پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷
گوناگون
Front Page

خبركوتاه
كودكان نياز به فضايي جداگانه دارند
اعظم سادات علوي 
اگر از همان ماه هاي نخست پس از تولد، كودك را در محل جداگانه اي (و نه روي تختواب خود) بخوابانيد، بسياري از مشكلات والدين را كه از ابتدا فرزندشان را به كنار خود خواباندن عادت داده اند و اينك قادر به جدا كردن اتاق خواب او نيستند، نخواهيد داشت. اين امر علاوه بر سلب آزادي و استراحت از پدر و مادر، سبب وابستگي عاطفي شديد كودك نسبت به والدين مي شود و صدمات روحي جبران ناپذيري را در سنين بالا تر، زماني كه ديگر چاره اي جز جدا كردن محل خوابش وجود ندارد، متوجه او مي سازد. از سوي ديگر فضاهاي محدود آپارتمانهاي امروزي شايد چنين امكاني را براي همه خانواده ها فراهم نياورد. پيشنهادهاي زير ضمن آنكه روشهاي كاملا ً عملي و كاربردي را در اين جهت ارائه مي دهند، بسيار كم هزينه نيز مي باشند و فشار مالي چنداني را متوجه خانواده نمي سازند.
فضاي مناسبي را در اتاق خواب در نظر بگيريد. جهت آسايش و رفاه هر چه بيشتر مادر كه در ماههاي نخست پس از تولد كودك بايد ارتباط تنگاتنگي با او داشته باشد و مرتباً جهت شير دادن به نوزاد و يا مراقبت  هاي ديگر به او سر بزند، بهترين مكان در راستاي تختخواب والدين و بويژه سمتي است كه مادر معمولا ً عادت به خوابيدن دارد. بنابراين تختخواب تان را در طول اتاق طوري جابه جا كنيد كه امكان قرار دادن تخت نوزاد در راستاي آن وجود داشته باشد. جهت تفكيك دو فضا، كه كاملا ً ضروري است و هم باعث عادت كردن كودك به خوابيدن در فضاي جداگانه مي شود و هم والدين با آرامش بيشتري مي توانند استراحت نمايند، مي توانيد ميله پرده اي را به سقف اتاق و ما بين دو تخت نصب كنيد و سپس پرده اي ضخيم (ونه توري يا حرير كه كودك هر بار پس از باز كردن چشمهايش شما را ببيند)، كه مي تواند جهت زيبايي هر چه بيشتر از سمتي كه از فضاي خواب شما قابل روِيت است با پارچه اي هماهنگ با رنگ و طرح سرويس خواب پوشش داده شود و روي ديگر آن، كه در واقع مربوط به فضاي خواب فرزندتان است، با پارچه اي كه از فانتزي هاي خاص كودكانه و شاد برخوردار است، تزيين گردد. نيازي به نصب دو ميله پرده جداگانه نيست، مي توانيد دو پرده را از لبه فوقاني آنها با يك نوار پرده به يكديگر بدوزيد و آويزان كنيد. اگر فضاي كلي اتاق خواب از وسعت كافي برخوردار نيست، حتماً رنگ زمينه هر دو پرده را در رنگ سفيد و يا رنگهاي بسيار روشن، كه فضا را بزرگتر جلوه مي دهند، انتخاب نماييد. رنگ ديوار اتاق نيز بايد با چنين رنگهايي پوشش داده شود. در صورتيكه اتاق از نور كافي نيز برخوردار نيست، جهت تسهيل در عبور نور از پرده تفكيك كننده مي توانيد دو يا سه نوار طويل توري در پهناي ۲۰-۱۵ سانتيمتر را در طول پارچه پرده اي بدوزيد. براي اين منظور نياز به دقت خاص در ايجاد برش هاي منظم و هم راستا وجود دارد. پس از وصل كردن نوار پرده فوقاني، هر دو پرده را روي سطح صافي پهن كنيد و با كمك دست آنها را كاملا ً صاف نماييد. ارتفاع پرده را اندازه بگيريد و آن را به دو تا سه قسمت مساوي تقسيم كنيد. براي جلوگيري از جابه جا شدن دو پارچه بر روي هم، لبه هاي دو طرف پرده ها را با سوزن ته گرد به يكديگر وصل نماييد. اكنون با كمك يك خط كش طويل دو يا سه برش مستقيم در عرض پرده ايجاد كرده و نوارهاي پارچه توري يا حريري را به پرده بدوزيد.
قرار دادن كمد و قفسه ما بين دو تخت نيز تقسيم كننده مناسبي براي دو فضاست. براي پوشش دادن ديواره هاي قسمت پشت اينگونه وسايل، كه معمولا ً منظره  زيبايي را در معرض ديد قرار نمي دهند، مي توان از پارچه  اي هماهنگ با روتختي و پرده اتاق خواب استفاده كرد و آن را با كمك منگنه به اطراف ديواره كمد يا دراور و قفسه ثابت كرد. رنگ كردن اين قسمتها نيز روش كم هزينه ديگري است كه به راحتي امكان پذير مي باشد.
در صورتي كه از نظر مالي قدرت اختصاص دادن هزينه اي جهت تهيه يك پارتيشن مناسب را داريد، اين روش نيز كاملا ً كاربردي است و دو فضا را از هم جدا مي سازد.

عكس روز
كودك، بازار كار، آينده
001053.jpg
كودك فقط يك كودك است كه نه از پول چيزي مي داند نه از قبض هايي كه بر آنها بهاي يك بدهي، بهاي يك زندگي حك شده و نه از آتيه، از خورشيد، از تيرگي. شايد اندكي دورتر، در روزهايي كه با تقدير آشنا شود، تنها از واژه فردا نقشينه لكي سياه بر دفتر مشق هايش باقي بماند.
كودك فقط يك كودك است، اما به زودي به جرگه جوانان مي پيوندد. براي اين جوانان، براي توسعه بازار كاري كه گذران زندگي شان را ساده كند، براي فراغ بال شان، براي تفريح شان... و براي زندگي، زندگي يك جوان چه كرده ايم؟ آيا آنها هم در زمره نسلي سوخته جاي خواهند داشت، نسلي به تيرگي روزهايي كه مادري پيشاروي خود ترسيم كرده و در خاطرات گذشته مفري مي جويد؟
كودكان ديروز، جوانان امروز از اين حصار راه به بيرون نجستند، به فكر آيندگان و تأمين زندگي شان باشيم.
به كوشش اشكان نعمت پور

پرسش هاي روز
سه پرستار، سه مليت
مليت 
جنس- سن 
وضعيت تأهل- در صورت تأهل شغل همسر
محل كار
ميزان تحصيلا ت 
آشنايي با زبان 
درآمد ماهانه شما چقدر است؟
هزينه ماهانه شما چقدر است؟
اجاره يك آپارتمان در شهر شما چقدر است؟
آيا شما صاحب خانه هستيد يا مستاجر؟
آيا بيمه هستيد؟ هزينه هاي درماني شما چقدر است؟
حداقل درآمدمورد نيازتان چقدر است؟
آيا شما راحت خرج مي كنيد؟
آيا مسافرت خارج از كشور داشته ايد؟
شغل خود را چگونه توصيف مي كنيد؟
ميزان رضايت شما از شغلتان چگونه مي باشد؟

ايراني 
زن- ۳۱ ساله 
متاهل- دبير
بيمارستان دكتر شريعتي 
كارشناس پرستاري 
فارسي(مادري)، انگليسي (ضعيف)
۰۰۰/۱۵۰هزار تومان 
۲۲۰ هزار تومان قسط خانه.۱۵۰ هزار تومان هم ديگر هزينه ها ست.
دست كم۵ يا ۶ ميليون وديعه و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه.
بله- ولي ناچاريم ۶ سال آينده را قسط بدهيم.
بله- اما هيچ تفاوتي با ساير بيماران ندارم.
پانصد هزار تومان.
اصلا  و ابداً. ما فقط سعي مي كنيم زنده بمانيم.
خير- اگر فرصتي دست دهد مي خواهم شيراز و اصفهان را ببينم.
پراسترس- پر از سختي و مشقت و بدون درآمد كافي!
اغلب ما اصلا  از شغل خود راضي نيستيم و فقط مجبور به ادامه هستيم.

آلماني
زن- ۳۵ ساله 
متأهل، روانشناس 
بيمارستاني در برلين 
فوق ديپلم : ۲ سال است كه وارد مدرسه فني و حرفه اي پرستاري شده ام.
آلماني، انگليسي 
۵۰۰۰ مارك۲۵۰۰، دلا ر ، ۰۰۰/۰۰۰/۲ تومان 
۳۵۰۰ مارك صرف همه مخارج زندگي و بقيه پس انداز مي شود.
۱۵۰۰- ۱۰۰۰ مارك
اينجا بيشتر مردم صاحب خانه نيستند و نيازي هم به صاحبخانه شدن ندارند.
طبق قانون اساسي هر پرستار تمام امكانات رفاهي و تفريحي را دارد .
پرستاران چنان اهميتي دارند كه حتي ماليات كمتري از آنها كسر مي شود.
راحت خرج مي كنم. علا وه بر اين پرستاران ماليات خودرو نمي دهند .
بله- به ژاپن، هندوستان، كره، مصر، فرانسه و هلند رفته ام.
من به شغل خود عشق مي ورزم، اگرچه شغل سختي است.
بسيار خوب است. مگر مي توان بدون علا قه و عشق كاري انجام داد؟

عربستاني 
زن- ۲۵ ساله 
متأهل- مهندس در يك شركت نفتي 
بيمارستاني در رياض 
كارشناس پرستاري از انگلستان 
انگليسي، عربي 
۱۵۰۰دلا ر، ۰۰۰/۲۰۰/۱ تومان 
به راحتي نيمي از حقوقم را خرج و بقيه را پس انداز مي كنم.
اصلا  نمي دانم. زيرا اينجا منازلي را در نزديكي بيمارستان همراه اسباب و اثاثيه مورد نياز، در اختيار همه همكاران قرار داده اند. در اين مجموعه هاي مسكوني، استخرهاي شنا، سالن اسكواش، ورزشگاه، زمين واليبال، تنيس، اتاق هاي كاهش وزن مجزا براي خانم ها و آقايان وجود دارد.
در خانه سازماني، به رايگان زندگي مي كنم.
درمان هاي پزشكي و دندانپزشكي به ما رايگان ارائه مي شود.
بيشتر از اين نمي خواهم! زيرا اين درآمد پاسخگو بوده است.
بله- پس انداز هم مي كنم.
من به فرانسه،آلمان، چين، هندوستان، مصر ، تركيه رفته ام.
مثل سيراب كردن تشنه اي است در وسط بيابان.
به شغل خود افتخار مي كنم.

پاسخ مسئولا ن
۱۲۴ را دست كم نگيريد
بازگشت به گزارش تلفني به چاپ رسيده به نقل از يكي از شهروندان محترم در صفحه ۴ ويژه نامه بازارچه، شماره ۳۲۶۰ مورخ ۲/۱۰/۸۲ تحت عنوان «مزاياي گارانتي»، به استحضار مي رساند: براساس دستورالعمل نحوه فعاليت اشخاص حقيقي و حقوقي عرضه كننده كالا  و خدمات خارجي در كشور، كليه شركت هاي خارجي و نمايندگي هاي وابسته، موظفند نسبت به ارائه خدمات پس از فروش بدون كم وكاست و طبق ضمانت نامه (گارانتي) كالا  اقدام نمايند.لذا آن دسته از هموطنان كه حين خريد كالا ي خارجي و داراي ضمانت نامه فارسي، با عدم ارائه خدمات پس از فروش شركت مربوطه روبه رو شده اند، مي توانند شكايت خود را با تلفن ۱۲۴ و يا مراجعه به ستادهاي خبري سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور گزارش فرمايند تا در اسرع وقت رسيدگي و حقوق آنان استيفا شود.
روابط عمومي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا  و خدمات 
تكذيب مي كنيم 
با توجه به مطالب مندرج در ستون صداي «مصرف كننده» در صفحه چهار بازارچه روزنامه همشهري مورخ ۳۰/۱۰/۸۲ تحت عنوان «بيانداز تا برداريم» به اطلاع مي رساند: اظهاراتآقاي فرهاد بنائي در خصوص خريدD. V. D در پنج ماه پيش و عدم استفاده از گارانتي كذب محض مي باشدD. V. D . مورد نظر مشاراليه توليدي سال ۱۳۸۰ بوده و گارانتي اين دستگاه يك ساله مي باشد كه در اين دوران در صورت بروز نقص فني، دستگاه كاملا ً تعويض مي گردد و مشترك محترم در اين خصوص فاكتوري ارائه نكرده اند و در تاريخ ۲۴/۹/۸۲ به شركت مراجعه و در خصوص وجه دريافتي به توافق رسيده اند.
روابط عمومي شركت خدمات پارس

صداي  مصرف كننده
به ما هويت دهيد
چهار سال پيش به استخدام آزمايشي دانشگاه آزاد درآمديم. در حدود ۵/۲ سال پيش از ما مصاحبه اي براي استخدام رسمي و قطعي به عمل آوردند. اما تا به امروز هنوز نتيجه اين مصاحبه ابلا غ نشده و وضعيت شغلي، حقوقي روشني نداريم. از مسؤولا ن دانشگاه آزاد مي خواهيم به ما هويت شغلي دهند تا از بلا تكليفي درآئيم.
حسيني - از طرف گروهي از كارمندان 
ما مانديم و بدهكاري
به نظر مي رسد طرح تبديل تاكسي هاي قديمي به سمند خيلي عجولا نه صورت گرفت. جزو تاكسي داراني هستم كه تاكسي مدل ۶۲ خود را با تاكسي سمند به قيمت نهايي ۱۴ ميليون تومان عوض كردم. (حتماً مي دانيد قيمت سمند با كارت طلا يي ۱۱ ميليون تومان است). تا به امروز، هنوز نرخ كرايه ها تعيين نشده است. بنابراين ما مانده ايم و چند ميليون تومان قسط و بدهي.
جهانگيران
مرديم از بس تكريم شديم
چندي پيش از بازارچه گلستان جنسي خريدم كه بعد از مراجعه به منزل، فهميدم كيفيت مناسبي ندارد. اما وقتي خواستم آن را پس دهم، رفتار ناپسند فروشنده من را خجل كرد! البته مي دانم خواسته من را تكريم كند ولي حتماً راهش را بلد نبوده. به هر حال، شكايت من به مديريت بازار هم پس از يك ماه هنوز بي پاسخ مانده است.
فروتن
مهم اين است كه پاستوريزه باشد
۱۲ ميليون تومان براي پژو پارس پرداختم و ثبت نام كردم. بعد از ۶ ماه مي گويند يا پيكان مي توانيم تحويل دهيم يا سمند. اين حرف، مرا به ياد جمله معروف «مهم نيست چه نوعي باشد، فقط بايد پاستوريزه باشد» انداخت. البته فكر مي كنم خيلي شانس آوردم كه بعد از ۶ ماه، لا اقل اصل پولم را به من برگرداندند.
روزبهاني 
سيستم پيشرفته دفع فاضلا ب
ما اهالي خيابان ۲۱۰ انساني (تهرانپارس) از مهندسان و طراحان بافت شهري سراسر كشور دعوت مي كنيم از سيستم حرفه  اي و فوق پيشرفته دفع فاضلا ب هفت، هشت خانه مسكوني اين خيابان ديدن كنند و به صورت رايگان، فن آوري آن را به شهرهاي خود منتقل كنند. آب حمام و فاضلا ب اين خانه ها از طريق لوله پوليكا مستقيم سر از كوچه در مي آورد. البته قبلا ً، هم شهرداري و هم اداره بهداشت را نيز دعوت كرده بوديم. اما هر يك با حجب و حيا نوبت را به يكديگر سپردند و گفتند ما كوچكتر از آنيم كه اول وارد شويم.
جمعي از اهالي محل 
به ستوه آمده ايم 
واقعاً از اين برچسبهاي چندش آور تبليغاتي روي در و ديوار منازل مان به ستوهآمده ايم. تا كي بايد به خاطر مشكل به اين كوچكي عذاب بكشيم؟ خسارت رنگآميزي دائمي درها را از چه كسي بايد بگيريم؟
علي احمدي

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

آيينه تصوير
001056.jpg

انگار وحشت از شيوع آنفولا نزاي مرغي به ينگه دنيا هم سرايت كرده. تحقيقات نشان مي دهد آمار والديني كه فرزندان سه ماهه تا سه ساله شان را براي تزريق واكسن ضد آنفولا نزا به بيمارستان ها يا درمانگاه ها مي برند به شدت روبه فزوني گذاشته است. به هر حال اخبار عارضه اي كه اين روزها در شرق و جنوب شرقي آسيا دردسر آفريده به سرعت پخش مي شود.

001059.jpg

طبق آخرين تحقيقات، امسال تنها در ماه آگوست، آتش سوزي هاي ايجاد شده بر اثر گرماي هوا در پرتغال دو هزار كشته بر جاي گذاشت كه هفتصد نفر بيش از برآوردهاي اوليه است. امسال آتش نشانان پرتغالي دوران سخت و طاقت فرسايي را سپري كردند. آنها معتقدند گرماي هوا موجب بروز اين همه آتش سوزي در كشورشان شده است.

001062.jpg

انگار سرانجام تمام سرمايه گذاري هاي ناسا براي تصوير برداري از مريخ نتيجه داده است. سفينه مريخ پيماي «شبح» كه به اين سياره فرستاده شده چند روز پس از نشستن روي سطح مريخ، عكسي از صخره اي بزرگ را ارسال كرده است كه ابعادي برابر با يك زمين فوتبال دارد. ارسال چنين عكس هايي مي تواند دانشمندان را در شناخت هرچه بيشتر مريخ، ياري برساند.

001065.jpg

سال ها پس از مرگ وينستون چرچيل هنوز مي توان تكيه كلا م هاي آشناي او را شنيد.چارلي، يكي از طوطي هاي چرچيل كه با صد و چهار سال سن هنوز زنده است با صدايي مضحك هنوز كلمات چرچيل را تقليد مي كند. اين طوطي در «ديگيت» نگهداري مي شود و هزاران نفر براي ديدن آن روانه محل حفظ اش مي شوند.

بازتاب
يك معضل جهاني
فرهاد فرجاد
آمار، علم جالب و سرگرم كننده اي است. باور نمي كنيد؟ طي پنج ماه گذشته ۳۷۴ نفر با بازارچه تماس گرفتند و گفتند: بابا، خسته شديم از بس صبح در خانه را باز كرديم و چشممان به برچسب هاي تخليه چاهي ها افتاد.لعنتي ها را با هيچ شوينده اي - حتي جوش شيرين و سركه - نمي توان شست و تنها راه چاره، رنگ زدن دوباره در است. يعني دست كم هر ماه ده هزار تومان ناقابل، حالا  اگر اين ده هزار تومان هاي ماهانه را ضربدر تعداد درها در تمام كشور كنيد- فكر نمي كنم ابرقو و ممسني هم از اين قاعده مستثني باشند - احتمالا ً شما نيز با ما هم عقيده مي شويد كه بايد نام اين سمج ترين افراد روي زمين را در فهرست خلا فكاران بين المللي جاي داد.بله، ۳۷۴ نفر زنگ زدند و اين مشكل را مطرح كردند، ما هم دقيقاً ۱۰ بار نوشتيم كه يك راه حل خيلي ساده براي مقابله با پلشت سازان در و ديوارهاي شهر وجود دارد و آن هم، پيگيري قانوني شهرداري و شوراي شهر و در نهايت مسدود كردن شماره تلفن اين شركت هاست.
اما معلوم نيست كجاي اين راهكار در پس ابهام و نقص مانده كه تا به امروز، متوليان امور شهر، نخواسته اند به مدد آن مشكل چند ساله شهروندان را حل كنند. اين جاست كه وجود يك احتمال پررنگ تر مي شود. شايد آقايان منتظرند تعداد تماس ها از ۳۷۴ به ۱۰۰۰ برسد تا رقم آن رند شود و بدين ترتيب، انگيزه اي مضاعف را عايد شان سازد. اگر اين گونه است، پس عزيزان شهروند، لطفاً دست به تلفن ببريد و با بازارچه تماس بگيريد تا در يابيد آمار چه علم سرگرم كننده اي است؟

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |