مسافرت - هر چند كوتاه مدت - را در پيش بگيرند و دمي بياسايند. گذران دوره هاي كوتاه در ناحيه اي خوش آب و هوا مثل شمال كشور يا محل تفريح نيكي چون كيش مي تواند تمدد اعصاب خجسته اي براي ساكنان كلان شهرهاي فرساينده ايران زمين باشد.
از نظري ديگر، كشيدن سيگار خود به گونه اي خوفناك سبب ابتلاي گروهي افراد به بيماري هاي خطرناكي نظير سرطان ريه مي شود كه راه آنها پس از خرج مبالغ زياد براي درمان، در بسياري از موارد به گذري تنگ و تاريك ختم مي شود.
به هر روي بهترين راه فراروي كساني كه در دام سيگار گرفتارآمده اند، ترك آن است تا از يك روي سالا نه ارقام گزافي را كه هدر مي رود، صرفه جويي كنند و از تحميل خسارت مالي بيشتر در امان باشند و از رويكردي ديگر، با دوري جستن از به خطر انداختن بهداشت جسماني خود، نه دغدغه فراهم آوردن هزينه درمان را داشته باشند و نه واهمه رودررو شدن با مرگ زودرس و دردناك را. بهترين راه رويآوردن به زندگي سالم و انجام تمرينات ورزشي است، از همين امروز.
هزينه بالا ي گريز از تبعات سيگار
سيگاري ها براي درمان و بهبود بيماري هاي گوناگوني كه به دليل مصرف سيگار دچار آن شده اند، روزانه ۱۰۰ ميليارد ريال به مراكز درماني در بخشهاي مختلف پرداخت مي كنند. در شرايطي كه بسياري از اعضاي خانواده ها ارقام هنگفتي را براي خريد سيگار و از ميان بردن سرمايه خود صرف مي كنند، پس از گذشت مدتي نيز ناچار به پرداخت مبالغي هنگفت براي درمان عوارض ناشي از مصرف سيگار مي شوند و بنيان اقتصاد خانواده شان را دچار تشويش مي كنند.
يك كارشناس بهداشت در اين باره اظهار كرد: ۱۰ ميليون فرد سيگاري در كشور وجود دارد كه درصد قابل توجهي از اين افراد دست كم به يكي از ۵۰ هزار نوع بيماري كه تاكنون بر اثر استعمال دخانيات شناسايي شده، مبتلا  مي شوند و اين مسأله جدا از مبالغ هنگفتي است كه تحت عنوان سرمايه ملي سالا نه توسط سيگاري ها دود شده و به هوا مي رود.
وي اظهار داشت: در حال حاضر بيش از يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون نفر در دنيا سيگار مي كشند كه ۸۰۰ ميليون نفر از مجموع سيگاري هاي جهان به كشورهاي در حال توسعه اختصاص دارند. به طوري كه از هر ۱۰ نفر سيگاري ۸ نفر در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند كه اين تعداد در ميان مردم اين كشورها و به خصوص جوانان با سرعت قابل توجهي در حال افزايش است.
اين كارشناس، كشورهاي در حال توسعه را مهمترين بازار مصرف عرضه كنندگان جهاني دخانيات عنوان كرد و اظهار داشت: توليد كنندگان آمريكايي بيشترين سود را از مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه به دست مي آورند.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |